صفحه 1:
صفحه 2:
«تعريق و مفهوم بر
تروريسم هسنه اي جديد ترين و خطرناك ترين
شكل تروريسم است و به رغم أينكه هنوز به
صورت جدي سايه شوم آن بر سر انسان و
دولت ها سنگيتي نمي کند, . اما احتمال واقع
آنسموجب ستگرانیسجا معنه یبسن سالمللی سشده
در اسناد بین المللي منظور از تروریسم هسته
اي صرف ارتکاب خشونت هاي هسته اي L
تهديد أن عليه دولت ها و افراد نيست و مراحل
بيش از اين اقدام يعني
آنها نیز اشاره دارد .
صفحه 3:
تعاریف .
حقوق دانان عبارت است از استعمال
پرنوزا با مواد انفجاري هسنه اي با نهدید به
استفاده از آن نوسط افراد با گروه هاي خارج از
کنثرل دولت , به منظور ایجاد وحشت و انجام
افدامات نروربسني پا نهدید به انجام ade wl
صفحه 4:
اعمالي اطلاق میشود
همچنین
که در آن گروه هاي تروريستي از سلاحج هاي هسته اي يا
راديولوژيكکي که توانايي کشتن صدها یا هزاران نفر را
دارد براي پیش برد اهدافشان استفاده میکند.
صفحه 5:
۱ ي دز SpE
رويكکردي را اتخاذ نموده اند .
eee aay ee eat رورسم عت
اي مي پردازد کنوانسیون جلوگیری از تروریسم هسته
اساي اين كنوانسيون ((يك شخص مرتکب يكي از جرایم مندج در |
اين كنوانسيون ميكردد اكر او به طور غير قانوني و عمدي
| الف) مواد راديو اكتيو در اختيار داشته باشد يا وسيله آي ساخته يا أ
تظراف نکن
ات فقس کشتن ا ا أ
[ال8) شافع ورد ی رت
| ب)از مواد رادیو اکتیو استفاده نماید یا به تاسیسات هسته اي خسارت |
ا ع ا ی با ا Sie sl کرت
1 فد كب رت و انس ود 1 |
اهت) دق إخار بسحد) مقافت فر في شا رعان بسن ال
Ueet Ital etsiss (U0 ۱ 1۱ ۱
صفحه 6:
2-همچنین يك شخص مرتکب جرمي میشود , اگر او :
الف) نهدید به. ارتکاب یکنی. از جرایم. مقرر در پاراگراق. (بن)
[1)اين ماده نماید در صورتي که اوضاع و احوال نشان دهد که
آن تهدید موثر است
ب) به لور غير فانوتن واعمدي از لزیق هدید یا استفاده از
رفن ساده رانسو آکتیو تا وستله ما تاسیسات هسته اي مطاله و
درخواست کندراگر که اوضاق و احوال نان دهد که هدید عون
است .
3-همچنین يك شخص مرتکب جرم شده است اگر که وي شروع
بعرازتکات یکی از حرام قور در مع 1 أبى ماده تمان
le gaia’ نتتخض,مرتکب ومي متتلنوةت آگر او
ax, (ell عنوان اون در ارتکاب یکی ار كرام فور وو هد
12 با مضارکت.نماید »یا
مازسازمانجهي با ات Sigal لت آنان راب ارات Als
مذكور در بتد: 1.2 با
اند نو طریق دبگری در ازتکات. ییا قتة, مورة از كزليم
مذكور دز بد 1, 2 يا 3 مشارككت "نساينه .: و عنین مشارکتی
عمدي قلمداد خواهد شد » خواه آن جرم با جرايم مزبور رآ
هدف گسترش فعالیت مجرمانه عمومي , خواه لن جرم یا
rat 8 ( ee د سل لزلا 7 اشر ae ۰ fs
صفحه 7:
با توجه به اینکه استفاده از سلاح هاي هسته اي توسط
oan a ار ۳ ی رت ۳1۳1
بسیار فجیع وگسترده اي شود از تروریسم هسته اي به
عنوان تروریسم فاجعه بار یاد مي شود.فرضیه و امکان
سای تزور تست شاه ات کشا خی زره
اي »بيولوژيکي و شيميايي)علت اصلي وضع ترکیب
اصلي تروریسم فاجعه بار است .
باآاین توصیف «نروریسم فاحته بار:
«تروریسمی اشت که با توسل بد نسلیحات کشتار
جمعي ارتكاب مي يابند». براي درك اين ويزكي
تروريسم هسته اي كافي است كه آنجه در تهاجم اتمي
امريكا به شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي زاين اتفاق
افتاد تصور شود.
اين ويزكي تروريسم هسته اي است كه سبب كرديده
نكراني در مورد كسترش تسليحات كشتار جمعي توسط
صفحه 8:
۰ عدم کاربرد مفهوم تروریسم دولتي
عموما بیان گردیده است که تروریسم دولتي
حالتي مي باشد که در لن يك دولت به طور
نظام مند یا موردي , با نقض مقررات و
شناخته شده حقوق بشر به سرکوب و حذف
مخافین » گروههاي سياسي , قومي , مذهبي
و نژادي اقلیت و به طور كلي اشخاص و
اهداف غير نظامي اقدام مي کند. از جمله
اساسي ترین مشکلات موجود در جریان
مذاکرات مقدماتي در تدوین کنوانسیون
جلوگیری از تروریسم هسته اي تعریف
بروریسم_مبتء اي و تعیین_مجدوده و دایره_
شمول آن بود.
صفحه 9:
به خاطر ماهیت مخرب سلاح های هسته ای و عواقب وخیم ناشی از وقوع
حوادث در تأسیسات هسته ای همواره بیم آن وجود داشته است که در صورت
حمله به تأسیسات هسته ای یا اقدامات خراب کارانه در اين تأسیسات کشور
میزبان با خسارت غیر قابل جبران روبرو خواهد شد.
لذا با تأسیس آژانس بین المللی انرژٍی اتمی ضرورت تدابیری برای حفاظت از
تأسیسات هسته ای امری مهم تشخیص داده شد و موضوع پیشگیری از
تروریسم هسته ای را اولین بار آژانس بین المللی انرژٍی اتمی در اوایل دهه
0 مورد توجه قرار داد.آزانس در سال 1974 سند 225 خود را در خصوص
حفاظت فیزیکی از مواد هسته ای صادر کرد.
مطابق سند مذبور آژانس به دولت های عضو توصیه کرد که تدابیر فنی و
امنیتی لازم را نسبت به مواد و تاسیسات هسته ای تحت کنترل خود به کار
گرفته تا از وقوع تهدیدات و خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آید. هرچند
تعریف خاصی از تروریسم هسته ای در آن زمان صورت نپذیرفت اما لزوم
تقویت حراست از تأسیسات هسته ای خود , قدمی برای مقابله با خرابکاری در
تأسیسات هسته ای و در نتیجه مبارزه با تروریسم هسته ای بود. در سال
9 آژانس توانست یک سند الزام آور به صورت کنوانسیون در خصوص
پیشگیری از تروریسم هسته ای و حفاظت از تأسیسات هسته ای منعقد نماید.
as حفاطت فیزیکی از هسته 3 با اهداف مبارزه با خرابکاری و
صفحه 10:
این کنوانسیون نیز تعریف دقیقی از تروریسم
هسته ای ارائه نمی نماید و فقط با اتخاذ
تدابیری برای افزایش حراست 9 حفاظت
فیزیکی از موارد تأسیسات هسته ای احتمال
وقوع اقدامات خرابكارانه و تروريسم را کاهش
دهد. انيسن همجنين در دهه 1990 مبادرت به
اتخاذ یک سری تدابیر در خصوص پیشگیری از
قاچاق مواد هسته ای کرد. هدف gal Gl کار
مبارزه با اشاعه سلاح های هسته ای و مبارزه با
دستیابی گروه های تروریستی به مواد و فناوری
هسته ای بود.
reer es] a fel mares اللا
صفحه 11:
بنابر این تروریسم هسته ای تهدیدی جدی برای امنیت
ملی محسوب می شود و در بین حقوق دانان و نیز
علماى روابط بين الملل 4 مدل برای اقدامات
تروريستى , هسته اى ييش بينى كرديده است كه
عبارتند از:
1 سرقت و به كاركيرى سلاح هسته اى آماده
2 سرقت يا تهديد مواد به منظور استفاده در ساختن
سلاح هسته اى
3 حمله به راكتورها يا تأسيسات ديكر هسته اى با هدف
ايجاد آلودكى راديواكتيو
4 استفاده از مواد راديو لوزى به منظور ساختن وسيله
انتشار رادیولوژیک.
كه از بين اين مواد + دستیابی به وسایل و امکانات نشر
رادیولوژیک يا — ‘ از همه آسانتر می at
صفحه 12:
* این سند در اجلاس شوراي حکام در ال
بررسي قرار گرفت و کشورهای مختلف نظرات Bes را
در خصوص اين سند ارثه داده اند. در 15آوریل
5م مجمع عمومي ee 0 بين
et ری از ترورسم هسته اي را تصویب و براي
امضا مفتوح گذاشت. که هدف از این کنوانسیون پهبود
چهارچوب حقوقي موجود براي مبارزه با بين
ii راي همكاري بين المللي در تحقیق ,پیگرد قانوني
و استردادآنهايي است که با استفاده از مواد رادیواکتیو ی
تجهیزات هسته اي ءعملیات تروريستي انجام مي دهند.
صفحه 13:
* این کنوانسیون از دولتها میخواهد که چارچوبهاي قانوني مرنبط
با ake إن جرايم مربوط نه رورسم خسن أ
hes pie 1
ts ۱ os a ae ne Depress
کنوانیسیون . ‘ اد , تا حدي
ار ل ا ار ا
صفحه 14:
* در مقدمه این کنوانسیون آمده است که با
توجه به این که اقدامات تروريستي هسته اي
ممکن است به شدیدترین عواقب منتهي شود
ی
قرار دهد,وبا اعتقاد به اينکه نیاز فوري به
افزايش « همكاري بين المللي متون دول در
اتخاذ ت تدابير عملي و موثر براي جلوكيررئع از
اين دسته فعاليتهاي تروريستي و براي عات
و تنبیه عاملان آنها وجود دارد دول متعهد اين
كنوانسيون را مييذيرند.
صفحه 15:
"در ماده1به تعریف و گستره شمول مواد رادیواکتیو و مواد هستهاي امکانات و
تجهیزات هسته اي میپردازد.این کنوانسیون ارزشها و موضوعات مختلفي را مطرح
میسازد.ازجمله محکوم ساختن و غیر قانوني اعلام کردن فعاليتهاسي ترورستي ,نشان
دادن اتحاد جهاتي در مقابله با تروریسم ,برخورد با تروریسم به عنوان يك موضوع
حقوق داخلي و بین المللي ,به چالش کشیدن دولتها در بكارگيري و در صورت نیاز
انطباق نظامهاي قانوني داخلیشان با مبارزه تروریسم ,استفاده از سازمان ملل به
عنوان مجمعي بین اللمللي براي همكاري میان دولتي ,استفاده از حقوق بین الملل به
عنوان پایه و چارچوپي براي عمل و به کارگيري سازمان ملل به عنوان مجمعي براي
ایجاد حقوق بین الملل و انجام این امور توسط ورود داوطبانه دولتهاي حاکم به يك
چارچوب قانوني بین المللي از طریق معاهده رسمي و پذیرش داوطلبانه التزامات
عملي توسط دولتهاي حاکم .این کنوانسیون به امنیت اولویت بالايي میدهد,امنیت را
در حقوق بين الملل جاي ميدهد.
دستاورد اصلي اين كنوانسيون تعريف تروريسم هسته اي به عنوان جرم جديدي
در حقوق بین الملل است, همانگونه که در ماده 2کنوانسیون مقرر گردیده اگر
شخصي به طور غیر قاقوني به مواد هسته اي دست یاید و با به تاسیسات هسته
اي آسیب رساند یا در طراحي یا اجراي چنین افداماتي دخالت داشته باشد آن
شخص مرتکب اقدام غیر قانوني تروریسم هسته اي شده و يك مجرم است .
طبق ماده 5کنوانسیون هر دولت متعهد بايستي يك سري اقدامات در رابطه با
اجراي این کنوانسیون انجام دهد »اول اینکه جرايمي را که در wale 2 اين
کنوانسیون تعریف شده به عنوان جرایم كيفري و جنايي در قانون داخلي خود
محسوب کند, و مجازاتهاي مناسب براي این دسته از جرایم را پیش بيني کند
صفحه 16:
در آن راهها و ابزار هاي همكاري كشورهاي عضو در
طراحي و اجراي استراتژي هاي ضد نروريستي را
تشریح میکند . کنوانسیون جلوگیری از تروریسم هسته
اي مقرر میدارد که دولت ها باید همه اقدامات عملي
لازم جهت خنقي سازي و بازداشتن تمهیدات
تروریستها در قلمروشان را که ممکن است به ارتکاب
جرم در داخل پا خارج از کشورشان استفاده شوند به
+" جر طبق ماده نه فلا دولت معاهد اقدامات مفتضي
براي بيگيري قضایی زمانی به عمل می آورد که
جرم در سرزمین آن دولت ارتکاب یافته باشد و یا
جرم در شناور دریایی حامل پرچم آن کشور انفاق
افتاده باشد .این کنوانسیون مانع از اجرای هیچ یک
از مقررات جنایی و کیفری ندوین شده از سوی
دولت تجعمد خطاکی هار فانون اهلی »ان دول
صفحه 17:
۰
0
٠ مواد یازده تا سیزده در مورد قوانین
استرداد مجرم و يا جرائم قابل را
بحث کرده است.استرداد یک شخص متهم به
ارتکاب تروریسم هسته a sl اصل صلاحیت
شخصیت می باشد که مبنای بحث
etl: و د ل 0
eee 0
صلاحیتی همچنان مورد اختلاف است ولی
ae eee
eee es ا
wo
ee اراك اصكل ao همراه دیگر اصول
صلاحیتی به نظر می رسد و اعمال
اصل صلاحیت شخصیت منقعل برای تقویت
صفحه 18:
صفحه 19:
شاید مشکل سازترین نقص
های موجود در فرآیند استرداد
مجرمین در زمینه تروریسم
هسته ای استثنای جرم سیاسی
باشد: بنابراين هيج مغيار
پذیرفته شده ای راجع به آنجه
قاعده حقوقى ديكر كه از
استرداد مجرمين سیاسی
جلوكيرى كندء وجود نداردو. در
* ماده هيجده اين كنوانسيون اعلام مى
دارد كه يس از اينكه دولت متعهدى مواد
راديواكتيو » وسايل تمهيدى هسته اى و
با تجهيزات هسته اى را يس از وقوع
جرمی که در این کتوانسبون ید آن
اشاره شده است در اختبار بگیرد
بایستی اقدامات لازم برای بی خطر
شدن مواد مذکور را انجام دهد ؛ و
تضمین کند که هرگونه مواد هسته ای
مطابق با ضوابط آژانس انرئٍی اتمی در
تأمین قرار بگیرد و به توصیه های
حفاظت ۰ فیزیکی در زمیته see!
باد
اهميت اين كنوانسيون را در .۳ مورد
ل 000
1 تعريف جرمى جديد در حقوق بين الملل
2- جرم انگاری تروریسم هسته ای در
حقوق داخلی
3 هدف , قربانیان غیر نظامی هستند
|b. Tee. en: .. 1. a ۳