صفحه 1:
نام استاد
0
0 45 eli
رجبی
20
صفحه 2:
۱ 5 "<<" .". ٩
7 کارمندیابی جذب و کزینش
=
, Sse
صفحه 3:
* كارمنديابى جريانى براى يافتن و جذب متقاضيان
شغلى واجد شرايط براى استخدام در سازمان است.
٠ مرحله تحقيق و شناخت نيروى انسانى داراى
استعدادهاى بالقوه و تشويق آنان براى استخدام در
cowl lo jl
صفحه 4:
کارمند یلبی فرآیندی است کهبه وسیله آن کسانی کهبه نظر
می رسند توانلئی بالقوه ای برای عضهیت در سازمان و
انجام دادن وظایف محول را دارند , شناساتی می گردند و
موجبات جذب آنها به سوی سازمان فراهم می شود .
كارمند Rare eer reel pe re on 1
فرآیند کسانی که جویای کایند (متقاضیان کار) و کسانی
كه خواهان نيروى كارند (استخدام كنندكان) براى
نخستين بارربا يكديكر روبرو مى شوند نا طى فرآيند
بعدی (انتخاب و گزینش) . توانلئی واقعی آنها برای احراز
RE Tear ۱۳
صفحه 5:
So كام در كارمند ee سس
2 ا رل ۱
كام دوم باسخ به اين سوال است كه آنا مى توان با
منابع انسانى موجود يستهاى خالى را ير كرد؟
۱ ا a Ter
استفاده از نيروهاى خارجى سازمان يستهاى خالى را
پر کرد؟
صفحه 6:
به طور کلی سیاستهای کارمندیابی بر دو نوع است:
۱- نیرو یابی از داخل سازمان
نیرو یابی از داخل موجب می شود که تحرک کار کنان برای
ey esl eel ee nie) ات ل 5
ROB) S |
کاهش هزینه های کارمندیابی می گردد و مانع ورود افراد
ناباب به سازمان می شود.
اما :
ا ا 0
سازمان می شود.
صفحه 7:
۲- نیرویابی از خارج از سازمان
۱
شود. روابط غیر رسمی را ضعیف می کند و درنهایت موجب
yee en car nr ae
اما از سوی دیگر:
۱
تضعيف روحيه كاركنان را در يى دارد.
صفحه 8:
* ايتكه سازمان كداميكك از سياستهاى نيرو يابى را اتخاذ
کند بستگی به 202 واوضاع واحوال سازمانو 0
ان سیاست دارد
صفحه 9:
00 Fc) 5 Pr Cap AC
0 0 ne 0
كه مساله و مشكلى در كارايى وجود دارد نيرو يابى از
خارج لازم و ضرورى به نظر مى رسد
صفحه 10:
a Se Se
در ابتدا از نیرویابی از داخل استفاده می شود و در صورت عدم
تامين نيرو با اين روش به سراغ نيرو يابى از خارج مى روند
ل ا ل ا ااال 00
بهتر است در درجه اول در جهت ورود افراد و افكار جديد
Paes ta al 5 0
سعی گردد تا زمینه تحول فراهم شود
صفحه 11:
۱ در as
كاهى با تجديد نظر در مشاغل نياز به يستهاى جديد
منتفع می شود.به عبارت دیگر گاهی وظلیف و پستهای
جدید به پستهای کنونی قابل انتقال است. برای
اطمينان از اين كار مى توان به بررسى علل ت ركد
سازمان توسط كار كنان برداخت.
صفحه 12:
ever] ٠ از اضافة اكارق:
كاهى حجم كارها را مى توان با اضافه كارى
افزايش داد. يكى از دلايل استفاده از اين
روش و تمایلبه آن پایین بودن میزان حقوق
دستمزد در سازمان است.
استفاده از ابن روش ميزان بيكارى را در كشور
افزايش مى دذهد
صفحه 13:
ec
كا
کر به مناج جارح اذ اساوماق:
جر مرک تراک مین SSO ست le
تن ۶۱
منابع خارجى كه در اين زمينه تخصص كافى
دارند» منطقى به نظر مى رسد
صفحه 14:
0
PU bore OM TEC HE RY NEE
تعيين شرايط احمراز شغل .
FOL ا ا
101 e eS ever)
|
بررسی فرع های درخواست کار.
بگنراری مصاحبه مقدماتی.
تهيه فهمستى از اضراد واجد ششرايط.
صفحه 15:
ما ریت کارمند یلبی و جستجو برای یافتن
منلبع انسانی مناسب هنگامیبا مو انجام می گیرد
ne ores 2
الف )حنابع داخلی
سیاست « ارتقاء از داخل » به لین معناست که
مديران براى تصدى مشاغل ٠ از نيروهاى موجود در
سازمان استفاده مى كنند و تنها هنكامى به abe
wg ry ee npel CSO Y perp orre]| ۱
شايسته و واجد شرايطى درداخل سازمان براى احراز
صفحه 16:
۰۰۲۰ :در صورتی که سازمان نتواند از میان نيرروهای موجود در
درون سازمان» افراد شایسته و لایقی پیدا نمایدیا نتواند کسانی را بای
ee eee Sy )5 1
نیو از خارج از سازمان نخواهد داشت .
| ee eer eee e va} See ee Si i)
REDO ا a ter)
.۱ ۳ :نش و و ظیفه اصلی این موسسات» معرفی جویندگان کار به
اه ان رگد ند واه کار دولتی
1
ارائه خدمات خود كا رمزرد دريافت مى كتتد .
صفحه 17:
كارمند يابى وظيفه كيست؟
۱
YS TSS) OP] Eppes 1
ا
کارمند یابی استفاده می شود . در سازمانهای با اندازه متوسط
اا ا 9
ee are Core ce) ae
ا دوایری گذاشتهمی شود که نیاز به کارمند دارند.
صفحه 18:
* دومین گام پس از یافتن نیرو جذب است که به معنای
انجام سلسله کارهایی است که نظر کار کنان را به
سازمان و استخدام جلب كند
صفحه 19:
ينش مرحله اى است براى تشخيص و مقايسه شرايط متقاضيان شغلى با
شرايط احراز مشاغل به منظور انتخاب بهترين نامزد از ميان نامزدهاى
عصدی شذ
3
تبرت کی مرت اارست از ۶
كزينش - تعداد متقاضيان استخدام شده
صفحه 20:
ی درآمد تر و یا تخصصی تر باشد نسبت
گزینش در آنها پایین تر است
صفحه 21:
|
Ap
3
a
0
ey
Af
مصاحبه مقدماتى
م ی ee Tg
ارائه مدارك توسط متقاضى
انجام دادن تحقيقات لازم توسط مسئول گزینش
ل
آزمونهاى استخدامى
مصاحبه استخدامى
صفحه 22:
Peel Dire eager one
RR ل
7
ب ات
arta
اتكميل فوم درشواست أ
کار
احیستدماتی(قریال لیهست سس سس
صفحه 23:
استخدامی دنبال می کنند:
BO eT ae de NS MeL eal
ee ee CS Oca)
۲- سازمانها را از ادعای بعدی کار کنان مبنی بر اینکه
we ms) Me RENO) ee) ا ل نكت
Ce te sy bias لتك
سازمان جلو کیری می کند
صفحه 24:
استفاده از انواع آزمونهاى استخدامى
بستعی به و مشاغل دارد
صفحه 25:
[es eee eal
0
درجه صحت آزمونهای استخدامی که در نتیجه استفاده مکرر از آنها حاصل
ed <<« یکسان باشد)
۱-۳
اسخ ان سول است که آیاازمون آنچه اک مامیشواهممیسنجد؟
Pore 0 eee استفاده از -©
صفحه 26:
آزمونهای سنحش نداد
آزمونهايى است كه براى سنجش احتمال موفقيت فرد در
فعاليتهاى كه هنوز براى آنها آموزش نديده استء مورد
por) 2 0
ل وي cts اولیه و طبیعی
۱
مهارت برسد.
صفحه 27:
٠» انواع استعداد:
Se re eee
Pes er een eae
jE ye San cot eat ل
ieee
صفحه 28:
LSet EE TED)
از متداول ترین انواع آزمونها هستند. هدف آنها پی
بردن به ميزان حافظه, دقت» سرعت درككه قدرت
تشخيص و غفابت كلى فرد است
این آزمونها براى شناسايى و انتخاب كار كنان
متخصص. سرپرستان و کار کنان امور دفتری به کار
مى رود
صفحه 29:
آزمونهاى سجس ميزان 2 اديت
آزمونهاى سنجش موفقيت براى سنجش ميزان
موفقيتهايى كه فرد در 2١١ كسب Arce OO ST
کار میی رود.
این آزمون برای سنجیدن ادعای متقاضی کار در بت
ا BY Se Mae
صفحه 30:
وبهاع سجس غئ
بديهى است علاقه موجب موفقيت در كار مى شود. بنابراين آزمونهاى
مختلفی برای سنجش علاقه افراد ابداع شده است. از جمله معروفترین
ل ات
-١ آزمون علاقه حرفه اى استرانكك ( اعتبار الاب
سخ به آنها شامل سه حالت
اين آزمون داراى سوالات طيف دار است. كه يا
ل ا 0
۲- ازمون شرح رجحان كودر
در اين آزمون ياسخ به سوالات به صورت راست و دروغ تعريف شده
است. براى انكه نتايج آزمون معتبر باشد ميزان صداقت بايد بالا باشد.
صفحه 31:
۱/۱۱/۹۳
AAACN AN RUT ee KT eT
ALAA CAAA CACAO NCAA APM UCN ANA
اک رد 0
نا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱ ۱۱۱۱/۱۱۸۸
a ۱۱۱۱۱/۱۱۱
صفحه 32:
re a
3
£
2
1
3
5
لین آزمونها براى سنجش ميزان آموزش يذيرى متقاضيان شغلى
به كار مى رود. در اين آزمونها از افراك خواسته مى شود تا
فرت.. . ag ake . ر . انجام نداده.
۳
متقاضی و از آموزش با یکدیگر مقایسه می شود.
صفحه 33:
-١ كردآورى اطلاعات لازم براى بيبش بينى ميزان
موفقيت متقاضى در شغل مورد تقاضا
ا ا 2
(a
تصمیم کری اسان نت اب در درد ول كا
كت
استخدام
۳- ابجاد فضایی دوستانه در تبادل اطلاعات که در آن
RO Reed Ree de يي ل ل ل
صفحه 34:
* تصميم كيرى در مورك قبول يا رد متقاضى شغل از
طرف سازمان معمولا بر اساس مصاحبه های مقدماتی و
مطالعه فرمهای تقاضای شغل صوت می گیرد و مصاحبه
های بعدی بیشتر برای توجیه این تصمیم است
ل ا ا ا ا ل
pecan wD Coe Wea, ل ل لك
در طی مصاحبه تاثیر بکذارد
صفحه 35:
۱- مصاحبه با خنمید
ملنع تفسير آزاد مصاحبه كر مى شود.اطلاعات دريافت شده از
۱
مصاحبه تمه سا خنمتد
تركيبى از مصاحبه ساختمند و آزاد است و مزاياى عر دو
روش را دارد.
+ مضاحيه آزاة
YL ET SC ee ل ل ا gee)
Py ae Te RLS ow)
صفحه 36:
در اين روشء, تعداد مصاحبه كنندكان بين ” تا ه
نفر است كه تخصصهاى مختلفى دارند و مصاحبه
شونده را از ابعاد مختلف می سنجند و به وی
امتياز مى دهند. اين مصاحبه براى مشاغل بالاى
|
صفحه 37:
در این نوع مصاحبه. مصاحبه گر به جای گردآوری
اطلاعات مى كوشد تا در موقعيتهاى كوناكونى
باز تابهای روحی- روانی و عصبی متقاضی را مورد
۱
Ca ل Sy Ce Ce od oS
فشارهاى روحى و روانى در آنها بالاست
صفحه 38:
۱ سیاست بکدلانه
محیط دوستانه است الحا ی
بوود ا reer) ل
سیاست حل مشکل
در این روش مشکلی مطرح می شود و راه حلهای ارلئه شنه توسط
Ce ریت ار قرار فى گیرد. لین روش برای پی
بردن به مهارتهای تخصصی
سیاست فشار روانی:
قرار دادن فرد در شرایط استرس زا و بررس عکس العمل وی. با این
tS Ree ay eer) ا ۱۳
عرد5 ما آثار تامطلوبى بر وى مى كذاره
۶ روش تلخ و شیرین:
محیط دوستانه است اما گاهی مصاحبه شونده تحت فشار عصبی
ee hs
2
صفحه 39:
* معبارهای سازمانی:
جه ويؤزكى هاى لازم براى موفقيت اميز بودن شغل اشاره دارد كه
|
* معبارهای اخلاقی:
۱ epee PTT S| STE Bren ay
SOO تا
* معیارهای ارزشی:
ele TCL eB) ل ل ا ل ل