کسب و کارمدیریت و رهبری

کارگاه آموزش خلاقیت

صفحه 1:
ويزه مديران سازمان ميراث فرهنكي» صنايع دستي | و كردشكري

صفحه 2:

صفحه 3:
بارون (4۱۹۹ : خلاقیت را می‌توان به شکل بسیار ساده بعنوان توانايي ایجاد چیزی نوو بدیع تعريف كرد . يارضز( ۷( خلاقيت عبارت است از كنش دانش» تخيل و ارزيابى . بدون دانش و اطلاعات فراوان» تخيل بازده و ثمسرى ندارد و بدون تخيل نين اطلاعات ضراوان جاره ساز و كره كشا نيستند. در نهايت بدون توان ترکیب» تلفیق » ارزیابی و گسترش ایده‌ها دستیابی به كشف و ذلاقيت ميس نيست.

صفحه 4:
تورشن (۱۹۱۲): خلاقیت را بعنوان نوعی مسأله گشایی مد نظر قرار داده است . به نظر وی تفکر خلاق مختصراً عبارنست از ف رآیند حس کردن مسائل با کاستی‌های موجود در اطلاعات » فرضیه سازی درباره حل مسائل و رفع کاستی‌ها » ارزیابی و آزمودن فرضیه‌ها » بازنگری و باز آزمایی آنها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران .

صفحه 5:
با دقت به این شکل نگاه کنید. حالابه چهار سوال در مورد آن پاسخ

صفحه 6:
قسمت سفید مربع ۸ را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. خیلی راحته! اینطور نیست؟

صفحه 7:
1 جواب این بود!

صفحه 8:

صفحه 9:
جوا جواب این بود!

صفحه 10:
قسمت سفید مربع ۲ را به 4 قسمت مساوى تقسيم كنيد!

صفحه 11:
هنوز جواب رو پیدا نکردید؟

صفحه 12:
وقت تمام شد. جواب این بود!

صفحه 13:

صفحه 14:
مربع 0 را به هفت قسمت ساوی تقیم كنيدة ركورد جهانى / ثانيه!!

صفحه 15:
وقت تمام شد.

صفحه 16:
آيا اين واقعا سخت بود!!

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
مسد * تفكر 2 براى هر مسئله يكك راه حل واحد درست توليد می‌کند از این رو نقش این نوع تفکر در سنجش . بسیار مهم است .از و به مجموعه‌ای را‌حل مختلف برای یسک مسئله یا فرضیه منجر می‌شود ‏ و از این جهت این تفکر در ف رآیند ‎neers‏ اد ساس افا كد . در واقع بسیاری از اوقات تفی وافراا ۰ مادف به کار می‌رود و غالب آزمونهای خلاقیت آزمونهای تفکر واگرا هستند .

صفحه 21:
ویژگیهای تفکر واگرا از يك كبلفورد _ ۱ مسد ا ‎hy cle ats)‏ بر تازگی و منحصر به فرد بودن پاسخها ) 223200 (تولیدایده‌ها و اندیشه‌های متنوع- تأکید بر تنوع پاسخها ) 0 2202020 (تولید ایده‌ها و اندیشه‌های فراوان- تأکید بر لس 2020200 «تولید جزئيات - تأكيد بر كسترش و يرداخت ياسخها)

صفحه 22:
«در برابر مسأله‌ای که باید حل شود با دقت و ملاحظه بسیار خود را در چارچوب داده‌های مقدماتی محدود و مقید می‌سازد . اين فکرهمگرا با احتیاط و دقت و موشکافی نتیجه گیری می کند و بدون اینکه خود را به خطر اندازد در مسیر اولیه خود باقی می‌ماند و به راه حلی منجر می‌شود که غالبا اصیل نیست . در حالى كه جوهر | 0 در تولید اشکال جدید واتصال عواملی که طبق عادت مستقل و جدا از هم فرض شده اند نهفته است.اگر متوجه باشیم این همان مسیر ‎ee‏ ات »

صفحه 23:
2 اا * برخى از محققان و صاحبنظران براى دو وازه تفكر همكرا و تفکر واگرا از اصطلاحات متفاوتی استفاده کرده‌اند . COR cas ‎a‏ دواصطلاح ۰ ۳ "اه کار می برد به عقیده وی در تفکر عمودی در مقایسه با تفکر جانبی » وسعت عمل محدود و مسیر و جهت آن مشخص است . ‎ ‎

صفحه 24:
8 02020 (۱۹۴۹)نیز به دو نوع تفکر متفاوت اشاره کرده است نوعى تفكر كه در آن فرده 2277 براساس اطلاعات موجود و قواعد منطق برای حل مسأله پیش می‌رود و نوعی ديكر از تفكر كه مبتنى بر است. در این اخیر تفکر كرجه ذهن از اطلاعات موجود و منطق متعارف آغاز مى كند ولى خود را به اين جارجوب محدود نمى سازد » بلكه فراتر ‎SOS a says‏ دست يه ‎Pe Ge‏ ‎odo‏

صفحه 25:
تفکر همگرارا تفکر وتفکرواگرارا تفكر 0202 امیده است . از رهگذر تفکر تهور آمیز عناصربه ظاهر نامربوط در هم در می آمیزند تا هسفه یک ار قرف :کر بای با ات رم تشکیل گردد.

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
- با سس #مسئله وقتي بوجود مي‌آید که يك مان ما را از رسیدن به هدف باز دارد. *#هدف (6تام6ز) + مانع (۵616تا5))- مسئله رمطماطم۳۳) شيوه‌هاي عمومي کشف مسائل: زیر نظر گرفتن عملکردها #توجه به رفتار کارکنان #گوش دادن به کارکنان #مرور و مقايسه‌ي فعالیتها

صفحه 29:
یا بامشکلاتی معاجه هستم ؟ ۲ با چه مسائل محتملی رو بیو هستم ؟ - اهمیت هر مساله ‎Ax‏ اندازه است ؟ باه نوج مساله مواجه هستم © آیا مساله من چند تبرک است ؟ - مساله ام دقيقاً حيست ©

صفحه 30:
مسائل باز * مسائلي هستند که ما تمایل داریم وضعیت جاري را بنحوي تغیبر دهیم ولي مانعي وجود دارد که ما را از اینکار باز مي‌دارد . مسائل بسته * اين مسائل زماني ظاهر مي‌شوند که وضعیت جاري آن چيزي نیست که ما انتظار داریم.

صفحه 31:
آبا براي حل تمام مسائل باید اقدام نمود؟ چهار اقدام در مواجهه با مسائلي که در حال حاضر نمي‌توانیم حل کنیم: * هيج كاري نكنيد © وضعيت را تحت نظر بكيريد © به معلول ببردازيد ‎cw ©‏ كنيد فوري مسئله را مل نمائيد ‎ ‎

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
4 ©انتخاب يك مسئله درست *انتخاب یک راءحل مناسب با در نظبر گرفتن تأثیررات متقابل روی ابعاد مختلف تج اطمینان از مورد توجه قررار گرفتن کلیه عوامل مهم و اساسی در مساله * اطمينان از كيفيت رادحل ارائه شده #بازنكرىهاى مداوم و اصلاح روش در صورت نیاز

صفحه 35:
مرحله اول شناسایی مشکلات ‎١‏ سس

صفحه 36:
طوفان ذهنی طوفان ذهنی. تکنیکی بسیار مفید برای کمک به گروهی از افراد است. تا با کمک آن. تعداد زیادی ایده را در زمانی اندک. خلق کنند. در ابتدا . گروه‌های کیفیت از اين تکنیک ‎GE Gly‏ ایده‌هایی جهت ارائه راه‌حل‌های ممکنه استفاده می‌کردند ولی امروزه. علاوه بر آن. در ساير وضعیت‌های مختلف مناسب نیز, از این تکنیک استفاده می‌شود.

صفحه 37:
BRAIN STORM 2223 0835 — توفان ذهنی در دهه ‎۱٩۳۰‏ توسط الکس ‎CL‏ ‏> ‏اسبورن به عنوان راهی برای تشویق گروهها به دک ‎I‏ ارلئه خلاقیت بیشتر در نظرات خود مطرح شد.

صفحه 38:
قواعد تفاي ذهنی قانون یکم : هیچ گونه انتقادی نباید از هیچ نظری که در خلال جلسه ارائه می‌گردد . صورت پذیرد. (قانون انتقاد ممنوع) لین قانون حکم می‌کند که قضاوت در مورد نظرات و پيششنهادها را تا بعد از جلسه توفان ذهنی به تعویق بیندازیم. قانون دوم : جمع آوری کلیه نظرات . حتی نظرات مضحک و اجازه دادن به مغز برای پرسه آزادانه زدن. (قانون پرسه زنی خیال) قانون سوم : توفان فکری در وهله اول بیشتر یک موضوع کمی است تا کیفی. گردآوری نظرات بر اساس آنچه هم اکنون وجود دارد. (قانون ارلئه حداکثر تعداد نظرات ممکن)

صفحه 39:
قانون چهارم : مکتوب کردن کلیه نظرات ارلئه شده هر چند غیر عادی یا شبیه و تکراری. نظرات مکتوب شده باید در دید تمامی اعضای گروه قرار گیرد. قانون پنجم : پرورش و حلاجی کردن نظرات قبل از ارزیلبی آنها. (تکوین نظرات)

صفحه 40:
مراحل توفان ذهنی : ۱- نوشتن قوانین توفان قکری و نصب آنها بر روی دیوار ۲- نوشتن موضوعی که قرار است توفان ذهنی در مورد آن صورت يذيرد. ۳- شروع جریان ابراز نظرات ۴-ثبت کلیه نظرات . هر قدر هم که احمقانه به نظر بيایند. ۵- تکوین نظرات. ۶- ارزیابی نظرات با استفاده از اصل پار تو

صفحه 41:
دلایل کاهش اثربخشی گروههای حل مساله : قلوجود برداشتهای مختلف از مشکل ققاتعر یف نامناسب مساله ( تداخل بین مساله و علت و راه حل ) التاكسترده بودن و کلی بودن صورت مسلله

صفحه 42:
مرحله ۱ : تعیین حوزه مشکلات تکنیکهای مورد استفاده : * تحلیل موضوعات مرتب کردن فهرست غیر منظم نظرات بدست آمده از جلسه توفان ذهنی * چهار رهنمود : پاسخگویی به سوالات زیر : ۱- آیا این مساله در حوزه کار ما قرار دارد ؟ ۲- آیا می‌توانیم در زمانی معقول و منطقی کاری برای آن انجام دهیم ؟ ۳- آیا می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز را درباره آن جمع آوری کنیم ؟ ۴- آیا واقعا قصد حل مساله را داریم ؟

صفحه 43:
"* اکنون باید از اعضای گروه خواسته شود تا صورت مساله را به دقت بررسی کنند. * از اعضا خواسته شود کارتهای خود را نشان دهند و پاسخهای خود را دسته بندی کنند و نظرات مشابه را در یک دسته قرار دهند. ¢ بحث و گفتگو درباره مساله واقعی نهفته و رسیدن به توافق نهایی.

صفحه 44:
مل چخدر حل اب ‎Be 1‏ ولویت بندی انتخا 7 اب مسئله ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:

صفحه 46:
مراحل جمع آوری اطلاعات ""تعیین بر گه کنترل مورد نیاز ""ثبت تاریخ و عنوان کامل هر برگه کنترل ""استفاده برگه کنترل توسط همه افرادی که در حال جمع آوری اطلاعات هستند. ""حصول اطمینان از اینکه اطلاعات مورد نیاز در حال جمع آوری هستند. ""بررسی سایر عوامل تاثیر گذار خارجی در جمع آوری اطلاعات. *"حصول اطمینان از اینکه اطلاعات کافی جمع آوری می‌شوند.

صفحه 47:

صفحه 48:
الت) نمودار استخوان ماهی مراحل استفاده از اين نمودار به شرح زير است: ‎-١‏ تعريف دقيق مساله ( معلول ) و درج آن به طور كامل ‏۲- تصمیم كيرى در مورد عناوين مساله و ترسيم دنده هاى اصلى استخوان ماهى ‏۳- بازنگری قوانین توفان ذهنى در مورد علتها و درج آنها در محل مناسب ‏۴- اجراى توفان ذهنى در مورد علتها و درج آنها در محل مناسب. ‏۵- تکوین پيشنهادها بر روی نمودار ‏۶- استفاده از اصل پارتو برای برآورد نمودن علل اصلی ای که گروه بايد در خصوص آنها به جمع آوری اطلاعات بیردازد. ‎ ‎

صفحه 49:
تجزیه و تحلیل مسائل ب) نمودار شش کلمه ای مراحل استفاده از اين نمودار به شرح زیر است: ۱- تعریف روشنی از مساله ۲- توافق در مورد ۱۲ سوال و یادداشت آنها ۳- بازنگری قوانین توفان ذهنی ۴- برگزاری یک جلسه توفان ذهنی . ۵- تکوین نمودار ۶- تجزیه و تحلیل نظرات و جدا کردن موضوعات اصلی برای جمع آوری اطلاعات درباره آنها

صفحه 50:
تجزیه و تحلیل مسائل we ب) نمودار شش کلمه ای وال لقمساله چیست و چه چیزی مساله نیست ؟ قلچه زمانی اتفاق می‌افتد و چه زمانی اتفاق نمی‌افتد ؟ تقجرا اتفاق می‌افتد و چرا اتفاق نمی‌افتد ؟ قکجا اتفاق می‌افتد و کجا اتفاق نمی‌افتد ؟ قلچه کسی باعث بوجود آمدن لین مساله است و چه کسی در متوقف کردن آن نقش دارد ؟ #لچگونه وجود مساله را تشخیص می‌دهید و چگونه به عدم وجود آن پی برید؟

صفحه 51:
نقشه های ذهنی ابزار مفید و جامعی برای بیان زمینه هایی فکری و اکتشافات ذهنی افراد است بدیهی است که نقشه ذهنی هر فرد می تواند متفاوت باشد. ۳- نمودار استخوان ماهی 801226 ‎Fish‏ این نمودار در ريشه یاپی مقدماتی مسائل کاربرد مفیدی دارد؛ نمونة این نمودار در شکل پیوست آمده است در این شکل چند ریشه مشکل برای مثال اسم برده شده استه ولى در عمل می توان پس از يافتن ريشه هاء آن ها را با توجه به تجانس نام گذاری کرد. ۶- درخت ارتباط مطالب 1۲66 1616۷206 نمودار ساده ای است که به کمک آن می توان ارتباط مطالب را نشان داد. ابتدا مطالب اصلی عنوان می شود و سپس مطالب فرعی تفسیم شده و ارتباط دور و نزدیک مطالب نشان داده می شود

صفحه 52:
Mind Mapes ‏نقشه‌های‎ 0 Vance ‏ی‎ ‎0 Six Hats (2) tah Creativity —y tevrane Scares (1) random inputs (2) ۳ Ase Eatin provocations (27 ‏هي موم‎ Stimolants 0-3 “Thomas Eon \ FL went Leonardo da Vinct Mindltapping (4) (4) Buzan

صفحه 53:
تجزیه و تحلیل مسائل نمودار استخوان ماهی در نمودار استخوان ماهي اجزاء تشکیل دهندة مسأله/ مشکل (دلایل) بررسي مي شوند. سپس مشکلات را در گروه نزديك به هم در يك خانواده فبرست بندي مي‌کنيم و ميره‌هاي اصلي استخوان پشت ماهي را نام گذاري مي‌کنيم. ممکن است مایل باشید که سرفصل‌هاي معین و استانداردي که به ]417 معروف است انتخاب کنید مانند روش ها (0۷]611006) نيروي انساني (۳0۲۷۵۲ 1/1311). ماشین آلات

صفحه 54:

صفحه 55:
ابزارهای عمومی تفسیر انمودارهای پارتو | || نمودارهای هیستوگرام ‎UN ao‏ | لالالال ‎lee‏ ‏هد

صفحه 56:
مراحل ترسیم نمودار پار تو : ااطلاعات را به ترتیب نزولی اولویت مرتب و آنها را جمع بندی کنید. آآنقطه قطع مربوط به به مقوله " سایر " را تعیین كنيد و ستون تجمعی را جمع ببندید. با اضافه کردن ستون درصد در سمت راست . نمودار را ترسیم کنید. ۷آنمودار را با ترسیم ستونها و منحنی تجمعی تکمیل کنید. ۷با استفاده از همین اطلاعات سایر نمودارهای احتمالی پارتو را بررسی کنید.

صفحه 57:
مراحل ترسیم نمودار هیستوگرام آفهرست کردن اطلاعات و تعیین بالاترین و پایین ترین مقادیر و دامنه. از بالا به يايين ‎il‏ تقسیم دامنه به چند قسمت (فاصله طبقاتى) هم اندازه ‎lil‏ ترسیم هیستوگرام ۷مطرح کردن این پرسش : " چرا این توزیع ؟ و معنای آن چیست ‎٩‏ " ‎ ‎

صفحه 58:
مرحله ۴ شناسایی راه حل ها و انتخاب

صفحه 59:
استخوان ۳ ‎coh‏ تحلیل میدان نی 425 9 تحلی 7 تجزی و

صفحه 60:
این قسمت از فرآیند حل مساله شامل ۴ مرحله زیر است: "استفاده از گروه برای ارزیلبی هزینه هایی که اجرای راه حل پیشنهادی در بر خواهد داشت. "بررسی اين سوال که : "منفعت راه حل پیشنهادی چیست ؟ * "بررسی اینکه آیا منفعت یا هزینه بررسی شده منطقی است ؟ توجه به راه حلهایی که کمترین میزان هزینه را برای سازمان بوجود می‌اورند در اين مرحله مهم است . "ارائه نتایج حاصل از تحلیل هزینه منفعت به شکل مناسب.

صفحه 61:
عوامل مؤثر د اتتخاب راه خل مسئله عقدد إين زاة جل هر حل كلمل مسطة مؤثر ارت ؟ peau ines اولویت بندی راه حل های مسائل

صفحه 62:

صفحه 63:
#هر بار که عضوی از سازمان به روش جدیدی برای کاهش هزینه ها می انديشد يا محصول يا خدمت جدیدی اختراع می کند و یا تصمیم می گیرد که چگونه به سازمان کمک کند. حل مسئله صورت گرفته و در صورت وجود خلاقیت به آن 501۷۵6 م۳۳۵۵ عنامعن یا حل خلاق مسئله می گویند.

صفحه 64:
#در فر آیند حل خلاق مسئله هشت مرحله اصلی وجود دارد که عبارتند : فرضیه سازی ارائه راهکارها انتخاب از میان راه کارها اجرای ‎oly‏ کار انتخاب شده uss

صفحه 65:
مرحله ۶ برنامه اجرای راه حل

صفحه 66:
دلایل ارائه راه حل : | در جریان قراردادن فردی که گزارشها را باید مطالعه کند. دعوت افراد ذی ربط موثر در تصمیم گیری در جهت افزلیش حس تعهد آنها ارلثه راه حل با تمرکز بر موضوع موردنظر . اهمیتی را که شایسته آن است ابه آن می‌بخشد. ۷ ارلئه گزارش راه حل برای اعضای گروه . امکان قبولاندن کار و بطور کلی آیند بهبود را فراهم می‌سازد.

صفحه 67:
مراحل ارائه گزارش : ۱)آماده سازی برای جلسه ۲خود جلسه ۲اپیگیری

صفحه 68:
شش جنبه آماده سازی اهداف گروه . ز دیدگاه کسانی که در جلسه حضور دارند. از حصول اطمینان از اينکه فرآیند ارائه گزارش راه حل فرآیندی منطقی و دارای طول مدت صحیحی است . ۷ نقش طرف مخالف متیر توضیحات و ابزارهای کمکی دیداری أل بازنگری

صفحه 69:

صفحه 70:
نظارت بر حسن اجرای طرح معمولا بر عهده خود اعضای تیم است. ارزیابی ارزیابی نتلیج حاصل از اجرای طرح در دوره های زمانی مناسب صورت می‌پذیرد اين ارزيلبى در جهت کنترل وقوع مجدد مساله و همچنین سنجش منافعی است که عملا بدست آمده.

صفحه 71:
مرحله ۸ ادامه برای بهبود

صفحه 72:
تلاش در جهت بهبود زمان

صفحه 73:

صفحه 74:
حذف علل خاص | افرايتد تحت كتترل 9 5 فرایند ۲ كترل 5 ۱ © حذف علل عام | سح فرايند بلس كتترل سخلا

صفحه 75:
خلاقیت یعنی دیدن به نوعی ديكل. * خلاقیت یعنی رهایی از عادت‌های ذهنی. © خلاقیت یعنی فرایند تغییر» توسعه و تکامل در سازماندهي حیات ذهنی. خلاقیت یعنی دور شدن از جيرزهاى واضح و معمولى يا قطع رابطه با تفكى مبتتی بى عادت. * خلاقیت یعنی نگاهی متفاوت به پدیده‌هایی که سایر مردع نیز آنها را مىذكرند.

صفحه 76:

صفحه 77:
* تكنيك پنج دبلیو و یک اچ *تکنیک‌های گریز اندیشی

صفحه 78:
2What® 2Why® ?Who® 2?When® ?2Where® ?How®

صفحه 79:
#به نظر ادوارد دبونو روش معمول تفکس همانند حذر گودالی است که با افزرایش اطلاعات فرد همان گودال را عمیق‌تر می‌سازد و از دیدن جاهای دیگ بای حضر كردن باز مىماند. در حالیکه تفکر موازي نگاه فرد را به تقاط جديد معطوف می‌سازد و اطلاعات و تجربه‌های جدید صر‌فا به اندیشه‌های قبلی افزوده نمی‌شود؛ پلکه آذها را تخییس داده و الگو و ساختار جدیدی را ایجاد می‌کند.

صفحه 80:
Y ‏#معکوس سازی: به مشکلات و نقاط ضعف به صورت چالش و فرصت نگاه کنید.‎ .2 ‏#تکنیک فرار یا گریز: 1. تثریح چيزي که به صورت مثبت پذیرفته‌ایم؛‎ ‏فرار از چيزي که پذیرفته‌ایم؛ 3. حرکت براي یافتن ايده‌هاي جایگزین.‎ ‏#تکنیک ورودي اتفاقي: الحاق کلمه یا مفهومي ظاهرا بي‌ربط به موضوع مورد‎ #استفاده از جایگزین‌ها: آیا در اینجا راه ديگري وجود دارد؟ جه جايگزين‌هايي وجود دارد؟ چه کار ديگري مي‌توان کرد؟

صفحه 81:
تکنیک ارتباط اجباری: ا ل سر الس بر الات لا یکی ار با و وا ایا زب ۳ "ل و اا %):9 محصولات شیشه ای و اسباب بازی لوازم خالکی و با(یها ارتباطات و پلیر دستگاه زیراکس و بوها سالار ارزیده

صفحه 82:
تکنیک درنک خلاق: (سرمایه گذاری در خلاقیت کشف تلاش آگاهانه اه (1

صفحه 83:
=“ .§ ی ضيفي انوع كه مهد ران ان رسن رفسي

صفحه 84:
rey eee ea 1 322 ne AO Sy ee Fee ‏کمترین زمان تمد ری‎

صفحه 85:
تکنيك وارونه سازي مسأله: PROMO 1

صفحه 86:
فایده وارونه سازی مسألم: ترس از شکست ی خن رن ارط سكل ومسل حار PSHE

صفحه 87:
هدف از تکنیک تحریک. به وجود آوردن ایده هایی فراتر از ایده هایی است که از طریق توفان فکری به دست می آید. تحریت تصوير مشابه تكنيك كشت و گذار است. به استثنای اینکه ش ر کت کنند گان به جای تجسم یک سفر به تصويرها نگاه می کنند.

صفحه 88:
تكنيك ورودي اتفاقي این تکنیک ساده‌ترین شیوه در میان فنون خلاقیت است بسیار توانمند است اما بسیار غیر منطقي بنظر مي‌رسد. #آنجا که به ايده‌اي نو نیاز داریم. تمرکز خلاق وجود دارد. بنابراین ما کلمه‌اي را بدست مي‌آوريم که هیچ ارتباطي با وضعیت ما ندارد سپس سعي مي‌کنيم آن دو را به هم نزدیک نماث از از اين الحاق يا به هم نزدیک کردن. ما به ايده‌هاي جديدى دست بيدا می‌کنیم.

صفحه 89:
*مبدع آن چارلزه اس . وایتینگ "بر قراري ارتباط بین موضوعات کاملا نامرتبط ___ ,ر *مبني بر رهايي از فرضیه ضبط اطلاعات زمینه اي مثال: محصولات شيشه اي و اسباب باز لوازم خانگي و بازیها ارتباطات و پنیر دستگاه زیراکس و بوها

صفحه 90:
زمانی که احساس می‌کنید کاملاً از ایده خالی شده‌اید. پروژه‌ای به شما محول شده است که به ایده‌ای نو نیاز دارد و شما نمی‌دانید از كجا آغاز كنيد و هيج ايدهاى نداريد. #وقتى شما به ايدءهاي اضافى احتياج داريد. * وقتى ذهن شما واقعاً قفل شده است و هیچ راهی به جلو پیدا نمی نید.

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:
تكنيك خلاقيت ارتباط اجبارى *تكنيك گردش تخیلی *تکنیک روش‌شناسی سیستمهای نم

صفحه 94:
متداول در ایجاد خلاقیت و فعال ساختن اندیشه‌ها به صورت گرروهی ® چهار اصل در جلسات تحرک مفزی حاکم است: ” میزان ایده‌ها و نظرات ابرراز شده واجد اهمیت استه ۳ اعضا می توانند به تکمیل؛ تعديل و تم کیب ایده‌های دیگران نی بپرردازند ۲ اجازه هیچگونه انتقاد و نقادی نسبت به نظرات ابرراز شده در جلسه داده نمی‌شود. ۳ ارزیابی و داوری نسبت به نظرات اپرراز شده به بعد موکول می‌گردد و از اعضاء جلسه خواسته می‌شود تا هیچگونه قضاوت و ارزیابی سبت به نظرات بیان شده به عمل نیاورند.

صفحه 95:
این تکنیک که به آن "گل بریف" نين گفته می‌شوده روشی است که طوفان مضری را با یک مره ترکیبی که در آن پاسخ‌هابس اساس موضوعات مشترک دسته‌بندی می‌شوندء اد عي كند . تعيين هداي تت كننده كروه شحیل گروه توفان مغزي: جلسه در محل آرام | افراد دور يك میز با فاصله مناسب از تيور تمرکز بر روي يك مسئله ۲ توليد ايده به هر تعداد ممکن: رعایت سکوت/ حفظ آرامش انتخاب پنج تا هفت ایده برتر توسط هر نفر: روش نوشتن بر روي كارت قرائت کارت‌ها: مخلوط کردن کارتها/ دسته‌بندي دسته‌بندي موضوعات: نصب کارتهاي جدید/ ترسیم اشکال براي دسته‌بندي آرایش مجدد موضوعات: بر حسب اهمیت/ بر حسب نظر اعضا براي بحث بحث در مورد نتایج: بحث فردي| بحث گروهي

صفحه 96:
2-1 حل بغ - كاغذ سفيد/ ارائه اطلاعات به شكل بيطرفانه ‎EE‏ آتش و كرما/ احساسات و هيجانات/درك مستقيم قاضي با خرقه سیاه/ قضاوت انتقاد آمیز اخ آفتاب/ خوشبيني و داشتن نگه منطقي و مثبت گیاه و سبزینه| تلاش براي خلاقیت [] آسمان/ کنترل فرایند و در بر كرفتن ايددها ها

صفحه 97:
#حالت تفکر بگیرید تا متفکر شوید #كلاه در فرهنگ غربي؛ انتخاب/ بازي کردن يك نقش: کلاه پرستار منزل, كلاه #موضوع مورد نظر در روش شش كلاه تفکر سنجیده و آگاهانه به جاي تفکر معمولي و انفعالي است. #تمثیل چراغ راهنمايي و کلاه تفکر #تفکر انتقادي و واكنشي در برابر تفکر براي ترسیم نقشه

صفحه 98:
#با ايفاي نقش فرد مي‌تواند از من خود فاصله بگیرد. گنقش به فرد آزادی می‌دهد تا از تصویرهای ذهنی خود فاصله بگیرد. #براي خوب بازي كردن نقش يك متفكر لازم است تا آن را به اجزاي مشخصي با ايفاي نقش «من» شما حفاظت مي‌شود. با تعویض هر کلاه نقش هم عوض مي‌شود.

صفحه 99:
حل شدی مشکل احساس حطر از طرف من جهت دادن به توجه راحتي در انتقال از نقشي به نقش دیگر وضع کردن قواعد بازي | نقشه کشیدن بدون دعوا جلوگيري از تفکر يكجانبه افراد بدون اینکه به آنها بر بخورد.

صفحه 100:
بیان واقعیت‌ها در قالب ارقام و اطلاعات #در تفکر انتقادي ابتدا نتیجه اعلام و سپس با ارقام و اطلاعات از آن دفاع مي‌شود. در تفکر نقشه‌پرداز با وآقعیت‌ها نقشه ترسیم و سپس مسیر را انتخاب ميكنيم؛ #ارائه آمار و اطلاعات بايد از تعبير و تفسير جدا شود.

صفحه 101:
| حل سا جداکردن واقعيت‌هاي خالص (دست اول) از واقعيت‌هاي ناخالص (دست دوم) يك واقعیت هرگز نباید در سطحي بالاتر از آنچه هست. مطرح شود. #توجه به باورهاي شخصي: باور چيزي است که آن را واقعیت مي‌دانید ولي دقیقاًبررسي و اثبات نشده است. ارائه اطلاعات در يك جهت خاص براي رسیدن به نتيجه‌اي مشخص به کاربرد کلاه سفید لطمه مي‌زند. روش ژاپني تفکر: دادن اطلاعات به کامپیوتر| ساختن مجسمه گلي در مقابل روش غربي: مجادله براي چکش کاري يك نظر/ ساختن مجسمه ريرق

صفحه 102:
#كلاه قرمز آن روي سکه گزارش دادن با استفاده از اطلاعات است. #احساسات در پس ذهن ما وجود دارند. حتی اگر آن را بیان نکنیم. #حس اولیه. دریافت ناگهاني و الهام و اشراق با کلاه قرمز بیان مي‌شود. نيازي به قضاوت. استدلال» و بیان پایه و اساس براي آنچه حس مي‌کنيم

صفحه 103:
پس‌زمینه احساسي (ترس. خشم. نفرت و..) که ادراك را محدود مي‌کند. *احساس و ادراك اوليه‌اي که از يك موضوع پیدا مي‌کنيم. تفکر ما را مقید و محدود می‌کند. 1 در هنگام پایان ترسیم نقشه احساسات به تفکر وارد مي‌شود.

صفحه 104:
جایگاه دريافت‌هاي آني و الهام‌ها 1. روش‌شدن ناگهاني 2 سرت که حاصل فرایندی بت وی بر تارب کته #دو نکته مهم در برخورد با دریافت‌ها: 1. با کلاه قرمز توجه به دریافت‌ها را موجه ساخته‌ايم. 2 به هیچوجه نباید به این دریافت‌ها جنبه تقدس و اسرارآمیز داد.

صفحه 105:
بیشترافراد با این کلاه احساس راحتي مي‌کنند #تفكر کلاه سیاه منطقی است. احساسات منفی به کلاه قرمز مربوطاند. کر با کار میاه صادفانه| ا ل ل با کلاه سیاه شما از اضطراب داوری عادلانه رها می‌شوید." #زمینه فکرافره بدبین منفي و سياه است. اما با كلاه سياه اين منفي كرابي محدود می‌شود.

صفحه 106:
‎De ese te Oe 2-1‏ #تذكر دادن خطاي تفكر در موضوع و روش ‎oe‏ كلاه سياه «جدل» نم ىكنيم. #اطلاعات را کلاه سفید اراته مي‌کند. اما بررسي و تحقیق در مورد آنها کار ‏كلاه سياه است. ‏# كلاه سياه با ديدكاهى بيطرفانه نقاط ضعف اطلاعات را شناسايى م ىكند. #با تکیه بر گذشته به آینده نظر م ىكنيم. #آينده مي‌تواند تركيبي از الگوهاء تمایلات و گرايش‌هاي مختلف باشد. ‎ ‎

صفحه 107:
در بيشتر اوقات با سؤال منفي موضوع مي‌گيريم و مي‌خواهیم دیگران ما را متقاعد کنند. 2 كار با كلاه سياه بايد به شدت مراقب «تساهل منفي» باشيم. ‎ioe‏ هنكام برخورد با ايدهدهاي نو هميشه قبل از كلاه سياه بايد از كلاه زرد استفاده کرد. ‎

صفحه 108:
#کلاه زرد کلاه «محقق مثبت» است. #افراد معمولاً تمایل بيشتري بر منفي بودن دارند. يك عامل مهم در ایجاد تمایل به تفکر مثبت نفع فردي است. #كلاه زرد به اندازه كلاه‌هاي سفید و سیاه نیازمند انضباط و قاعده‌مندي است. #نكته كليدي در كلاه زرد اينست كه متوجه باشيم: خوث ما جه «نتيجه عملى» را در يى خواهد داشت.

صفحه 109:
#کلاه زرد مشوق نگاه مثبت و خوب اجام دادن کار است. #دامنه استفاده: ساخت و ارائه راه‌حل/ استفاده از نظري که جاي دیگر استفاده شده/ استفاده از فرصت‌ها/ به تغییر ادراك و مفاهیم کاری ندارد. گاهي کلاه زرد فقط فرصت را يادآوري مي‌کند و استفاده را به کلاه سبز مي‌سپارد.

صفحه 110:
#به تغییر علاقه‌مند است و براي تحول آگاهانه تلاش مي‌کند. #مغز مردم عادي عادت با کار با الگوها دارد. بنابراين كار با اين كلاه سخت از کلاه‌هاي دیگر می‌خواهیم که حتماً خروجی خاصی تولید کنند. اما از کلاه سبز نمي‌توان انتظار تولید ایده نو داشت. ©كلاه سبز به جاي قضاوت (كار كلاه سياه و زرد) كه واي سكرا است به دنبال حركت رو به جلو است.

صفحه 111:
#تفکر درباره تفکر کلاه آبي رهبر ارکستر کلاه‌هاست. تنظیم برنامه استفاده از کلاه‌ها و نظارت بر اجراي برنامه #بدون كلاه آبي تفكر به روش مجادله و تنازع بقا به پیش مي‌رود. يك نقش مهم کلاه آبي تمرکز است. بهترین شیوه ایجاد تمرکز سوّال است.

صفحه 112:
كلاه آبى (ادامه) | سس #نقش ديكر كلاه آبي طراحي نرمافزار براي تفكر است. #مثال: فكر كردن با استفاده از يك الكو يا قاعده: ADI (agreement, disagreement, irrelevant)® PISCO (Purpose, Input, Solution, Choice,® Operation) #وظيفه ديكر كلاه آبي خلاصه‌برداري» جمع‌بندي و نتيجه گيري است.

صفحه 113:
<4 *يرهيز از مجادله * جدايي فود از عملكرد *جلوكيري از منفي بافي بيش ازحد *تشویق تفکر مثبت و خلاق ؟ملوگيري از دسته‌بندي تفکر گروه

صفحه 114:
تكنيك بى .ام .آي (120.1/1.1) ‎i‏ بت ِ * نام این تکنیک بر گرفته از حروف او سه کلمه به معنی افزودن » کاستن و جالب می باشد . روش کار چنین است که ابتدا فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پيشنهاد و سپس به نکات منفی و نهایتا به نکات جالب و تازه ی آن که نه مثبت است و نه منفی ۰ معطوف می کند. * در بايان نسبت به تهيه ليست نکات مثبت یا مزایای موضوع . لیست موانع» محدودیت‌ها و نکات منفی موضوع و لیست نکات جالب و تازه‌ی موضوع اقدام می‌گردد. * یکی از مهمترین کاربردهای این تکنیکک زمانی است که نسبت به يكك قضیه اطمینان داریم نه مواردی که نسبت به آن شک و ابهام داریم . به عبارت دیگر هر چه نسبت به موضوعی بیشتر بدبین یا خوشبین باشیم استفاده از اين تكنيكك کار گشاتر و اثر بخش تر خواهد بود. 2

صفحه 115:
+ ع فر 4 ‎he‏ ۸۰ ۶۸

صفحه 116:

صفحه 117:
*Human Mind and Creativity areused to understand things different way New inforrration understood by using new concepts °D. Kortaens, D. Derren: Wernibook oP Proxkes oxnd ‏وا سس‎

صفحه 118:

صفحه 119:
Streams of thinking Valleys

صفحه 120:
١ ‏نه مي آیم اما در چشم خود‎ a ‏به كودكي مي‌مانم که در کنار دریا بازي مي‌کند و توجه خود را هر‎ ‏زمان به یافتن ريگي صافتر یا صدفي زیباتر منعطف مي‌کند در‎ ‏حالیکه اقیانوس بزرگ حقیقت همچنان نامکشوف مانده در جلوي‎ ‏او گسترده است‎ ایزاك نیوتن (1727-1642م)

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان