آموزشسایر

کارگاه آموزش روش های تدریس

صفحه 1:
کارگاه آموزش روش های تدریس دك محر آقا زاده مشاور بين المللى آموزش و برنامه ریزری درسی یونسکو

صفحه 2:
روش سخنرانی غنرانی ارائه کلامی اطبلاعات به وسیله یک شخص ماهر و کار آزموده است.الگوی ارتباطی ‎oe Ne‏ در سخنرانی انتقال یک سویه اطالاعات از مدرس به ‎IFAS oly‏ است.

صفحه 3:
کاربرد روش سخنرانی زمانی مفید است که : فعالیت اصلی آموزش ارائه اطلاعات باشد. اطللاعات به جز‌نزد مدرس جای دیگرری در دستررس نیسته. اطللاعات فقط بر‌ای یاد داری کوتاه مدت مورد توجه باشند. اشتياق شدیدی از سوی یاد گیررندگان به موضوع وجود دارد. مقدمه ای ببرای آغاز فعالیت یا گیری عررضبه شود و فعالیت اصلی با روش دیگرری دنبال دده

صفحه 4:
کاربرد روش سخنرانی در موارد برشمرده در زیر مناسب سب هدف آموزش به جر کسب اطلاعات باشد . هدف آموزش کاربرد مهارتها پا روش را نشانه بگیررد. هدف آموزش در ب كي _نده تغييس نكرش باشد. اطلاعات پیچیده و انتتراعى باشند و به تجرريه و تحليل » ت ركيب و ‎Gui‏ نیاز داشته باشند مشارکت یادگیم‌ند گان اساسی و سازنده تلقی شوند.

صفحه 5:
نقش مدرس اگم موارد زیر رعایت شود بر اش بخشی سخنرانی افززوده خواهد شد: موارد معنادار باشند . سخترانی بیش از نیم ساعت نباشد . زیان سخنرانی ساده باشد . بيش از شش نکته عمده در سخزرانی مدنظر نباشد . اطلاعات ارائه شده با تجارب یاد گیم‌ند گان هم خوانی داشته باشند. در ابتدا و انتهای سخنرانی ضد صدائی در نظر گرفته شود. در سخنرانی از فنونی که به مشا ر کت یادگیر‌ندگان کمک میکند استفاده گردد

صفحه 6:
نقش یاد گیم‌نده کوش دادن » تفكر» يادداشت بردارى

صفحه 7:
وش پانل ‎١٠١١‏ لالز چند نقر پیش از دیدار با گروب یاد گیرنده , ‏درباره موضوع معینی بحثت می کنند. اطلاعات در روش پانل از طریق تبادل نظر مدرس با اعضای پانل به گروه یادگیرنده منتقل می گردد .

صفحه 8:
mee نفش مدرس دعوت از متخصصان ملاقات با اعضای پانل برای بحث درباره روش کار آگاهاندن یادگیرندگان برای مطالعه و پژوهش پیشاپیش ساماندهی» معرفی اعضای پائل و موضوع » میانجی گری و پیشنهاد فعالیت در آتی ارزش یابی پیا مد های یادگیری

صفحه 9:
نقش يادكيرنده آماده كردن موضوع ارتباط دادن اطلاعات جديد با تجارب قبلى شناسايى و در هم تنيدن (تلفيق) ايده هاى جديد كاربرد اطلاعات جديد از طريق بيكيرى فعاليت ها مشاركت در ارزش يابى بازده ها

صفحه 10:
روش جدل / مناظره در جدل یا مناظره » سخنگوها دیدگاه های متعارضی را نسبت به یک موضوع را با اقامه دلایلی ارائه می دهند. اين كار با دخالت یا واررد شدن کل گروه در بحث تداوم می یابد." جدل" سخنگو باید ,شواهد مناسبی را برای دیدگاه هایش بیان کند . در برابر سایر دیدگاه ها ایستادگی کند . از موضوع خود دفاع کند ,مباحث خود و سایرین را جمع بندی کند

صفحه 11:
نقش مدرس در خواست از سخنگو ها برای تعریف موضوعات تعریف مسئله برای اعضای گروه ایفای نقش میانجی گری در انداختن بحث پس از جدل پیشنهاد منابع برای مطالعه بیشتر

صفحه 12:
نقش یادگیرنده تفکر درباره موضوع بحث مشارکت در بحث ارزش یابی روند اقدامات و اثر بخشی

صفحه 13:
روش نمایش نمایش برای انتقال مهارتی از مدرس به اعضای گروه یادگیرنده بسیار مفيد است. نهايتاً آن که » یادگیربنده باید تکلیف یادگیری را . در حد استاندارد و رضایت بخش انجام دهد : نمایش برای . کسب تسلط بر مهارت حرکتی مطلوب است .تبديل نظريه به عمل است .اثر بخشى بيشتر بايد با پررسش و پاسخ بيكيرى شود كروه هاى كوجك كاربرى مطلوب دارد( ©-20نفر) . اعضای گروه فرصت مشارکت فراهم می آورد

صفحه 14:
نقش مدرس آماده سازی تجهینرات مناسب بررای نمایش کسب توانایی نمایش و نشان دادن تسلط در انجام فعالیت ارائه نظریه و عمل توصیف گام های عملیات پیشروی تدریجی بررسی روند کار و پاسخ گویی به سئوالات به تمرین

صفحه 15:
نقش یادگیرنده درک هدف نمایش گوش دادن فعال و دیدن با دقت پرسش ستوال پیشنهاد ایده های جدید يا روش های جایگزین تمرین گام های روند انجام کار کاربرد دانش جدید

صفحه 16:
روش بازدید میدانی/ اردو اردی بازدیدی برنامه ریزی شده ای است که یادگیرندگان نطی آن به منابعی که امکان بهره گیری از آنها در کلاس وجود ندارد بهره می گیرند .به تجارب دست اول در محيط واقعى دست مى يابند باداده هاى محيطى در كير مى شوند. براى دركيرى بيشتر» مدرس بايد اطلاعاتى را بيشابيش به يادكيرندكان ارائه دهد

صفحه 17:
نقش مدرس بررسی منطقه یا جامعه محلی برای حضور موثر اخذ مجوز بازدید از اماکن و مکان های خاص انك این پا و ذهاب ایجاد فرصت برای بحث پس از اردو * 3 اد ۱ أل 14 5 ‎ah‏ ‏ارزش یابی تجارب یادگیری گروه

صفحه 18:
نقش یادگیرنده درک مقصد و هدف اردو گوش سپردن به دستورالعمل های رهبر گروه کسب اطلاعات از مکانی که باید بازدید شود . کسب اطلاعات از راهنما یا رهبر گروه پرسش سنوال ارتباط دادن دیده ها و شنیده ها تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از اردو از طریق بحث کمک به ارزش یابی تجارب یادگیربی

صفحه 19:
روش مطالعه موردی مطالعه موردی مربوط به یک موقعیت واقعی زندگی است . كه به یادگیرندگان ارائه می گردد یادگیرندگان باید موقعیت عرضه شده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی را تدوین و ارائه دهند. مطالعات موردی را هم افراد و هم گروه ها می توانند تجزیه و ,تحلیل کنند

صفحه 20:
نقش مدرس :آماده سازی مطالعه موردی» ثبت اطلاعات واقعی با در نظر آوری مواردی نظبر مشارکت افراد روابط میان مردم عوامل جامعه شناختی عوامل اقتصادی پیشینه آموزش افراد ريشه های قومی تتش های ایجاد کننده مسائل کمک به گروه یا افراد برای تجزیه و تحلیل و حل مسئله تلخیص یافته ها پیشنهاد کاربرد يافته ها آرزش یابی تجربه یادگیری افراد و گروه ها

صفحه 21:
نقش یادگیرنده کمک به آماده سازی مطالعه موردی خواندن و گوش دادن تحلیلی به مطالعه موردی تعیین عوامل اصلی تعيين يا شناسایی افراد اصلی در مسئله تعیین دلایل وجودی مسئله تعیین اصول کمک کننده به درک موقعیت با +پشنهاد راه حل در نظر آوری بهترین راه حل » در ارائه منتبق برای گزینه کمک به ارزش یابی یادگیری گروه

صفحه 22:
روش گروه های کوچک در چهار چوب گروه های کوچک , گروه هایی 0تان‌نفر برای بحث درباره موضوع یا مسئله تکلیف شده تعیین می گردد. برای هر گروه نماینده ای در نظر .گرفته می شود

صفحه 23:
aes نقش مدرس کمک به تعیین مساله تقسیم یادگیرندگان به گروه های ‎BHO‏ راهنمایی گروه ها تعریف روشن تکلیف ۱ آگاهاندن اعضای گروه ها از محدودیت زمانه(معمولا -(0دقیقه) در خواست از گروه ها برای انتخاب رهبر گروه و منشی گروه در خواست راه حل هایی برای مساله » تعبین مسایل, با پا سخ دهی به پرسش ها اخطار بيش از ©دقيقه مانده بايان كار دريافت كزارش از كروه ها تقاضای نظرات اضافی از اعضای گروه ها تلخیص یافته های گروه یشنهاد مطااعه لضافی+ ارزش یابی صنف ها و قوت های وضعیت یادگیری

صفحه 24:
نقش یادگیرنده کمک به تعیین موضوع یا مساله انتخاب رهبر و منشی گروه باز تعریف و توصیف مجدد موضوع یا مساله ارائه پیشنهاد برای بحث يا حل مساله گوش دادن هدقمند به پیشنهادات سایر یادگیرندگان تصمیم گیری درباریه نحوه کاریست و استفاده از اطلاعات ارائه شده در عمل کمک به ارزش یابی اثر بخش تجارب یادگیری یادداشت خلاصه ها و گزارش به گروه ها

صفحه 25:
روش گروه بحث در گروه بحث عده ای از یادگیرندگان به صورت هم یارانه موضوعی را به صورت یک امر مشترک مورد بحث قرار می دهند. مدرس یا رهبر گروه موضوعی را برای بحث ارائه می دهد و یادگیرندگان به صورت مشارکتی درباره آن انديشه کرده و بحث می کنند.

صفحه 26:
نقش مدرس تعیین موضوع برای بحث ارائه مواد خواندنی پیش از بحث آماده سازى سئوالات برانكيزنده و محرک اعلام شرايط كار در كروه حفظ روند بحث تشويق مشاركت همه جانبه پیش گیری از حاشیه روى ارائه خلاصه بحث پیشنهاد خواندنی هایی برای مطالعه بیشتر

صفحه 27:
نقش يادكيرنده خواندن مطالب تعيين شده درك هدف و روند كار كوش دادن فعال توجه به توصيه و راه كارهاى سايرين ارائه اطلاعات مرتبط تعيين نحوه كاربرد اطلاعات

صفحه 28:
روش بارش مغزی/ طوفان فکری بارش مغزی فنی است برای حذف کردن جواب های زیاد برای یک سئوال یا ارائه راه حل های زیاد برای یک مسئله. کاربرد این فن : بسیار مفید است » چون سبب جلب مشارکت همه جانبه افراد می شود » چون همه پاسخ ها یادداشت می شود سبب حل مسائل دشوار می شود روش و تجربه را در هم می آمیزد جو حل مساله مشارکتی پدید می آورد فضای یادگیری مثبتی ریا تولید مى کند یک مسئله از دیدگاه های مختلف بررسی می شود

صفحه 29:
dee نقش مدرس ارائه مسئله یا تببین مسئله ای که یادگیرندگان با آن مواجهه می گردند تعیین منش اراته اصول کار (برای مثال » هیچ زمین نمی مانده همه ایده ها پنیرفتتی است) ارائه بذر پیشنهاد پرهیز از ارزش یابی نظرات افراد تعیین محدوده زمانه کمک به گروه ها برای گسترش دیدگاه هایشان جهت ارائه ایده های بیشتر تصمیم گیری درباره شیوه ارزش یابی پاسخ ها

صفحه 30:
نقش یادگیرنده تفکر خلاقانه ارائه همه ايده ها برهيز از اظهار نظر درباره ايده ديكران يا راه حل هاى آنان كمك به ارزش يابى ايده ها +س از مرحله بارش مغزى تعيين بهتر شيوه كاربرد اطلاعات ارزش يابى تجارب يادكيرى

صفحه 31:
روش ایفای نقش ایفای نقش فرایندی است که در آن مساله ای در عمل مورد توجه قرار می گیرد. در این روش مساله به غیبت در مى آيد وجوه مخت ف آسن نمایان مسی گردد. اساس ایفای نفش, مشارکت یادگیرندگان برای حل مساله واقعی و گرایش به حل مجدد مسایل و درک مساله در موقعیت عملی است. به هر روی در اين روش عده ای از یادگیرندگان» بازیگر و عده ای دیگر تماشاگر هستند. ایفای نقش کمک می کند یاد گیرندگان احساسات را درک کرده بینشی نسبت به نگرش هاء ارزش ها و ادراک ها حاصل کنند.

صفحه 32:
aes ‏نفش مدرس‎ آماده سازی بیان مسئله و تبيين آن تشريح دوستان مربوط به مسئله و توصيف موضوعات شرح ایفای نقش انتخاب نقش ها و بازیگران تحلیل نقش ها کمک به انتخاب بازیگران آماده سازی فضا آماده سازی خط سیر اقدامات توصیف مجدد نقش ها تدارک رهنمود هایی برای تماشاگران جهت اندازه گیری اثر بخشی اجرا آغاز لیفای نقش حفظ ایفای نقش به خاتمه رساندن لیفای نقش مروری کوتاه بر فعالیت مرور فعالیت ایفای نقش بحث درباره نکات عمده معرفی اقدامات بعدی تشریک مساعی و ارائه لطلاعات

صفحه 33:
روش بازی های شبیه سازی در این روش » یادگیرندگان » موقعیت» اشیاء و افرادی درگیر می شوند که نمودی از واقعیت هستند. یادگیرندگان از, پیامد های : اقدامات آنان می آموزند . شبیه سازی شیوه ای اثربخشی برای ,تجزیه و تحلیل یک نظام جاريست ارزش یابی الگو برای نظامی جدید است پدید آوری محیط یادگیری است که موقعیت واقعی را به تصویر می کشد و یادگیری را ترغیب می کند

صفحه 34:
bee نفش مدرس مدرس در تجزیه و تحلیل عناصر مختلف بازی شبیه سازی معبار های خود را در نظر مى كيريد و به میزان کفایت آنان هم جهت دستیابی به بازده یادگیری توجه نشان مى دهد. سایر عواملی که در اين میان قابل توجه لست مربوط به برنامه ریزی » تمایز یادگیرندگان .» مدیریت شرایط و فضای آموزشی و تناسب آن با روش آموزشی است : ستوالاتی که مدرس در نظر می آورد عبارتند از مسئله چیست؟ شبیه سازی برای کیست؟ چه گزینه ای برای بازیگران وجود دارد؟ بازى جقدر به طول مى انجامد؟ قواعد کدامند؟ حرکت ها کدامند؟ چه آمادگی هایی باید ایجاد شود؟ یا یادگیرندگان توانیی بازی را دارند؟ چگونه باید از یادگیری بادگیرندگان اطمینان کسب کرد؟ : در استفاده از بازی شبیه سازی » مدرس قواعد بازی و فعالیت های مورد نیاز را شرح می دهد تصویری از برخی گزینه ها را ارائه می دهد یادگیرندگان را کنترل می کنند یادگیرندگان را برای ارزش یابی تجارب کمک می کنند

صفحه 35:
نقش یادگیرندگان ان رقابت و تنش یادمی گیرند از همیاری سود می برند در ایفای نقش ها همدلی می کنند تأثیر رفتار بر, محیط را درک می کنند نحوه دستکاری محیط از طریق انواع اقدامات را فرا می گیرند راه برد های مختلف حل مسائل را در می یابند

صفحه 36:
روش مشق و تمرین مشق و تمرین» تکرار یک عمل است. یادگیرنده می تواند مهارتهایش را تحت هدایت مدرس پرورش داده و تقویت ‎us,‏

صفحه 37:
bee نقش مدر.رس نشان دادن واکنش درست هدایت یادگیرنده در کوشش های اولیه به طور کلامی و فیزیکی تدارک تمرین های توضیعی تدارک شرایط واقعی برای تمرین تصحیح عملکرد و تدارک بازخودی تعيين استانداردهای عملکرد

صفحه 38:
نقش يادكير نده پرسش در صورت مبهم بودن الكو تمرين مهارت تا سر حد تسلط هدف كزينى براى هر تمرين

صفحه 39:
راهنمای انتخاب روش های تدریس همه روش های تدریس به نحوی برای دستیابی به هدف کمک می کنند» ولی برخی روش های تدریس اثر فضاینده ای برای رسیدن به هدف دارند . جدولی که ارائه می شود تتاسب روش های تدربس با انواع بازده های یاد گیری مورد انتظار را نشان می دهد . در این جدول عدد 6 نشان دهنده تناسب کامل و عدد صفر() نشان کمترین تناسب روش های تدریس با بازده های یادگیری هستند.

صفحه 40:
روش های تدریس igh ote پانل جدل /مناظره نمایش اردو امطالعه موردیٍ ‎pad‏ ‏کروه بحث بارش مفزی FS ‏ایفای‎ بازيهاى» شبیه سازی مشق و تمرین اطلاعات کلامی مهارتهای فکریٍ بازده های یا گیری راهبردهاى شناختى مهارتهای حرکتی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان