صفحه 1:
موضوع:
| یبآ sess |
دانشجو: ۱6
استاد: XXX
درس کارگاه تاسیسات برقی و مکانیکی
صفحه 2:
کولرهای آبی
صفحه 3:
٩ کهلر آبی. کولری است که با تبخیر آب. هوا را خنک میکند. کولرهای آبی
با فرایند سرمایش تبخیری کار میکنند.سرمایش تبخیری فرایندی است
که در آن از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده
میشود. در لين فرایند گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای
نهان لازم برای تبخیر اب استفاده میشود. مقدار گرمای محسوس جذب
شده به مقدار ابی که تبخیر میشود بستگی دارد.
صفحه 4:
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشا ان به هزاران
سال قبل, در تمدنهای باستانی ايران و مصر بازمی گردد. خنک کنندههای
تبخیری نوین بر اساس نمونههای اولیهای که در دهق ۱۹۰۰ امریکا ساخته
شد تولید میشوند. سرمایش تبخیری میتواند بصورت مستقیم یا غیر
مستقیم و خودبخودی پا مختلط. انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم.
مقدار آسب موجود در هوای خنسک شده افزایش مییابد. در سرمایش
تبخیری غیرمستقیم. تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام میشود و
مقدار رطوبت موجود در هواى _خنىشده. تغييرى نمى كتد.
صفحه 5:
© از آنجايى كه بالا بودن نرخ تبخير رطوبت نسبى را افزليش داده و ممكن است
موجب عدم آسايش محيط شود روش سرمايش تبخيرى مستقيم بايد در
مناطقى اجرا شود كه رطوبت نسبى در آنجا كم باشد. هركاه فرايند تبخير
بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام میشود. در صورتی میتوان
باق قضانرا با فیغیر غود بغووی BES مود که درا سفی از آبراگذ پا در
جریان مانند حوضچه يا فواره اب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر
توسط دستگاههای مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در
لین نوع تبخیر انریی مصرف میشود. ولی مقدار انرئُی مصرفی در مقایسه با
تهویه مطبوع بسیار کمتر است.
©
صفحه 6:
© اساس روش سرمایش تبخیری, ترمودینامیک تبخیر اب یابه عبارت دیگر
تغییر حالت اب از مایع به بخار است.
٩ معرفی:
٩ از آنجلیی کولرهای آبی در پشت بام نصب میشوند. باید از نظر استحکام
در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند. مثلا آنها
را نباید روی ستونها یا نزدیک. دیوارها
صفحه 7:
٩ قرار داد. محل قرار گرفتن کانالهای کولر بلید از قبل پیش بینی شده باشد.
که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت
به کولر متصل گردد. در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پلیه
به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر قرار داده میشود.
* در زیر پایههای این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع ۱۰
سانتیمتر محکم جوش داده شود. تا از فرو رفقتن در آسفالت پشت بام
جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم
است به آن توجه شود. این است که تا حد امکان از لولههای
صفحه 8:
٩ دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد. لین نوع کولر آبی نسبت به حجم
هوادهی در واحدهای حجمی ۰۲۰۰۰ ۰۳۰۰۰ ۱۳۵۰۰ ۰۴۰۰۰۰ ۰۴۵۰۰
۰ ۰ ۰ 9 ۱۲۰۰۰ ساخته میشوند. این اعداد بر حسب
فوت مکعب در دقیقه plage (CFM) هوا دهی را تعیین میکنند.
٩ باگرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان انتخاب یک وسیله
سرمایشی مناسب همواره یکی از دغدغه های ما است. به علاوه که در
ایران معمولا مردم از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اقدام به راه اندازی
کولر های منازل می کنند.
صفحه 9:
٩ در شهرهای مختلف کشور به علت تغییرات آب و هوایی و تفاوت های
جوی نوع وسیله سرمایشی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.
کولرهای گازی مناسب منطقه ب و هولیی گرم و مرطوب لند و کولر های
آبی برای مناطق معتدل مناسب اند. البته به طور کلی صاحبان آپارتمان
های کوچک و نقلی همواره استفاده از کولرهای آبی را ترجیح می دهند.
چرا که هم هزینه های کمتری برایشان ایجاد می کند و هم اينکه کولر
گازی برای فضاهای کوچک خیلی کارایی ندارند. بتابراین شما هنوز هم با
وجود تکنولوژی بالاتری از آن شاهد کاربرد این محصول در کشور هستید.
صفحه 10:
٩ بيشينه كولر آبى:
© قديمىترين نمونه كولر آبى در جهان. كه همان بادكير است در حدود هزاران
سال بيش در ايران اختراع شد. كاركرد بادكيرها به اين ترتيب مىباشد كه
هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که
درونش تعبیه شده. هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند.
٩ نام گذاری کولر آبی:
٩ به دلیل استفاده از لین نوع کولر در ایران بیشتر از هر چای دیگری در جهان.
گاه اين نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته میشوند.
صفحه 11:
0 اجزای تشکیل دهنده کولر آپی:
© كانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر
بتوان از برخورد نور آفتاب با لین قسمت جلوگیری نمود. سرمای به وجود آمده.
تلفات کمتری داشته و راندمان
٩ خنک کنندگی کولر آبی افزلیش خواهد یافت. -کانال داخلی: لین کانال داخل کولر
قراردارد و پروانه در مقابل آن میباشد.
٩ بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزشهای کولر وه کانال
© خارجی الزاماًباید از برزنت استفاده شود. بدهی است این پاچه باید کاملاً سالم
باشد.
صفحه 12:
2 ناودانها: بر روی هر یک از درپوشهای کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب
وجود دارد که به ناودلنی معروف است. -لب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ
و پولی کوچک: توسط دو
٩ پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به
محور فن منتقل میشود. هم راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است.
© شناور (فلوتر):با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثلبت است.
اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از كليد به كولر.
٩ فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
صفحه 13:
٩ جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمثن و عایق از بدنه کولر. -کلید
مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.
O الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی. که
شامل قسمتهای زیر میباشد:
٩ خازن راه انداز /خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز /سیم پیچ
راه انداز اسیم بيج دور کند/ سیم پیچ دور تند.
٩ پمپ لب کولر:.به کمک ولتر پمپ. لب از مجزن به سه راه لب منتقل و
از آنجا به ناودانها هدایت میشود.
صفحه 14:
2 استاتور (قسمت ساکن موتور(
۵ استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده ۱
2 بدنه (طوقه(
٩ این قسمت استاتور از ورقهای فولادی ساخته شده و توسط دستگاه درز جوش به
صور
توانهای کامل در آمده است. قبل از جوش بدنه سوراخهایی توسط پرس
جهت تهویه روی آن تعبیه میگردد. قبل از اینکه هسته و سیمبندی در آن قرار گیرد.
روی آنن آزمایشهایی انجام میگیرد. بدنه ابتدا فسفاته , سپس لعابکاری و سرانجام
رنگ میشود. موقعی که استاتور روی پایهاش قرار میگیرد. حتما قسمت بیرون منفذ
آن باید به سمت بالا باشد تا در مقابل ریزش آپ و غیره محافظت گردد.
صفحه 15:
° 5
© هسته الکتروموتور از ورقهای دینامو (فولاد سیلیسدار) که روی آن
شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده . تشکیل شده است. قطر
داخلی هسته ۸٩ سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای
موتورهای ۳/۱ اسب بخار . ۴۳ سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱ و ۴/۳
اسب بخار ۴ر۵ سانتیمتر است
صفحه 16:
رتور
رتور نیز از ورقهای دینامو (فولاد سیلیسدار) تشکیل شده است. در روی ورقها شیارهلیی تعبیه
شده است که آلومینیم مذاب درآن تزریق میشود. آلومینیم مذاب پرههای خنک کننده دو سر
رینگ را که میلههای روتور را اتصال کوتاه میکند. نگه میدارد. جهت سبك شدن روتور و تهویه
بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه میشود.
کلید گریز از مرکز (صفحه اتصالات(
لين كليد روی درپوش عقب الکتروموتور قرار دارد و چهارسر توسط فیشها از زیر به آن اتصال
دارد. در قسمت رویی یا بیرونی کلید .یک سیم مخصوص دور زياد كه به فيشى با علامت ۲۱۱
که مخفف ۲۱۱)۵۲۱, سیم دور کم به فیشی که به علامت 10 که مخفف 00۷۷و سیم برق
مشترك به فيش با علامت /01) كه مخفف (001/011)) است. متصل مى شوند.
صفحه 17:
٩ توربین (بادیزن(
9 قسمت اصلی کولر که هوای داخل اطاقک را به داخل کانال میدمد.
توربین یا بادیزن نامیده میشود. توربین از طریق یک فلکه (پولی) بزرگ با
یک تسمه به فلکه موتور متصل میگردد. توربین از تعدادی پره که با
شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند. تشکیل شده است.
صفحه 18:
7 يولى يا فلكه
© يولى از آلومينيم خشک تهیه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن یا
پروانه از طریق آنها انجام میگیرد. پولی کوچک روی محور موتور و پولی
بزرگ روی محور پرولنه نصب میشود. طرز قرار گرفتن آنها طوری است که
هر دو آنها دقیقا روی یک صفحه فرضی قرار میگيرند. در غير اين صورت
باعث خوردگی تسمه میشوند. روی مرکز هریک از پولیها یک بيج مغزی
قرار دارد که باید توسط آچار آلن روی سطح صاف محورها تنظیم و سپس
محکم شود. در غیر اینصورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حر کت میکنند.
صفحه 19:
© ياتاقان
© ياتاقان یا بستر قسمتی است که یک سر محور فن در داخل آنها قرار
میگیرد. ساختمان یاتاقان طوری است که نیروی وزن ناشی | زمحور و فن
و اصطکاک را به بدنه منتقل میسازد. و چون بايد حداقل اصطکاک و
ساییدگی را داشته باشد. لازم است ماهانه یک بار روغن کاری شوند.
بهترین یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند.
صفحه 20:
٩ قسمت الکتریکی
© استاتور :
٩ قسمت استاتور از دو بوبین یا بالشتک تشکیل شده است. که روی هسته در داخل
شیارها قرار گرفتهاند
9 روتور :
٩ هسته روتور . واتريمب را از ورقهاى آهن سيليسدار تهيه و شيارهايى به منظور
قرار گرفتن میله یا هادیها روی روتور . روى آن ايجاد مى كنند. اين شيارها به
منظور افزايش كشتاور واتر يمب انتخاب مى شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزريق
میکنند. بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل میشود.
صفحه 21:
: درپوش ها ٩
UST درپوشهای انتهلیی . قسمتی از موتور را تشکیل میدهند. که در مرکز ٩
پوشهای نگهدارنده محور رتور تعبیه شده است. جنس بوشها از استیل و
قسمت داخلی آنها از برنز میباشد تا در مقلبل بارهای سنگین و سبک از
استحکام کافی برخوردار باشند. روی بوشها منفذی تعبیه گردیده که در
داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار میگیرد.
٩ درپوشها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور
میباشند. و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا میکنند.
صفحه 22:
7 ساختمان موتور کولر آبی:
7 لين نوع موتورها از نوع قفسی (قفس سنجابی) با راه انداز خازنی یا مقاومتی دو
دور میباشند. که در قدرتهای مختلف ۲۵ر۰ . ۵ر۰ و ۷۵ر۰ اسب بخار و بالاتر
نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب میشوند. اين نوع موتورها به دليل
نداشتن کلکتور (روتور سیم پیچی شده) با صدای بسیار کم . حجم . قیمت
کمتر و عمر طولانیتر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور کولر دارای دو دور
حدود ۰ ۱۰۰ و ۱۵۰۰ دور در دقيقه است. که به نام دور کند و دور تند
معروف است. ساختمان این موتورها بر اساس سه مشخصه سیم پیچ که راه
انداز دور کند و دورتند هستند. ساخته میشوند.