صفحه 1:
بسم له الرحمن الرحیم
صفحه 2:
صفحه 3:
نظرية ي زوان تحليلي
صفحه 4:
زندگی نامه ی یونگ :
ور ۱
7 پدربزرگش تا ۳-0 پزشک سرشناسی
اف
* يدرش يوهان يل يونك كشيش ومادريش اميلى يونكق دختر
يك عالم الهيات بود .
* (تن از عمو های وی هم کشیش بودند بنابراین طب و
مذهب در خانوادهی او رایج بود .
صفحه 5:
تس
سه روز زنده بود و يك دختر كه ©سال از يونك
كوجكتر بود
ا ل كك ۳
بعدها به علوم طبيعي و يزشكي محدود شد.
ا ا ل ۱9
شاركو كار كرد
* درسال 90(0))بافرويد اشنا شد..
رابطه ي این دو با هم صمیمانه بود طوري که فروید
زماني به يونك نوشت من رسما تو را به عنوان فند
eens)
صفحه 6:
* درسال 0)2©)رابطه ي خود را با فروؤيد قطع كود.
ل ا ا ا د
* ورءیونگ را يك هيولاي غیر اجتماعي میداند.
* یونگ نسبت به زن ها بي اعتماد بود.
ادكه 0-0 از دنيا رفت.
صفحه 7:
7 0۱۳۵
ل 7
بلكه آن را در دو معناي مختلف به كار برد :
” "انرزي كسترده واكل زندكي
” به عنوان يك انرزي محدود'تر كه باعث فعاليّت روان
ميشود»انررزي رواني همانند انرزي جسماني است.
* يونك براي تبيين كار كرد انرزي رواني از اصل هاي
تضادءهم ارزي »افت »كه به حوزه ي فيزيك تعلق داشت
استفاده كرد.
صفحه 8:
0
* هر تمايل :يا احساسي داراي ضد خود نيز هست.
یونگ تصور. میکرد هر موضو عي باید ضدي داشته باشد
در غیر این صورت انرژي وجود نخواهد داشت.
* هر قدر تعارض بین دو قطب بیشتر باشد انرژي بيشتري
تولید میشود.
صفحه 9:
7( ۱
در فيزيك اشاره کرد.
* او معتقد بود انرژي مصرف شده بوسیله ي اجزاي
تتعصبت ان تم زود پلکم یه Ree fe
و
* وازه ي هم ارزي به معناي آن است كه انرزي رواني
زمينه جديدي ك هانرزي به آن منتقل شده بايد با ارزش
رواني زمینه قبل کاملا برابر باشد.
صفحه 10:
اصل افت:
* اين اصل در فيزيك به همتراز سازي تفاوت هاي انرزي
۳
در شخصیت همیشه يك تمایل به سمت توازن وتعادل جويي
وجود دارد.
Saye ere ert Tee Se ere
میشود.
صفحه 11:
سطوح روان :
G هشیار :تصورات tel paw. هستند که
خود(690)آن را درک میکند.
(e ناهشیار شخصى شامل همه ی تجربیات
rer ee ا ۱[
دم ناهشيار جمعى:در كذشته ى نياكان ,انسان ريشه
vile
صفحه 12:
کهن الگو ها:
* تصورات باستانى هستند كه از ناهشيارٌ جمعى خاصل
ميشوند.
ل ا اك
7 کهن الگو هابه خودی خودنمی توانند به طور مستقیم
نمايان شوند.
" رویاها منبع اصلی مواد کهن الگو ها هستند.
و آشنا
شوند.
صفحه 13:
0 پر سونا :
** جنبه اى از شخصيت كه به دنيا نشان ميدهيم يرسونا
نامیده مبشود.
* علت انتخات اين نام اين است كه به ماسك يا نقابى كه
هنرييشه ها در تئاتر بر جهره ميزنند اشاره دارد.
* اكر افراد خيلى زياد با يرسوناى خود همنند سازى
كنند » نسبت به فرديت خود ناهشيار مى'مانند واز
Ot) ا و كا
صفحه 14:
9)ساید:
ا ا ا ا ا
هايى است كه افراد دوست ندازند به وجودآنها
اعتراف كنند .بلكه ميكوشند آن را ازخودشان
وديكران مخفى كنند.
0 0ك كك arp ei م ل ف Cir
از سايه ى خودشان باخبر شوند واين كاوش آزمون
0 ral
صفحه 15:
0
يونك نيز مانند فرويد معتقد بودهمه ى انسانها از لخاظ روان
شناختى دو جنسيتى هستند.
* جنبه ى زنانه ىئ مردءآنيماءبه عنوان يكه كهن الكو ءاز ناهشياز
جمعی سرچشمه می گیرد
eras eee Be Rn |
از نظر يونكا »دومين آزمون شهامت مرد .تشخيصٌ دادن آنيماى
CON Ai asd Me lata cyano 5 است.
یونگ معنقد بود که آنیما از تجربیات اولیه ی مردان با
زنان »مادران »خواهران ومعشوقه هایشان سر چشمه می گیرد .
صفحه 16:
* کهن الگوی مردانه در زنان آنیموس نامیده میشود.
* درحاليكه آنيما بيانكّر خلقها واحساسات غير منطقى
ا ا ار ا 0
* از روياروييهاى زنان بيش از تاريخ با مردان واز
ا ل ا ا Dee
شخصى او نهفته است ناشى ميشود .
صفحه 17:
Bee
Pik GK fC arate nal SI
. همه ى مردانوزنان از اين كهن الكو برخوردار هستند *
مادر بیانگر دو نیروی متضاد شامل: *
۹ پاروری و تغذیهکه مظهر ندرخت 7
ele ee eee) ۳
قدرت و ویرانگری که مظهر:مادر خداءمادرزمین»ءزن ۲
ير leap ee
باروری وقدرت با هم ترکیب میشوند تا مفهوم تولد دیگر را به *
وجود أورند كه كهن الكوى جداكانة اى ال كد هایی
مثل:تناسخ »غسل تعميدءقيامت وتفرد نمايان ميشود.
صفحه 18:
ير قر اناده
* بير فرزانه كهن الكوى خرد ومعنىء»مظهر دانش واسرار زندكى از
بيش موجود است.
* ناهشيار است و نمى توان به طور مستقيم يا فردى به آن دست يافت
ممكن است با استفاده از لفظ هايى كه به نظر عميق ميرسند »اما
واقعا يوج هستند. تعداد زيادى مريد دور خود جمع كنند مانند
ا ل 0
۱ ل ا is
مثل :يدر »يدربزركهمعلم »فيلسوف.مرشدءدكتريا كشيش شخصيت
پیدا میکنند .
صفحه 19:
)قهرمان:
* قهرماندر اساطير و قصه ها بصورت مرد قدرتمندى ظاهر
ميشود كه براى شكست دادن نيروى اهريمنى به شكل
اژدهاء هیو لاءافعیءیا دیو مبارژه میکند.
* یک آدم فنا ناپذیر بدون هيج نقطه ضعفى نمى تواند قهرمان
باشد.
* منشا نقش مايه ى قهرمان به قديمى ترين تاريخ انسان
برميكردد(به ييدايش هشيارى ) كه با شکست دادن افراد
شرور بر نا هشیار غالب میگردد.
صفحه 20:
102-210۳
* یونگ معتقد بود هر کسي از گرایش فطری برای پیش رفتن به سمت رشد
و كمال برخوردار است كه أن را خود ناميد
(EAN alee ال ا ا كر pean
* ساير كهن الكو هارا در كنار يكديكر قرار ميدهد و آنهارا در فرايندخود
يرورائى يكيارجه ميكند.
[1 ا ل ا ال ا ae
خود(600)که فقط بینگر هشیاری است متفاوت است:
STIs Se NO Rate eS Tee ETS 5 |
شکل عیسی م یح.بودا»کریشناوسایر شخصیت های پرستیدنی میگردد.
صفحه 21:
پویش های شخصیت:
م ا ا ل 00
روانى اصول مشابهى كاربرد دارند كه عبارتند از:
4 عليت و غايت شناسى
63) UM 3 ا
صفحه 22:
عليت و .غايت شناسى :
آيا انكيزش از علت هاى كذشته ناشى ميشود يا از اهذاف غايّت
۱
ea ل ent pC NE EMEA ا ا
(Seen eens Ree) ose
* غايت شناسى :رويداد. هاى جارى بوسيله ى اهدافه و آرزوهاى
مربوط به آینده که سرنوشت فرد را هدایت میکند برانگيخته
میشود(آدلز این موضع را,داشت)
* دیدگاه یونگ:رفتار انسان توسط هردو نیروی علیتی و غایت
شناسی شکل میگیرد.
صفحه 23:
بيش+روى,و بيس روى :
ل ا ل
روانى را شامل ميشود و.ييش روى خوانده ميشود.
* سازگاری با دنیای درونی .به جریان روبه عقب انرژی
روانى متكى است و يس روى ناميده ميشود.
* ييش روى فرد را ترغيب ميكندبه شرايط محيطى به
صورت باثبات واكنش نشان دهد.
يس روی گامی روبه عقب برای دستیابی به هدف است و
روان نا هشيار را فعال ميكند.
صفحه 24:
تیپ های روان شناختی:
زر(
Keren ۱
GIS ds 60
ار
1
تفكريييع احساس ريع حس كردن ريع شهود
صفحه 25:
“درون کر
سمت دنياى ذهنى است.
*برون كرايى:نتكرشى أست كه با بركرداندن انرزى
ا ا ل 0ك
به سمت دنیای عینی و به دثر از دنیای ذهتی گرایش
مى يابد.
صفحه 26:
4
Rp Bs CCS Pe Io eye ا Crome Pr a
۱ eee yen ne errr tay tater,
برون كرا باشد.
as 2 1
”افراذ برون كراى متفكر :ٍبه افکار عینی متکی هستند اما
مى توانند از افكار انتزاعى هم در صورتيكه اين افكار از بيرون
منتقل شده باشند استفاده كنند.
re Lae 5
۲ افراد درون کرای متفکر *به محرک های محیطی واکنش
نشان می دهند آما تعبیر آنها از یک رویداد بیشتر تحت تاثیر معنای
درنی ای که به آن میدهند قرار دارد تا خود واقعیت عینی.
صفحه 27:
ena
* احساس:فرایند ارزش قائل شدن برای یک عقیده یا رویداد.
۲ 2
h ۱
اطلاعات عينى استفاده مى كنند
ا ا ا لات ا ل الات
0
۰ 2
۳ افراد درون کرای احساشتی:قضاوت های ارزشی خود را
به جای واقعیت های عینی عمدتا بر پایه ی برداشت های ذهنی
het هن كد
صفحه 28:
9)حس كردن
۱ ل as
آنها را به هشيارى ادراكى تبديل ميكند.
۲ افراد برون کرای حسی:محزک های بیرونی راربه طورت
aS ee ee er erence Ra S Pt
وجود دارند حس كردن هاى آنها جندان تحت تاثير نكرش هاى
alae
4 ۱
ذهتیءدیدنی»شنیدنی»چشیدنی» لامسه و ... قرار دارند
به جاى خود محرك ها به وسيله ى تعبيرشان از محرك هاى
احسى ٠هذايت ميشوند:
صفحه 29:
)شهود:
۱ bees wee bse aie
۳
8 1 011 | اف ”
00 rene emer nee Te DSO E De
Eng م
2
افراد درون کرای شهودی:با اراک واقعیت هایآنا هشیار هدایت می شون
ee Pos ا
أن 0 كاركرة مَانكم تكاطررواع قط نما' مستندبء طوريكه كوه ون لوك قراللؤدارد ابه
حيت خاصدى متمايل. اسك )ما ارارم وان جيك رز و رب
صفحه 30:
رشد 0 ده
* يونك معتقد بود شخصيت يى رشته مراحل را طى
ميكند كه به تفرد مى انجامد.
SSeS SEE Ce iy
دوره ای که فرد فرصت کنار هم قرار دادن جنبه های
مختلف شخصيت و خود؛يرورانى را داردءبا اين حال
امكان تباهى و واكنش هاى روان رنجور هم در اين
دوره وجود دارد.
صفحه 31:
مر احل رشد.:
یونگ مر.احل زندگی را به 6۴ دوره ی کلی تقسیم كرد:
٩ كودكى(خورشيد اوايل صبج)
جوانى(خورشيد صبح)
A Ts neal) 00
(ene or ee
صفحه 32:
* یونگ کودکی را به 9 زیر مرحله تقسیم کرد:
6 آشوب گرایی
ج. فرمانَ روايى
0 دؤكانه کر[
صفحه 33:
4
مرحله ی آشوب گری:
با هشیاری آشفته وپراکنده مشخص میگردد.
Hen 0
رشدخود( 00ع)» آغاز تفكر منطقئ و كلامى »جزاير
هشيارى بزركترٍ خودشان را به صورت عينى در نظر
as pre) ا ا er eee كن
اشاريه ميكنند اما هنوز از خودش بة عنوان درك كننده
۳
مرحله ی دو گانه گرایی:
خود به صورت درک کننده ظاهر مبگردد
زمانی که خود به عینی و ذهنی تقسیم میگردد.
صفحه 34:
جوانى:
* دوره ی بلوخ تا اواسط زندگی نامیده می شود,دور ه
ی افزايش فعالیت,پختگی جنسی.رشد هشیاری ۳
گزینی و ..
* مشكل ا این دوره غلبه کردن بر گرايش طبیعی
جسبيدن به هشيارى محدود كودكى و اجتناب از
مشكلات مربوط به اين دؤره
* تمايل به زندكى كردن در كذشته اصل محفظه كار
نامیده میشود.
صفحه 35:
ميانسالى:
2002 ا ا ا ا is
ره
* سعى ميكنند ظاهر و سبك زندكى جوانى خود را
** اين مرحله اغلب كرايش مذهب يخته را در بر دارد.
صفحه 36:
پر هار
* افراد افت هشيارى را تجربه مى كنند.
* اغلب بيماران يونك ميانسالانى بودند كه بسيارى از
را
* یونگ به آنها کمک ميكرد از طريق بيدا كردن معنى
برای مرگ »برای خود هدف های جدیدی ایجاد
کنند(درمان از طریق تعبیر رویا)
صفحه 37:
خود يرورانى:
* تولد دوباره روان شناختی .فرایند فرد یا انسان کامل شدن »خود
ل
* فرايند يكيارجه كردن قطب هاى متضاددر يك فرد همكون يا
بت
افراد پرسونای خود را به کمترین حد رسانده اند
verte cent لا
* هر چهار کار کرد روان را به عالیترین سطح رسانده اند
eS LEB he Serene web ie 0 ا لك
به طور هم زمان.
ور
صفحه 38:
روش های تحقیق بونک:
* یونگ برای ساختن نظریه ی خود دربازه ی انسان علاوه
بر روانشناسى به سراغ جامعه شناسىءتاريخ »انسان
شناسی.مذهب ....رفت
** مانند فرويد از خود به عنوان يك يزو هشكر علمى دفاع
د
* علاوه بر مطالعات عمیق. اطلاعات اساسى او از طریق
مشاهده ى افراداز جمله خودش به دست امده.
* اغلب اين مشاهدات از طريق آزمون ONESAE SES i eran
روياءتخيل فعال و روان درمانى صورت كرفت .
صفحه 39:
ازمون تداعى واه ها:
۲ ا ا ا 0 ii
۱۳ ۷
* هدف او این بود که میخواست اعتبار فرضیه ق فروید را
مبنى بر اينكه :ناهشيار به صورت فرايندى خود مختار
عمل میکند اثبات کند.
OD PUR aS eRe nc عقده هايى است كه حالت
احساس دارند.
* عقده آميزه اى از تصورات فردى با حالت هيجانى است.
صفحه 40:
تحلیل رویا:
۱ Melee is
0 as Wee Stee Pe Rae Cer groans
* اما از این نظر که همه ی رویا ها برای ارضای میل
هستند مخالف بود (افراد برای نشان دادن اثواع مفاهیم
از نماد ها استفاده می کنند)
* هدف او از تحليل رويا:برملا كردن عناصر ناهشيار
0 رک
مرت کرد بر قاس
صفحه 41:
۱ 9
جمعی هستندکه عبارنند از :
1 re eee OW ie reper FL
رويا هاى معمولى:كه دراغلب افراد مشترى هستند ”
7 رویا های قدیمی بهیاد آورده شده.
صفحه 42:
ا
ا ا 0 20
از دوستانش به کار برد تخیل فعال بود
* روش اجرا:فرد باهر برداشتي نظير:تصورء رؤياء
5 نا كيال شر وج يكف ود اندر روي أن تمر كن
يكند تا اين برداشت شروع به حركت كند وفرد بايد
أزادانه با آن ارتباط بر قرار كند
صفحه 43:
* هدف از تخیل فعال؛برملا شدن تصوریات کهن الگويي و
ظاهر شدن أنها از ناهشيار است
* يونك معتقد بود كه تخيل فعال از تحليل رؤيا بهتر است »
py epee) ا ا ا ا ee Pee eerie
ان اين رو أنهارا روشن تر و قابل باز آفريني ميكند.
* يونك به عنوان نوع ديكري از تخيل فعال از بيمارانش
مي خواست خيال يردا ازيهاي خود را نقاشي کنند یا به
eae f) 1 2 ابراز كنند.
صفحه 44:
روان درماني:
یونگ )رویکرد به درمان را مشخص کرد که بیانگر *4تحول
در تاریخ روان درماني است
اغتراف به راز بيماري زاءاين رويكرية يالايتبي امت كه
صرفا بیماران اسرار خود را بیان مي کنند
مرحله (روش مورد توجه بروئر)
تعبير »توضيح و روشن كردن ربا شامل ميشود و بيماران
hy سک رن را ار ار GAG
نمي سازيد مشكلات اجتماعيشان را حل كنند
(روش مورد توجه فرويد)
صفحه 45:
. رویکرد سوم آموزش دادن به بیماران به عنوان موجودات
اجتماعي را شامل میشود وبه عقیده ي یونگ فقط به
سازگاري اجتماعي كمك میکند
(روش مورد توجه ادلر)
مرحله ي دگرگوني:منظور او این بود که ابتدا درمنگر
باید به انسان سالمي تبدیل شود که اين امر از طریق
روان درماني امکان پذیر است و بعد به بیماران كمك کند
(روش مرد توجه يونكق)
يونك در نظريه و کار برد كاملا التقاطي است:
صفحه 46:
* خدف نهايي درمان :اين است"كه به بيماران
روان رنجور كمك كند كه سالم شوند.و افراد
سالم ترغيب شوند به طور مستقل در أجهت خود
يروراني تلاش كنند.
*“او به اهميت انتقال و انتقال متقابل واقف بود
درجايي كه مفيد واقع مي شد بر آن تاكيد داشت.
صفحه 47:
[ با ran 5S
رزيابي نظريه ۱
نظريه ي مفيد بايد
اا فرضیه هاي آزمون پذیر و پژوهش هاي تو صيفيبه بار آورد.
قابلیت ابطال و اثبات داشته باشد
ea) ي يونك تقريبا نه اثبات يدير" و نه ابطال يذير
است)
ce) te واس بايد نشاف كار | درد يلك جا جورب بسي دان
و en ل ل
ملاك چهارم مفيد بودن عملي بودن آن است
(از لحاظ عملي بودن پایین ارزيابي شده است)
ملاك پنجم مفید بودن همساني دروني است(که پایین ارزيابي
(Gs
ملتك نهايي ايجاز است(كه از اين نظر يايين ارزيابي شده
است)
صفحه 48:
AS Ven wot
از انسان: ey برداشت
انسان ها را موجوداتي ييجيده با قطب هاي متضاد مي ديد. *
نظر او در موزيد انسان نه خوشبينانه نه بدبينانه»نه جبر *
۱ کر
و رت
يا مرد و... نیست
* اگر جه انسان ها کاملا ارباب خود نیستند» اما كاملا هم
تحت تاثير نيرو هاي خارج از كنترلشان قرار ندارند
صفحه 49:
0
كنجايش هر ظرفي با آانجه در آن نهندء تنك
مي شود جز ظرف دانش که با انچه در آن
نهند»كسترش مي يابد.