علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) فصل 5

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 23 اسلايد کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس)فصل 5

پریسا

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) * بروس جویس امیلی کالهون دیوید هاپکین ترجمه: دکتر محمود مهرمحمدی دکتر لطفعلی عابدی

صفحه 3:
5 ‏فصل‎ ٠ ‏یادگیری تفکر استعاره ای(بدیع نكارى)‎ ۰

صفحه 4:
بدیع نگاری سومین نماینده خانواده الگوهای پردازش اطلاعات است و به عنوان یک الگوی یادگیری به تدریس تفکر استعاره ای مبادرت کرده و شاگردان را به ابداع مطالب جدید و خلاقانه

صفحه 5:
بدیع نگاری یک الگوی یادگیری و باددهی اين الكو كه به وسيله ويليام گوردون و دستیاران وی طراحی شده. شیوه ای لذت بخش برای پرورش تفکر خلاق است. عنصر اصلی در این روش استفاده از فیاسها است. دانش آموزان در تمرین با قیاسها آن قدر بازی می کنند تا اين کار برایشان عادی شده و از مقایسه های استعاره ای هرچه بیشتر لذت ببرند. آنگاه از قیاسهای خود برای مواجه شدن با مشکلات پا تنظیم دیدگاههای جدید بهره SxS ‏می‎

صفحه 6:
زمانی که راه حل ها يا شيوه های قدیمی اظهار نظر برای برخورد با مسائل جدید کافی نباشند از صنعت بدیعه پردازی استفاده می شود.هدف این الگوی یادگیری هدایت ما به سوی جهانی است که تا حدودی غیرمنطقی است. این الگو فرصتی را برای ما فراهم می کند که راههای تازه ای را رای ملاحظه امورء اظهارنظرو برخورد با مسائل ابداع کنیم. ابعاد اجتماعى و علمى جهانی که درآن زندکی می کنیم سرشار از مسائلی است که نیازمند ‎ol,‏ حلهای جدید است. اگر منطق وافی به مقصود بود. مسائل موجود در زمينه هاى فقر. قانون بین الملل, جنایت» مالیات عادلانه و جنگ و صلح دیگر وجود نمی داشت.

صفحه 7:
روش بدیع نگاری بر چهار مطلب که دیدگاههای سنتی را به چالش می کشاند بنا شده است اول, اينکه خلاقیت در فعالیتهای روزمره امری مهم است. و همچنین بر این نکته تاکید دارند که فعالیت خلاق از طریق کمک به ما در درک کامل پدیده ها می تولند برداشتهای کامل تری از امور را سبب گردد. دوم. فرایند خلاق به هیچ وجه امری اسرار آمیز نیست. خلاقیت را می توان توصیف کرد و برای ارتقای آن می توان افراد را تحت آموزش مستقیم قرار داد. سوم. ابداع خلاق در همه رشته ها اعم از انواع هنر, علوم و مهندسی یکسان است و برفرای های بنیادین فکری ی انی استوار | ت و این ذ با باور عمومی مغایر | - چهارم. اينكه ابداع فردی و گروهی باهم شباهت تام دارند.

صفحه 8:
مراحل الكو خلاقيت از طریق فعالیت استعاری بدیع نگاری به فرایندی آگاهلنه مبدل می شود.استعاره هم نوعی رابطه شباهت رابه واسطه مقایسه یک شی یا مطلب با شی و مطلب دیگری از طریق به کارگیری یکی به جای دیگری بنیان می نهد. یعنی مطللب آشنا رابا مطللب جدید مرتبط ساخته و نکته جدیدی از مطللب آشنا را استخراج می کند که در اینجا فرایند خلاق در این جایگزینی رخ می نمایاند و در جریان آموزش الگوی بدیع نگاری به اشخاص مبنای تمرینها را سه نوع قیاس تشکیل می دهد:

صفحه 9:
«قیاس شخصی» «قیاس مستقیم». « تعارض فشرده» براى قياس شخصی لازم است شاگردان با مطللب یا اشیاء مورد مقایسه احساس همدلی داشته باشند. باید احساس کنند بخشی از عناصر فیزیکی مسئله اند.همانند سازی می تولند با یک شخص, گیاه. حیوان یا یک شی بی جان باشد. هنگامی که یک شخص خود رابه جای شخص دیگری قرار می دهند. قياس شخصی ایجاب می کند که او خود را فراموش کند. قیاس مستقیم به معنای مقایسه ساده دو شی یا مفهوم است. در لین حللت لازم نیست كه امور مورد مقایسه از جمیع جهات با یکدیگر یکسان باشند. سومین شکل استعاره تعارض فشرده است که عموما یک توصیف دو کلمه ای از یک موضوع است كه واژه های تشکیل دهنده آن متضاد یا متناقض یکدیگر به نظر می رسن

صفحه 10:
مراحل الگوی یاددهی و یادگیری بدیع نگاری مرحله ۱: توصیف شرایط جاری معلم شاگردان را وادار می کند که موقعیت فعلی خود را توصیف کنند. مرحله ۲: قیاس مستقیم شاگردان قیاسهای مستقیم را اائه می کنند. یکی را برمی گزینند و به توصیف مفصل تر آن می پردازن. مرحله ۲: قیاس شخصی شاگردان خود را به جای قیاسی که در مرحله ۲ انتخاب کرده اند قرار می دهند. مرحله ۴: تعارض فشرده شاگردان توصیفهای خود را از مراحل ۲و۲ ارئه کرده چند تعارض فشرده را مطرح می کنند. یکی را بر مى گزیند.

صفحه 11:
‎ld als ye‏ ستقیم شاگردان قیاس مستقیم دیگری را که مبتنی برتعارض فشرده است مطرح کرده و برمی ‏گزینند. ‏مرحله ۶: بررسی مجدد تکلیف اولیه تكلية 5 ند و آخرین قیاس, یا معلم شاكردان را وادار مى كند كه به تكليف يا مسئله اوليه بركردند و آخرين قياس. يا كل ‏تجربه بديع نكارى را به كار بندند.

صفحه 12:
استفاده از الگوی بدیع نگاری در برنامه درسی الگوی بدیع نگاری هم خلاقیت فرد هم خلاقیت گروه را ارتقا می بخشد.مشارکت در تجربه بدیع نگاری می تولند موچب پیدلیش نوعی حس جمعی در بین شاگردان گردد. و از مزایای أن دريرتامه مرسئ :اين استه حالت بازى كونه ى لن شرايط لازم مشاركت كروهى را حتى براى خجول ترين شركت كنندكان فراهم مى كند. این الگو اغلب برای شاگردانی مفید است که نمی خواهند مخاطره ارلئه یک پاسخ غلط را تقبل کنند وبه همین دلیل از شرکت در فعالیتهای یادگیری که جنبه علمی بیشتری دارد خودداری می کنند. این الگو به راحتی با الگوهای دیگر ترکیب می شود و می تولند مفاهیم مورد کاوش را به خانواده پردازش ااطلاعات بسط دهد.

صفحه 13:
مرحه 1:توصیف شرایط جاری مرحله 2:قياسهاى مستقيم مرحله 3:قياسهاى شخصى مرحله 4:تعارضا فشرده مرحله 5:قیاسهای مستقیم(و پاسخهای واقعی شاكردان) مرحله 6: بررسى مجدد وظيفه ى اوليه(و باسخهاى واقعى شاكردان)

صفحه 14:
* استفاده از الگوی بدیعه پردازی پس از تحلیل داده های کشورهای کوچک ثروتمند جهان ,دانش اموزان را قادر ساخته است که برداشتهای خود را از کشورها گسترش دهند. * کاربد دیگر بدیعه پردازی در زمان بررسی راه حلهای معضلات اجتماعی ‎all.‏ دیدگاههای جدید یا شکستن چهارچوبهاست.

صفحه 15:
طرح درس معلم مرحله 1:توصیف وضعیت کنونی مرحله 2:قیاسهای مستقیم(و نمونه هایی از پاسخهای شاگردان) مرحله 3:قیاسهای شخصی(و نمونه هایی از پاسخهای شاگردان)

صفحه 16:
* مرحله 4:تعارض فشرده ۶ مرحله 5: قیاسهای مستقیم ۶ مرحله 6:بررسی مجدد وظیفه ی اولیه

صفحه 17:
۴ پژوهش * نیوبای و ارتنر (1994) طی مجموعه ی جالبی از مطالعت خود .به دانش آموزان آموخته اند كه از طريق قياس ,به مفاهیم فیزیولوژیک ييشرفته اى دست يابند كه معمولا دانشجويان مراکز آموزش عالی آنها را یاد می گيرند.

صفحه 18:
* نتایج مطالعه ی آنها موید تجربه ما در تدریس بدیعه پردازی به دانش اموزان ابتدایی و متوسطه است:قیاسهاءیادگیربهای کوتاه مدت و بلندمدت را | رتقاءبخشیده و نیز رضایت و خشنودی نش أموراق را از فراگیری مطالب آموزشی بالا برده اند.

صفحه 19:
* مطالعه ی گلین(1994) در آموزش علوم نیز نشان می دهد که استفاده از قیاسها در ‎sling Sacto use ew a Lapp alll‏ مدت و بلندمدت را افزایش می دهد.پژوهش در مورد طرق کارامدتر و نیرومندتر تدریس و یادگیری همچنان ادامه دارد.

صفحه 20:
۶ تاملات * موثرترین استفاده از بدیع نگاری در طی زمان تحقق می پذیرد.این الگو می تواند در گسترش برداشتهای افراد از یک مفهوم یا نتایجی کوتاه مدت دربر داشته باشد.

صفحه 21:
۰ الگوی بديع نگاری حاوی عناصر نیرومندی است که هم ارزش آموزشی و هم ارزش پرورشی دارند.از آنجا که گوردون معتقد بوده است فرایند خلاق را می توان به صورت اخص از طریق آموزش مستقیم گسترش داد ,الگوی ‎eu‏ نگاری را برای آموزش خلاقیت به افراد و أكروهها بطراجى كرده است:

صفحه 22:
‘ با اين حال بديع نارى نه تها برای گسترش توانایی خلاقیت عمومی ,بلکه برای گسترش پاسخهای خلاق در زمینه ی موضوعات مختلف کاربرد دارد. معلمانی که از الگوی بدیع نگاری برای دستيابى به اين هدف استفاده ‎no‏ کنند,بر یک محيط اجتماعى مشوق خلاقيت تاكيد داشته و از انسجام گروهی برای تولید نیرویی که شرکت کنندگان را قادر سازد تا در یک دنیای استعاره ای به ایفای نقش بپردازند,بهره می 7-9"

صفحه 23:
آثار مستقیم و غیر مستقیم الگوی بدیع نگاری

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان