صفحه 1:
صفحه 2:
TeamWorking
گر دآورنده: مهدی محلوجچی
افای معید معيتيت
باس 1398
صفحه 3:
: اهداف
تعریف کار تیمی
انواع كار تيمى
تفاوت كروه و تيم
ويزكى هاى تيم خوب
اصول و ضوابط كارتيمى
مراحل شكل كيرى تيم
صفحه 4:
با هم
همكاري ؛ مذاکره ؛ کار
تيمي
حل مسئله
صفحه 5:
مفهوم کار تیمی
مفهوم کار تیمی در حقیقت آنقدر ساده است که اغلب مردم فهم آن را بسیار عادی
میپندارند.
و همین مسئله که آنها با این فرض, کار تیم را انحام مدهند مشکلساز است جرا
که آنولدر معملوژکاو گیو کی انهاه
تجربدى حضور در يك جلسه 5 eS 5 SE
و ایفای نقش در آسن ویا "7 SPP
مواجهه با یک گروه جدید از ai) 6 SINC)
همکاران و انجام کار جمعی را اه ral
داشته است اما اینها صفاً مر
مثالهایسی از گروههای
کاریاند
صفحه 6:
نيم
واژهی تیم برای افراد مختلف معانى كوناكونى دارد.
ذهن برخى از شنيدن اين واه به ورزش, مربیگری, و تمرینهای سخت برای پیروزی و
قهرمانی در یک رشتهی خاص کشیده مر * ٠-
برخی نیز به ارزشهای کار تیمی
همچون مشارکت, همکاری, و
کمک به یکدیگر توجه میکنند.
برخی دیگر فکر میکنند هر گروهی
که با یکدیگر کار میکنند, یک تیم
هستند
و ذهن بعضیها هم در وهلفی اول
به مشارکت دو نفر همچون ازدواج و
یا شراکتهای کاری معطوف
Bo
صفحه 7:
Beli
گروهي از افراد که در جهت رسیدن به هدفي مشترك با یکدیگر همكاري میکنند
دويا جند نفره از افراد است که به طور مستقیم با یکدیگر تعامل برقرار نموده و به
منظور رسیدن به اهداف, کارها را هماهنگ مي کنند
گروه كوچکي. از افراد است که داراي مهارت هاي مکمل هستند و به هدف مشترك,
اهداف, عملکرد و رويكردي که خود را در مقابل آن پاسخگو مي دانند, متعهد هستند
يك گروه دو یا چند نفر از افراد که به طور مستقیم با یکدیگر تعامل برقرار کرده و به
منظور رسیدن به هدف, کارها را هماهنگ می کنند.
در تعریف فوق سه نکته وجود دارد:
1. حداقل دونفر بايستي در تیم حضور داشته با
oc تور سم تال بر ند گرهایشان را به صورت هماهنگ
انجا دهند
3 اعضا باید دارای هدف مشترک باشند.
صفحه 8:
تعریف گروه
مجموعه ای از دو پا چند نفر را که بطور مرتب با هم برای کسب یک یا چند هدف
مشترک کار می كنند
انواع گروه :
گروه رسمی: مانند: گروه کاری, گروه پروژه, انواع شوراها, انجمن دانشجویی, بسیج
دانشگاه
گروه غیر رسمی: مانند: گروه دوستی, گروه ذینفع, ۴ مه ح- * -
اسان
صفحه 9:
تفاوت تیم و گروه
بين يك تيم ale و گروه تفاوت وجود دارد
يك تيم به تعداد کمی از افراد گفته میشود که دارای مهارتهای تکمیلکنندهی
یکدیگر بوده و دارای مقاصد, اهداف, و رویکردی مشترک و مهارت های مکمل
هستند که بر مبنای آنها به هم پیوند میخورند و به یکدیگر تکیه میکنند.
اعضای تیم به یکدیگر وابستهاند و اين بدین معنی است که عد فعالیت یک
a oe عدم انجام کار تیمی میشود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر
aan Aso کی وود وبا ند نف رکه دور ts]
هم گرد آمده اند تا هدف هاى معينى 5 af
بدست آورند. عملكرد آنها صرفا نتيجه ى 2
مشاركت انفرادى اعضاى كروه است. 4 ا
گروههای کاری, گروهی از افراد هستند
۳۸ ۳ ار اه Sas as
يك نفر بهره مىبرند. كار شخصى در انها | تسدی,کرس اتا ل
بیشتر تمود دارد, مانند کار Sy clad | شدعب مت سس سم سير يعد
صفحه 10:
بقا/ رقابت اترس از قدرت
بیرونی
امنیت | وابستگی | حس تعلق
پیشرفت اتوسعه/ آرمان گرايي
ابتکار اسودمندی اجتماعی
ارتباطات گسترده
به راحتی با هم ترکیب مى
يابند
هويت تيم را آشكار مى كنند
كروه
نيازهاى مادى / فيزيكى
نيازهاى عاطفى اجتماعى
دورنما و اهداف مشترى
اصول و ارزش های مشترک
ارتباطات ناچیز
ایجاد گروههای کوچک
هویت خود را پنهان می کنند
صفحه 11:
۳
تیم هایی که به وجود آورنده و انجام دهنده کار هستند
تیم هایی که پيشنهاد دهنده کار هستند
تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را به عهده دارند
چه زمانی نیز به تیم داریم؟
در مشکلاتی که کسی به تنهایی برای آن راه حلی نمی شناسد
بی ثباتی در کار
تجربه تحول سریع
نیاز به همکاری از نزدیک
صفحه 12:
pep های
Functional ۱
Problem solving وظیفه ای Virtual
مجازی حل کننده مسائل
3 \ ه ۹ ۳
i 1 Th << ]یو
gaa dau
gy aD
7 Cross-functional
صفحه 13:
اصول و ضوابط کار تيمي
صفحه 14:
لا صاحبنظران يكي از عوامل توسعه نيافتگي ایران را فقدان فرهنگ کار تيمي در امور
مي دانند. 3 ° 1
براساس نتایج يك کار تحقیقاتی در سال 1987, حدود 28 6 از بزرگترین شرکتها
کارهایشان ule تیم انجام مي دادند. در حالي که در سال 1996 اين رقم به
78 % ودرسال 2008به بیش از 491 آفزایش یافته است.
مزیت های تیم ها:
of ها نسبت به سازمانهاي سنتي داراي قدرت انعطاف بيشتر بوده و در برابر محیط
در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. . .
آ تیم هاي كاري موجب بهبود كيفيت زندكي كاري مي شوند
لأدر تيم هاي كاري اثربخش اعضا نسبت به اهداف تيم متعهدند
ل افراد باعضويت در تيم ها دانش و بينش خود را افزايش مي دهند و در نتيجه اين امر
موجب افزايش خلاقيت در سازمان مي كردد.
صفحه 15:
تعهد
7 دريك سازمان اهميت تفكيل تيم
NE
1B
1
5
صفحه 16:
مرحله شکل (Forming) e45 SS
بر اساس مدل توکمن ودیدگاههای رابینز یک تیم پنج مرحله را طی می کند
* افراد به دور هم جمع شده اند و بسیار مشتاقند تا اطلاعات کسب کنند
* بسیاری از گفت و گوها با مباحث سطحی جریان می یابد
** افراد در اين مرحله با احتیاط سخن می گویند و مراقبند تا گفته های آنان باعث
0 آزردگی خاطر نشود
** دراين مرحله سوالات زيادى در مورد علت شكل كيرى تيم مطرح مى شود و
افراد می پرسند که شکل گیری اين تیم چه فوایدی برای آنان دارد و از طرفی
ممکن است با چه مشکلاتی روبرو شوند ؟
* رهبر تیم نقش بسیار حساس و مهمی دارد و باید با اقتدار به سوالات پاسخ
دهد و اعضای تیم را به گونه ای راهنمایی کند که آنان نقش خود را در داخل تیم
باز پابند درغیراینصورت تیم در اين مرحله باقی مانده و موفق به ورود به مرحله
بعدی نخواهد بود