رویدادهاعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرروانشناسی و روانپزشکی

کارگاه آموزشی حمایت های روانی، اجتماعی در حوادث و بلایا

صفحه 1:
به نام آفريد كار ز

صفحه 2:
کارگاه آموزشی حمایت های روانی» اجتماعی در حوادث و بلایا كارش ‎(eo?‏ ‏ان ‎eg he‏ e

صفحه 3:
مقدمه: ايران یکی از ۱۰ کشوراصلی بلاخیز دنیاست ودر سالهای اخیر بش از ۱۸۰۰۰۰ نفر در این بلایا که یک کوه عظیم یخ است که قسمت اعظم آن زیر آب ق 0 و دیده نمی شود. مرگ و مجروحیت جسمانی در بخش های بیرونی قرار كرفته ولى معلوليت و عواقب روانى حوادث كه گاهی تا نیمز © “

صفحه 4:
عوارض روانی ماندگار در حوادث و بلایا

صفحه 5:
: اهداف کارگاه ] با مفاهیم مربوط به سلامت روان در بلایا آشنا شوید. [] علائم و واکنشهای روانی و رفتاری را که در مواجهه با استرس بروز مى كندء بشناسید. | گروه های آسیب پذیر را شناسانی کرده و تفاوت واکنشهای روانی و رفتاری در کودکان وبز رگسالان وظیفه اصلی خود را در منطقه آسیب دیدهبشناسید. بدانيد والدين بايد جكونه با كودك آسيب ديده رفتار كتند. 2 تيم سلامت روان به منطقه آسيب ديده رفته ايده جكونه بايد رفتار كنيد. ۳ []بدنیده چگونهباید مراقب سلامت روان خود باشید. ۰ أكر به عنوا

صفحه 6:
[] تعاریف و مفاهیم [] مراحل مختلف واکنشهای روانی و رفتاری پس از بلایا "| واکنش ها و علائم روانی در گروه های آسیب پذیر [] چه کسانی را باید به تیم حمایت روانی اجتماعی ار جاع دهید. [] توصیه هائی برای والدین کودکان آسیب دیده "با ورد به منطقه حادثه دیده؛ به عنوان امدادگر چه باید کرد ۰ ۰ 60 [] نکاتی درباره سوک [] جكونه بايد از خود مراقبت كرد؟

صفحه 7:
آسیب دبده: شخصی است که دراثر حادثه ای ازادامه زندگی سالم خود چه از نظر جسمانی و چه از نظر روانی» خانوادگی و اجنماعی محروم گردیده است. بحران: رویداد یا موقعیتی است که در آن امکانات و منابع موجود فرد برای تحمل و سازگاری با شرایط ممکن است کافی نباشد و موجب بروز واکنش های عاطفی مختلفی شود. استرس: هرگاه فشاری برشخصی وارد می آید واکنشی در او ایجاد مى علائم جسمانی و روانی دارد که تغیبراتی در فرد ایجاد می کند. به اين وا ‎eo"‏ ‏اختصاصی که نسبت به محرک بوجود می آید استرس می گوئیم. ۰

صفحه 8:
تیم حمایت روانی اجتماعی: مقصود تیمی است که خدمات روانی اجتماعی را تحت نظارت دانشگاه و وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی انجام می دهد. با:اختلال زیست محیطی و روانی اجتماعی که از توانائى جامعه براى مقابله با مشکلات فراتر باشد. راه های مختلفی برای طبقه بندی بلایا و جوددارد ولی از نقطه نظر بیشگیری وآمادگی می توان بلايا را به دو گروه تقسیم کرد: بلاياى طبيعى: بلايايى كه سبب يا علت وقوع آن خارج از اختيار انسان مى باشد مثل: آتشفشانء طوفان وکردباد, سقوط بهمن» خشك سالى و كرماز دكىء آنش سوزى جتعل[© بلایای غبرطبیعی (انسان ساخته): بلاییی که به طور مستقیم با غیرمستقیممنشاء و قوع آ انسان می باشد؛ مثل: (جنىء تصادفات؛ سقوط هواپیماء و حوادث هسته ای...) 4

صفحه 9:
تصورکنید که شما و خانودهتان قربانی یک بلای طبیعی؛ همچون زلزله» سیل و...هستید. وقتی در مقابل چنین فشار شدیدی قرار می گیرید. " جه اتفاقى برايتان مى افتد؟ ' در اين شرايط جه احساسات وافكارى را قجربه مى كنيد؟ " جكونه رفتار خواهيد كرد؟ 0 "انسان ها در روياروبى بابلايا و حوادث واكنش هائى را از خود برو )ند كه مى توا نآنها را به 0 مرحله تقسیم کرد. 11

صفحه 10:
مرحله تماس یا ضربه: این مرحله در چند دقبقه پس از حادثه بروز میکند. اکثر افراد دچار ترس و وحشت شدیدی می شوند. مرحله قهرمان گرائی : در ساعات اولیه وقوع حادثه بروز مى كند. دراين مرحله بين مردم همبستگی ایجاد می شود.افراد احساس می کنند باید کاری انجام دهنده به انه درامداد رسانی کمک می ‎(BS‏ مرحله شادمانی و فراموش کردن غم: یک هفته تا چند ماه پس از حادثه همزمان با رسیدن نیروهای کمکی افراد امید وارمی شوند و ممکن است ونشاط »سرخوشی و شادمانی دارند.

صفحه 11:
۴ مرحله مواجهه با واقعیت: ۲ الی ۳ ماه پس از وقوع حادثه بروز میکند.دراین مرحله افراد تازه متوجه وسعت خسارات و فقدان هایشان می شوند. مجدداً روحیه خود را از دست میدهنده نا آرام خسته و درمانده می شوند. ۵. تجدید سازمان: که ۶ ماه تا اسال پس از وقوع حادثه بروز می كند. افراد ث روانی خود و بازسازى زندكى خود مى كنند و بتدريج درك مى کنند واه 3 © 3

صفحه 12:
پس از هر فاجعه يا بلا افکاره احساسات با رفتارهائی در بين افرادی که آسیب دیدهاند با شاهد صحنه های دردناکی بوده اند جریان پیدا میکند. اين افراد نگرانی هایی در موردتنها شدن» امنیت؛ سلامت خود و اشخاص مورد علاقه خود داشته و خواب آشفته ای دارند» دائماً صحنه هاى دردناکی که دیدهاند در بیداری یا درخواب بصورت کابوس به سراغشان میآید. ام وچودراین علائم به معنی وجود یک بیماری نیست.

صفحه 13:

صفحه 14:
مداخلات روانی برای کودکان : ۲

صفحه 15:
۰ کودکان: ‎٩‏ «خیلی ها فکر می کنند که کودکان زود همه چیز را فراموش می کنند «یا اينكه » كه کودک چیزی نمی فهمد.» وحتی اگر دچارضربه شدیدی هم شود زود بهبودی پیدا می كند ‏اين طرز فكر باعث مى شود توجه كمترى به كودكان شود. ‏© سنين پیش ازدبستان (۱ تا ۵ سال) ‎٩‏ ترس از جدائی و چسبیدن بیش ازحد به والدین ترس از غربیه ها و بی اعتمادی به ‏ره ترس ازتاریکی خود داری ازتنها خوابیدن ترس از اشیای خیالی و پرخاشگری اختلال در صحبت کردن» سکوت یا لکنت زا ‎ ‎

صفحه 16:
‎٩‏ کودکان دبستانی ( ۶ تا ۱۱ سال): ‎٩‏ احساس غمگینی انجام بازی های تکراری مشکلات خواب اضطراب و نگرانی مشکلات تحصیلی بی اشتهائی شب ادراری پرخاشگری شکایت های بدنی ‏© فوجوانی و جوانی( ۱۲ تا ۱۸ سال): ‎pile ©‏ بدنی مثل دردهای شکمی» سردرد؛ ناراحتی های پوستی» دردهای نا معلوم» مشکلات خواب و کابوس نزاع با دیگران و تحریک پذیری» افت تحصیلی» رو آوردن به ‎“ry‏ يا مواد مخدرء طغیان» افسردگی یا غمگینی.... ‎

صفحه 17:
مداخلات روانی برای زنان :

صفحه 18:

صفحه 19:
۰ افرادی که اضطراب شدید دارند: ( احساس نگرانی» دلشوره» انتظار وقوع حوادث بد درآينده طبش قلبء تنگی نفس) 0 افرادی که افسردگی دارند: ( احساس غمکینی وبی علاقگی به زندگی» ناامیدی» لذت نبردن از زندگی» فکر زیاد راجع به مرگ و مردن خود و دیگران ...) © افرادی که تجربه مجدد حادثه دارند: ( به اين صورت که انگار دوباره همان فاجعه دارد تکرارمی شود.) ‎٩‏ افرادی که علاثم روانپریشی دارند: مثل : توهم و هذیان ‎. ‏کسانی که دچار علایم محرومیت از مواد هستند‎ ٩

صفحه 20:
© به کودکان فرصت داده شود راجع به احساسات؛ افكار» نگرانی ها و ترسهای خود با شما حرف بزنند. ‎٩‏ برای شناخت این ترس ها بهتراست هرچه سریعتر با کودک ارتباط برقرارکنيم. ‎٩‏ به سوالات کودک صادقانه پاسخ داده وه به نیاز های بهداشتی و تغذیه ای آنان توجه کنیم. ‎٩‏ رفتارهایی مثل شب ادراری را در ابتدا باید ببذیریم ‎٩‏ درصورتیکه کودک از رفتن به مدرسه یا حضور در جمع کودکان خودداری کند به تیم حمایت روانی اجتماعی معرفی کنیم.

صفحه 21:
© با آسیب دیدگان ارتباط صحیح برقرارکنيم 0 به افراد اطلاعات درست بدهید و از گفتن مطالبی که اطمینان ندارید خود داری کنید. * افراد را ازدیدن جنازه عزیزانشان محروم نکنیم بگذارید واقعیت مرگ عزیز خود را بپذیرند. ‎٩‏ مانع ابراز احساسات افراد نشویم ‏© افراد را تشویق کنیم که در مراسم تشييع جنازه و به خصوص نماز میت شرکت کنند.

صفحه 22:
۰ انکار فقدان 0 درک فقدان © احساس ترد شدن و اضطراب ° خشم ‎٩‏ احساس گناه ‎٩‏ افسردگی شدید ‎٩ ©‏ مرحله بازسازی

صفحه 23:
© درجویان انجام وظیفه به عنوان امدادگر شما معکن است فشارهای زیادی را متحمل شوید. این فشار روانی ممکن است علائم ذکر شده زیر را در شما ایجاد کند. ‎٩‏ علائمی که نشان می دهد دجار فرسودگی شده اید» خستگی مفرطء ازدست دادن روحیه» عدم توانائی برای تمرکز ‎٩‏ علائم بدنی مثل سر درد» بی خوابی» ناکا رآمدی و... ‎

صفحه 24:
‎٩‏ آموزش افراد قبل از امدادگری برای کنترل استرس هایی که در جریان بلایا و حوادث غیرمترقبه با آن روبرو خواهند شد میتواند از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری کند. ‏* بنابراین یادگرفتن مهارت مدیریت استرس و مدیریت هیجانات شدید مثل خشم میتواند در حل اینگونه مشکلات مفید باشد. ‎

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان