صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اهداف آموزشی کارگاه
۱ -آشنایی شرکت کنندگان با مفهوم خلاقیت . مجالع و
منابع آن.
«-آشنایی شرکت کنندگان با گریده ای ا( کاربردی ترین
تکلیکهای خلاقیت .
۳- افزايش توان ایده پردازی شرکت کنندگان جهت
دستیابی به راه ملهای بهترمهت مل مسایل.
صفحه 4:
تفکر و تفکر خلاق و خلاقیت
پداژه + آکر ی یک اكوم يا دانش آموز برای رسیدن به Ges
تراز آن است كه همان حقيقت را در يك ربع ساعح.
برايش توضيح دهيم.
مولوى : آدمى هميشه عاشق آن ج
یزی است که ندیده .
نشنیده . فهم نکرده ,که شب و روز آن را می طلبد.
*کودی راباید هميشه در برابر ندانسته ها قرار داد نه
دانسته ها
صفحه 5:
مریفف کر -)
جریانی است که در آن فرد کوشش می کند مشکلی را که
با آن روبرو شده مشخص سازد و با استفاده از تجربیات
قبلى خويش به حل آن اقدام كند .
در تعريف ديكر تفكر را توانايى عمومى بشر براى حل
مساله عنوان كرده اند.
صفحه 6:
مرلمل ف کر -60
جان دیوتی جریان تفکر را شامل مرال ابتدایی . انتهایی و میانی می داند که
عبارتند از :
الف : مرهله ابتدایی
ب erties : فرد برای رسیدن به پاسخ باید مرامل اساسی تفکر را که
-١ بيشنهاد
۲- تعقل
(- خرضیه سازی
عا- استدلال
۵- کاربرد طی کند
ج : مرمله انتهایی
صفحه 7:
لهميتو ضروبتفكر -9
ياد كيرى زمانى ١رزشمند اسح كه از طريق درك و فهم و
بصيرت كه بر محور تفكر قرار دارد. صورت كيرد. تفكر يايه
ادراك و يادكيرى اسحد
صفحه 8:
صفحه 9:
عناصر عمده تفکر -6
۱- تصورات ذهنی (حصل)
<١ تمييز (مصنه حح د ل)
-P وحدت دادن (مصتصومم)
عا- تجريد (abstravtioa)
۵- تعمیم (مدامداصصعح ة))
“- زبان
صفحه 10:
! ۷- تفکر به عنوان عکس العمل
"۳- جنبه غیر تجریدی که قابل مشاهده نیست
"۴- جهت مشخص
"۵- هدف معیین ( کشف و اختراع )
صفحه 11:
صفحه 12:
سازماندهیو طراهیف فای ک لاس برلی فک(
)+ هر جلسه با طرم یک یا چند مسئله شروع كنيد
۲- برای تشویق دانشجویان به تعمق از سکوت استفاده
كنيد
شإ كنش متقابل در كلاس ايجاد كنيد
۶+ فرصت بررسی تبادل انديشه و تجزیه تحلیل اطلاعات را
ايجاد كنيد
۵- محیطی پذیرا در کلاس ایجاد کنید
صفحه 13:
مفهوم و عریف فلاقیت ٩
تورنس : عملی که برای فرد و اجتماع تازگی داشته باشد. در فمن
- گیلفورد : جریانی است که از طریق تفکر واگرا « عقیده ای نو یا
موضوع جدید را عرضه می دارد
- گیزلین : خلاقیت ارائه کیفیت های تازه از مفاهیم و معانی است
- تایلور : شکل دادن تجربه ها در سازمان بندی تازه
- استین : خلاقیت فرایندی است که نتیجه آن یک کار تازه باشد که
توسط گروهی در یک زمان به عنوان چیزی مفید و رضایت بخش
مقبول واقع شود
صفحه 14:
مکاتب ه تئهری های مر بوط به خلاقیت.
صفحه 15:
each 5 بفتار گرلیی 6
ارتباما دوایده متجربه تفکر می کردد (براساس اصول سه کانه تداعی)
نک ate است: که تفکر ها 3 تسبارت است از کل ده لنت |
1 کوی الزامات Goold
مدئيك براساس 6 ازائه مئ دهد:
آلف؛ اتفاق و ته
ب؛ شباهت و
و: وساطت:
مکتب رفتار گرایی نیز ازتداعی گرایی نشأت گرفته معتقد است رفتار GUA
عبارت از رفتاری که از طریق تقویت های ممیطی فرا گرفته شده است.
میم عامل اصلی رشد لاقیت است.
صفحه 16:
=e لد & AG ity ف 5
تفكر خلاق مبتنى بر كل كرايى اسحت
شرايط بروزخلاقيت دركشتالت عبارتند ا( :
-١ افراد بايد با ذهن بازو بدون پیشداوری با مسئله
برفورد کند.
۲- تمت فشارعادت قرار نگیرند.
۳- ماشینی عمل نکنند.
عا- ارتباط متقابل سافتار و صورت مسأنه را با تعمق در
ريشه هاى أن تعيين كنند.
صفحه 17:
: عناصر فلاقیت 40
انعطاف پذیری در تفکر
سیالی یا روانی در ارائه انديشه ها
ابتکار
انگیزش در فعالیت ها.
صفحه 18:
مهابتهایلا نم ب رلیفلاقیتاز نظر -40
:توبنس
.براى رشد خلاقيت درفود. دانش جويان و فرزندان, نیاز به آموزش و یادگیری مهارت هایی
است. كه داشتن آنها براى ايجاد خلاقيت ضرورى است. ايم مهارت ها عبارتنداز:
بررسى راه مل های مختلف
ابتكار
درك اصل مطلب
تعویق قضاوت
توجه به عواطف
تجسم قوی
تفیل
نگاهی دوباره و متفاوت
درون کاوی
شوخ طبعی
صفحه 19:
لنولع سافتابهایمهم موجود در کلاس-10
که میتهند به فلاقیتقمککند
۱- سافتار فیزیکی کلاس
* ومود ممرکات بصرى در كلاس
* ترتیب مناسب چیدن صندلی در كلاس
° فضای مناسب و el) و رامت در كلاس
* وسایل کمک آموزشی مناسب و ظروری.
صفحه 20:
۲- ساختار عاطفی و شناختی کلاس:
۰ مو مناسب روانی و عاطفی که آرامش و آزادی روانی را
il 1 هی ete = = سس
* برفورد متاسب با سچالات دانشجویان تشویق فعالیت.
های فلاقانه و افکار نو آنها -
* ایجاد جو پرسش در کلاس و طرم پرسش های مناسبد
( (۱) طرم سؤال.(سؤالات باز) (۲) اهمیت دادن به
سوالات,(۳) پاسخ صمیع به سؤالات (عا) و تقويت ؟
تعميق در سؤالات.
صفحه 21:
ایجاد فرصت برای تجزیه و تمقیق و تفکر.
ee به تفیل, داستان نویسی, ایفای نقش و نقاشی
دانشجویان به ریسک معقول.
تشویق داتشجویان به استقبال از مشکلات به هراس از
آنها
ایجاد جو شوفی و شاد در کلاس.
سرگرمی و بازی و هر ها با بيهيدكى ها (طرم
معماها: پانل ها. ae
صفحه 22:
: سافتار ممیطی- لجتماعی-٩
ایجاد امساس امنیت. آرامش و اعتماد
ایجاد جو اقدام متقابل در کلاس.
نیود هر نوع ترس (ا[ تمسفر, تهدید. اممق جلوه داده
شدن و شکست)
همکاری و همدلی و هماهلکی.....
ارزشيابى صميم
صفحه 23:
:سافتار فکریک لاس-
* تشویق به تفکر و انديشه
۰ تمقیق و پژوهش
* تقویت تمرکز به ویژه توجه به روی جزئیات و جوانب.
اسنانی.
صفحه 24:
صفحه 25:
تیرهوش
علاتد ید مساتل علمی. فرهنگی
ع فوظه ور در کر و تخیئات خود
هد حسانی تسیت ید مسائل شیامن و ايجتماعي.
اعد متك بد تضاوت خویش
لاد شجاعت در ابراق مقهدة
الماتمطاف يدير
ne pe
۲ اهمیت به سرتوشت دیگران
۶ مساط به هریز ود
۷- شخصیت رشد Oy
۸-احساس مسوولیت تسبت به خوه و دیگران
-۲ساصالت و توآوری در قکر و عمل
صفحه 26:
a
-معصدوميت
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
ایوگ
/ a a
: رد(
صفحه 34:
:موانع فلاقیت
مجلنع ف ردیفلاقی-1
:مولع لجتماعی 5
قولنية
ESS ais
آدلیو بسوم-
تسا[ عدم لستقباللمتماعی:
:مولنع مربوط به محسه -9
:مولنع مربوط به فانواده 6
صفحه 35:
:موانع فردی فلاقیت
ترس از شکست.
رویکردانی از ابهام (عدم تحمل ابهام)
عدم اعتماد به نفس.
عدم انعطاف پذیری.
عدم مهارت يا تجربه
نبودی مهارت های اجتماعی.
مفروضات نادرست (مثل خلاقیت ارثى است و...)
اعتقاد به تنها یک را ه مل در برخورد با مسائل.
جدا كردن مسئله از موقعيت (دركيرى با فود مسئله مثلاً 6 نقطه)
تقليد كوركورانه و تبعيت (١ قوانين منسوخ
تفكر منفى (عيب جويى و خرده كيرى)
تحمل اندى
صفحه 36:
ادامه موانع فردی فلاقیت
فود پنداری منفی
كم رويى.
hs
ترس
نقص عضوی و ذهنی
نامیدی
ترس از اممق جلوه داده شدو.
قود مهورى
أود رنجى.
عمول
تکروی
مطابقت (ترس از متفاوت بودم)
مرزتفکر بروکراتیک
تیپ های شخصیتی مثل (درونگرایی شدید قراردادی.)
صفحه 37:
:موانع مربوط به نظام آموزشی
تاکید زیاد بر نمره.
روش های معلم مهوری.
عدم شنافت معلم از فلاقیت
فقدان مداقل امکانات در نظام آموزشی
اهداف و ممتوای کتاب های درش
عدم توجه به تفاوت هاى فردى.
صفحه 38:
ادامه موانع مریوط به نظام آموزشی
٠ ارائه تکالیف زیاد به دانشجو
۰ مسفره به خاطر ایده های اشتیاه.
٠ عدم پذیرش ایده های جدید و فیالی.
sq * آرامش و امنیت و جوشوخ طبعی در نظام آموزشی
صفحه 39:
:موانع مریوط ay خانواده
تاکید شدید والدین بر هوش و حافظه کودکان.
ایجاد رقابت بین کودکان.
تاکید افرامطی برجنسیت کودک.
قواتین خشک و دست وپاگیر در خانه
عدم آشنایی والدین با مفهوم واقعی خلاقیت.
انتقاد مکرراز رفتار کودک
صفحه 40:
ادامه موانع مربوط به خانواده
۰ عدم آشنایی والدین با استعدادها و Bille کودی
* بیهوده شمردن و عدم پذیرش تفیلات کودک.
* نبود جو آرام و شوخ طبعی در خانه.
۰ تممیل نقش بزرگسالان به كودك
* نبود جو فلاق در ممیط خانه.
۰ ممدود یت بیش از هد.
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
تله هوشمندی:
۱-مدل منطقی و فوری در هر مورد.
۲- نیاز به همیشه حق داشتن و مقیول بودن. 1
۳-ترجیم کاربرد نقادانه هوش به کاربرد سازنده آن.
۴- سرعت انتقال بالا بنابراین زود به نتیجه میرسندو جزییات ر از
دست می دهند.
۵-ترجیح زیرکی بعگمت.
ب-بزرکترین گناه باشوواشها : خودبینی و به مساب نیاوردن دیگران
3
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
غيراستدلالى و برای اظها
نظرات با اين كلاد يي
صفحه 48:
ys) 6) | ۱( لس
استقرارهاء حدسهاء دركهاى شهودى بوراموزى كه احتياج :به
استدلال نداشته باشد. ١
ا د و mre nen FERN 020
5 آنها در پس پزذه؛ ينهان شده و به صورت مففى بر تمام
تفکر فرد و مذاکرات 0ه
eset yen. ۱2 گیری یا هدش زدن اهتاسات
دیگران لزومی پیدا نکلد و بتابزاین مقاومت؛ ستیزه جویی و
۳ می یابد و ا[ طرف "دیکر از پافشاری +
ا 0
عا- هنكام كفتن با كلاه سَرخ” كَوَنِْنَدَه أهنيناننن شرم: كناه يا
۱ tPA Ae jit
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
۳-9 5 به 52
.-
5
7 5 اهانه و سنج 0 ميت
از
2
صفحه 52:
جستجوی جنبه 7
1 ۱ 4
۱ Pa
صفحه 53:
صفحه 54:
o> 3
ل
صفحه 55:
صفحه 56:
اهداف اصلى اين SAE
-١ كردن تفكر: يرذافتن جداكاته به
Weer Call Oa 2020000
تفكرى ساذه تر.دقيق تز:شفاف ترسركعتر
و اثربخش تر.
2 0 NSCK Yn
/ ١ أا القكوهاى ذهنى به منظور استفاده
ظرفيت هاى دهن
صفحه 57:
صفحه 58:
انتقاد ندارد.
7 هه ايده ها ذورتراز
تن و عميب 0 Reve #7 نت
اوسيل ل ا
ل 00 0ل
صفحه 59:
De Rematch)
<2
ae مثبدها:
95107:
۱ CONCERNS: ۳25۱ كه
صفحه 60:
ea P.P.C
“att Os) NY A pet
BV SERENE VY SNT|
fa et RNc i WSN S.) -SNN EN) ou by)
ليس ی رگ
۱ jiurse
صفحه 61:
P.P.C
OS
S44 a -لیجاد.
توسعه لستعاد و فرهنق 2
خلاقيتر فرد. خانواحى سابزمان ”“
5
صفحه 62:
اضوی.
ا اطي
مستما ل EN ears
fait ا V ene ENS Gryety
تأثير yen]
قذرد.
1
' 7 bless Upey lew,
>. معلمان قفات.قد و سیما و
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
عا ه زيراكه ۳/۸
عجوسعغظ بعر
صفحه 67:
ee ۳ ۱3۱۰
: ,عادت ها دست هی کشیم و مسأله
كنيم.
a eee) | a 0 5
ا و te) ey) eoOe
۱ PAN Re
Beart
۱ بركزارى كاركاه به شيوه كنونى مطلوب است
ee |۲۳
صفحه 68:
۱ درنگ خلاق: ۱
نیزهای پنمان و شاف
1۷
211111111111 eRe
صفحه 69:
يتن cea
هه ره دم
صفحه 70:
در این تکنیک ۳-9 sete
اشوند » احتمال اينكه هجارد
Sele e ae 0
NYS Ret
مثال: درهم کردن
صفحه 71:
a) فود و ديكران هی We
3 كافش'ن oe are :
21111111111 eRe ey
صفحه 72:
re: re
| مه ears \
me aa
pte aaa
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
د
۱ و
Dae TR 59 20
۵ كوش كنيد؛مثلا*1 هنك باران1
صفحه 81:
56
Aria لك
١١-معما زياد هل كذ
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84: