روانشناسی و روانپزشکی

کتاب درمان شناختی – رفتاری برای بیماری‌های مزمن پزشکی

fasle_5_saratan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب درمان شناختی – رفتاری برای بیماری‌های مزمن پزشکی”

کتاب درمان شناختی – رفتاری برای بیماری‌های مزمن پزشکی

اسلاید 1: فصل 5سرطان

اسلاید 2: مقدمهافزایش پیشرفتهای پزشکی به این معنی است که تعداد بیشتری از افراد مبتلا به سرطان معالجه می شوند. هم اکنون بیماران مبتلا به سرطان زندگی طولانی تری دارند (حتی زمانی که هدف درمان، معالجه ی کامل نیست). این تغییر وضعیت نشان میدهد که سرطان بیش از پیش به عنوان یک بیماری مزمن مفهوم پردازی می شود. انواع سرطان ها طیف گسترده ای از بیماری هایی هستند که هر یک از آنها سبب شناسی، برنامه ی درمانی و پیش آگهی خاص خود را دارد.

اسلاید 3: اکثر افرادی که به سرطان مبتلا می شوند یک دوره ی فشار روانی را تجربه می کنند. در بعضی از بیماران این فشار روانی خود به خود از بین می رود و به مشکلات روانی دیر پا منجر نمی شود و می توان آن را به عنوان یک واکنش سازگاری طبیعی در نظر گرفت.

اسلاید 4: اما بعضی از بیماران مشکلات روانی شدیدتری را تجربه می کنند که باعث کاهش کیفیت زندگی و عملکرد روزانه ی آنها می شود. این مشکلات روانی که به لحاظ بالینی شدید هستند معمولا به عنوان بخشی از یک اختلال انطباقی، اختلال افسردگی اساسی با یک اختلال اضطرابی بروز می کنند

اسلاید 5: همچنین درمان سرطان با فشارهای روانی متعددی همراه است که بعضی از آنها کیفیت زندگی را کاهش می دهند و به اضطراب یا افسردگی منجر می شوند. بیماران اغلب عوارض جانبی روانی درمان مانند خشم، اضطراب یا نگرانی را شدیدتر از عوارض جانبی جسمی مانند ریزش مو و حالت تهوع درجه بندی می کنند (کوتس و همکاران، ۱۹۸۳).

اسلاید 6: در حقیقت، بعضی از بیماران، شیمی درمانی را به خاطر مشکلات روانی ترک می کنند (گیلبار و دنور،۱۹۸۹).

اسلاید 7: بعضی از روش های درمانی به علت تبعاتی که دارند به ناچار به مشکلات روانی منجر می شوند (برای مثال، عمل پیوند مغز استخوان). بسیاری از بیماران مجبورند که با درمان هایی مواجه شوند که تحمل آنها دشوار است، زیرا این درمان ها به مراجعه ی مکرر به بیمارستان و انگیزه ی بالای بیمار احتیاج دارند.

اسلاید 8: پیشرفت درمان های دارویی به کاهش بروز حالت تهوع و استفراغ در شیمی درمانی منجر شده است؛ اما حالت تهوع و استفراغ شرطی شده در بیماران سرطانی هنوز هم رخ می دهد و بیزاری از غذا و سایر عناصر ابتلا به سرطان نیز در بیماران سرطانی اتفاق می افتد.

اسلاید 9: حتی پس از درمان و در دوره ی پیگیری، زندگی بیماران تحت تأثیر سرطان قرار می گیرد، زیرا آنها برای تعیین این موضوع که آیا سرطان دوباره عود کرده است مجبورند در ملاقات هایی حاضر شوند.

اسلاید 10: پژوهش درباره ی جنبه های روانی سرطان چنان تحول یافته است که مونتگومری (۱۹۹۹) از آن به عنوان رنسانس کوچک نام برده است. پیشرفت های مربوط به مسائل ژنتیک سرطان به افزایش آگاهی درباره ی احتمال ابتلا به سرطان و در نتیجه نشان دادن واکنش های روانی منفی در مقابل این آمادگی زیستی منجر شده است، (هاپ وود، ۱۹۹۷؛ کول و همکاران، ۱۹۹۹)..

اسلاید 11: محققان بررسی کرده اند که بیماران چگونه پیش آگهی مبهم مربوط به سرطان را کنترل می کنند، چگونه درباره ی درمان تصمیم می گیرند (برای مثال، پستان برداری برای پیشگیری). همچنین پژوهشگران بررسی کرده اند که در بعضی از موارد باورهای مربوط به خطر آسیب پذیری ژنتیکی برای ابتلا به سرطان چگونه مشکلات روانی را آشکار می کنند و یا آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. پیامدهای روانی سرطان و درمان آن موضوع بسیاری از فعالیت های پژوهشی بوده است

اسلاید 12: نگرانی های متعددی به عنوان عناصر فشار روانی بروز می کنند و درمان های شناختی- رفتاری آنها را مورد هدف قرار می دهد. هم اکنون مدل های روانشناختی سازگاری و اصول مدیریت روانی مشکلات مربوط به سرطان ابداع شده اند.

اسلاید 13: کاربرد مداخلات شناختی- رفتاری برای مشکلات روانی بیماران مبتلا به سرطان مؤثر شناخته شده است (فاوزی و همکاران، ۱۹۹۰؛ میر و مارک، ۱۹۹۵). مطالعات متعدد نشان داده اند که مداخلات مبتنی بر اصول شناختی- رفتاری مانند درمان روانشناختی کمکی، علائم افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشند (گریر و همکاران، ۱۹۹۲) و مؤثرتر از مشاوره ی حمایتی هستند (موری و همکاران، ۱۹۹۸).

اسلاید 14: محققان بررسی افکار و تصورات مربوط به ابتلا به سرطان را آغاز کرده اند (مانسون، ماندرینو و یونسون، ۱۹۹۳) و در یک تحقیق نقش جنبه های روانشناختی موجود در فرایندهای شناختی در اختلالاتی مانند افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است (بروین و همکاران، ۱۹۹۸). این فصل توضیح می دهد که درمانگران چگونه می توانند از مدل های شناختی- رفتاری برای ساختار بخشیدن به ارزیابی ها و مفهوم پردازی مداخلات شناختی- رفتاری که پیامدهای روان شناختی سرطان و درمان آن را در مراحل مختلف بیماری مورد توجه قرار می دهند، استفاده کنند.

اسلاید 15: شيوع همبودی اختلالات روانی می دانیم که در حدود ۲۰٪ از بیماران مبتلا به سرطان، نشانه های روانی بالینی مهمی را تجربه می کنند. فاکنر و مگوئایر (۱۹۹۶) بر این باورند که سازگاری روانی با سرطان مستلزم مقابله با شش مانع اصلی است: کنار آمدن با آینده ی مبهم، جستجوی معنا، مقابله با فقدان کنترل، نیاز به گشودگی ، نیاز به حمایت هیجانی و نیاز به حمایت پزشکی. آنها معتقدند که ناتوانی در مقابله با هر یک از ار موانع به ناراحتی های روانی منجر می شود. البته مشکلات روانی ممکن است در هر زمانی بعد از تشخیص سرطان رخ دهند.

اسلاید 16: به نظر می رسد که وقوع این ناراحتی ها به تعداد و شدت مشکلات فردی بیماران و وضعیت خاص آنها بستگی دارد. اگر چه این مفهوم پردازی از حمایت تجربی برخوردار نیست، اما رویکرد اکتشافی مفیدی برای ارزیابی و مفهوم پردازی جنبه های روانی سازگاری با سرطان است. .

اسلاید 17: ماهیت و شدت مشکلات روانی بیماران به تعامل عواملی مانند سابقه ی قبلی ابتلا به سرطان، سطح حمایت اجتماعی و ماهیت دقیق تجربه ی بیمار از سرطان بستگی دارد. واکنش های روانی بیماران بسته به ماهیت تجربیات آنها از سرطان متفاوت است. همچنین واکنش روانی بیماران به این موضوع که آیا آنها منتظر نتایج آزمایشات تشخیصی هستند یا در مرحله ی شیمی درمانی یا دوره ی پیگیری به سر می برند، بستگی دارد

14,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید