صفحه 1:
Kaizen ‎Mast eee ela‏ رون تان ‏ندا دهقانی تفتی ‏مدیریت کیفیت جامع خدمات ۰ استاد محترم : دکتر یزدان شیر محمد: ‎ ‎AF jel,

صفحه 2:
i 4 Change Good عععل) ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است ‎raed‏ مر سر

صفحه 3:
جطااا7 7ب ب بااأ 05 ‎TTT‏ 00 بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر شرکتهای ژاپنی ناچار بودنند که فعالیت خود را از صفر شروع کنند. کایزن یک شیوة مدیریتی ژاپنی است که براساس دیدگاههای دکتر ‎Cor Capel gener pene co ire] hi) Neyer We eer fe Serene Pee‏ 10 Pree aPC RSCG Can [ed eye cares mes Caemcrenl r 5307 et 121110111011112 Fee ‏ال‎ eS Rte TO) ‏اخله ی همة افراد - مدیریت ار‎ -تعريف که كايزن عامل اصلى و حتمى موفقيت زاين در مواجهه با جالشهاى دهه هاى ‎6١‏ و +5 میلادی بوده است.کایزن دیدگاهی است که به عنوان مذهب سوم ژاپنی ها فرا گرفته 5308

صفحه 4:

صفحه 5:
alzen © استراتزى كايزن بر اين باور است كه استاندارد ها طبيعتا بصورت آزمايشى تدوين شده اند و ا ا ا اا ل 0 ی ار را 3000 کلی را در نظر درد بسیار کم هزیته بوده و غالبا متیع (زمان » سرمایه.درانی ها و -)قابل ‎ps rer mE eRe rye Oey) | ce ey ele en‏ سس و سس تس ۱ با ۱ را ‎pe‏ سب روا ماساکی ایمایی رئیس موسسه کایزن در ژاپن در کنفرانسی که در سال ۲۰۰۶ در زوریخ برگزار شد درباره كايزن جنين كفت : ‎ten as Le‏ ا ا ا ۱ اتوصيف” كايزن” كافى نيست كايزن يعنى بهبود . ل 0

صفحه 6:
7ر70 ب ب7باأ 805 __ در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود مستمر در یک سازمان باید سه اقدام اساسی صورت بگیر: ۱ اشوند. ۲ فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوندد 100۲ ) با ‎Rep Tee RC)‏ OU (re RiNtegn en rResnpe ‏ا‎ ‎BeOS SC Py en TOM ETE ON ede rn aren ec rede 1 [oC gee

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
ا ا ا | eee bere TS ee Lory Lee eee Se eee eee] ل ‎ROM Feee eeond ere ere RO Ph‏ تحص ۱ 1 4

صفحه 10:
7ر70 ب ب7باأ 805 __ مراحل اجراى كايزن عملى 0 ‏ا‎ oe] ea) ) ‏ایجاد و سازمان دهی گروه بهبود ( تیم کایزن‎ -۲ ‏ار را ار‎ ۴- تشکیل کارگاههای آموزشی و آشنا سازی مفاهیم و ابزارهای بهبود ه- آغاز نظام آراستكى (8)© ) ‎PGES UDO eo ieee‏ ‎eR Rae ee pe Ree e ea OTe tt ye creo)‏

صفحه 11:
2 ی لعطلتغيير فيزيكودر آرليش ناحيه نمونه بدوزفوتوقت © ‎ee eae‏ ا ی لطاغ رسانیبه سایر همکارلن‌در مورد موفقیتحاصله -10) ۱ ۳

صفحه 12:
Gras of te Kozed The Standard Work elements of a Kaizen are: Do It Ont Document Again Celebrate ‏الدع عط كه‎ A Make thi Le 2 4 the Standaid Identify ~ 44 Wast ‏مت‎ ail - ۴ 59 ۱ 0 (© cee ‏و جيب حم بوت‎ Measure 7 naa ‏ل‎ Results =) — Plan a Countermeasures Realit Checks: Make Changes Verify Change 5 ۱ ‏ی ی‎ ‏وه‎ 1 5 7) _— 6

صفحه 13:
روش بهبود تدریجی - کایزن ‎(cea‏ روش جهش بزرگ - نوآوری خلاقیت يا ۲72 مرحله ذهنی نوآوری یا ۱۳/۵۷ مرحله عملی یا پیاده سازی روش ترکیبی - کایزن و نوآوری

صفحه 14:
7ر70 ب ب7باأ 805 __ 000 ‏ا ا‎ ee Be دنبال تغييرات انفجارى يا ناكهانى باشيم . بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه بيوسته | ‏الل‎ ye tae eee a Tey Innovation هر

صفحه 15:
(رونرجمنرسزیرک. نو آوری) ‎Up ect oe ems mts Lene ease ed‏ ۱ ‎OBS on Bone e aT Teer cere Ree Contr oe‏ ۱ نیابد.بلافاصله بعد از استقرار رو به زوال خواهد گذاشت. novation ۱ 1 inn

صفحه 16:
innovatio innovatio

صفحه 17:

صفحه 18:
دانش و مهارت الزامات انجام کار هدف گیری اززیانی [ نوآوری وجهش کوتاه مدت و هجان انگیز ‎a‏ ‏متتاوب و ادواری تاکمانی و افجاری ‎CT‏ ‎pean‏ ‎Sus‏ گشایش تکنولوژیک و خاص | ( | ۱ ۱ ۱ | |

صفحه 19:
° ه ه 9 هد )© )© 1 we anes) 1 اساده بودن مطالب ‎Pes rr eee Cad pea OC)‏ و اثربخشى بالاى نتايج كمهزينه بودن اجراى روش در سازمان ‎(eee‏ اتقويت خلاقيت در يرسنل 1 0 mh

صفحه 20:
2 هدف از تغيير بهبود مستمرء بهره ورى سازمانى : "ار تقاى كار آئى عوطم 1 را Rie eer ene 2 ار از 2 011 ۱۱ ایام دادن

صفحه 21:
2 اسلر ۲( ۱۳۲ نظریه فایول اهم وظایف مدیران را اين گونه بر می شمارد: ۱. هدایت و رهبری ‏ ۲. سازماندهی ۳. برنامه ریزی ۴ نظارت و کنترل ‏ ۵. هماهنگی از نگاه کاا

صفحه 22:
لا نكهدارى به فعالیت های تداوم بخش استانداردهای موجود در تکنولوژی» مدیریت و عملیات اطلاق می شود. بهبود نیز به تدابیری اطلاق می شود که برای بهبود این استانداردها بکار گرفته می شوند. Maintenance + Follow current + Upgrade Standard Operating jf Standard Operating Procedures (SOP) ‏رد ات۱‎ ٠١ 5008 3

صفحه 23:
كايزن و سطوح مدير هر جه از سطوح بالاى مدیریت به سطوح پایین تر سازمان می آييم از وظايف دسته ايجاد بهبود كاسته و در عوض بر وظايفى كه جنبه حفظ و نكهدارى بهبود ايجاد دارند. افزوده مى شود. آنجه از اين نمودار مى فهميم اين است كه مديران سطوح بالاتر سازمان بايد همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمايند و امور جارى را كه جنبه نكهدارى دارند به سطوح بايين تر واكذار كنند. 2 آيا به راستى در سازمانهاى ما اين كونه عمل مى شود؟ مدیری که بیشتر وقت خود را صرف پاراف نامه . بازیینی مطالبی که قبلا می بایست توسط کارشناسان انجام شود Business model (Strategy) Business processes (strategic business units) می گذراند. هیچ وقت فرصت آن را نخواهد داشت که به بهبود سازمان بيانديشد. ‎Processes‏ بنابر اين از نكاه كايزن. كاركنان يك سازمان همواره بايد به فكر بهبود و حفظ ‎Implementation 3 ‌‏ دستاوردهاى بهبود در سازمان خود باشند. 5 ‏ما سهم آنها زاين نهشت پالکین است. ‎cco)‏ ‏68

صفحه 24:
1- نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنبد چگونه می توانید آن را انجام دهید. ۲- در مورد مشکل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید. ۴- از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید که هميشه راه بهتری هم وجود دارد. ۴ اگر مرتکب | باه شدید . بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید ۵- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. گر ۶۰ز تحقق هدف اطمینان دارید دست یکار شوید. ۶ برای پی بردن به ريشه مشکلات ۵ بار بپرسید چرا؟ ۷- گمبا محل ولقعى رويدلد خطاست . سعى نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كني 4- هميشه براى حل مشكل از داده و اطلاعات كمى و به روز استفاده کنید. 9- براى حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اكر عقلتان به جایی نمی رسد. آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعى استفاده كنيد. ‎en ۰‏ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ريشه بسیاری از مشکلات در نکات ریز است. ‎

صفحه 25:
۱- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد. ۳- برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید. ۳- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید. ۴ مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی لست. ۵- ارتباط یک طرفه دستوری مشکلات سازمان را پیچیده تر میکند. با لايه هاى يايين تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد. ۶- انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی شغلی برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید. ۷- تنها فعالیت هایی را انجام دهید که برای ساز: شما ارزش افزوده ایچاد می کنند. ۸- فراموش نکنید که ۰508 پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است. ‎-٩‏ بر اساس الگوهای کار گروهی : مسائل محیط کارتان را حل کنید. ۰- حذف مودا ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از اين کار خسته نشوید. ۵

صفحه 26:
تصورات اشتباه از کایزن * سیستم کایزن فقط برای کارگران است. *** کایزن فقط یک نقشه وطرح پیشنهادی کار است. ** هر بهبود در اجرا و انجام كار كايزن است. *** كليزن فقط بهبودهاى كوجك است. و

صفحه 27:
انواع كايزن ‎SNORE peer er eee)‏ ۱- کایزن سبسنم :بر بهبود کل جریان تولید تاکید دارد. این کایزنی است برای مدیران ۲- کابزن فرابند : بر بهبود فرابندهای منفره متمرکز است .این کایزنی است برای گروه های کاری و رهبران گروه روشهای ابجاد کابزن ۱ روش سیستمی ۰ روش کارکاهی 66۲۱02 روت سس ‎Fe rene setae ey een Os ea 2 oe) Ve gene yes pe ie conor yee pers tere ey‏ ضح ئ ئ صا .| | :| 7 بي ‎Ree Pre‏ ‎See Reece SSL ante Bees‏

صفحه 28:
چرخه بسهود مستمر 6۳0000 چرخه دسینگ/ ادوارد دمینگ که نظریاتش در دهه ۱۹۵۰ میلادی چندان مورد توجه آمریکایی ها واقع نشد. در کشور ژاپن به گرمی پذیرفته و به تدریج راهبردهای پیشنهادی وی برای بهبود کیفیت کالاهای ژاپتی. این کشور را به یکی از کشورهای پیشرفته و برتر اقتصاد جهانی تبدیل نمود .. يك تغییر در جهت بهبود طرح ریزی میشود اين تغيير در مقياس كوجوك بياده سازى و اعمال ميشود داده هاى به منظور بررسى اثر تغيير اعمال شده جمع أورى و تحليل ميشود جنائجه نتايج رضايتبخش باشد اين تغييرات در سطح وسيع اعمال ميشود "مراحل جهار كانه بالا به ترتيبى كه ملاحظه مى كنيد. مبناى تفكر زابنى ها برای تصمیم گیری و اجرای تصمیم در سازمان است. الاجرخه دمینگ به صورت يا دنبال مى شود. 66

صفحه 29:
1- مدیریت خط مشی: ‎se Gy (1 (11) oe THe PSRE Kear tyr oreo RS‏ سس امي شود ‎2 ‏م ا مر‎ eae od ‏كايزن در بخش مربوط مورد مطالعه قرار داده و در جهت تحقق موثر آن تلاش نمايد.‎ ‏ات ‏چرخه بهبود مستمر ۰۵0۵ | چرخه دمینگ ‎۲ ۲ ‏اس‎ Cal ae ‏ارتقاء مهارتهای مدیران و کارکنان را در ارتباط با اجرای موفقیت آمیز کایزن فرآهم‎ 0 ‏وا‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
۲-روش کار گاهی ‎Behar‏ روش کارگاهی بیشتر بر روی مباحث عملیلتی تاکید دارد. در لین روش به منظور شناسایی مشکلات وتهیه ی راه حل هاى عملياتى لن ابتدا يك فهرست بازبینی از اقلام مهم مانند مود. موجودی انب کالای نیم ساخته.زمانهای تحویل و حمل کال وضعیت اتوماسیون و ... تهیه می شود . ۳ ‏ز وت‎ GEN au Joo! | YW 655) 99 Joey GEN ‏اصول سه‎ ‎Genba ۱‏ به صورت واقع گراینه انجام می شود : @ ‎(Bes, Kaizen‏ 6۴۱۷ سه حرف نخست: « قت ‎actual place) ~ a‏ ‏کلمه ی ‎(a6 INGENBA‏ لا5] لا8ل۵۴۱ (کالفولقي 6۴۱1۲5 دلیل واقی) ‏هه ‎

صفحه 31:
7ر70 ب ب7باأ 805 __ ارتباطات اثر بخش (كمبا - يكى از اصول مدير بتى در كايزن مى كويد : بايد بهبود در محل اشكال و حادثه مورد بررسی قرار گیرد. - گمبای ژاینی به معنای محل واقعی انجام کار هاست که اصطلاحا" برای کارگاه تولید و یا هر محلى به كار مى رود كه عملا كارهاى اررَسٌ آفرين در آن انجام مى شود . اين اصطلاح سر ار زر را بت رو بر ارت سس دا ۱ FO ene IOS NCS Me eee ce ee Je Ios ‏سلیم می داند.‎

صفحه 32:
مهم ترين عاملى كه اثر بخشى بيشتر در ارتباطات و استقرار توام با موفقيت كايزن را فراهم می آورد مطالعه ی بر روی گمبا است. در موسبات تولیدی فعالیتهایی که مستقیما به سود بستگی دار ۱ بهود‌تولید و فروش است. لذا کمبا مکانی است که ۱9 ۱۰ ۲۳ می گیرد. ee ad ‏خدماتى كميا مكان‎ OL niga’ 9 به عبارت ديكر کببا پتجره ای است کهاز ۱ کف ۲ .۲ ۳

صفحه 33:
The Kaizen Umbrella Customer Orientation Quality Improvement + QC Circles + Just-In-Time + Suggestion System + Kanban + 5 + Zero Defects + TPM + Small Group Activities + Automation + Cooperative Labor- * Robotics Management Relations +» TAC + Productivity Improvement New Product Development وه

صفحه 34:
7ر70 ب ب7باأ 805 __ ‎oe‏ ل ك2 ‎ ‏ىع مناسب لا ا اجرای مناسب نظام با سیستم پیشنهادا- ‎

صفحه 35:
‎ey 1‏ 9 را در ارتباط با اجرای موفقیت آمیز کایزن فر آهم آورده و در ‎ROS aC Dene eso mee ne)‏ ‎1 ‏ل‎ Serpe ee Teeerey ‎2520000 ‎17100100000 ‏ا‎ ye eee Rome ey ‎ee See pe Ree Me UMS MISE ‏ا‎ bee ness ‏باشد.

صفحه 36:
آنکیزش ا 1 ا ا ‎Sr‏ ‏مقاومت کارکنان روبه رو می شود. مقاومت درتغيير رفتارى كه درافراد مشاهده مى شودءخود مى تولند عامل مثبتى باشد كه در صورت شناخت دقیق و فعال نمودن آن فضای لازم را برای آماده سازی و پذیرش تغییر فراهم خواهد کرد. ا ‎i‏ سح 0200050 ۱ ۱ ۱ رانگیخته شده و به مباحث انگیزشی به طور دقیق توجه گردد.

صفحه 37:
آثر بحشی نظام پيشنهادات متدهای حمایتی و نافذ بودن سیستم پیشنهادات می تواند به دو نوع تقسیم شود: ا در این استراتژی از روش های تاثیر گذاری خارجی روی افراد استفاده می شودتا آنها را 00 oem eee) ‏نتايج مثبتى را باعث مى شوند و وجود آنها در دوره ى اوليه لازم است.‎ و تسیز ‎Ree es‏ ‎Ot eed‏ Om perro ‏ا‎ |

صفحه 38:
در نظریه ی " ۷/۱۷۰0«( * بلید دائما در لین فکر بود که مبللغ بیشتر و بیشتری ‎Rem Peg see ee perverse year Pe‏ با فشار كار جلو نمى رود سعى كنيم جاذبه ايجاد كنيم

صفحه 39:
17۵ ‏عاک5‎ 2: 1. Sort 2. Straighten 3. Shine 4. Standardize 5. Sustain 1 (نسشخیصع : دسته بسندوو کظر گتلشتنموارد غیر ضرورعاز محل‌کار (6) (تسرتيی: مرتمو منم کردوقالم ضروروسه بسهتريروجه ممكركه دسترسئبه لنهارا ديمولقع زیم لسان تباید (60 تس نظیفه: نظافتمحلکاربسه تسرتیبی‌که هیچگونه کرد و غاریرویک_قلتاقها و سامزها ساشير] لتو تسجهيزلت ‎hil‏ 60810080080 (تسنظيم : نكهنار ومح لكر به تسرقيبوكه با تكرار مرتبسايعروزلته رلحنىو بسهره ويوحاصلشود. 00ر2 (تسكليقك: لمويش يفراد به بيروواز عادلتيسدديدم و نظلكيد بر لجرلوق ولنيزمحلكل. هه 08 در ولقع تسواسلوو ترتیملجولیک‌ایزنست

صفحه 40:
به منظور دستیابی به الگوهای بهینه حل مسئله و ایجاد بهبود در سازمان ها . ایجاد گروههای حل مسئله یکی از راههای مورد استفاده در سازمانهای مختلف است. italy gal go سازمانها نسبت به ایجاد تشکل های کاری» و ایجاد فرهنگ کار گروهی اقدام نموده اند و دستاوردهای مهمی نیز کسب کرده اند.

صفحه 41:
کایزن از طریق کنترل کیفی جامع ‎co‏ ‎aero JO oe eC RB Re ae ne‏ ره ‏ولی ساده تربین ره برای نحقق ایزن ۰ .۰.۰.۰ است. در رل ‎nd‏ مت لد بر مس 2 ‎GES cate‏ زد مس ‎0 ‏ا ا ا ا ا ا‎ ۰ aol ‏ار‎ Gay ‏تا 5200 ‎

صفحه 42:
‎me‏ ۱ 2 اب وال +طرح کردن رقابت استشرکتهای بزرگ بین المللی؛ ۲ ۲ ۰ می ند تا کلایی را که به مشتری ارائه می دهند. خوشحالی و رضایت او را فراهم کند. ‏۷ بنیانگ ار لیب ایه, كيفيتوا با رضايتمشترىي كسازم و جلند ‏كيفيت يعنى هماهنكى و تطابق با نياز هاى مشترى. ‎eo mee‏ مان بو مستمر کیفیت می دانند و برای رسیدن به آن ‏پایانی را متصور نیستند ... خ4ي - 5 ‎ ‏هم

صفحه 43:
کایزن در فرهنگهای مختلف - نمود عملی در زندگی مردم در کشورهای اسلامی قهوه سرو شده در کشورهای خاورمیانه به طور مشخصی متمایز است **ريختن جاى در ليوان - ازیکستان در قورى را به دسته آن ميبندند نا هنكام ريختن نيقتد 5 ۹ “بكار كيرى تاير هى مستهلك در معبد هاى تايلند ولاثوس. سبد كاغذ هاى باطله در بانكوك . شلتكدان در قطر . ظرفهای علوفه مصرفی شتر ‎jo"‏ هند » استفاده از حروف واژه 610/0 روی چراغ قرمز ‏*"زنجیر کردن کیف پول به کمریتد در آفريقا فاوت طبقاتی, نا امنی و سرقت ‎ ‏ی ۱ "*حفاظ های سیمی روی چراغ ها وتابلوها در سودان مردم به آنها سنگ میزدند ‎9

صفحه 44:
نتیجه گیری حمع آوری و تقسمم کایزن ها با مردم تمام دنبا در آننده یک فعالست مهم خواهد بود. ایجاد فرصت برای تقسیم ايده هاى کوچک با همه به عنوان یک روش مشارکتی به وسیله کایزن حایز اهميت است. پس از تجزیه وتحلیل کایزن در ميياييم که اکثر آ نها از بمضی نیازهای روزانه سرچشمه می گیرند.به عبارت دیگر این ایده های کایزن به عنوان نتیجه به کارگیری تکراری استعدادها براساس نیاز به راحت ترء مناسب تر و دلپذیرتر ساختن زندگی ودهنگامی که این اتفاق میافتد فعالیت کایزن به طور غیر مستقیم از فرهنگ, مذهب و سبک زندگی ویژه ای که ناشی می رایج است. تأثیر می پذیرد. بلکه در چین و مالزی انواع فعالیت های کایزنی. توسعه یافته اند. همچنین درکشورهای دورتر از ژاپن» مانند ایران و عربستان علاقه ی بسیاری نسیت به کایزن وجود دارد. کشورهای درصدد سازماندهی مجدد صنایع خویش و حذف وابستگی شان به صنایمی چون نذ بنگاه ها با ترغیب و تشویق درخواست می شود تا با اجاد نمایندگی های قوی تر در برابر شركت هاى خارجى و نيز تنظيم اندر داخل مرزها به اقتصاد ملى هستند و به همین منظور از

صفحه 45:
واا-0ط773 ب ب7باأ05 8 ‎SOT‏ جمله ی کایزنی : «من استوی پوماه فهو معبون» هر کس که دو روزش یکسان باشد» زیان دیده از رسول اكرم ( ص )

صفحه 46:
Any questions2

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان