پزشکی و سلامت بیماری‌ها

کلبسیلا و پرتئوس

klebsila

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کلبسیلا و پرتئوس”

کلبسیلا و پرتئوس

اسلاید 1: کلبسیلا

اسلاید 2: تعریفاز خانواده انتروباکتریاسه آ زیرگروه کلبسیله گرم منفی، کپسول دار، تخمیرکننده لاکتوز، بی هوازی اختیاری استوانه ای شکلاین ارگانیسم ها غیر متحکلونی آنها بزرگ وبسیار موکوییدی وباطولانی شدن زمان کشت تمایل به یکی شدن دارند که می تواند یکی از راههای شناسایی آنها نسبت به سایر انترو باکتریاسه ها باشد. رک، دارای کپسول پلی ساکاریدی،که کپسول در کلبسیلا بزرگ و منظم است به همین دلیل کپسول پلی ساکاریدی تمام سطح سلول را می پوشاند. به صورت منفرد، دوتایی و زنجیره کوتاه پشت سرهم بدون اسپور و اکسید آز منفیفرصت طلب، جایگاه اصلی روده و دستگاه تنفس انسان است.نام آن از اسمEdvin Klebs میکروبیولوژیست آلمانی در قرن 19 گرفته شده است.

اسلاید 3: خصوصیاتکلنی موکوئیدی صورتی هنگام برداشتن با آنس کشیده شده، بر اثر کشت مکرر کپسول خود را از دست می دهد. برآمدگی سطح باکتری عامل چسبیدن ارگانیسم به دستگاه تنفسی، روده و دستگاه ادراری است. دارای بزرگترین کپسول در انتروباکتراسه آ بوده و مانع فاگوسیتوزباکتری می شود. و کپسول عامل ایجاد کلنی موکوئیدی و افزایش بیماری زایی می باشد.

اسلاید 4: کلبسیلا

اسلاید 5: تست های بیوشیمیاییفلور طبیعی روده اما بیماریزا زمانی که به بافت های دیگر راه یابدTSI A/A + gasUrea +Citrate +MR-, VP+Motility –H2S منفیاندل منفی به جز اکسی توکا مثبتدارای هر دو آنتی ژن O و K

اسلاید 6: صفات آنتی ژنسه آنتی ژن مهم درانتروباکتریاسه وجود دارد که شامل آنتی ژن o آنتی ژن سو ماتیک یا لیپو پلی ساکاریدی،آنتی ژن تاژکیH وآنتی ژن K یا آنتی ژن کپسولی که از میان آنها در جنس کلبسیلا دو آنتی ژن O,K مهمترین ابزار تعیین سرو تیپ گونه های کلبسیلا است.

اسلاید 7: کلبسیلا به علت مشابهت آنتی ژن نوع 2 پلی ساکارید کپسولی با نوع 2 پلی ساکارید پنموکوک ها می تواند واکنشهای متقاطع با آنها ایجاد کند.کپسول ارگانیسم را در مقابل فاگوسیتوز و قدرت کشندگی سرم طبیعی مقاوم می کند.بر طبق آزمایشات تجربی سوش های کپسول دار قدرت ویرولانس بیشتری دارند.تنها توکسین تولید شده توسط این جنس اندوتوکسینی مشابه با باکتری های گرم منفی روده ای یعنی انتروتوکسین است که بر روده اثر می کند که میزان مرگ با اندو توکسین تولید شده توسط باکتری های روده ای در حدود 18 تا 100 هزار نفر در سال گزارش شده است.

اسلاید 8: طبقه بندیجنس کلبسیلا را به 5 گونه تقسیم بندی می کنند که مهمترین آنها کلبسیلا پنومونیه (فریدلاندر) است. عامل اصلی UTI میباشد.کلبسیلا پنومونیه در دستگاه تنفس و در مدفوع حدود 5% افراد سالم وجود دارد همچنین می تواند در ریه تراکم همراه با نکروز و خون ریزی شدید بو جود آورد ،گاهی عفونتهای ادراری ،باکتریمی با ضایعات موضعی ایجاد می کند و عامل اصلی سپتی سمی بخش کودکان بیمارستانی است. اگرچه فلور نرمال دهان پوست و روده است، در صورت آسپیراسیون می تواند موجب پنومونی خطرناک در افراد الکلی، بستری در بیمارستان و ضعف ایمنی مانند ایدز شود.

اسلاید 9: کلبسیلا پنمونیفاکتور های بیماریزاییCapsule کپسول Adhesionsادهسین ها Iron capturing ability توانای جذب آهن علائم بالینی پنمونی بیشتر در افراد دارای نقص سیستم ایمنیصدمه دائمی به ریه بیشتر دیده می شودیکی از منابع اصلی عفونت های بیمارستانی مانند سپتی سمی و مننژیت

اسلاید 10: کلبسیلا اسکلروماتیس، در بیماران مبتلا به رینو اسکلروما(بیماری تخریبی گرانولومای بینی و حلق میباشد)بدست آمده است.دو مورد ذکر شده سوش های غیر فعال کلبسیلا پنومونیه می باشند و یک گونه محسوب نمی شوند.کلبسیلا اوکسی توکا ،عامل عفونتهای بیمارستانی در ابتدا تحت عنوان کلبسیلا پنمونی اندول مثبت تقسیم بندی می شود.کلبسیلا تری ژنا ،فقط از منابع طبیعی جدا شده است لذا توجه زیادی به آن نمی شود.کلبسیلا پلانتی کولا ،نیز یک ارگانیسم محیطی است اما در عفونتهای دستگاه ادراری و عفونتهای زخم شرکت می کند.

اسلاید 11: تست سیمون سیتراتNegative ResultPositive ResultUses citrate as sole carbon sourceCitrate utilization - Simmon’s citrate agar slant (S/C)Streak slant and stab butt, Incubate up to 30 days.

اسلاید 12: پرتئوس

اسلاید 13: پروتئوس پروتئوس بخشی از فلور طبیعی دستگاه گوارش معده و روده انسان است. پروتئوس معمولا باعث عفونت ادراری و تشکیل سنگ می شود. نام آن به خاطر وجود پلی مرفیسم انتخاب شده و در حین رشد و تکثیر تغییر شکل می دهد.روی محیط معمولی رشد کرده، بالاتر از 43 رشد نمی کند.هوازی بی هوازی اختیاری بوده، روی محیط جامد پرگنه مجزا نمی دهد، بلکه می خزد و سوآرمینگ (موج دار) می دهد.پرگنه های مجزای پروتئوس شبیه سالمونه هاست. (اوره آز) پدیده سوارمینگ

اسلاید 14: خواص بیوشیمیاییلاکتوز منفیگلوکز مثبت اوره مثبت H2S مثبت فاقد اسپور و کپسول تولید اسید و گاز اندل مثبت (میرابیلیس منفی)MR مثبت، VP منفی حرکت مثبت تست فنیل آمین آلانین د آمیناز مثبت

اسلاید 15: تست VP مثبتVoges-Proskauer Positive Red colorAdd a dropperful of Barritt’s reagent A&B, after incubating for 5 days, and shake well for 2 hours.

اسلاید 16: تست متیل رد مثبتNegative ResultPositive ResultMethyl Red TestAfter incubating for 2-5 days, add 3-4 drops of Methyl Red reagent.

اسلاید 17: تست فنیل آلانین دی آمیناز برای پروتئوس مثبت ولی سایر آنتروباکتریاسه منفی استPositive result Green slant in 0-10 minutesPhenylalanine Deaminase - Phenylalanine agar slant (PA)Streak slant with inoculator, After incubation time, use 5 drops of phenalalanine reagent.Negative result Yellow slant after 5-10 minutes

اسلاید 18: فرق پروتئوس میرابیلیس و ولگاریس1- قدرت پروتئولیتیک میرابیلیس از ولگاریس بیشتر و سرم منعقده را زودتر هضم می کند.2- ولگاریس مالتوز را تخمیر نمی کند.3- اندل ولگاریس منفی است.

اسلاید 19: مشخصه میکروبیولوژیکیپروتئوس بخشی از خانواده Enterobacteriaceae است. دو نوع مهم آن میرابیلیس و ولگاریس می باشد. این باکتری کوچک باسیل گرم منفی است mirabilis پروتئوس توسط swarming حرکت خود را مشخص می کند ، و پیلی موجود در میرابیلیس با بفزایش فاگوسیتوز سبب کاهش بیماری زایی می شود. کلنی کمرنگ روی مک کانکی می دهد. توانایی دارد تا خود را کشیده و ترشح polysaccharide زمانی که در تماس با سطوح جامد قرار گیرد بنماید.

اسلاید 20: بیماری زاییدر روده جای دارد. در حالت عادی بیماری نمی دهد. پاتوژن فرصت طلب بوده، ولی اگر شرایط تغییر کند باکتری وارد بافت های دیگر شده و در قسمت های مختلف بدن عفونت چرکی می دهد.P. mirabilis همچنین می تواند در بیمارستان تجهیزات تنفس را آلوده کند و باعث ذات الریه شود. برای ذات الریه علائم شامل تب، لرز، درد قفسه سینه، و سرفه باشد. پروستاتیت می تواند از عوارض P. mirabilis باشد و باعث تب، لرز و پروستات در مردان شود.

اسلاید 21: عوارض بیماری تاژک درپروتئوس میرابلیس مسئول حرکت آن است ، این ویژگی که به مهاجرت کردن باکتری کمک می کند برای زنده ماندن باکتری در محیط آزاد بسیار مهم است. پیلی نقش مهمی در چسبندگی باکتری دارد که برای جلوگیری از خارج شدن از سیستم ادراری است پروتئوس تولید آنزیم اوره آز میکند ، که مسئول بالا بردن pH و در نتیجه آسانتر کردن رشد. افزایش pH سبب رسوب کلسیم و منیزیم و تشکیل سنگ می شود. pH قلیایی سبب آسیب زدن به اپی تلیوم کلیوی می گردد. عامل قلیایی، آنزیم اوره آز باکتری بوده و اوره را به آمونیاک و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

اسلاید 22: علاﺌم بیماری:شامل درد پشت، hematuria حضور سلول های قرمز خون در ادرار، و همچنین افزایش فرکانس از دفع ادرار و وجود چرک در ادرار. Pyelonephritis (عفونت کلیوی) می تواند زمانی اتفاق افتد که مهاجرت باکتری ها به پایین دستگاه ادراری صورت گیرد. تمام بیماران علائم همراه با urethritis و cystitis وPyelonephritis با تهوع و استفراغ دارند. mirabilis پروتئوس می تواند از طریق زخمها وارد جریان خون شود. پاسخ التهابی باکتری می تواند عفونت و سندرم پاسخ التهابی سیستمیک بوجود آورد. آقایان دارای درصد مرگ و میر بین 20 و 50 درصد است.

اسلاید 23: اپید میولوژیعفونت های ناشی از P. mirabilis معمولا توسط تجهیزات پزشکی از جمله عفونت ناشی از کاتتر ، nebulizers (مسئول استنشاق) ، و دستکش معاینه (مسئول عفونت زخم) دیده می شوند . طول catherization مستقیما به بروز عفونت موجود است. هر روز از catherization می دهد نرخ عفونت 3-5 ٪. عفونت ادراری ناشی از P. mirabilis نیز رخ می دهد که معمولا در زنان و مردان از نظر جنسی فعال ، بخصوص آنهایی که درگیر شدن در مقاربت unprotected. زنان جوان در خطر بیشتری نسبت به مردان جوان تر هستند ، اما مردان مسن در خطر بیشتری نسبت به زنان مسن تر با توجه به وقوع بیماری پروستات هستند.

اسلاید 24:

اسلاید 25: تشخیص ‘گلد1- سوآرمینگ2- تجزیه اوره3- تولید سولفید هیدروژن

اسلاید 26: چرا سوآرمینگ؟چون باکتری با سرعتی زیاد با فلاژل پری تریژ حرکت می کند. در واقع نمادی از حرکت گروهی و دسته جمعی باکتریست که رفتار اجتماعی و نظم و هماهنگی دورانی چندین باکتری به طور همزمان را نشان می دهد. با افزایش بیماری زایی و مقاومت دارویی باکتری همراه است.

اسلاید 27: پدیده دینساگر دو نوع پروتئوس روی یک محیط کشت باشند، در هنگام خزیدن روی محیط جامد، داخل هم نمی شوند.و حد واصل آن ها خط مشخصی است.تست وایل فیلیکسآنتی ژن پروتئوس با سرم بیماران مبتلا به تیفوس، آگلوتینه می دهد که اساس وایل فیلیکس بوده و به صورت میکرو آگلوتیناسیون می باشد. این آنتی ژن در مجاورت رقت های مختلف سرم قرار داده، لوله 24 ساعت در 4 درجه و 2 ساعت در 37 درجه گذاشته، اگر ته لوله توده سفیدرنگ و بالا شفاف باشد آزمایش مثبت است

اسلاید 28: درمان و پیشگیری عفونت ها پروتئوس mirabilis را می توان با طیف گسترده ای penicillins یا سفالوسپورین درمان می شوند مگر در موارد شدید. nitrofurantoin تتراسیکلین و از ampicillin ، trimethoprim و ciprofloxin و در مواردی با تشکیل سنگ های شدید ، حذف انسداد جراحی لازم است . پروتئوس mirabilis بخشی از فلور طبیعی دستگاه گوارش است ، و در نتیجه باکتری وارد دستگاه ادراری یا عفونت تجهیزات پزشکی توسط راه مدفوع. در نتیجه ، پیشگیری بهداشت خوب و شامل ضدعفونی مناسب از تجهیزات پزشکی است. همچنین پیشنهاد می کنند که دستگاه کاتتر قبلا مورد ارزیابی میکروبی قرار گیرد

اسلاید 29: تست حرکتhttp://faculty.southwest.tn.edu/bdrake/Microbiology%20Pictures.htm

اسلاید 30: تست اوره در مورد پروتئوس مثبت استPositive ResultNegative ResultUrea hydrolysis - Urea brothAfter heavy inoculation, incubate up to 30 days.

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33: پاینده وپیروز باشید

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید