صفحه 1:
صفحه 2:
۱۱۲۳۲۲۲۲۲۷ bene) best b> Bol]
0
دفتر ارزشيابى مهارت
حميدرضا ثابت نژاد
خرداد ماه 87
صفحه 3:
ke اد ال
۳ استفاده از آزمونگران بازار کارجهت ارزشیابی های
"9
م مشخصه هاى بارز دستورالعمل نحوه تفكيك ارزشيابى از حوزه آموزش
یم
=
3
_
صفحه 4:
صفحه 5:
و
طبقه بندی هدف های آموزشی
ss” * حوزه شناختی:
هدف هاي حوزه شناختي به جریان هائي که با فعالیت هاي ذهني و فكري
a آدمی سرو کار دارند مربوط می شوند و درشش سطح طبقه بندي شده اند:
= 1- دانش .2-فهمیدن 3۰-کاربستن(اجرا کردن و استفاده از یک روش در
یک موقعیت خاص) ,4-تحلیل ۰ 5- ترکیب ۰ 6- ارزشيابي
این شش سطح به طور سلسله مراتبي از عيني وساده به انتزاعي
وپیچیده مرتب شده اند.آزمون هاي مورد نیاز جهت سنجش هدف
هاي حوزه شناختي غالبا به صورت كتبي تهیه واجرا مي شوند.
صفحه 6:
و
* حوزه روانی-حرکتی(مهارتی):
6كهو عدف فاى اس بر اساس عايقة ينذق سيسيسون ذر
۲ هب ات اس م نی شدهاند.
تا
J پیچیده آشکار» 6- انطباق(ستفاده از مهارت های قبلا آموخته
2 شده برای انجام یک تکلیف تازه اما مربوط به تکالیف گذشته) »
“a= 7 ابتکار
و مانند حوزه قبلي . سطوح این حوزه نیز به طور سلسله مراتبي از
عيني وساده به انتزاعي وپیچیده مرتب شده اند
صفحه 7:
1 * حوزه عاطفی :
صر حوزه عاطفي شامل هدف هائي ست كه تغبيرات حاصل در علاقه
a هاء نكرش ها وارزش هاء و نيز رشد ارج شناسي و سازكاري را
نشان می دهند و درپنج سطح طبقه بندی شده اند:
= ار اش اس تب ار رای با
پایدار از ارزشمند بودن یک چیز) .4- سازمان دادن به ارزشها .
5- شخصیت پذیرفتن
022 سطوح حوزه عاطفي نیز به طور سلسله مراتبي از عيني وساده به
انتزاعی وپیچیده مرتب شده اند.
صفحه 8:
حور عناصر اصلي مهارت
و دانش فني
حوزه شناختي سطح کاربستن
تعهد اخلاق کاری ۱ تواناني عملي
حوزه عاطفي سطح ارزشگذاري حوزه رواني حركني باق
صفحه 9:
روش سنجش
7[
اجراي كار عملي
رى مشاهده رفتار
صفحه 10:
و ابزارهای ارزشیابی دانش فنی
حور ارزشیابی کتبی :
شامل تعدادی سوّال کتبی است . ارزشیابی کتبی جهت ارزشیایی حوزه
4 دانشی ( شناختی ) به کار گرفته می شود و می کوشد تا دامنه صحت
= دانش فرا گیمآزمون شونده را بسنجد . اببرار اندازه گیرری ارزشیابی
a کتبیء آزمون کتبی ( مداد و کاغذی یا رایانه ای )می باشد که به سه
دسته کلی تقسیم بندی می شود .
صفحه 11:
صفحه 12:
آزمون ها عينى رن و( در ی
ان درباره جوابه. - 0 يا تصميمات
آزمون ها را بسته پا می نامند .در بر گه های آزه
سس ۱ دخالتي ندارد و بطور کلي از سه دسته اصلی تشعیل می گردند
2 و مب و
-١ آزمون ها مسعیع- ی :راگن زو ای سا یامه رات من شوه رام
داده
۳ گیرد و او صحیح یا غلط بودن آنها را
3
a ؟- آزمون هاى جور كردنى : إز تعدادى سؤال تشكيل مى شوند كه هس يك از آنها شامل دو ستون است» يك ستون
معرف پرسش ها و ستون دیگس نشان دهنده پاسخ هاست . وظیفه آزمون شونده این است که پاسخها را با
= پرسشهای مربوط جور كند .
) -آزمنهلی چند گنه اي ی يك قسمت اصلى ( تنه سؤال i
وتعدادی گنزینه ( پاسخ می شوند وآزمون شونده از میا
راهطا لت ید یه دا .که tetas goo Je)
براساس اصول مندرج درآن می بایست نسبت به تکمیل [ اقدام گرد
صفحه 13:
Sigs
بايد حداقل در سطح کاربستن (کاربرد)متناسب باتواناتی هر استاندارد طرح
شوند,
2از سوالات چندگزینه ای برای ارزشیابی دانش فتی استفاده گردد.
3-برای طرح هر سوال باید فرم 1 تکمیل گردد(این فرم در نرم افزار بانک سوال لحاظ می
گردد).
4اعضاي گروه تخصصي مميزي سوال طبق فرم بررسي ومميزي سوال سوالات
طراحي شده راازنظرمواردزیرموردبررسي قرارمي دهند:
- اطمینان ازسنجش توانايي استانداردمهارت ذکرشده.
- صحت دقت وویرایش ادبي تنه وگزینه هاي سوال.
- امکان اصلاح ویرایش «حذف وعودت سوالات به طراح ذیربط.
صفحه 14:
آزمونهاي aa een اجراء » فرآورده تركيبي
از این دو سر و کار دارند . ماهیت عملکرد مورد سنجش مشخص
می سازد که تاکید بر چه قسمتی باید باشد .
a * فرآورده چيزي است که یادگیرنده تولید مي کند و فرآیند جرياني
است که او مورد استفاده قرار می دهد تا به فرآورده دست یابد در
بسياري از موارد » هم فرآیند و هم فرآورده هر دو به عنوان جنبه
هاي عملکرد. سنجش مي شوند .
صفحه 15:
سیر ويژگيهاي آزمونهاي عملكردي :
~ تاكبد بر کاردفستن ردانشن: علاوه بر دانستن دانش وان آن
را به كار بندد .
B تاكيد بر سنجش مستقيم : سنجش هدف آموزشي بصورت
مستقيم به عوض غير مستقيم
#ساتتفادهااز مناج اق
صفحه 16:
چهار نوع مهم آزمونهاي عملكردي :
= -آزمون كتبي عملكردي
2 -آزمون شناسايي
-انجام عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده
4 -نمونه كار
"= آزمون كتبي عملكردي . بیشترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی
۰ دارد و نمونه کار » کمترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی دارد .
روشهاي چهارگانه ذکر شده فوق را هم مي توان جداگانه و هم با
یکدیگر مورد استفاده قرار داد .
صفحه 17:
ي كتبي عملكردي : عمدتاً بر کار بست دانش و مهارت در موقعيتهاي عملي یا شبیه
ازي شده با موقعیتهای عملی تاکید می کند . ( مانند اینکه خواسته شود نقشة يك مدار
الكتريكي . طرح يك مدار برقی یا طرح یك لباس را ایجاد نمایند )
آزمون شناسابي : آزمونهاى شناسابي انواع و كاربردهاي مختلفي دارند . در بعضي وقتها مي
يور توان درخواست كرد ا يك ابزار با دستكاه را شتاسائي نماينة يا كار آن را توصيف Wines
= سمكن أست آزمون دهنده را بآ مشکل مواجه ساخت ماند يك اتصالی در بك دستگاه برقی و
از اه خواست تا ابزارهاه وسایل و شیوه هایر عملی رفع مشکل را شناسای کند با در حالت
lesb ar asl age is مسونت مور بت انوم یل و شتا بو سا حلت را
= علتهاي اشکال دستگاه را شناسايي گند
4 انجام عملکرد در موقعيتهاي شبیه سازي شده : در این حالت از SS
= شود تا در يك موقعیت شبیه سازي شده یا مصنوعي همان اعمالي را انجام دهد که در *
moe ees es آزمایشگاه یا کارگاه به
a صورت عملکرد در شغل واقعي شبیه سازي مي شود .
روش نمونه کار: در اين روش از آزمون دهنده خواسته مي شود که اعمالی را انجام دهد که
معرف عملکرد واقعي مورد سنجش هستند . بدین لحاظ این روش نزدیکترین روش سنجش
به عملکرد واقعي یادگیرنده در محيطهاي طبيعي است . در این روش نمونه اعمالي از آزمون
دهنده خواسته می شود که شامل عناصر مهم عملکرد كلي باشد و در شرایط کنترل شده
اجرا مي شود .
صفحه 18:
حور در طراحی پروژه کار عملی موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد:
سس ۱ مشخص کردن بازده د مورد نظر-1
قعیت آزمون را واقع بیتانه برگزینید-2
3ز راهنماییها و دستورالعملهايي که به روشني موقعیت آزمون را
az مشخص مي کنند استفاده ثمایید
=
_ —
صفحه 19:
7
1-مشخص كردن بازده عملكرد مورد نظر:
از ميان اهداف آموزشي آنها را بركزينيد كه به آزمونهاي عملكردي نياز دارند و ملاك يا معيار
عملکرد را با توجة به يكي از موارد زیر مشخص نمائيد.
با توجه به دقت عملكرد ( با استفاده از يك میکرومتر ۰ قطر را تا یک صدم میلیمتر اندازه
گيري کند )
- با توجه به سرعت عملکرد ( با در اختیار داشتن وسایل لازم ء در مدت معين . عيب يك
رادیو را مشخص کند)
- با توجه به توالي درست مراحل (با روش آفستگيري دستگاه را کالیبره کند )
با خوحه به مهارت حملکره (یا در دست داشتی اره و سوت دک قلعه جوت راربا اصول
ee اره کت
با توجه به رعایت ايمني ( استفاده از وسائل خفاظتی مقرر در حین انجام کار عملی )
ملاكهاي عملکرد فوق را مي توان به طور انفرادي یا به صورت تركيبي مورد استفاده قرار داد : اینکه
کدام يك از SEES SUSE Se کرک شير به لفت منلك رك و هرته ترانائي]
که عملکرد در آن بايذ سنچیده شود وابسته است
=
صفحه 20:
2موقعیت آزمون را واقع بینانه برگزینید :
موقعیتها و شرایط آزمون باید بهگونه اي باشد که همه جوانب لور
از جمله ملاحظات آقتصادي . زماني » انساني . عملي و غيره را
520
3-از راهنماییها و دستورالعملهايي که به روشني موقعيت آزمون را مشخص
مي كنند استفاده نماييد :
ea aS ل ا
آزمون فراهم شوند و درآنها عملکرد مورد نظر و شرایطی که در
آن قرار است عملكره نشان ن داده شود مشخص گردند . ( مانند
مقصود از آزمون. دون عات شراط تجهيزات . عملكرد
مورد انتظار » محدوده زماني وروش نمره كذاري )
صفحه 21:
ابزار ارزشیابی اخلاق کاری
وی ۰ سیاهه رفتار یا چک لیست
WIS DE! به معنی پایبندی به یک سری از اصول که آزمون
= شونده بایددر حین فرآیند اجرای کار آنها را مد نظر قرار دهد
واز بررسی محصول قابل تشخیص نمی باشد.
a -پایبندی به اصول بهداشت وایمنی کار
“اوور -ستفاده صحیح از ابزار وتجهیزات
ستفاده بهینه از مواد مصرفی
صفحه 22:
من ی
زشيابي عملي براساس فرم هاي زيرطراحي وتهیه خواهدشد:
- فرع۱ : فهررست محتوی ارزشیابی عملی است .
> فرع ۲ : در اين فرع توضیحات مختصری در مورد پرروژه عملی و بخشهای مختلف آن
سس ۱ داده می شود .
a - فرع ۲-۱ : در این فرع دستوراتی بای آزمونگر داده می شود و کارهایی را که
alin oneal al ل
eh - فرم ۲-۲ : در این فرع دستورات و توضیحاتی بای آزمون دهنده داده می شود .
4 - فرع ۲-۳ : در این فرع مراحل انجام آزمون از ابتدا تا انتها با مشخص كردن ساعت و
= روز نوشته می شود .
Olas oS vate slate 3 galt p= و ابزار مورد نياز آزمودك و
آزمون دهنده ( بطور جداگانه) استفاده می شود .
ae 2 ۰ فرع بمرای مشخص کردن موادمصرفی لاز جهت اجرای آزمون تهيه
,دیده است .
- فرع ۵ : اين ضرم براى نقشه كا رعملى پرروژه درنظر گرفته شده است .
- فرع " : این فرع بررای کارنامه ارزشیابی کار عملی در نظر گرفته شده است که در آن
بارم هم یک از آیتم های آزمون عملی از صدنمره کل مشخص گردیده است .
صفحه 23:
و
i هدف از آزمون مهارتي چیست ؟
توصیه هائی برای آزمونگران عملی
به واسطه آزمون مهارتي باید معین شود که :
* آیا کارآموز ( آزمون شونده ) دانش فني و مهارتي
لازم مربوط به حرفه را کسب نموده است .
* و آيا مي تواند فعاليتهاي مربوط به حرفه را خود به
طور کامل به انجام رساند.
صفحه 24:
2- ساختار آزمونهاي مهارتي چگونه است ؟
آزمون نظري : به منظور تعیین سطح دانش فني از آزمون
نظري استفاده مي شود با توجه به سطوح حوزه نظري,
سوالات باید حداقل در سطح کاربرد طراحی گردد.
* آزمون عملی : به منظور اطلاع از اينکه آیا آزمون شونده
تاراطا ea ری
آزمون عملي استفاده مي شود. پروژه هاي ) آزمون عملي
توجه به سطوح حوزه روآني و حركتي مي بایست حداقل در
سطح انطباق طراحی گردد.
صفحه 25:
حور عناصر اصلي مهارت
و دانش فني
حوزه شناختي سطح کاربستن
تعهد اخلاق کاری ۱ تواناني عملي
حوزه عاطفي سطح ارزشگذاري حوزه رواني حركني باق
صفحه 26:
3- چه كسي مجوز حضور کار آموز در آزمون مهارتي را صادر مي
سس ۱ نماید ؟
3 * در خصوص اجازه حضور کارآموز در آزمون مهارتي
= مربي دوره آموزشي تصمیم مي گیرد. مربي مجاز
we خواهد بود افرادي را که سطح توانائي علمي و عملي
1 كافي را کسب نموده اند به آزمون مهارتي معرفي
نماید.
صفحه 27:
4- در چه مواردي آزمونگر از کمیته آزمون خارج مي گردد؟
"وی * آزمون مهارتي توسط کمیته آزمون متشکل از دو نفر آزمونگر
و يك نفر ناظر به انجام مي رسد . اعضاء کمیته آزمون مي
= بایست هیچگونه قرابت
آزمون شونده نداشته
و نسبي ویا استاد شاگردي با
ّ آزمونكران بايد قبل از برگزاري
آزمون با مشاهده لیست آزمون شوندگان در صورت وجود
قرابت هاي فوق از شرکت در کمیته آزمون انصراف دهند تا
> آزمونگر بیطرف ديگري جایگزین گردد.
صفحه 28:
سازمان آزمونهاي مهارتي
1- آماده سازی در منزل
2قبل از برگزاری آزمون
3-حین برگزاری آزمون
4-پس از برگزاری آزمون
صفحه 29:
یی
“a=
1- آماده سازی در منزل :
* براي انجام آزمون موفقیت آمیز نه تنها کارآموز بلکه آزمونگر نیز باید کاملاً آماده
باشد.
* کنترل بیطرفي آزمونگر از همه جهات : آزمونگر باید پس از دریافت دعوتنامه
لیست کارآموزآن را کنترل نماید و در صورت وجود قرابت سببي , نسبي یا استاد
شاگردي موارد را اطلاع دهد. = ~
مواد آزمون : به كاركيري كالا ء مواد ٠ ابزار آلات ۰ نقشه ها و نمودارها و جداول
سهم زياهي در دقت آزمون دارد: از اذاره آزمون استاد لازم را دریافت نموده و در
خصوص ايتكه جه موادي را باید همراه داشته باشید بررسي لازم را انجام دهید .
* چك لیست آزمون : تهیه يك چك لیست آزمون حتي براي آزمونگران با تجربه نیز
اهمیت زيادي دارد. نمونه این چك لیستها در پروژه هاي ارزشيابي وجود دارد.
صفحه 30:
تكو سيت قدي مين ,ايداية كوه أي باشد كذ ۳
2 قبل از شروع آزمون 3 در اختبار قرار گرفته را كنترل نموده و در صورت نياز با تصميم
اعضاي كميته تغييرات لازم رالميجاد نمايد . در صورتيكه نياز است اعضاى كميته أزمون به
صورت شفاهى نيز سوالاتي را ازازمون شونده بيرستد . نحوه نشستن آنها يشت ميز بهتر است به
— شکلی باشد که موجب اضطراب آزمون شونده نشود.
4 2-2- تقسیم کار
2 با سایر اعضاء کمیته آزمون کارها را تقسیم نمائید در این حالات سوالات زیر باید روشن گردد :
جه كسى اول صحبت را آغاز مي کند ؟ ترتیب صحبت را معین کنید . توجه داشته باشد که به
a هنگام پرسش سوال هميشة يك آزمونگر آغاز کننده صحبت نباشد.
2-3-آیا مواد و اسناد مورد نیاز در دسترس مي باشند ؟
همیشه کتترل تمالید که استاد و اطلاعات مربوط به آزمون به طور کامل در دسترس BEL
2-4خوش آمد گوئي به آزمون شونده:
در اغلب موارد آزمون شوندگان متعددي وجود دارند . آزمون شوندگان را شخصاً به فضاي آزمون
عب یش عبارات دودتانه ونه در خصوص أزمون ) استفاد کنید. پدین
وت در ی
صفحه 31:
3- درحین اجرای آزمون
۶ خوشامدگوئي به آزمون شوندگان
* معرفي اعضاء کمیته آزمون
* کنترل هویت آزمون شوندگان
اطلاع رساني به آزمون شوندگان در خصوص روند اجراي آزمون
توضیح در خصوص وسائل و ابزاري که آزمون شونده مجاز به استفاده از آن
مي باشد و تذکر در خصوص عواقب استفاده از وسائل و ابزار غیر مجاز
*_در صورت نیاز به سوالات شفاهي مطابق با ند 1-2 عمل گردد
* ناظر آزمون موظف است . آزمون را از لحاظ مطابقت با مقررات نظارت نماید
و موارد لازم را کتبا به واحد سنجش گزارش نماید. .
توجه داشته باشید که کمیته آزمون جهت اجراي آزمون باید کاملا حاضر باشند,
صفحه 32:
- پس از آزمون
ae ° پس از آزمون به صورت مجزا توانائيهاي آزمون شونده
را در هر يك ازعناوین مندرج در پروژه ارزشيابي بر اساس بارم
one نمره دهي مي نمايند . پس از نمره دهي نمرات دو
2 آزمونگر در کمیتّه آزمون تلفیق و معدل گيري شود و نمرات
نهائي در فرمهاي ویژه درج شده و به امضاء اعضاء کمیته می
= رسد. در صورتي که نمرات آزمون شونده در بعضي از توانائیها به
حد کافی نمی باشد این موارد باید با ماژيك های- لاپت شود.
“2002 تذکر : در بین هر يك از مقاطع نمره دهي يك زمان کوتاه استراحت در
۴ نظر بگیرید . چرا که در غیر این صورت نمي توانید تمرکز و دقت
ai لازم را برای هريك آزمون شوندگان به صورت یکسان مد نظر قرار
3 دهید.
صفحه 33:
آزمون صحیح
سس ۱ * آزمون مهارتي Lee ر سنگيني را | به آزمون شونده وارد مي سازد .
تا ون رش ها ات وس
آزمون مهارتي باید از سوي 3 شخص غریبه ( ناظر و دو آزمونگر) به
4 | ۱ ۳ 1 ونا
2 يي سس سس
= آمادگي خوبي دارند.
* شما به عنوان آزمونگر این امکان را دارید که به واسطه رفتار خود جو
خوشايندي ایجاد نمائید. اين عمل موجب خواهد شد که آزمون
شونده احساس قرابت بيشتري کند و ترسش کاهش يابد.
صفحه 34:
مت ی
به هنكام آزمون به جه مواردي بايد توجه نمائید؟
و
هميشه سعى نمانيد كه هنكام شروع آزمون جو خوشابندی ايجاد كنيد .اين
حالت زماني به بهترين وجه اتفاق مي افتد كه ورود شما دوستانه ۰ مودبانه و
آرام باشد . در بدو ورود و قبل از شروع آزمون از سوالات مربوط به آزمون
يرهيز كنيد و از آزمون شونده در خصوص آموزشكاه و نحوه ارائه آموزش
سوال انكنيد.
آزمون را با تكاليف ساده آغاز كنيد . بدين ترتيب آزمون شونده مي تواند
مطمثن تر و خود آگاهتر كت كفن
در صورت پرسیدن سوال شفاهي به آزمون شونده زمان كافي بدهيد
سطح زبان خود را با سطح زبان آزمون شونده هماهنگ کنید از بکاربردن
جملات طولاني و تركيبي خودداري نمائید .
مطمئن شوید که آزمون شونده سوال شما را فهمیده است . در صورتیکه
توا زا متوجهبعد مجدداً آنرا تکزار نفادید.
صفحه 35:
مت ی
پاسخهاي صحیح را با تمجید و یا با تکان دادن سر تقویت کنید . اين کار به
آزمین خونیه المسان مي حقد ويه او نشان فى دهد که راد را درست ی
)229
در هنگام پاسخ به سوالات شفاهی , آزمون ۵
خطایش آگاه سازید . توصیه نمي شود که به آزمون شونده اجازه داده شود
مدت نسبتاً طولاني در خصوص پاسخي که اصولا غلط است صحبت نماید.
ترا موق دب
LOD sasaresea sl lease ی
کافی است.» و «ربس است * حرف اور قطع نکنید..
از تعمیق نقاط ضعف آزمون شوند اجتناب کنید ( به عبارت دیگر يك نقطه
ضعف پیدا نکرده و در خصوص آن مرتب سوال نمائید). در صورتیکه آزمون
شونده نتواند پاسخ صحیح را بدهد با چند کلمه پاسخ صحیح را بگوئید
هميشه مودب و کارشناسانه برخورد نمائید .
با دقت به آزمون شونده گوش کنید .
صفحه 36:
7۳0
پرسشی در حین آزمون عملي و گوش کردن صحیح به پاسخ
آزمون يعني در وهله اول كوش كردن و در وهله دوم سوال کین . آزمونگران
گاهي اوقات این اشتباه را مرتکب مي شوند که در حین كوش ۵
فکر فرو مي روند که چه سوالي را به عنوان سوال بعدي از Ar
aly رسد مدز
58
این خالت با دقت به باسح كوش نمی دهند . برخي
پاسخ صحیح را در مغزشان ثبت کرده اند و صرفاً میزان انحراف را مي
سنجند . نتیجه این مي شود که آزمونگر تمایل دارد حرف آزمون شونده را
قطم كين ويه درسي بذ اسخ کوش ندهد. سمي کید زاین نع خطاها
احا عي و ميك أزمون شونده به دقت كوش كنيد
ee ce
هر آن یمه ققط بهآرمون شوندهتوجه کنید
و تمام دفت خود را معطوف به او کنید.
به واسطه حرکت سر . به آزمون شونده بفهمانید که با علاقه به او گوش مي
دهيد براي مثال از طريق ارتباط ديداري ( جشمي » IS دادن سر به
عنوان تائيد و ....... )
صفحه 37:
إلا
2 gue
به هنكام آزمون از جه كارهائي بايد پرهیز نمود :
ءْ * ايجاد فشار زماني شديد : براي مثال از آزمون شونده خواسته شود سريعتر كار
oll, ag دهد ويا خلاصه تر بكويد.
: * سخناني كه ازآن بوي قضاوت و ارزشيابي مي آيد.
: درون
= * يند دادن ويا درس دادن درحين آزمون
2 © به سرعت عکین العمل ستفی نشان دادن
قطع کردن پياپي صحبت آزمون شونده
هود * به انحراف کشاندن آزمون شونده
* اصرار بر روي يك مشخصه خاص , گرچه آزمون شونده موضوع را به زبان خود
توضیح داده آست
* صحبت کردن با يكي دیگر از اعضاء کمیته در حال پاسخگوئي يك آزمون
2 شونده
.2-2 * سوال کردن همزمان از چند آزمون شونده
صفحه 38:
حور
و
نحوه ارزشيابي
* ارزشيابي توانائيهاي آزمون شونده توسط دو آزمونگر صورت مي
پذیرد . هر يك از آزمونگران به صورت مجزا توانائيهاي مندرج در
پروژه ارزشيابي را سنجیده و برابر با بارم در نظر گرفته شده نمره
دهي مي نمایند. تفاوت نمره دو آزمونگر در هر آیتم ارزشيابي نباید
از 9640 نمره کل SULT بیشتر باشد :
تبصره: در صورتیکه تفاوت نمره دو آزمونگر از 440 کل بارم نمره
بیشتر باشد توانائی مربوط باید مجددا توسط هر دو آزمونگر مورد
ارزيابي قرار گیرد ونمره دهي شود و شرط فوق محقق گردد.
* به هنگام نمره دهي نباید آزمون شونده حضور داشته باشد در ضمن
آزمون شونده نباید از نتایج مرحله به مرحله آزمون مطلع گردد.
صفحه 39:
مشخصه های ارزشیابی
سس ۱ * به هنكام قضاوت در خصوص توانائي در آزمونهاي مهارتي باید به موارد زیر
توجه نمود:
sare gaa LI کارا به هرس اساه هانه اسب
* یا تکالیف به طور کامل به انجام رسیده است ؟
آیا آزمون شونده مي تواند براي تکالیف انجام داده شده استدلال آورد و
ارتباطات را بشناسد یا ایجاد کند.
* آیا استدلال ها توسط آزمون شونده به صورت شفاف بیان شده است ؟
آیا از تجهیزات در حین انجام کار به درستی استفاده شده است ؟
آیا آزمون شونده به مقررات حفاظت و ايمني کار در طول آزمون پایبند بوده
است؟
Se? مصرفی که در اختیار:آزمون شونده قرارگرفته بدرستی استفاده
نموده » يا مواد مصرفی اضافی نیز در اختیار وي قرار گرفته است ؟
صفحه 40:
خطا در قضاوت
سس ۱ قضاوت نزديك به حقیقت توانائیها » زماني امکان
يذيراست كه انسان خطاهاى ممكنة در اين زمينه را
= بشناسد و سعى كند به هنگام آزمون از این خطاها
اجتناب نماید.
خطاهاي زیر به هنگام قضاوت مي تواند به ارزشيابي خدشه
وارد نماید :
صفحه 41:
ت بارز آزمون شونده مثل لباس . لهجه .
او پیش داوري مي نماید.
اثر گذاري اولیه: آزمونگران معمولاً خود را در امتداد برخورد اولیه با آزمون
شونده قرار مي دهند بر حسب نو برخورد اولیه که خوب یا پد باشد ۰ دیگر
تها نیز آن خوب یا بد ارزشيابي مي شوند.
پیش داوری + آزمونگر از خصوصیا
صو CN Sia grat lke
* سطح بالا گرفتن حد نمره مان تحار رل ماوت یمت انجام مي .
دهند چرا که سطح نمره را بالا مي گیرند و اصولً از نمره بد خوششان نمي آید
* سطح پا ن كرفتن حد نمره: ip ley Se ly cleans Saga)
دهند » و انتظار دارند تواناتي آزمون شونده در سطح بالائي باشد تا نمره
داده شود.
خطا در قضاوت باید بوسیله نشارت بر عمل ری آزمونگران به حداقل رسیده و اصولاً
ای سح مره ماه رای آزمونگر سي تونید از خطا دز قضاوت
احتاب كنيد ران مان تست telah aS
آگاهانه مد نظر قرار داده و نحوه تشن اعت ف القن
صفحه 42:
نظام ارزشیابی مهارت کا رآموزان و نیروی کار
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارزشیابی مهارت
۳ 3
a3 eo as 13
3 34 43 les
14 at ga 3 5
"4 se 14
صفحه 43:
مرو ارزشيابي تكويني
صفحه 44: