صفحه 1:
Gino Severini, 1919, The Accordion Player
n Gris, 1915, Still Life with Checked Tableclo
"Francis Picabia, 1912, “The Spring
صفحه 2:
iP
Cubis
از زمان و معماری
کو یسم
برگرفته از کتاب از زمان و معماری
نوشته دکتر منوچهر مزینی
صفحه 3:
Cubis
مقدمه
کوبیسم در هنرهای تجشمی
کوبیسم
اثرات و پیامدهای کوبیسم در معماری
صفحه 4:
Cubis
oi سس
بايد دانست:
- هيج اثر معماری مستقیمً کوییستی نامیده نشده است.
- این نهشت هنری, در معماری مدرن و معمری پُست مدرن تأثيرى قابل توجّه
Paul Cézanne Lb
- نخستین تجلی گرایش های کوبیستی در
- در نامه اين نقاش به یکی از دوستانش آمده: "تمام
قرم هاى طبيضت جه استوانه و كرة و مخروط
قلبل تجزيه اند." لين كيفيّت اندكى بعد يكى از
مشخصات عمدة نهضتى در هنر به نام کوبیسم شد.
پیکاسوه یکی از نان اصلی این نهضت, سزان را
"استاد همة ما" سنقاشان کوبیست- نامیده است.
Paul Cézanne )1839 -
1906)
Mont Sainte-Victoire and Chateau Noir, Paul Cézanne, 1904 - 1905
صفحه 5:
Cubis
سس مقدمه
- در میا معمارن, بيش از همه لوكو ربوزيه از کویسم مار گشت.
- لوكوربوزيه در مج "روح نو" نوشت: «همه چیز کره و استوانه است.»
رابرت ونتوری و چارز جنکزه به سبب ان تمایلات لوکوروزیه را به ساده گریی مهم می كنند و اين واقعيّت را ناديده مى
كيرند كه لين كرليش خامن لوكوربوزيه نبوده؛ بلكه در واقع. معيار سنجشى بود که بشریّت به کمک ّن به درک
بسيارى از بديده هاى طبيعى نايل آمد.
به طور مثال, لتم را كوجكترين جزء ماده در نظر مى كيريم؛ مسائل فيزيك را ساده مى كنيم؛ لين ساده كردن ما را به درك
پاره ای از ویژگی های ماه قادر می سازد.
jie oo lah re اه و
fi ate ae 8 ۳
‘nda event ie Srna
mieten no Exo
Charles Jencks (1939 ~ Until Robert Venturi (1925- Le Corbusier (1887 -
Now) 2018) 1965)
صفحه 6:
۱ Cubis
سس کوبیسم در هنرهای تجسمی
- دز عرصة هنربیش از همه پبلو پیکاسوو رو براك این نهضت را پیشن:بزدند:
امد لین منهوم که "نمام فرم های طبیعت به فرم های سادة هندسی قلبل تجزیه هستند" در آثار
hdd oi gn دید al saad ys gm why el amin Cal ن ها است.
محسْمة سر فرناند ألبو6 0۱:۷ ۲۵۴06
Pablo Picasso )1881 - Georges Braque (1882 -
73) 1966)
- اثر پیکاسو در حدود سال ۱۹۱۰ میلادی
- لین سر در واقع دو جهرة مركب از حجم های سادة به هم پیوسته که نشان می دهد نگاهبه آن از
یک نقطه ثابت صورت نگرفته (نفی نقطه دید ثابت در مشاهده اشیا).
صفحه 7:
۱ Cubis
سس کوبیسم در هنرهای تجسمی
پرترة پیکاسو
-اثر ژوآن گری در سال ۱۹۱۲ میلای
- صورت پیکاسو چناننقاشی شده كه بندارى در آينة شكستة جهل
تگه ای مجنم شده؛ولی در عين حال, لین پیکاسوبی است که از
نقاط مختلف مشاهده شده است.
Juan Gris (1887 ~
Portrait of Picasso, Juan Gris,
صفحه 8:
Cubis
سس کویسم
- اصولاً کوبیسم (مکتب گرایی) در معماری مصداق بیشتری نسبت به نقاشی (که دو بمدی است) و
حثی تندیسگری (که احجامش لزوما مکقب نیستند) درد
- معماری بنا به ماهیت خوده مرکب از مکغب هاست.
- چنین کیفیتی پیش از آنکه مفاهیم کوبیسم کشف و ابداع شوا
در معماری مصداق و معنی داشته است.
- كوبيسم در كوشش آكاهلنه براى شكستن اجسام و فضاها و تركيب دوبارة من ها در معماری مدرن
بسيار مؤثّر بود.
Bruno پرونو زوی
Zevi
- شکستن احجام و فضاهای معماری یا به اصطلاح خود وی شکستن جمبه (6] 8۲6۵1۳9
را به عنوان یکی از اصول هفتگانهُ معماری مدرن بر مى شمرد.
- مننور این که نباید همه عملکردهای ساختمان را در یک مکقب مستطیل (جعبه) پنههان کرد.
- قر عملكوة باند حم :و فغناى متاسب غود را بيايد.
Bruno Zevi (1918 - 2000)
صفحه 9:
- هر یک از بخش های ساختمن باوهاوس در دساو لثر والثر كروييوس؛ كه در بركيرندة
عملکردی خاص است. در فضا به مکتبی مناسب این عملکرد ترجمه شده.
- ترکیب a Cae Gul حجم کلی ساختمان را به وجودآورده است.
- این ساختمان مثللى است بر لين که نبلید هم عملکردهای ساختمان را در یک
مکقب مستطیل (جعبه) پنهان کرد بلکه هر عملکرد باید حجم و فضای
مناسب خود را بیابد.
Walter Gropius (1883 -
11969)
صفحه 10:
Cubis
Bauhaus ساختمان باوهاوس
Building
First Floor Plan
صفحه 11:
9
Ludwig Mies van der Rohe (1886
= 1969)
از فا مین ون دز رو
- يناى يادبودء عملكردى خاصٌ شكستن احجام ایجاب نمی
- مقصود میس ون در رو با مقصود گروپیوس در ساختمان باوهاوس»
که هر عملکرد باید حجم و فضای مناسب خود را بیابد.
متفاوت بوده و معادل مقصود هنری نقاشان و تندیسگران است.
صفحه 12:
لوکوربو از همة پیشاهنگان معماری مدرن به کیفیّت کوبیستی توجه
داشت كه اين امر در ساختمان ها و در تبلوهای تجریدی او مشهود است.
در اثری از او در سال ۱۹۳۸ لين گرایش او به تجزية احجام و اشکال هندسی سادهه
مشاهده می شود. به نظر می رسد او از نقاشی به نام آمده اوزانفان متأتّر با
این دو هنرمنده در سال ۱۹۱۸ Cubisme pb as cl agle ۸۸0۲۵5 به
معنای پس از وبيسم, منتشر کردند.
در حقيقت, منظور لین دو هنرمند نوعی کوبیسم ماشینی بود که درن اشیا به
ى سادة هندسی تجزیه می شوند که دفت ماشینی دارند.
از این نکته تا ندازه ای غفلت شد که:
تجزیه نقاشی به شکل های ساده با دقّث ماشینی کیفیّت هنری را از اثر می گیرد.
Stil Life, Le Corbusier,
Stil Life, Amédée Ozenfant,
1920-21,
Le Corbusier (1887 -
194
۲
‘Amédée Ozenfant )1886 -
1966)
صفحه 13:
Cubis
جح اثرات و پیامدهای کوبیسم در معماری
۱- تندیس گرایی؛ تحزک و عدم آرامش نما که تقریبً در همة آثار لوکوربوزیه دیده می شود. تندیس گرایی در دهة ۱۹۵۰ به اوج خود در کارهای لوکوربوزیه
رسید وپس از آن در گرلیش های موسوم به برولسم (که آغازگرآن لوکورپوزیه oy که رن فرم هاى آزاد دوباره جاى خود را يه تجزية مکتب ها دادند ادامه
یافت. پس از آن, در ده ۱۹۷۰ در ساختمان های پُست مدرنیست های نخستین, به ویژه میره گریوز و آیزنمن بروز یافت.
- بيامد غير مستقيم كوبيسم در معمارى؛ تجؤية احجام و فضاها به اشکال اصلی هندسه است که ویژگی مشترک معماری مدرن و کویسم شد.
۲- کوپیسم با حذف یک نقطة ديد عامل زمان راجه ابعاد معماری افزود؛ جانچه اشاره شد كوبيسم با بر هم زدن اساس برسبكتيو عهد رنسائس و
همجنين بسيارى از ارزش هلى هنرى مغرب زمينء انكيزه لى بس قوى در دكركونى مفاهيم معمارى يديد أورد
Richard Meier (1934 - Until Peter Eisenman (1932 Michael Graves (1934 -
Now) Until Now) 2015)
صفحه 14:
Cubis
جح اثرات و پیامدهای کوبیسم در معماری
گیدیون؛ نخستین کسی بود که متوجّه ورود عامل زمان به معماری شد. او کتاب کلاسیک خود را وی
«فضاء زمان و معماری» نامید که مثال های ملموسی در اين باره در اين كتاب ذكر مى كند ام
از جمله لين مثال ها احساس زمان به هنكام بايين أمدن از له هایبرج ایفل است. ناظر در هر ۱۱
لحظه در حین نزول؛ دید و منظری تازه در مقابل خود می یابد.
Sigfried Giedion (1888
1968)
صفحه 15:
Cubis
سس اثرات و پیامدهای کوبیسم در معماری
روبر دلونی در دو نقاشی خود. اين توضیح (احساس زمان) را آسان کرده است:
- ای ول مربوط Salen
- نقاشی دوم مربوط به کلیسای 53100-56۷68
Robert Delaunay (1885 -
صفحه 16:
Cubi:
در هر ذو نقاشى» آثار ساختمانى و معماری چتان ترسیم شده که با نقاط مختل
ابه ديده در مى آيند؛ در نتيجه يرج ايفل بصورت ببوسته مشاهده نمى شود
بلكه در نقاطى كه نقاش انتخاب می کنده می شکند.
برج به ديدة هنرمند دیگر همانی نیست که محاسبات دقیق فنی و قوانین
ایستایی به ذهن القا می کند. البته نادیده گرفتن لین قوائین و محاسبات در عالم
نفاشی آسان است و می توان برجی که سقوط آن حتمی است استوارنگاه داشت.
یه همین دلیل این کیفیت در معماری و در ساختمنی واقمی سال ها پس از
نقاشی ظاهر شد.
درون کلیسای 5210-56۷6۲16 (به دیدة کوبیسم) ستون هایی دارد که
به حالت قائم بر زمین قرار نگرفته بلکه کج و معوج نقاشی شده.
Champs de Mars, The Red
Tower, Robert Delaunay, 1911
صفحه 17:
Cubis
سح اثرات و پیامدهای کوبیسم در معماری
این نا استواری و نا ایستایی حدود ۷۰ سال بعد (در ده 41۹۷۰ در طرح های معماران دکنستروکنیویست. به معماری راه يافت.
در اثری از گونتر بنیش در سال ۱۹۸۷ برای دانشگاه اشتوتگارت» بسیاری از عناصر معماری دست خورده و تکان داده شده به نظر
می آید؛ از جمله شیب غیرمعمول یام کج کار گذاشتن پنجره ها وبه صورت کلی ساختمان به گونه ای است که هر آن انتظار
فروریختن آن می رود
21
‘Gunter Behnisch (1922 ~
2010)