پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

کمک های اولیه شکستگی ها

komakhaye_avaliye_shekastegiha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کمک های اولیه شکستگی ها”

کمک های اولیه شکستگی ها

اسلاید 1: کمک های اولیه شکستگی ها

اسلاید 2: شكستگي ها و صدمات اسكلتي بدن: در صدمات و تصادفات احتمال آسيب به استخوان ها ، مفاصل و استخوان ها بسيار زياد است و امدادگر بايد از روش برخورد با آنها اطلاع كامل داشته باشد.علل آسيب هاي اسكلتي: اغلب به دو علت به وجود مي آيد. ضربات مستقيم و غير مستقيم حركات شديد وسريعانواع شكستگي ها: شكستگي ها به سه نوع باز، بسته و مركب تقسيم مي شوند.بسته: در اين نوع شكستگي استخوان از روي پوست هيچ نمودي ندارد باز: در اين، استخوان شكسته به بيرون راه پيدا كرده وپوست را زخمي كرده و ممكن است خونريزي داشته باشد. مركب: شكستگي هاي باز يا بسته در صورتي كه جراحت ايجاد كنند.

اسلاید 3: دررفتگي ها: هنگامي رخ مي دهد كه سر استخوان از مفصل آن خارج شود. در رفتگي ها درد شديديبه همراه دارند. خطر عمده در دررفتگي ها صدمه به عروق و اعصاب است.علايم ونشانه هاي شكستگي ودر رفتگي: درد- محدوديت حركت اندام- تغيير حالت وتغيير شكل عضو- تورم عضو- تغيير رنگ يا تغيير دماي عضو آسيب هاي اسكلتي: بر حسب نوع، شدت وعلل آسيب،عوارض آن ها نيز متفاوت است.الف- عوارض تهديد كننده حيات مصدوم: آسيب اسكلتي ممكن است سبب پاره شدن يك رگ بزرگ، خونريزي و در نهايت شوك ومرگ شود.

اسلاید 4: نكته: در هر مصدومي بررسي علايم حياتي شامل نبض، فشار خون و تنفس الزامي است وهر گونه افت در فشارخون بايد نشانه اي ازشوك تلقي شود. ب:عوارض تهديد كننده حيات عضو: آسيب به استخون ممكن است سبب آسيب به عروق و اعصاب، نرسيدن خون به آن عضو ودر نتيجه قطع آن عضو شود، ولي براي حيات مصدوم خطري ندارد.علايم گير افتادن عصب وعروق بين استخوان هاي شكسته: درد شديد- از بين رفتن نبض اندام- رنگ پريدگي ووسرد شدن اندام- بي حسي وحتي فاج

اسلاید 5: اقدامات عمومي در شكستگي ها ودر رفتگي ها: 1- بررسي علايم حياتي 2- در صورتي كه در ناحيه زخم وجود دارد، اقدامات لازم را براي جلوگيري از خونريزي انجام دهيد. 3- اگر مصدوم هوشيار است در مورد نحوه آسيب ديدگي از وي سوال كنيد. 4سريعاً مصدوم را به مراكزدرماني انتقال دهيد.اقدامات اوليه در شكستگي باز: جلوگيري از خونريزي الف: ابتدا زخم را با يك گاز استريل بپوشانيد ب:زخم را محكم بانداژ كنيد پ: عضو آسيب ديده را بي حركت كنيد ت: مراقب علايم شوك باشيد مصدوم را به بيمارستان منتقل كنيد. نكته: هرگز عضو آسيب ديده را تكان ندهيد. هرگز اجازه ندهيد مصدوم چيزي بخورد يا بياشامد.

اسلاید 6: رگ به رگ شدن: عبارت است از كشيده شدن بيش از حد رباط وعضلات اطراف يك مفصل .تشخيص افتراقي آن از شكستگي و در رفتگي تهيه عكس راديولوژي است. اقدامات اوليه: 1- عضو آسيب ديده را بيهوده حركت ندهيد 2- عضو را با استفاده از باند كشي بي حركت كنيد. 3- عضو را بالاتر از سطح بدن نگه داريد تا ميزان تورم و درد آن كاهش يابد 4- از كمپرس سرد استفاده کنید تا درد وتورم در محل رگ به رگ شدن کمتر شود.

اسلاید 7: شکستگی لگن خاصره: یکی از مهم ترین عوارض آن خونریزی داخلی و آسیب به احشا داخلی بدن است. ممکن است فرد تا 4 لیتر خون را از دست بدهد وهمین سبب شوک ومرگ او شود.علایم شکستگی لگن: - درد شدید هنگام فشار روی لگن و هنگام حرکت دادن پاها - مصدوم در حالت خوابیده به پشت قادر به نشتن یا بلند کردن پاهایش نیست - پای آسیب دیده معمولاً به بیرون چرخیده است. علایم ونشانه های شوک مانند افت فشار خون وتند شدن نبض ممکن است وجود داشته باشد. مثانه یا مجاری ادرار آسیب دیده باشد، مصدوم میل شدیدی به دفع ادرار دارد ودر این حالت ادرار خونی است.

اسلاید 8: اقدامات اولیه:- مصدوم را به پشت بخوابانیدوزیر زانوهایش یک بگذارید. -جهت جلوگیری از خطر بروز شوک به مصدوم سرم وصل شود. - اگر تا انتقال مصدوم به مراکز درمانی راه زیادی در پیش است روش زیر عمل : دو باند پهن دور لگن خاصره ببندید و اند ها را به پهلوی سالم گره بزنید، کمی پنبه یا بالشتک نرم بین زانو ها و قوزک ها بگذارید، هردو قوزک پاها وهر دو زانو را به وسیله باند به هم ببندید، مصدوم را با حداقل حرکت به وسیله برانکارد به مرکز درمانی بفرستید.

اسلاید 9: شکستگی مهره ها (ستون فقرات): شکستگی مهره های ستون فقرات همیشه یک خطر جدی برای مصدومین است زیرا خطر آسیب بر نخاع بسیار زیاد است.علایم: درد شدید روی مهره های شکسته- درد ناحیه گردن- عدم حرکت در اندامهای بیمار- احساس بی حسی در نواحی خاصی از بدن بی اختیاری ادرار و مدفوع یا نا توانی در دفع.نکته: در صورت قطع نخاع به وسیله قطعه شکسته شده مهره کمری،نخاع هیچ وقت ترمیم نخواهد شدو مصدوم تا آخر عمر از سطح شکستگی به پایین فلج خواهد شد.اقدامات اولیه: در مصدومین با شکستگی های مهره گردن، گردن را ثابت کنید. ومطمءن شوید گردن بند جلوی راه تنفسی او را نمی گیرد.

اسلاید 10: شکستگی صورت وفک: مهم ترین خطر شکستگی های این ناحیه عبارتند از انسداد راه هوایی و تنفس که در اثر دندان های شکسته، خون وبزاق،زبان گیر افتاده ته حلق یا قطعات کنده شده لثه یا کام می باشد. اقدامات اولیه: را ه های هوایی را باز نگه دارید- اگر مصدوم بیهوش است او را به آرامی در وضعیت بهبود قرار دهید.نکته: هرگز از بانداژ برای بستن استفاده نکنید.

اسلاید 11: شکستگی بینی: اقدامات اولیه: یک کمپرس یخ برای کاهش تورم روی آن بگذارید. - در صورت خونریزی بینی آن را بند بیاورید. - در صورتی که یک مایع شفاف وروشن از بینی خارج می شود، همیشه به فکر شکستگی جمجمه باشید و او را به بیمارستان انتقال دهید.شکستگی استخوان ترقوه: اقدامات اولیه: مصدوم را بنشانید. - دست سمت شکستگی را روی سینه قرار دهید. - یک حوله را بین دست مصدوم وقفسه سینه او قرار دهید- با یک دستمال یا یک باند دست را به قفسه سینه بانداژ کنید تا توسط آن دست ثابت شود.

اسلاید 12: دررفتگی شانه: اقدامات اولیه: مصدوم را به آرامی بنشانید- یک حوله نرم را بین دست مصدوم وقفسه سینه او قرار دهید- با یک دستمال یا باند یک بانداژ مثلثی درست کنید و به وسیله آن دست آسیب دیده را به قفسه سینه و گردن مصدوم ثابت کنید. نکته: -هرگز سعی نکنید بازوی در رفته را به مدخل مفصل برگردانید (در رفتگی را جا بیاندازید) چون خطر آسیب به اعصاب و عروق وجود دارد- به مصدوم اجازه خوردن و آشامیدن را ندهید چون ممکن است در بیمارستان نیاز به بیهوش کردن او باشد.

اسلاید 13: شکستگی استخوان بازو: تشخیص: درد که با حرکت بیشتر شود. - حساسیت ودرد شدید در ناحیه آسیب دیده هنگام فشار. - تورم سریع ودردناک- کبودی وتورم وسیع روی محل آسیب اقدامات اولیه: مصدوم را به آرامی روی زمین بخوابانید- بازوی آسیب دیده را با یک باند به گردن آویزان کنید.شکستگی های اطراف آرنج: عوارض مهم این شکستگی ها خشکی مفصل آرنج آسیب دیده در آینده است.

اسلاید 14: تشخیص: درد-حساسیت دردناک- تورم و کبودی اقدامات درمانی لازم: هرگز سعی نکنید وآرنج آسیب دیده را بی حرکت دهید- نبض مچ دست آسیب دیده را هر 10 دقیقه طور مرتب چک کنید تا کمک برسد.آسیب های ساعد ومچ دست : اقدامات اولیه: - بیمار را روی زمین بنشانید وبه آرامی ساعد را در مقابل سینه قرار دهید.- یک باند مثلثی را روی ساعد قرار ددهید وآن را به گردن آویزان کنید اورا به بیمارستان بفرستید.

اسلاید 15: شکستگی دنده ها و قفسه سینه: معمولاً شکستگی دنده ها خطر چندانی ا نمی کند مگر آنکه شکستگی دنده ها با های نافذ و سوراخ شونده به قفسه سینه و ریه ها همراهئ شود که در این حالت سبب ایجاد مشکل در تنفس وتنگی نفس و خطر جدی برای حیات بیمار میشود.تشخیص: درد شدید –درد هنگام تنفس عمیق – وجود یک زخم نافذ از بیرون قفسه سینه

اسلاید 16: اقدامات اولیه: - دست را روی ناحیه شکستگی دنده ها قرار داده وآن را به وسیله باند ار گردن بیمار آویزان کنید - در صورت وجود زخم های باز ومکنده: -الف بلافاصله روی زخم و قفسه سینه را با یک گاز یا دستمال بپوشانید تا هوا داخل نشود. - ب: بیمار را در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید.

اسلاید 17: شکستگی ران: در ضربه های شدید مانند تصادفات ایجاد می شود به دلیل خونریزی زیادی که ایجاد می کنند می توانند برای بیمار خطر ایجاد کنند.تشخیص درد: ناتوانی در راه رفتن-کوتاه شدن ران -علایم شوک -پای سمت شکسته از زانو به خارج می چرخد.اقدامات اولیه: علایم شوک را بررسی کنید -در صورتی که بیمار زخم باز را شسته باشد ابتدا مراقبت از زخم را به عمل آورید. س پای آسیب دیده را ثابت کنید.(به کمک آتل وباند) - با کنترل علایم حیاتی مصدوم را سریع به مرکز درمانی برسانید.

اسلاید 18: با تشکر از توجه شما سوپر وايزر آموزشي

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید