علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

کیفیت هوا، تعاریف و استاندارد ها

ketfiyate_hava_ta`arif_va_standardha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کیفیت هوا، تعاریف و استاندارد ها”

کیفیت هوا، تعاریف و استاندارد ها

اسلاید 1: کیفیت هوا، تعاریف و استاندارد هااهميت هواي پاكهوا از جمله عناصر ضروری برای ادامه حیات است. مقایسه میزان مصرف آب، غذا و هوا نشان می دهد که یک فرد بالغ روزانه با مصرف 2 لیتر آب و 1/5 کیلوگرم غذا می تواند به زندگی ادامه دهد امّا برای تداوم زندگی تقریباً به 22- 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد. معمولاً انسان بمدت چند هفته و چندروز بدون غذا و آب زنده می ماند امّا بدون هوا زندگی فقط 5 دقیقه تداوم خواهد داشت.

اسلاید 2: ساختار اتمسفر زمين شناخت تركيب و لايه هاي اتمسفر داراي اهميت قابل توجهي در درك معضل آلودگي هوا و كنترل اين پديده مي باشد. اتمسفر زمين از 4 لايه تشكيل شده و تا هزاران كيلومتر بطور عمودي بالاتر از سطح زمين گسترده شده است.

اسلاید 3: لايه هاي اتمسفرتروپوسفرپايين ترين بخش اتمسفر است و حدود 75 تا 90 درصد جرم كل اتمسفر، در اين قرار دارد.سطح بالايي تروپوسفر را تروپوپاز مي نامند.ارتفاع تروپوسفر از سطح زمين در مناطق استوايي در حدود 16 تا 18 كيلومتر و در مناطق با عرض جغرافيايي ميانه و قطبي در حدود 8 تا10 كيلومتر مي باشد. در اين لايه با افزايش ارتفاع دما كاهش مي يابد. تركيب گازهاي موجود در تروپوسفر به دليل عوامل طبيعي و يا مصنوعي تغيير مي كند.

اسلاید 4: استراتوسفردر اين لايه، معمولاً دما با افزايش ارتفاع، افزايش مي يابد.سطح بالايي استراتوسفر كه در ارتفاع حدود 50 كيلومتري از سطح زمين قرار دارد را استراتوپاز مي نامند. دما در اين سطح به بيشترين مقدار خود مي رسد. مهمترين ويژگي استراتوسفر وجود لايه ازن در اين لايه است.

اسلاید 5: مزوسفر: در اين لايه ، با افزايش ارتفاع ،دما كاهش مي يابد. سطح بالايي مزوسفر كه در ارتفاع حدود 90 كيلومتري از سطح زمين قرار دارد را استراتوپاز مي نامند. دما در اين سطح به حداقل مقدار خود(پايين تر از 0C 80-) مي رسد. ترموسفر: اين لايه، انتهايي ترين لايه اتمسفر بوده و با افزايش ارتفاع ، دما افزايش مي يابد.

اسلاید 6: آلودگی هوادر مراجع مختلف تعاریف متعددی براي آلودگي هوا ارائه شده است. اداره استاندارد هندوستان آلودگی هوا را چنین تعریف می کند. "آلودگی هوا عبارت از ورود مواد ناشی از فعالیت های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که تحت آن شرایط سلامتی و رفاه افراد را تحت تأثیر قرار داده و مانع استفاده راحت از اموال می گردد.”

اسلاید 7: آلودگی هواانجمن مشترک مهندسین آلودگی هوا و کنترل آن ،آلودگی هوا را به صورت زیر تعریف نموده است: "آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا چند آلاينده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ و میست با کمیت، مشخصات و زمان ماند کافی که برای زندگی انسان، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردد".

اسلاید 8: طبقه بندی آلاینده های هواآلاینده های هوا را می توان به طرق مختلف و با توجه به منبع آلاینده، منشأ آلاینده، ترکیب شیمیایی و خصوصیات فیزیکی طبقه بندی کرد.

اسلاید 9: طبقه بندی براساس منبعمنابع طبیعیگردو غبار حاصله از طوفانهاگرده گیاهان و میکروارگانیسم هاآئروسل ها

اسلاید 10: طبقه بندی براساس منبعمنابع مصنوعی آلاینده هااین آلاینده ها عمدتاً از منابع خانگی- تجاری، صنعتي و حمل و نقل تولید می شوند. حاملهای انرژی مصرفی نظیر نفت، گازوئیل و گاز که برای گرمایش منازل و مکانهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد از منابع تولیداين آلاینده ها است .

اسلاید 11: منابع مصنوعی آلاینده هاجهت کاهش آلاینده های منتشره از این منابع بهبود کیفیت فرآورده های نفتی (نفت سفید و گازوئیل) و توسعه شبکه گازرسانی به عنوان یک سوخت پاک می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. از میان منابع فوق فعالیت های صنعتی نظیر کارخانجات تولید مواد شیمیایی، سیمان، نیروگاههای تولید برق از منابع اصلی و مهم آلاینده های هوا هستند که جهت کنترل آلاینده های منتشره از آنها بایستی تکنولوژیهای مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 12: طبقه بندی آلاینده ها براساس منشأ آلاینده های اولیهاین گروه شامل آلاینده های است که به صورت مستقیم وارد اتمسفر شده و با همان ترکیبی که وارد اتمسفر شده اند در هوا حضور داشته و قابل اندازه گیری هستند که شامل هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن ، گوگرد و ... می باشد.

اسلاید 13: طبقه بندی آلاینده ها براساس منشأ آلاینده های ثانویهشامل آلاینده هایی است که در اثر واکنشهای فتوشیمیائی، هیدرولیز و اکسیداسیون برروی آلاینده های اولیه تولید می شوند. به طور کلی منشأ این آلاینده ها، آلاینده های اولیه ای هستند که وارد اتمسفر می شوند. این آلاینده ها شامل ازن، پراکسی استیل نیترات، اسید سولفوریک و اسیدنیتریک است که از آلاینده های اولیه نظیر ترکیبات هیدروکربنی، SO2 و NOX حاصل می شوند.

اسلاید 14: طبقه بندی براساس ترکیب شیمیایی آلاینده های آلی عمدتاً ترکیباتی هستند که از کربن و هیدروژن تشکیل شده اند، ولی ممکن است در ساختمان آنها عناصری مانند اکسیژن، نیتروژن و فسفر نیز وجود داشته باشد. نظیر آلدئیدها، کتونها، ترکیبات آلی گوگردی و پراکسی استیل نیتراتآلاینده های معدنی آلاینده های معدنی موجود در اتمسفر شامل منواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد وازت و ازن می باشند.

اسلاید 15: طبقه بندی آلاینده ها براساس حالت آلاینده آئروسلیک اصطلاح کلی است که برای بیان حضور ذرات میکروسکوپی جامد یا مایع در محیط گاز نظیر اتمسفر استفاده می شود. دود، مه و ميست را می توان جزء این گروه طبقه بندی کرد. غبارذرات جامدی که از خردشدن اجسام بزرگ در طی عملیات فیزیکی نظیر خردکردن و اره کردن تولید می شوند. این ذرات معمولاً از کلوئید بزرگتر بوده و می توانند در هوا و یا گاز دیگر به صورت معلق باشند ويا تحت تأثیر وزن می توانند رسوب کنند. این ذرات که در اثر نیروهای فیزیکی از اجسام بزرگ مشتق می شوند تمایل به چسبندگی ندارند ولی تحت تأثیر نیروی الکتریسته ساکن قرار می گیرند.

اسلاید 16: فیومذرات جامد ریز که از نظر اندازه بین 0/03 تا 0/3 میکرومتر متغیر هستند. این آلاینده ها در اثر تراکم و تقطیر حالت گازی و معمولاً بعد از تبخیر مواد ذوب شده نظیر فلزات که توأم با یک واکنش شیمیایی مانند اکسیداسیون است، تولید می شوند. فیوم ها به یکدیگر جذب شده و پس از لخته شدن ته نشین می شوند. مهذرات قابل رؤیت که در حالت پراکندگی به صورت مایع هستند. پراکندگی این ذرات باعث کاهش قابلیت دید شده و درواقع این ذرات آئروسل قابل رویت هستند.

اسلاید 17: ميستبه ذرات بزرگ مایع با پراکندگی کم غلظت اطلاق می شود. این ذرات در واقع قطرات آب با تراکم کم و قابلیت ته نشیني هستند. گازیکی از سه حالت ماده است و در واقع سیال به شکلی است که سطح آزاد معین نداشته و تمایل به انبساط نامحدود دارند. ذرههر ماده پراکنده به صورت جامد یا مایع که از یک ملکول کوچک بزرگتر بوده و از 500 میکرون کوچکتر باشد.

اسلاید 18: قطرهذرات کوچک مایع با اندازه و وزن مخصوص معین که در شرایط اختلاط بحرانی به حالت معلق بوده و در شرایط سکون سقوط می کند. دودهاجتماع ذرات کربن اشباع شده با مواد قیری که در اثر احتراق ناقص مواد کربنی حاصل می شوند. اندازه این آلاینده ها ممکن است از 1 تا 10 میکرون متغیر باشد.

اسلاید 19: استانداردهای آلودگی هوا استاندارد اوليه هوای آزاد استاندارد اوليه هوای آزاد سطوحی از کيفيت هوا را نشان می دهد که با يک حدود اطمينان بتواند سلامت عموم را حفظ نمايد.استاندارد ثانویه هوای آزاد استاندارد ثانويه هوای آزاد سطوحی از کيفيت هوا است که بتواند رفاه عموم را حفظ نمايد.

اسلاید 20:

اسلاید 21: شاخص های کیفیت هواجدول شاخص استاندارد آلاینده، حداکثر مقدار روزانه آلودگی هوا را برای یک شهر یا ناحیه وسیع شهری در یک دوره زمانی یک تا دوازده ماه نشان می دهد. شاخص استاندارد آلاینده روش یکسانی برای گزارش غلظت پنج آلاینده مهم در هوای آزاد است که توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا براساس غلظت های اندازه گیری شده در هرنقطه از نقاط پایش تنظیم شده است. بالاترین مقدار این شاخص به عنوان PSI آن منطقه تعیین شده و آلاینده ای که باعث ایجاد این مقدار شاخص شده به عنوان آلاینده اصلی درنظر گرفته می شود. شاخص استاندارد آلاینده ها اطلاعاتی نظیر مقدار PSI ، آلاینده اصلی و اثرات بهداشتی مرتبط با مقادیر PSI را نشان می دهد. از جولای سال 1999 سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا شاخص کیفیت هوا (AQI) را جایگزین PSI کرد.

اسلاید 22: حالت هاي كيفي هوا در واقع AQI بر اثرات سوء بهداشتی که ممکن است در اثر تنفس هوای آلوده در طی چندساعت یا روز ایجاد شود، تأکید دارد. AQI وضعیت کیفی هوا را در 6 حالت مورد بررسی قرار می دهد. حالت کیفی نشان دهنده شرایط خاصی از وضعیت آلودگی هوا بوده که اقدامات بهداشتی و هشدارهای لازم برای آنها متفاوت است.

اسلاید 23: حالت هاي كيفي هواخوب: تحت این شرایط کیفی مقدار عددی AQI بین صفرتا50 متغیراست. در این حالت افراد جامعه می توانند بدون مخاطرات بهداشتی در هوا ی آزاد فعالیتهای فيزیکی لازم را داشته باشند.برای بیان کیفی این حالت از شرایط آلودگی ،از رنگ سبز استفاده شود.

اسلاید 24: آلودگی کم: مقدار عددی AQI در این حالت بین 51 تا 100 بوده و برای بیان کیفی هوا از رنگ زرد استفاده میشود.دراين حالت کیفیت هوا قابل قبول بوده اما بعضی از آلایندها ممکن است برای گروه کوچکی از افراد جامعه اثرات بهداشتی کمی را بروز نمایند. تحت این شرایط افرادی که به برخی از آلاینده ها حساسیت غیرمتعارف دارند باید از فعالیت های بدنی طولانی در هوای آزاد خودداری کنند. به عنوان مثال افرادی که حساسیت به ازن دارند، ممکن است تحت چنین شرایطی علائم بیماریهای تنفسی را نشان دهند. بیماران قلبی و ریوی و کودکان بیشترین حساسیت را دراين حالت دارند.

اسلاید 25: حالت هاي كيفي هواناسالم برای گروههای حساس: مقدار عددی AQI در این حالت بین 101 تا 150 بوده و برای بیان کیفی هوا از رنگ نارنجی استفاده می شود. گروههای حساس جامعه ممکن است تحت اثرسوء بهداشتی آلاینده در این شرایط قرار گیرند. برای مثال افرادی که سابقه بیماری ریوی دارند در این شرایط تحت تأثیر مخاطرات بهداشتی ازن می باشند.

اسلاید 26: ناسالم: مقادیر عددی AQI در این حالت بین 151 تا 200 بوده و برای بیان وضعیت کیفی از رنگ قرمز استفاده می شود. در این شرایط عموم مردم تحت تأثیر مخاطرات بهداشتی آلاینده ها قرار می گیرند. اما افراد حساس نظیر بیماران قلبی- عروقی و ریوی علائم شدیدتری را نشان می دهند.

اسلاید 27: حالت هاي كيفي هواخیلی ناسالم: مقادیر عددی AQI در این حالت بین 201 تا 300 بوده و برای بیان وضعیت کیفی از رنگ بنفش استفاده می شود. در این شرایط وضعیت سلامتی تغییر می یابد. بطوریکه تمام افراد جامعه تحت تأثیر مخاطرات بهداشتی جدی قرار می گیرند.

اسلاید 28: خطرناک: مقادیر عددی AQI در این حالت بالاتر از 300 بوده و برای بیان کیفیت هوا از رنگ سیاه استفاده می شود. تحت این شرایط افراد بایستی بطور کامل از فعالیت در هوای آزاد خودداری نمایند. هشدارهای بهداشتی در این شرایط وضعیت اورژانسی و حاد آلودگی هوا را نشان می دهد.

اسلاید 29: شاخص کیفیت هوا (AQI)

اسلاید 30: اثرات جهانی آلودگی هوا

اسلاید 31: بررسی چهار موضوع آلودگی هوا: گرم شدن جهانیGlobal warming انسان ها گازهایی را به هوا می فرستند که ممکن است باعث افزایش دمای متوسط زمین گردند که به آن فرایند گرم شدن جهانی یا اثر گلخانه ای گویند.اثر گلخانه ای نتیجه فعالیت هایی است که پرتوهایی با طول موج بلندتر از 0/4میکرومتر را جذب می کنند.اکثر پرتوهای حرارتی که سعی در خروج از جو زمین را دارندبوسیله گازهای گلخانه ای گرفتارمی شوند. بدین ترتیب پرتوهای جذب شده باعث گرم شدن هوای زمین می گردند.در این حالت انرژی حاصل از جذب این پرتوها به سطح زمین بازگردانده شده و تنها بخش اندک آن از اتمسفر خارج می شود.

اسلاید 32: گازهای گلخانه ای به عنوان یک مانع حرارتی در اطراف زمین باعث افزایش دمای زمین می گردند.گلخانه ها مانع ورود باد وجریان هوا در داخل شده با این حال یک اصطلاح عمومی است وما نیز آن را بکار می بریم.گازهای می باشد. Co2، CH4، N₂O ها و CFC :گلخانه ای شامل

اسلاید 33: به عنوان دیگر می توان گفت اثر گلخانه ای یک پدیده طبیعی است که باعث افزایش درجه حرارت سطح زمین تا میزان 33درجه سانتیگراد بیشتر از دمای موثر می گردد.اما متاسفانه امروزه افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در اثر فعالیت مختلف انسانی سبب افزایش دمای کره زمین بیشتر ازحد طبیعی گردیده است که باعث بروز مشکلات ویژه ای شده است.

اسلاید 34: دو روش برخورد با اثرات تغییرات آب و هوایی1-روش سازگاری: در این روش راههای سازگاری با تغییرات آب وهوایی مانند سیستم های ساختاری مناسب برای پخش مجدد آب واستحکام نواحی ساحلی حساس به منظور جلوگیری از خسارت های ناشی از بالا آمدن سطح آب و یا کوچ کردن مردم ساکن در نواحی ساحلی به مکان های امن تر مورد توجه است.2-روش جلوگیری : در این روش به تدریج از پراکنش گازهای گلخانه ای جلوگیری می شود،این استراتژی با پیشرفت های بعمل آمده در مورد سوخت ها وپیدایش منابع جدید انرژی(کاهش مصرف سوخت های فسیلی وافزایش استفاده از انرژی های نوین از قبیل هسته ای ،خورشیدی،بادی و هیدروالتریک)قابل دسترسی است و می توان امیدوار بود که در آینده مقدارتولید دی اکسید کربن ،کلروفلوئورکربن ها وسایر گازهای گلخانه ای کاهش یابد.

اسلاید 35: - دی اکسید کربن: دی اکسید کربن به عنوان یک گاز گلخانه ای از حدود 110سال پیش شناخته شده است.این گاز بی رنگ و بی مزه است واز زمانی که زمین اتمسفر خود را داشته،این گاز بخشی از اتمسفر بوده است و هیچ اثر مسمومیت زای شناخته شده ای روی انسان ندارد.

اسلاید 36: متــــان:متان بطورطبیعی در جو زمین وجود دارد لیکن افزایش غلظت آن در طبیعت های انسانی صورت می گیرد.این گاز در اثر فعالیت باکتری ها تحت شرایط بی هوازی در محیط هایی مانند مرداب ها ،باتلاق ها،مزارع برنج وهمچنین در سیستم گوارشی نشخوارکنندگان وموریانه تولید می شود.متان به طورعمده در نتیجه فعالیت های انسان به منظور تولید غذا در اتمسفر پراکنده می شود.

اسلاید 37: اکسید نیتروس:اکسید نیتروس از دیگر گازهای گلخانه ای است که بطور طبیعی در جو زمین وجود دارد،غلظت این گاز در اثر فعالیت های صنعتی و کشاورزی افزایش یافته است.این گاز عمدتا در جریان فرآیند نیترات در چرخه نیتروژن وارد اتمسفر می گردد.

اسلاید 38: تخریب لایه ازنکلروفلوئوروکربنها مولکولهایی هستند که حاوی کلرین،فلوئورین وکربن می باشند.این گازها برخلاف سایر گازهای گلخانه ای بطور طبیعی در اتمسفر وجود ندارند وتنها از طریق فعالیت های بشری به اتمسفر وارد می شوند.این گازها بطورقابل توجهی پرتوهای بازتابی از زمین را جذب می کنند وچون مدت زیادی هم در فضا باقی می مانند به طور گسترده ای به صورت گازهای گلخانه ای عمل می کنند.از کلروفلوئوروکربن ها در صنایع یخچال سازی،حلال ها،تولید فوم های انعطاف پذیر،تولید آئروسل ها مانند خوش بو کننده ها ،اسپری های مو و رنگهای اسپری فوری استفاده می شود.

اسلاید 39: ازن به عنوان لایه حفاظتی:ازن به طور مرتب در اثرجذب پرتوهای فرابنفش درلایه استراتوسفرجو تولید می شود، سپس ازن تولید شده در واکنش های شیمیایی مختلف به اکسیژن مولکولی تبدیل می شود.مولکول های ازن با جذب پرتوهای فرابفش از تاثیر مخرب آنها بر اکوسیستم های خشکی و آبی می کاهند.

اسلاید 40: -باران های اسیدیAcid Rainمیانگین اسیدیته باران در طول 40سال گذشته افزایش یافته است.ظاهرا این تغییرات در درجه اول به علت افزایش نشر اکسیدهای گوگرد واکسیدهای نیتروژن است که به دلیل افزایش فعالیت های مختلف صنعتی از قبیل نیروگاه ها،صنایع زباله سوزه و...بوده است.اکسیدهای گوگرد ونیتروژن منتشره در اتمسفر در طی چند ساعت تا چند روز به تدریج با بخار آب واکنش داده وبه اسید سولفوریک واسید نیتریک تبدیل می شوند.معمولا این مواد بعدا بوسیله قطرات باران گرفته شده وبه صورت بارش اسیدی به سطح زمین برمی گردند که به باران اسیدی معروف است.

اسلاید 41: کاهش دمای اتمسفری ذرت معلق موجود دراتمسفر قادر به جلوگیری از تابش مستقیم نورخورشید به سطح زمین می باشند که این امر می تواند در سرد شدن سطح زمین موثر باشد.

اسلاید 42: 4-اختلاف تنفسی: ذرات معلق بزرگی که وارد دستگاه تنفسی شوند،ابتدا بوسیله موها ومخاط بینی به دام می افتند ودر نهایت به صورت خلط از طریق سرفه وشستشوی بینی از دستگاه تنفسی خارج می شوند.ذرات ریزتری که از حفره بینی عبور می کنند ووارد نای می شند بوسیله مخاط نای (موکوس)غیرمتحرک شده ودر اثر حرکات پارویی مژکهای موجود در نای به قسمت فضای حلق سوق داده می شوند و از آنجا از طریق بلع یا خروج به همراه آب دهان دفع می گردند.بخش اعظم ذرات معلق بوسیله بخش بالایی دستگاه تنفس به دام می افتند ولی ذرات بسیار ریز به همراه هوای تنفسی وارد ریه ها شده وبسته به قطرشان در ریه ها انباشته ویا دفع می شوند.برخی ذرات آنقدر ریز هستند که در هنگام دم بهمراه هوا وارد ریه ها شده ودرته ریه ای نشست می کنند.ذرات با قطر0/5تا10 میکرون وارد ریه ها می شوند ودرته ریه ها نشست می کنند.ذرات با قطر 2 تا4 میکرون در این بین از قابلیت رسوب پذیری بیشتری برخوردار هستند.

اسلاید 43: حوادث ناگوار آلودگی هوا:بالا رفتن غلظت آلاینده هوا از یک حد معین وشرایط وارونگی هوا در بعضی از کشورها ومناطق حوادث ناگواری را به وجود آورده است،که در هرکدام اثرات سوء آن کاملا مشهود ودر نتیجه آن عده ای بیمار یا تلف شده اند.به عنوان مثال:1-دره میوز در بلژیک:حادثه در روز اول دسامبر سال 1930شروع شد ومنجر به مرگ حدود 60نفرانسان گردید.در این دوره تعدادزیادی منابع آلاینده صنعتی ازجمله تولید فولاد،کارخانه تولید اسید سولفوریک ،شیشه سازی (که معمولا فلوئورمنشر می کند)وتهیه روی وجود داشت.به علت برقراری وارونگی دما انواع مختلفی از آلودگی ها در قسمت پایینی دره محبوس شدند.مرگ افراد در روز چهارم وپنجم دسامبر بیشتر اتفاق افتاد.افراد مسن با سابقه بیماری قلبی وتنفسی بیشترین مرگ ومیر را متحمل شدند.گله های گاو وگوسفند هم مثل مردم مردند.میزان دی اکسید کربن بین9تا 38ppmبرآورد گردید.میست اسید سولفوریک واحتمالا فلوئور واسید فلوئوریدریک هم در این حادثه دخالت داشته اند.

اسلاید 44: آلاینده های هوامنوکسيد کربن منواکسيد کربن (CO) گازی بی رنگ و بی بو است که در طی چند دقيقه در غلظت بالای PPM 5000 باعث مرگ می شود منواکسيد کربن با هموگلوبين موجود در خون واکنش داده و به صورت کربوکسی هموگلوبين (COHb) در می آيد.تمايل هموگلوبين برای جذب CO بيشتر از اکسيژن است در صورتيکه ميزان کربوکسی هموگلوبين 5 تا 10 درصد باشد به حس بينايی ، قدرت فعاليت و توانايی يادگيری آسيب وارد می شود. در صورتيکه انسان در تماس با غلظت PPM 50 منواکسيد کربن برای مدت 8 ساعت باشد، غلظت COHb در حدود 5/7صد می شود تماس با غلظت PPM 20 منواکسيد کربن برای مدت 8 ساعت موجب توليد COHb در حدود 8/2 درصد می شود (غلظت متوسط CO استنشاق شده از اکسيژن سيگار حدود 200 تا 400 PPM است).

اسلاید 45: اثرات سوء منوکسیدکربن برروی انسان:مقداربسیارکم کربوکسی هموگلوبین باعث اثرات فیزیولوژیکی مهمی در بدن انسان می شود وبا افزایش کربوکسی هموگلوبین درصد این اثرات افزایش می یابد.به طوری که می تواند سبب بروزعلائمی از قبیل اختلال دراعمال حیاتی بدن،اثربر سیستم اعصاب مرکزی،اختلال درتشخیص زمان،اشکالات بینایی،تغییردراعمال قلب،تنفس،خستگی،خواب آلودگی،حالت کما و حتی مرگ گردد.این امر بیشتر در درون ساختمان هایی که سیستم گرمایشی آنها از تهویه مناسبی برخوردار نیستند، رخ می دهد. هم چنین در محل هایی که اتومبیل های با سیستم اگزوز خراب در حال توقف، روشنند و یا در بعضی از مجموعه های صنعتی اتفاق می افتد. مسمومیت منوکسید کربن عامل مهمی برای مرگ در اثر آتش سوزی منازل و آتش سوزی معادن زغال سنگ می باشد.

اسلاید 46: هيدروکربن ها هيدروکربنهايی که به صورت گازی وجود دارند حداکثر دارای پنج اتم کربن می باشند. متان و تريپن دو هيدروکربن عمده منتشره به وسیله منابع طبيعی است. برخلاف متان که از فساد مواد آلی حاصل می شود، تريپن از طريق گياهان زنده انتشار مي يابد.عمده ترین منابع مصنوعی عمده توليد هيدروکربنها شامل منابع احتراق و مواد خروجی از کوره ها است. مقدار مربوط به اين منابع حدود 23 تا 38 درصد از کل مقدار منتشره در جهان می باشد. تبخير بنزين، تلفات حاصل از پالايشگاهها و تبخير حلالها نيز 27 درصد برآورد مي گردد . بعضی از هيدروکربنها با اکسيژن ترکيب می شوند و بعضی از آنها در حضور اکسيد های ازت به ترکيبات آلی ديگرتبديل می شوند.

اسلاید 47: اثرات سوء هيدروکربن ها روی انسانهيدروکربنها به علت نقش در ساختمان اکسيدانتهای فتو شيميايی در سلامت انسان مهم هستند به استثناء ترکيبات آروماتيک، ساير هيدروکربنها از نظر سمی بی اثر مي باشند. در سال 1980 EPA يک تلاش جدی را برای شناسايی ترکيبات آلی سمی آغاز کرد. بعضی از هيد روکربنهای آرماتيک چند حلقه ای (PAHS) برای بعضی از افراد سرطانزا شناخته شده است. ساير هيدروکربنهای سمی موجود در هوا شامل آفت کشها، پلی کلروبی فنيلها (PCBS) و دی اکسين ها هستند .

اسلاید 48: سرباولين منبع طبيعی سرب در اتمسفر، فعاليتهای آتشفشانی و پراکنده شدن خاک در هوا می باشد. فرآيند ذوب و پالايش و سوزاندن مواد زائد حاوی سرب نيز از منابع عمده نقطه ای سرب می باشد. در صورت وجود سرب در بنزین 70 تا 80 درصد آن به اتمسفر تخليه مي شود. ذرات خيلی کوچک، که در اثر تبخير يا تغليظ تشکيل می شوند، در نتيجه چسبيدن به يکديگر به صورت ذرات درشت تر در می آيند و يا اينکه قبل از اينکه از اتمسفر حذف شوند به شکل هسته در می آيند. گاهی اوقات ذرات تا حد چند ميکرون ممکن است ته نشين شده يا به وسیله باران شسته شده و حذف گردند.

اسلاید 49: اثرات سوء سرب روی انسانسرب از جمله آلوده کننده های عمده هوا بوده و يک سم تجمعی است اين آلاينده به غير از از طريق غذا و آب نيز وارد بدن می شود. 5 تا 10 درصد کل سرب جذب شده بدن از طريق عمل بلع وارد بدن می شود20 تا50 درصد سربی که از طريق هوا وارد ريه می شود، جذب می گردد و بخشی از سرب که جذب نشده از طريق ادرار يا مدفوع دفع می گردد. يکی از راههای تشخيص شدت مسمويت به سرب، اندازه گيری ميزان سرب در ادرار و خون است. از مشخصه های مسموميت حاد بلع سرب کم خونی خفيف است (کاهش گلبولهای قرمز خون) که با علائمی نظير خستگی، زود رنجی، سردرد خفيف و زرد شدن جزئی رنگ بدن ظاهر می شود.

اسلاید 50: اثرات سوء سرب روی انسانوقتي که ميزان سرب خون بيش از80 ميکروگرم در 100 گرم خون باشد، منجر به یبوست و گرفتگی عضلات معده می شود و چنانچه در نتيجه يک تماس حاد مقدار سرب خون بيش از120 ميکروگرم در100 گرم خون برسد ممکن است آسيب مغزی حاد (آنسفالوپاتی) ايجاد شود. گاهی اوقات تماس حاد می تواند باعث تشنج، کما، ايست قلبی و مرگ شود. تماسهای حاد در زمانهای تماس بيش از يک تا سه هفته رخ می دهد. تماس مزمن سرب به صورت حملات ناگهانی و آسيب مغزی بروز می کند .

اسلاید 51: اثرات سوء اکسيد هاي نيتروژن روی انسانتماس با غلظتهای بيش از ppm 5 گاز NO2 برای مدت 15 دقيقه منجر به سرفه و تحريک سيستم تنفسی می شود. تماس مداوم ممکن است باعث تجميع بيش از حد مايع در ريه ها (ادم ريوی) شود. اين گاز در غلظت زياد به رنگ قرمز مايل به قهوه ای، در غلظتهای کمتر به رنگ قهوه ای مايل به زرد و در غلظت ppm 5 خوشبو است. تماس با غلظت های حدود ppm 0/1 از اين گاز موجب افزايش بيماريهای ريوی و کاهش فعاليت ريه می گردد.

اسلاید 52: اثرات سوءاکسيد های گوگرد بر انسان اکسيد های گوگرد شامل دی اکسيد گوگرد SO2 تری اکسيد گوگرد (SO3) و ساير اسيدها و نمک اسيدها می باشد. اين تصور که ذرات ريز گاز SO2 را جذب می کنند و باعث انتقال آن به بخش تحتانی دستگاه تنفس می شود، نشان دهنده يک اثر سينرژسيمی اين آلاينده ها است. SO2 در غياب ذرات معلق جذب غشاء موکوسی قسمتهای فوقانی سيستم تنفسی می شود. در شرايطی که کل ذرات معلق (TSP) بيش از 350 ميکرو گرم بر متر مکعب و ميزان SO2 بيش از ppm 0/095 باشد، در بيماران مبتلا به برونشيت مزمن افزايشی در علائم نتفسی مشاهده می شود. در طی يک مطالعه سه ساله که در هلند انجام شد مشخص گرديد که وقتی ميزانTSP ، SO2به ترتيب از ppm 0/1 و (g/m3μ )230 به ppm 0/03 و (g/m3μ) 80 کاهش يابد به طور نسبی عمل تنفس بهبود می يابد.

اسلاید 53: اثرات سوء آلاينده های هوا بر موادآلودگی هوا از طريق پنج مکانيسم موجب تخريب اشياء می شود. اين مکانيسم ها شامل: سايش ته نشينی و حذفاثر مستقيم شيميايیاثر غير مستقيم شيميايی خوردگی الکتروشيميايی

اسلاید 54: اثر سوء آلاینده های هوا بر گياهان اثرات مخرب ازن بر روی سلولهای برگ شامل متراکم کردن کلروپلاست و از بين بردن ديواره سلولی است که در نتيجه آن بعد از چند روز لکه های قرمز- قهوه ای متمايل به سفيد بر روی برگ ظاهر می شود. بيشترين اثرات سوء ناشی از ازن بر گياه در هنگام اواسط روز و روزهای آفتابی ظاهر می شود زيرا تحت اين شرايط اتمسفری سلولهای محافظ باز شده و آلايند ها به داخل برگ عبور می کنند .

اسلاید 55: اثر سوء آلاینده های هوا بر گياهان تماس مداوم گياه با غلظت ppm 0/5 از گازNO2 برای مدت 4 ساعت و بيشتر باعث نکروز می شود. در مورد گاز SO2 ، تماس گياه با اين گاز در غلظتهای پايين در حد ppm 0/3 برای مدت 8 ساعت باعث نکروز می شود ولی در غلظت های پايين تر، زمان تماس طولانی تری نياز است تا منجر به نکروز (لکه های پراکنده سفيد رنگ)شود. اثرات مضر آلاينده های هوا عمدتاً در سطح برگ گياه ظاهر می شود که در نتيجه آن رشد گياه کاهش يافته و اندازه ميوه نيز کوچک می شود که از نظر اقتصادی نتيجه اين مسائل به صورت کاهش مستقيم درآمد کشاورزی بروز می کند و در مورد بعضی از گياهان اين پديده منجر به مرگ زود رس گياه می گردد.

اسلاید 56: اثرات سوءذرات معلق بر روی گیاهان:هنگامی که گردوغبار موجود دراتمسفر با نم باران ویا رطوبت ترکیب شود،تشکیل یک لایه ضخیمی را درطبقات فوقانی سطوح برگ ها ایجاد می نماید که به آسانی زوده نمی شود تنها یک نیروی خارجی لازم است تا آن راحذف نماید.گردوغبار موجود در سطوح برگ مانع ورود نورلازم جهت فتوسنتزگیاه می شود وعمل تبادل Co2با اتمسفر را دچاراختلال می کند که سبب بروزعلائمی ازقبیل کاهش رشدگیاه می شود.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید