علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

کرسی های آزاد اندیشی از منظر مقام معظم رهبری

صفحه 1:

صفحه 2:
بیانات در دیدار اعضای انجمن اهل قلم 07/11/1381 »اگر بخواهیم در زمینه‌ی گسترش و توسعه‌ی واقعی فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتا کار کنیم» احتیاج داریم به این‌که از مواهب خدادادی و در درجه‌ی اول آزادانديشى استفاده 0

صفحه 3:
؟ آزاداندیشی در جامعه‌ی ما يك شعار مظلوم است. تا گفته می‌شود ازاداندیشی. عده‌ای فوری خیال می‌کنند که بناست همه‌ی بنیانهای اصیل در هم شکسته شود. و آنها چون به آن بنیانها دلبسته‌اند. می تر سند.

صفحه 4:
*عده‌ای دیگر هم تلقی می کنند که با آزاداندیشی باید این بنیانها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشی - که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است - ظلم می‌کنند.

صفحه 5:
" ما به آزاداندیشی احتیاج داريم. متأسفانه گذشته‌ی فرهنگ کشور ما فضا را براى اين آزاداندیشی بسیار تنگ کرده بود.

صفحه 6:
‎٠‏ منظور از ترجمه فقط ترجمه‌ی کتاب نیست» بلکه ترجمه‌ی فرهنگ» ترجمه‌ی فکر» ترجمه‌ی نظریات بیگانه» آنها را به شکل وحی منزل تلقی کردن و در يك جایگاه ‏غیرقابل خدشه قرار دادن» بلایی بوده که در ‎glade‏ ما وحوه داشته است همان ‏ترجمه‌ها را تکرار کرده‌ایم؛ هر چه را که دیگران گفته‌اند تکرار کرده‌ايم و ‏دچار جمود شده‌ایم.

صفحه 7:
۰ اگر بخواهیم رشد کنیم» بایستی بتوانیم در فضای لایتناهی فکر بال و پر بزنیم؛ باید حرکت کنیم. اگر بخواهیم در اقتصاد» فرهنگ» علوم انسانی» فلسفه و در همه‌ی زمینه‌های علمی و فرهنگی در چارچوب آن نظری که فردی در جایی گفته و يك عده طرفدار هم پیدا کرده و حالا» مترجمی آن را ترجمه کرده یا خود ما آن را یاد گرفته‌ایم؛ یعنی در چارچوب آن فکر به‌عنوان يك شیء مقدس غيرقابل دست زدن» حركت كنيم» اين آزاداندیشی نیست. بلکه دنباله‌ی «کاغذباد» شدن است. ما در مشهد به اين بادبادکها» کاغذباد می‌گوييم. خیال می‌کند در هوا پرواز می‌کند» اما دنباله‌ی کاغذباد است نخ آن هم دست یکی دیگر است. این کار آزاداندیشی نیست.

صفحه 8:
۰ عده‌ای به نام آزاداندیشی مرز‌های فضیلت و حقیقت را لگدکوب کرده‌اند و به نام آزاداندیشی و نوآوری» همه‌ی اصول مقدس حقیقی را نادیده گرفته یا تحقیر و یا مسخره کرده‌اند. يك عده هم به‌صورت عکس‌العملی یا به‌خاطر مسائل دیگری که در ذهنشان بود» به پایه‌هایی چسبیدند که بايد بر روی آن پایه‌ها نوآوری می‌شد.

صفحه 9:
* نبایستی به آنچه که گفته شده» اکتفا کرد و متحجر شد؛ یعنی تحجر در مقابل مرز شکنی و افراط در مقابل تفریط. همچنان که بعضی در محیط سیاسی» فاصله‌ی بين هرج و مرج و دیکتاتوری را اصلا قبول ندارند و معتقدن کج مها بايد هرج و مرج باشد يا ديكتاتورى! كأنه از اين دو خارج نيست.

صفحه 10:
»در عرصهی فرهنگی هم همین‌طور: یا بايد هرج و مرج و کفرگویی و اهانت به همه‌ی مقدسات و ارزشهای مسلم و مستدل شود و يا باید ذهنها بسته شود و تاکسی حرف تازه‌ای زد» فورا همه او را هو کنند و علیه او جنجال نمایند! كأنه هيج حد وسطى بين اين دو وجود ندارد.

صفحه 11:
»ما بايد آن حد وسط همان «امر بين الامرين» و تعادل را بيدا كنيم. البته اين هم از راه گفتگوی محترمانه» عاقلانه» منصفانه و با استدلال» عملی است. این كار هم بايد در حوزه و در زمینه‌ی مسائل حوزه» در زمینه‌ی فقه فلسفه» کلام و دیگر علوم رایج حوزه انجام كيرد و هم در دانشگاه,

صفحه 12:
* آزاداندیشی غیر از بی‌بندوباری است. آزاداندیشی يك حرف و بی‌بندوباری يك حرف دیگر است. آزاداندیشی این است که شما در حرکت به سمت سرزمینهای ناشناخته‌ی معارف. خودتان را آزاد کنید. بروید. نیروها و آنرژیهایتان را به کار بیندازید و حر کت کنید.

صفحه 13:
پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه ۱۳۸۱/۱۱/۱۲۰ * فرزندان و برادران عزیز با همه مضمون نامه شما موافقم و از شما و همفکرانتان در حوزه و دانشگاه مي‌خواهم که اين ایده‌ها را تا لحظه عملي شدن و ثمر دادن؛ هر جند ذراز مذت. تعقيب_ ‎HS‏ نه مأيوس و 43 شتابزده. اما باید این راه را که راه شکوفاتی و خلاقیت است به هر قیمت پیمود.

صفحه 14:
9 آري, نبايد از «آزادي» ترسید و از «مناظره» كريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاي قاچاق و یا امري تشريفاتي, تبدیل کرد چنانچه نباید بجاي مناظره. به «جدال و مراع». گرفتار آمد 9 بجاي آزادي, به دام هتاكي و مسئولیت گريزي لغزید. آن روز که سهم «ازادي». سهم «اخلاق» و سهم «منطق». همه يكجا و در كنار یکدیگر اداء شود.

صفحه 15:
* بي شك آزاديخواهي و مطالبه فرصتي براي اند يشيدن و براي بيان انديشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادي». يك مطالبه اسلامي است و «آزادي تفکر قلم و بیان». نه يك شعار تبليغاتي بلکه از اهداف اصلي انقلاب اسلامي است. من عمیقا متأسفم كه برخي ميان مرداب «سکوت. و جمود» با گرداب «هرزه گوتي و کف رگوئي». طریق سومي نمي‌شناسند و گمان مي‌کنند که براي پرهیز از هر يك از اين دو. باید به دام دیگری افتاد.

صفحه 16:
* حال آنکه انقلاب اسلامي آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادي بي‌مهار و خودخواهانه غربي» را نقد و اصلاح کند و فضائي بسازد که در آن. « ازادي بیان». مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوي و مادي دیگران» و نه به هیچ چیز ديگري . تبدیل به فرهنگ اجتماعي و حكومتي گردد و حریت و تعادل و عقلائیت و انصافه سکه رائج شود تا همه اندیشه‌ها در همه حوزه‌ها فعال و برانگیخته گر 2335

صفحه 17:
* متأسفانه گروهي بدنبال سياست‌زدگي و گروهي بدنبال سياستزدائي, دائما تبدیل فضاي فرهنگي کشور را به سکوت مرداب گونه یا تلاطم گرداب‌وار: مي‌خواهند تا در این بلیشوء فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون. بتوانند تأثیر گذار و جریان‌ساز باشند و سطح تفکر اجتماعي را پائین آورده و همه فرصت ملي را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگيري‌هاي غلط و منحط قبيله‌اي یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند.

صفحه 18:
5 در نتیحه صاحبان خرد و احساس. ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان؛ بركنار و در حاشیه مانده و منزوي, خسته و فراموش شوند. در چنین فضائی. جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواهاء تكراري و ثابت و سطحي و نازل مي گردد. هیچ فكري توليد و حرف تازه‌اي گفته نمی‌شود. عده‌اي مدام خود ۳ تکرار می کنند و عده‌اي دیگر تنها غرب را ترجمه مي‌کنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویش‌اند. دچار انفعال و عقبگرد مي‌شوند.

صفحه 19:
* براي بيدار کردن عقل جمعي. چاره‌اي جز مشاویه و مناظره نیست و بدون فضاي انتقادي سالم و بدون آزادي بیان و گفتگوي آزاد با « ‎Cole‏ حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران». تولید علم و انديشه ديني و در نتیجه. تمدن‌سازي و جامعه‌پردازي: ناممکن با بسیار مشکل خواهد بود.

صفحه 20:
* براي علاج بيماري‌ها و هتاكي‌ها و مهار هرج و مرج فرهنگي نیز بهترین راه. همین است که ازادي بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب ‎«pul‏ حمایت و نهادینه شود. بنظر مي‌رسد که هر سه روش پيشنهادي شما يعني تشکیل 1 « کرسی‌های نظر به‌پردازی» 2( «كرسي‌هاي پاسخ به سوّالات و شبهات» و 3) ‎slaw S»‏ نقد و مناظره» . روشهائي عملي و معقول باشند

صفحه 21:
*خوبست که حمایت و مدیریت شوند بنحوي که هر چه بیشتر. مجال علم. گسترش یافته و ‎Las‏ بر د کانداران و فر ببکاران و راهزنان راه علم و دین, تنگتر شود.

صفحه 22:
*باید «تولید نظریه و فکر». تبدیل به يك ارزش عمومي در حوزه و دانشگاه شود و در قلمروهاي گوناگون عقل نظري و عملي از نظر به‌سازان: تقد بر بعمل اید و به نواوران» جایزه داده شود و سخنانشان شنیده شود تا دیگران نیز به خلاقیت و اجتهاد.

صفحه 23:
*باید ایده‌ها در چارچوب منطق و اخلاق و در جهت رشد اسلامي با كد كر رقابت کند ز مصاف دهند تا جهان اسلام. اعاده هویت و عزت کند و ملت ایران به رتبه‌اي جهانی که استحقاق آن را داردبار © دكر دست يانذ.

صفحه 24:
* من بر پیشنهاد شما مي‌افزايم که اين ایده چه در قالب «مناظره‌هاي قانونمند و توأم با امکان داوري» و با حضور «هيتت‌هاي داوري علمي» و چه در قالب تمهید «فرصت براي نظریه‌سازان» و سپس «نقد و بررسي» ایده آنان توسط نخبگان فن و در محضر وحدان علمي حوزه و دانشگاه. تنها محدود به برخي قلمروهاي فکر ديني یا علوم انساني و اجتماعي نیز نماند

صفحه 25:
* بلکه در کلیه علوم و رشته‌هاي نظري و عملي ‎pole 9 LL pole >)‏ كاربردي و-) و در جهت حمایت از کاشفان و مخترعان و نظريهسازان در اين علوم و در فنون و صنایع نیز جنين فضائي يديد آید و البته براي ‎aoe ast‏ «علمي بودن» اين نظريات و مناظرات. يائين نيايد و يختهكوئي شود و سطح كفتكوها نازل و عوامانه و تبليغاتي نشود. بايد تمهيداتي انديشيد و قواعدي نوشت.

صفحه 26:
* اینجانب با چنین طرحهائي همواره موافق بوده‌ام و از آن حمایت خواهم کرد و از شوراي محترم مدیریت حوزه علمیه قم مي‌خواهم تا با اطلاع و مساعدت «مراجع بزر گوار و محترم» و با همکاري و مشار کت «اساتید و محققین برجسته حوزه». براي بالند گي بیشتر فقه و اصول و فلسفه و كلام و تفسير و ساير موضوعات تحقیق و تاليف دينيء و نيز فعال كردن «نهضت ياسخ به سؤالات نظري و عملي جامعه». تدار ك چنین فرصتی را ببینند.

صفحه 27:
* از شوراي محترم انقلاب فرهنگي و بویژه ریاست محترم آن نیز مي‌خواهم که اين ایده را در اولویت دستور کار شورا براي رشد کلیه علوم دانشگاهي 9 نقد متون ترجمه‌اي و آغاز «دوران خلاقیت و تولید» در عرصه علوم و فنون و صنایع و بویژه رشته‌هاي زمینه براي اینکار بزرگ بتدریج فراهم گردد و دانشكاههاي ما بار ديكر در صف مقدم تمدن‌سازي اسلامي و رشد علوم و توليد فناوري و فرهنكء قرار كيرند.

صفحه 28:
* بي‌شك هر دو نهاد از طرحهاي پيشنهادي فضلاء دانشگاهي 9 حوزوي و از حمله طرح شماء استفاده خواهند کرد فا باارخایت ‎dah‏ حوانت مسلة: جنبش « پاسخ به سوّالات» ء «مناظرات علمي» و «نظریه پردازي روشمند» را در کلیه قلمروهاي علمي حوزه و دانشگاه, نهادینه و تشویق کنند. امیدوارم که مراحل اجراء این لیده. دچار فرسایش اداری نشده و تا پیش از بيست و پنجمین سالگرد انقلاب. نخستین ثمرات مهم آن آشکار شده باشد.

صفحه 29:
متن نامه جمعي از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه 13/11/1381 8 سخنان مكرر حضرتعالي و بویژه بیانات ارزشمند كنا ‎ed eles‏ مد را من کم موز 1 در تشویق به نیضت علمي و آزادانديشي, يك فراخوان تاريخي است که اگر بدرستي از سوي نخبگان و متصدیان فرهنگ کشور, در ك و تعقیب گردد. نقطه عطفی در حیات انقلاب بوده و اگر بي‌پاسخ بماند. علامت سوّال و تعجب بر

صفحه 30:
* شخص حضر تعالي از سالهاي پیش از انقلاب تا هم اكنون: بارها و بارها تحول حساب شده در حوزه. اجتهاد ديني و نوانديشي علميء: جنبش نرمافزاري براي تولید انبوه غلم در حوزه 9 دانشكاه را جزء آرمانهاي اصلی انقلاب ‎ae‏ و بارها به آزادانديشي توم با كفتكوي توأم با اخلاق. دعوت

صفحه 31:
oe ‏ل‎ ل ل ت ا «كرسيهاي آزاد علمي» با حضور هيئتهاي منصفه علمي و تخصصي و در محضر وجدان عمومي دانشگاه شاهد ‎a pee‏ 0 رواج بآزار 2

صفحه 32:
۱-۳۰۵ در دیدار جمعی از اعضای تشکلها» کانونها» نشریات» هیأتهای مذهبی و شماری از نخبگان دانشجویی

صفحه 33:
* من سخواهم غالب يا بيش از غالب بدنه دانشجويى کشور. مجموعهای متعهّد و دارای احساس مسوولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسأّله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و ارمان سوم آزاداندیشی و آزادیخواهی است.

صفحه 34:
* آزادیخواهی نباید فقط منحصر در معنای محدود سیاسی تلقی 9 معنا شود. در آزادیهای سیاسی. آزادیهای اجتماعی از بخشهای مهم ازادیهای بشری است. ما خودمان کتکخورده و زندان رفته اين آزادیها هستیم و معنی آزادی سیاسی را سفهمیم.

صفحه 35:
* با منطقی که من مىگویم. آزاداندیشی را عمیقتر معنا کنیم تا اینجا هم اثر خودش را ببخشد. آزاداندیشی یعنی آزادانه فکر کردن؛ آزادانه تصمیم گرفتن؛ ترجمهای. تقلیدی و بر اثر تلقین دنبال بلند گوهای تبلیغاتی غرب حرکت نکردن. لذا شامل علم. معرفت. مشی سیاسی, شعارها و واژهها و خواستههای متعارف سیاسی و اجتماعی هم مسشود.

صفحه 36:
*اگر امروز غرب مسگوید ‎owl Koo‏ ما بايد فكر كنيم - آزادفكرى يعنى اين - ببينيم آیا همینکه او سگوید درست است و دمکراسی بهصورت مطلق ارزش است. یا نه قابل خدشه است؟

صفحه 37:
*یکی از کارهای بسیار مهمی که مورد اشاره بعضی از دوستان هم بود. اين است که شما مستوانيد در سه زمينه علم. عدالتخواهى و ازادانديشى كار

صفحه 38:
بیانات در اجتماع زاثران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1383

صفحه 39:

صفحه 40:
بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما 11/09/1383 *خط تولید علم و فکر و نظریه را برنامه‌ر یزی‌شده دنبال کنید؛ به بحثهای منطقی و مفید دامن " بزنید؛ کرسی‌های نوآوری را تلویزیونی کنید و چهره‌های علمی نواور خوب را مطرح نمایید.

صفحه 41:
بیانات در اجتماع زاثران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1384

صفحه 42:
* این شعلرها در واقع مطالبات ملت از ما مسؤولان است. أكر نهضت عدالتخواهی توليد علم بهعنوان يك جنبش عمومى مطرح مشود. یا اگر نهضت آزاداندیشی مطرح مشود. برای اين است که همهی مسوولان و همهی احاد ملت احساس کنند که در این جهت مسؤوليت دارند. كشور به اين شعارها نیاز دارد.

صفحه 43:
19/2/1384

صفحه 44:
‎diws sch °‏ کسانی هستند که توسعه و رشد و پیشرفت علم و میدان رقابت و آزاداندیشی و امثال اینها را سخواهند. اما راه آن را در تقلید مطلق از الگوهای غرب جستجو مىکنند؛ فکر ‏مکنند «ره چنان رو که رهروان رفتند». رهروان چه کسانی هستند؟ فعلاً اقلیتی در دنیای امروز. که عبار تند از کشورهای غرپی؛ شامل اروپا و کشور ایالات متحدهی امریکا و ‏بعضی از کشورهای پیشرفتهی دیگر.

صفحه 45:
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان بسیجی 5/3/1384 * برای رسیدن به هر آرزوی بزرگ و هر هدف والایی. سازو کاری وجود دارد؛ این سازو کار را باید جوان هوشمند فرزانهی دانشجو پیدا کند. بحث جنبش نرمافزاری از همین قبیل است؛ بحث آزاداندیشی از همین قبیل است؛ بحثهای گوناگونی که در زمینههای مختلف اجتماعی مىشود. از همین قبیل است.

صفحه 46:
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس جمهور و هیأت وزیران 8/6/1384 * وظیفهی حتمی دیگر دولت اسلامی. گسترش علم 9 دانایی است؛ جون دولت اسلامی بدون گسترش علم و دانایی به جایی نخواهد رسید. گسترش آزاداندیشی هم مهم است. واقعاً انسانها باید بتوانند در يك فضای آزاد فکر کنند. آزادی بیان تلبعی از آزادی فکر است. وقتی آزادی فکر بود. بهطور طبیعی آزادی بیان هم هست.

صفحه 47:
*عمده, آزادی فکر است که انسانها بتوانند آزاد بیندیشند. در غير فضاى آزاد فکری. امکان رشد وجود ندارد. برای فكر. برای علم. برای میدانهای عظیم پیشرفت بشری اصلا جایی وجود نخواهد داشت. ما در مباحث کلامی و مباحث فلسفی هرچه پیشرفت داشتیم. در سایهی مباحثه و جدل و بحث و وجود معارض .مه داشتیم.

صفحه 48:
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار * برخی از حرفها جایش در منبرهای عمومی نیست؛ جایش در مباحث تخصصی است. بله, چند نفر فقیه پنشینند. چند نفر حقوقدان بنشینند. چند نفر فیلسوف پنشینند. چند نفر جامعهشناس بنشینند دربارهی اساسترین مسائل و دربارهی اصل توحید با هم بحث کنند؛ یکی رد کند. یکی قبول کند. یکی استدلال کند؛ بعد هم پخش بشود و جلوی چشم مردم قرار بگیرد؛ اما در محافل تخصصی این کار باید انجام بگیرد.

صفحه 49:
* دربارهی بینات انقلاب هم همینطور است؛ دربارهی مسائل اساسی نظام جمهوری اسلامی هم همینطور است؛ در مجالس تخصصی بحث انجام بگیرد. این نهضت آزادفکری که ما مطرح کردیم. برای همین است. البته دانشگاهها و حوزهها اول حر کت خوبی از خود نشان دادند و تجاوب کردند؛ لیکن عملا من در صحنه چیزی مشاهده نسکنم. محافل علمی راه بیندازند و بحث کنند؛

صفحه 50:
* اما اگر قرار شد يك نفر اغواگرانه مطلبی را که در حوزهی تخصصی باید به بحث و جدل و استدلال طرفینی گذاشته شود. برای عامهی مردم بیان کند. اين آزادی بیان نیست. البته اينها اختلافات فکری و سیاسی و اختلاف و شکاف بین ار کان حاکمیت نظام ات که شواند 4 کشنکش ترس جند سال تلاش داشتند این کار را بکنند؛ يعنى بين ار کان حاکمیت اختلاف بیندازند.

صفحه 51:
ديدار با دانشجويان ما ‎٠‏ مستلدى آزادانديشىاى كه ما كفتيم» ناظر به اين است. بايد راه آزاد انديشى و نوآوری و تحول را باز گذاشت. منتها آن را مدیریت کرد تا به ساختارشکنی و شالودهشکنی و بر هم زدن پایه‌های هویت ملى نينجامد. اين کار» مدیریت صحیح لازم دارد.

صفحه 52:
جه كسى بايد مديريت كند؟ نكاهها فورا مىرود به سمت دولت و وزارت علوم و...؛ نه» مدیریتش با نخبگان است؛ با خود شماست؛ با اساتید فعال» دانشجوی فعال و

صفحه 53:
* حواستان جمع باشد! دنبال حرف نو و بيدا كردن حرف نو حركت كنيد؛ اما مراقب باشيد كه اين حرف نو در كدام جهت دارد حركت مىكند؛ در جهت تخريب يا در جهت ترميم و تكميل؛ اينها با هم تفاوت دارد. اين وظيفهاى است به عهده‌ی خود شماها.

صفحه 54:
* گمان نکنید که نهضت آزاداندیشی و حرکت تحول و شجاعت در کارهای دانشجو هستید با محفق هستید يا استاد هستید. مسئولان دولتی یا بنده بياييم انجام بدهيم؛ نه اين كار را خوب است بكنيم.

صفحه 55:
* نهضت نرم‌افزاری و جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم را ما مطرح کردیم؛ الان حدود ده سال می‌گذرد و امروز يك غوغايى راه افتاده است. جه كسى اين راراه انداخته؟ من كه يك كلمه بيشتر نكفتم. اين كار را شما كرديد؛ محقق ماء جرا ما شتا هاة تخول ]ز اين كين است.

صفحه 56:
»وظیفه‌ی نخبگان فکری و فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه» مدیریت اين تحول است. نه بايد تحولات را سرکوب کرد نه بايد تسليم هر تحولى شد. خوبء اين تحول براى جيست؟ براى بيشرفت. بيشرفت جيست؟ بايد آن را معنا كنيم.

صفحه 57:
بیانات رهیر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید. فضلاء مبّغان و پژوهشگران حوزههای علمیه کشور 08/09/1386 یکی از موضوعاتی که حتماً لازم است من عرض بکنم. مسئلهی آزاداندیشی است که در بعضی از صحبتهای آقایان بود. جرا اين كرسيهاى آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی- دارد؟ حوزههای علمیهی ماء هميشه مر كز و مهد ازاداندیشی علمی بوده و هنوز که هنوز است. ما افتخار میکنیم و نظیرش را نداریم در حوزههای درسی غیر حوزهی علمیه .

صفحه 58:
* مسئلهی تکفیر و رمی و اين حرفها را بایستی از حوزه ورانداخت؛ آن هم در داخل حوزه نسبت به علمای برجسته و بزرگ؛ يك گوشهای از حرفشان با نظر بندهی حقیر مخالف است. بنده دهن باز كنم رمی کنم؛ نمیشود اینجوری, این را باید از خود داخل طلبهها شروع کنید. این يك چیزی است که جز از طریق خود طلبهها و تشکیل کرسیهای مباحثه و عناظره و همان نهضت آزادفکری و آزاذاندیشی كه عرض کردیم. ممکن نیست. این را عرف کنید در حوزهی علمیه؛ در مجلات. در نوشتهها گفته شود.

صفحه 59:
ابلاغ سياستهاي كلي برنامه پنجم توسط 5 9 تحول و ارتقاء علوم انسانی با: تقویت جایگاه 9 منزلت اين علوم. جذب افراد مستعد و با انگیزه. اصلاح و بازنگری در متون و برنامهها و روشهای آموزشی. ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیتهای پژوهشی و ترویچج

صفحه 60:
8/6/1388

صفحه 61:
بیانات در دیدار جمعی از نخیگان ‎(ee‏ ‏کشور 6/8/1388 ؟ تبلیغات انتخاباتی مثلا باید يك ماه يا بیست اروز بل ا برو ا ا م بگیرد؛ اما از بيش از عيد نوروز تبليغات انتخاباتى شروع 3 همین تلویز نی هم که رد اتاد بتي .وستان است. متاسفانه منعكس 5 موافی هم نبودف ابن رانهم شما شيال تكنيد كه حالا بنده جون رئيس صدا و سیما را انتخاب میکنم. همه‌ی برنامه‌های صدا و سیما را می‌آورند. دانه دانه بنده نگاه کنم. امضاء کنم.

صفحه 62:
* نخیر. از حلي از برد مها ‎oe teal‏ راضی هم نیستم ؛ از جمله, از همین من راضی تبودم که ات ند ماه قبل از انتخابات - انتخابات بيست و دوم خرداد بود - از ماه اسفند. بلکه زودتر از اسفند. بعضى از سفرهای تبلیغاتی و حرفهاتی که زده شد و تظاهراتی که ميشد و مجادلاتي که انجام میگرفت. از تلویزیون پخش شود. که متاسفانه تو تلویزیون پخش شد؛ به خاطر همین که یعنی ما آزاداند یشیم! اینها توهم است؛ اين جنجال آفر ینی در داخل کشور است.

صفحه 63:
* جنجال فثکری غير از مباحثات صحیح است. بنده كفتم كرسى آزادفكرى را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید. خوب. شما جوانها چرا به وجود نیاوردید؟ شما کرسی آزادفکری سیاسی را؛ کرسی آزاد فکری معرفتی را تو همین دانشگاه تهران. تو همین دانشگاه شر یف تو همین دانشگاه امیر کبیر به وجود بیاورید چند نفر دانشجو بروند. آنجا حرفشان را بزنند. حرف همدیگر را نقد کنند. با همدیگر مجادله کنند. حق, آنجا خودش را نمایان خواهد کرد.

صفحه 64:
*حق اینجوری نمایان نمیشود که کسی يك انتقادی را پرتاب بکند. اینجوری که حق درست فهمیده نمیشود. ایجاد فضای آشفته‌ی ذهنی با لفاظی‌ها هیچ کمکی به پیشرفت کشور نمیکند. شما تجربدى اين يدر ييرتان را در اين زمیته داشته ناشید آنى كه ‎CLS‏ ‏ميكند به پیشرفت کشور. ازادی واقعی فکرهاست؛ یعنی آزادانه فکر کردن." ازادانه مطرح کردن.:

صفحه 65:
* از هو و جنجال نترسیدن, به تشویق و تحریض اين و آن هم نكاه نكردن. يك وقت شما يلد حرفی میزنید. ناگهان می‌بینید همه‌ی ناظران سیاسی جهان که وجودشان انباشته‌ی از پلیدی و خبائت. است. برای شما کف میزنند. به این تشویق نشوید. به قول رائج بین جوانها. جوگیر نشوید. بحث درست بکنید. بحث منطقی بکنید. سخنی را بشنوید. سخنی را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید. این همان دستور قر آن است.

صفحه 66:
* «فبشّر عباد. لین بستمعون القول فیتبعون احسنه».سخن را باید شنفت؛ بهترین را انتخاب کرد. ‎Glas Vo‏ جنجال درست کردن» همین میشود که دیدید. جنجال قبل از انتخابات. بعد از انتخابات. آنعکاسش ميشود این؛ بخصوص وقتی دست بیگانه هم دخالت. دارد.

صفحه 67:
7/8/1388

صفحه 68:
*آزاد اندیشی واقعی با اقداماتی مانند ایجاد کرسی های آزاد فکری _ سیاسی و معرفتی در دانشگاه ها وبحث منطقی دانشجویان ‎Gly‏ درک حق و حقیقت محقق می شود.

صفحه 69:
*اگر غير از اين شد بايد منتظر حوادث و اشفتكى ها بود همانگونه که جنجال قبل از اتتخابات به جنجال بعد از انتخابات منجر شد بخصوص وقتی که دست بیگانه هم در مسائل دخالت کرد.

صفحه 70:
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1389 * یکی از مسائل مهم که همت مضاعف و کار مضاعف میطلبد. مسئله‌ی تولید فکر است: کتابخوانی, افزایش معلومات عمومی در زمینه‌های گوناگون. این کرسی‌های آزاداندیشی که ما عرض کردیم. پيشنهاد کردیم در دانشگله‌ها و در حوزه‌ها به راه بیفتد. میتواند يك جریلن سیال فکری بسیار بلارزشی را در جامعه به راه بیندازد.

صفحه 71:
كرسي هاي مورد نظر مقام معظم رهبري *«کرسی‌های نظر به‌پردازی» *«کرسی‌های پاسخ به سوّالات و شبهات» *«کرسی‌های نقد و مناظره» * کرسی‌های نوآوری * کرسی های آزاد فکری _ سیاسی و معرفتی * «كرسي‌هاي آزاد علمي» با حضور هيئت‌هاي منصفه علمي و تخصصي

صفحه 72:
ساير کلید واژه هاي مقام معظم رهبري * «نهضت پاسخ به سوّالات نظري و عملي جامعه» * نهضت آزاداند يشى ‎٠‏ نهضت آزادفكرى ‏* « پاسخ به سوّالات». ‏* «مناظرات علمي» ‏* و «نظریه‌پردازی روشمند»

صفحه 73:
* «مناظره‌هاي قانونمند و توأم با امکان داوري» * «هيئت‌هاي داوري علمي» * «فرصت براي نظریه‌سازان» ‎diy °‏ وبررسي» * «طرح منطقي ایده‌ها ». » رواج بازار «نظر يه‌پردازي و نوآوري روشمند» * «مناظره‌هاي علمي و قانونمند و نتیجه بخش و فارغ از غوغاسالاري» * «نهادسازي براي اجابت پرسشهاي جدید» و در نتیجه. «تولید نرم‌افزار علمي و ديني» * ترویج نظریهپردازی, نقد و آزاداندیشی

صفحه 74:
سیر تاريخي طرح كرسي آزادانديشي از سوي مقام معظم رهبري (1-۹ 111 (۱-۱-۵ ALUKA vay ‏كنا‎ ‎Vee ۸۱۱۱۳۸۸ ۱۹۳۸۶ el ‏ی‎ ۱۳۱۱۳۸۹ ALVAYAL

صفحه 75:
مخاطبین فرمایشات مقام معظم رهبري جمعي از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار اعضا تشکل ها و نخبگان دانشجویی صحن جامع رضوي حرم مطهر بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما صحن جامع رضوي حرم مطهر دانشجویان و اساتید دانشگاه هاي کرمان بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان بسیجی ات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران پیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کار گزاران نظام جمعی از اعضای تشکلها. کانونها. نشریات. هیٌتهای مذهبی و شماری از نخبگان دانشجویی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید. فضلاء مبلَغان و پژوهشگران حوزههای علمیه کشور ابلاغ سياستهاي كلي برنامه پنجم توسط مقام معظم رهبري اساتید دانشگاه ها جمعي از نخبگان علمي کشور ات در اجتماع زاثران و مجاوران حرم مطهر رضوی

صفحه 76:
فراواني مخاطبین دانشجویان 4 مورد حوزه علمیه 2 مورد اساتید دانشگاه 2 مورد نخبگان 2 مورد رئیس جمهور و هیأت وزیرانو کار گزاران نظام 2 مورد اجتماع زائران, و مجاوران حرم مطهر رضوی 3 مورد سياستهاي ‎IS‏ برنامه ‎pry‏ 1 مورد رئيس و مديران سازمان صدا و سیما 1 مورد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان