آموزشسایر

کارگاه طراحی آموزشی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 244 اسلاید با سلام و احترام مجموعه ای آموزشی که با یافتن کلمه نظریه های یادگیری در امر آموزش از خانم دکتر امینه احمدی بدست آورده شده در طی ۲۴۴ اسلاید فراهم می کنند این اثر متعلق به نام ایشون است .

mohammadpoorm505

صفحه 1:

صفحه 2:
Perr ‏طراعي آموزشي را‎ ‏مي توان تجویز يا پیش‎ بيني روش هاي مطلوب اموزشي براي نيل به تغييرات مورد ‎gla‏ دود 3واتعة.ء ‎alm‏

صفحه 3:
امروزه طراحی آموزشی مهم در تکنولوژی اموزشى مطرح است. تکنولوژ.ی آموزشی با بکارگیری پایه ‎sk‏ نظری روان شناسی یادگیری 9

صفحه 4:

صفحه 5:
است و به منظور دستیابی به نوع خاصی از ننایج. نظریه ی یادگیری بیان کننده ی نحوه ی ايجاة | است. به ae) =

صفحه 6:
نظریه های یادگیری» فرایند یادگیری رآ تبیین می کنند. برای متال طبق قانون آنر موقعیت ‎sl‏ خوشایندی را در يى داشته باشند» تکرار مى شوند در غير اين صورت خبر. ما استفاده از اين ‎jpeclig‏ 22 واه كفنت رگد

صفحه 7:
0200008 ورس تجویری و مبتنی بر موقعیتند. تأکید یادگیری مواد اموزشی, دیگر این که, چگونه ایجاد

صفحه 8:
در نظطريه هاى امورسشىئى تا کید بر نحوه ی طراحى صحيح یادگیری. نظریه ی آموزشی با استفاده از قانون نرندایک و مجموعه توصیه هایی برای طراحی یک مجموعه بهینه از آموزش می پردازند. ۳ ‎M‏ یت ع ۱ ی ی ۳۳ ما اس بت |

صفحه 9:
تدریس و آموزش است و باعث می شود مواد آموزشی ‏ موثرتر 5 s که"پزشکان" مهندس ‎gorge‏ فا بو ط رآساارن

صفحه 10:
چهار عنصر در طراحی حيار سصررا مقرياً درسمه بجر الگوهای طراحی آموزشی مى توان دید. این عناصر را می توان به صورت سوال بدين صورت بيان كرد:

صفحه 11:
) انتظار دارید یادگیرندگان" جه جيزى ياد بكيرند يا از خود نشان دهند؟ ‏ دی ها) 3) نحوه ی صحیح یادگیری محتواى درس يا مهارت جكونه است؟ (راهبردهاى آموزشى)

صفحه 12:
روش ها ارزشیاه یاد گیرند؟ هدف ها

صفحه 13:
آموزشی مستلزم

صفحه 14:
2( در برنامه ‎Spy‏ ‏همه ی تلاش ها باید در این جهت باشد

صفحه 15:
3( در فرایند طراح بر یادگیرنده ‎vis‏ جه كه وى بايد ‎Ag‏ حل یک مشکل دست ابید

صفحه 16:
4( یک شیوه ی قطعی درگ طراعی اموزشی وحود ندارد. و معیار موفقیت برنامه ی طراحی اموزشی دستیابی به

صفحه 17:
برای استفاده ‎Gangs‏ ار طرح درس بهره برداری از یک روش علمی به وسیله ی معلمان ضروری است. در همين زمينه استفاده از ‎lag SII‏ 3 ۹ هه اه اس .را زب

صفحه 18:
در ميان الگوهای ‎asl‏ ده مرحله ‎asl‏ ‎syquul ‘yl 2 el. el‏ الگوی عمومی 93 الگوی مبتنی بر

صفحه 19:
1 تعیین محتوا 2 تعیین هدف ها 3. ارزشیابی رفتار ورودی 4 انتخاب روش يا روش هایی ‎Sly‏ رسیدن به هدف (راهبردهای یاددهی- یادگیری مناسب)

صفحه 20:
6 تعیین زمان 7. آماده كردن يا سازماندهی فضای آموزشی 8 انتخاب منابع یادگیری مناسب 9. نوع ارزش یابی که باید از آموخته های دانش آموزان به عمل آيد.

صفحه 21:
رفتار ورودي و هدف هاي جزيي) 3 گزینش محتواء شیوه ها و ست ها

صفحه 22:
كرابي کار و نام ‎vl‏ جن گرتد از نام ارائه دهندگان ‎ipl we. pl vl‏ جي مايلي و دي اسمیت است که در سال 2006 ارايه شد. نکته ي مهم در این الگوء جایگاه ارزش يابي است که در وسط قرار دارد و بر تمام مراحل الگو نظارت مي

صفحه 23:

صفحه 24:
چون تا بعد از این که هر مرحله انجام شد؛ دوباره بازنگري و تجدید نظر شود. ارزشيابي مه عنوان يك گردونه ‎S‏ ع

صفحه 25:
اين الگو را مي توان به سیاره را مي توان همان ارزشيايي دانست. تعبيري درست از الگو توقف در آن وجود ندارد و دائما در حال حرکت است. اين الكو , بع طلراجان مجرب ‎an: a a‏ اال مت

صفحه 26:
1 كه ‎Met > © sap) ES‏ ‎oe‏ > تهیه تاش ‎Ga E>‏

صفحه 27:
فعالیت های ارزشیابی آیا هدف هاي نوشته شده, برون دادهاي قابل مشاهده اي را توصیف مي کنند؟ آیا تحلیل ها به طور کامل یادگیرنده و محیط را توصیف مي کنند؟ آیا موارد ديگري در محیط وجود دارد که باید مطرح شوند؟ ‎ee‏ ۳ پادگیرندگان و اين اهداف انتخاب شده است؟ آیا روش ارائه توصیه شده به لحاظ آموزنتي معتیر و مور است؟ آیا استوري برد تهیه شده» متناسب با اهداف يادگيري است؟ آيا | متناسب با اهداف تهیه شده ات او ‎eet Se ee‏ است؟ آیا برنامه ريزي تعامل ها به طور صحیح صورت گرفته است؟ ‎LT‏ ارزشيابي ها متناسب با اهداف انجام 8:۵ رم ۶ اف ۸ ‏فعالیت های طراحی آموزشی ‏تعيين بروندادهاي (اهداف) قابل مشاهده و عيني ‏تحلیل نيازهاي یادگیرنده و محيط ‏تعيين اين كه يادكيري جكونه اتفاق مي افتد؟ ‏تعیین میزان تعامل مورد نیاز تعیین روش ارائة موثر (كلاسي, از طریق وب) ‏تعیین ابزارهاي طراحي موثر ‏(استفاده از نرم افزارهاي فلش, آفیس) ‏استفاده از ابزارهاي مربوط سازماندهي دوره (طراحی گرافيکي, استفاده از استوري برد برنامه هاي جندرسانه ای) ‏تهیه ارزيابي تكويني و پاياني ‏مراخل اتقو ‏تعيين اهداف ‎cot‏ ‎

صفحه 28:
جدیدترین الگوها در زمینه اغلب الگوهاي طراحي آموزشي, ارزشيابي در مرحله اخر انجام مي شود اما در الگوي ام.ام.اس» ارزشيابي در پایان هر يك از مراحل صورت مي گیرد. كوتاهي در به ‎cle‏ ل عد ‎od Dine‏ ات كاد

صفحه 29:
اين الكو یکی از ‎ux bo SII‏ است که معلمان را قادر مى سازد فعاليت هاى اموزشى خود را به گونه ای موثر طرح ریزی کنند. این ‎go SII‏ که توسط هینیج»؛ « مولندا» راسل و اسمالدینو ارائه شده است؛ 1 ۰ 27 ۱ . ی ۲

صفحه 30:
۲ تحلیل ویژگی های یاد گیرندگان 2. "بیان هدف های اموزشی 3. انتخاب روش ‎sla‏ ‏4 به کارگیری رسانه ها و مواد اموزشى

صفحه 31:
عمده ترین فعالیت های طراح آموزشی عنوان مرحله ‏ . مرحله #تعیین و زكى هاى عمومی و کلی یادگیرندگان *تعیین ویژگی های اختصاصی یادگیرندگان ‎fo ty fled‏ *شناخت دانش و مهارت های فعلی شاگردان ‎Soe | Ct‏ | اول سس تک هات باکر 5 بررسی ویژ * تعیین هدف کلی آموزش * تدوین هدف ۲ های عینی آموزش تعیین هدف های * توجه به معیارهای لازم برای تدوین هدف های ‎wie‏ ‏آموزشی * تعيين رسانه ى مؤثر و مناسب * تعيين در | | . 1 دست رس بودن رسانه ها انتخاب رسانه؛ مواد سم * استفاده از رسانه های متنوع و متناسب * و روش آموزشی انتخاب روش تدریس مناسب ‎oalel *‏ کردن رسانه ها و مواد آموزشی ‏ * ۱ ‏فراهم كردن شرايط مناسب برای اجرای آموزش ‏ کاربرد رسان» مواد چهار ۴ رورس شترايظ مورد نيار * آماده و روش ‎f‏ ‏شدن معلم براى تدريس ‎na 2 77 ۹‏ 7

صفحه 32:
تفریباً همه ي آلگوهاي نظام مند طراحي اموزشي كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي كيرندء بر أمروزه الگوي عمومي

صفحه 33:
الكو را

صفحه 34:
1( ساده است 93 تقریباً همه 3 مولفه هايي ‎aS‏ در ساير الگوهاي طراحي آموزشي

صفحه 35:
‎ee 4‏ 77777 رويگردهاي بادگيري قابل استفاده است. مه عبارت ديكرء اين الکو را می توان براساس مفروضه هاي رويكکردهاي متفاوتي

صفحه 36:
3( براي هر نوع امورش اعم آر بعري تخصصي ‎١‏ و نيروي انس انی قابليت کاربرد دارد. J a

صفحه 37:
این الکو از عناصر زیر تشکیل شده است : 1 تحلیل 2) طراحي agi (3 4( لجرا سج م 1 ‎I‏

صفحه 38:
a ‎tt | - |‏ سر 1

صفحه 39:
۳ ole ist eens ‏ي مخاطبان» نيازهاي يادگيري,‎ ‏بودجه, محدودیت هاي موجود و‎ ‏جمع اوري مي شود. بررسي‎ ... ‏مهارت هاء دانش و توانايي‎ ‏هاي موردٍ نیاز براي شاكردان و‎ ورودي شاگردان» از ‎‘ales‏

صفحه 40:
آز آن جا که ارزشيابي در تمامي مراحل این الگو جریان دارد. ارزشيابي تكويني از مرحله ي تحلیل آغاز مي شود. بدین ترتیب» طراح اموزشي در مرحله ي تحلیل با

صفحه 41:
3( مه ‎a?‏ روش هايي معي توان آموزش را ارانه کرد؟ 4) محدودیت هاي موجود 5) شاكردان بايد جه كاري انجام دهند تا

صفحه 42:
عمده ترین فعاليتي که در ‎wl‏ ‏مرحله انجام مي شود انتخاب مناسب ترین محیط اموزشي و متناسب با هدف هاست. در مرحله ي طراحي» طراح اموزشي طرح مبسوطي از اموزش را تدارك مي بيند كه شامل انتخاب روش ها و رسانه هاي آموزشي و تصمصیم گيري درباره ي راهبردهاي

صفحه 43:
انتخاب ۳ تدارك رسانه ها و مواد آموزشسي مورد نیاز» و تصميم گيري درباره ي فعالیت هاي گروهي یا انفرادي, از جمله فعالیت هاي اين مرحله به شمار مي رود. اكر رسانه هايي از قبيل نوار ويديويي, نوار شنيداري, اسلايد اموزشيء نرم افزار تعاملي ‎cil alles «‏ مهمدنظل. ات وا أفوة:.

صفحه 44:
هنگامي که برنامه ي آمورشي طراحي و تهیه شد, اکنون اماده عملياتي شود. به اين منظورء عمل تکثیر و توزیع مواد انجام مي شود. اجراي آموزش و و هم چنین رفع مشکلات فني»

صفحه 45:
همان گونه که آشاره شد؛ ارزشيابي فرايندي ي تحلیل اغاز مي شود و در سرتاسر فرایند ‎ee‏ ند 5 عد أ ‎wees‏ زا تست

صفحه 46:
وانگ و وو (2007) معتفد اس این الگو‌ها برای بکارگیری و ادغام منابع و ابزارها را در اموزش و یادگیری نشان می د هد . ‎gl‏ ‏الگویی را برای ادغام فاوا در

صفحه 47:
برای اجرای اين الكو به

صفحه 48:
چگونگی کاربرد فناوری در برنامه یک > ‎sw‏ تفکر 9 (ی نطقى) 8

صفحه 49:
مس بیان سئله ‎Staal © -‏ بادگیری انتخاب روش ‎fs‏ ‏| فناورى مورد فياز دلايل منطقى استراتزى تفكر و تأمل

صفحه 50:
L موضوعات مطرح شده در عنوان درس آغاز می شود. اين بیان مسئله ‎a‏ عنوان نقطه شروع برنامه ‎S‏ ادغام فاوا مطرح است این مساله نايد واقعجی و جالش بر اتكيز

صفحه 51:
در اين صورت سس کنند كه دانش آموزان مسئله را به

صفحه 52:
نوشتن اهداف بادگیری در واقع بكي أن عهم ترين مراحل طراحى اموزشی است. 197 ۳ بازده های پادگیری مورد انتظار در یایان

صفحه 53:
به هر صورت اگر قرار است در طراعی آموزشی اهداف یادگیری به صورت رفتاری بیان شوند» بايد اين سوال كه كاربرد فناورى در جه

صفحه 54:
فناوري به تتهايي نمي تواند منجر به آموزش خوب و موتر شود. کاربرد موثر فناوری در یادگیری در درجه ی اول مستلزم شناخت روش های فعال یادگیری و

صفحه 55:
Poy err ee (eae ‏روش تدریس باید‎ S ‏کننده‎ 1 کاربرد ‎oe‏ 3 فعال وا آموّز ان

صفحه 56:
نکته ی مهمى كه بايد در اين مرحله مورد توجه قرار كيرد مناسب است. جون در بعضى مواقع روش تدريس خاصى نوع خاصى از كاربرد فناورى را تجويز مى

صفحه 57:
ععلهای شا کی ‎Wyo aS cle‏ است فناوری ‎sla‏ مختلف را با ‎sl» aS‏ رسیدن به هدف یادگیری مناسب هستند انتخاب کنند. این فناوری ها ممکن ات شامل نرم افقزارها ‎es)‏

صفحه 58:
فناوری تنها به اين خاطر به کار گرفته شود. فناوری باید به منظور اثر بخشی یادگیری بکار رود.

صفحه 59:
معلمات بايد در انتخاب مناسب فناورى به جه

صفحه 60:
الف)چرا فناوری برای یادگیری مو ضوع درسی مورد نیاز است؟ ب)فناوری جه ارزش افزوده اى را به دنبال دارد؟ ج)چگونه فناوری مى

صفحه 61:
را به عنوان فناوری ‎sl‏ ‏مورد نیاز خود انتخاب کند. او چگونه می تواند دلایل ار نهاده آن ای.. فنام ‎١.١‏

صفحه 62:
اینترنت: اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع درسی در پاورپوینت: برای ‎abl‏ ‏اطلاعات و محتوای تولید ٠ © ‏انتمد‎ ‏گروه های بحث و گفتگو و‎ ee <b. a] sles. ae. ofS bee

صفحه 63:
بعد از مشخص کردن فناورى هاى مورد نياز و چرایی کاربرد آن هاء گام ‎SIAR‏ یز گیری درباره ی چگونگی کاربرد اتربخش و معنا دار

صفحه 64:
‎aS‏ معلم در مرحله ی دوم نوشته است و فناوری هایی را که مشخص کرده است حهتك دهنده

صفحه 65:
ستر ‎sl»‏ ‏دو ‏95 اين - : سور ‎i‏ ‏° ‎ee‏ = © حور 9 7 . زى ؛ زى ۰ ستراتژ ‎eal‏ ‏۱ ۱ © تسیر

صفحه 66:
۳۳۳ ‏تس ون‎ ae ‏را تشویق می کنند که مهارت های‎ ‏یه فراهم می کنند که نقادانه‎ يشسند و مسائل را تجزیه و به داتش آموزان کمک می کنند كه

صفحه 67:
تجربیات پادگیری مشارکتی را در تیم با در گروه های کوچک فراهم زمينه تعامل ۳ در اشكال مختلف مانند داش آموز با دانش ~= ع ا ع و« ‎pees tee‏ ۳ |

صفحه 68:
درگیر کردن دانش آموزان در کار با فناوری تهیه و تولید متون دیجیتالی استفاده از ابزارهای فناوری برای تحقیق و ارزشیابی استفاده از نرم افزارهای صفحات گستتر ده 9 ‎olSL‏ داده

صفحه 69:
فناوری برای تجریه 3 تحليل كمى 9و کیفی داده ها فراهم اوردن تجربيات واقعی» حمايت از فعالیت هاي مشارکتی

صفحه 70:
این ارزیابی در دو شکل فرایند و ترآورده انجام می شود. این ارزشیابی باید دانش آموز محور باشد و به اشکال مختلف و ارزیابی معلمان انجام شود. معمولا" اندازه كيرى به دو ene ‏ار‎ ۱۳ ee 4 ‏وا عت‎ OO i ٩

صفحه 71:
منظور از ارزیابی متغی بر وب

صفحه 72:
ارزیابی ۳ بر وب بر فناوری» ‎agi‏ ‏برنامه ‎DAS sl‏ رسانه ای» ارائه مطالب همراه با پاورپوینت؛ =s ‏یه تسج نهر تب‎ at Vn

صفحه 73:
نوشتن مقاله ی انتقادی در ژورنال ها يا پاسخگویی به شامل می شود. براى ارزشيابى دانش آموزان در فرايند يادكيرى auiz .l-el ..:. ‏ةل . ۰... ا.‎

صفحه 74:
معلمان به بازده های

صفحه 75:
به نظر شما معلمان در جه زمينه هايى نياز به تفكر و انديشه بر بازده های بادگب ی مهد د

صفحه 76:
تفکر می تواند شامل میزان تناسب فناوری های بكار درسی ؛ نقاط قوت 3 ضعف فناوری و نقش فناوری بر بهبود بادكيرق شود. و حتی بيشنهادات جديدى در زمینه ‎alm a ..].- a‏ ۱ ل

صفحه 77:
به نظر شما در اين مر معلمان به جه سوالاتى بايد

صفحه 78:
*آیا سوالات اصلی مطرح شده در موضوع درسی پاسخ داده شده است؟ برای رسیدن به اهداف یادگیری مورد نظر برنامه ‎Spy‏ شده است؟ . Vey Ve ea ck ١ ‏م‎

صفحه 79:
< آیا دلایل اساسی برای کاربرد فناوری به خوبی بیان شده است؟ آیا فرایند اجرا به بهبودی فرایند یادگیری منجر شده است؟ ‎LI 2‏ روش های بکار

صفحه 80:
1 از ابزارهای مبتنی بر فناوری نه فقط برای ایجاد انگیزه در مخاطبان و تشویق انان» بلکه برای دستیابی به اهداف یاددهی-یادگیری موثر نير می توان استفاده کرد. نياید از اين ابزارها در فعالیت ‎md‏ آ ‎ .‏ ۱ > مر

صفحه 81:
2 محتوا و روش آماده سازی در كام استفاده از این ابزارها باید کاملاً مشخص باشد. اعمال دانش آموزان با استفاده از این ابزارها برای

صفحه 82:
[0 tee awl ‏ابزارها برای یافتن‎ ‏موضوع درسی و برای‎ 3 ‏ذخبره کردن و ارزیابی‎ ‏بهبود کار و تکالیف‎ ‏استفاده کنند. معلم باید‎ ارتباط بين كاربرد اين

صفحه 83:
(3معلمان باید ابعاد و بخش فناوری استفاده می شود در طرح درس خود مشخص کند. همچنین روش و شیوه های استفاده از این ابزارها برای رسیدن به اهداف یادگیری» سوال های کلیدی و فرصت ها ۳ میزان دخالت معلم برای

صفحه 84:
(4معلمان مه منظور د بست | یابی به اهداف آموزشی ‎aaa‏ ار چگونگی سازماندهى منايع فناوری مى توان براى معرفى و مرور مجدد یک موضوع يا برای كسب اطمينان از ‎caw)‏ اه وت | ‎a‏ ان

صفحه 85:
)5 معلمان بايد 8 ممناسب نرين ابزارها را برای كردن با آن ها با

صفحه 86:
(6معلمان به هنگام استفاده از ۱ فناوری» یادگیری "۳ آموزان 3 ابزارها را زیر تخلر ‎“aya‏ 3 آموزشی ‎rik.‏ 233° نیاز 3 ونتميوق جه ‎ti‏ را به خويق بشناسند, فعاليت مبتنی بر فناوری ‎ails‏ آموزات را مشاهده pepo FO ‏ا 5 د‎

صفحه 87:
(7آنان باید میزان ‎Si sla aish‏ تک دانش آموزان را طی فرایند 2 ی از طریق مس ده تبت داده ها تعیین کنند 3 از کیفیت یادگیری دانش ‎Yligel‏ از موضوع درسی ارائه شده به وسیله فناوری اطمینان حاصل کنند. در صورت استفاده از اين ابزارها در تدريس » برای ارزشیایی آغازین» تكوينى و

صفحه 88:
اين که حتماً در همه ی مباحث از فناورى استفاده كنيم ای که در قسمتى از درس لازم است دانش آموزان مشاهده کنند» در قسمت ‎poe‏ معلم سخنرانی داشته باشد؛ در 5 5 — ۳

صفحه 89:
9( فناورى اطلاعات و ارتباطات ‎leas‏ استفاده از ‎wo wir aSh sous asbl,‏ توان از تلفن همراه استفاده کرد. یعنی به اقتضای موقعیت عمل كرد. بنابراين بايد به يك تصور روشنى رسيد كه لازم نيست فناورى تمام حوزه هاى درسی را در بر بگیرد بلکه لازم

صفحه 90:
1 الگوها فهرستی از گارها و طراح آموزشی باید انجام دهد ‎ae‏ می کنند. 2 الگوها ترتیب انجام امور را مى كنند كه كدام كار بايد قبل از کار دیگر انجام شود. 3 الكو تمام تحارب یک طراح

صفحه 91:
استانداردهای ارزيابى اموزش با رويكرد e«..|l-.a4

صفحه 92:
یر که الکی تاد شده است. متناسب با سن ‎sab»‏ ‏تحصیلی دانش آموزان طراحی_شده و به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. در طرح درس از ابزار فناوری مناسب جهت بهیود و درک و فهم موضوع در ا مختلف ‎١‏ ده شده است. تكنولوزى به عنوان ‎SKS‏ بخش طبيعى (معمول نه امر غير عادی) از آموزش در طرح درس مورد استفاده قرار 2 و بطور مناسب ‎yl as‏ ها اشاره شده طرح درس فناوری

صفحه 93:
طرح درس شامل راهبرد سطوح با سوال و پرسشی که دانش آموزان رآ سوال و وادار به تفکر در ابعاد مختلف یک پرسش موضوع می نماید, است. یک واحد یادگیری مورد نظر است که در ‎vl‏ درس های کوتاه هم راستا با اهداف ‎Ss abl‏ تحصیلی است. درس طراحى يادكيرى شده باید معرف واحد یادگیری باشد. ‎a Ss ae‏ سازماندهی مناسبی ‏منظور اطلاع رسای اراس می گردد 9 ‏در چارچوب زمانبندی انجام شده, می ‏گنجد. تمام اعضای گروه در ارایه ی اراه ی ‎1 Ve ‎

صفحه 94:
تنظیم طرح درس در هر یک از انواع آن را می توان در شکل ‎Ils‏ خاصی ارائه ‎Sas ao‏ کاملاً ‎wl‏ ارو ‎ck «+ go‏

صفحه 95:
۱. موضوع يا عنوان درس عنوان درس باید به طور دقیق نوشته شود؛ منلا اکر عنوان درس را #امعا همتع » بنويسيم, است ‎is‏ تس «جكونه مي توان از دماسنج استفاده كرد؟» يا «طريقه ي استفاده از دماسنج ها». معلم هر اندازه به تجزيه و

صفحه 96:
هدف های ‎(goals) Js‏ سب ج مبکت درسی؛» بآ کت ۹9 ای است که نتیجه ي کار معلّم ‎L‏ كه همان هدف تدریس ‎ical‏ نشان مي دهد. مانند:«درك يك پدیده خاص», «کسب مهارت در يك فعالیت», «ایجاد علاقه به يك موضوع», «درك مفاهیم يك مبحث درسي» و... که ‎as Vegans‏ علت عدم صراحت؛ مبهم و قابل تعبیر وتفسیر هستند. مادر اهداف جزثی و رفتاری هست.

صفحه 97:
اهداف كلّي, را مورد توجه قرار دهد. اهداف كلي درس هاي بيان كردد.

صفحه 98:
شنا > ۳ عاطفی و روانى - حركتى

صفحه 99:
ابعاد باد کير ی بررسی شود. 7 معمول در تعریف یادگیریر می شود « ‎a‏ نسبتاً ‎“tel,‏ در رفتار بالقوه 3 یادگیرنده ‎aS ‏براكه بوحود آمدن تغيير در رفتار ‏يادكيرنده جه شرايطى لازم است؟ ‏به عبارت ديكر اركان يادكيرى ‏كدامند؟

صفحه 100:
یکی از ارکان ۹ یعنی اگر یادگیرنده به

صفحه 101:

صفحه 102:
درک دا تن و

صفحه 103:
ولی شناخت برای یادگیری موثرء کافی نیست. علاقه و گرایش فرد به موضوع نیز رکن یادگیری است. تا فرد از درون نسبت به چیزی انگیزه نداشته باشد برای يادكيرى أن جيز به تلاش و

صفحه 104:
‎oll‏ مى توان كفت يادكيرى دارای ‎aw‏ رکن:« شناخت,؛ كرايش و عمل » كه يادكيرى در فرد

صفحه 105:
لبا توجمبه لين كه تفکیک اهداف لازم است‌ببه دو نکته هم ' بايد توجه داشت: 1( تفکیک اهداف به ‎aw Sle alow‏ كانه نبايد اين تصور را به وجود آورد كه در يادكيرنده سه بخش جدا از هم وجود دارد كه هر كدام مجزا از بخش دیگر دارای مکانیسم خاصی است 3 الزاماً برای تحقق هر بخش آن باید روش های ویژه ای پیش بینی کرد. بلکه انسان یک کل واحدی است که به اجزا و بخش ‎Sk‏ مختلف» تجزیه و تفکیک يذير تست _ و یک شخصیت

صفحه 106:
2( سهم و جایگاه حیطه ‎aw sl‏ كانه در همه ی موضوعات و زمينه ها یکسان نیست. با این که در هر یادگیری هرسه

صفحه 107:
Soret rn ery Pe ee | ‏کلی درس‎ 5( هر يك از هدف هاي محصول يادگيري باشد. مانند: روش علمی راعی دلند ون رابه شیوه ی موثری به کار

صفحه 108:
‎ols a‏ بر ‎ol> A AALS‏ * يادگيري ‎as au)‏ صورت فرابيد

صفحه 109:

صفحه 110:
مشکسل ایسن هدف: مشخص نکردن چگونگي است. آیا بايد جدول و نمودارها را تفسیر کند؟ آيا جدول و نمودار تهیه کند؟ يا از

صفحه 111:

صفحه 112:
". هر يك از اهداف كلي بر ‎CARAS‏ انتظاري که از دانش آموز مي رود (نه معلّم باید انجام دهد)

صفحه 113:
۳1 هر هدف ‎“ls‏ ‏بر حسب رفتار تهايي داتش آموز 1 ی شم اس

صفحه 114:
هدف هاي د اه « هه ۲

صفحه 115:
نام درس؛ قرآن موضوع درس: سوره ی توحید ابه ی؛ ویر ی اهداف کلی ‎eee eee ae‏ 0 را اشنا مي شود. 5 دانش آموز پس از پایان درس با سوره ي توحید اشنا مي شود. ‏> دانش آموز پس از پایان درس به سوره ي توحید علاقه نشان مي دهد. ‏دانش آموز پس از پایان درس به موضوع قواعدي درس توجّه مي كند. ‏5 دانتش آمون سن از بايان:دوس جع قرلن‌علاقه سندسین شود. ِ ‏© آشنا کردن دانش آموز با مفهوم و پیام قرآني درس. 7 مهارت هاي چهارگانه در دانش آموزان پس از پایان درس افزايش مي يابد.

صفحه 116:
نام درس موضوع در تییوت ری و كت ... سوم ابتدايي اهداف كلى: تقويت مهارت زبان آموزي فردي و اجتماعي یی سس ی شآ مس

صفحه 117:
ماهیت آاهداف جزئي همانند هدف ‎nlf‏ درس ‎{owl‏ اما در قالب موضوعي ریزتر و محدودتر. به عبارت دیگر» هدف هاي جزئي درس زیرمجموعه ي هدف كلي درس مي باشند. دقت در نوشتن اهداف جزئي 3 تنظيم درست توالي ‎iol‏ مي تواند ales Week ‏2ه‎ Bec cx Bee ! wm wee

صفحه 118:
هنگام تجزیه ي هدف هاي كلي و تبدیل لن ها به هدف هاي جزيي, زياده روي نكنيد. هدف هاي خيلي ‎as See‏ زيرا اين كونه موضوع مورد آموزش را بیش از حد کوچك و کم اهمیت جلوه دهد بلکه وجود يك فهرست طولاني از هدف هاي آموزشي موجب بي اعتنايي معلم و یادگیرندگان به آن ee ‏مر‎ |

صفحه 119:
هدف كلّي: كسب مهارت هاي مورد نياز با استفاده از وسائل معمولي براي اندازه كيري طول؛ حجم,

صفحه 120:
هدف بالا را مي توان به سه هدف زیر تجزیه کرد: 70000 كك خط كش: براي اندازه كيري طول اشيا 2 استفاده از يك ترازو» براي وزن کردن اشیا بر حسب گرم 3 استفادة اريك استوائة ي مدرج, براي اندازه گيري حجم 1 1 | تیا 5

صفحه 121:
هدف ‎Sle‏ ‏جربي ‏اسلاید seat I. ‏<ع‎ ۰ es.

صفحه 122:
نام درس:_. موضوع درس: ‏ , ‎ _.,‏ بایه | اوّل ابتدايي ۳۹1 كلي: تقویت حسنٌ شنوايي» زيبايي شناسي, تقویت حسنْ لامسه و بينايي براي تفاي فقوت ایجاد ارتباط و هماهنگي ذهن و چشم ودست. اهداف جزیی درس: توسعه ي مهارت هاي گفتاري» توسعه ي مهارت هاي حسي, توسعه ي مهارت هاي بكارگيري ابزار و تولید مواد هنري, توسعه ي پیشرفت شنيداري, علاقه مند شدن براي قضه گويي» توسعه ي مهارت هاي اجتماعي, تقویت حس. زيبايي شناسي و حسنْ زيبايي دوستي» تقویت کتاب خواندن؛ به کتاب خواني علاقه مندي پیدا کند. پرورش هوش هاي كلامي - زباني » درون فردي» طبیعت گرا را بیاموزد. بتواند قضّه ي گفته شده را روي کاغذ ترسیم کند.

صفحه 123:
بس از نوشتن هدف هاي جزئي. طراح بايد هدف هاي جزئي را تبديل به هدف هاي رفتاري نمايد. هدف هاي رفتاري هر جلسه تدريس بايد با توه به شرایط» ضوابط و امكانات متناسب با طوح ‎vt_lises‏ حيطه هاي يادكيري لیم شود سبچسن براساس جلسله مراتب از آسان به مشکل و یا به صورت پیش نیاز و پس نیاز مرئب گردد.

صفحه 124:
هدف رفتاری بیان شده است. افعال بکار برده شده کاملاً و و است.

صفحه 125:
4( .)55 ۱ ‎Pl eee we‏ را برای سنجش یادگیری دانش آموزان فراهم | هدف رقتارق در 3 بعد دانستنی ها مهارت ها 3 نگرش ها تنظیم شده است. هر يك از هدف هاي . فا > با هتف كل . ‎ba ro‏

صفحه 126:
بینانه ۳۳ ۳ — 4 - أهداف رفتارى 9 صورت نتايج يادكيري مورد نظر ارائه گردید. 7 هر يك از اهداف رفتارى در يك جمله

صفحه 127:
است. دانش اموزان ‎A‏ میسشر است . يادگيري هماهنكي دارند. ‏ (آمادگي, انگيزش, دوام يادگيري و ارزش انتقال يادگيري)

صفحه 128:

صفحه 129:
‎L a prc‏ از مکتب مکتب 1 فتار گرا یی گرفته اند» معتقدند همه ى هدقف هاى أصورز عتسى بايد به صورت هدف هاى

صفحه 130:
در ‎“pl ola.‏ صاحب نظران دیگری با هدف رفتارى مه طور کلی مخالفت

صفحه 131:
زیرا هدف رفتاری را برای یادگیرنده محدود کننده می دانند و مانع رشد و پیشرفت حتی برخی از صاحب نظران به علت داشعن مو صيع ویر ان رقم مورد ترديد قرار داده

صفحه 132:
با توجه این دو دیدگاه» بالاخره

صفحه 133:
به نطلر می رسد هر دو دیدگاه به بخشى از فرايند آموزش و یادگیری توجه ‎ghia cles cle ool most‏ غفلت نموده = زيرا نه تنهایی برای بیان ابعاد یه م نم رگ ‎Om‏ تعد قناعت د

صفحه 134:
بنابراين بهتر رفتاری هدف ‎as‏ ‏طور عمده به

صفحه 135:
«آیزنر» نوع دیگر هدف های آموزشی کند. نتايج یعنی چه؟ در اصل چیزی هستند که یک شخص پس از نوعی درگیر شدن با فعالیت ها با قصد يا بدون قصد به آن ها می ‎aay‏ چون واژه ی هدفء: معظور از تعیین شده ای را در بر می گیرد. ‏جاتعیت لازم را برای تعریف آن بخش

صفحه 136:
هدف هاي يادگيري ‎J— ol‏ )9 دسته هستند: هدف هاي فرايندي 3 هدف هاي فراورده اي. كويتستن :هاو فعاليت هايئ كه يادكيرنده براي رسيدن به هدف هاي فراورده اي انجام مي دهد گفته مى شود.

صفحه 137:
نمونه هدف هاي فرايندي یادگیرنده» ضمن کار با پازل هاء شکل و یادگیرنده» ضمن به دست گرفتن مداد به شکل ظاهري کلمات به دقفت نگاه کند. نمونه هدف ‎sl‏ فراورده اي یادگیرنده, بتواند باپازل هاي درم ريختهء جمع هاي اساسي نوع اول را مرئب کند. عاد گنزتده: پتواند بادر نات گراقفن

صفحه 138:
هه ان اصو رن و ‎Las‏ هدف هاي فراورده اي را بيش تر از هدق هاي فرايندي مورد تاكيد قرار مي دهند. به عنوان نمونه« لین وگرانلاند» مي گویند هدف هاي آموزشي را بان وه ‎vl‏ ‏که در پایان اموزش انجام دهند» عشي فر حص يبه بازده هاي بادگيري بیان کنیم.

صفحه 139:
‎cl ode nee‏ معتهدند که وفني در حیطه ی عاطفي با مسايلي مانند نگرش, علاقه و حق شناسي رو به رو مي شويم . مشكل تدوين 3 تحفق شود. براي مثال رفتارهاي مربوط به «يك هم شهري خوب» و علاقه و حق شناسي دانش آسوز نسيت به شعر و شاعري ۳ چگونه مي توان ‎Lasso‏ ‏اندازه گيري کرد؟ ‏از اين رو براي رفع مشكل دوس حدة. هلهء. ‎«ual «a .c Ice,‏ دي علمت: .هت

صفحه 140:
۳7 آموز نشان مي دهد که فعالیت] مورد نظر را دوست دارد. دانش آموز فعالیت هاي خاضّي را به مبل دانش آموز با جذیت و علاقه در فعالیت ها ‎aa: Pe ae‏ ور عستو وت يد دانش آموزي با علاقه در بحت ‎al case‏ 3 دیگران را به هم کاري و شرکت در جلسه تشويق مي كند. يادآوري مي شودكه هدف هاي آموزشي در

صفحه 141:
لحيس 35 که براي هر واحد باید نوشت. هدف هاي زياد ممكن است به اين تصور بیانجامد که تتیجه ي يادگيري بي اهمیت است. از سوي دیگر, هدف هاي کم ممکن هدایت کند. « تعداد مناسب هدف ‎«Le‏ به عوامل بسپاري ‎cep Sitios‏ دارد, ولي شايد بيش از هر جيز ‎a,‏ هدف تدریس و ‎Glew‏ یادگیرندگان وابسته باشد.

صفحه 142:
| هدف های رفتاری اسلاید x~aA ya a |

صفحه 143:
نام درس: علوم تجربى بأيه ي : سوم هدف هاي كلي: آشنايي با ريشه ي گیاه هدف های رفتاری: دانش آموزان در پایان درس قادر باشند: ‎<a.‏ روي يك كياه طبيعي: ريشه را نشان بدهند. 2 انواعي از ريشه را نام ببرد. 3:.ريشه ها را از يك ذيكر باز شنااستة. 4. توضيح تفاوت ريشه ي راست و افشان

صفحه 144:
1( در نواجی دارای ترافیک بالاء تراكم را كاهش دهيد. زيرا حواس يرتى و اختلال غالباً در نواحی ترافیک بالا رخ می دهد. اين نواحی ‎sols‏ حوزه ی کار كروهىء: نيمكت هاى دانش آموزان» رايانه و محل انبار است. اين نواحى ‎aS Wb Ll,‏ امکان دارد از هم جدا

صفحه 145:
است که به دقت دانش اموزان را کنترل کند. برای انجام این کار باید هميشه بتوانید همه ی دانش آموزان را ببینید. اطمینان حاصل كنيد كه بين ميز شماء مکان های آموزشی, نیمکت های دانش آموزان و همه ی نواحی کاری

صفحه 146:
اين كار زمان آماده

صفحه 147:
در هنگام انجام ‎aol»‏ ها و صحبت شابی. که مربوظ بة کل کلاس است: تعيين كنيد كه شما ودانش آموزانتانٍ دركجا قرار خواهيد باشند سا فعالیت صندلی خود را حرکت دهند یا گردنشان را بکشند.

صفحه 148:
1) ابا سازماتدهى كلاس نیازهای كودكان رآ براورده مى سازد؟ 2) آيا سازماندهى كلاس انتظارات ياددهى - يادكيرى را تامين كرده و با آن ها هماهنگ است؟ 3) آیا کودکان در تعیین سازماندهی كلاس به حد لازم دخالت دارند؟

صفحه 149:
هر یك از معلمان , در طراحي آموزشي خود با چهار نوع ارزش يابي از نظر زمان و هدف اجراى أن در اموزش به شرح زیر سر وكار دارند: 0 ارزش بابي آغازين ناميدة مي توا

صفحه 150:
‎as Gur £9) Qual‏ شود ‎92d) Noe Fe bacS gas ies,‏ برستان 55 استفاده قرار مي گیرد؛ ‏الف)آيا دانش آموزان بر دانش درس جديد است تسلط كافى دارند؟ ‏ب) دانش آموزان جه مقدار از

صفحه 151:
برای یاسخ دادن به سوال تت ى (الف) 59-65 رفتارهاي ورودی یا پیش هاى مورد نياز درس تازه 7 براى ياسخ دادن به سوال شماره ى (ب) به جاى ازمون رفتار ورودی» از ازمون

صفحه 152:
سوالات مطر ‎ct‏ شده توانسته است معلومات ورودى دانش -. سوالات بيش ازمون به موقع انجام يذيرفت. 7.از نتایج پیش آزمون احياناً در

صفحه 153:
— معلم برای دانش آموزان» منظور و معصود خود را از اجرای پیش ازمون» توضیح داده است. ".در ارزشیابی آغازین» نوع ازمون مورد استفاده معمولا ای نه 42 | ‎oS‏ ا ‎a‏ ا كاج

صفحه 154:
نوع ديگري از سنجش يادگيري که در صم آموزش 3 همراه با ‎cules‏ يادگيري دانش آموزان انجام مي كيرد سنجش مرحله ای با تکوینی يا ارزش يابي در طول تدریس است. هدف از این ارزش يابي: ويرايش آموزش است آن كونه كه تا حد امکان ‎ol‏ رآ براي بیش ‎ow‏ تعداد دانش آموزان کارا سازند. . در واقع این ارزش یابی معلم را در تعیین گام ‎Siw‏ يارى مى دهد .

صفحه 155:
با ارزش يايي مرحله اي» مي توان شکست در يادگيري را مشخص کرد و روش ديگري را براي تدريس ‎wash‏ ولي سشكست ادامه ‎«wb‏ احتمالاً ‎ov!‏ يابي تشخيصي لازم مي شود تا علل شكست به صورت کامل تر مشخص گردد. ارزش يابي مرحله اي معمولا به صورت خاص و در يك زمینه ي واحد درسي مشخص انجام مي كيرد.ء در حالي که ارزش يابي تشخيصي كلي تر است و براي سنجش ويژگي هاي روان شناختي دانش آموز انجام مي گیرد.

صفحه 156:
نیز در شمان آموزش تشضخيصي نام دارد.

صفحه 157:
زماني مورد استفاده قرار مي كيرد كه معلّم مكرري در يك يا جند دانش آموز رو به رو

صفحه 158:
به,عنوان, نمونه» یر ‎Sigel‏ در درس خواندن؛ ریاضیات 1:85 درس دیگر ‎Lu po‏ شکست مي خورد و معلم از طریق تغییر روش آموزشي خود يا تدابیر جبراني دیگر از عهده ي حل مشكل بر نمي آنه آن گاه اح ۶۱ ‎JL,‏ | مد نشخیصء .

صفحه 159:
در ستحشس تراکمي تمامي آموخته هاي دانش آموزان در طول يك ترم يا دوره ي آموزشي تعیین مي شوند. به منظور نمره دادن» صدور گواهی نامه و يا قضاوت درباره ی آثر بخشی کار معلم و برنامه ی درسی و اين آزمون به اجرا در مي آيد. اين نوع ارزش يابي معمولاً دور پایان دوره يي آموزشي به اجرا در مي آید به همین سبب به آن ارزش يابي باياني نيز مي كويند.

صفحه 160:
در اين نوع ارزش يابي, از دو نوع ازمون (ملاك مرجع) با هدف تعيين مقدار کي يادگيري فراگیران و (آزمون هاي هنجاري (ببا هدف مقایسه عملکرد افراد

صفحه 161:
‎eal)‏ میزان بهره ‏(آغاوين: تشخیصی» مستمر 3 يايانى) ‏۰ میزان بهره گیری معلم از روش ها و ابزارهای متنوع ارزش یابی مستمر

صفحه 162:
میزان بهره گیری ‎cule ol‏ ارزش یابی در اصلاح فرایند اموزشی با اهداف آموزشی (رفتاری) و محتوای و لو ء

صفحه 163:
1 موقعیت یادگیری مواد ‎end jag (3‏ های تکلیف 4(_ ویژگی ‎sl‏ ‏یادگیرندگان

صفحه 164:
آموزش در يك موقعيت یادگیری تدارک دیده می شود. وسايلى را ‎as aS‏ طور لممود كرفت محدود مى , انواع وسایلی كه در كلاس اول | وا ات »1 جح جح “هد ددا د مشوعد رو

صفحه 165:
3 ‏مواد‎ S ‏ویزه‎ basic ae 6 ci ‏ها تاثیر می گذارد. همه ی‎ ‏وسايل توانايى انتقال هر نوع‎ ‏يياامى را ندارند. مثلاً با‎ ‏استفاده ار تابلوی گچی اگر جه‎ ‏می توان همه ی قسمت های‎ ‏م .| تا ماس تن‎ ee.

صفحه 166:
Se ‏الف) توانایی انتفال‎ پیام مورد نظر ‎(z‏ سهولت کاربرد ‏>( سهولت دستکاری و

صفحه 167:
در انتخاب وسايل [مورنشى» نی لملكردى اك ۲ نتيحه 3ت می رود تاج ‎a‏ دقت مطالعه شود. برای منال هنگامی که قرار است اطلاعات کلامی اد 2 این ‎ae el Sa PS ee‏

صفحه 168:
خصوصیات ویره ی یاد گیرنده» نوع خاصی از وسیله ی آموزشی را طلب می کند. از طرف دیگره هر کدام از یادگیرندگان 3 روش .1 8 د

صفحه 169:
ايل ز ‎slg‏ ‏ر كلاس درس ا 2 سانا ركب ‎ow ۱‏ ۰ وسایل ف در ; سس ‎ns‏ ‏ناس وم ۱ ب 3)میزان تسلط در آموز وسایل گیری بكا ركب

صفحه 170:
" ميزان تنوفع در بکارگیری وسایل آموزشی 7 "استفاده ی به موقع و لازم از وسايل هنگام تدریس

صفحه 171:
آموزش از مخاطبان یا دانش آموزان انتظار داشته باشیم. منال: از مفاهیم محسوس مورد نظرهستند, اگر اطلاعات كلامي رن خا ‎aL‏ استفاده از رسانه اي که قابلیت ارائه ي مطالب كلامي را که به صورت کتبي يا شينداري دارند مناسب است.

صفحه 172:
2 تجربیات ‎oe‏ لازم برای تحقق هدف "ها رعلا براى تحقق هدف 3) علاقه ی دانش آموزان 4( اصول یادگیری (نباید به اصول یادگیری در نظریه ی خاصی تاکید کرد.)

صفحه 173:
" از روش هات تدریس فعال؛ استفاده شده است. است در ایجاد خلاقیت دانش آموزان تاثبر بگذارد. 3 از الگوهای یادگیری متفاوت در روش های تدریس استفاده شده است.

صفحه 174:
1 روش های انتخای» علاقه ی دانش آاموزان را مورد توی-ه قرار داده است. 5. روش انتخابى: موجب مشاركت دانش اموزان در حل مسائل وقد كج در هة. دواع اه ‎SS‏ 22 اد حك ار

صفحه 175:
= اهداف و موضوع درس بوده است. رشد جسمی, ‎«sable‏ اجتماعی و ... دانش اموزان بوده است. 8 رن اتعانی متناتت ‎Lies‏ ‏زمان و مکان تدریس بوده است.

صفحه 176:
معلّم نمی توآند بدون توجه به انگیزه و علاقه دانش آموزان؛ تدریس را شروع کند. زیرا تدریس» تزریق ند نیست. لذاء مهارت داشتن معلم در اين مرحله, بسیار مهم است و نقطه ی شروع تدریس به جنم مدرد > و ۳۳ ۳ دار د نا

صفحه 177:
این کار دو مرحله دآرد. مقذماتي است. بهترين راه جلب توخه دانش آموزان» این است که مکث کنید, کنید تا کلاس آمادگي پیدا کند. — مرحله ي دوم, توجیه است. حادنه, شيئي, فرایند یا ابزاري انتخاب شود که مورد توجّه دانش آموزان قرارگیرد و هدف هاي درسمان با آن همساز شود.

صفحه 178:
Sel) | 7. وقتي موضوع درس عوض مي شود. 9 قبل از مرحله ي يرسش و ياسخ 4. قبل از بحث و كفت و كوهاي جمعي, كارگروهي و برپايي جلسات آزاد انديشي 5 قبل از نمایش ‎obs‏ اسلاید و ارائه ي هر نوع برنامه ي صوتي يا تصويري 1

صفحه 179:
نمایش دادن يك ‎els‏ ‏" نشان دادن چيزي جالب و جذاب ‎Jai‏ داستان کوتاه 7 يك اقدام غیر عادي 5 بهره گيري از افراد خارج از کلاس © اجراي يك نمایش کوتاه 7 استفاده از شعر و تمنیل © ارائه ي خاطره 7. طرح يك معمًا . ارائه ي يك گزارش کوتاه

صفحه 180:
توكّه به وضع فیزیکی کلاس, وضعیت روحی و روانی فراگیران 2 استمرار ایجاد انگیزه در تمام مراحل تدریس ِ 3 ستوه فردن: افکازر ذآنش آسوززآن. به.سفور جدّی به موضوع درس با انگیزه ي ارائه شده 4 متناسب بودن انگیزه, با ویژگی های جسمیء, عاطفی» شناختی 7 ارائه ي انگیزه به موقع و در زمان

صفحه 181:
‎)-٩‏ مرحله معرفی و بیان هدف‌های صریح آموزشی معلم پس از جلب توجّه دانش آموزان, باید موضوع درس و اهداف لن ها را به دانش آموزان_ معر سید ‎ae‏ معژفي درس و متتاسب با ساختار شتاختي ‎sale‏ آموزان باشد. ‎olay‏ باید انتظارات خود را از دانش آموزان. بسیار ساده, روشن 3 مشخص بیان کند. زمان اختصاص داده شده براي

صفحه 182:
در مرحله ي ارائه درس محتواي مورد ‎ETH |‏ بايد دقيقاً مشخص شود. از روش هايي چون سخنراني» بحث گروهي» نمايش تصاویر پرسش و پاسخ و... به عنوان روش هايي که براي اموزش هر قسمت لازم است, استفاده شود. معلم بايد اطمينان كعدو فا فهك وؤال. ممطلفي اراد

صفحه 183:
براي تثبیت مطالب ارانه شده در ذهن دانش آموزان, لازم است درس ارائه شده بع عاو ‎es a‏ رات ی . تلخیص و جمع بندي» مفاهیم از دست داده شده در طول آموزش را براي دانش اموزان روشن مي كند از نظر فثي يايان دادن به تدريس عبارت است از: _ معطوف كردن توحّه دانش اموزان به تكميل كردن وظايفي خاص يا به سلسله مراتب يادكيري

صفحه 184:
1 روش تلخيصي ( مروري يا دوره اي) در اين روش معلم تلاش آموزشي مورد تدريس

صفحه 185:
عبارت است از؛ ‎dp lS‏ آصول و این روش بیشتر بُعد تمرین دارد و شرايطي را به وجود مي اورد که 7 ب ‎vw)‏ ‏از لنت حجه که امه‌خته انده ‎a‏ حمل

صفحه 186:
اين روش در موقعیت هاي خاضي كه براي معلّم بيش مي آيد واو تشخيص مي دهد و تصميم مي كيرد که چگونه کلاس خود را پایان دهد کاربرد دارد. به طوري که از قبل براي اجراي آن هیچ گونه طرح و نقشه اي از سوي

صفحه 187:
۱ oo) eee دیشب یه خواب دري وري دیدم, خواب ديدم که توي مدرسه درس مي دم» انگاري بچّه شده بودند همه ي معلم هامون» و من

صفحه 188:
براي هر شب شون صد تا كتاب تاريخ دادم که بي بهونه» همه را أز بر كنند دونه به دونه» و وادارشون كردم بدون این که چراغ روشن کننده همه ي اون ها را از حفظ بخونند» به عنوان گردش علمي تابستان, فرستادم شون به اطراف مغولستان.

صفحه 189:
3 دادم این بود؛ که 1 ۱ 5 به ماگنولياي ارغواني هفت ‎a - os‏ = ۱ موديو ب يرورش بدن » از شون پرسیدم چند نمره ي بد با هم » ۱ ial ۱ ‏ب‎ . 3 ‎ass:‏ ي چه قدر اشك را

صفحه 190:
اكه هم سرکلاس حرف مي( قدر نیشگون شون مي خلاصه جیغشون هي بلند تر شد - تا من پریدم از خواب» داد؛ خوش و ناب «شل سیلورستاین»

صفحه 191:
تكاليف الا تاه پشتوانه ‎Ss‏ آرزشمند 3 تسهیل گر برای یآددهی و پادگیری هستند. این فعالیت به ظاهر پایانی», خود شروعی پرای تداوم جریان یادگیری است. ‎A‏ درسی, وظایفی بر عهده ی دانش آموزان می گذارند تا نسبت به انجامشان اهتمام نمایند. نمایند تا یادگیرندگان به تمرین کردن» كاربستن مهارت هاو دانستنی ها بپردازند.

صفحه 192:
پروفسور لي برويت يس از بررسي و ‎tla puro Su Ber‏ طبقه بندي مفید و جامعي از انواع تکلیف شب را ارائه نموده طيف گسترده مووود استفاده معلمان, محققان: كارشناسان و ‎asc‏ مندان ‎as‏ امر تعلیم و تربیت واقع گردیده است.

صفحه 193:
اين نوع تكاليف براي تقويت مهارت ها 3 دانش هاي کسبت شده مناسب مي باشد 3 معمولاً به صورت كتبي ارائه مي گردد. بهتر است این تکلیف در کلاس درس و در حضور معلم انجام شود. _ است که معلم از دانش اموز بخواهد آموخته های جدید خود را با روش شخصی و به شکلی قابل فهم به كار

صفحه 194:
فيزيكي و شيميايي که در اطراف 2) با رسم جدول اسامي استان ها و مراکز آن ها را بنویسید( نام استان ها و مراکز را حفظ کنید).

صفحه 195:
قصد نهايي این نوع تکلیف, وادارکردن دانش اموزان همه كسب زمينه مناسب اطلاعاتي جهت آماده شدن براي دروس و مباحثه روز بعد است. تکالیف آمادگی زمانی سودمندند که ابتدا رهنمودها, راهنمایی ها 3 در مورد چگونگی و چرایی انجامر تکالیف کاملاً برای دانش آموزان تبیین گردد و ابتکار عمل؛ قدرت تخیل و روش مشخصی مراعات شود.

صفحه 196:
1) قرار است فردا صداي ( گ گ) را تدریس کنیم و طرز نوشتن آن ها را یاد بکيريم امشب خوب فکر کنید و 2 کلمه پیداکنید که در آن دوصداي ( گ گ) در يك کلمه باشد. 2) از بزرگ ترها در مورد زلزله, دلیل وقوع ‎col‏ پيامدهاي زلزله و. .. مطالبي را جمع آوري و به کلاس گزارش دهید ( زیرا درس جلسه‌ي بعد» درباره‌ي زلزله است.) 3( درس زندگي خانوادگي از کتاب مدني را خوب مطالعه کنید قراراست انشاء الله در جلسه‌ي بعد این درس را به صورت ايفاي نقش اجرا کنیم.

صفحه 197:
اوه ععالیت هاي كلاسي و فراهم اوردن موجبات يادكيري ايده ها و مهارت ها را در موقعيت هاي جديد است. اين نوع تكليف به صورت پروژه های دراز مدت و در امتداد کارها و موضوعاتی است که در کلاس درس تدریس شده 3 ادامه ‎cod ol S‏ صورت فردی انجام ‎ino‏ گیرد و معمولاً خود انتخابی است.

صفحه 198:
1 درس آمروز ما راجع به ضرب عدد صحیع درکسر بود. شما به عنوان تكليفتم | جند مساله جدید شبیه 2) در مورد آلودگي هوا که درس دهید.

صفحه 199:
فویل اعتقاد دارد که وقتي دانش ‎eet‏ مفاهیم و مهارت هاي مکتسبه درکلاس درس را با هم ترکیب کند و در يك راه يا راه هاي جديد و متفاوت به كار بندد اين نوع تكليف را «تکلیف خلاقيتي» گویند. تکالیف خلاقيتي ممكن است به صورت كتبي با ششافين و ما ب سورت اتجام كاري يا حل مساله اى خاص باشد.

صفحه 200:
۴ از نظر خود رسم كنيد و دلايل خویش را براي جایگزین کردن مکان هاي اداري اجتماعي و مسكوني در این نقشه بیان دارید. 2( فکرکنید شما يك جهان گردید مي خواهید از کشور پاکستان به ارمنستان سفر كنيد و سقرنامة اي را هم بجویسیه در اين سعرنامه جه مي نوشتيد؟ 3( كردي خيالي از زمین بکشید که نشان دهنده‌ي پیش بيني شما از اينده‌ي كره‌ي زمین باشد.

صفحه 201:
76 اين نوع از تكاليف با هدف تولید دانش توسط فراگیر مورد استفاده قرار روش انجام تکالیف عمدتاً مبتفي بر شیوه ‎Ss‏ حل

صفحه 202:
‎es‏ الي ف يزوهشى ب ‏خلاف آن چه اکنون در بسیاری از کلاس های درس رایج است» به معناى انجام صرف ‏تحقيق و يا جمع اوری اطلاعات به تنهایی ‎

صفحه 203:
3 معلم در يايان درس «اتم» نه دانش آموزان ‎wo‏ گوید: «امروز وقتی راجع به درس فکر کردید, تصور کنید ‎as‏ شما کاشف ذره ذره را بکشید, نامی برای آن انتخاب كنيد و كنار لن بنويسيد و در چند جمله به ویژگی های ان اشاره کنید.

صفحه 204:
طبق نظریه ی هوش چندگانه ى گاردنره هوش ‎an‏ های گسترده ای پیدا نمود و بر اين اساس تعداد افرادی که توانمند و باهوش محسوب مى شوند طيف وسيعى را به خود اختصاص داد.

صفحه 205:
هوش لفظى - براي دانش ‎er‏ داستان هايي را تعريف كنيد كه 827007 كردن را به كار كيرند. مثلاً داستان دو اردكي كه در فصل تابستان در حالي كه هوا خَبلَي كرم مواق در برکه ای ‎col‏ شتا مين ‎SUS‏ چیه اردك هم از كنار بركه عبور مي كردند. تا اين كه از بين اردك هاء سه اردك در داخل لب برکه براي شنا پریدند سپس از کودکان بپرسید: در این برکه چند اردك در حال شنا کردن بودند ؟ ( دانش آموزان مي توانند خود نیز داستان هايي را از این قبیل ساخته و براي دانش آموزان کلاس تعریف کنند , سپس پرسش هايي را در مورد جمع کردن از دانش آموزان بپرسید).

صفحه 206:
الف) تكاليف عمومی آن دسته از فعالیت ها و تمرین هايي هستند که الزاما به عموم فراگیران داده مي شود و اغلب از نوع تمريني: ویا آماذه سازي هستند و بر اساس اهداف مهم درسي و توانايي هاي همه دانش آموزان طراحي مي شوند. مثلاً: بچه ها از درس نماينده‌ي کلاس كلضاتي را کنه:عشدید دارنند براي ‎plied‏ ‏بنویسید.

صفحه 207:
که امروزه در فرآیند ياددهي و بادگيري جابگاه ارزشمندي داشته ويكي از راه هاي پیشرفت تحصيلي و آموزشي به حساب مي آيفد دز اتن نوع تكليف: ‎tes‏ بر اساس شناخت فعاليت ها و توانايي هاي هر يك از گروه ها موضوعات مناسبي را مطرح مي کند و هر گروه با برنامه ريزي و اجراي هدف مورد نظر معلم آموزش را محقق مي سازند. ee ee ee ee ee ‏به طوری که هرکلمه شروعشان با (ب) باشد.‎

صفحه 208:
۱ i ee بیش تر جهت شناسايي 3 تقویت استعدادها 3 تفاوت هاي فردي و توجه به آن ها از موضوعات مهم در اموزش و پرورش افراد است. معلم براي ارائه اين نوع تكاليف توانايي ‎ia‏ ‏علائق و بنيان ذهني و فكري فراكيران را در نظر مي كيرد و بر اساس ‎yl‏ ها فعالیت هايي را مطرح كه فقط يه تعدادي از دانش آموزان انجام آن واگذار مي شود.

صفحه 209:
= ان . مي ‎aw as or‏ روه لديم كد دهند

صفحه 210:
از فراگیران انتظار مي رود اطلاعات جهع آوري شده را به صورت كتبي در كلاس ارائه دهند.

صفحه 211:
در آين نوع تکلیف از فراگیران نظرء تکلیف كلاسي را در قالب يك كار عملي( فردي يا كروهي) آشوو ‎g ni‏ 0 ارائه مي نمايند.

صفحه 212:
در فرایند تکلیف توجه به سه عنصر مهم طراحی ‎Lol‏ و ارزشیابی تواند دستاوردهای حاصل از فرایند تکالیف را به حداکثر برساند.

صفحه 213:
Tos عنوان تکلیف: مت | وا وی انفراي هدف تكليف: مسيم اضف صصق ar ‏م ري ا ا ل‎ le

صفحه 214:
محتوای و اهداف ارائه شده توصیه ها: الف) محتوای تکالیف ارائه شده مقدم بر میزان ان است. ب) دو ویژگی حداقل زمان و حداكثر بهره را در تعیین تکلیف مد نظر قرار داد.

صفحه 215:
ee ete ‏اهداف درس باشدء امکان‎ ‏تولید انديشه را فراهم آورد.‎ ‏میزان ایجاد خلاقيت,‎ | ‏جذابیت؛ تنوع 3 شادابی در‎ ‏تکالیف ارائه شده‎ & میزان تناسب تکالیف در دتسى با رشد جسمی ؛ لوس سین لیرد

صفحه 216:
میزان نقش فعالیت ها در کمک به سهولت دستیابی به مقاصد اموزشی و تربیتی درس مبزان واضح و روشن بودن تکالیف میزان مشخص بودن منابع تحقیق, زمان ارائه و شیوه ی تحویل آن تواند به فراگیری بیش تر و بهتر دانش آموزان کمک کند که سه خصوصیت کوتاه بودن, موثر بودن و خلاقیت محوری را در خود داشته باشد.

صفحه 217:
)( غاب یا هماهک ی بی مقدار تکلی ف ارائه شده با كاك س يافته براى د تكليف 10 میزان نوجه ۳ به نحوه ی بررسی تکالیف درسی و بازخورد ان *7) فرصتی برای بازی و فعالیت های شخصی دانش اآموز را باقی بگذارد. *12) متناسب با شرایط زندگی (اقتصادی, اجتماعی و فرهنكى) باشد.

صفحه 218:
در اسلاید «cS ARs . a Qo _ "" ‏ل بد‎ | |

صفحه 219:
‎al‏ پنجم درس: بخوانیم موضوع: آریو برزن ‏بسطي: درس را خلاصه نمایید و نتیجه را به کلاس ارائه نمایید. عمومي: به دلخواه کتاب داستاني که ار قهرمانان و دلاوران کشور است را ‎alle‏ گدو قلاهه ي آن را گزارش دهید. ‎ *يدرف‎ ‏(دانش آموزاني که در نوشتن کند هستند.) درس را بخوانید و صداي خود را ضبط کنید. چند بار سعي کنید سرعت خواندن سما زیاد شود و بعد که حس کردید سرعت گرفتید صداي خود را ضبط كنيد و مقایسه اي بین صداي اول و صداي دوم د اشته باشید. (خود ارزيابي) و نتيجه را به كلاس گزارش دهید. ‏(دانش آموزاني که مشکل حافظه ي ديداري دارند.) با کارت واژه هايي که به دست آن ها مي دهیم چند جمله بسازند. ‏(دانش آموزان خلاقي که در کلاس هستند.) امروزه چگونه مي توانیم به دفاع از دستاوردها و آرمان هاي کشور خود وفادار باشیم و براي سرافرازي كشور جه كاري مي توانيم انجام دهيم؟ در اين رابطه مي توانيد با كساني كه به نظر شما قهرمان هستند مصاحبه أي هم داشته باشيد. نتيجه ي كزارش را به كلاس ارائه دهيد.

صفحه 220:
مشخصات طرح درس نام کتاب موضوع درس بايه مشخصات طراح آموزشى نام و نام خانوآدکی

صفحه 221:

صفحه 222:
‎ce eee‏ نیازها و ‎ore ‏فراگیرندگان‎ ‏وازه هاي غير‎ ‏رفتاري‎ ‏در برگرفتن تمام‎ ‏بج واحد‎ ‏درسي (حيطه هاي سه‎ (ats ‎ ‎af ‏و‎ #2 op ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 223:
perpen sp (توجه به توانايي دانش آموزان؛ ‎“a‏ زمان لازم ‏رسب ‎als,‏ ‎es‏ ار از ‎ ‏دانش آموز 7 ‎os ae ee ee Pe‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 224:
اد که رن( +

صفحه 225:
بیان اهداف رفتاری به صورت

صفحه 226:
۳ تمودن معیارکه برای سنجش یادگیری نوشتن اهداف رفتارى در يك جمله --05 ۱ زمان حال ساده) تناسب تعداد اهداف رفتاری با

صفحه 227:

صفحه 228:

صفحه 229:

صفحه 230:

صفحه 231:
سانيا ۲۳6۳ 60

صفحه 232:

صفحه 233:

صفحه 234:

صفحه 235:
جوم ا 5۱

صفحه 236:
£ شاخص 6 ارزشیابی بیان موضوع درس به ‎١‏ ‏طور شفاف بیان اهداف و حدود *| | انتظارات ' = درس

صفحه 237:
ارائه ی محتوای درس با یک روال منطقي (فعالیت ع« ‎sla‏ مقدماتی, ‎re‏ یادگیری و پایانی) 6 توجه به زمان €: ‎i‏ ‎we‏ در فرایند ‎a bas pl‏

صفحه 238:
توجه به برقراری ارتباط افقی ۱ و عمودی درون ‎els |‏ درس از 0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 239:
كروهء بیان اهداف و حدود بکارگیری به موقع گروه ها توجه کافی و به موقع کتاب درسی ۲ 9 FeO

صفحه 240:
EF yey 9 تاثیر روش های انتخابی در ایجاد آموزان تاثیر روش نتخابی در آموزان اجراى كام به كام روش يا الكوى انتخا wy

صفحه 241:
میزان تناسب تکالیف درسی با محتوا 3 اهداف ارائه شده میزان توجه به میزان تناسب تکالیف درسی با رشد جسمی؛ عاطفی,

صفحه 242:

صفحه 243:
۱۰ me توجه به زمان و شيوه ى ارايه ى انجام تكليف معرفى حم مفيد و

صفحه 244:
| ry eee نتناعة هي لززض ‎glel xv ESL‏ خواندن خود ادامه مي دهد. جون مطمئن است که بال و پر دارد. معلم براي دوري از لغزش ها و داشتن اعتماد به نفس . بال و

رایگان