کسب و کار مدیریت و رهبری

کارگاه آموزشی برنامه ریزی

kargahe_amoozeshi_barnamerizi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزشی برنامه ریزی”

کارگاه آموزشی برنامه ریزی

اسلاید 1: بهمن ماه 1385كارگاه آموزشي بــرنــامه‌ريــزيتهیه کننده: احمدرضا هدایتی – کارشناس ارشد مدیریت

اسلاید 2:

اسلاید 3: مقدم شركت كنندگان محترم را در كارگاه آمـوزشــي بــرنــامه‌ريـزي گرامي مي‌داريم.

اسلاید 4: سخني از حضرت حضرت علي(ع) :«حسنُ التَّدبير يُنمي قليل المال ، وَ سوءُ التَّدبير يُغني كثيرَه.»« برنامه‌ريزي درست (اقتصادي) مال اندك را افزايش مي‌دهد و برنامه‌ريزي نادرست مال فراوان را نابود مي‌كند.»

اسلاید 5: در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت‌ها و ضعف‌ها و طرح‌ها و برنامه‌ها و در حقيقت ترسيم استراتژي دفاع همه جانبه نبوده است ولي درشرايط عادي بايد با سعه صدر و به دور از حب و بغض‌ها به اين مسائل پرداخت و از همه اندوخته‌ها و تجربه‌ها و استعدادها و طرح‌ها استفاده نمود.

اسلاید 6: اجتهاد و تشخيص و فهم شخصي بايد در چارچوب برنامه و نه بيرون از برنامه باشد ، اين كار بايد يك ارزش تلقي شود و تخلف از برنامه ضد ارزش محسوب مي‌شود.

اسلاید 7: شما جزء كدام گروه از افراد هستيد؟

اسلاید 8: آيا شما بر وظايف و امور خود مديريت مي‌كنيد؟يا برنامه ها و وظايف محوله بر شما مديريت مي‌كنند؟

اسلاید 9: تا بحال چند بار براي انجام وظايف با ناكامي مواجه شده‌ايد؟

اسلاید 10: آيا هيچگاه شما هم چنين مطالبي را بر زبان رانده‌ايد؟ من آنقدر سرم شلوغ است كه نمي‌توانم برنامه‌ريزي كنيم. برنامه‌ريزي وظيفه مسئولين و رده‌هاي مافوق است، ‌ما فقط مجري برنامه هستيم. براي چه بايد برنامه ريزي كنيم در حاليكه با اجراي بموقع وظايف مي‌توانيم نتيجه مورد نظر را كسب كنيم. برنامه‌ريزي نياز نيست ،‌هيچ كاري طبق برنامه انجام نمي‌شود. چند بار هزينه برنامه‌ها بطور كامل تأمين شده كه دوباره بخواهيم برنامه‌ريزي كنيم. و ...

اسلاید 11: اگر چنين مواردي به ذهن شما هم خطور كرده است!!به ياد داشته باشيدكه :حتي كوچكترين جزء در نظام بزرگ هستي نقش خود را در فرآيند يك برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده ايفا مي‌كند.برنامه‌ريزي مقدمه مديريت برمنابع است و مي‌تواند در تمامي سطوح زندگي اجتماعي مانند اداره يك كشور تا زندگي فردي مانند خريد يك خانه نقش اساسي داشته باشد.بدون بودجه امكان مديريت ، كنترل و ارزيابي مناسب برنامه‌ها تقريباً بطور كامل از بين مي‌رود.انجام مطلوب برنامه ها و وظايف و افزايش بهره‌وري فقط با برنامه‌ريزي منظم و منطقي ممكن خواهد بود.

اسلاید 12: برنامه چيست ؟طرح تصويب شده‌اي است كه براي اجراء ،‌زمان‌بندي شده و امكانات اجرايي ، روش اجرا و مجريان آن مشخص شده است ، به عبارت ديگر يك سلسله فرآيند عملياتي است كه مشخص مي‌كند براي رسيدن به هدف معين چه كار ، چگونه ،‌ در طي چه مدت زماني و به وسيله چه افرادي بايستي انجام شود.توضيح: برنامه سالانه شامل مواردي است كــــه داراي ويژگيهاي برنامه بوده و اجراي آنها بعنوان بزرگترين بخش از اجزاي يك برنامه پنجساله بطور مستقيم در حيطه اختيارات مـا قرار دارد.

اسلاید 13: ويژگي‌ها و مشخصات عمومي برنامه :زمان شروع و پايان آن بايد مشخص باشد.كمي و قابل اندازه‌گيري باشد.حجم و مقدار آن مشخص باشد.مكان اجراء ، رده يا سطوح مجري برنامه‌ها بايد مشخص باشد.در چارچوب وظايف و اختيارات رده مجري برنامه باشد.منابع آن اعم از (نيروي انساني ، بودجه ، تجهيزات و ...) قابل تأمين و مشخص باشد.واقع گرا و داراي حاصل كار و اثربخشي باشد.با ضوابط ، مقررات ،‌قوانين و سياست‌ها مغايرتي نداشته باشد.شاخص‌هاي ارزيابي و كنترلي آن مشخص باشد.در راستاي هدف نهايي، برنامه هاي بلندمدت و سياست‌هاي سازمان باشـد.با ساير برنامه هاي سازمان همراستا و هم جهت باشد .

اسلاید 14: آخرين سطح از سطوح سازمان كــــــــه مستقيما مسئوليت اجـــراي بــرنامه را بر عهده دارد ، بــايد بـرنامه مــربوطه را بگونه اي ارائه نمايد كه اجراي آن با انجام چند فعاليت مشخص قابــل تحقـق باشد و نشود از درون آن چـند بـــرنامـــه ديگر را تعريف كـــرد. در عــين حال اين امكان وجــود دارد كــــه با ذكــــــــرعــنوان مـوضوعات مـورد نظر، در برنـامه هايي كه داراي فعاليتهاي كاملا مشابه هستند ،از ايـن مــوارد تحت عنوان يك بــــرنامه نام برد. مانند تهيه چند دستورالعمل مشخص در قالب يك برنامه . نــكته:

اسلاید 15: چه چيزهايي برنامه نيستند :وظايف فردي و سازماني مگر اينكه به نوعي كمي (تعداد و مقدار ، زمان ،‌مكان و...) شده باشند. گاهي انجام يك وظيفه مستلزم ارائه و اجراي چند برنامه است.سياست‌ها و تدابير كه در واقع بيانگر جهت‌گيري‌ها ،‌اولويت‌ها و به عبارت ديگر تابلوي راهنما و مبناي پيشنهاد برنامه‌ها هستند.مأموريت‌ها و اهداف ، زيرا برنامه‌ها خود در راستاي دستيابي به آنها ارائه مي‌شوند.منظورها كه در واقع نتايج حاصله از اجراي برنامه‌ها محسوب مي‌شوند.فعاليت كه در واقع اجزاء برنامه را مي سازد و نمي‌توانند براي رده تهيه كننده بعنوان برنامه منظور شوند. اما اين امكان وجود دارد كه بعنوان برنامه در رده‌هاي تحت امر مورد توجه و استفاده قرار گيرند.الزامات كه معمولاً پيش نياز و مقدمات اجراي يك برنامه محسوب مي‌شوند و تحقق برنامه مستلزم فراهم نمودن آنهاست.توضيح : اگر چه موارد فوق برنامه بشمار نمي‌روند ،‌اما اين امكان وجود دارد كه با تغيير إنشاء يا افزايش و كاهش برخي از ويژگيها ،‌براي آنها قالب برنامه‌اي ساخت.چه چيزهايي برنامه نيستند :

اسلاید 16: الزامات تنظيم برنامه‌ها :الف – منطبق با وظايف باشد.(برنامه‌هاي پيشنهادي بايد در حيطه اختيارات و وظايف سازمان پيشنهاد دهنده باشد)ب- اجراي آن در توان سازمان باشد.(با در نظر گرفتن تمام ظرفيت‌هاي درون سازماني و برون سازماني تحقق پذير و قابل اجرا باشد)ج- هماهنگ شده باشد.(با دستگاه‌ها و سازمان‌ها ذيربط يا ذينفع درون يا برون سازمان هماهنگ بوده و موزاي و تكراري نباشد)د- قابل اجرا باشد.(آرماني نبوده و منابع آن تأمين شده باشد و محدوديت زماني نداشته باشد)ح- همسطح و هموزن باشد .(برنامه‌ها بايد هموزن و متناسب با سطوح سازماني تهيه شده باشد)و- متعادل باشد.(تعداد برنامه‌ها نه بايد چنان محدود و كم باشد كه ركود كاري تلقي و منجر به اتلاف وقت شود و نه چندان زياد كه پيچيدگي و سردرگمي ايجاد كند)ز- حائز اهميت و اولويت باشد.(ابتدا به برنامه‌هاي تحول گرا ، اساسي و بنيادي كه باعث رفع مشكلات و تسهيل در امور مي‌شود پرداخته شود و از برنامه‌هاي جاري تفكيك شده باشد)

اسلاید 17: فعاليت چيست ؟مـجــموعــه كـــارهـــاي مــــرتبط، هـم سطح ، هموزن و تقريباً مشابهي هستند كه اجراي مجموع آنها منجر به تحقق برنامه مي‌شود ،‌ به عبارت ديگر اقدامات و اجزاي كوچكتري از برنامه هستند كه به تنهايي اثربخشي چنداني ندارند ، اما با اجراي كامل آنها برنامه اجرايي مي‌شود.توضيح:اصلي ترين و بزرگترين دسته بندي قابل طرح از اجزاي يك برنامه ،فعاليتهاي آن برنامه محسوب مي شوند.

اسلاید 18: ويژگي‌ها و مشخصات عمومي فعاليت‌ها :زمان شروع و پايان آن بايد مشخص باشد.بزرگترين جزئي از برنامه باشد كه مسئوليت اجراي آن مستقیما به عهده رده یا فرد مجری (مسئول) است.کمي و قابل اندازه‌گيري باشد.منابع آن ( نيروي انساني ، بودجه ، تجهيزات و ...) قابل تأمين باشد.داراي رابطه و وابستگي به ساير فعاليت‌هاي برنامه باشد.حجم و مقدار آن دقيقاً مشخص و قابل اندازه‌گيري باشد.شاخص‌هاي ارزيابي و كنترلي آن مشخص باشد.

اسلاید 19: برنامه‌ريزي چيست؟تصوير فرداي سازمان بايد امروز با تصميم مديران ترسيم شود ، اين آينده‌نگري را برنامه‌ريزي و تبديل برنامه به زبان پول را بودجه مي‌ناميم.

اسلاید 20: نگاهــي ديگر: برنامه‌ريزي پــــــلي است بين جايي كـــــه هستيم با جايي(چشم انداز)كـــــــه مي‌خــواهيم به آن بــرسيم.

اسلاید 21: سطوح برنامه‌ريزي :سطح استراتژيكسطح عملياتيسطح تاكتيكيسطح تكنيكي (فني و اجرايي)

اسلاید 22: سطوح برنامه‌ريزي :آنچه براي يك افسر ارشد استراتژي محسوب مي‌شود، ممكن است براي يك فرمانده در رده مافوق تاكتيك به شمار رود.اين نكته‌اي است كه در مورد برنامه و فعاليت نيز مصداق دارد.

اسلاید 23: انواع برنامه‌ريزي از نظر مدت زمان اجرا:برنامه‌ريزي بلند مدت (پنجسال و بيشتر)برنامه‌ريزي ميان مدت (يك تا پنجسال سال)برنامه‌ريزيكوتاه مدت (يك سال و كمتر)

اسلاید 24: انواع برنامه و بودجه از نظر موضوعي در نظام اداري كشور :برنامه و بودجه جاري .برنامه و بودجه عمراني . برنامه و بودجه دفاعي .ساير برنامه‌ها .توضيح : معمولاً در نظام اداري كشور از عناوين مذكور ، تحت عنوان اعتبارات برنامه‌اي يا هزينه‌هاي برنامه‌اي استفاده مي‌شود.

اسلاید 25: ضرورت‌هاي تنظيم برنامه و بودجه :ايجاد تناسب بين ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي سازمان با منابع قابل تحصيل.جلوگيري از اعمال سليقه‌هاي شخصي و ايجاد وحدت رويه.هدفمند نمودن فعاليت‌هاي سازمان.فراهم نمودن امكان ارزيابي ، كنترل و هدايت صحيح برنامه و منابع آن .اولويت گذاري برنامه‌ها متناسب با منابع.

اسلاید 26: انواع روش‌هاي برنامه‌ريزي :بودجه‌بنديبرنامه‌ريزي عملياتي.برنامه‌ريزي كوتاه مدت.برنامه‌ريزي ميان مدت.برنامه‌ريزي بلند مدت.برنامه‌ريزي استراتژيك.برنامه‌ريزي مشاركتي.برنامه‌ريزي مبتني بر ارزش‌ها.برنامه ريزي براساس مديريت استراتژيك برنامه‌ريزي براساس بصيرت و تفكر استراتژيك.برنامه‌ريزي براساس مديريت تغيير.برنامه‌ريزي براساس سازمان استراتژيكبرنامه‌ريزي براساس دانش.برنامه‌ريزي براساس شكل‌گيري استراتژي در سازمان‌هاي ياد گيرنده.برنامه‌ريزي براساس بومي‌سازي دستاوردهاي مديريت استراتژيك.ساير روش‌هاي برنامه‌ريزي.

اسلاید 27: تعريف بودجه : بودجه كه ريشه فرانسوي دارد در لغت به معني كيسه چرمي كوچكي بوده كه در گذشته براي حمل پول از آن استفاده مي‌شده است. بودجه در اصطلاح از جنبه‌هاي مختلف سياسي ، اقتصادي ، برنامه‌اي و قانوني و متناسب با سليقه افراد داراي تعاريف متعدد است.

اسلاید 28: بودجه كل كشور برنامه مالي دولت است كه براي يكسال مالي تهيه و حاوي پيش‌بيني درآمد ها و ساير منابع تأمين اعتبار و برآورد هزينه‌ها براي انجام عملياتي كه منجر به وصول برنامه‌ سياست‌ها و هدفهاي قانوني مي‌شود و از سه قسمت زير تشكيل مي‌شود. بودجه عمومي دولت شامل بودجه عادي و بودجه عمراني. بودجه شركت‌هاي دولتي. بودجه مؤسساتي كه تحت عنواني غير از عناوين فوق در بودجه كل كشور منظور مي‌شود.تعريف بودجه از ديدگاه قانون:قانون مصوب اول شهريور 1366 بودجه را مترادف برنامه مالي دولت دانسته ومي‌گويد:

اسلاید 29: كاربردهاي بودجه :بودجه به عنوان ابزار كنترل : (كنترل‌ وظايف و دخل و خرج‌ها)بودجه به عنوان ابزارمديريت مالي : (اقتصادي بودن ، كارآيي و اثربخشي)بودجه به عنوان ابزار برنامه‌ريزي : (سياست‌گذاري و تعيين مقاصد براي نيل به هدف)بودجه به عنوان ابزارراهبردي استراتژيك : (برنامه‌ريزي براي آينده و رويارويي با حوادث پيش‌بيني نشده)

اسلاید 30: اصول بودجه :اصل سالانه بودن بودجه (تنظيم يكساله)اصل وحدت بودجه (بودجه تمام دستگاه‌ها در يك سند)اصل جامعيت (در برگيرنده تمام دستگاه‌ها)اصل تخصيص و عدم تخصيص (هزينه طبق قانون)اصل شامليت با تفصيل (دسته‌بندي و مشروح بودن)اصل انعطاف پذيري (تغيير و جابجايي ...)اصل تحديدي بودن هزينه‌ها (هزينه طبق سقف)اصل تعادل (موازنه بين هزينه‌ و درآمد)

اسلاید 31: بودجه‌بندي چيست ؟فرآيندتخصيصمنابع مـــــــــحدودبهنـــــــــيـازهاي نـــــــامحدود را بودجه‌بندي مي‌گويند.

اسلاید 32: چرا بايد برنامه را بودجه بندي كنيم ؟نيازها نامحدود است و بودجه مقدورات ما را براي دستيابي به نيازها مشخص مي‌سازد.منابع بايد در گام نخست به مهمترين و اولويت‌دارترين برنامه‌ها تخصيص داده شود و بودجه‌بندي اين امكان را فراهم مي‌كند.برنامه بدون بودجه مفهوم نداشته و كنترل آن معناي چنداني ندارد.برنامه بدون بودجه امكان زمان‌بندي مناسب فعاليت‌ها را از بين مي‌برد.اصولاً اجراي هر نوع برنامه‌اي بدون صرف هزينه (محسوس و نامحسوس) امكان‌پذير نيست.نشان دادن مفهوم مالي و منابع مورد نياز برنامه‌ها مستلزم بودجه‌بندي برنامه‌ها است.

اسلاید 33: روش‌هاي بودجه ريزي : بودجه متداول (برآورد هزينه به تفكيك سرفصل‌هاي هزينه‌اي بدون تعيين هدف برنامه‌اي مورد نظر) بودجه‌ريزي افزايشي (ايجاد تغييرات جزئي در تصميمات قبلي متناسب با نياز جديد) بودجه برنامه‌اي (برآورد اعتباري براساس هزينه كالا يا خدمات مورد نيازبرنامه‌ها، ‌سياست‌ها ، اهداف و وظايف) بودجه عملياتي (برآورد اعتبار براساس نوع فعاليت‌ها و آيتم‌هاي مورد نظر) بودجه‌ريزي طرح و برنامه (اساس برآورد اعتبار در اين روش ، برآورد هزينه كلي داده در برنامه‌ها و روش هاي مختلف و مقايسه آنهاست.) بودجه‌بندي برمبناي صفر (در اين روش هزينه‌هاي آينده به هزينه‌هاي گذشته بستگي ندارد و لذا براي هر برنامه و فعاليت بايد توجيه وجود داشته باشد.)

اسلاید 34: چگونه توان مجموعه را براي اجراي برنامه‌هاي ارزيابي كنيم ؟شناسايي ، احصاء (فهرست نمودن) و اولويت گذاري برنامه‌هاي مورد نظر.ارزيابي و در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي درون سازماني شامل (نيروي انساني ، تجهيزات ، ساير منابع و امكانات)شناسايي و در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي برون سازماني قابل بهره‌برداري براي اجرا برنامه‌ها.محاسبه فرصت زماني موجود براي اجراي هر برنامه .برآورد و محاسبه تقريبي منابع و اعتبارات قابل جذب براي اجراي برنامه. توضيح : (براي اين منظور بايد برنامه‌ها به اجزاي كوچكتر (فعاليت‌ها) تفكيك و اعتبار مورد نياز هر فعاليت محاسبه شود)استفاده از روش‌هاي خبرگي و تجربي با توجه به سوابق قبلي و نيازهاي آتي.

اسلاید 35: عوامل مؤثر در برآورد هزينه‌ها :سوابق و وضعيت فعلي برنامه.سطح قيمت‌هاي بازار.نرخ رشد تورم سالانه.انتظارات مسئولين در مورد برنامه مورد نظر.كميت و كيفيت كار يا برنامه مورد نظر.كميت و كيفيت تجهيزات و عناصر مجري برنامه.حجم فعاليت‌هاي مورد نظر براي اجراي برنامه.ظرفيت‌هاي سازماني موجود (نيروي انساني ، تجهيزات ، زمان و ...)ميزان وابستگي اجراي طرح به خارج از سازمان.

اسلاید 36: روش‌هاي پيش بيني درآمدها : روش سال ما قبل آخر (مبنا قرار دادن درآمدهاي سال قبل) روش حد متوسط (حد متوسط درآمدهاي چند سال گذشته مبنا قرار گيرد.) روش سنجيده منظم (براساس تجزيه و تحليل همبستگي‌ها و جمع‌آوري پرسشنامه‌هاي نمونه.) ساير روش‌ها (ساير روش‌هاي موجود متناسب با شرايط سازمان مانند روش خبرگي)

اسلاید 37: روش‌هاي برآورد هزينه اجراي برنامه‌ها :تجزيه برنامه‌ها به اجزاي كوچكتر (فعاليت‌ها) و محاسبه هزينه هر فعاليت.استفاده از سوابق هزينه برنامه‌هاي سنوات قبل بويژه در مورد برنامه‌هاي جاري.استفاده از نظر كارشناسان و افراد خبره و صاحبنظر داخل يا خارج از سازمان.برگزاري جلسات كارشناسي براي آناليز هزينه‌هاي هر برنامه.برآورد تقريبي هزينه با استفاده از روش‌هاي خبرگي و تجربي.توضيح : هزينه‌ها شامل موارد محسوس يا مستقيم و نامحسوس يا غير مستقيم مي‌شود.

اسلاید 38: برنامه پژوهش‌هاي كاربردي / توسعه / بنيادي.برنامه تأمين تجهيزات و تعميرات اساسي ساختمان‌ها.برنامه توسعه كاربران فناوري اطلاعات.برنامه آموزش كوتاه مدت كاركنان دولت.برنامه خدمات رفاهي كاركنان دولت.برنامه بيمه اجتماعي كاركنان.برنامه تأمين بازنشستگان.برنامه ايجاد سيستم‌هاي كاهش خطر پذيري از زلزله.برنامه تقويت بنيه دفاعي.برنامه تنظيم و اجراي امور آماري.برنامه ايجاد و توسعه صنايع.برنامه توسعه پدافند عامل و غير عامل.برنامه خدمات درماني.برنامه خدمات فرهنگي و هنري / ديني و مذهبي.برنامه احداثات .برنامه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي.برنامه ساماندهي كالبد شهري و روستايي.برنامه مقاوم سازي ساختمان‌ها.برنامه حمايت از تأمين مسكن محرومين و گروه‌هاي كم درآمد.مطالعه و اجراي مقاوم سازي.برنامه اكتشافات و راه‌اندازي معادن.برنامه تأمين و توزيع آب.برنامه مهندسي رودخانه‌ها و سواحل.برنامه بهينه‌سازي مصرف انرژي.برنامه تدوين معيارها و ضوابط فني.برنامه حمل و نقل جاده‌اي.برنامه ايجاد و توسعه صنايع.برنامه نفت و گاز.نمونه برنامه‌هاي سالانه وزارتخانه‌ها :

اسلاید 39: نمونه فعاليت‌هاي وزارتخانه‌ها : خريد ساختمان براي يك رده مشخص.احداث پاركينگبازسازي اماكن خسارت ديده.تأمين حفاظت فيزيكي پادگان‌ها.ايجاد شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و ...تأمين تجهيزات و ماشين آلات.مطالعه و احداث چند دستگاه ساختمان.تأمين سخت افزار و نرم افزار نظام جامع آمار كشور.تعميرات اساسي و بازسازي مراكز آموزش.بهبود استانداردهاي مشخص.ايجاد سيستم‌هاي بي‌خطر ساز زباله‌هاي بيمارستاني.اصلاح روش‌هاي پرورش آبزيان.توسعه سيستم‌هاي آبياري تحت فشار.مطالعه و اجراي ساماندهي رودخانه‌هاي مشخص.

اسلاید 40: مثال (نمونه شاخص‌هاي اندازه‌گيري) :در آموزش و پرورش ، تعداد كلاس.در دانشگاه ، تعداد دانشجو.در بيمارستان ، تعداد بيماران سرپايي يا بستري.در پروژه‌هاي عمراني ، مقدار احجام.در فعاليت‌هاي ستادي ، فعاليت‌ها ،‌نفر ساعت يا محصول نهايي.در خدمات چاپ ، تعداد اوراق چاپ شده يكطرفه يا دو طرفه.

اسلاید 41: نمونه واحدهاي سنجش برنامه در دستگاه‌هاي دولتي :بيمه محصولات باغي ، تأمين آب سطحي ، آماده‌سازي زمين ، مطالعات صحرايي و خاكشناسي و طراحي سيستم‌هاي تحت فشار .هكتارحق نظارت بر بهره‌برداري آب‌هاي زيرزميني.هزار متر مكعب.توليد محصولات نفتي ، پتروشيمي ، صنعتي ، معدني ،‌انواع چوپبشكه ، تن ،‌متر مكعب.حفرچاه آب ، نفت ،گاز و ارائه خدمات فني حفاري ، عمليات نگهداري ساختمان حلقه ، دستگاه / روزتحقيقات ، مشاوره و طراحي و نظارت بر پروژه‌ها ،‌طراحي نقشه پروژه.نصب اسكلت فلزي ، تخليه و بارگيري كالا تن.تعمير يا ساخت ماشين آلات و تجهيزاتدستگاه / فروند.اجراي فاز دوم رفع عارضه واحدهاي صنعتيواحد صنعتي.كارمزد خدمات و خدمات بازاريابي و فروش و خدمات حسابرسي و فروش نفر ساعتارائه خدمات اجاره انبارمتر مربع.چاپ نشريه و كتاب ، بروشور ، پوستر و ...جلد / برگ.

اسلاید 42: نمونه واحدهاي سنجش برنامه در دستگاه‌هاي دولتي :ارائه خدمات كامپيوتري – ايجاد شبكهسيستم / زير سيستم / پروژه.بهسازي ، نگهداري يا بازسازي راه‌ها ، توليد زه‌كشي.كيلومتر.برگزاري جشنواره ، مراسم ،‌مطالعه ،‌طرح‌ها ،‌ارائه خدماتحمل و نقل و آتش‌نشانيموردتوليد فيلمعنوان.نصب پايه‌هاي بتوني برقاصله.نصب ديوار بتونيقطعه.خاكبرداري ، خاكريزي ، بتن‌ريزي مترمكعب.داير نمودن ارتباطات مخابراتي و تلفنيپورت / شماره.برگزاري نمايشگاهمتر مربع / مورد.اجراي دوره‌هاي آموزشينفر دوره.صدور ضمانت نامه، تدوين روش ، رسيدگي به پرونده‌هافقره.

اسلاید 43: سلسله مراتب برنامه از بالاترين سطح تا كوچكترين جزء :برنامه پنج ساله سپاهبرنامه پنج‌ساله قرببرنامه سالانه قربفعاليت‌هاتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................1- توسعه و بهسازي سخت‌افزارهاي‌رايانه‌اي. تأمين سخت افزارهاي رايانه‌اي.مطالعه و نيازسنجي.تهيه سازمان سخت افزار رده‌هاانتخاب كالا و تهيه گردشكار.تهيه منابع مالي ........... توسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................1- توسعه و بهسازي سخت‌افزارهاي‌رايانه‌اي. تأمين سخت افزارهاي جانبيمشابه مورد فوقتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................1- توسعه و بهسازي سخت‌افزارهاي‌رايانه‌اي. تأمين سخت افزارهاي ماهواره‌اي.مشابه مورد فوقتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................2- تهيه و ارتقاء نرم افزارهاي رايانه‌اي. 1- تأمين نرم افزارهاي ارتباطي1- مطالعه و نيازسنجي.2- تهيه فهرست نرم افزارهاي موجود در بازار.3- تهيه فهرست نرم‌افزارهاي مورد نياز.4- بررسي مزايا و محاسن نرم افزارهاي‌موجود.5- اعلام مشخصات نرم افزارهاي مورد نياز. توسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................2- تهيه و ارتقاء نرم افزارهاي رايانه‌اي. 2- تأمين نرم افزارهاي الكترونيكيمشابه مورد فوقتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................2- تهيه و ارتقاء نرم افزارهاي رايانه‌اي. 3- تأمين نرم افزار امنيتيمشابه مورد فوقتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................3- ارتقاء سطح بهره‌برداري از‌ رايانه‌هاي قرب. 1- طراحي الگوهاي تهيه سخت افزار1- مطالعه و بررسي.2- برگزاري جلسات كارشناسي.3- تهيه طرح اوليه.4- كارسپاري به مراكز خارج يا داخل سازمان.توسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................3- ارتقاء سطح بهره‌برداري از‌ رايانه‌هاي قرب. 2- تهيه استانداردهاي سخت افزار.مشابه مورد فوقتوسعه كاربري فناوري اطلاعات...............................................................................3- ارتقاء سطح بهره‌برداري از‌ رايانه‌هاي قرب. 3- ارائه الگوي نيروي انساني كارآمد.مشابه مورد فوق

اسلاید 44: نمونه برنامه‌ها و فعاليت‌هادر سطوح مختلف

اسلاید 45: برنامه پنجساله : تهيه ، تدوين و پياده سازي نظام جامع برنامه‌ وبودجه قرب.سياست كلي :كد 6- ارتقاء اثربخشي انجام مأموريت‌ها و وظايف محوله در راستاي عملكرد قانونمند و برنامه محور.سياست‌ موضوعي :كد 12- تأكيد بر آينده‌نگري برنامه‌ريزي اصولي و حركت در چارچوب برنامه‌هاي مصوب سپاه و دولت.برنامه‌هاي سالانه :1- تهيه و تدوين برنامه‌هاي پنج ساله.2- تهيه و تدوين برنامه‌هاي سالانه.3- مكانيزه نمودن سامانه برنامه‌ريزي.مثال (نمونه برنامه ها):فعاليت‌هاي برنامه‌:1- تهيه و تدوين دستورالعمل‌ و ابلاغيات.2- تدوين برنامه رده‌ها.3- برگزاري كارگاه آموزشي و جلسات توضيحي.4- بررسي برنامه در كميسيون تلفيق .

اسلاید 46: مفهوم كنترل برنامه‌ها :فرآيندي است كه طي آن عملكرد واقعي با مقاصد ، اهداف ، سياست‌ها و استانداردها ،‌ مورد تطبيق و مقايسه قرار گرفته و در صورت مشاهده انحراف ، اقدام اصلاحي بعمل مي‌آيد.

اسلاید 47: هدف كنترل :مقايسه بين آنچه بايد باشد (برنامه‌ها) و آنچه هست (عملكرد واقعي) و اقدام اصلاحي در صورت مغايرت بين اين دو .بعبارت ديگر در كنترل سئوال اين است كه آيا كارها طبق برنامه پيش مي‌رود يا خير؟

اسلاید 48: شاخصه‌هاي ارزيابي و كنترل برنامه‌ها :بررسي تعداد فعاليت‌هاي انجام شده در هر برنامهبررسي تعداد برنامه‌هاي انجام شده.بررسي از جهت تطبيق با زمانبندي اجراي برنامه.بررسي داده‌ها و نتايج حاصله از اجراي برنامه.بررسي فرآيندها و مراحل اجرا شده از برنامه.

اسلاید 49: مراحل كنترل برنامه :تعيين و استقرار استانداردها (شاخصه‌هاي سنجش).اندازه‌گيري عملكرد.مقايسه عملكرد با استانداردها (شاخصه‌ها)ارزيابي ميزان انحراف احتمالي يا توفيق در اجراي برنامه.اقدامات اصلاحي.

اسلاید 50: زمان‌بندي كنترل برنامه‌ها :كنترل قبل از عمليات مانند كنترل هواپيما قبل از پرواز يا كنترل ساختمان سد قبل از بهره‌برداري.كنترل حين عمليات مانند كنترل هواپيما حين پرواز يا كنترل ساختمان سد حين بهره‌برداري.كنترل بعد از عمليات مانند كنترل نتيجه يا محصول يك برنامه مانند ساخت تأثيرات سد بعد از بهره‌برداري .

اسلاید 51:

اسلاید 52: سيكل بودجه در ايران ، مراحل فرعي و نقش آفرينان :مرحله اول : تهيه و تنظيم بودجه

اسلاید 53: سيكل بودجه در ايران ، مراحل فرعي و نقش آفرينان :مراحلمراحل فرعيمراجع مسئولتصويب كليات بودجه و ارجاع لايحه بودجه به كميسيون تلفيق اصلي.رسيدگي ، اعمال اصلاحات ، تصويب و تهيه گزارش.طرح و بررسي در جلسه علني.رأي‌گيري‌ نهايي و ابلاغ به رئيس جمهور (پس از تأييد شوراي نگهبان)مجلس شوراي اسلاميكميسيون برنامه و بودجه (يا كميسيون تلفيق) مجلس .مجلس شوراي اسلاميمجلس شوراي اسلاميمرحله دوم : تصويب بودجه

اسلاید 54: سيكل بودجه در ايران ، مراحل فرعي و نقش آفرينان :مراحلمراحل فرعيمراجع مسئولابلاغ بودجه به دستگاه‌هاي اجرايي.مبادله موافقتنامه طرح و فعاليت.تخصيص اعتبار.انجام عمليات و پرداخت هزينه‌ها.شامل مراحل زير :تشخيص تأمين اعتبارتعهدتسجيلحوالهدرخواست وجههزينهرئيس جمهورسازمان مديريت و برنامه‌ريزي كميته تخصيص اعتباردستگاه اجراييذيحسابدستگاه اجراييدستگاه اجراييدستگاه اجراييذيحسابدستگاه اجراييمرحله سوم : اجراي بودجه

اسلاید 55: سيكل بودجه در ايران ، مراحل فرعي و نقش آفرينان :مراحلمراحل فرعيمراجع مسئولنظارت مالي الف) قبل از خروج ب) بعد از خروج2. نظارت عملياتي الف) گزارش‌گيري از دستگاه. ب) بازديد از نزديك3. نظارت قانوني الف) رسيدگي به تخلفات ب) رسيدگي به گزارش تفريغ بودجهوزارت امور اقتصادي و دارايي ديوان محاسبات كشور.سازمان مديريت و برنامه‌ريزيسازمان مديريت و برنامه‌ريزيديوان محاسبات و قوه قضائيهمجلس شوراي اسلاميمرحله چهارم : كنترل بودجه

اسلاید 56: جدول طبقه‌بندي درآمدها و هزينه‌هاي دولتي

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59: منابع مورد استفاده :1- مديريت استراتژيك – فرد آر ديويد – ترجمه پارسائيان و اعرابي – دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي – 13832- نگرش جامع بر مديريت استراتژيك – علي احمدي ، تاج الدين ،‌فتح ا... – انتشارات توليد دانش – 13823- فراگرد تنظيم تا كنترل بودجه – اسفنديار فرح وند – انتشارات گلباد – 13844- نظام نوين بودجه‌ريزي در ايران – عليرضا فرزيب – شركت كارآفرينان فرهنگ و هنر – 1384.5- مديريت بودجه – مترجم دكتر محمد مهدي اسكو نژاد – انتشارات آدينه – 1384.6- قانون بودجه سال 1385 – سازمان مديريت و برنامه ريزي - سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.7- پيوست‌هاي شماره 1 تا 5 قانون بودجه سال 1385 - سازمان مديريت و برنامه ريزي - سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.8- برنامه چهارم توسعه اقتصادي ، اجتماعي فرهنگي - سازمان مديريت و برنامه ريزي - سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.9- دستورالعمل ‌هاي ابلاغي به رده‌ها.

اسلاید 60: براي تعجيل در فرج امام زمان (عج)صلوات احمدرضا هدایتیوالسلام

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید