صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
* کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای
تدریس)
* بروس جویس
* امیلی کالهون
صفحه 3:
13 فصل ٠
ياددهى و يادكيرى توامان ٠
صفحه 4:
زندگی مربیان با پژوهش درباره تدریس و
يادكيري شكل مى كيرد.ما زمينه هايى را براى
دانش آموزان ایجاد می کنیم,چگونگی واکنش
آنها را بررسی مى کنیم و آنها را زیر نظر می
گیریم تا نحوه ی یاد گرفتن را بياموزند.
صفحه 5:
سه نوع یادگیری در هم آميخته
. توسعه شناختی از الگو: نحوه کارکرد یک _
الگو , علت کارکرد آن و متناسب ساختن آن با
تفاوتهای فردی با مطالعه منابع موجود در این
زمینه
۰ کسب تصویری از الگو در میدان عمل: تجسم
فعالیت های عملی معلم. دانش آموزان و
ey yd از طریق مشاهده دقیق و تجزیه و
تحلیل الگوها و اجرای عملی آن به دفعات
مکرر
صفحه 6:
* 3- تطبیق الگو با تدربس با تمرین و اجرای
عملي تا دستیابی به مرحله کنترل اجرایی و در
کنانر آن.تطالعه نعنجدد و ....
صفحه 7:
* مورد نخست دربردارنده ی مطالب و بحتهای
زیادی در کتابها و مقالات است که الگو و
منطق آن را توصیف کرده و به دقت مورد
تجزبه و تحلیل قرار داده است.
* دومین مورد,چنین ایجاب می کند که Sly
روشن شدن فرایند.اجرای الگوها به دقت
مشاهده و تجزیه و تحلیل شود.
صفحه 8:
* سومین مورد,شامل تطبیق الگوی تدریس با
woe cag ایس اجرای تمرین تا حدی
که "مهار اجرایی" بر الگو حاصل شود.
* در شرایط آرمانی این سه فرایند یادگیری با
صفحه 9:
پيشنهادات عملی برای کار انفرادی
1
در هر زمان تنها بر یک الگو متمرکز شوید و تا
حد تسلط به مطالعه و کار بر روی آن
بپردازید.
. مطالعه تمام منابع در دسترس برای آشنایی
کامل با الگو
3 حضور در کارگاه های آموزشی مناسب و
مرتبط با الگو یا مشاهده فایل ویدیوئی آن
کارگاه
. تمرین منظم و مستمر
صفحه 10:
پیشنهادات عملی برای کار به صورت گروهی
1. سازماندهی گروههای تدریس مربیگری همکار
یا مشارکتی و برنامه ریزی برای ملاقات
Sian پا ماهانه در زمان و مکان مناسب
برای اعضا
2 مطالعه یک الگوی خاص به صورت همزمان
صفحه 11:
* 3- ادامه فرآیند مانند زمانی است که به تنهایی
فعالیت می کردید.مطالعه ی پیشینه ی
الگو,مشاهده ی اجرا و تمرین.به استثنای اینکه
شما اکنون هنگام تلاش در اجرای موثر وظایف
خود ,از همراهی دیگران نیز برخوردارید
صفحه 12:
وضعيت ايده آل برای یاددهی و
يادكيرى
* يذيرش ياددهى و يادكيرى به عنوان وظيفه
اصلى مدرسه و امرى بنيادى
* انعطاف يذيرى و آزادى عمل بيشتر در
كلاسهاى درس
٠ برقراری زبان مشترک برای صحبت در مورد
تدریس و یادگیری از سوى كاركتان, مدير, أوليا
3“
٠ احساس سهیم بودن در فرآیند بهبود مدرسه,
تعهد و مسئولیت پذیری.
12
صفحه 13:
رسالت های مهم آموزش ضمن
. حمایت از بهبودهای مدرسه محور و کمک به
معلمان در مطالعه, ابداع و به کارگیری
الگوهای تدریس مناسب.
z فراهم آوردن امکان یادگیری برای تمام افراد
از طریق فعالیت فردی و گروهی
. مطالعه پیشینه, بررسی نحوه اجرا و اقدام
توأم با حمایت
سازماندهی شرکت کنندگان در گروههای
مربی همکار یا مشارکتی و ایجاد فرصت
ملاقات حضوری و بحث و گفتگو برای ایشان
صفحه 14:
1
راهکارهای بهبود کیفیت تعلیم و تربیت
نی
بحث معلمان با یکدیگر درباره ماهیت
راهبردهای تدریس و کاربردهای آن در
فعالیتهای کلاس درس و طرحهای کاری
. توافق درباره استانداردهای سنجش پیشرفت
تحصیلی متناسب با روش های تدریس
. مشاهده دو جانبه و تدریس مبتنی بر
مشارکت در کلاس درس.
صفحه 15:
ak
دو عامل مهم در انتخاب روش
ندریس
اهداف مورد نظر: در فصل قبل نيز بحث شد كه
بسته به نوع هدف (از یادگیری محرک- ياسخ تا
یادگیری اصول و قواعد و حل مسأله) از الگوهای
متفاوت تدریس باید استفاده کرد.
۰ انطباق با تفاوت های فردی درون گروه آموزشی:
تدریس ناچار یک فرآیند گروهی است و برای کلاس
انجام مى كيرد ولى ميتوان با استفاده از روشهای
متنوع تدريسء نيازهاى كروههاى مختلف فراكيران با
سبكهاى يادكيرى و هوشهاى متفاوت را يوشش داد.
صفحه 16:
& تدریس به کل افراد کلاس
٠ هر تعاملی به طور بالقوه به یادگیری مادام
العمر کمک می کند.دانش آموزانی که از
موثرترین کلاسها خارج می شوند بهتر می
توانند مطالبی را که موضوع اصلی ان کلاسها
بوده و نیز مطالبی را که ممکن است در آن
کلاسها مورد بحث قرار نگرفته باشد,یاد
بگیرند.
صفحه 17:
٠ لذا موضوع اصلى »تدريس به كل افراد كلاس
در مقابل گروه کوچک با یادگیری فردی نیست
بلکه چگونگی سازماندهی ارائه دروس برای
تدریس به همه دانش آموزان است که به طور
موثر تری یاد بگیرند.
صفحه 18:
٠ افتراق و افتراق بیشتر
گذاشتن است:تمایز در روبکرد تدریس
متناسب با اهداف مورد نظر و ow jules
واحدها و دروس برای انطباق با تفاوتهای
فردى درون كروه اموزشى .اين دو نوع فرق
گذاشتن ,همانگونه که در سناریوهای اين كتاب
ملاحظه کرده ایم,تعامل جالبی با یکدیگر دارند.
صفحه 19:
* افزایش توان یادگیری امری بسیار مهم
است.هر اندازه که توان یادگیری دانش آموزی
بهبود یابد در هر موقعیتی از یادگیری بیشتری
برخوردار خواهد بود.
٠ مطالعات تطبیقی بین ملتها در مورد پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان ,نیازمند تفسیری دقیق
اند.
صفحه 20:
۶ تاملات
* مطالعه در زمینه تدریس منافع فراوانی
دارد.در نتیجه ی مطالعه ی تدریس ,نوعی
پایگاه معرفتی شکل گرفته است که می تواند
به افراد ,کارکنان و کل مناطق آموزشی در
گسترش اندوخته ی فرصتهای یاددهی/یادگیری
که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد, کمک
کند.
صفحه 21:
صفحه 22: