hoghooghe_asasi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کلیات حقوق اساسی”

کلیات حقوق اساسی

اسلاید 1: بسمه تعالی درس کلیات حقوق اساسی ویژه دانشجویان رشته علوم سیاسی به ارزش 2 واحد منبع درس فشرده ای از کتاب بایسته های حقوق اساسی تـألیف دکتر ابوالفضل قاضی تهیه کننده:دکتر حسن رحیمی(روشن) مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه بو علی سینا

اسلاید 2: اهداف: از انجا که علم وسیاست با همه علوم از جمله، حقوق سر کار دارد و بخش مهمی از آن به مطالعه نهاد های سیاسی و روابط بین آنها از یک طرف و رابطه نهاد های سیاسی با مردم می پردازد لزوم اشنایی دانشجویان علوم سیاسی با حقوق اساسی روشن می شود.در این درس دانشجویان با مفهوم جامعه سیاسی ، قدرت سیاسی ، تأثیر متقابل حقوق و قدرت بر یک دیگر روابط قوای سه گانه با یک دیگر آشنا می شوند.

اسلاید 3: شود.در این در دانشجویان با مفهوم جامعه سیاسی ، قدرت سیاسی ، تأثیر متقابل حقوق و قدرت بر یک دیگر روابط قوای سه گانه با یک دیگر آشنا می شوند.

اسلاید 4: درس اول لئون دوگی leon dogitحقوق دان فرانسوی جامعه سیاسی را به فرمانروایان وفرمانبران تقسیم می کند

اسلاید 5: علم حقوق مجموع این روابط پیچیده را طرح ریزی می کند و بر پایه اصول وقواعد تنظیم میکند . حقوق اساسی یکی از شاخه های مهم حقوق است که به روابط سیاسی بین فرمانروایان و فرمانبران می پردازد .

اسلاید 6: مفهوم جامعه سیاسی جامعه ی سیاسی :خانواده ، قبیله ،عشیره،روستا،شهر،کشور،جامعه اند، گرایش طبیعی،نیاز انسان،زندگی در کنار هم درچارچوب شغل ، اقتصاد،رفاه،مذهبی سیاسی اجتماعی بودن انسان امری اجتناب ناپذیر است.

اسلاید 7: گرایش به سوی دیگران سنگ بنای جامعه است مفهوم جامعه وقتی عینیت میابد که بین افراد تشکیل دهنده روابطی از نوع اجتماعی محقق شود

اسلاید 8: گسترش روابط ،انسجام بیشتر،سیر بسوی کمال وسیر تکاملی جامعه ی انسانی رادرپی دارد . ماهیت جامعه می طلبد که اصل تساوی وجود نداشته باشد .

اسلاید 9: . وضع ونقشها متفاوتند از ابتدای تشکیل ،ضرورت فرمانروا و فرمان بردار وجود داشته است

اسلاید 10: قدرت در ید فرمانروایان ،مستیم یا از طریق سازمان های اجتماعی اعمال می شود. به دلیل متفاوت بودن روابط از خلال جامعه چهره قدرت ظاهر میشود .

اسلاید 11: تعریف: جامعه سیاسی کامل ترین جامعه است که مشخصه آن قدرت ناب سیاسی سازمان یافته است که برهمه اعضاع اعمال می شود.

اسلاید 12: قدرت سیاسی چیست ؟ قدرت در جامعه ظاهر میشود . نظم ومصلحت عمومی که از مظاهر الزامات فرمانروای است قدرت را در قالب حقوق صورت بندی می کند واز حالت شخصی به در می آورد وبه نهاد های سیاسی می سپارد.

اسلاید 13: دوورژه قدرت نهادی را از روابط ساده اقتداری مشخص می کند . روابط اقتداری روابط نابرابری است که از خلال آن یک یا چند نفر بر دیگران مسلط شوند .

اسلاید 14: قدرت نهادی، اولگو های از روابط را تشکیل می دهد که ویژگی آن ثبات،تداوم وهمگانی می باشند این خصلت ها به قدرت نهادی شده جنبه سیاسی می بخشد .

اسلاید 15: میتوان گفت ان دسته از قدرت های نهادی موجود در جوامع سیاسی که هدف ان اعمال نوع ویژه ای از قدرت نظیر حکومت وتمسیت امور سیاسی جامعه باشد قدرت سیاسی به معنی وقعی کلمه به شمار می اید .

اسلاید 16: اگر جامعه به هر مرحله ای از تکامل برسد و نوع ویژه ای از قدرت بتواند به عنوان عامل تأیین کنند سرنوشت کلی جامعه ،برهمه ی اعضای ان تحمیل شود،قدرت سیاسی به وجود امده است.

اسلاید 17: این جامعه دولت ، شهر ،دولت کشور و...است. جامعه ی سیاسی و قدرت سیاسی دو مفهوم توأم است .

اسلاید 18: شرایط شکل گیری جامع سیاسی 1-احساس تعلق اعضای جامعه به کلیت ان .(مادی یا معنوی) 2- در برابر دنیای خارج به عنوان یک کلیت جلوه می کند

اسلاید 19: 3- قدرت موجود از نوع سیاسی ان باشد . 4-سازمان بندی اجتماعی از حالت ابتدائی وشخصی خارج شده وبه تکامل رسیده باشد 5-نظم هنجاری مستقر خصلت حقوقی داشته باشد.

اسلاید 20: خوصوصیات جامعه ی سیاسی: 1- فراگیر و کلی است. یعنی مجموعه ی فعالت انسانی،ورزشی،مذهبی،بازرگانی و...را دربرمی گیردسایه قدرت سیاسی بر کلیه ی اعضا سایه می افکند.

اسلاید 21: 2-خصلت التزامی است. عضویت در آن ارادی نیست بر خلاف جوامع جزء که ارادی است انسان از هنگام تولد قهرأ عضو ان است . ترک ان ورود به جامعه سیاسی دیگر است .

اسلاید 22: 3- قاهرانه عمل می کند. ابزارهائی که ارادهی فرمان روایان را بر فرمانبران تسهیل می کنند.مقاومت در برابر آن سازمان نظامی در هم می شکند. حوزه ی این گونه قدرت دولت کشور است

اسلاید 23: تأثیر متقابل قدرت وحقوق بر یک دیگر: حقوق مجموعه ای از قواعد ودستور های رفتاری الزام اور است که هدف اساسی ان حکومت نظم و عدل در روابط اجتماعی است وتظیم کننده ی روابط اجتماعی، تعیین کننده رفتارهای منطبق با اهداف جامعه تعیین سودفردی واجتماعی است.

اسلاید 24: حقوق چگونه ایجاد میشود ؟ 1-حقوق بر اثر الزام اجتماعی به وجود می اید 2-قوائد حقوقی توسط اقتدار عمومی بر افراد و گروهای اجتماعی تحمیل میشود

اسلاید 25: 3-ضمانت اجرای قواعد،توسط قدرت ،سازمان بندی می شود .هرکجا قدرت هست حقوق هم هست.

اسلاید 26: -قدرت در بدو تولد مبتنی بر زور است و سلطه گرا است اما تصرف وتسلط موقت را نمی خواهد زیرا پایدار نیست .می خواهد استقرار یابد پس حقانیت لازم می آید. پس باید در قالب حقوق شکل بگیرد.

اسلاید 27: -حقوق قدرت را حقانی می کند.ثبات قدرت پس از سلطه اولیه به وسیله حقوق (عرف قوانین،عادت،حقوق طبیعی وفطری است) .استحلال زور به قانون آن را در ذهن مردم جامعه طبیعی جلوه میدهد.

اسلاید 28: -.قانونی یعنی مبتی بر موازین واحکام ،حقانیت وقتی رخ میدهد که اساس رژیم با فرمانروا سازگار با قدرتی باشدکه اکثریت به ان ایمان دارند. کابینه ویشی در فرانسه با 596رای در برابر 80رای قانونی بود اما مردم حقانی نبود.

اسلاید 29: 2-حقوق ابزاری است در اختیار قدرت ووسیله اعمال قدرت فرمانروای که به صورت قانون و تصویب نامه در می آید 3- حقوق وسیله ی است برای حمایت علیه قدرت .

اسلاید 30: ماهیت حقوق ایجاب میکند اگر در خدمت قدرت واقع شود حداقل تضمینی علیه قدرت نیز به شمار می آید .فرد را در برابر زیاده روی های قدرت حمایت می کند.

اسلاید 31: حمایت افراد در برابر توقیف های خود سرانه .محدودیت زمان بازداشت و...

اسلاید 32: -دراین مسیر حقوق هم سازمان های قدرت را مشخص می کند هم قدرت را بین نهادهای مختلف توضیع می کند اجرای قدرت از حالت شخص خارج می کند (قانون اساسی)

اسلاید 33: -به این صورت عمر قدرت از عمرزمامداران طولانی ترمی شود وانسانها ازسازمان اطاعت می کنند،حقوق اساسی مشخص ترین خصلت حقوق از حیث تأثیر وتأثر حقوق وقدرت است.

اسلاید 34: -اندام های مختلف قدرت نهادهای سیاسی و روابط آنها با هم را بررسی می کند واز طرفی حق وحقوق فرد را در رابطه قدرت دولت ترسیم می کنند حقوق اساسی هم جواز اعمال قدرت هم محدود کننده آن است .

اسلاید 35: درس دوم جایگاه حقوق اساسی در علم حقوق علم حقوق:حقوق خصوصی وعمومی

اسلاید 36: :داخلی و ب م حقوق اساسی جزئی از حقوق عمومی داخلی است. -اکثر خصلت های عمومی در حقوق اساسی وجود دارد .

اسلاید 37: 1-از نظر موضوئی:موضوع حقوق خصوصی فرد است -موضوع حقوق عمومی کلیت جامعه است

اسلاید 38: حقوق اساسی به دولت کشور مربوط میشود.نهادهای سیاسی و قواعد حاکم بر جامعه را برسی می کند و به حقوق و آزادی های فردی در ارتبات با دولت وکشور می پردازد.

اسلاید 39: 2-جنبه اندامی جامعه :فرمانروایان و فرمانبران(حقوق خصوصی ) روابط بین فرمانبران ورابط بین فرمانبران و فرمان روایان= جنبه عمومی

اسلاید 40: حقوق اساسی گونه ویژهای از این روابط راکه جنبه سیاسی دارند بررسی میکنند

اسلاید 41: 3-نظریه مادی در حقوق خصوصی سود فردی اهمیت دارد .در عمومی سود عموم ومصلحت جامعه .اما درحقوق خصوصی خیر و مصلحت عام مطرح است.

اسلاید 42: 4-نظریه شکلی حقوق عمومی قواعد آمره است .انسان مجبور به اطاعت آن است.در حقوق خصوصی اراده ازاد افراد است وقرارداد دو طرفه است.

اسلاید 43: 5-نظریه سلسله مراتب حقوق عمومی اولویت دارد بر حقوق خصوصی

اسلاید 44: 6-نظریه پویائی:قواعدعمومی پویائی و تحرک بیشتری از قواعد حقوق خصوصی دارند .

اسلاید 45: ارکان تاسیسی یا تقنینی هرگاه مصلحت باشدبه اراده ی خود مبانی حقوق عمومی را تغییر می دهند ب-حقوق اساسی از زمره حقوق داخلی است.

اسلاید 46: تقسیم بندی حقوق به داخلی وبین المللی:حقوق اساسی داخلی است ا ما تلاشهائی برای بین المللی کردن آ ن صورت گرفته اما همچنان داخلی است

اسلاید 47: ارتباط حقوق اساسی باعلوم اجتماعی :بدون توجه به فلسفه ،حقوق ، تاریخ ، اقتصاد، مردم شناسی ،روانشناسی اجتماعی ،آمارو...نمی توان تصویر دقیقی ازحقوق اساسی ارائه داد.

اسلاید 48: دید گسترده ای در علوم اجتماعی بویژه علوم سیاسی لازم است . -رجوع به تاریخ سیاسی ضروری است.

اسلاید 49: -ریشه هر قاعدهی حقوقی در گذشته است حقوق اساسی در دامان فلسفه پرورده شده است و زیر تأثیر عقاید فلسفی شکل گرفته است. -تفکیک قوا،قرارداد اجتماعی،دولت،اصل نمایندگی ،در قالب اندیشه های فلسفی شکل گرفته است

اسلاید 50: -حقوق اساسی با استفاده از اصول جامعه شناسی به معنای اعم و جامعه شناسی سیاسی به معنای اخص روابط نزدیکی با این علم دارد.

اسلاید 51: -شناخت حقوق اساسی یک کشور با تأکید صرف بر قوانین موضوعه پژوهشگر را به بیراهه می برد

اسلاید 52: موضوع حقوق سیاسی الف:شاخه ای از علم حقوق است که قواعد مندرج در قانون اساسی را بررسی می کند.

اسلاید 53: این تعریف دارای اشکال است زیرا 1-حجم اصول قوانین اساسی جامعه ای به جامعه دیکر تفاوت دارد .

اسلاید 54: -قانون اساسی 1875فرانسه فقط نه اصل داشت .برسی این نه اصل ابعاد دیگر رژیم سیاسی این کشور را معلوم نمی کند.

اسلاید 55: قانون اساسی امریکا وسیع است ومقرراتی دارد که در قالب قوانین عادی است .قانون اساسی غیر مدون اینگلیس و...

اسلاید 56: ب-حقوق اساسی به روابط مربوط به دولت می پردازد.این نیز دارای اشکال است زیرا روابط دولت منحصر به حقوق اساسی نیست. حقوق اداری،مالی،محیط زیست بین المللی هم دارای این خصلت هستند.

اسلاید 57: حقوق اساسی فقط حقوق دولت نیست بلکه حقوق در دولت است(همه رشته های حقوق اینگونه اند ). ج:حقوق اساسی نهادهای سیاسی را بررسی می کند این تعریف هم دارای اشکال است

اسلاید 58: -ممکن است نهادهای سیاسی یافت شود که مورد توجه حقوق اساسی نباشد.اگر فقط منظورمان در حقوق اساسی نهادهای سیاسی باشند نزدیکی بیش از حد به علوم سیاسی است.

اسلاید 59: -برخی به غیر حقوقی بودن حقوق اساسی تاکید کرده اند .چون موضوعات ان سیاسی است ، لذا هنجار های غیر قطعی دارد .

اسلاید 60: اما پاسخ داده شده که : 1- اگر حقوق روابط انسانی را چهار چوب بندی میکند ،این ویژگی وجود دارد ، رفتارهای سیاسی انسان ها چهار چوب بندی میشود .

اسلاید 61: 2-حقوق اساسی مثل دیگر قواعد حقوقی از سوی قدرت عمومی صادر میشود . 3- حقوق اساسی مثل دیگر قواعد حقوقی ضمانت اجرا دارد.

اسلاید 62: تعریف کلی:حقوق اساسی عبارت است از برسی پدیده های نهادی شده سیاسی با شیوهی حقوقی

اسلاید 63: موضوع این حقوق مطالعه ی شکل گیری حقوقی برخی پدیدهای سیاسی است مثل سازمان عمومی دولت ،رژیم سیاسی،ساختار حکومت،

اسلاید 64: روابط قوا و حد و مرز آنها انتخابات مجالس قانونگزاری،حقوق فردی ،آزادیهای عمومی را بررسی می کند.

اسلاید 65: منابع حقوق اساسی : سرشت دوگانه حقوقی -سیاسی-قلمرو بزرگی دارد پس برسی منابع مختلف لازم است

اسلاید 66: الف:منابع مکتوب.قانون اساسی.قوانین عادی .اعمال قوهی مجریه آرای دستگاه کنترل کننده(شورای نگهبان)مذاکرات مجلس قانون گذار

اسلاید 67: آثار علمای حقوق ،اساسنامه های احذاب،آثار رجال سیاسی ب:منابع عرفی:شیوه ی اجرای قوانی با گذشت زمان عادت می شود .(انگلستان)

اسلاید 68: ج:کمک از سایر رشته های علوم .مانند جامعه شناسی سیاسی -واقعیات انتخابات یک کشور فقط از راه شناخت قانون انتخابات آن کشور بدست نمی آید.

اسلاید 69: درس سوم قانون اساسی Constitutionی

اسلاید 70: مفهوم عام آن کلیه قواعد و مقررات موضوعه عرفی،مدون یا غیر مدون که مربوط به قدرت و انتقال واجرای آن است .

اسلاید 71: اصول حاکم بر روابط سیاسی افراد و ارتباط با دولت و شیوهی تنظیم این اصول،کفیت توزیع میان فرمان روایان و فرمان بران جزء قوائد قانون اساسی است .

اسلاید 72: تعیین حد ومرز آزادی افراد در برابر قدرت حد و مرز اعمال قوای عمومی در برخورد با حوزه ی فردی - با این مفهوم هیچ جامعه ای بدون قانون نیست. مقررات دولت های باستان

اسلاید 73: ازقرن 18شکل جدیدی به خود گرفت وبعنوان سندی که اساسی ترین قواعد را داردشناخته شد. -برسی قانون اساسی از بعد محتوائی، برسی قانون اساسی شکلی و ظاهری چگونگی تصویب

اسلاید 74: عوامل دخیل در شکل گیری قانون اساسی جدید 1-ایجاد کشوری جدید. 2–سند استقلال کشور (آمریکا 1787) 3-انقلاب،کودتا جنگ، -رزیم های جدید-(شوروی.)(ایران مشروطه1285)

اسلاید 75: انواع قانون اساسی 1-قانون اساسی عرفی-موضوعه انگلیس نمونه عرفی –تدریجی بوجود آمده است. اعلامیه ها، منشور ها، مقررات مجلس ،کنوانسیونهایی که جنبه اساسی دارند

اسلاید 76: .قانون اساسی موضوعه: مجلس موسسان ،همه پرسی،با چند متن معلوم تفاوت آنها این است که عرفی دقیق نیست.

اسلاید 77: 2-قانون اساسی سخت یا نرم -ملاک تشخیص راه بازنگری،موسسان،خبرگان ،همه پرسی ، یا مخلوطی از همه آنها لازم است پس آسان نیست.برتری بر قوانین عادی.مدون انعطاف ناپذیرند

اسلاید 78: 3- قانون اساسی یک دست –مختلط .یک دست- ارزش مشابه ومساوی.تجدید نظر برای همه اصول مجاز است مختلط-اصولی طبق قوانین عادی تجدید نظر میشوند.(هند)

اسلاید 79: قانون اساسی سخت: برخی از اصول آن با تشریفات خاصی قابل باز نگری است اما برخی اصول آن لا تیغیر است(ایران)

اسلاید 80: قوانین اساسی از لحاظ منشأ شکل گیری . 1-اگر از سوی زمامدار به عنوان امتیاز به مردم داده شود اعطائی یا اقتداری است (امپراطور ژاپن )

اسلاید 81: 2-نیمه اعطائی : شکل گیری با حکم حاکم وهم کاری یک مجلس (ایران مشروطه ) 3- مردم سالار : شکل گیری آن ثمره نهضت ها،انقلاب ها- تصویب از طریق نمایندگان مردم

اسلاید 82: 1-مجلس موسسان که اعضای ان انتخاب می شوند 2-رفراندوم برای تصویب 3-شیوه ی مختلط تصویب موسسان – تصویب مردم

اسلاید 83: تمایز قانون اساسی از سایر قوانین -سلسله مراتب قوانین.اهمیت قانون اساسی و برجستگی آن

اسلاید 84: 1-قانون اساسی (اعمال قوه ی موسس) در مقاطع مهم تاریخی شکل می گیرد 2-قانون عادی (اعمال قوه مقننه)پارلمان بدون وقفه وجود دارد

اسلاید 85: 3-تصویب نامه وآیین نامه (اعمال قوه ی مجریه) اختیارات بر اساس قانون 4-مصوبات شوراها(شهرواستان)

اسلاید 86: 1-اصل برتری قانون اساسی : یکی به دلیل صلاحیت برتر آن، دیگر به دلیل علت شیوه خاص تجدید نظر است .قوه موسس که پس از انقلاب به وجود می آید

اسلاید 87: بازنگری درقانون اساسی: توسط قوه موسس -قوانین عادی توسط مجلس بازنگری می شود وآسان است.اماقانون اساسی رابه راحتی نمی توان تغییر داد.

اسلاید 88: مثال:آلمان اکثریت مجلس بوندستاک وبوند سترات -فرانسه:پیشنهاد نخست وزیروتصویب رئیس جمهور(اصل زمان و موضوع)ومحدود به مواردی است که مرجعی که این حق را دارد معلوم می کند

اسلاید 89: 2-اصل کنترل سایر قوانین توسط قانون اساسی -کلیه قوانین عادی باید منطبق بر آن باشد . در غیر این صورت هم اصل سلسله مراتب خدشه دارمی شود و هم ارزش آن در حد قوانین عادی پائین می آید.

اسلاید 90: -نهادی لازم است که قوانین عا دی را بر مبنای قانون اساسی سنجید. 1-قوه قضاییه 2-سازمان سیاسی

اسلاید 91: آمریکا :قضات حق دارندقوانین مغایر را اجرا نکنند.قانون اساسی بالاترین ارزش قضایی را دارد. اول بار در سال 1803توسط مارشال رئیس دیوان عالی آمریکا اعمال شدوبه صورت رویه در آمد.

اسلاید 92: 2-ارگان سیاسی:فرانسه،استدلال این که قوای سیاسی هم سطح اند ، قاضی خودتابع ومجری قوانین است نهاد های که برتر از قوای سه گانه اندباید این حق را داشته باشند.. در جمهوری پنجم فرانسه،کمیته قانون اساسی پیش بینی شده است از9عضوبرای9سال

اسلاید 93: درس پنجم دولت-کشور علت کار برداین واژه شخصیت متمایز دولت از عناصر تشکیل دهنده خوداست. سایر نهادها زیر مجموعه دولت.

اسلاید 94: تعریف سه گانه دولت. 1-معنی عام : ایران عضو سازمان ملل (کلیت متمایز از حکومت)

اسلاید 95: 2-به معنی حکومت کنندگان در برابر حکومت شوندگان : مثال :همکاری دولت و ملت 3-قوه ی مجریه پس واژه ی مرکب دولت-کشور لازم است .که ابهامی نباشد

اسلاید 96: سه عامل اساسی در مفهوم دولت کشور نقش اساسی دارند. الف:گروه انسانی ،چهار چوبه فضائی قدرت سیاسی گروه های انسانی ابتدا به صورت توده ای از افراد طوایف و...با هم اما جدا

اسلاید 97: گذشت ایام روابط مادی ومعنوی نظم اجتماعی هر یکاز اعضا برای شناسائی خود میبایست خودرا با جمع سنجید واحساس تعلق کند تشکیل دولت

اسلاید 98: نظر امیل دور کیم 1- همبستگی مکانیک 2-همبستگی ارگانیک

اسلاید 99: -مکانیک –گروه های ابتدائی –تشابح اعضای گروه،قومی،نژادی ،زبانی،مذهبی،شکل ظاهری،رنگ،زبان مبنای تشکیل دولت است.

اسلاید 100: همبستگی ارگانیتم :مرحله پیشرفته ، تقسیم کار ،سازمان بندی اندامهای جامعه، همبستگی در این مرحله جنبه ی تشکیلاتی دارد.

اسلاید 101: تعریف حقوقی –سیاسی ملت -گروه های انسانی که اعضای آن در اثرعوامل پیوند دهنده مادی و معنوی به یکدیگر وابسته اند ونسبت به جمع احساس تعلق کنندو به سرنوشت مشترک با هم هم فکرمی کنند.

اسلاید 102: ملت از دید اندیشمندان آلمانی عامل قومی،زبانی ،مذهب ،نژاد-عناصر تشکیل دهنده ملت .

اسلاید 103: تکیه بر عوامل عینی: نژاد اهمیت بیشتر یافت. هوستون چمبرلن واشر دولابوژ، تفاوت نژاد را مطرح کرد . (آریائی نژاد برتر.)

اسلاید 104: دولت از دید اندیشمندان فرانسوی : اصل اراده زیست دسته جمعی بدون انکار عوامل عینی-به عناصر روانی بیشتر توجه دارند.

اسلاید 105: حوادث تاریخی ،صلح،جنگ، موفقیت ها عوامل پیوند. پس مبانی عینی-به تنهای قادر به شکل دادن ملت نیستند.

اسلاید 106: مسیحیان ،مسلمانان ، سیاهان ،اینگلیسی زبانان،سوئیس:چند زبان و نژاد ایران زبان فارسی،اسلام در پاکستان -

اسلاید 107: توصیف گروه انسانی از لحاظ سیاسی: از بعد حقوقی،اعضای گروه انسانی و دولت دارای رابطه ای بر مبنای عوامل زیر است:

اسلاید 108: 1-اتباع کشور(اکثریت جمعیت کشور) 2-بیگانگان 3-بی وطنان تابعیت خصلتی حقوقی سیاسی شخص متعلق به یک جامعه و دارای حق تکلیف است. و تابع شخصیت حقوقی دولت است

اسلاید 109: . چگونگی تابعیت وترک بحث حقوق خصوصی است . پ-سرزمین عامل سازنده دولت . محدوده فرمانروائی دولت .

اسلاید 110: ج-قدرت سیاسی سازمان یافته- ضمانت اجرائی اقتصادی،نظامی، ونظر مساعد افکار عمومی. مارکیست –اقتصاد دیکتاتوریها –نظامی قدرت دولت بیشتر جنبه سیاسی دارد.قدرت دردست غیر نظامیان

اسلاید 111: راههای اعمال قدرت سیاسی: اجبار و فشار از بیرون که ممکن است با الزامات مادی همراه باشد

اسلاید 112: 1-فیزیکی-جوامع ابتدائی 2-کاریزماتیک 3-اقتصادی:رابطه بین ملت ودولت 4-تشکیلات وساختار (عدم احساس اجبار) 5-تبلیغات سیاسی

اسلاید 113: 2-اعتقاد به حقانیت قدرت مستقریا حاکم- مشروعیت دینی و امثال آن. البته مرز مشخص وجودندارد و برخی مفاهیم شناور است.

اسلاید 114: تبلیغات سیاسی کوششی است به منظور اقناع شهروندان برای حرکت در خط قدرت حاکم 2- قدرت و اعتقاد اعتقاد به حقانیت قدرت موجود .قداست دینی انبیاءو...

اسلاید 115: د- حاکمیت – حاکمییت بیرونی -حاکمیت داخلی انواع حاکمیت 1-حاکمیت تئوکراتیک:قدرت ناشی از نیروهای ماورالطبیعه،نزولی

اسلاید 116: 2-حاکمیت دمو کراتیک:قدرت ناشی ازاراده ملت(صعودی) توضیح درخصوص منشاءالهی.قدرت حاکمان از خداوند.(افراط و تفریط در این مورد )

اسلاید 117: مثال توجیه با مشیت الهی . قضاوقدر(بی امیه...) منشأ انسانی حاکمیت.حاکمیت مردم. ژان ژاک روسو ،برابری مردم (خطر دیکتا توری اکثریت )

اسلاید 118: درس ششم اشکال دولت کشور. شکل حقوقی-سیاسی کشور1-تکبافت(بسیط) 2-چند تکته(مرکب)

اسلاید 119: 1-تکبافت:مرکز واحد تصمیم گیری سیاسی-یک شخصیت واحد حقوقی(دولت مرکزی) -یک قانون اساسی مثال ایران پرتقال ایران مصر وغیره...

اسلاید 120: سه نوع وحدت 1-ساختاری . تشکیلات سیاسی اداری قانون گذاری اجرائی قضائی در یک دستگاه منسجم شکل .گرفته 2-وحدت ملی :ملت یک نواخت تحت حکومت قدرت سیاسی مرکزی

اسلاید 121: 3-وحدت ارضی :سراسر قلمرو در تبعیت دولت مرکزی بدون استثناء. شکل رایج در طول تاریخ دارای تقسیمات داخلی است .استان،شهرستان (کشورهای بزرگ)

اسلاید 122: تصمیم گیری های ارادی به زیر مجموعه ها داده می شود. تکبافت ساده – قانون گذاری و اجرای تصمیمات در مرکزو اجرا ازطریق دولت مرکزی

اسلاید 123: تکبافت پیچیده-عدم تراکم تفویض برخی اختیارات به انسانها خط مشی کلی از مرکز عامل انقال قدرت از بالا به پایین

اسلاید 124: این تفویض اختیار با خود مختاری تفاوت دارد زیرا 1-این اختیارات و خود گردانی محلی را دولت مرکزی هر لحظه میتواند محدود کند

اسلاید 125: 2-این اختیارات وخود گردانی خصلت اداری دارد نه سیاسی 3- تقصیمات استان و.... دولت شناخته نمی شوند

اسلاید 126: کشور های چند تکه (مرکب) -چند مرکز تصمیم گیری سیاسی ، حاکمیت چند گانه ، به هر واحد میتوان دولت نام نهاد

اسلاید 127: دولت کشور چند پارچه: تجمع اداری چند دولت حول محور یک قدرت مرکزی و سپردن میزان اختیار سیاسی به نهاد یا شخصی است که بالا تر از دو نهاد عضو است.(فدرال)

اسلاید 128: انواع کشورهای مرکب-اتحاد شخصی : تجمع دو یا چند کشور که سازمان داخلی و بین المللی آنان مستقل است و حاکمیت یک پاشاه پذیرفته می شود.

اسلاید 129: -اتحاد واقعی : تجمع دو یا چند کشور وقبول یک رییس مملکت وسلطنت یک پادشاه +نهادهای مشترک مالی اما از لحاظ داخلی در قانون گذاری متمایزند

اسلاید 130: مثال : اتریش-مجارستان ، 1867 ، سه وزارت خانه ،خارجه جنگ ، دریا نوردی مشترک

اسلاید 131: کنفدراسیون: چند کشور مستقل اما همکاری در زمینه های دفاعی ،نظامی اقتصادی ،براساس عهد نامه – مهمترین نهاد مشترک آن مجلس است

اسلاید 132: . – قواعد وقوانین برای سراسر کنفدراسیون . -نمایندگان از دستورات دولت خود اطاعت می کنند

اسلاید 133: -تصمیمات الزام آور نیست مگر با تصویب پارلمان دولت های عضو -سعی میکنند در رابطه با کشور های دیگر مثل یک واحد سیاسی عمل کنند(اتحادیه اروپا)

اسلاید 134: کنفدراسیون آمریکا 1781 مبارزه با انگلیس ، 1787 به رهبری جرج واشنگتن قانون اساسی فدرال آمریکا.

اسلاید 135: در فدرالیسم: دو گرایش متضاد جمع میشوند . حفظ خود مختاری و داشتن قدرت جدید در بر گیرنده کلیه اجتماعات عضو . سه اصل لازم . 1- ایجاد نهاد های مشترک که قلمرو آنها کل کشور فدرال باشد

اسلاید 136: 2- خود مختاری تأیید شده توسط قانون اساسی که هر یک دارای صلاحیت اداری و سیاسی می باشند (تفاوت با استان ) 3-مشارکت همه دولت های عضو در سر نوشت کلی این جامعه.

اسلاید 137: یک مجلس نماینده مردم و نماد وحدت کشور فدرال . مجلس دوم نمایندگان دولت های عضو همکاری دو مجلس برای قانون گذاری ضروری است.

اسلاید 138: خصوصیات کشور فدرال . -حقوق حاکم بر روابط دولت های عضو داخلی است(اساسی) -صلاحیت بین المللی در اختیاردولت مرکزی است.

اسلاید 139: دولت های عضو نسبت به هم برابرند(نمایندگان سنای آمریکا) قوه قضاییه تعارضات دولت های عضورا حل می کند (چون اختلافات بین المللی نیست)

اسلاید 140: دو گانگی درتبعیت.افراد تابعیتی ایالتی –فدرالی دارند. -اما تابعیت فدرالی اهمیت بیشتری دارد. یگانگی در سرزمین برای قوانین فدرال

اسلاید 141: -یگانگی سیاسی-قانون گذاری جنبه ملی دارد. مثالها :آمریکا1781،هند،اتریش،آلمان،کاناداو...

اسلاید 142: درس هفتم رژیم های سیاسی تعریف:یعنی نمودار بافت سیاسی و چگونگی اعمال قدرت سیاسی

اسلاید 143: قدرت سیاسی باید به نوعی به کار برده شود،نهادها سازمان ها ،اشخاص ارکان اعمال قدرت سیاسی می باشد. -قدرت سیاسی باید برای توانایی و تداوم به قالب حقوق ریخته شود .

اسلاید 144: -نهاد های سیاسی سنگ بنای رژیم اند. رژیم سیاسی معلول تلفیق نهاد ها است . در حالی که نهادها هر یک وظایف ویژهای دارند

اسلاید 145: –رژیم سیاسی با مفهوم شکل حکومت یکی پنداشته میشود هر رژیم سیاسی دو عامل ایستا و پویا را در خود دارد .

اسلاید 146: ایستا ، عواملی که مورد مطالعه حقوق اساسی است و وجود آنها در قانون اساسی به آنها خصلت ثابت و تداوم داده است.

اسلاید 147: مجالس،هیأت وزیران و... عامل پویا-ساختار اقتصادی،اجتماعی ومردمی و سطح توسعه که در حال تکامل و دگرگونی اند حکومت فراتر از مجری است

اسلاید 148: حکومت بافتی مرکب از نهادهای سیاسی 1-فرمانروا 2-غیر فرمانروا 3-احزاب سیاسی 4-گروه های ذی نفوذ

اسلاید 149: نقش احزاب در زندگی سیاسی به گونه است که حقوق اساسی نمی تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد.

اسلاید 150: انواع رژیم های سیاسی : الف.فرمانروای یک نفر-مونارشی-رژیم خالص فردی – سلطنتی-اگر قدرت به سود شخص باشد-خودکامه(تیرانی)

اسلاید 151: ب.فرمانروائی گروه اندک آیستو کراسی (اشرافی)-منافع خصوصی گروه حاکم می شود الیگارشی است.

اسلاید 152: ج.فرمانروائی همه مردم (جمهوری ) _منافع اکثریت _دمکراسی _تعداد زمامداران ضابطه این تقسیم است (ارسطو) اومعنای کیفی را هم درمقابل این تقسیم کمی به کاربرده است.

اسلاید 153: کیفی-آیا قدرت به سودمردم است یا فرمانروا مونوکراسی-قدرت دست یک نفر،ایجاد کننده قدرت ودارنده آن یکی است .

اسلاید 154: شخص مونوکرات قدرت را مثیت الهی می داند ،یا نبوغ خود – موروثی کردن قدرت

اسلاید 155: 1-کلاسیک قبل از تجربه دمو کراسی -پادشاهی مطلق - خود کامگی - نظامهای دیکتاتوری

اسلاید 156: -اولی از همه بیشتر بوده است، کلیه اختیارات دست شاه است.حقانیت رژیم در شخص شاه خلاصه می شود. خود کامگی- کسی که با زور قدرت را کسب می کند خود سری، در انتقال آن قاعده است.

اسلاید 157: دیکتاتوری – در شرایط استثنائی بوجود می آید. کلیه وظایف حکومت دست یک نفر است. استقرار به معنی از بین رفتن آزادی است.محدود و موقتی است اگر تغییر حالت دهد و مقرراتی درباره جانشین بپذیرد به سلطنت تبدیل می شود

اسلاید 158: 2-مو نوکراسی تودهای تداوم اینگونه رژیم ها یک تن سالار با تئوریها توجیه می شود و خاص قرن 20بوده است.

اسلاید 159: فاثیسم و نازیسم نمونه این رژیم ها می باشند که درآن قدرت یک نفره و مجالس و شوراها قدرت وا قعی ندارند . شرکت مردم در یک همه پرسی در جهت دیکتاتوری بسیج می شود . (عراق،مصر)

اسلاید 160: -وجود یک حزب واحد –احزاب واحد در این رژیمها بر خلاف احزاب دموکراتیک از دل مردم بیرون نیامده بلکه توسط حاکم به وجود آمده و از بالا شکل گرفته اند.

اسلاید 161: - توتا لیتاریسم و همه گیری ،دولت واحد ، حزب واحد،ایدئولوژی واحدی که محصول فرمانروا می باشند.

اسلاید 162: ب:رژیم های چند تن سالار - آرسیتوکراسی یا نجیب زادگان -حکومت زمین داران - حکومت ثروتمندان(پلوتوکراسی) حکومت شایستگان - حکومت حزب سالار،پارتیتو کراسی

اسلاید 163: - 1- نجیب سالاری اعضای طبقه حاکم از بهترین ها و نخبگان -اندیشه برتری ذاتی یا اکتسابی حاکمان -اشراف ممکن است ریشه نظامی داشته باشند

اسلاید 164: 2- حکو مت زمین داران :آرسیتو کراسی بر مبنای زمین دارها ی بزرگ،گاهی جنبه ملوک الطوایفی دارد. - با تقسیم اراضی از بین می رود

اسلاید 165: - 3-پلوتوکراسی و ثروتمندان: شهروند واقعی کسی است که مقداری معین ثروت داشته باشد. مالیات بپردازد آثار این تفکر پس از انقلاب فرانسه در قوانین انتخابات آن کشور دیده می شود

اسلاید 166: 4- حکومت شایستگان -از گذشته وجود داشته است.چند تن سالاری زمانی مترقی بوده است. در رژیم های دمو کراتیک اصل ،برابری شهروندان است.

اسلاید 167: اما مجا لس دوم بر مبنای این تفکر است . - سناتور های انتخابی یا انتصابی

اسلاید 168: 5- حزب سالاری چند تن سالاری گاهی در قالب حزب واحد عمل می کند. در شمار مو نوکراسی ها نیز محسوب می شود.

اسلاید 169: حکومت چند تن و حزب سالاری واحد گاهی تبدیل می شود . حکومت فردی یا تبدیل به الیگارشی می شود.

اسلاید 170: ج:همه سالاری ، یا دمو کراسی 1-دموکراسی های قدیم(یونان) -به عقیده یونانیان قدرت متعلق به کلیه شهروندان است.

اسلاید 171: 1-قدرت در دست یک یا چند نفر پذیرفته شود 2-وجود آزادی بیان و عقیده که زمین ساز فرمانروایی همه بود،همه حق داشتند اظهار نظر کنند و پیشنهاد دهند.

اسلاید 172: 3- تصمیم بر مبنای اکثریت اما دموکراسی یونان دموکراسی اقلیت بود و مستقیم بود. 2- دموکراسی جدید فاصله دموکراسی جدید با قدیم 2000سال است

اسلاید 173: - فراموشی آن در قرون وسطی نهضت رفورماسیون و رنسانس اندیشه برابری انسان ها در برابر خداوند آزادی های عمومی و حقوق فردی

اسلاید 174: حقوق فطری –طرح توسط گروسیوس. ها بزولاک-بررسی جامعه و سیاست

اسلاید 175: مو نتسیکو وروسو – اصول پایداری آزادی و نهادی آن مورد بحث واقع شد. - شرایط دموکراسی که به استبداد نگراید.

اسلاید 176: 1- حق مشارکت همگان و انتخاب کردن و انتخاب شدن. دموکراسی مستقیم ممکن نیست – رژیم نمایندگی جایگزین شده است که همراه با انتخابات است . همه پرسی نشانه ای از دموکراسی مستقیم

اسلاید 177: 2-وجود آزادی عمومی و فردی + حق مشارکت آزادی بیان ،آزادی مخالف ،آزادی تحزب

اسلاید 178: -تحمل چند گانگی سیاسی -تنوع گرایش ها در صورت وجود آزادی طبیعی است -نسبی گرائی سیاسی ، فرد حق داشته باشد به عضویت احزاب مشروع در اید

اسلاید 179: 3- حکومت اکثریت و احترام به اقلیت مهمترین وجهه این نظام است که همه گروها امیدوار می با شند که روزی می توانند قدرت را به دست گیرند .

اسلاید 180: 4- اصل برابری ، برابری حقوقی سیاسی بین شهروندانقبلا برای آرستیوکراسی امتیاز های ویژهای بود.

اسلاید 181: قانون باید تنظیم شود که برتری کسی را بر کسی نوید ندهد . - انتقاد مارکسیسم ، برابر حقوقی بدون برابری اقتصادی

اسلاید 182: 5- توزیع خردمندانه قدرت -مردم سالری با مو نکراسی و آرستیوکراسی همخوانی ندارد.

اسلاید 183: - نهاد های سیاسی ناشی از اراده مردم است .فرمانروایان مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

اسلاید 184: نهاد ها طوری سازمان یابند و قدرت توزیع شود که خطر استبداد به حداقل برسد .

اسلاید 185: شرایط توزیع قدرت 1-به هر نهاد و اجزای هیئات حاکمه به اندازه لازم قدرت داده شود و هر کدام مهار کننده دیگری باشد 2- محدودیت زمان تعدی مشاغل و چرخشی بودن آنها قدرت قدرت را متوقف می کند.

اسلاید 186: 3- تفکیک وظایف ،تفکیک فقط کافی نیست، مثال:مجریه به چند وزارت تقسیم می شود قضاییه:دادگاه های بدوی و... - مقننه و مجلس شورای نگهبان و....

اسلاید 187: درس هشتم حقوق فردی و آزادی های عمومی -بابررسی اعلامیه های آمریکا 1790 -حقوق بشر فرانسه 1789

اسلاید 188: اعلامیه های جهانی حقوق بشر 1948 مهمترین آزادی ها 1-حق حیات 2-آزادی و مصو نیت مسکن 3- آزادی رفت و آمد 4- امنیت ،عدم بازداشت غیر قانونی 5- تعرض ناپایداری مکاتبات

اسلاید 189: 2-آزادی اندیشه 1-آزادی بیان 2- آزادی عقیده 3- آموزش و پرورش 4- اخبار و اطلاعات 5- مطبوعات گفتاری و نوشتاری

اسلاید 190: 3-آزادی اجتماعات 1-تجمعات موقت 2- دموکراسی جدید

اسلاید 191: 4-آزادی های اقتصادی و اجتماعی 1- مالکیت 2-تجارب 3-کار 4-سند یکایی

اسلاید 192: - آزادی عمومی در گذشته یونان -حقوق فطری هدیه طبیعی -مسیحیت عقل الهی حقوق فطری هدیه خدا

اسلاید 193: قرون 17-18نظریات جدید -خداوند به کار مخلوقات کاری ندارد . - هابز ،جان لاک، ژان ژاک روسو برای انسان حالت طبیعی قائلند . بر خورد آنها با موضوع فرق دارد.

اسلاید 194: هابز انسان را گرگ انسان می داند (لویاتان) -روسو:انسان را سالم می داند – قرارداد اجتماعی وارده جمعی حقوق طبیعی – ملل باستان و رنگ مسیحی در قرون وسطا

اسلاید 195: - در قرون 18-17 حقوق طبیعی توسط هابز ولاک – گسترش یافت- قرن 20بدیهی فرض می شود.

اسلاید 196: امنیت –عدم بازداشت غیر قانونی ، برابر بودن جرم و مجازات ،عطف به ما سبق نشدن قانون علنی بودن محکمات با حضور وکیل

اسلاید 197: مسکن- انتخاب محل یا اختیار – استثنائات (زن شوهر دار) مسکن هر کس مصون از تعرض است.

اسلاید 198: -تعرض نا پذیری مکاتبات . هیچ کس حق باز کردن نامه های مردم را ندارد (در زمان جنگ استثناء است) -رفت و آمد . حق عبور و مرور داخل کشور خروج و باز گشت

اسلاید 199: 2- آزادی اندیشه 1-آزادی عقیده :به علت عقیده کسی مجازات نمی شود آزادی مراسم مذهبی

اسلاید 200: 2- بیان:سخن بگوید ،بنویسید ،تا آنجا که سوء استفاده نشود. آزادی دیگران را محدود نکند .

اسلاید 201: 3- آموزش و پرورش: در قرون وسطی آموزش و پرورش برابر نظر کلیسا بود آزادی نوع آموزش.ایجاد موسسات آموزشی . ثبت نام در مدارس آموزش ابتدائی رایگان

اسلاید 202: 4- آزادی اخبار و اطلا عات : حق دانستن ،انتشارات ممنوع بودن سانسور. قوانین مطبوعات برای جلوگیری از سوءاستفاده آزادی گرد هم آیی

اسلاید 203: - تجمعات موقتی ،خصوصی مثل مهمانی ها همکاران اداری اجتماعی تظاهرات خیابانی با مجوز مقامات امنیتی

اسلاید 204: -آزادی سازمان پیوندی انتفاعی : شرکت های بازرگانی غیر انتفاعی :احزلب مذهبی روشنفکری ورزشی

اسلاید 205: آزادی های اقتصادی اجتماعی 1- حاکمیت – حقوق تعرض ناپذیرانسان .تحولاتی شده

اسلاید 206: 2- آزادی بازرگانی :سقف دارایی ،امکان خلع،مصادره قانونی 3-آزادی کار – هر کس حق دارد هر شغلی را انتخاب کند

اسلاید 207: سند یکایی – هر کس حق دارد به هر سندیکایی بپیوندد. - بازرگانی –رقابت آزاد،ایجاد موسسات بازرگانی در برخی موسسات حضور فرد وجود ندارد ،(موسسات مادر)

اسلاید 208: آزادی کار: هر نوع شغل واکنش برخی امورات مربوطه به طبقات خاصی دخالت دولت در حال حاضر

اسلاید 209: سندیکا : سازمانی صنفی برای دفاع از حقوق اعضا . خرده گروهای ذی نفوذ هر کس حق دارد به هر سندیکای بپیوندد

اسلاید 210: درس نهم پارلمان . قوه مقننه -دستگاهی که کار خاص آن قانون گذاری است

اسلاید 211: -دو مجلسی: یک مجلسی پارلمان پس از جا افتادن بحث تفکیک قوا مطرح شد

اسلاید 212: منتسکیو در کتاب – روح القوانین-الهام از جان لاک -آزادی وقتی است که از قدرت سوء استفاده نشود

اسلاید 213: وقتی سوء استفاده نیست که قدرت تقسیم شود . وناظر ومجری وقانون گذار یکی نباشد او سه وظیفه هر حکومت را در نظر می گیرد وتقسیم می کند .

اسلاید 214: روسو:قانون موضوعی که در باب آن مقررات وضع میشود واین مققررات عام است . می شود مانند اراده واضع آن

اسلاید 215: در دکترین حقوق معاصر : مقرراتی که از دستگاه های ذی صلاح قانون گذاری نشات گرفته و مراحل سه گانه تصویب ، امضا ، و انتشار را گذرانده ات

اسلاید 216: ترکیب پارلمان -جوامعی که قانون گذاری امری پیشینی نباشد و عرفی نباشد در دموکراسی مستقیم نباشد -قانون گذاری به عهدهی نمایندگان مردم .

اسلاید 217: پارلمان مینیاتوری از ملت است . - یک مجلسی یا دو مجلس در نظامات فدرال . در دولت فدرال وجود دو مجلس عامل وحدت و کسرت است

اسلاید 218: -دولت مرکزی نماد وحدت ، دولت های محلی نماد کثرت پارلمان باید نشان گر این مسئله باشد . مجلس اول نماینده مردم کل فدرال

اسلاید 219: -مجلس آمریکا ،شورای عالی سویئس بونتدستاک (آلمان) بر اساس رای مساوی افراد وشهروندان جامعه کل -مجلس دوم .،

اسلاید 220: سنای آمریکا، شورای دولت های سویس بوندسترات آلمان طبق رای افراد وقوانین داخل دولت های عضو -معمولا دولت های فدرال چنین اند حتی سوسیالیستی

اسلاید 221: -در مجلس دوم ، معولا نمایندگان دولت های عضو برابر اند . در حالی که بحث دو مجلس یا یک مجلس در کشور های فدرال تمام است این بحث در کشور های تکبافت هنوز در جریان است

اسلاید 222: -احضاب راستی خواهان دو مجلس – احضاب چپ خواهان یک مجلس

اسلاید 223: روند شکل گیری پارلمان در اینگلیس – شورای کبیرنجبا روحانیان ،اشراف –وابستگی به دربار-1265 – افزودن اختیارات –

اسلاید 224: طرف مشورت شاه -1295 ادواره اول – توسعه بوژواها و مالیات دهندگان-ابتدا جلسات مشترک و سپس جدای اشراف و روحانیون –

اسلاید 225: قرن 14 مجلس لردان ومجلس عوام – 1832افزایش اختیارات 1911-1949مجلس اوام درجه اول شد. یک نظریه در مورد لزوم دو مجلس ،معتقد است تمایزات و جود دارد .

اسلاید 226: سهم قانون گذار بای د متناسب با مزیت هایی باشد که دارند . هیاتی که جلو کارهای احتمالا غلط اکثریت را بگیرد . اقسام مجلس دوم-1-مجلس دوم غیر انتخابی 2-مجلس دوم انتخابی

اسلاید 227: غیر انتخابی ممکن است موروثی باشد و مادام العمر(مجلس لردان ) گاهی ممکن است از طریق رئیس مملکت نمایندگی مادام العمر داده شود که دیگر ارثی نیست .

اسلاید 228: اصل 95 قانون اساسی ایتالیا : رئیس جمهور حق دارد 5نفر را برای تمام عمر به سناتوری منصوب کند

اسلاید 229: - گاهی انتصابی است رئیس مملکت نصب میکند گاهی نیمه انتصابی و نیمه انتخابی است قانون مشروطه سی نفر شاه ، سی نفر مردم ، انتخاب محدود مردم انتخاب می کنند اما شرایط دارد .

اسلاید 230: 1- شروط مالی 2- شایستگی -ایران زمان شاه علمای روحانی دودوره نمایندگی مجلس،وزارت سفارت، استانداردی ، دادستانی ، 30سال قضاوت امرای ارتش استادی دانشگاه ،با10سال سابقه

اسلاید 231: مجلس دوم انتخابی : در این گونه نظام های بحث ارضای خاطر اشراف نیست دقت در قانون گذاری مطرح است شرط انتخاب کننده وانتخاب شونده سخت تر است این مجلس جای تفکر واندیشه است

اسلاید 232: نظام یک مجلسی بسیاری از کشور های بسیط نظام یک مجلسی دارند. -از قرن 19 به بعدپارلمان از نفوذ مجریه خارج شد . نبوددستور جلسات نبود مصونیت نمایندگان ، مانع الجمع بودن نمایندگی و سایر مشاغل

اسلاید 233: مصونیت پارلمانی :نماینده بتواند آزادانه رای دهد . هیچ کس حق ندارد نماینده را برای انجام وظایف نمایندگی تحت تعقیب قرار دهد.

اسلاید 234: جرم عادی به اطلاع مجلس میرسد ومقدمات در مجلس انجام می شود در صورت مجرم بودن اجازه بازداشت داده می شود .

اسلاید 235: اگر جرم مشهود باشد نماینده باز داشت می شود . شغل نمایندگی با دیگر مشاغل جمع نمی شود . -ی

اسلاید 236: استقلال پارلمان : 1-اداری 2- مالی 3- نظام نامه از لحاظ اداری مستقل است 2-از بعد مالی در تصویب مخارج خود آزاد است ایین نامه داخلی هم به دست آنهاست تشکل سازمانی

اسلاید 237: –رئیس و هیئت رئیسه –سازمان اداری – مدیر کل و واحد های اداری –کمیسون ها –تخصصی 1- موقتی2-دائمی3-عادی

اسلاید 238: -کمیسیون تحقیق - مهمترین وظیفه پارلمان قانون گذاری عام و کلی است . اما آیین نامه اجرای قوانین را مجریه تعیین می کند.

اسلاید 239: - جریان وضع قانون 1- طرح 2- لایحه - در جریان شکل گیری قوانین –مشاورات فرا پارلمانی -دستور جلسه -مذاکرات

اسلاید 240: -طرحها باید پس از تصویب در کمیسیون دردستور کار قرار گیرند . هر بار مذاکره شور نامیده می شود . 1- مدت سخن محدود است 2- دفعات هر نماینده محدود است حق نظارت بر دولت

اسلاید 241: درس دهم مجریه - کلیه نهادهائی که کار ویژه آنها اجرائی است (دولت به معنی خاص) - وظایف مجریه : اجرای تصمیمات قوای دیگر

اسلاید 242: - تصمیمات تقنینی مقننه اجرا شود - تصمیمات قضائی اجرا شود . - تدارک تصمیمات ،تصمیم سازی، پیام به مجلس اتحاد تصمیمات لازم الاجرا

اسلاید 243: -انواع مجریه 1ریاستی 2- پارلمانی 3- نیمه ریاستی 4– نیمه پارلمانی

اسلاید 244: - شرایط ریاستی : تفکیک مجریه و مقننه –رئیس جمهور انتخابی توسط انتخابات مستقیم - رئیس جمهور ، رئیس کشور و رئیس مجریه است ، وزیران در برابر او مسئولند .

اسلاید 245: مجلس حق بر کناری مجریه را ندارد و بالعکس - آمریکا یک نمونه: رئیس جمهورخط مشی یک ساله را در قانون گذاری پی می ریزد . حق وتو ی تصمیمات کنگره را دارد .

اسلاید 246: پارلمانی: 1- رئیس کشور ( شاه یا رئیس جمهور) یک رئیس حکومت( نخست وزیر ) 2- وجود تفکیک نسبی قوا ، اما عملکرد آن ها بر همدیگر تاثیر دارد.

اسلاید 247: 3- هر کدام از قوا اختیاراتی دارند که بر هم تاثیر می گذارد . هر کدانم زیاده خواهی دیگری را محدود می کنند . هر دو حق انحلال دیگری را دارند . ( انگلیس همه مسئولیت با نخست وزیر است )

اسلاید 248: پارلمانی: 1- مشروطه سلطنتی 2- جمهوری – مجریه نیمه ریاستی ، مجریه دو رکنی است رئیس جمهور انتخابی است نه توسط مجلس و اختیارات بیشتری از رئسی جمهور منتخب پارلمان دارد

اسلاید 249: اما نخست وزیر و وزیران در برابر پارلمان مسئولند( فرانسه رئیس جمهور منتخب ملت هماهنگ کننده ی قوا ) - نسب نخست وزیر ، اصل و نصب وزیران ، پیشنهاد نخست وزیر و تصویب رئیس جمهور

اسلاید 250: - حق وتوی در برابر پارلمان. حق انحلال پارلمان - در موارد خاص با مشورت نخست وزیر و مجلس حق اتخاذ و تصمیم دارد .

اسلاید 251: - اختیارات رئیس کشور، شاه ، رئیس جمهور برترین شخصیت سیاسی( حتی در انگلیس ) مبرا از مسئولیت ، یعنی ادم ، پاسخگویی در برابر پارلمان اما در برابر ملت پاسخ گو است

اسلاید 252: - نخست وزیر ، صدر اعظم یا رئیس الوزراء ، رئیس قوه مجریه در رژیم های پارلمانی است بوسیاه رای عدم اعتماد مجلس قتبل عزل است

اسلاید 253: - از طرف رئیس جمهور معرفی می شود ( در انگلیس از امتیازات مقام سلطنت است) گزینش وزیران با نخست وزیر است با موافقت مجلس و امضای رئیس جمهور

اسلاید 254: -هروزیر علاوه بر عضویت در هیئت دولت که یک پارچه وسیاسی است دارای بالاترین بعد مدیریت اداری هم می باشد -تفکیک مطلق قوا محال است.

اسلاید 255: (– نخستین پایه انتخابات انگلیس – استقرار حقوقی و سیاسی آن با پذیرش سیستم نمایندگی آغاز شد . حاکمیت مردم تبدیل به حاکمیت ملی شد.

اسلاید 256: هر نماینده ،نماینده همه ملت است . رای دادن عملی حقوقی است – گزینش نمایندگا ن رای دادن حق است می تواند استفاده نشود

اسلاید 257: رای دادن کار ویژه است افراد جزء ملتند از ارکان ملتند نه به خودی خود حق داشته باشند – پس ملت نمی توانند این حق را به هر کس بدهد.

اسلاید 258: - حق رای محدود یا همگانی 1- محدود – شرط مالیاتی (دارائی) - شرط شایستگی (سواد) برخی می گفتند به سواد مر بوط نیست - شرط محدودیت جنسی (انگلیسی 1928- آمریکا1920-فرانسه1944)

اسلاید 259: - محدودیت نژاد (یهود در آلمان) - رای همه گانی بر خلاف قبلی است اما محدودیت دارد

اسلاید 260: الف – تابعیت: به تازه واردان پس از مدتی تابعیت داده می شود (فرانسه ، مصر5سال) ب- شرط سن 16 الی 23 برای مجلس عالی 25 )

اسلاید 261: ج- آمادگی روانی عقل سلیم جنون باید توسط مقامات صالح تائید شود د- اهلیت اخلاقی : برخی جرائم نسبت به کشورها فرق دارد ه- محرومیت برخی گروها

اسلاید 262: - نظامیان ارشد در برخی ،در لائوس روحانیون و دانشجویان ،کسانیکه با اشغالگران همکاری می کنند. رای فردی – وجود شهروند- در حوزه محل اقامت

اسلاید 263: - رای جمعی – عضویت رای دهنده در یک گروه اجتماعی اقتصادی - رای اجباری – حاکمیت ملی ، رای اختیاری – حاکمیت مردم .

اسلاید 264: در رای اجباری رای دادن تکلیف است (مکزیک ، لوگزامبورگ) - ضمانت اجرا مشکل آفرین است .

اسلاید 265: - رای و کالتی رای مخفی گامی مهم در آزادی انتخابات . - رای تک نام ، رای لیستی ، بستگی به تعداد نماینده یا حوزه انتخابی (تهران) – لیست باز ، لیست بسته

اسلاید 266: - اجرای انتخابات الف- تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی نسبت به جمعیت . روش تک حوزه ی مناسب کشورهای کوچک رای گیری ساعت معین تمدید ، قرائت ، اعلام نتیجه

اسلاید 267: پایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید