صفحه 1:
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 3:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای
تدریس)
* بروس جویس
امیلی کالهون
دیوید هاپکین
ترجمه:
دکتر محمود مهرمحمدی
دکتر لطفعلی عابدی
صفحه 4:
فصل اول
صفحه 5:
تجارب یادگیری از ترکیب محتوا؛ فرآیند و جو اجتماعی شکل می گيرند.
محتوا: مفهوم کلی
فرآیند: کاوش سازنده به جای پذیرش انفعالی
جو اجتماعی: گسترش یابنده به جای محدود کنندگی
قدرتمندترین الگوهای تدریس به نحو انعطاف پذیری با طیف وسیعی از برنامه های
درسی و یادگیرندگان متفاوت منطبق می شوند.این الگوها را می توان هم در آموزش
.آواشناسی و هم در فیزیک بکار گرفت
صفحه 6:
. الكوهاى تدريس با طيف كسترده ۳ or
موضوعات درسى و فراكيران مختلف
سازكارند.آنها در تدريس صداى حروف تا
تدريس فيزيك موثر واقع مى شوند.انها هم به
دانش اموزان سرامد و هم به دانش اموزانى
که از استعداد کمی برخوردارند کمک می
صفحه 7:
‘ الكوهاى مذكور ر »تفاوتهاى اقتصادی-اجتماعی و
جنسیتی را از جمله عوامل بازدارنده ی
يادكيرى نمى دانندءبلكه برعکس ,بر آنها تاکید
نیز می کنند. و پیامدهای الگوها تحت تاثیر تنوع
در پیشینه ی فرهنگی و زبان شناختی افزایش
مى يابد.
صفحه 8:
* وجود الگوهای تدریس چندگانه که می توان به
طرق مختلفی آنها را با یکدیگر ترکیب
کرد,مباحث مطرح شده درباره ی مزایای
نسبی "یادگیری کل کلاس" را در مقابل "کار
گروهی" دستخوش تغییر می کند. گرچه
یادگیری دستاوردی فردی است اما تدریس در
اغلب مدارس به گونه ای اجتناب ناپذیر
فعالیتی مربوط به كل كلاس است.
صفحه 9:
* هر الگونوعی پژوهش درباره ی تدریس و
يادكيرى است:نقاط قوت آنها در اين نكته
SoS ym aS cul تدريس بجاى اينكه ييروى
كوركورانه از فرمولها را به ما تحمیل کند.ما را
در جهت بررسی چگونگی يادكيرى شاكردان
خود راهنمایی کرده و به پژوهشگران در کلاس
درس تبدیل می کند و شرایط یادگیری را برای
گزینش تجربیاتی جدید با دانش آموزانمان
نوسازی و مهيا مى كند
صفحه 10:
* خلق تجربیات یادگیری مستلزم برخورداری از
اندوخته و پشتوانه ی قابل توجهی از
راهبردهای تدریس است.بنابراین. .در مقام
معلم :مکلف به ایفای یک تفش دیگر نیز
هستیم:آشنایی با شیوه های بیشتر تدریس تا با
اتکاء به ان بتوان بهترین تجارب یادگیری
متناسب با اهداف برنامه ی درسی و گروه
خاص دانش آموزان را گزینش نمود.ازین
طریق به طور فزاینده ای از مهارت در
بکارگیری اين راهبردها بهره مند می شویم.
صفحه 11:
9 سناریوی 1:سال اول
۰ سناریوی 2:سال اول
* اظهار نظر:سناریوهای 1 و 2
صفحه 12:
٠ معلم اول كار خود را با استفاده از الگویی آغاز می
كند كه ما أن را ” اموزش يزوهش ” مى ناميم.اين
کوب وروی با دک موقعيت تكودبرائ داتش
آموزان اعجاب انگیز استتآغاز هن شود.سچس از
طریق طرح سوال و انجام آزمایش دانش آموزان به
cole اندیشته ها و آزمون آنها می پزازته معام
پژوهشهای آنها را بررسی و دور بعدی فعالیتها را
نه ای برنامه ریزی می رفته رفته جامعه
ی کوچکی شکل بگیرد که اعضای آن با تشریک
مساعی به کاوش درباره جهان اطراف خود بپردازند.
صفحه 13:
* معلم دوم کار خود را با الگویی آغاز کرد که ما
آن را "تفکر استقرایی" می نامیم.گام نخست
این الگو :ارائه ی اطلاغات به بچه ها نیا درگیز
ساختن آنها بافرایند گرداوری اطلاعات و
صفحه 14:
* معلم به بررسی نحوه ی تفکر آنها پرداخته و به
آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه به
قنوآن جاععهي کوچکی که تابلیت کر
استقرايى دارد.مى توانند با سایر مسائل و
موضوعات روبرو شوند.
صفحه 15:
* سناریوی 3:پایه ی دهم
٠ سناریوی 4:سال eg
۶ اظهار نظر :سناریوهای 3 و 4
صفحه 16:
۰ آنچه به تدریس تشخص می بخشد ,چرخه ی
پایان نايذير ارايش محيط ها »تدارك تكاليف و
ساخت تصاویری از اذهان دانش آموزان
است .کاوش برای راه یابی به درون ذهن و
محیط ,هرگز به کمال نمی رسد زیرا در هر
مرحله .از نتایج کاوشهای خود سود جسته و
متوجه می شویم که در ادامه بايد به دانش
ole خود چه بگوپیم و با آنها چگونه رفتار
صفحه 17:
۰ فرایند کاوشگری که هدایت جریان خلق
تجربیات یادگیری در دوره ی متوسطه تحصی
و نیز اموزش عالی را بر عهده دارد دقیقا
همان چیزی است که در ارتباط با کودکان نیز
مطرح است.یک معلم ریاضی و یک استاد
فیزیک هر دو به آرایش محیط درس ,تدارک
تکالیف و کوشش برای اينكه بفهمند در ذهن
دانش آموزانشان چه می گذرد می پردازند؛
درست مانند معلمی که برای اموزش اولیه
خواندن و نوشتن به دانش آموزان آماده می
ee با
صفحه 18:
* چالش برای طراحی تجارب یادگیری را می
توان جوهر مطالعه در حوزه ی تدریس دانست
.پافشاری در جستجوی راههایی برای یادگیری
کارآمدتر و نیز طراحی محیطهایی که آموختن
را ممکن می سازد ,محرک و راهنمای
پژوهشهایی بوده است که بر طیف الگوهای
مورد استفاده ی ما برای طراحی تجارب
یادگیری سایه افکنده است .
صفحه 19:
٠ اين الگوها محصول کار معلمان پژوهنده ای
هستند كه مسير را براى ما هموار ساخته و
بدين ترتيب ما را از موقعيت بهترى براى انجام
كاوشهاى فردى و جمعى برخوردار كرده اند.
صفحه 20:
‘ هر حال حاضر ما بر اساس چند حکم در ارتباط
نتایج پژوهشهای انجام شده عمل می
as .اولین حکم اینکه رویکردهای تدریس از
تنوع و گوناگونی قابل توجهی برخوردارند.
صفحه 21:
8 دومین حکم را اینگونه می توان پیان کرد که
آنجه ياد كرفته مى شود و نيز جكونكى يادكيرى
آن ,هر دو تحت تاثير روشها هستند.روشها هر
کدام پیامدهای یادگیری خاصی را تقويت نموده
و موجب کمرنگ شدن پیامدهای دیگر می
شود.اما به ندرت یک روش تدریس تحقق نتایج
خاصی را تضمین و سایر نتایج یادگیری را از
صفحه 22:
سومین حکم این است که دانش آموزان بخشی
قدرتمند از تجربه یادگیری اند که در شرف خلق
شدن است و نسبت به یک روش تدریس مشخص
واکنشهای متفاوتی را از خود نشان می دهند.
° ترکیبی از شخصیت ءاستعدادها, مهارتهای ميان
فردی و پیشینه ی موفقیتها به شکلگیری انواع
سبکهای یادگیری کمک می کنند,بطوری که نمی
توان دو نفر را یافت که نسبت به یک الگوی
تدریس واکنش کاملا یکسانی از خود نشان بدهند.
صفحه 23:
* نخستین تکلیف معلمان و کارکنان ر
مدرسه ,مجهز ساختن خود به انواع الگوهای
تدریس است که بتوانند در ارتباط با اهداف
مختلف,آنها را بکار گیرند؛الگوهایی که مى
توانند به خدمت گرفته شود و با وضعیت
یادگیرندگان مختلف منطبق گردند.
صفحه 24:
* از طریق تمرکز بر یک یا دو الگو در زمان واحد
wer توانیم اندوخته ی خود را به سهولت
گسترش دهيم.اولين كليد حسن استفاده از
الگوهای تدريس و بكاركيرى متبحرانه انها .اين
است که از آنها به عنوان ابزار مطالعه و
كاوش بهره بكيريم كليد :دوم اين است که در
يابيم الكوهاى تدريس در واقع الكوهاى
یادگیری اند.
صفحه 25:
* مابه منظور کمک به دانش اموزان .هم زمان
که اطلاعات, اندیشه ها,مهارتها ,ارزشها, شیوه
های تفکر و راههای ابراز مکنونات خود را فرا
می گیرند.می توانیم چگونه یاد گرفتن را به
آنها بیاموزیم .در حقیقت مهم ترین بازده
بلندمدت تدریس,.ممکن است همان افزایش
ظرفیت دانش آموزان در اين جهت باشد که
یاد بگیرند چگونه در آینده با سهولت و تاثیر
بیشتر بیاموزند؛هم به دلیل دانش و مهارتهایی
كه كسب گرنم نا پز هم به خلیل تسلط بر
Sl ve dig
صفحه 26:
* بنابراین ن الگوهای تدریس بر یادگیری تاثیر
زیادی دارند؛زیرا دانش آموزان راهبردهای
متعدد یادگیری را فرا می گیرند و به جزیی از
جامعه ای کوچک تبدیل می شوند که به منظور
از حمایت از قابلیت فزاینده,از سالی به سال
دیگر و در سطوح فردی و گروهی ,طراحی
شده.
صفحه 27:
* است.به بیانی دیگر ,افزودن به دامنه تجربیات
پادگیری, که مدارس ما تدارک مى بينند اين
احتعمال را که دانش آموزان به یادگیرندگانی با
قابلیت بیشترتبدیل شوند ,افزایش می
دهد.علاوه بر اين,در ازای هر سال تحصیلی که
دانش آموز در مدرسه حاضر می شود,فرصت
دستیابی او به موفقیتهای علمی افزایش می
يابد.
صفحه 28:
موقعیتهای یادگیری:مدارس,کلاسها, گروهها و
افراد
امروزه ما قادریم از انواع الگوهای تدریس
برای طراحی جو اجتماعی و برنامه های
درسی مدارس بهره مند شویم, ببگونه أى كه به
پرورش استقلال ,کاوشگری قاعده
مند ,همکاری و تعاون,تکوین ارزشهاي
جو اجتماعی پدیده ای فوق العاده قدرتمند و
حایز اهمیت است,طراحی آن را نباید به
sod 184 سح
صفحه 29:
8 کلاس درس به عنوان یک گروه بادگیرنده- به
موقعيت ياددهى-يادكيرى در اكثر مدارس
است, گرچه مدارسی باطراحی متفاوت را نيز
مى توان يافت كه در انها كلاس درس تک
صفحه 30:
* به دلیل محوریت کلاس درس به عنوان مرکز
تعلیم و تربیت در اکثر مدارس ,پرسش درباره
S شیوه ی آموزش دادن به کلاس بر مباحت
روش شناسی تدریس سایه افکنده
است.امروزه بسیاری ازین مباحث درصدد
پاسخگویی به اين سوال است كه در كلاس
درس فعالیت در قالب گروههای کوچک باید
وجه غالب باشد یا فعالیت در قالب کل کلاس
به عنوان یک گروه یادگیری.
صفحه 31:
s بیان دقیقتر این پرسش را می توان در جستجو
برای دستیابی به تعادل,در استفاده از
فعالیتهای فردی,گروهی و کلاسی یافت.برای
پاسخ به اين پرسش باید به پرسش کلی تری
ياسخ داد:اينكه چگونه می توان به بالاترین
سطح بازدهی دانش آموزان دست یافت؟
صفحه 32:
‘ چرا که در تحلیل نهایی الگوهای
یاددهی/یادگیری انتخاب شده هستند که
گذارند و نه آرایش گروهی بچه ها.بنابراین
اندوخته ی عملیاتی شده ی معلم حساسترین
عنصر در محاسبات ناظر بر تاثير
یاددهی/یادگیری است.
صفحه 33:
8 یک معلم می تواند کل کلاس را به عنوان یک
گروه به شکل موفق يا ناموفق آموزش
دهد. چنانکه آموزش مستقیم افرادی را می
توان به شکل موفق يا ناموفق سامان Sh
صفحه 34:
روشهای سنتی "گچ و حرف" و "تمرین و
حفظ کردن" هنوز استیلای خود را بر اندوخته
ی بیشتر معلمان حفظ کرده و طبعا اکثر
نقدهای وارده به تعلیم و تربیت نیز چنین رنگ
و بویی دارد.اين روشها به هیچ روی پاسخگوی
نيل , به اهداف مدارس آتروز نیست:
صفحه 35:
+ رص الگوهای تدريس کارامدتر اين است که
سازماندهی کل کلاس به عنوان یک گروه
ae برای تحقق اهداف مشترک یادگیری
سود <ست,و در درون اين سازماندهی مى
توان به راحتی ساز و کارهایی را برای توجه به
تفاوتهای فردی دانش اموزان پیش بینی کرد.
صفحه 36:
٠ در كلاس درس که بهترین سناریو از نظر
ل ن است,والدین 9 دانش آموزان یک مرکز
یادگیری تلقی می شوند.
صفحه 37:
* مدرسه ی همپشیل هال
٠ مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی :تشریک
مساعی,کاوش مسئولیت
۰ نظام اجتماعی مدرسه ابعاد گوناگونی دارد که
به بعضی از اين ابعاد اشاره م کنیم:
صفحه 38:
8 آشنایی والدین و دانش آموزان با مدرسه:
٠ ملاقات میان والدین, کودکان و مدرسه ييش از
ay lazy aS سن تعحصيل بوستد اغاز فى
شود.
۰ باشگاه 5 شنبه:
* از والدینی که فرزندان آنها هنوز به سن
تحصیل نرسیده اند دعوت می شود تا 5 شنبه
ها به همراه بچه های خود به مدرسه بیایند تا
هم والدين و هم بچه ها به مدرسه عادت کنند.
صفحه 39:
* همایشهای مدرسه:
۰ دو یا سه بار در هفته کل مدرسه گرد هم می
آیند تا نمایشی را که گروهی از دانش آموزان
آماده کرده اند ببینند.این همایشها باعث می
شود دانش آموزان مدرسه به عنوان یک
جامعه ی کوچک گرد هم بیایند و فرصتهایی را
برای تمرین متمدن و مودب بودن یک تماشاگر
در اختیار داشته باشند.
صفحه 40:
۰ ارتباطات ميان خانه و مدرسه
٠ کیف قواندن دنه هر یک از بچه های مدرسه يق
کیف قرمزرنگ پلاستیکی داده شده است که
به آن کیف خواندن گفته می شود.بچه ها این
كيف را همراه خود به منزل می برند و از
منزل به مدرسه مى أورند.
صفحه 41:
٠ کتاب اظهار نظر:
* یکی از مدارک مهم کیف خواندن کتابچه ای
است که در آن والدین و معلمان هر هفته
یادداشتهایی برای یکدیگر می نویسند.هر یک
در قبال اظهار نظر دیگری از خود واکنش
درباره ابعاد مختلف پیشرفت بچه هاءشامل
موفقیت تحصیلی و اجتماعی و نیز شیوه های
صفحه 42:
* چهارچوب برنامه ی درسی:
nae ۰ اه سای
نظر رویکرد در هم تنیده است.بطور کلی
آموزش به عنوآن بخشی از فرایند دستیابی به
سواد نگریسته می شور .خوانن با استفاده از
كتابهاى واقعى انجام ميكيرد.
صفحه 43:
* یاددهی/بادگیری و کار کردن با یکدیگر
* یک الگوی کلی کاوشگری بر جریان یاددهی
/یادگیری حاکم است.کلیه معلمان و کودکان
طرحی را تعقیب می کنند که بر اساس آن
مطالبی که باید اموخته شود و نیز مسائلی که
بايد حل شود ارائه شده, بچه ها- که در قالب
گروههای کوچک سازماندهی شده اند-بخوبی
مطالب و مسائل مطرح شده را درک می
صفحه 44:
* ابعاد شخصی,اجتماعی و علمی ؛اجزای رشد
همه جانبه تلقی می شود.
۰ موقعینهای تعلیم و تربیتی مجزا از
یگر نیستند,بلکه واحدهایی هستند که در آنها
داد زیادی معلم در رنه قاف برتمه
ریزی ,اجرای پروژه ها و کاوشگریهای روزانه با
یکدیگر همکاری می کنند.
صفحه 45:
برنامه ریزی کارکنان
* کارکنان به صورت گروهی برای دستیابی به
برنامه(طرح) عملیاتی در چهارچوب سند
"برنامه ملی" می کوشند.هر یک از اين طرحها
در قالب یک فعالیت پژوهشی برای بچه ها
تعریف می شود که مستلزم کسب تجارب
دست اول از طریق سفرهای مطالعاتی و
تجارب دست دوم مانند مشاهده نوارهای
ویدئویی و فیلم همراه با خواندن گسترده
ست.
صفحه 46:
یادگیری و مسئولیت فردی
مسئولیت فردی و دستیابی به سطوح عالی
موفقيت مورد انتظار بوده و از آن پشتیبانی
مى شود. .آحاد دانش آموزان در تمام
مدارس,فاعل یادگیری هستند.
توجه به نیازهای فردی در تمام سطوح,بخش
سیال فعالیتهای تدریس است.
صفحه 47:
۰ گزارش دفتر استانداردهای تعلیم و تربیت
۰ اکثر مردم الگوی تدریس سنتی- تدارک
اطلاعات به صورت شفاهی يا کتبی ,و سپس
طرح پرسشهایی که پاسخ آن به صورت کتبی
يا شفاهى داده مى شود- را در مقایسه با
ساير الكّوها بيشتر ديده و تجربه كرده اند و
اين الگو برای انها "کارساز "نیز بوده است.
صفحه 48:
s بعضی اوقات حاکمیت این شیوه به رسمیت
شناخته نمی شود.غالبا ناکارامدی در تعلیم و
تربيت با اين تفسير غير واقعى توضیح داده
مى شود كه مدرسه از شيوه مرسوم فاصله
كرفته و به سمت استفاده از روشهاى تدريس
غير تكليفى و انعطاف يذير روى آورده است.
صفحه 49:
° مدرسه ی سوان ویک هال
٠ گروه اصلاح مدرسه بپس از بحثهایی مفصل
تصمیم گرفت که همه ی کارکنان مدرسه در
نخستین سال پیشرفت برنامه,اقدامات خود را
الزاما بر الكوى تدريس استقرايى متمركز
کنند.دلایل عمده ی این تصمیم عبارت بود از:
صفحه 50:
* اين الگو برای همه ی گروههای آموزشی
مدرسه قابل اجراست.
* هیچ کس از قبل آن را نمی دانست,لذا همه
کارکنان به همراه یکدیگر مشغول یادگیری 9
تبادل نظر درباره آن بودند.
* سبکهای گوناگون تدریس 1۳ ز جمله کار فرد و
گروهی,از مراحل گوناگون بهره می گیرند و
لذا انواعی از دروس وجود خواهد داشت.
صفحه 51:
* سراحل ششگانه: این الگو را به الگوین پیچیده
تبدیل کرده که فهم آن را ضروری می سازد.
* مراحل بعدی دربردارنده ی مهارتهای تفکر
سطح بالایی هستند که در آن زمان در مدرسه
ی مورد نظر بخوبی بدانها پرداخته نشده بود.
صفحه 52:
* هرچند برنامه ریزی برای گرداوری داده ها به
منظور تدریس استقرایی نیازمند فرصت قابل
ملاحظه ای است؛ اما هنگامی که چنین داده
wh در اختیا باشند,می توان از آنها ub
سالهای متوالی استفاده کرد.
صفحه 53:
٠ طی 12 ماه بعد برای تبادل نظر درباره
تدریس استقرایی ,راههای مختلفی کشف شد:
برگزاری برنامه های آموزش ضمن خدمت نیم
روزه بیشتر برای دریافت گزارش در مورد
پیشرفتها و تدارک مجموعه داده های بیشتری
برای دروس جدید.
صفحه 54:
برنامه SH مشترک و تدریس مشترک در
حالی که گروه داوطلب "بهبود کیفیت تعلیم و
ou برای همگان “.دروس همكاران را
تدریس می کردند.
دیدگاهها و راهبردها از طریق فیلمهای ویدئویی
صفحه 55:
پس از هر جلسه بهبود کارکنان ,هر گروه
cated برای گروه"بهبود کیفیت تعلیم و
تربیت برای همگان" که "گزارش وضعیت
تدریس استقرایی را برای کارکنان " منتشر
کرده بود,پرسشنامه ای تکمیل می کرد ۰
صفحه 56:
تدریس استقرایی در زمینه ی یاددهی-یادگیری
پیامدهای ذیل را در پی داشته است:
تدارک توافق بهتری در میان شاگردان ,در
مورد علایق و گوناگونیها ,که زمینه را برای
سبکهای گوناگون يادكيرى فراهم مى سازد.
فراهم آوردن مجالی که بخش اعظم فرصت
بهبود کارکنان را بر تدریس و یادگیری متمرکز
می کرد و مالا مطلوب همه کارکنان بود.
صفحه 57:
برنامه sow sl برای اصلاح مدرسه در
مدرسه ی سوان ویک هال عبارتند از:
بهبود استفاده از برخی الگوهای جدیدتر در بین
تعداد بیشتری از کارکنان
برقراری ارتباطی مشخصتر بین رفتارهای
مربوط به یادگیری و نوآوریهای برنامه ی بهبود
تعليم و تربیت برای همگان