Agriculture-in-the-Quran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کشاورزی در قرآن کریم”

کشاورزی در قرآن کریم

اسلاید 1: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 

اسلاید 2:

اسلاید 3: نام دانشجو:نام استاد:موضوع سمينار:كشاورزي در قرآن كريم

اسلاید 4: 1مقدمهقرآن کریم کتاب هدایت بشر به سوی خدای متعال است که در راستای اهداف هدایتی خود از شیوه های گوناگون برهان، موعظه، جدل به روش نیکو و اشاره های علمی استفاده کرده است. در این کتاب بیش از هزار آیه به مطالب علمی اشاره دارد که برخی در حد اعجاز علمی قرآن به شمار می آید؛ از این رو آیات فراوانی در ارتباط با گیاهان و مسائل مربوط وجود دارد که حاکی از اهمیت این موضوع می باشد. تمام گیاهانی که از زمین می رویند از هر نظر مهم و آیت روشنی از عظمت خداوند می باشند. گیاهانی که در قرآن کریم از آنها نام برده شده هم از نظر خواص و کاربرد و هم از نظر اشاره به رویدادها و اتفاقاتی که همراه با نام این گیاهان آمده نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ چون نام این گیاهان با کلام الهی آمیخته شده اند، به نوعی ارزشمند و مهم جلوه می کنند.کشاورزی و زراعت، هدیه ای است از زمین به انسان تا به وسیله آن بشر قدرت زندگی داشته باشد و بتواند به کمال مطلوب برسد. اما گاه انسان از اهمیت کشاورزی در زندگی خود غافل است و بیشتر توجه خود را صرف صنعت می کند. کشاورزی یکی از منابع اصلی تغذیه انسان است از این رو اسلام تأکید بسیاری در مورد آن دارد؛ زیرا پیشرفت کشاورزی پایه مهمی در استقلال اقتصادی و بلکه سیاسی جامعه خواهد بود.

اسلاید 5: 2مقدمهچه زيبا و ديدني است هنگامي كه دهقان و كشاورز بيل بر دوش به گاه غروب خورشيد با چهره اي خسته اما اميدوار و با نشاط از سر زمين به خانه باز مي گردد. و شبانگاه كه بر سفره مي نشيند ناخودآگاه به خود مي بالد كه از رزق حلال مي خورد و آنچه بر سفره دارد حاصل تلاش هاي بي پايان و عرق هاي ريزاني است كه از بام تا شام داشته و با بهره وري از آب و خاك توانسته به محصولي دست يابد كه غذاي او و بسياري از همنوعانش را فراهم مي آورد و سبب بقاي حيات آنان مي گردد. بدين سان كشاورزان گنجينه هاي خداوند بر روي زمين اند؛ چه از آب و خاك، دانه ها، ميوه ها، گلها و گياهاني بر مي آورند كه از سويي خوراك و بخشي از پوشاك و ديگر نياز مندي هاي آدميان را فراهم مي آورد و از طرفي به زمين، زيبايي و طراوت مي بخشد و به آدميان شادابي و اميد.

اسلاید 6: 3کشاورزی در قرآنقرآن کریم با این که کتاب اقتصادی نیست، ولی در آیات فراوانی انسان را به تلاش بر روی زمین در راه آبادانی بیشترو بهره رساندن به دیگران دعوت و راهنمایی کرده است. در برخی از آیات، خداوند انسان را به کشاورزی و تشویق مردمان برای استفاده صحیح از محصولات کشاورزی اشاره کرده و می فرماید: «... فاطر السماوات والارض و هو یطعم و لایطعم...؛ آفریننده آسمان و زمین خداست و او به خلق طعام و روزی می بخشد و خود از طعام بی نیاز است..« انعام: ۱۴»و در بعضی آیات جریان کشت و روئیدن گیاهان از زمین به عنوان نمونه ای از قدرت الهی و مایه بصیرت و آگاهی انسان ها معرفی شده است. « نحل: ۱۱ »و نکته کلیدی و اساسی این است که خداوند خود را زارع و رویاننده گیاهان و محصولات کشاورزی معرفی کرده و انسان ها را به تدبر در این مسئله فراخوانده است. « واقعه: ۶۳-۶۴ »

اسلاید 7: 4کشاورزی در قرآن از آيات قرآن و روايات، افزون بر فضيلت كشاورزي به دست مي آيد كه منابع طبيعي به عنوان بستري براي كشاورزي از نعمت هاي بزرگ الهي است. آب، خاک، بارش باران و رويش گياهان رابطه اي بسيار پيچيده و دقيق دارند كه تامل در آن ها مي تواند آدميان را به قدرت، علم و حكمت الهي رهنمون سازد.قرآن بشر را از چهارده قرن پیش به اهمیت و ارزش منابع در زندگی انسان و از جمله کشاورزی توجه داده است. خداوند در آیات مختلف انسان ها را به کشاورزی تشویق و کسانی را که هر گونه فسادی در این کار مقدس ایجاد می کنند، سرزنش نموده است از جمله آیه های  أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ  و  أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ‌‌‍‌‌‍‌‍‌‍‌آيا در آنچه مي كاريد،انديشيده ايد؟ آيا شما آن را مي رويانيد يا ما رويانده ايم؟این کلام آسمانی جاودانه، هر آنچه در مورد کشت و کشاورزی می باشد ذکر کرده و برای نخستین بار، از نقش جریان بادها و اقسام آن در کشاورزی سخن به میان آورده است؛ در قرآن مجيد به ريزترين موارد از جمله اكولوژي، اقليم، بستر كشت مناسب، آبياري صحيح، فرسايش، جوانه زدن دانه، آفات، بيماري ها و ... به صورت ظريفي اشاره شده كه هر محققي را به وجد مي آورد.به عبارتی، قرآن اولین کتابی است که به اطلاعات هواشناسی و تغییرات جوی که رابطه نزدیکی با کشاورزی دارد؛ توجه نموده است. « بقره: ۲۲ و۱۶۴- اعراف : ۵۷و۵۸ – انعام : ۹۹- رعد:4»

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید