علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

کارل گستاو یونگ و نظریه روان تحلیلی

karel_gostav_yong

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارل گستاو یونگ و نظریه روان تحلیلی”

کارل گستاو یونگ و نظریه روان تحلیلی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: کارل گستاو یونگ

اسلاید 3: نظريه ي روان تحليلي

اسلاید 4: زندگی نامه ی یونگ :درسال1875درسوئیس به دنیا آمد.پدربزرگش کارل گوستاو یونگ بزرگ پزشک سرشناسی بود .پدرش یوهان پل یونگ کشیش ومادرش امیلی یونگ دختر یک عالم الهیات بود .8تن از عمو های وی هم کشیش بودند بنابراین طب و مذهب در خانوادهی او رایج بود .

اسلاید 5: والدين يونگ 3فرزند داشتند،يك پسربزرگتر كه فقط سه روز زنده بود و يك دختر كه 9سال از يونگ كوچكتر بوداولين انتخاب حرفه اي يونگ باستان شناسي بود اما بعدها به علوم طبيعي و پزشكي محدود شد.مدتي در بيمارستان رواني و مدتي هم با جانشين شاركو كار كرددرسال 1907بافرويد آشنا شد .رابطه ي اين دو با هم صميمانه بود طوري كه فرويد زماني به يونگ نوشت من رسما تو را به عنوان فند ارشدم مي پذيرم

اسلاید 6: درسال 1913رابطه ي خود را با فرويد قطع كرد.مدتي در دانشگاه بازل استادي كرد.ور،يونگ را يك هيولاي غير اجتماعي ميداند.يونگ نسبت به زن ها بي اعتماد بود.در سال1961در86سالگي از دنيا رفت.

اسلاید 7: انر‍ژي رواني:يونگ زيست مايه را صرفا انرژي جنسي نمي دانست بلكه آن را در دو معناي مختلف به كار برد :انرژي گسترده و كل زندگي به عنوان يك انرژي محدود تر كه باعث فعاليت روان ميشود،انرژي رواني همانند انرژي جسماني است.يونگ براي تبيين كار كرد انرژي رواني از اصل هاي تضاد،هم ارزي ،افت ،كه به حوزه ي فيزيك تعلق داشت استفاده كرد.

اسلاید 8: اصل تضاد:هر تمايل يا احساسي داراي ضد خود نيز هست.يونگ تصور ميكرد هر موضوعي بايد ضدي داشته باشد در غير اين صورت انرژي وجود نخواهد داشت.هر قدر تعارض بين دو قطب بيشتر باشد انرژي بيشتري توليد ميشود.

اسلاید 9: اصل هم ارزي:يونگ براي اصل هم ارزي خود به اصل بقاي انرژي در فيزيك اشاره كرد.او معتقد بود انرژي مصرف شده بوسيله ي اجزاي شخصيت از بين نمي رود بلكه به بخش ديگري از شخصيت منتقل ميشود.واژه ي هم ارزي به معناي آن است كه انرژي رواني زمينه جديدي ك هانرژي به آن منتقل شده بايد با ارزش رواني زمينه قبل كاملا برابر باشد.

اسلاید 10: اصل افت:اين اصل در فيزيك به همتراز سازي تفاوت هاي انرژي اشاره دارد.در شخصيت هميشه يك تمايل به سمت توازن وتعادل جويي وجود دارد.يعني انرژي از بخش قويتر به بخش ضعيف تر منتقل ميشود.

اسلاید 11: سطوح روان :هشیار:تصورات هشیار آنهایی هستند که خود(ego)آن را درک میکند. ناهشیار شخصی :شامل همه ی تجربیات سرکوب شده و فراموش شده می شوند.ناهشیار جمعی:در گذشته ی نیاکان انسان ریشه دارد.

اسلاید 12: کهن الگو ها:تصورات باستانی هستند که از ناهشیار جمعی حاصل میشوند.کهن الگو ها را باید از غرایز متمایز کرد.کهن الگو هابه خودی خودنمی توانند به طور مستقیم نمایان شوند.رویاها منبع اصلی مواد کهن الگوها هستند.افراد برای کسب سلامتی باید با کهن الگوهایشان آشنا شوند.

اسلاید 13: پرسونا :جنبه ای از شخصیت که به دنیا نشان میدهیم پرسونا نامیده میشود.علت انتخاب این نام این است که به ماسک یا نقابی که هنرپیشه ها در تئاتر بر چهره میزنند اشاره دارد.اگر افراد خیلی زیاد با پرسونای خود همنند سازی کنند ، نسبت به فردیت خود ناهشیار می مانند واز رسیدن به خود پرورانی باز می ایستند.

اسلاید 14: سایه:سایه فکهن الگوی تیرگی وسرکوبی ،بیانگرویژگی هایی است که افراد دوست ندارند به وجودآنها اعتراف کنند .بلکه میکوشند آن را ازخودشان ودیگران مخفی کنند.یونگ معتقد بود،برای کامل بودن ،افراد باید بکوشند از سایه ی خودشان باخبر شوند واین کاوش آزمون شهامت آنهاست .

اسلاید 15: آنیما:یونگ نیز مانند فروید معتقد بودهمه ی انسانها از لحاظ روان شناختی دو جنسیتی هستند.جنبه ی زنانه ی مرد،آنیما،به عنوان یک کهن الگو ،از ناهشیار جمعی سرچشمه می گیرد.شدیدادربرابر هشیار شدن مقاوم است .از نظر یونگ ،دومین آزمون شهامت مرد ،تشخیص دادن آنیمای خویش است که فقط باپیبردن به سایه ها امکان پذیر است.یونگ معتقد بود که آنیما از تجربیات اولیه ی مردان با زنان ،مادران ،خواهران ومعشوقه هایشان سر چشمه می گیرد .

اسلاید 16: آنیموس:کهن الگوی مردانه در زنان آنیموس نامیده میشود.درحالیکه آنیما بیانگر خلقها واحساسات غیر منطقی است ،آنیموس بیانگر تفکر واستدلال است.از رویاروییهای زنان پیش از تاریخ با مردان واز تجربیات شخصی خود با مردان که در ناهشیار شخصی او نهفته است ناشی میشود .

اسلاید 17: مادر :این کهن الگو ازمشتقات آنیما وآنیموس است.همه ی مردانوزنان از این کهن الگو برخوردار هستند .مادر بیانگر دو نیروی متضاد شامل:باروری و تغذیهکه مظهر:درخت ،باغ،مزرعه،بهشت،اجاق گازووسایل آشپزخانه و...استقدرت و ویرانگری که مظهر:مادر خدا،مادرزمین،زن بابا،زنساحره و...است.باروری وقدرت با هم ترکیب میشوند تا مفهوم تولد دیگر را به وجود آورند که کهن الگوی جداگانه ای است که در فرایند هایی مثل:تناسخ ،غسل تعمید،قیامت وتفرد نمایان میشود.

اسلاید 18: پیر فرزانه:پیر فرزانه کهن الگوی خرد ومعنی،مظهر دانش واسرار زندگی از پیش موجود است.ناهشیار است و نمی توان به طور مستقیم یا فردی به آن دست یافت ممکن است با استفاده از لفظ هایی که به نظر عمیق میرسند ،اما واقعا پوچ هستند تعداد زیادی مرید دور خود جمع کنند مانند سیستمداران و مبلغان مذهبی و اجتماعی ...این کهن الگو دررویاها با عناوینی مثل :پدر ،پدربزرگ،معلم ،فیلسوف،مرشد،دکتریا کشیش شخصیت پیدا میکنند .

اسلاید 19: قهرمان:قهرماندر اساطیر و قصه ها بصورت مرد قدرتمندی ظاهر میشود که برای شکست دادن نیروی اهریمنی به شکل اژدها،هیولا،افعی،یا دیو مبارزه میکند.یک آدم فنا ناپذیر بدون هیچ نقطه ضعفی نمی تواند قهرمان باشد.منشا نقش مایه ی قهرمان به قدیمی ترین تاریخ انسان برمیگردد(به پیدایش هشیاری ) که با شکست دادن افراد شرور بر نا هشیار غالب میگردد.

اسلاید 20: خود(self):یونگ معتقد بود هر کسی از گرایش فطری برای پیش رفتن به سمت رشد و کمال برخوردار است که آن را خود نامید.خود که از همه ی کهن الگو ها جامعتر است ،کهن الگوی کهن الگوهاست.سایر کهن الگو ها را در کنار یکدیگر قرار میدهد و آنهارا در فرایندخود پرورانی یکپارچه میکند.خود (self)تصورات ناهشیار شخصی و جمعی را شامل میشود بنابراین با خود(ego)که فقط بینگر هشیاری است متفاوت است.خود در ناهشیار جمعی به صورت شخصیت ایده آل ظاهر میگردد وگاهی شکل عیسی مسیح،بودا،کریشناوسایر شخصیت های پرستیدنی میگردد.

اسلاید 21: پویش های شخصیت:یونگ معتقد بود که در مورد انرژی جسمانی و روانی اصول مشابهی کاربرد دارند که عبارتند از:علیت و غایت شناسی پیش روی و پس روی

اسلاید 22: علیت و غایت شناسی :آیا انگیزش از علت های گذشته ناشی میشود یا از اهداف غایت شناختی؟علیت: یعنی اینکه رویدادهای جاری از تجربیت گذشته سرچشمه میگیرد(فروید قویا دید علیتی داشت)غایت شناسی :رویداد های جاری بوسیله ی اهداف و آرزوهای مربوط به آینده که سرنوشت فرد را هدایت میکند برانگیخته میشود(آدلر این موضع را داشت)دیدگاه یونگ:رفتار انسان توسط هردو نیروی علیتی و غایت شناسی شکل میگیرد.

اسلاید 23: پیش روی و پس روی :سازگاری با دنیای بیرونی،جریان روبه جلوی انرژی روانی را شامل میشود و پیش روی خوانده میشود.سازگاری با دنیای درونی ،به جریان روبه عقب انرژی روانی متکی است و پس روی نامیده میشود.پیش روی فرد را ترغیب میکندبه شرایط محیطی به صورت باثبات واکنش نشان دهد.پس روی گامی روبه عقب برای دستیابی به هدف است و روان نا هشیار را فعال میکند.

اسلاید 24: تیپ های روان شناختی:این تیپ ها از وحدت2 نگرش اساسی و4 کار کرد تشکیل شده استدرون گراییبرونگراییتفکر احساس حس کردن شهود

اسلاید 25: درون گرایی :برگرداندن انرژروانی به درون،به سمت دنیای ذهنی است.برون گرایی:نگرشی است که با برگرداندن انرژی روانی به بیرون مشخص میگردد به طوری که فرد به سمت دنیای عینی و به دئر از دنیای ذهنی گرایش می یابد.

اسلاید 26: تفکر :فعالیت عقلانی- منطقی که زنجیره ای از افکار را تولید میکند،نوع تفکر بسته به نگرش اسسی فرد میتواند درون گرا یا برون گرا باشد.افراد برون گرای متفکر :به افکار عینی متکی هستند اما می توانند از افکار انتزاعی هم در صورتیکه این افکار از بیرون منتقل شده باشند استفاده کنند.افراد درون گرای متفکر:به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند اما تعبیر آنها از یک رویداد بیشتر تحت تاثیر معنای درنی ای که به آن میدهند قرار دارد تا خود واقعیت عینی.تفکر:

اسلاید 27: احساس:احساس:فرایند ارزش قائل شدن برای یک عقیده یا رویداد.افراد برون گرای احساسی:برای ارزش گذاریها از اطلاعات عینی استفاده می کنند توسط ارزش های بیرونی و معیارهای قضاوتی پذیرفته شده هدایت میشوندافراد درون گرای احساسی:قضاوت های ارزشی خود را به جای واقعیت های عینی عمدتا بر پایه ی برداشت های ذهنی استوار می کنند.

اسلاید 28: حس کردن:حس کردن: کار کردی که محرک های مادی را دریافت نموده و آنها را به هشیاری ادراکی تبدیل میکند.افراد برون گرای حسی:محرک های بیرونی را به صورت عینی درک می کنند خیلی شبیه به حالتی که این محرک ها واقعا وجود دارند حس کردن های آنها چندان تحت تاثیر نگرش های ذهنیشان قرار ندارد.افراد درون گرای حسی:تحت حس کردن های ذهنی،دیدنی،شنیدنی،چشیدنی،لامسه و... قرار دارند به جای خود محرک ها به وسیله ی تعبیرشان از محرک های حسی ،هدایت میشوند.

اسلاید 29: شهود:شهود:درک فراتر از فعالیت های هشیاری و براساس ادراک واقعیت های مطلق و اولیه قرار داردافراد برون گرای شهودی:به سمت وافعیت های دنیای بیرونی گرایش دارند به جای اینکه آنها را کاملا حس کنند ،صرفا به صورت نهانی درک می کنند.افراد درون گرای شهودی:با ادراک واقعیت های نا هشیار هدایت می شوند که اصولا ذهنی هستند و به واقعیت هار بیرونی شباهتی ندارند.این 4 کارکرد مانند نقاط روی قطب نما هستندبه طوریکه خود در مرکز قرار دارد و به جهت خاصی متمایل است،اما از هر چهار جهت به عنوان راهنما استفاده میکند.

اسلاید 30: رشد شخصیت:یونگ معتقد بود شخصیت یک رشته مراحل را طی میکند که به تفرد می انجامد.برنیمه ی دوم زندگی تاکید کرد.دوره ای که فرد فرصت کنار هم قرار دادن جنبه های مختلف شخصیت و خود پرورانی را دارد،با این حال امکان تباهی و واکنش های روان رنجور هم در این دوره وجود دارد.

اسلاید 31: مراحل رشد:یونگ مراحل زندگی را به 4 دوره ی کلی تقسیم کرد: کودکی(خورشید اوایل صبح) جوانی(خورشید صبح)میان سا لی(خورشید اوایل بعد از ظهر)پیری(خورشید عصر)

اسلاید 32: یونگ کودکی را به 3 زیر مرحله تقسیم کرد:آشوب گرایی فرمان رواییدوگانه گرایی

اسلاید 33: مرحله ی آشوب گری: با هشیاری آشفته وپراکنده مشخص میگردد.مرحله ی فرمانروایی: رشدخود(ego)،آغاز تفکر منطقی و کلامی ،جزایر هشیاری بزرگتر خودشان را به صورت عینی در نظر میگیرندو اغلب به صورت شخص سوم به خودشان اشاره میکنند اما هنوز از خودش به عنوان درک کننده آگاه نیست.مرحله ی دوگانه گرایی: خود به صورت درک کننده ظاهر میگردد زمانی که خود به عینی و ذهنی تقسیم میگردد.

اسلاید 34: جوانی:دوره ی بلوغ تا اواسط زندگی نامیده می شود.دور ه ی افزایش فعالیت،پختگی جنسی،رشد هشیاری ،همسر گزینی و ....مشکل اصلی این دوره غلبه کردن بر گرایش طبیعی چسبیدن به هشیاری محدود کودکی و اجتناب از مشکلات مربوط به این دورهتمایل به زندگی کردن در گذشته اصل محفظه کار نامیده میشود.

اسلاید 35: میانسالی:یونگ معتقد بود میانسالی از سن35یا 45سالگی آغاز میشود.سعی میکنند ظاهر و سبک زندگی جوانی خود را حفظ کنند این مرحله اغلب گرایش مذهب پخته را در بر دارد.

اسلاید 36: پیری:افراد افت هشیاری را تجربه می کنند.اغلب بیماران یونگ میانسالانی بودند که بسیاری از آنان ازجهت گیری وارونه رنج میبردند. یونگ به آنها کمک میکرد از طریق پیدا کردن معنی برای مرگ ،برای خود هدف های جدیدی ایجاد کنند(درمان از طریق تعبیر رویا)

اسلاید 37: خود پرورانی:تولد دوباره روان شناختی ،فرایند فرد یا انسان کامل شدن ،خود پرورانی(تفرد)نامیده میشود.فرایند یکپارچه کردن قطب های متضاددر یک فرد همگون یا متجانس.این افراد پرسونای خود را به کمترین حد رسانده اندنسبت به آنیما و آنیموس خود آگاهندهر چهار کار کرد روان را به عالیترین سطح رسانده اندپذیرفتن جنبه ی مردانه و زنانه وارتباط با دنیای بیرون و درون به طور هم زمان.این پدیده ی نادر بعد از گذراندن دوره ی میانسالی اتفاق می افتد.

اسلاید 38: روش های تحقیق یونگ:یونگ برای ساختن نظریه ی خود درباره ی انسان علاوه بر روانشناسی به سراغ جامعه شناسی،تاریخ ،انسان شناسی،مذهب ....رفتمانند فروید از خود به عنوان یک پژوهشگر علمی دفاع میکردعلاوه بر مطالعات عمیق، اطلاعات اساسی او از طریق مشاهده ی افراداز جمله خودش به دست آمده.اغلب این مشاهدات از طریق آزمون تداعی واژه ها ،تحلیل رویا،تخیل فعال و روان درمانی صورت گرفت .

اسلاید 39: آزمون تداعی واژه ها:اولین کسی نبود که آن را به کار برد بلکه به ساختن و اصلاح آن کمک کرد.هدف او این بود که میخواست اعتبار فرضیه ی فروید را مبنی بر اینکه :ناهشیار به صورت فرایندی خود مختار عمل میکند اثبات کند.هدف دیگر ،بر ملا کردن عقده هایی است که حالت احساس دارند.عقده آمیزه ای از تصورات فردی با حالت هیجانی است.

اسلاید 40: تحلیل رؤیا:یونگ با فروید موافق بود رویا ها معنی دارند و همچنین اینکه رویا ها از اعماق نا هشیار ناشی میشوند.اما از این نظر که همه ی رویا ها برای ارضای میل هستند مخالف بود (افراد برای نشان دادن انواع مفاهیم از نماد ها استفاده می کنند)هدف او از تحلیل رویا:برملا کردن عناصر ناهشیار شخصی و جمعی وادغام آنها در هشیاری برای کمک به فرایند خود پرورانی

اسلاید 41: یونگ معتقد بود برخی رویا ها دلیل بر وجود ناهشیار جمعی هستندکه عبارتند از:رویا های بزرگ:که برای همه ی افراد معنای خاصی دارندرویا های معمولی:که دراغلب افراد مشترک هستندرویا های قدیمی به یاد آورده شده.

اسلاید 42: تخيل فعال:روشي كه يونگ هنگام خود كاوي ودر مورد تعدادي از دوستانش به كار برد تخيل فعال بود.روش اجرا:فرد با هر برداشتي نظير:تصور، رؤيا، عكس يا خيال شروع ميكند و آنقدر روي آن تمركز ميكند تا اين برداشت شروع به حركت كند وفرد بايد آزادانه با آن ارتباط بر قرار كند .

اسلاید 43: هدف از تخيل فعال؛برملا شدن تصورات كهن الگويي و ظاهر شدن آنها از ناهشيار است يونگ معتقد بود كه تخيل فعال از تحليل رؤيا بهتر است ، زيرا تصورات آن در حالت هشيار ذهن توليد مي شوند و از اين رو آنهارا روشن تر و قابل باز آفريني ميكند.يونگ به عنوان نوع ديگري از تخيل فعال از بيمارانش مي خواست خيال پردازيهاي خود را نقاشي كنند يا به صورت غير كلامي ديگري ابراز كنند.

اسلاید 44: روان درماني:يونگ 4رويكرد به درمان را مشخص كرد كه بيانگر 4تحول در تاريخ روان درماني استاعتراف به راز بيماري زا،اين رويكرد پالايشي است كه صرفا بيماران اسرار خود را بيان مي كنندمرحله (روش مورد توجه بروئر)تعبير ،توضيح و روشن كردن را شامل ميشود و بيماران را از علت روان رنجوريشان آگاه ميكند اما آنها را قادر نمي سازد مشكلات اجتماعيشان را حل كنند (روش مورد توجه فرويد)

اسلاید 45: رويكرد سوم آموزش دادن به بيماران به عنوان موجودات اجتماعي را شامل ميشود وبه عقيده ي يونگ فقط به سازگاري اجتماعي كمك ميكند (روش مورد توجه آدلر)مرحله ي دگرگوني:منظور او اين بود كه ابتدا درمنگر بايد به انسان سالمي تبديل شود كه اين امر از طريق روان درماني امكان پذير است و بعد به بيماران كمك كند (روش مرد توجه يونگ) يونگ در نظريه و كار برد كاملا التقاطي است .

اسلاید 46: هدف نهايي درمان :اين است كه به بيماران روان رنجور كمك كند كه سالم شوند و افراد سالم ترغيب شوند به طور مستقل در جهت خود پروراني تلاش كنند.او به اهميت انتقال و انتقال متقابل واقف بود درجايي كه مفيد واقع مي شد بر آن تاكيد داشت.

اسلاید 47: ارزيابي نظريه يونگ:نظريه ي مفيد بايدفرضيه هاي آزمون پذير و پژوهش هاي تو صيفي به بار آورد.قابليت ابطال و اثبات داشته باشد (نظريه ي يونگ تقريبا نه اثبات پذير و نه ابطال پذير است)نظريه ي مفيد بايد مشاهدات را در يك چار چوب معني دار سازمان دهد (در اين ملاك متوسط است)ملاك چهارم مفيد بودن عملي بودن آن است (از لحاظ عملي بودن پايين ارزيابي شده است)ملاك پنجم مفيد بودن همساني دروني است(كه پايين ارزيابي شده)ملتك نهايي ايجاز است(كه از اين نظر پايين ارزيابي شده است)

اسلاید 48: برداشت يونگ از انسان:انسان ها را موجوداتي پيچيده با قطب هاي متضاد مي ديد.نظر او در مورد انسان نه خوشبينانه نه بدبينانه،نه جبر گرايانه نه هدفمند بوداز نظر او هيچ كس به طور كامل درونگرا يا برونگرا ،زن يا مرد و... نيستاگر چه انسان ها كاملا ارباب خود نيستند، اما كاملا هم تحت تاثير نيرو هاي خارج از كنترلشان قرار ندارند

اسلاید 49: امام علي (ع) مي فرمايند:گنجايش هر ظرفي با آنچه در آن نهند، تنگ مي شود جز ظرف دانش كه با آنچه درآن نهند،گسترش مي يابد.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید