صفحه 1:
یه بسا مرس ين لهل كر تررقرة كارب ركهاى حسابرسى با نگاهی به استانداردهای حسابرسی کسب شواهد(۵۰۰۰) و مستند سازی(۴۳۰۰) جلسه آموزشی موسسه جسابرسی رایمند و همکاران (حسابداران رسمی)

صفحه 2:
* حسابرسان اه شواهد لازم برای پشتیبانی از اظهارنظر خود و شواهد مربوط یه انجام حسابرسی را طبق استاندارد های حسابرسی مستند نمایند . اين مستند سازی از ریق هفیه و نگهداری کاربرگهای حتنابرسی و دریافت و حفظ این گونه مدارک توسط حساپرس در ارتباط با اجرای عملیات حساپرسی ۵ شود .. © در اين مطلب. ویژگی !ساسی کاربرگ ها و نقشی که در فرایند حسابرسی دارند و همچنین ۰ کنترل کیفیت کار حسابرسی مورد بحث قرار می گیرد. * اين مطالب بر اساس روش شناختی یا رهیافت فعلی موسسه حسابرسی رایمند و همکاران تهیه شده

صفحه 3:
ناب بیس ‎eter‏ ‏تا این شواهتا تاه اصلی اظهار نظر حسادرس ۲۳۱

صفحه 4:
arin ‏عق‎ © شواهد حسابرسى را مى توان از منابع زير به دست آورد. شن ۳ ۲ منابع دیگر. ۰ مثالهایی از سوابق صسابداری عبارت است از: * سوابق ثبت اولیه و سوابق پشتیبان آن از قبیل رسیدهای دریافت و پرداخت. * سوابق انتقال الکترونیکی وجوه. * قراردادها و فاكتورهاى خرید و فروش, 8 دفاتر کل ۱ ثبتهاى دفتر روزنامه و اصلاحات طبقه بندى كه در دفاتر قانونی ثبت نمی شود * کاربرگهای الکترونیکی مورد استفاده جهت تخصیص هزینه هاء انجام محاسلات تهیه صورت مغایرتها و مواره اهنا

صفحه 5:
* مثالهایی از منابع دیگر تامین شواهد حسابرسی عبارت است از: * صورتجلسات هیئت مدیره. * تایید خواهی برون سازمانی. * گزارشهای تحلیل گران. * اطلاعات مقایسه ای مربوط به رقبا. * دستورالعملهی رای * اطلاعات حاصل از اجرای سایر روشهای حسابرسی ee ee

صفحه 6:
را 8 زمانبندی گردآوری شواهد شواهد حسابرسی را می توان با اجرای روشهای حسابرسی در مقاطع زمانی زیر گره‌آوری کرد. * طی دوره جاری» اعم از حسابرسی ضمنی و نهایی. * در زمان پذیرش صاحبکار در حسابرسی نخستین یا حسابرسیهای بعدی.

صفحه 7:
#شواهد حسابرسی باید کفافعی و عفا باشد. ©كفايت معیار سنجش کمیت شواهد حسابرسی است. ؟ مناسب بودن معیار سنجش کیفیت شواهد است.

صفحه 8:
کفایت و مناسبت شواهد حسابرسی * قابلیت اعتماد شواهد حسابرسی از سه موضوع زير متاثر می شود. * منبع شواهد. * ماهيت شواهد. ‎slate‏ امه ‎

صفحه 9:
ele hap ‏ب امل كب ايه‎ قواعد كلى در باره قابليت اعتماد شواهد حسابرسى جه شواهدى قابل اعتماد است: * شواهد حسابرسی گردآوری شده از مفابع مستقل برون سا زصاى. قابل اعتمادتر است. * شواهد --ابرسی که مستقیهاً توسط حسابرس گردآوری میشوه. تبل اعتمادتر از شواهدی است که به طور غیرمستقیم یا با استنتاج گردآوری می گردد. ۰ شواهد حسابرسی مت (اعم از کاغذی, الکترونیکی یا اشکال دیگر) قابل اعتمادتر است. 9

صفحه 10:
ادوس ای بالگ روز نکات قابل توجه در گردآوری شواهد حسابرسی *حسابرس باید شواهدی را در باره دقیتق و کامل بودن اطلاعات کف کت این شواهد را می توان با شیوه های زیر گردآوری کرد: * همزمان با اجرای روشهای حسابرسی به این شرط كه كسب شواهد مذکور بخش لاینفک روشهای حسابرسی مذکور باشد. * با آزمون کنترلهای حاکم بر تهیه و نگهداشت اطلاعات. * با اجرای سایر روشهای حسابرسی 10

صفحه 11:
eileen ‏ما‎ ‎ward Me استفاده از ادعاهای مدیریت در کسب شواهد حساپرسی #حسابرس باید از ادعاتهای مدیر لفت درارتباط با گر وهای معاملات مانده صسابها را راله اف با چنان جزئیاتی استفاده کند که مبنایی برای ارزیابی خطرهای تحریف با اهمیت و طراحی و اجرای روشهای حسابرسی لازم بدست آورد. 11

صفحه 12:
eileen ‏ما‎ ‎ward Me *اگ رکاری به نصو مناسب مستندسازی نشده باشد. بعنی اصلا" انجام نشده است.

صفحه 13:
یه وس ماس بين اللي رت نو تعریفک اربرگحسابرسی: کاربرگ حساپرسی . ابزار کار حرفه حسابرسی است و حساپرسان روشهای بکار برده شده ‎٠‏ آزمونهای انجام شده , اطلاعات جمع آوری شده و نتایج بدست آمده در طول اجرای عملیات حسابرسی را در کاربرگها مستند می کنند . کاربرگ های حبنابرسی . هطقه ار تجای بین مدارک حسابداری صاحبکار و گزارش حسابرسان است و کلیه کارهای انجام شده توسط حسابرسان را مستند و گزارش حسابرسان را توجیح می کنند . کاربرکوای تاو ‎als cael‏ اطلاعات مربوط به اظيا نظر درباره مطلوبیت ارائه صورتهای مالی صاحب کار باشد و میتواند به شکل ثبت اطلاعات روی کاغذ . فیلم . ضبط الکترونیکی پا دیگر ایزارهای مشابه باشد 3

صفحه 14:
ناه برس ‎ale‏ ‏اي گت ور :اهداف کاربرگهای حسابرسی کاربر گهای حسابرسی اهداف و نیازهای زير را تامین می کنند : ۱.کمک به برنامه ریزی و اجرای عملیات حسابرسی. ۲. کمک به سرپرستان . مدیران و شرکا در نظارت بر بررسی کار حسابرسان. ۳ تامین پشتوانه لازم برای گزارش حسابرسان. ۴.مستند کردن رعااشتاندارد‌هاموط ی عملیات حسایرسی. ۵ کمک به برنامه ریزی و انجام حسابرسی دوره های آینده. ۶فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز در زمینه ارائه سایر خدمات حرفه ای مانند تتظیم (طهار نامه مالانی و ارانه حدمات مشاوره: و 14

صفحه 15:
حسابرسان باید اطلاعات مربوط به برنامه ریزی کار نوع و ماهیت حسابرسی, زمانبندی اجرا وحدود روشهای حسابرسی اجرا شده و نتایج حاصل از آن و نقیجه گیری ناشی از شواهد جمع آوری شاه را در کاربرگهای حسابرسی ثبت نمایند.

صفحه 16:
ما يوب ارس اي لمي كرت ررقيف :شکل ومحتوای کاربرگهای حسابرسی(«کیفیت کاربرگ) ام شکل ومحتوای کاربرگهای حسابرسی بابد مقفاستب با شرایط موجوه ر نیا زهای قابرس در هر کار حسابرسی . طراحی و تنظیم شود.

صفحه 17:
میزان و حجم کاربرگهای حسابرسی : "به قضاوت صرفه ای حسابرس بستگی دارد. چرا که مستند کردن کلیه موضوعات مورد رسیدگی حساپرس نه ضروری است و نه امکان تهیه آن عملی می باشد میزان وحجم کاربرگهای حسابرسی لازم است به اندازه ای باشد که در صورت لزوم بتواند شناختی کلی از کارهای حسابرسی انجام شده و اطلاعا میت و عسابرسان . که شناختی از این کار حسابرسی ندارند » فراهم نماید . 17

صفحه 18:
veil bap tl ‏يللي كرت رون‎ ميزان و حجم كاربركهاى حسابرسى : ؟ عوامل زیر بر شکل ومحتوای کاربرگهای حسابرسی تاثیر می گذارد : ‎.١‏ ماهیت کار و نوع گزارش حسابرسان. ‏۲ نوع و ماهیت و پیچیدگی فعالیت واحد مورد رسیدگی. ‏۲ نوع و ماهیت و وضعیت سیستمهای حسابداری و کنترل داخلی واحد مورد رسیددگی. ‏۲ اعمال سیاستهای کنترل کیفیت در هر کار حسابرسی شامل هدایت ۰ سرپرستی و بررسی کار انجام شده. ‏0 شیوه وتکنیکهای حسابرسی مورد استفاده در جریان رسیدگیها . ‎ ‎18

صفحه 19:
veil bap tl ‏بين اللي كرت تررقوة‎ محرمانه بودن . مراقبت و نگهداری و مالکیت کاربر گهای حسابرسی: © بيشتر اطلاعاتى كه در اختیار حسابرسان قرار می كيرد از قبیل حاشیه فروش هر یک از محصولات . برنامه های مورد نظر برای ترکیب و ادغام واحد تجاری با واحد های تجاری دیگر ۰ قرارداد با مشتریان و صقوق و مزایای مدیران ارشد واحد تجاری . اطلاعات عهعرعآته تلقی می شود لذا کاربرگهای حسابرسی که این اطلاعات در آنها درج مى شود نیز ماهیت محرمانه دارند و نباید اطلاعات آنها در هرق ویا ‎vol, fable on‏ تجارى برملا گردد و حسابرسان برای رعایت این موضوع و نگهداری کاربرگها , طى مدت مقر طبق الزامات حرفه ای و قانونی باید روشهای مناسبی را به كا رک مالکیت کار رگکهای حسابرسی متعلق به قعاب رن است و صاحب کار تحت هیچ شرایطی نمی تواند حسابرسان را ملزم کند که کاربرگهای حسابرسی را در اختیار وی قرار دهند با این وجود . تلخیصی از برخی کاربرگهای حسابرسی پا نسخه ای از آنها می تواند با صلاع ف يف تسساب راان در اختيار واحد مورد رسيدكى قرا ركيرند ( تا به عنوان يشتوانه مدارك حسابداری واحد مزیور» مورد استفاده قرار گیرد ) ما کاربرگهای حسابرسی هرگز ید به عنوان جایگز ین مدارک حسابداری واهد مورد رسیدگی تلقی شود ود

صفحه 20:
* کاربرگ های حسابرسی . مدارک اساسی هستند که میزان روشهای اجرا شده وشواهد گردآوری شده حسابرسان در طی رسیدگی را نشان می دهند . چنانچه حسابرسان بعد از اتمام عملیات رسیدگی و با بعد از صدور گزارش . متهم به سهل انگاری و کوتاهی در انجام عملیات حسابرسی شوند کاربرگ های حسابرسی . وسیده بسیای مهمی در تایید یا رد انهام وآرده به حسابر سان خؤاضا بود . اكر كاربرك هاى حسابرسى به نحو صحيح تهیه و عملیات رسیدگی و جمع أورى شواهد . طبق استاندارد های حسابرسی صورت گرفته باشد . ککاربرگ ها عاملی در تبرنه حسابر سان خواهفاد بود . در غیر اين صورت ممکن است بر علیه ایشان استفاده شود . موسسات حسابرسی در پایان هر کار حسابرسی , باید کاربرگ ها را مورد بررسی قرار دهند و اطمینان یابند که کاربرگ ها . حاوی اطلاعات و مند رجات مغایر با تتایجی که به آن رسيده اند آعه . یکی از مشکلاتی که سبب می شود کاربرگ های حسابرسی حاوی ندرجات یض با گزلرش حسابرسی باشد » وجود کاربرگ هایی است که توسط حسابرسان کم تجربه تهیه شده است . هنگامی که کاربرگ ها توسط سرپرست , مدیر یا شریک مورد بررسی قرار مى كيرد . بررسی کننده باید علاوه بر نکات مندرج در کاربرگ ها . سایر های رسیدگی و همچنین مدارک حسابداری صاهبکار را که شناخت کافی از آن دارد مورد توچه قرار #ه و ممکن است به اين نتیجه برسد که مطالب مندرج در کاربرگ ها صجيج مى بإشد ويا نياز به اصلاح و تغيير ويا رسيدكي بيشترمي بأشد .

صفحه 21:
ناه برس ‎ale‏ ‏اي گت ور کاربرگ های حسابرسی و مسئولیت حسابرسان در صورت وجود موارد ضد ونقیض يا اشکال . از حسابرس رسیدگی کننده درخواست می شود که موارد مذکور مجددا بررسی و اصلاح شولا . در صورت عدم دسترسى به حسابرس رسيدكى کننده , مطالب مندرج در کاربرگ ها بنا به صلاحديد و تصميم مسئول بررسى كننده تغيير يالمصلاح مى شرند و ديل صربوطه دو كار برق ها توضیح داده می واه . در صورتی که در مورد يك نحوه عمل حسابرسی و یا حسابداری بین افراد مختلف تیم حسابرسی اختلاف نظری بوجود آید که باعث گردد کاربرگ ها ناهماهنگ شوند , حسابرسان مزبور پاید در اینگونه موارد . درباره موضوع اختلاف نظر به تواضق برس . جنانجه حسابرسان به توافق برسند بايد كاربرك هاى تهيه شده تجدید نظر و اصلاح شوند. در غیر این صورت . نظر مقام مسنول بالاتر حاكم خواصد بود . با این حال . تمام آفراد تیم حسابرسی مجازند نظر مخالف خود را درباره تصمیم نهایی . در كار برق ها بت نايد . در این صورت شریک باید منطق و دلایل تصمیم نهایی موسسه را در کاربرگ ها ثبت نماید . موسسات حسابرسی باید هر چند وقت یک بار روش های تهیه ؛ بررسی و نگهداری کاربرگ های خود را مورد ارزیابی قرار دهند و با توجه به مسولیت قانونی خود . تغييرات لازم را در روش های تهیه ۰ بررسی و نگهداری کاربرگ ها اعمال کنند ا کار هسابرسی با توچه به سیاست های کنترل کیفیت هر کاو و موسسه حسابرسی صورت 21

صفحه 22:
عق ‎gon‏ ‏ّ انواع کاربرگ ها: با توجه به مطالب متعددی که در کاربرگ ها درج می گردد» انواغ بی شماری کاربرگ حسابرسی وجود. دارد. از اين ل طبقه يندى ‎SEEN al St be le ol‏ های تهیه شده می توانند در گروه های زیر طبقه بندی شود : " کاربرگ های عمومی: کاربرگ های عمومی ‎shy‏ استناده در برفامه ریزی , اداره امور قاری . طراحی می شوند . کاربرگ های برنامه ریزی حسابرسی ۰ ترج ‎GM‏ کل و برنامه های حسابرسى ‎٠‏ نمود گرها و پرسش نامه کنترل های داخلی ۰ قرارداد حسابرسی . بودجه زمانی و یادداشت نکات » نمونه هایی از کاربرگ های عمومی محسوب می شوند . * کاربرگ هی کاربرگ نهایی که کاربرگ تراز آزمایشی نیز نامیده می شود جدولی است حاوی مانده سال جارى و سال قبل حساب های دفتر کل و ستون های اصلاحات پیشنهادی . تعدیلات طبقه بندی و همچنین » اقلام نهایی که در صورت های مالی منعکس خواهد شد . کاربرگ نهایی . جدول اصلی کنترل و تلخیص تمام کاربرگ های پرونده است و به عنوان "ستون فقرات " مجموعه کاربرگ های حسابرسی امحسوب من شوة ‏ *كاربرق هاى اصلى.كاربرك اصلى مشابه كاربرك نهايى بوده و نشان دهنده يكى از سرفصل های عمده صورت های مالی می باشد . کاربرگ اصلی برای تلفیق هر گروه از حساب های مشابه دفتر كل يكار مى رود و جمع هر یک از این کاربرگ ها . یکجا به کاربرگ نهایی منتقل می شود . برای مثال کاربرگ اصلی وجوه تقد شامل مانده حسابهای باتکی ۰ صندوق . تنشياة كرداتها و

صفحه 23:
ای که حسابرسان برای تصحیح اشتباهات يا تخلف های با اهمیت کشف شده در صورت های مالی و مدارک حسایداری صاحبکار تهیه می کنند .کاربرگ تعدیلات طبقه بندی شامل اقلامی است که ثبت آنها در دفاتر صحیح است. اما برای ارائه مطلوب صورت های مالی ‎GAL‏ تجدید طبقه بندی شوند . برای مقال « مانده بستانکاربا اهمیت حساب ‎cle‏ دریافتی باید تحت عنوان یک بدهی , تجدید طبقه بندی و در تراز نامه منعکس شرد . از آنجایی که تصدبلات طبقه بندی تنها بر نهوه ارانه صورت های مالس ناثیر دارد. تصديلات مزبور در دفاتر صاجبكار ثبت نهى شود , تتپا در کاربرگ های حسابرسی منعکس می ‎oS‏ 0 کاربرگ های تفصیلی:کاربرگ ‎egal pl ph MBS Neat‏ نیز نامیده می شود . کاربرگی است که اجزای اصلی یا ریز مانده یک حساب دارایی یا بدهی ۰ مانتد صورت ریز مبلغ دریافتی از مشتریان که جمع آن مانده حساب های دریافتنی می باشد » را نشان می دهد . و تعقل کاربرک تجزیه و تحلیل حلاصه ای از تفیرات ملی دوره یک جساب نفتر عل را نشان از این کاربرگ بیشتر در رسیدگی به حساب های عمده و کم گردش مانند اموال . ماشین آلات و خیره مطالبات مشکوک الوصول که طی سال 23

صفحه 24:
نا یس ‎Sor we‏ انواع کارپرگ ها: ۷ کاربرگ صورت مفایرت (صورت تظیق). حسابرسان معمولا به منظور اثبات مبالغ ثبت شده در حساب ها ء مبالغ مذبور را با اطلاعات و مدارک بدست آمده از سایر منابع مقایسه و تطبیق می دهند . در اینگونه موارد ‏ حسابرسان کاربرگی به نام صورت مغایرت تهیه می کنند » مانند کاربرگ تطبیق مائده حساب های دریافتتی یا تاییدیه های دریافتنی از مشتریان . از اين کاربرگ بیشتر در رسیدگی به حسایهای دریافتنی ۰ حساب های پرداختی . موجودی نقد وبانک و موجودی مواد و کالا استفاده می شود . + کاربرگ ضاى صحاسبانى. حسابرسان معمولا يراى تاييد و اثبات صحت و درستى برخى از حساب هاى خاص و برخی از مبالغ » محاسبات مستقلی را در یک کاربرگ انجام می دهند و نیج حاصل از آن را مبالغ منعکس و در مدارک حسابداری صاحبکار مقایسه می کنند . از این کاربرگ که اصطلاحا کاربرگ محاسباتی نامیده می شود . برای اثبات اقلامی مانند هزینه استهلاک » هزینه سود تضمین شده وام ها . مالیت حقوق . ماليات بر درامد . حق بيمه سهم كارفرما » ذخيره مزاياى بايان خدمت كاركنان ‎٠‏ سود هر اسهم نظاير آنها استفاده مى شود . 9 مدارکه 9#ه: حسابرسان علاوه بر رسیدگی به مدارک حسابداری صاحبکار و بررسی سیستمهای حسایداری و کنترل های داخلی آن ‏ مدارک تشریحی دیگری را نیز برای اثبات صحت مطالب منعکس در صورت های مالی و توجیح گزارش خود گرد آوری می کنند . به اینگونه مدارک اصطلاحا مدارک موید گفته می شود . تسخه ای از صورت جلسات مجامع عمومی و هینت مدیره . اساس نامه و مدارک ثبت شرکت آیین نامه ها و دستورالعمل ها . قراردادهای خرید و فروش ۰ قراردادهای وام ۰ قرارداد انتشار اوراق مشارکت ۰ تاییدیه های دریافتی از بانک . تاييديه وكيل حقوقى شركت ‎٠‏ تاييديه مديران و نظاير آنها . نمونه هایی از مدارك مويد مى باشد . 24

صفحه 25:
سازماندهی کاربرگ های حسابرسی حسابرسان معمولا کارب رگ های حسابرسی هر صاحبکار را در دو پرونده به شرع زير نگهداری می کنند. رونده هاری:پرونده جاری پرونده ای است که کاربرگ های حسابرسی حاوی اططلاعات مربوط به قصابرسی یک بوره هی در آن نگهداری می شود و گزارش حسابرسان نیز به استناد همین کاربرگ ها تهیه می شود . به عبارت یگر کاربرگ هایی در پرونده جاری نگهداری می شود که اطلاعات مندرج در آنهاتنها به دوره مورد رسیدگی مربوط ى شوند .يرونذه جارى معمولا با کاربرگ های عمومی شامل پیش نویس صورت های مالی و گزارش حسابرسان شروع ی شود و به دنبال آنها كاربرك نهايى . کاربرگ اصلاحات پیشنهادی و تعدیلات طبقه بندی .نامه مديريت . جك يست ها و ساير مطالب عمومى مى آيد و در ادامه ۰ کاربرگ های اصلی و تفصیلی مربوط به هر یک از اقلام صورت ای مالی . به ترئیب سر فصل های صورت های مالی به صاحبکار ۰ در آن نگهداری می شود. نگهداری مدارک در رونده جاری بر اساس نظام خاصی صورت می گیرد و حسابرسان جهت دسترسی به کاربرگ ها و سایر مدارک و للاعات پرونده جاری از سیستم عطلفت گذاری متقایل کاری رگه 8۵ استفاده می نمایند . برای اين منظور ۰ برای بر یک از کاربرگ های اصلی یک شماره عطف با کد مشخص اختصاص می یابد و در ادامه کلیه کاربرگ های فرعی استاد مدارک بایگانی شده یز به تبع همان شماره یا پر اساین زیر مجموعه ای از همان شماره عطف گذاری و در رونده نگهداری می شوند و بدین ترتیب . اطلاعات از طر يق سيستم عدف گذاری . با یکدیگر پیوند می نورد . پرونده دالصی: پرونده دائمی آن گروه از کاربرگ های حسابرسی که هاوی اطلاعات اساسی و دارای کاربرد او ات و به بیش از یک دوره مالی تسری پیدا می کند در پرونده دائمی نگهداری می گردند . اطلاعات و دا رک پرونده دائمی عمدتا در جریان حسابرسی نخستین گردآوری می شوه و در حسابرسی های فق وا له هنت اما ایب افته . بشنگام ی شود

صفحه 26:
يا يوب ماري پل گر نو ۱ یادآوری نکاتی که بیش از یک سال کاربرد دارند. ۲ _ فراهم آوردن خلاصه ای از روشها و خط مشی های صاحبکار برای حسابرسان جدید. ۲ بی نیاز ساختن حسابرسان از تهیه هر ساله کاربر گهای اقلام بدون 26

صفحه 27:
اطلاعات و کارترگ های حسابرسی روندی‌دالمی, عمدتا شاما, موارد زیر می, باشند : مشخصات کامل شرکت شامل نام . آدرس قانونی وشماره ثبت شر کت. نمودار سازمانی واحد مورد رسیدگی و شرح وظایف هر یک از کارکنان. نسخه ای از اساسنامه و مدارک ثبت اولیه شرکت. آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی واحد مورد رسیدگی. سیستم های حسابداری و شرح سیستم کنترل داخلی و ارزیابی فهرست خشاب ها اطلاعات مربوط به ظرفیت تولید شرکت و شیوه هاي تولید » توزیع و فروش. نمونه امضای مدیران واحد مورد رسیدگی. اطلاعات ‎bye‏ به ان ‎By‏ ۰ تحه‌ای ار 89۵[09 ايلك مدت واحد مورد رسیدگی. ۱( نسخه‌ای از سوایی مالیانی شرکت شلو لک های تشخیص و قطعی مالیاتی. ۲ کی استاد مالکیت دارایی های ثابت مشهود و نا مشهود. ۳ کپی صورت جلسات هیئت مدیره و مجامع عمومی. ۴ شخه‌ای از گزارش های حسابرسی ونامه مددت نوات قل ۵ سوابق سرمایه شرکت و مدارک مربوط به افزایش و کاهش سرمایه. ل ‎he te ee ce‏ و

صفحه 28:
Kd 28 بايد در تهيه اين كاربرك ها اصول حسابرسى به طور كامل رعايت شود و از درج مطالب اضافى بيش با افتاده و غير مربوط در آنها خوددارى به عمل آيد. در بلای کلیه کاربرگ ها لايل نام مؤسسه مورد رسيدكى » تاريخ ت رسیدگی: نام رسیدگی کننده و نام بررسی کننده یا سرپرست کار نو درج مشخصات کامل و ویژه مدارک رسیدگی شده. کارکنان و مدیران که با آنان مصاحبه به عمل آمده و واحدهای بازدید شده از ضروریات تهیه یک کاربرگ خوب است. تهیه کننده کاربرگ بايد آن را با قید تاریخ. امضاء یا پاراف کند و کاربرگ باید نشان دهنده این مطلب نیز باشد که سرپرست گروه یا مدیر موسسه حسابرسی در آخرین مرحله آنها را مورد رسیدگی قرار داده است ان قسمت چپ بالای کازبرگ را برای این موضوع اختصاص داد. وبدین لحاظ می توا تمام کاربرگ ها باید عطفت داشته باشله و به کاربرگ نهایی یا کاربرگ های لصلی مربوطء عطف متقابل داده شود. جایی که ارتباط بین کاربرگ ها ضرورت داشته باشد باید از عطف متقابل مناسبی استفاده کرد:.

صفحه 29:
چگونگی نهیه و ننظیم کاربرگ های حساپرسی .0 ماهیت و نوع رسیدگی های حسابرس باید در هر کاربرگه درع قوه. برای مثال به منظور اثبات صحت خرید یک قلم دارایی ثایت لازم است حسابرس مدارک خرید از قبیل فاکتور خرید. رسید انباره درخواست خرید و همچنین نحوه خرید که آیا مطابق آیین نامه خرید صورت گرفته و مجوزهای لازم برای خرید آن وجود داشته است را مورد بررسی قرار دهد و در کاربرگ منعکس نماید. حسابرسان برای نشان دادن مراحل مختلف کار خود در کاربرگ ها از نشانه های زیادی استفاده مى کنند. اين نشانه ها (آیکه ۵۵ ابزار مفید برای تشریح روشهای رسیدگی به هر مبلغ به خصوص است. تشانه های استفاده شده باید به روشنی تعر یف و مشخص شود. مطالب و موضوعاتی که دارای اهمیت کاقی می باشند باید در یک صفحه مستقل نوشته شوند. همچنین باید از نوشتن در پشت کاربرگ ها خودداری شود. کلیه کاربرگ ها باید به ترازآزمایشی حسابرسی ربط داده شود و شماره آن در ستون خاص تراز آزمایشی مذکور به ثبت پرسد. همچنین لازم است صورتهای خلاصه جامع برای حسابهای دفتر کل و فعالیتهای خاص موسسه مورد رسیدگی تهیه و ارتباط این صورتها با مطالب مندرج در تراز آزمایشی حسابرسی مشخص شود. منابع و مدارک و حسابهایی که مطالب مندرج در کاربرگهای حسابرسی از آنها استخراج شده است یابد به طور واضح در کاربرگ ها معرفی شوند. بطوری که سرپرستان گروه حسابرسی هنگام بررسی آنها نسبت به منبع تحصیل اطلاعات مندرج در کاربرگ ها دچار تردید نشوند. 29

صفحه 30:
یه برس ‎gle‏ ‏اي گت ور چگونگی تهیه و تنظیم کاربرگ های حسابرسی + _ در تمام مراحل حسابرسی حدود رسیدگی آزمایشی می بایست در کاربرگ مربوط توه شود. به عنوان مثال, چنانچه به منظور رسیدگی به هزینه های حقوق و دستمزد پرداخت شده طی سال می توان ۲ یا ۳ ماه آن را مورد رسیدگی قرار داد. لیست حقوق لسفند ماه حتما" باید مورد رسیدگی قرار گیرد و یا در مورد رسیدگی به هزینه تعمیرات بايد طورى انتخاب کرد که در طی سال فقط ۱۰ مدارک که شامل ‎۸٩۰‏ حجم هزینه های مذکور را در بر گیرد مورد رسیدگی قرار داد. به عبارت دیگر در مورد رسیدگی این نوع هزینه ها اقلام درشت و مهم آن مورد توجه قرار می گیرد. بدیهی است اين موضوع باید در کاربرگ های حسابرسی مربوط به حدود رسیدگی به عمل آمده توضیح داده شود. در تمام مواقع از کاربرگ ها باید مراقبت کافی به عمل آید. در تمام مدت رسیدگی حساپرس نباید در نگهداری آن غفلت کند. زیرا کاربرگ ها کمک مژثری درتایید گزارش نهایی او به شمار می روددبه همین دلبل خنابرس باید توجه کند که کاربرگ های حسابرسی بعد از وقت اداری در محل مناسبی باقی بماند تا کار مندان صاصب کار به آن دسترسی نداشته باشند. نتیجه گیری حسابرسان درباره هر یک از جنبه های کار باید در کاربرگ ها درج شود. به عبارت دیگر, حسابرسان باید نظری را که در اثر اجرای روشهای رسیدگی به شرح مندرج در کاربرگ ها بدست می آورند به روشنی اظتهار کنند. 30

صفحه 31:
.موفق باشید

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان