روانشناسی و روانپزشکی

کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان

fasle_5_koodakane_pish_dabestani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان”

کتاب برای همه پدر و مادرها شیوه‌ای مثبت جهت رسیدگی به رفتار کودکان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: فصل 5کودکان پیش دبستانی

اسلاید 3: بسیاری از تغییرات مهم رشدی در دوران پیش دبستانی، یعنی از ۳تا ۵ یا ۶ سالگی اتفاق می افتد، از قبیل پیشرفت کودک در استفاده از زبان و لغات پیشرفت در هماهنگی حرکات درشت و ظریف، شروع بازی و سرگرمی های پیچیده ای که دارای قواعد ساده هستند، شریک شدن و رعایت نوبت. کودکان اغلب در این سن وقت خود را در انواع مختلف مراکز سازمان یافته پیش دبستانی می گذرانند و باید یاد بگیرند چگونه با جدا شدن از والدین خود کنار بیایند.

اسلاید 4: بعضی از کودکان به مراکز بازی و تفریحی مخصوص کودکان می روند یا در گروه هایی که والدین برای بازی کودکان خود ترتیب داده اند شرکت می کنند. در هر صورت کودکان با یاد گرفتن بسیاری از مهارت های مهم اساسی در ارتباط با مراقبت از خودشان، از قبیل لباس پوشیدن و درآوردن، جواب دادن به تلفن، رعایت آداب غذاخوردن و چگونگی برداشتن، کنار گذاشتن و مراقبت کردن از وسایل شخصی خود روز به روز مستقل تر می شوند.

اسلاید 5: در این زمان است که کودکان نیاز دارند برای وارد شدن به مدرسه آماده شوند. کودکانی که در سنین پیش دبستانی هستند کتاب را دوست دارند و باید بسیاری از موارد مهمی را که در ارتباط با لغات چاپی درون کتاب و در آموزش خواندن بسیار اهمیت دارد، یاد بگیرند. این موارد شامل مهارت هایی است از قبیل دنبال کردن لغات و خواندن از راست به چپ، تشخیص دادن بالا و پایین صفحه و این که لغات منظور و مقصودی را بیان می کنند. بعضی از کودکان قبل از اینکه وارد مدرسه شوند قادر به خواندن هستند.

اسلاید 6: در این دوره کودکان عقیده ای ثابت درباره جنسیت (هویت جنسی خود دست می آورند و از این زمان خود را پسر یا دختر می دانند. در ضمن کودکان الگوهای رفتاری از خود نشان می دهند که ویژه جنسیت آنان است.

اسلاید 7: در این فصل به مشکلات رشدی و رفتاری با پیش دبستانی می پردازیم. برخی از مشکلات مورد بحث از قبيل نافرمانی و نحسی کردن در واقع دنباله مشکلاتی هستند که در دوران نوپایی شروع شده اند. سایر مشکلات برخاسته از درگیری ها و مسائل زیادی است که در خارج از محیط خانواده پیش می آید، مانند خرید کردن، با ماشین بیرون رفتن، مهمانی رفتن، مشکلات جدایی از والدین، وقت تلف کردن هنگام حاضر شدن و لباس پوشیدن، هنگام بیرون رفتن از خانه و امتناع از مرتب کردن ریخت و پاش هایی که موقع حاضر شدن از خود به جا می گذارند

اسلاید 8: مسائل و مشکلات خاص سرپیچی و نافرمانی کردنبه نظر متخصصان بهداشت روانی، نافرمانی کردن یکی از شایع ترین مشکلات کودکان است که برخاسته از اختلالات و مشکلات رفتاری و عاطفی است. اگر والدین برنامه مناسبی برای فرزندان خود که هنوز در سن خردسالی هستند طرحریزی کنند، در آن صورت می توانند از بروز این مشکلات جدی جلوگیری کنند. بسیار مهم است که کودکان پیش دبستانی به اقتدار و مدیریت افراد بزرگسال احترام بگذارند، به خصوص وقتی باید برای وارد شدن به مدرسه آماده شوند.

اسلاید 9: در مدرسه از کودکان انتظار می رود که از مقررات مهم بسیار پیروی کنند. کودکانی که در پایان دوران پیش دبستانی بسیار متمرد، نافرمان یا بی نظم هستند، اغلب در عادت کردن به برنامه های عادی و معمول مدرسه دچار مشکلاتی می شوند.

اسلاید 10: یک راه برای این که تشخیص دهید کودک شما بسیار نافرمان است این است که در مدت نیم ساعت به او در حدود ده دستور بدهید. اکر از 6 تا هشت دستور شما، یعنی بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد، سرپیچی کند، باید کاری کنید تا حس همکاری و تعاون را در او افزایش دهید. بیشتر کودکان به ۲۰ تا 40 درصد از درخواست ها گوش نمی دهند و از آنها سرپیچی می کنند

اسلاید 11: در ضمن باید متذکر شد که اطاعت کورکورانه از همه دستورهای افراد بزرگسال بسیار ناخوشایند است. پافشاری کردن بر این که کودک کورکورانه و بدون چون و چرا همیشه از همه دستورها اطاعت کند، بسیار نابخردانه و تسلط بیش از حد است. در محیطی که استبداد و سلطه جویی شدید حکمفرما باشد، خلاقیت، قوه ابتکار و نظرات مثبت کودک مورد تهدید قرار می گیرد.

اسلاید 12: ولی در صورتی که پدر و مادر انتظارات معقولانه ای از کودک خود داشته باشند و در ضمن مراقب باشند مقررات منطقی و منصفانه ای در محیط خانه اجرا کنند، اجرای مداوم این مقررات باعث می شود کودکانی شادتر، سازگارتر و خوشرفتارتر داشته باشند. درواقع با این کار والدین نیز کمتر دچار تنش و فشار روانی می شوند. راهنمایی هایی که در زیر آمده برای کودکانی است که مدام از درخواست های معقولانه والدین خود سرپیچی می کنند. در فصل ۳ صفحه ۱۲۱ رهنمودهایی وجود دارد که بیشتر اصول مهم در ارتباط با نحوه دستور دادن به کودکان را مورد بررسی قرار داده است.

اسلاید 13: یک جدول «صورتهای خندان» تهیه کنید در این جدول برای هر روز حدودا سی خانه ۲ سانتی متری بکشید و برای چهارده روز صفحات کافی کنار بگذارید. برای همه برای همه کودکانی که در خانه مشکل نافرمانی دارند چنین جدولی درست کنید.

اسلاید 14: برای شروع، یک روز آرام را انتخاب کنید وقت خود را طوری تنظیم کنید تا روزی که بیشتر ساعات خود را در خانه می گذرانید و یا تمام مدت در خانه هستید این برنامه را شروع کنید. چند روز اول از بیرون رفتن یا خرید کردن خودداری کنید، کودی راحت تر می تواند این برنامه اساسی و مهم را یاد بگیرد.

اسلاید 15: به آرامی و در کمال خونسردی به کودک خود یک دستور واضح و روشن بدهیدهنگامی که می خواهید از کودک خود درخواستی بکنید، کاملا دقت کنید که نزدیک او قرار بگیرید و دستور خود را واضح و روشن بیان کنید. هنگامی که کودک مشغول انجام دادن فعالیت دیگری مانند تماشای برنامه تلویزیونی دلخواهش است به او دستور ندهید.

اسلاید 16: در صورتی که کودک از درخواست شما پیروی کرد، او را تحسین کنید اگر کودک در عرض ۵ ثانیه از دستور شما اطاعت کرد، او را تحسین کیه افرین پسر خوب، کاری را که گفتم زود انجام دادی.» سپس در جدولی که تنظیم کرده اید یک صورت خندان بکشید.

اسلاید 17: از دستور خود پشتیبانی کنید اگر کودک از دستور شما سرپیچی کرد، یک بار دیکرآن را تکرار کنید و ۵ ثانیه دیگر صبر کنید. سپس برای پشتیبانی از دستور خود او را وادار کنید چند لحظه ساکت و آرام بنشیند (زمان سکوت). برای اجرای درست این روش تربیتی به فصل ۳ صفحه ۱۲۸ مراجعه کنید.

اسلاید 18: دستور خود را تکرار کنیدپس از اتمام مدتی که برای زمان سکوت در نظر گرفته اید، دستور خود را تکرار کنید. اگر برای انجام دادن دستورهای خود مجبور شدید به کودک تذکر دهید، نباید در جدول او صورت خندانی بکشید.

اسلاید 19: برای حمایت از رفتار خوب کودک، آن چنان که درخور آن است به او پاداش دهید در ابتدا هنگامی که کودک توانست در جدول چهار صورت خندان داشته باشد، به او اجازه دهید از کیسه شانس (کیسه ای که پر از جایزه های کوچک است) جایزه ای بردارد. اگر کودک برای پیروی نکردن از دستورهای شما مجازات شده است، باید از ابتدا شمارش صورت های خندان را شروع کنید. مثلا اگر در جدول کودک سه صورت خندان وجود دارد و قبل از تکمیل شدن چهارمین صورت به خاطر نافرمانی کردن مجبور شده اید برای تنبیه او از زمان سکوت استفاده کنید، باید صبر کنید تا کودک دوباره از چهار دستور شما اطاعت کند تا پاداشی دریافت نماید.

اسلاید 20: از روز سوم در برابر انجام دادن شش، هشت و سپس ده دستور به او پاداش دهید. به همین ترتیب به تدریج به تعداد دادن دستورها اضافه کنید، ولی اگر میزان فرمانبرداری کودک با افزایش درخواست ها و دستورهای شما پایین می آید، کافی است یک قدم عقب نشینی کنید. مثلا اگر با انجام دادن هشت دستور به او پاداش می دادید، تعداد آن را به شش کاهش دهید

اسلاید 21: به طور غیرمنتظره به کودک پاداش دهید پس از گذشت یک هفته به صورت غیر منتظره به کودک یاداش گاهی اوقات پس از این که ۵ دستور را اطاعت کرد، گاهی پس از ۱۵و گاهی پس از پیروی کردن از ۸ دستور به او پاداش دهید. با این کار کودک نمی داند که با انجام دادن چند دستور پاداش می گیرد و درواقع با این کار همیشه او را غافلگیر و شگفت زده می کنید.

13,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید