صفحه 1:

صفحه 2:
کمپرسور: کمپرسور به ماشینی اطلاق می شود که از آن برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر (گازها و بخا استفاده مى شود. جون كميرسور در صنعت استفاده هاى بسيار بسيار زيادى دارد به همين دليل آن را اسب بارکش (1201756 ۷۵1[6) صنایع می نامند. کمپرسورها در جامعه بشیری کاربردهای زیادی دارند مانند (یخچال. فریزر, کولر گازی» جارو برقی. دریل دندانپزشکی, هوای مورد استفاده در بیمار فشرده توربین هاء سیستم های پنوماتیکی, میعان گازها و ..) امین هوای در مواردی جهت ایجاد خلاء نیز از کمپرسور استفاده می شود. جهت ایجاد خلاء مابین دو جداره یک مخزن و یا مخازن تحت فشار. قدیمی ترین استفاده از کمپرسورها به زمانی بر می گردد که انسان ها جهت جلوگیری از خاموش شدن آتش با دمیدن هوا از نوعی کمپرسور استفاده می کردند.

صفحه 3:
هدف از بکارگیری کمپرسورها: دلایل مختلفی می تواند باعث استفاده از کمپرسور شود که عبارتند از: ‎Se ee Cea pear es‏ اهنكام انتقال كازهاً ‎aaa‏ ا م مخازن در زمان نكهدارى كازها (با استفاده از كميرسور 0 ‎eee Seb ken ey csc Sa ‏قاين نهار كارا 2ت انجام واكسن لق ساق ره ی ‏روطاسين ساسم ‎

صفحه 4:
دسته بندی انواع کمپرسورها از نظر رفتارى و نوع کارکرد: بر حسب چگونگی فرآیند تراکم کمپرسورها به دو دسته تقسیم می شوند: Positive Displacment) cute ole ale clejgu pod * (Compressor (Dynamic Compressor) ‏يناميكى‎

صفحه 5:
کپرسورهای جابه جایی مثبت: در اپن نوع از کمپرسورها همواره مقدار معپنی از گاز بپن دو فطعه به نله انداخته شده وبا کاهش حجم محفظه فشار گاز افزلیش می بلبد لپن کمپرسورها خود به چند دسته تفسیم می شوند ولی از نظر رفتاری تقریباً بکسان هستند. کمپرسورهای دینامپکی: ابندا اثرُی جنبشی گاز مورد تراکم را افزايش داده شده و سپس بخش اعظمی از اثرئی جنبشی آن در یک مجرای گشاد شونده بنام حلزونی به انرژی پتانسیل (فشار) تبدیل می شود,

صفحه 6:

صفحه 7:
کمپرسور دینامیکی: جریان محوری ‎Axial)‏ ‎(Compressor‏ ‏اصول کار با لين نوع کمپرسورها بر اساس حرکت دادن گاز توسط پرده های دوار نصب شده روی روتور است و بیشتر لین کمپرسورها در توربین ها استفاده می شوند و پا جاهایی که احتیاج به جریان و فلوز زیاد نباشد.

صفحه 8:
(Redial Flow) ‏جربان شعاعی‎ به گریز از مرکز معروف هستند و اصول کار آنها استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرئی جنبشی گاز است. عامل اصلی انتقال انرژی 1۵۳70 ۳6116۲ 1.8122 6۳ یا پرولنه کمپرسور است که روی محور نصب شده وبا آن می چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه 676 روی تیفه های ۵06 که روی ن نصب می شود هدلیت می شود و پس از قرار گرفتن در نوک پرولنه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا شده و وارد محفظه اطراف می شود تن 1211101556۳ می شود تا انرژزی جنبشی را به انرژی فشاری تبدیل کند.

صفحه 9:
کمپرسورهای جا به جایی مثبت به دو نوع تقسیم می شوند. ۱۹ RelA Yan ‏ل‎

صفحه 10:
الف) کمپرسور روتاری ‎FROtATY‏ در این نوع کمپرسورها عمل بالا بردن انرژی سیال ‎YL)‏ بردن فشار گاز) برخلاف ۲ کمپرسورهای گریز از مرکز با هل دادن گاز از طریق حرکت چرخشی از طرف ورودی که حجم بیشتری دارد به طرف خروجی که حجم کمتری دارد انجام می شود. شبیه دمنده کوره

صفحه 11:
انواع كميرسور روتارى 1501:2157

صفحه 12:
:],0106 ‏نوع لوب‎ .١ در لين نوع كميرسور كاز از قسمت ساكشن (ورودى) وارد كميرسور شده وبا حركت چرخشی 016 ها که توسط الکتروموتور به آنها داده مى شود و در جهت عكس یکدیگر می چرخد. گاز حبس شده بین روتور و بدنه کمپرسور رابه سمت خروجی كه به تدریج حجم آن کم می شود می رانند. بسته به تعداد 1.0106 ها در انواع 1011016 و 11181 و همچنین مارپیچی ساخته می شوند. هرچه تعداد 1.0106 ها بیشتر باشد راندمان و هزینه ساخت و دقت نیز بالاتر می رود.

صفحه 13:
‎.١‏ نوع لوب مارپیچی: ‏باتوجه به شباهت روتور این نوع از کمپرسورها به پیچ اصطلاحاً به اين نوع کمپرسورها (اسکرو) 50161 نیز گفته می شود و نحوه کارکرد آن براساس حبس شدن گاز بین لوب های مارپیچی که به صورت نر و ماده در داخل هم می چرخند و بدنه (سیلندر) است. حرکت دورلنی ‎٩0767۷‏ ها باعث جلو راندن گاز از مسیر ورودی به سمت خروجی می شود و با کاهش حجم آن فشار زیاد شده و خارج می گردد در کمپرسورهای 016۷ جهت جلوگیری از تماس مستقیم قطعات با ایجاد یک لایه نازک از فیلم روغن روانکاری همراه گاز وارد کمپرسور شده و از ‏تماس و اصطکاک بین قطعات جلوگیری می کند

صفحه 14:
بر این اساس کمپرسورها به دونوع تقسیم می شوند: ۱) کمپرسورهای بدون روغن ۴۲6۵ ‎Oil‏ ۲ کمپرسورهای روغنی 00۳001۲6550۳ 01 در نوع روغنی به دلیل کم بودن فاصله بین قطعات به گازی که وارد کمپرسور می شود روغن تزریق می کنند و مجددا در قسمت خروجی از گاز یا هوای خروجی توسط سیستم ها جدا کننده56[08101_جدا می شوند و دوباره به سیکل بر می گردند. Shatt seals ‏نز‎ Cooling jackets Anti-friction and ‏سيد‎ ‎roller bearings

صفحه 15:
کمپرسور نوع تیغه لرزشی: در لین نوع کمپرسورها روتور به صورت خارج از مرکز در داخل سیلندر 251۳60 قرار می گیرد و توسط حرکت چرخشی تیفه های نصب شده روی ۷۵126 باعث ورود سیال از قسمت 511011011 به داخل كميرسور و حبس أن بين تيغه و بدنه مى شود و توسط حركت دورانى به سمت خروجى رانده مى شود كه هرجه به قسمت خروجى نزديكتر مى شود حجم بين تيغه و بدنه به تدريج كم شده و باعث افزايش فشار كاز مى شود. اين نوع بيشتر براى جريان و فشار كم استفاده مى شود مانند (يخجال).

صفحه 16:
نوع رینگ مایع: در این نوع کمپرسورها به طور همزمانجریان گاز و ملیع برقرار است و مایع در داخل کمپرسور هم کار آب بندی و هم کار روانکاری را انجام می دهد و باعث تغییر حجم گاز می شود و بعد از خروج مایع داخل گاز خروجی جدا شده و مجدداً به سیکل بر می گردد.

صفحه 17:
کمپرسورهای پیستونی: در اين نوع كميرسورها حركت رفت و بركشت ييستون در داخل سيلندر باعث تغییر حجم در سیلندر شده که افزايش حجم سیلندر باعث فشار در آن شده و باعث مکش گاز به داخل سیلندر می شود و در مرحله تراکم کاهش حجم سیلندر در اثر حرکت پیستون ن به جلد باعث افزایش فشار داخل سیلندر متراکم شدن گاز و نهايتاً خروج آن از قسمت بالای پیستون می شود.

صفحه 18:

صفحه 19:
در کمپرسورهای ‎Single Acting‏ عملیات تراکم فقط در قسمت جلوی پیستون یا سرسیلندر انجام مى شود و در نوع ‎ee Duble Acting‏ قسمت جلو و هم قسمت عقب تراکم انجام می شود که به عنوان دو کمپرسور موازی عملیات مکش و تراکم را با تأخیر ۱۸۰ درجه ای انجام می دهند. این کمپرسور در صنایع کاربرد فراولنی دارد و علاوه بر بالا بردن ظرفیت باعث کم شدن نیروهای لرزاننده به بدنه کمپرسور و میل لنگ نیز گفته می شود و باعت افزایش عمر قطعات نیز می شود.

صفحه 20:
کمپرسور دیافراگمی: مانند پیستونی به صورت رفت و برگشتی است و بر اساس حرکت رفت و برگشت دیافراگم انجام می شود پایین رفتن دیافراگم باعث کاهش فشار باعث ورود گاز به داخل سیلندر و روی دیافراگم می شود و با بالا آمدن دیافراگم باعث افزلیش فشار و کاهش حجم می شود و سمت خروجی هدلیت می گردد و چون گازمستقیم با دیافراگم در ارتباط است. قطعات آن عمر بیشتری دارند و چون نیاز به آب بندی ندارند نشتی در انها کاملاً صفر است.

صفحه 21:
ظرفیت آنها معمولاً بستگی به تعداد حرکت دیافراگم و سرعت رفت و برگشت دارد. بسته به نوع مکانیزم تحریک دیافراگم به دو نوع دیافراگم هیدرولیکی و دیافراگم مکانیکی تقسیم بندی می شوند. چون ظرفیت آنها کم و تحمل دیافراگم آنها برای فشار زیاد محدود است بیشتر جهت پرکردن سیلندر از آنها استفاده می شود. یایاده يه مه ن

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان