صفحه 1:
EAS Nol ob
1 “tes
ری تال a ۱
ورام و ور
صفحه 2:
و٠
۰ 9
رل S717 99 979d
o 4 ۰ ۰
بودجه: آینه تمامنمای همه برنامهها و فعالیتهای سازمان که
نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه آنها دارد.
بودجهریزی: فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای
نامحدود است.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 3:
و واريزى: حبش منایع جدود ل
set (OEE
abe هر سازمان را میتوان به گونههای مختلف طبقهبندی نمود.
یکی از آنها روشی است که منابع را در ۴ طبقه قرار مى دهد:
*منابع انسانی» که به آن سرمایه گویند» نه منبع؛
*منابع مالی؛
*منابع فیزیکی؛
*منابع اطلاعاتی.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 4:
و eho Liu كرود ل
از 1 7 ا جدود
3 ذات تمام نظامهای بودجهریزی بدلیل وجود منابع محدود و
نیازهای نامحدود. میبایست میان نیازها «اولویتبندی» صورت
گیرد. پس سندی تحت عنوان "بودجه" که در آنن هیچ
اولویتبندی میان نیازها صورت نگرفته و فقط شیوه تخصیص
منابع به نیازها آورده شده است. در واقع سند بودجه نیست.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 5:
Noe
در بودجهریزی به نحوه و شیومی تحصیل درآمدها پرداخته
نمیشود. ممکن لست منابع ما از گنجهای زیرزمینی بدست آمده
باشند و یا حاصل فروش سال قبل و یا سود سرمایهگذاری ما و یا
هدیه و یا مانند آن باشند؛ چنین مسئلهای در بودجهریزی مطرح
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 6:
سس ۴
۰ 7
wd Cle Skyy لى (2
۰ ۰
دس
4
در بودجهریزی لازم است به منظور اعمال مدیریت موّثر بر متابع ۴
كانه مذكور تمامی آنها را تبدیل به مقیاسهای کمی نمود. در واقع
چنین قاعدهای تفسیر این عبارت معروف مدیریتی است: «هر
پدیدهای را که نتوانانداهگیری کرد نمیتون مدیریست hy MOS
مثال ارزش مالی منابع انسانی سازمان را به صورت «نفر-ساعت»
نشان میدهند.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 7:
Soe A
۰
پرداختن به اهداف و راهبردهای سازمانی.
**نششان دادن مفهوم مالی برنامهها و شناسایی منایع مورد نیز
برای اجرای easly
**بدست آوردن معیارهای سنجش, نظارت و کنترل نتایج در
مقایسه با برنامهها.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 8:
۵ a
4
‘et We. wy و of سرت!
۰ ۰ وو
برخورد سلیقهای با نظامهای مدیریت و برنامهریزی صحیح نیست. به-
عنوان مثال نمیتوان صرفا به دلیل سلایق مدیر, نظام بودجهریزی را ۶
تغيير داد. 4
نكته مورد غفلت ماجرا آن است كه ابتدا بليد نيازى در مجموعه ايجا
شود آنگاه متناسب با آن نياز يك رويكرد مديريتى جديد به كار '
كرفته شود.
بنابراین مبنای تهیه و تکمیل ابزارهای مدیریتی, نيازهاى
مدیران است.
کارکاه برع ری ای
صفحه 9:
ودح ردي کرام اب اما ای
را كن سل i وه
نظريدى اوك: كنترل و نظارت بر اموال عمومى ومالياتها.
نظريدى دوم: مديريت بهينه مالى و كاهش هزيندها.
نظریهی سوم: ایجاد ضمانت اجرایی برای برنامههای توسعه.
نظريدى جبارم: ارتقاء کارایی و اثربخشی مدیریت.
نظریهی پنچم: مدیریت عملکرد فعاليتها.
WY yer کارکاه
صفحه 10:
ais ut ew JE ty ری
نسل اول: نظامهایی هستند که وظیفه اصلی بودجه در آنهاء
کنترلکنندگی است. به عبارت دیگر بودجه یعنی کنترل و نظارت
بر اموال عمومی و مالياتها,
نسل دوم: نظامهای بودجهریزی هستند که در آنها اهمیت ۶
بودجه به عنوان «وسیلهای برای بهبود مدیریت» است.
نسل سوم: نظامهایی هستند که وظیفه بودجه در آنهاء
برنامهریزی اقتصادی و «مدیریت عملکرد» آن برنامههاست.
WY yer کارکاه
صفحه 11:
و af
as 7 :
46
در هر نسل -نسبت به نسل قبلى- به وظايف قبلى بودجه افزوده
شده است. بدون اینکه از اهمیت نقشهای بودجه در نظامهای
پیشین کاسته شود.
به عبارت بهتر و به طور کلی در هممی نسلهای بودجهریزی» -.
هممی نقشهای بودجه وجود a,b اما تأکید و اولویتبندی در هر
نسل متفاوت است و دا به همین دلیل نظامهای بودجهریزی با -
یکدیگر متفاوت میشوند.
WY yer کارکاه
صفحه 12:
۳ همم
سل اول: لوج وسل الى براق P
۰ 4 3 9 4.
4
ub و
در سند بودجهی نظامهای بودجهریزی نسل «Jal مشخص میشود که
اعتبارات میبایست در چه محلهایی و به چه میزان هزینه شود. دو
سؤال اساسى در نظامهاى بودجهريزى نسل اول مطرح است:
»بودجه «كجا» هزينه شود؟ که منظور از کجاء اقلام هزینهای است؛
*بودجه «چقدر» هزینه شود؟ که منظور از چقدر میزان اعتبار است.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 13:
7
اقلام هزينهاي | |اعتبار (میلیون ریال)
۱
sspazssory oasis ||| 1000
om |
توا تتزقی ۱ 200
ios
8 اجاره 100
حم ا
استهلاگ ۱ 250
|
۱
آب. برق. كازء تلفن | | 150
جمع اعتبارات بودجه | 1700
WY yer کارکاه
صفحه 14:
اقلام هزينهاي را در قالب فصول, ردیفها و زیرردیفها دستهبندي مي کنند.
اقلام هزينهاي | اعتبار (میلیون ریال)
فصل 1 I 560
ديف 1 | 450
مین دی I 100
زير ردیف 2 150
I SS al 200
دیف 2 I 110
ديف 1 I 50
سيف2 1 60
فصل 2 | 1400
یف 1 I 400
ديف 1 | 130
مور ودرگ 2 270
جمع اعتبارات بودجه__ أ 1960
كركاه وود رذ ى را
صفحه 15:
e هه
کل اول: و وحر وب | را هر |
ول: ود مدای بای
ل و طارت
حال یک سؤال مهم اين است كه يس از تصويب سند بودجه.
نظارت بر عملكرد بودجه چگونه انجام میشود و چه ۰ ۲
روشهایی برای این کار وجود دارد؟
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 16:
کل اول: بووح وسيل اى براى لسر ١
و طارثكث
**كنترل اين مسئله كه سقف هزينهى اعتبارات از آنجه كه در سند
بودجه مشخص شده تجاوز نکند.
**كنترل لين مسئله كه هزينه یک اعتبار به اعتبار دیگری منتفل "*
نشود و یا اگر منتقل میشود. به صورت قاعدهمند منتقل شود.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 17:
در اين نظام بودجهريزى بودجهء برخی به دنبال کاهش بودجه و
مجموعدهاى ديكر به دنبال افزليش أن هستند كه نبهايتاً انتظارات
این دو گروه در نقطهای با هم تلاقی نموده و تفاهم حاصل . 3
میشود. به این نقطه اصطلاحاً نقطه «چانه» اطلاق میگردد. 1
۸
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 18:
وی ی تفام ورورزی کل
| و
محافظه کاری مدیران:
در چنین رویکردی مدیران» بودجه را تنها در دو صورت مصرف
میکنند:
*** سند در راستای قوانین و مقررات باشد؛
میزان هزینه کرد هر ردیف» از سقف آن تجاوز نکند.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 19:
دی لظام و وی of
ريخت و 0 آخر سال:
از آنجا كه عملكرد مديران در يك سالء مبناى تعيين بودجدى سال آينده
قرار مىكيرد. در يايان هر سالء بودجه را به ” دليل در محل دیگری ۰ ۶
هزينه مىشود: 5
* بدليل عملكرد يايين» بودجهى سال آيندهاش تحت الشعاع قرار نكرفته
و احياناً كم نشود؛
**اين كه موقعيت حرفهاىاش زير سؤال نرود جراكه عدم صرف تمام
بودجه. به منزله عدم توانمندى آن مدير تلقى خواهد شد.
كاركاه لودج ريرى عمال
صفحه 20:
/ ٠9 hid As
7 ول ی طام ود ردى
و |
ویزگیهای خاص کارشناسان بودجه:
در نظامهای بودجهریزی نسل اول, کارشناسان بودجه و حسابداری
حداقل در دو کار خبره میشوند:
**اول» تونایی بالای جمعزدن اعداد و ارقام.
«pyr شناسایی دقیق و تسلط کامل بر ردیفها و اقلام هزینهای.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 21:
i. v4 ۰ این
/
ا الب ی اک طام 200 ل
او
رابطه میان بودجهی مصوب و عملکرد یکی از ۳ حالت زیر است.
**کسری بودجه: اگر عملکرد بیش از بودجه مصوب باشد. کسری ۶
بودجه بوجود آید که میبایست از طریق تأمین بودجه جبران شود. 1
* مازاد بودجه: اگر بودجه مصوب بیش از عملکرد باشده به معنی *
ناتوانی در هزینه کرد مطلوب است.
te
تراز بودجه: اگر بودجه مصوب با عملکرد برابر باشد که در
حالت بودجه تراز است.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 22:
کل ووم: بو وحر Slr (sles
صو و w/a
يس از مدتى اين نتيجه حاصل شد كه به منظور اثربخش کردن 6
هزينهكرد بودجهء بررسی دو محور «کجا» و «چقدر» کافی نیست. ۶
چرا که این دو محور حاوی «چگونگی» هزینه کرد بودجه نیستند.
به اين ترتيب سند بودجهء علاوه بر ردیف (کجا و مقدار (چقدر) به .
نحوه هزینه کرد بودجه (چگونه) نیز پرداخت.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 23:
Uke Glas ووم: و وه oer
| ” و yt
۰
aa ۰
M ماده 1 | ماده 2 | ماده 3 ماده || "
3 اد 5 اد 5 اد
جمع 3 3 3 3 7
| برنامه 1
برنامه 2
برنامه 3 سا سسرلج
برنامه 0 |
= أ
WY yer کارکاه ale,
صفحه 24:
7 1 وت fe
و ای طام وده ری کل
pe
افزایش کارایی:
با خرد شدن ردیفهای بودجهای» مدیریت با تأکید بر کارآیی
بهبود مییافت چرا که میتوانست به ترکیب منلبع پرداخته و میزان
استفاده از آنها را نیز محاسبه نماید.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 25:
9 pe ae
a nwt eb ول ای
pe
چانهزنی:
4 مشکل چانهزنی در این نظام بودجهریزی همچنان به قوت خود
۰ نازیم باقی است. چرا که هنوز اقلام هزینهای تعیین کنندهی
بودجه هستند.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 26:
وک ای shew re سل
و
درگیری با فرایندها به جای نتایج:
در حالی که مدیران در نظام نسل دوم به شدت درگیر فرآیندها
هستند, مشتریان به دنبال نتایج و پیامدهای اقدامات میباشند, چرا . "
که آنها «خروجی» میخواهند و نه «فعالیت».
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 27:
۰
4 وم
بوم yest eb
۰ ۰ 4
نظام بودجهریزی نسل دوم بر فرایندها یا همان «چگونگی» انجام
کار بیش از حد تأکید مینمود و در وأقع به دنبال تحقق دستیابی به
اهداف از پیش تعیین شده از این طریق بود. اما مشخص شد که
این کاز: راه حل متانسبی .یرای ذرمان مشبکل اثریختبی نیست:
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 28:
طام و وچ ری aa يوم
مدیران دریافتند که باید به جای «چگونگی».
بیشتر به «چرایی» بها میدادند.
WY yer کارکاه
صفحه 29:
فرايند
ورودى
١ 0 > ee
5
نسل اول: ریفهای بودجه
کارکه دیزی WU
صفحه 30:
oo
جمع هزینههای موجود در این نظام بودجه ریزی, با مجموع
پیشبینی اعتباری که در اسناد مربوط به نظامهای بودجهای نسل
اول و دوم بدست میآمد. برابر است. چرا که «میزان اعتبارات در
نظامهای بودجهریزی تفاوت نکرده و فقط نوع نگاهها و نگرش به
بودجه متفاوت شده است.»
WY yer کارکاه
صفحه 31:
7 ZB
۰ hk
و a اوح دم eb bys
Pal el ere
ارتباط میان اهداف و فعالیتها:
در لين نظام از طرفى ميان فعاليتها و خروجى اقدامات سازمان» و از
سوى ديكر ميان مأموريتهاء اهداف و وظايف كلان آنها ارتباط
مشخص برقرار است به طورى كه ميزان همسويى هر يك از
فعالیتهای سازمان در راستای وظايف و يا اهداف سازمانى به دقت
مشخص خواهد.
WY yer کارکاه
صفحه 32:
ويل نظام بع أل 4
توجه به ييامدها:
يكى ديكر از تغييرات قابل توجه نظامهاى نسل سوم نسبت به
نظام بودجهريزى نسل اول و دوم را ميتوان توجه به ييامدها كه
نتيجدى خروجىهاست برشمرد.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 33:
ويل نظام ووح یی کل موم
ایجاد شفافيت:
از نتایج برقراری ارتباط منطقی میان اهداف سازمانی» فعالیتها و
ردیفهای بودجه. ایجاد «شفافیت» در سازمان است. بدین معنا
كه كليه فعاليتهاى سازمان از حللت مبهم و كلى خارج شده و قلبل 7 5
اندازهگیری و بررسی میشوند.
كركاه ودح ريرى uy
2
صفحه 34:
کم م ۰ j
ول طام وج ریژی کل موم
انقلاب قانون زدایی:
در نظامهای بودجهریزی نسل سومء متصدیان بودجه دیگر کاری به
فرایندها نداشتند و به همین دلیل انقلاب قانون و مقرراتزدایی
ایجاد شد. در واقع پرداختن به «چگونگی»ها به خود مدیران
تفویض و در مقلبل پاسخگویی در مورد «چرلیی»ها از آنها مطالبه
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 35:
bE: وج ری کل موم
پاسخ گویی به همراه پاداش و مجازات:
در چنین شرایطی میتوان برای مدیری که خلاقیت و نوآوری به
خرج میدهد. فرآیندها را درست تدوین مینماید و همچنین ترکیب
منابع را به درستی انتخاب و در آلن فعالیت صرفهجویی مالی ۰ 5
میکند» یک نظام انگیزشی طراحی کرد. 1
۱
WY yer کارکاه
صفحه 36:
ويل نظام بس كل pa
تغيير در نظارت:
در نظام بودجهريزى نسل سوم اندازه گیری پیامدها و خروجیها ,
محوریت پیدا کرده و دستگاههای نظارتی بر تحقق خروجیها و
پیامدهای از پیش تعیین شده برای هر قسمت تأکید میورزند.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 37:
ثم رين JF ای طاات woe
بزی
ی
بودجهریزی
بودجه ریزی
هزیته ای
بودجه ریزی
برنامه ای
بودجه ریزی
عملیاتی
میتنی بر
کترل
ينو ديرت
برنامه ريزى
اقتصادی
تمرکز بر | سوّال اصلی
ورودیها | جقدر؟ كجا؟
فرایندها جكونه؟
.
شاخصهاى
عملكرد
هزینه ای
Se
sha اقلام
عملیاتی
اقتصادی
WY yer کارکاه
صفحه 38:
7 بو وى ل FIs
او
مهمترین دلایل:
***افزايش بیست درصدی سالیانه بودجه دانشگاه.
**تأكيد بر محل و ميزان هزينه كردها (كجا؟ جقدر؟).
پدیده چانهزنی.
9
jes
افزایش هزینه کردها در پایان هر سال.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 39:
5 5 oe of?
eb ظام لودج ری از uf” او
م دی “J
کل دوم
برنامه محور کردن بودجه ریزی در تمامی قسمتهای
دانشگاه: این به معنای اضافه شدن محور سوم یعنی چگونگی ۰ *
هزینه کرد در معاونت ها و ادارات تابعه دانشگاه است. :
بنابپلین با اضافه شدن محور سوم» قللب بودجه ریزی در دانشگاه به
قالب ماتریسی, تغییر شکل خواهد داد.
WY yer کارکاه
صفحه 40:
۰ oe ۰ وحم
I Gu طام و وج BI ale
۵
مرحله اول: استخراج ردیفهای برنامه ای تمامی قسمتها.
** مطالعه و بررسی ردیفهای برنامه ای بودجه سالینه دولت.
** مطالعه و بررسی ردیفهای برنامه ای در سایر دانشگاهه.
*مطالعه و بررسی مأموریت و اهداف كلان هر كدام از قسمتها.
*#*مطالعه و بررسی شرح وظایف هر کدام از قسمتها.
**استخرج ردیفهای برنامه ای هر کدام از قسمتها.
WY yer کارکاه
صفحه 41:
5 ۰ ot
و 2 ais طام eG) al
0
مرحله دوم: تعامل اوليه با مديران برنامه ريزى معاونتهاى
دانشگاه.
۴ ارائه توضیحات اجمالی درباره ضرورت ردیفهای برنامه ای.
**جلب نظرات و ايده های لازم جهت تکمیل ردیفهای برنامه ای ..
استخراج شده.
+
*اصلاح و تکمیل ردیفهای برنامه لی هر کدام از معاونتها.
كركاه ودح ريرى uy
صفحه 42:
گس 0 ۳
Cl wl? طام و دح بری دا
و
مرحله سوم: تعامل مستقيم با دفاتر و ادارات زيرمجموعه معاونتها و ساير ©
ادارات کل دانشگاه پیرامون تغییر در نظام بودجه ریزی دانشگاه. =
برگزاری جلسات با مدیران دفاتر برنامه ریزی دانشگاه.
**حضور مستقیم کارشناسان دفتر برنامه و بودجه در هر کدام از معاونتها و
ادارات كل دانشگاه.
***انجام تغييرات و اصلاحات لازم با توجه به نظرات و پیشنهادهای مطرح.-*
شده از سوى مديران؛ کارکنان و کارشناسان در فرآیند ارتقاء نظام بودجه ریزی
دانشگاه. se
کارکاه ووع ری BV
صفحه 43:
Cul op ام وا رری وا
مرحله چهارم: بودجه ریزی سال ۱۳۸۹ با توجه به نظام بودجه ریزی نسل:
دوم 2
**ارائه فهرست هزينه های هر قسمت به تفکیک ردیفهای برنامه ای.
**تکمیل کاربرگهای طراحی شده در معاونت طرح و برنمه با توجه به
ویژگیهای نظام بودجه ریزی نسل دوم
**تعامل مستمر میان هر کدام از قسمتها با معاونت طرح و برنامه و دفتر
برنامه و بودجه پیرامون مراحل مختلف بودجه ریزی
ادامه تعاملات هر کدام از قسمتها با دفتر برنامه و بودجه طی سال ۸٩
کارکاه برع ری WU
صفحه 44: