علوم مهندسی معماری و عمران

کارگاه برنامه ریزی شهری با رویکرد زیست پذیری ( نمونه موردی شهرک غرب)

brnamh-rizi-shahri

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۰۱ اسلاید منظور از انجام این پژوهش تهیه طرح راهبردی توسعه شهری برای فاز یک شهرک غرب واقع در ناحیه هفت منطقه دو شهر تهران با تاکید بر افزایش زیست پذیری محدوده مورد مطالعه می باشد. از فواید این پژوهش می توان به تدوین چارچوب نظری مناسب از زیست پذیری، تدوین معیارها و شاخص های مناسب برای زیست پذیری و دست یابی به مجموعه راهبردهای مناسب در جهت افزایش زیست پذیری اشاره کرد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1123 بازدید, 8 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه برنامه ریزی شهری با رویکرد زیست پذیری ( نمونه موردی شهرک غرب)”

کارگاه برنامه ریزی شهری با رویکرد زیست پذیری ( نمونه موردی شهرک غرب)

اسلاید 1: کارگاه برنامه ریزی شهری با رویکرد زیست پذیری شهرینمونه موردی شهرک غرب تهران

اسلاید 2: بخش اول کلیات تحقیقمقدمه( بیان مساله و ضرورت پژوهش)طرح توسعه راهبرد شهری (CDS) ( ماهیت، ویژگی ها و فرایند)پیشینه پژوهشاهداف پژوهشسوالات پژوهشروش پژوهشکلیات تحقیقبیان مسالهاهداف تحقیقروش تحقیقمبانی نظریمقدمهمفهوم زیست پذیریجمع بندی اصول و معیارها از دیدگاه صاحبنظرانمطالعه موردیجمع بندیسنجش وضعیتمراحل اصلی تهیه طرحطرح مسألهویژگی های منطقهتجزیه و تحلیلتدوین جدول معیارها، زیرمعیارها و سنجه هانتایج نظرسنجی از گروه های ذی نفع و ذی نفوذتحلیل سواتچشم انداز مقدماتیجمع بندیتدقیق چشم اندازراهبرد ها و نحوه اولویت بندی راهبردهامنابع

اسلاید 3: مقدمه( بیان مساله و ضرورت پژوهش) درصد جمعیت شهرنشین جهان به طور فزاینده ای در حال افزایش است. افزایش نرخ رشد شهری چالش­های بسیاری را در مسائل شهری سبب می شود، نظیر: آلودگی های زیست محیطی، مشکلات مسکن،مشکلات تامین زیرساخت و تسهیلات لازم, مسائل اقتصادی و معیشتی و... (طرح توسعه راهبردی شهر قزوین،1). همه این مسائل و مشکلات منجر به کاهش زیست پذیری در شهرها خواهد شد. اهمیت فزاینده زیست پذیری ناشی از افزایش آگاهی به الگوهای ناپایدار زندگی و مصرف ناسالم و ناپایدار است که در درازمدت موجب کاهش توان منابع محیطی برای حمایت از جمعیت زمین می شوند، ورای از دلایل اقتصادی، زیست پذیری هم مورد توجه ساکنان است و هم برنامه ریزانی که برای ایجاد فضاهای زندگی پایدار و کاربردی و لذت بخش، کار و تلاش می کنند، چرا که سکونتگاه زیست پذیر، احساس بیشتری از اجتماع و مالکیت را ایجاد می کنند( خراسانی، 1391: 31). : 29). تصویر 1. تفاوت بین شهرها در زیست پذیریبرای بازگشت اینجا کلیک نمایید

اسلاید 4: از پیامدهای عدم توجه به مفهوم زیست پذیری می توان به افزایش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی، کمبود مسکن سالم، کاهش کیفی سطح آموزش و امنیت، کاهش مطلوبیت مکانی نظیر تضعیف حس مکان، حس تعلق و در مجموع تضعیف پاسخدهندگی محیط اشاره کرد که همه این موارد منجر به کاهش رضایتمندی ساکنین از سکونتگاه خود خواهد شد (سعیدی، 1392). مقدمه( بیان مساله و ضرورت پژوهش)در حالی که طرح های جامع و تفصیلی سند توسعه شهر در کشور ما محسوب می شوند- بیشتر نقش بازدارنده داشته و نقش هدایت کنندگی آنها بسیار کمرنگ است- اما طرح راهبرد توسعه شهری می توانند شهرداری ها و نهادهای مردمی را از حالت انفعال بیرون آورده و به آنها نقش فعال و هدفمند در جهت توسعه شهر اعطا نماید(کاردار و دیگران، 1388). طرح راهبردی توسعه شهری (CDS) با توجه به ماهیت خود که تصمیم گیری بر پایه مشارکت مردم در رویارویی با چالش های شهری است و توان ارائه انتخاب های گوناگون به تصمیم گیران برای رسیدن به اهداف مورد نظر را دارا می باشد، می تواند مدنظر قرار گیرد(Allison & kaye, 2005: 4). )

اسلاید 5: مقدمه( بیان مساله و ضرورت پژوهش)منظور از انجام این پژوهش تهیه طرح راهبردی توسعه شهری برای فاز یک شهرک غرب واقع در ناحیه هفت منطقه دو شهر تهران با تاکید بر افزایش زیست پذیری محدوده مورد مطالعه می باشد. از فواید این پژوهش می توان به تدوین چارچوب نظری مناسب از زیست پذیری، تدوین معیارها و شاخص های مناسب برای زیست پذیری و دست یابی به مجموعه راهبردهای مناسب در جهت افزایش زیست پذیری اشاره کرد. واژگان کلیدی: زیست پذیری، طرح راهبردی توسعه شهری، فاز یک شهرک غرب تهرانتصویر 2. شهرک غرب

اسلاید 6: طرح توسعه راهبرد شهری (CDS) ( ماهیت، ویژگی ها و فرایند)طرح توسعه راهبرد شهری (CDS)طرح استراتژی توسعه شهری CDS فرایند تهیه چشم انداز بلندمدت از آینده شهر می باشد که بر اساس آن راهبردها و برنامه های اجرایی کوتاه مدت تهیه می شود. فرایند تهیه طرح، فرایندی مشارکتی است که با مشارکت فعال بهره وران و دست اندرکاران اصلی شهر تهیه می شود(آقاجانزاده و دیگران، 1388).فرایند راهبردی توسعه شهری (CDS) به عنوان یک نظریه رویه- محتوایی و به عنوان رویکردی نوین در برنامه- ریزی شهری توسط سازمان ائتلاف شهرها در سال 1999 با هدف کاهش فقر، توسعه پایدار و ارتقای مشارکت و ایجاد حکمرانی خوب شهری مطرح گردید. این رویکرد نوین به دنبال بسترسازی در جهت حل مشکلاتی در شهرهاست که از درون جامعه شهری می جوشد و از این رو به جای پاک کردن صور مساله، می کوشد آن را حل کند. با توجه به تعریف ارائه شده، واژه های کلیدی در طرح استراتژی توسعه شهری عبارتند از (حاتمی نژاد و فلاحی، 1389):برای بازگشت اینجا کلیک نمایید

اسلاید 7: چشم انداز؛ توسعه هدفمند و تصویر آتی شهر، تنها در صورتی امکان پذیر است که مشخص شود که شهر آینده، چگونه شهری باید باشد.مشارکت بهره وران؛ تنها در صورتی می توان به توسعه هدفمند شهر امید داشت که همه کسانی که در شهر زندگی می کنند، نسبت با آینده شهر خود آگاه بوده و در تعیین چشم انداز و در راه رسیدن با آن نقش داشته باشند.راهبردها؛ برای دستیابی به اهداف و چشم انداز شهر، راه های مختلفی وجود دارد که می بایست بهترین آنها (با توجه به اصول CDS به عنوان استراتژی اصلی طرح انتخاب شوند.برنامه اجرایی؛ برای تحقق اهداف و چشم انداز شهر می بایست استراتژی های تعیین شده، به شکل اجرایی درآیند. به عبارت دیگر به طور دقیق مشخص شود که چه شخص و یا نهادی، چه پروژه ای را در کجا و در چه زمانی و با چه منابع مالی باید به انجام برساند.طرح توسعه راهبرد شهری (CDS) ( ماهیت، ویژگی ها و فرایند)واژه های کلیدی در تعریف CDS (حاتمی نژاد و فلاحی، 1389)

اسلاید 8: ویژگی های کلی CDS طرح توسعه راهبرد شهری (CDS) ( ماهیت، ویژگی ها و فرایند)همه استراتژی سازگار و در یک راستا می باشند و از چشم انداز و تحلیل SWOT پیروی می کنند.طرح راهبردی توسعه شهری تعداد معدودی استراتژی دارد که از درون انتخاب های منطقی و پایدار ساخته شده اند و هیچ یک از آنها با دیگری هم ارزش نیست.طرح استراتژی توسعه شهری واقع گرایانه و در عین حال چالش برانگیزانه می باشد.فرایند CDS توسط شهر انجام شده و نتیجه و محصول آن نیز شهر را در بر می گیرد.این فرایند در کنار چشم انداز بلند مدت دارای طرح های کوتاه مدت اجرایی است.اين فرآيند در كنار چشم انداز بلند مدت داراي طرحهاي كوتاه مدت اجرايي است.مشارکت در میان تمام گروه های ذی نفع در جریان است.CDS، فرایندی جامع بوده، تحت موضوع خاصی نیست.این فرایندد نوعی ابداع روش های نوین برای پایداری و توسعه بهینه شهر است (کاردار و دیگران،1388).

اسلاید 9: طرح توسعه راهبرد شهری (CDS) ( ماهیت، ویژگی ها و فرایند)فرایند تهیه و اجرای CDS فرایند اجرای سند را می توان در 6 گام خلاصه کرد: گام اول: طراحی و برنامه ریزی (Design) الف- شناسایی طرف های ذی نفع، نحوه مشارکت و مسئولیت هر یک؛ب- سازماندهی؛ مشخص نمودن ترتیبات نهادی و ساختاری که هماهنگی لازم و اجرای CDS را ممکن می سازد شامل ایجاد کمیته ها و کارگروه ها، سرپرستی کارگاه های مشارکت گروه های ذی نفع و ... .ج- معرفی ممنابع و ظرفیت های مورد نیاز و حصول اطمینان از وجود آن ها؛ (طرح توسعه راهبردی شهر قزوین، 1385)

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید