علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) فصل 9

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 18 اسلايد کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس)فصل 9

پریسا

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) * بروس جویس امیلی کالهون دیوید هاپکین ترجمه: دکتر محمود مهرمحمدی دکتر لطفعلی عابدی

صفحه 3:
Gores ‏فصل نهم‎ ٠ ‏يادكيرى از طريق مشاوره(غير دستورى‎ ٠

صفحه 4:
سناریو: یک دبیر 26ساله دبیرستان درشفیلد » ‎sly‏ ‏یکی ازدانش آموزان خود بسیارنگران است. این دانش آموزبسیاروسواسی است که تکالیف ادبیات رابسیار عالی انجام می دهد واستعداد قصه گویی بسیارخوبی دارد, ولی بااین حال ازبیان داستانهای واشعارخود برای دیگران می ترسد وبه بیان خود خجالت می کشد.

صفحه 5:
۰ اوازبیان اشعارخود برای دیگران امتناع می ورزد واشعار خود رادردسترس هیچ کسی قرارنمی دهد. معلم بعد ازصحبت ‎sl‏ اولیه بادانش آموز ازاو ‎wo‏ خواهد دلایل خود رابرای پرهیزازارائه اشعارخود ‎a‏ دیگران بیان کند. ودانش آموزدلیل این کاررابدین صورت بیان می دارد که خجالت می کشد ازدیگر بخندند.

صفحه 6:
چون فکرمی کند آنها معنی آن را نمی فهمند . و... الگوی غیر دستوری یادگیری - یاددهی: الگوی یادگیری - یاددهی غیردستوری مبتنی برآثار کارل راجرز روانشناس معروف می باشد. به اعتقاد راجرزء روابط انسانی مثبت به افراد کمک می کند که رشد کنند؛ لذا آموزش به جای اینکه مبتنی برمفاهیم مواد درسی باشد. بلید برمفاهیم روابط انسانی باشد.

صفحه 7:
* به نظر کارل راجرز نقش معلم باید نقش مشاوره ی باشد. الگوی غیر دستوری که ازنظر های مشاوره ای نشئت گرفته برهمیاری بین معلم وشا گرد تا کید می کند. معلمانی که ازاین الگواستفاده می کنند باید همواره در تلاش باشند برای رابطه بهتر بادانش آموزان وآنها رانست به پیشرفتشان مطلع کنند.

صفحه 8:
اين الكو مقاصد زیر رادنبال می کند: ۱- هدلیت دلنش آموزبه سوی سلامت ذهنی وعاطفی بیشتر از طریق پرورش اعتمادبه نفس, اتکای بردلنش واقع گرا بلنه از خود, وایجاد وا کنشهای حاکی آزهمدلی نبت به دیگران.

صفحه 9:
۲- افزایش نسبت آن بخشی ارتعلیم وترییت که مستقیماً ارنیازها وآرمانها دانش آموزان سرچشمه می گیرد. - پرورش گونه های خاصی ازتفکر کیفی مانند خلاقیت وخود ابرازی. این الگوی ازقبل پیش بینی وطراحی شده نیست ودرحین کاربادانش آموزبه وجود می آید.

صفحه 10:
درمورد رابطه بین تدربس ویادگیری دراین الکو باید موارد زیر رارعایت کرد: ۱- صمیمیت واعتماد به دانش آموزان منتقل شود. ۳- همدلی وتفاهم ایجاد شود. ۳-به دلنش آموزان کمکت کنيم تادریابند که چگونه موضحع آنها نسبت جه تکالیفشان ودیگران می تولند آنها رابه خود شکوفایی سوق دهد.

صفحه 11:
مراحل این الگو: ۱- درمرحله اول» وضعیت کمکی تعریف شود. این مرحله شامل اظهارت سازمان یافته ای ازسوی مشاوراست که به تعیین حدود وثغو رآزادی دلنش آموزان دربازاراحساسات ,توافق برموضوعی کلی مصاحبه. بیان اولیه مسئله . مطالبی درمرد رولبط(به شرط اینکه ادامه داشته باشد) وتعیین راههایی برای ملاقات می پردازد.

صفحه 12:
۲- درمرحله دوم .پذیرش وتوضیحات معلم. دانش آموزرابه ابرازاحساسات منفی ومثبت خود. وبیان مسئله و کا وش درباره آن مسئله ترغیب می کند. ۳- درمرحله سوم, دانش آموزبه تدریج بصیرت پیدا می کند؛ وبنا برتجربه خودمعانی رااستخراج می کند.روابط علت ومعلول جدیدی راملاحظه می کند. ومعنای رفتارهای قبلی خود رادرمی یابد.

صفحه 13:
۶- درمرحله چهارم » دانش آموزبرنامه ریزی مسئله وتصمیم گیری درمورد آن راشروع می کند. ومعلم موظف است راههای مختلف حل مسئله را متذ کرشود. ۵- درمرحله بنجم دانش آموراقدامات خود راگزارش میی کند. بصیرت بیشتری کسب می کند وبرای اقدامات مثبت وپیچیده تربرنامه ریزی می کند. يت

صفحه 14:
* پژوهش * مطالعات نشان داده است معلمانی که از الگوی فردی در خزانه ی الگوهای تدریس خود استفاده کرده اند,باعث پیشرفت دانش اموزان خود شده اند(روبوک و دیگران,1976).

صفحه 15:
* تاملات ۶ از آنجا که فعالیتها و محتوای هر مرحله از پیش تعیین نشده است و در زمان تعامل دانش آموزان با معلم و نیز دانش آموزان با یکدیگر تعیین می شودالگوی تدریس غیر دستوری بجای تکیه بر آثار مستقیم زودبازده,تا حد زیادی مبتنی بر آثار غیر مستقیم است .آثارمستقیم در درجه اول به توفیقر اين الگو در ترویج خودشکوفایی موثرتر بستگی دارد.

صفحه 16:
آثار مستقیم و غیر مستقیم الگوی غیر دستوری

صفحه 17:
مراحل الگوی یادگیری و یاددهی غیر دستوری(افراد) 1- تعریف وضعیت کمکی 2- کاوش درباره مسئله 3- كسترش بصيرت 2 4- برنامه ريزى و تصميم كيرى 5 يكيارجكى

صفحه 18:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان