صفحه 1:
wer ‏کتاب توتم و تابو فروید‎ درس نظریه های جدید انسان شناسی استاد: آقای دکتر فکوهی دانشجو: الهام قادی ‎Elham.ghadi@gmail.com‏ ۹

صفحه 2:
we Sus © زیگموند فروید( ‎(Sigmund freued‏ در سال ۱۸۵۲ در اتریش در یک خانواده بهودی متولد شد. بعد از اتمام دوره دبیرستانه شغل پزشکی را انتخاب کرد علت انتخاب این رشته ‏ علاقه شدید وی برای کسب شهرت بود. در سال ۱۸۸۲با مارتا برنز (5۱۲۳5 ‎(Martha‏ | اج کرد ؛ در ۱۸۸۵ برای تحقیقات عصب‌شناسی وارد پاریس شد و در ناوتان تیال ‎(Martin charot) sv‏ که بزرگ‌ترین روان‌پزشک ز: می‌رفت آشنا شد و در آنجا فروید با روش هیپنوتیزم آشنا شد و بعدها نیز روش تداعی آزاد و تحلیل رویا را برای تشخیص پیماران به کار كرفت ریه با زان وقتی دانشگاه عبری اورشلیم برپا شد . فروید به همراه آلبرت انیشتین(2۳516[۳0 ۵۱06۲۴ . مارتین پوبر (8006۲ ‎Weizmann Hayym) 22s!) aot s (Martin‏ ) از موسسان و اعضای اولیه میت علمی اورشلیم بودند. سرانجام در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ پس از دو روز اغماء که حاصل تزریق مرفین بود درگذشت. تزریق مرفین و پزشکش بود تا نج بیهوده نکشد.

صفحه 3:
آثار فروید SSNS SS ANA خواب(۱۹۰۰) توتم و تابو ( 6۹۱۳ روانشناسی گروه و تحلیل من ( ‎61٩۲۱‏ تمدن و گله مندان از آن (۱۹۳۰) تحت عنوان «فرهنگ و ناخوشایندیهای آن» توسط امید مهرگان از آلمانی به فارسی برگردانده شده‌است. بررسی رفتارهای جنسی _ آسیب شناسی زندگی روزمره موسی و یکتا پرستی آينده يك وهم wy

صفحه 4:
اندیشه فروید * از نظر فروید. رفتار تحت تأثیر ناخودآگاه است. ریشه اختلالات روانی ‎Fa‏ افکار خاطرات ضمير نا خودآگاه ( به ویژه از نوع جنسی و پرخاشگرانه » | با تبدیل اندیشه ها و خاطرات ناخودآگاه به آگاهی ‏ از طریق معالجات روانکاوانه درمان می شود میراث فروید در روانشناسی مسأله ۰ ‎C psycoanalisis ) ssp)‏ بو

صفحه 5:
اصول اساسی در روانکاوی غریزه در روانکاوی اسل لنت امل وشيت ساختمان شخصیت 2 غریزه در روانکاوی : ازنظر فروید خصوصیت روانی موجود در یک فرد را باید ایق و وقایع گذشته بررسی کرد. وی برای نیروها یا قوایی که موجب ۱ شود اصطلاح غریزه را بکار می برد. ۲ دسته انگیزه یا غریزه اصلی در انسان وجود دارد که هر دو ماهیتی زیستی یا بیولوژیک دازند 5 انسان مى احتیاجات ساده جسمانی ( گرسنگی, تشنگی و ...) های اساسی ‎ELT‏ غریزه مرگ ( مرگ . خودکفی )

صفحه 6:
> اصل لذت و اصل واقعیت : اصل لذت - یعنی دوری از درد و رفتن به سمت لذت. کودک از بدو تولد تابع اصل لذت اصل واقعیت - در اثر محبط و به تدریج در او شکل می گیرد. 2 ساختمان شخصیت : پراساس اصول روانکاوی شخصیت از سه بخش تشکیل شد ايد - نهاد ( منشأ تمام انرژی های غریزی و تمایلات نحام و کنترل نشدء ) ایگو - خود ( برای کنترل خواسته های نهاد شکل می گیرد ) سوپر ایگو < فراخود ‏ وجدان ( دراثر درون فکنی معیارهای اجتماعی ایجاد می شود)

صفحه 7:
از طریق رابطه این سه دسته شخصیت انسان شکل می گیرد نهاد : هدف لذت طلبی دارد ۲ خود : هدف واقع بینی » تعامل دهنده دارد ۲ فراخود : هدف منع کننده دارد

صفحه 8:
‎Hoy‏ کتاب توتم و تابوی فروید ‎TOTEM AND TABOO ‎[RESEMELANCES BETWEEN THE PSYCHIC ‏سوالاتی که فروید در این کتاب درصدد پا ‎TIVES OF SAVAGE AND seKOTIR‏ والاتی که فروید در این کتاب درصدد پاسخگویی ‏به آنها بود: ‎ ‎PROFESSOR DR, SIGNUND FREUD, LL.D. ‎ ‎NEW YORK MOFFAT, YARD AKD COMPANY ‏وود‎ ‎

صفحه 9:
فروید از مجموع اطلاعات درباره آداب و ر, بیماران روانی بدست آورد ۲ سازمان فکری و احساسات ” در احساسات مردمان اولي و تفكرات مردمان اوليه با نتايجى كه از احوال چنین نتیجه گرفت : دمان اولیه با بیماران روانی وجوه مشترک بسیاری وجود دارد بین عشق و کین ( تضاد احساسات ) فاصله چندانی نیست.

صفحه 10:
راه حل هایی که فروید ارائه می دهد مسئله تابو : هنوز هم در بين جوامع ديده مى شود مسقل قم : برعكس كاملاً با سبك احساس امروزى فرق دارد؛ توتم نهادى است كه مدت ها پیش ناپدید شده

صفحه 11:
روش های جمع آوری و تحلیل داده های فروید در اين کتاب 7 به کتاب هایی که حاوی مشاهدات دسته اول و دوم از زندگی مردمان اولیه که مبلقان مسیحی و سیاحان جمع آوری کردند مراجعه کرد. ۲" مقالات و نوشته های مفسران درجه یک را بررسی کرد ۲ از کتب و مشاهدات و تفاسیر جامعه شناسان . قوم شناسان . روانشناسان . زیست شناسان ( نظیر داروین ) و ... استفاده می کند. سرانجام بعد از بررسی های متعدد به این نتیجه رسید: سازمان روانی مردمان اولپه < سازمان بیماران روانی مثل وسواسی ها و کسانی که از حبران می ترسند سس در حفيقت فرويد مردمان اوليه ؛ پیماران روانی ؛ کودکان را با هم مقايسه كرد

صفحه 12:
در وهله اول جد گروه إهاست در وهله دوم فرشته حامی و نگهبان گرو:

صفحه 13:
ابو چیست؟ تابو ۲ معنای متضاد ‎<a‏ از یک سو به معنی مقدس و وقفی ۲ فقط به خود متکی است. براساس فرمان های ملکوتی نیست تفاوت آن با ممنوعیت اخلاقی این است که جزء نظامی که پرهیز را واجب می دانند نیست ۲ ممنوعیت تابویی مبتنی بر استدلالی نیست. از نظر افراد تحت سلطه نیز طبیعی است.

صفحه 14:
تقسیم بندی تابو از دیدگاه فروید: بر اساس- تابوی طبیعی یا مستقیم ( محصول مانا است ) 7 1 تابوى انتقالى با غير مستقيم ( كه از همان نيرو منبعث می شود) تابوی واسط بین دو تابوی قبلی ( شامل هر دو عامل بر اساس زمان موقتی ( مثل زنان باردار ) دائمی ( مردگان )

صفحه 15:
اهداف مستتر در تابو: كه هه هک نک اه حفظ شخصیت مهم ( روسا . کشیشان ) حفظ زنان و کودکان در برابر مان حفظ نزدیکان مرده پیشگیری از اختلالات در هنگام رویداد های بزرگ حمایت در برابر عشم خدایان حمایت از تولد و زندگی کودک حفظ اموال در برابر دزدان

صفحه 16:
سوال : اهميت تابو جيست ؟ جرا بايد آن را بررسی کرد؟ ۲ هرمسئله روانى شايسته آن است كه به دنبال راه حلش باشیم. مسائلی مشابه موارد تابوبى ( بيمارى ها )در زندكى ما وجود دارد با بررسى تابو مى توانيم به ماهيت اين مسائل دست ی يابيم. موارد شباهت آداب و رسوم تابویی و علائم مرضی بیماری وسواس: ۲ _فقدان دلیل برای ممنوعیت ۲ استقامتشان بر اساس یک وجوب درونی سهولت انتقال و وامگیری اشیاء ممنوعه ۲ وجود اعمال مناسکی ناشی از ممنو:

صفحه 17:
فروید ۳ نوع تابو را برای بررسی وجوه شباهتش با بیماری وسواس انتخاب می کند ‎es‏ ۱ تابوی دشمنان ۲ تابوی روسا ۳ تابوی مردگان v دشمنان - بعد از کشتن دشمن سعی در جلب رضایتش دارند. نتیجه ای که از این رفتار فته می شود این است که در احساسات وحشیان دوگانگی وجود دارد. 7 تابوى روسا - در مورد اين نوع تابو "اصل وجود دارد سم > حفاظت از خود در برابر تابو در اینجا هم تناقض وجود دارد حفاظت از تابوها ۳ تابوی مردگان - شامل تماس با مرده. تابوی شوهر يا زن فرد مرده ممنوعیت به زبان آوردن نام مرده . احساس ندامت از فوت یک فرد( نوعی دوگانگی و تضاد را در بر می گیرد)

صفحه 18:
بازگشت حیوان پرستی در کودکان از جمله مسائل مهم در توتم پرستی که فروید به آن توجه می ‎HS‏ ۲ ۳ ابطه مان توتم پرستی و آزدواج با بیگانه

صفحه 19:
فروید نظریاتی را که پیرامون ريشه توتم پرستی مطرح می شوند را به ۳ بخش تقسیم می کند: نظریات اسمی: قبایل برای تمایز از هم از اسم حیوان استفاده می کردند. به مرور اين حيوان به توتم قبیله تبدیل شد. در اين نظریه دانشمندان اسم گذاری را علت پیدایش حیوان پرستی می دانند. نظریات جامعه ‎And‏ ‏دوركيم معتقد است که توتم نماینده و مظهر جامعه است ۰ جامعه مورد پرستش مردم است. نظریه روانشناسی: در این نظریه توتم پرستی از خیالات فرد ناشی می شود( مثال باردار شدن زنان در قبیله آرونتا )

صفحه 20:
قانون ازدواج با بیگانه : تم پرستی است: نقش توتم ( حیوان )به عنوان جد در این ممنوعیت ريشه ازدواج با بیگانه و رابطه آن با توتم پرستی : وجود دارد وجود ارتباط ‎on‏ ازدواج با بیگانه و نظام تمی( دورکیم ) عدم ارتباط بین ازدواج با بیگانه و نظام توتمی ( فریزر ) در مورد این عنوان ۲ دیدگا

صفحه 21:
شرح وسترمارک از ازدواج با پیگانه با هم بزرگ شدن موجب نفرت مادرزادی می شود و همین نفرت به شکل ممنوعیت در آمده نظریه فریزر در مورد ازدواج با پیگانه : نظر وی مطابق نظر فروید است. وی غرایز انسانی را به دو بخش تقسیم می کند غرایز قانونمند ( سرپیچی از آنها با مجازات همراه است ) غرایز طبیعی ( مثل خوردن و آشامیدن که قانونمند نیست ) و ممنوعیت زنا با محارم را به دلیل گرایش ذاتی انسان به زنا با محارم می داند و ممنوعیت آن به دلیل جلوگیری از اثرات بد اجتماعی اش می باشد. فروید موافق اين نظر است و اشاره می کند اولین امیال جنسی انسان ماهیتی زناکارانه دارد و سرکوبی این امیال منجر به بیماری روانی می شود

صفحه 22:
نقدهایی بر کتاب توتم و تابوی فروید ۲ نوحی تقلیل گرایی در این کتاب وجود دارد شبیه تقلیلی گرایی مارکسیستی . همه چیز را به غریزه جنسی نسبت می دهد نقدی که از سوی روانشناسان مطرح می شود نقد روش شناختی است. بر اساس اصول زوانکاوانه بو غزیزه جنسی نحی توان تبي از دین ارائه داد فروید معتقد بود غرایز سرکوب شده به روان ناخودآگاه برمی گردند و ممکن است شکل مثبت یا منفی گیرند اما سایر روانشناسان چنین نظریه ای را رد کردند. توتم و تابوی فروید سیر قهقرایی دارد یعنی ساده ترین دین را بررسی کرد در حالی که می توانست دین را درعصر حاضر در نظر گیرد و همزمان به گذشته نیز توجه داشته باشد

صفحه 23:
نتیجه گیری روابط نزدیکی که میان توتم وتابو برقرار است ظاهراًمبین تقویت فرضیه ای است که در این کتاب مطرح شدء ( فرضیه : حالات و احساسات بیماران روانی و انسان های اولیه نشات گرفته از سرکوب کردن غرا جنسی است) و ما حتی اگر در آخر کار متوجه شويم كه اين فرضيه به هيج وجه درست نيست باز منكر اين نمى توان شد که سالیان درازی از فقدان آن می گذارد و بازسازی آن بسی دشوار است .

صفحه 24:
گام نو ۱۳۸۳ آتقشن ا ۲ زیگموند. فروید . نوتم و تابو, ترجمه ایرج پورباقر . تهرا ۲ زیگموند . فروید . پیدایش روانکاوی . تهران: نشر آسیا ۱۳۱۲ ” موللى: کرامت. مبانی روالکاوی فروید. تهران. نشر نی. چاپ دوم ۰۱۳۸۶ عه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان