کسب و کار مدیریت و رهبری

گذری بر تئوری و تاریخ آن

gozari_bar_teori_va_tarikh_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گذری بر تئوری و تاریخ آن”

گذری بر تئوری و تاریخ آن

اسلاید 1: گذری بر تئوری و تاریخ آن

اسلاید 2: مقدمه روان شناسان ناخودآگاه انسان را به جهت یاب تعبیه شده در اژدر کشتی های جنگی تشبیه کرده اند که در صورت انحراف موقتی از هدف باز به همان سمت هدایت می شود تا به هدف اصابت کند. تئوریها نیز همانند این اژدرها، قضایا و پیش فرضهای تعبیه شده ای را دارا هستند که به صورت ناخود آگاه روبه سوی روش شناسی، هستی شناسی و شناخت شناسی نهفته در پارادایم هدف را دارا هستند.

اسلاید 3: عالم غوطه ور در پارادایم علم ارسطویی یا از حرارت سخن می گوید یا از طبیعت حرارت آفرین، باگذر از علم ارسطویی عالمان دنبال قوانین و جزئیات حرارتند. این تقاوتها ریشه در پارادایم ها، پیش فرضها و نتیجتاً تئوری های متفاوت دارند. با عنایت به این مفاهیم است که می توان به توجیه و تبیین انواع نظریه ها و تئوریهای مورد بحث در مدیریت و یا هرعلم دیگری پرداخت.

اسلاید 4: مفهوم تئوری به زعم کرلینگر تئوری[1] مجموعه ای از ساختارها(مفاهیم) و قضایای مرتبط به هم هستند که با مشخص نمودن روابط بین متغیرها، به منظور توضیح و پیش بینی پدیده ها تصویر منظمی از آنان را ارائهمی کند.(فرجاد و مختاریان،1386). آنچه تئوری نیست ویا ارتباطی باتئوری ندارد: تئوری صرفاً یک نظر یانظریه به معنای پیشنهاد، راه حل ویا آرزو و آرمان نیست، اظهار نظر افراد حداکثر می تواند یک نظر شخصی باشد. [1].Theory

اسلاید 5: تئوری فقط حرف زدن نیست که بتواند عملی شود یا نشود بلکه تصویری از واقعیت است که با استفاده از کلمات و الفاظ بیان می شود. تئوری دارای بار ارزشی نیست یعنی ارتباطی به خوب و بد بودن ندارد بلکه به گونه ای منظم واقعیت را بیان می کند، واقعیتی که می تواند مفید باشد یانباشد.(سید عباس زاده، 1374 )

اسلاید 6: تئوری در هر علمی از جمله مدیریت دارای چهار هدف مهم است که این اهداف عبارتند از: توصیف: در سطح توصیف می خواهیم وضع موجود یک پدیده را بشناسیم. تبیین: در سطح تبین علاوه بر توصیف چرایی و علل آن پدیده نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در تبیین باید بین حال و گذشته پیوند برقرارکنیم تا بتوانیم علل و عوامل یک پدیده را مشخص کنیم. پیش بینی: در سطح پیش بینی با آینده سرو کار داریم و می خواهیم وضع یک پدیده را در آینده مشخص کنیم در پیش بینی باید بین حال و آینده ارتباط برقرار کنیم. کنترل: عالی ترین هدف هر تئوری کنترل است؛ یعنی باید بتوانیم یک پدیده را تحت کنترل خود در آوریم.(حیدری تفرشی، 1386)

اسلاید 7: مقایسه آراء دوران کلاسیک، روشنگری و معاصردرباره تئوریآرا ء کلاسیک: از طلوع فلسفه یونان تا قرن هفدهم، نظریه به معنی یک شیوه زندگی تلقی می شد و این به معنی تفکرات و اندیشه های والا، بصیرت و ژرف اندیشی و روشن کردن و بسط این اندیشه ها به کار برده می شد. مثلاً تفکراتی که در مورد خدا، سعادت، و فضلیت می شد. تعاریفی که مثلاً سقراط، افلاطون، ارسطو درباره فضیلت ارائه می دادند نظریه آنها درباره موضوع فضیلت تلقی می شد. بنابراین ارزش و اعتبار نظریه برمبنای روش یا فایده کارکردی آن ارزیابی نمی شد.

اسلاید 8: دانش نظری را فقط فی نفسه و به خاطر خود آن دانش جستجو و پیگیری میکردند و نه برای کاربردی که آن پیدا می کرد و یا فایده ای که چنان دانشی ممکن بود به فرد یا جامعه برساند. بنابراین نقش نظریه در حیات علمی و فکری فرد، یا جامعه پرکردن خلاءهای فکری مخصوصاً در باره مسائل و موضوعاتی بود که با شناساییهای ساده و عامیانه و یا حتی با تعاریف علمی و منطقی قابل شناخت نبودند و تفکرات والاتر و ژرفت تری برای قابل فهم و درک کردن چنان موضوعاتی لازم می نمود.

اسلاید 9: آراء دوران روشنگری: از قرن هفدهم به بعد تصور کلاسیک نظریه به تدریج با معنی دیگری که یکصدو هشتاد درجه مخالف سابق بود تیره تر و مبهم تر گردید. در تصوراتی که به نظریه به صورت یک دستورالعمل آشپزی نگاه می کردند و به نظریه پردازی صرفاً به خاطر فایده کارکردی آن اهمیت می دادند. اعتبار هر بیان نظری تا حدی بود که فواید و کاربرد های معانی واقع در آن بیان نظری را مشخص کند

اسلاید 10: چهره های معروف دوران روشنگری با تأکید بیشتری بر انحصار گرایی روش شناختی پرداخته و کاربرد دانش نظری را تنها در موارد استفاده مستقیم از آن در سطوح فناوری جایز می شمردند.

اسلاید 11: آراء دوران معاصر در باره نظریه: گرایشات مربوط به آموزه روش گرایی و کاربردی یا کارکردی کردن دانش تا قرن بیستم تداوم یافت و تقریباً به صورتی در آمد که تمامی و همه فهم ما از معنی نظریه را شکل بخشید

اسلاید 12: . تأکید بر روش شناسی و نگاه روش شناختی به قدری در فهم معاصر از نظریه برجسته شد که تقریباً تمامی موارد اصلی دیگر را از آن بازستاند. موضوعاتی که د رتحقیقات و نوشته های معاصر بیشتر محققان به آنها تأکید می کنند عبارتند از: تعریف نظریه، عناصر تشکیل دهنده نظریه و انواع نظریه که معیار مشخصه همه این موضوعات و عناوین چیزی بیشتر از فرآیند مکانیکی نظریه پردازی نیست.(میرزائی اهرنجانی، 1386)

اسلاید 13: ظهور تئوری سازماندر آخرین سالهای قرن نوزدهم به دنبال دگرگونیهای سریعی که در اقتصاد و بافت اجتماعی جوامع پیشرفته اروپای غربی و آمریکای شمالی پدید آمد، برای نخستین بار مطالعه و تحلیل انتظام یافته سازمان ها مورد توجه جامعه شناسان و اندیشمندان و پژوهشگران سازمانها قرار می گیرد.

اسلاید 14: پیش از آن با وقوع انقلاب صنعتی برخی اندیشمندان به پدیده های درون سازمان توجه نشان داده بودند، مانند آدام اسمیت که یکی از نخستین کسانی بود که به تقسیم کار و نیاز به تخصص در صنعت توجه کرد. اما تأکید او بیشتر بر عوامل تولی، مانند زمین، کار، سرمایه و مدیریت اقتصادی بود که هیچکدام تأکید بر تحلیل سازمان و نظریه های سازمانی را نشان نمی دهد.

اسلاید 15: نظریه بوروکراسی و نظریه مدیریت علمی نخستین تحولات عمده در نظریه سازمانها هستند. هنگامی که سازمانها دیگر مانند سازمانهای صنفی یا شرکتهای کوچک خانوادگی نیستند و به صورت سازمانهای بزرگ امروزی در می آیند دیگر شیوه های پدرسالارانه و اقتدارگرایانه سازمان های تولید صنفی و شرکتهای کوچک خانوادگی نمی توانست کاربرد مفیدی داشته باشد و شیوه های سازمانی رسمی تر و کارآتری می باید به وجود می آمد.(صبوری، 1385)

اسلاید 16: تئوری وجایگاه آن در مدیریت امروزه بسط گسترش دانش بشري چه در علوم طبيعي و چه در علوم انساني به قدري فراگير، سريع و پيچيده است كه ديگر ارائه دانش و به صورت خطي ممكن نيست و لذا تجارب و دانش مكتسبه در رشته هاي گوناگون نظريه پردازي و در قالب نظريه ارائه مي شود . [1] .Theorized

اسلاید 17: اين روند، به ويژه از نيمه دوم قرن نوزدهم واز موقعي كه شناخت علوم از بدنه عمومي فلسفه جدا شده و به شاخه جداگانه اي به نام معرفت شناسي كه به طور مستقل تأسيس يافته، شتاب گرفته و مرزهاي سنتي ارائه دانش انباشته شده در هر رشته اي ، به صورت مجموعه اي از اصول ، قضايا و قوانين مكشوفه آن رشته را، در نورديده است.

اسلاید 18: تنها موقعي يك رشته علمي به ويژه در علوم انساني را واجد اعتبار معرفت شناختي مي دانند كه قادر به ارائه كل داده ها و دانش رشته خود در چهارچوب يك نظريه مادر، كه همان نظريه عام و كلي است، باشد

اسلاید 19: بنابراين امروزه سوال اصلي در اعتبار رشته هاي گوناگون علمي و دانشگاهي، و مخصوصاً در رشته هاي علوم انساني اين نيست كه يك رشته از بدو پيدايش تاكنون تا چه ميزان تجارب علمي و دانش نظري كسب كرده و يا اندوخته است بلكه اين است كه آيا آن رشته توانسته اين ذخاير را درچهارچوب فكري وسيع تري كه همان نظريه جامع و كلي همان رشته باشد، ارائه دهد يا نه!

اسلاید 20: وضعيت فعلي نظريه هاي سازماني به قدري بحراني است‌كه علاوه بر مشكل«جنگل نظريه ها» كه در دهه60 قرن بيستم توسط هارولدكنتز اعلام شد، از نظر محتوا نيز هر كدام از نظريه ها مشكلات عديدهاي درمعاني، مفاهيم كليدي، گزاره تفاسير و غيره خواهند داشت.

اسلاید 21: تضادها و مغايرتها و پراكندگيها در شكل نظريه هاي سازماني، و علايم « بحران هويتي» در محتواي آنها وجود دارد كه نظريه هاي سازماني به ويژه از دهه 90 قرن نوزدهم ميلادي به آن مبتلا شده اند. در نتيجه، براي روشن كردن، تجزيه و تحليل و چگونگي رويارويي با چنان بحران نظري، نگاهي اجمالي به مباني فكری و فلسفي راهگشا خواهد بود.

اسلاید 22: همانطور كه شناخت يك رشته علمي، بدون مطالعه و درك درستي از نظريه هاي آن رشته ممكن نيست شناخت نظريه هاي يك رشته نيز بدون شناخت منابع و ريشه هايي كه نظريه ها از آن سرچشمه گرفته اند يعني ذهنيت نظريه پرداز ممكن نيست. ذهنيت هر نظريه پردازي نيز الزاماً تحت تأثير جهان بيني، ايدئولوژي و فرهنگ جامعه اوست و شناخت آنها نيز براي نقد نظريه ضروري است.(میرازیی اهرنجانی، 1386)

اسلاید 23: بنابه اشارات بالادر رابطه عوامل تأثیرگذار بر ذهنیت نظریه پرداز جا دارد به تعریف معرفت علمی از دید مولکی بپردازیم، وی اظهار می دارد که معرفت علمی ضرورتاً روایتی از جهان مادی عرضه می دارد که به میانجیگری منابع فرهنگی موجود قابل دستیابی است و این منابع به هیچ وجه قطعی و مسلم نیستند.(مولکی، 1384)

اسلاید 24: در مجموع می توان محدودیت نظریه های سازمان را به صورت زیر خلاصه نمود: فراگیر نبودن و کاربرد محدود نظریه های سازمانتاکید بر ابعاد متفاوت سازمانها. بسیاری از نظریه ها از نظریه های دیگر گرفته شده و صورتهای تغییر یافته نظیریه های دیگر هستند و اصطلاحاتی که برای طبقه بندی این نظریه های سازمانی به کار برده می شوند ناهمسازند

اسلاید 25: بسیاری از نظریه ها برای مطالعه جنبه های ایستای سازمان طرح شده اند.همه نظریه ها بر اساس واحد تحلیلی که برای بررسی و پژوهش انتخاب می شود فرق می کنندبا توجه به اینکه هم نظریه های کلاسیک سازمان و هم نظریه های جدیدتر هنوز مورد انتقاد و آزمون قرار می گیرند، نمی توان همواره از یک نظریه سازمانی برای مطالعه سازمانهای گوناگون و یا همه جنبه ها و ابعاد مختلف سازمان و کارکردها و رفتارهای سازمانی سود جست

اسلاید 26: استعاره ها و نظریه های سازماندر نظریه های کلاسیک، سازمان را به مثابه ماشینی که توسط مدیر طراحی و ساخته شده است در نظر گرفته و مدیر را نیز به منزله مهندسی که آن ماشین را طراحی می کند، می سازد، وبه کارمی گیرد مد نظر قرار می دهند. در نظریه های نوگرا، سازمان به مثابه سیستمی زنده که کارکردهایی ضروری برای بقا و تطبیق با شرایط تهدید آمیز محیط دارد و مدیر را نیزب منزله جزئی وابسته به آن سیستم انطباق پذیر در نظر گرفته می شود.

اسلاید 27: در نظریه های نمادگرا، سازمان به مثابه فرهنگ درنظر گرفته و مدیر نیز به منزله یک مظهر فرهنگی که می خواهد سمبل و نماد سازمان باشد، مد نظر قرار می گیرد.

اسلاید 28: در نظریه های فرانوگرا سازمان را به مثابه یک تصویرشکل گرفته از قطعات مجزا در نظر گرفته و مدیر را نیز به منزله یک نظریه پرداز هنرمند مد نظر قرار می دهد، هنر مندی که اجزایی منفصل را برای دستیابی به یک تصویر منسجم کنار هم می چسباند و آن ها را ترکیب می کند و طرح کلی را متناسب با تصویری که در ذهن خویش دارد، شکل می دهد.

اسلاید 29: هر یک از این استعاره بر یک وجه از وجوه سازمان متمرکز می شود؛ برای مثال تمرکز اصلی استعاره ماشینی بر کارآیی فنی و ضرورت متناسب بودن عملکرد سازمان با اهداف و مقاصد آن است؛ تمرکز اصلی استعاره موجود زنده بر ضرورت ارتباط سازمان با محیط است؛ تمرکز اصلی استعاره فرهنگ بر ضرورت توجه به باورها و ارزشها و معانی مشترک میان اعضای سازمان است

اسلاید 30: . تمرکز اصلی دیدگاه فرانوگرایی، شالوده شکنی وباسازی مفروضات زیربنایی است که در استعاره پرده نقاشی تجلی می یابد. در واقع هر نظریه پرداز هنگام تکمیل و تدوین نظریه خود از استعاره های معینی الهام می گیرد؛ بنابراین باید آموخت که در برخورد با هر نظریه مترصد یافتن و استخراج نقاط قوت و نقاط ضعف آن بود؛ ضمن آنکه باید آن را باید با وقوف بر نقاط ضعف و اجتناب ناپذیرش به کار گرفت.(مشبکی، 1383)

اسلاید 31: تئوری و پارادایمدر تعریف تتوری آمده که تئوری بر مجموعه ای از پیش فرضها استوار است که مبنای تعدادی از ادعاهای مرتبط بهم ولی را منطقی را شکل می دهد. در تئوری سازمان، زمانی که مجموعه ای از پیش فرضهای بنیادی، زیر بنای تئوری های متعدد قرار گیرند، تئوری ها به عنوان یک نگاه یا پارادایم بارز شناخته می شود. (جوهچ،1386)

اسلاید 32: و از طرفی یکی از مشکلات اساسی مدیران در استفاده از نظریه ها به پاردایم های آنان مربوط شده است.(فرجاد ومختاریان1386) در اینجا لازم است که نگاه مختصری به تعاریف و انواع پارادایم ها داشته باشیم.

اسلاید 33: پارادایم نوعی جهان بینی است که ماهیت جهان جایگاه فرد در آن و دامنه ی روابط احتمالی او نسبت به جهان و اجزاء آن را مشخص می کند، همانطور که علم الهیات و علم کیهان شناسی چنین می کند. باورهای موجود در پاردایم ها از آن جهت اساسی و بنیادی اند که با ایمان پذیرفته می شوند و هیچ راهی برای اثبات حقیقی بودن آن ها و جود ندارد.(دانایی فرد و دیگران، 1386).

اسلاید 34: پارادایم های تحقیقی، چارچوبی را پژوهشی برای پژوهشگران فراهم می کنند. باورهای بنیادی که پارادایم های تحقیقی آن را تعریف می کنند به وسیله پاسخ هایی که حامیان هر پاردایم به سه سوال بنیادی زیر می دهند، مطرح می شود.شکل و ماهیت واقعیت چیست و چه چیزهایی در باره آن باید دانسته شود؟ (هستی شناسی)ماهیت رابطه بین پژوهشگر و واقعیت چیست؟ (شناخت شناسی)پژوهشگر چگونه می تواند واقعیت را درک کند؟ (روش شناسی )

اسلاید 35: دراین جا پاسخ پارادایم های اثبات گرایی، فرااثبات گرایی، تئوری انتقادی، و ساخت گرایی به این سه سوال مورد بررسی قرار می گیرد. واژه اثبات گرایی دلالت بر دیدگاه تخصصی دارد که بر گفتمان رسمی در علوم فیزیک و اجتماعی تاکید داشته و حدود 400 سال بر این علوم غالب بوده است. فرا اثبات گرایی پاسخی است به انتقادهای وارده بر اثبات گرایی که به آن عنوان رئالیسیم نیز داده شده می شود. .

اسلاید 36: تئوری انتقادی بیانگر چندین مجموعه پارادایم جایگزین است که شامل نئو مارکسیسم، فمنیسم، ماتریالیسم، و پژوهش مشارکتی بوده و سالهاست بوسیله صاحبنظران محور بحث وبررسی هستند. در حقیقت تئوری انتقادی ممکن است به سه حوزه ی فرعی : فراساختار گرایی، پست مدرنیزم وترکیبی از این دو تقسیم شود

اسلاید 37: واژه ساختارگرایی بیانگر نوعی پارادیم است که پیش فرض آن حرکت از رئالیسم هستی شناسانه به نسبی گرایی هستی شناسانه است. لازم به ذکر است که غیر از اثبات گرایی، پاردایم های دیگر کماکان در مرحله ی تکوینی قرار دارند؛ هیچ گونه توافق کامل حتی میان حامیان آنها در مورد تعریف معانی و یاکاربردهای آن ها وجود ندارد.

اسلاید 38: ارکان اثبات گراییهستی شناسی: در این هستی شناسی فرض می شود که یک واقعیت قابل درک وجود دارد که از طریق سازوکارها و قوانین طبیعی تغییر ناپذیر، قابل درک است.

اسلاید 39: شناخت شناسی: دوگانه گرایی و عینیت گرایی. چنین فرض می شودکه پژوهشگر و پدیده مورد بررسی وی دو مقوله مجزا از هم هستند وپژوهشگر می تواند بدون این که بر پدیده ی مورد بررسی تاثیر بگذارد یا از آن تأثیر بپذیرد آن را مورد مطالعه قرار دهد؛ تا زمانی که محقق دقیقاً فرآیند علمی پژوهش را دنبال کند ارزش ها و تعصبات پژوهشگر بر مطالعه ی پدیده تأثیر نخواهند گذاشت.

اسلاید 40: روش شناسی(اثبات گرایی): تجربی به همراه دستکاری متغیرها[پرسش ها و فرضیه ها در قالبهای پیشنهادی و حدسی مطرح می شود و برای این که تأیید یا رد شوند، مورد آزمون تجربی قرار می گیرند؛ شرایط احتمالی محدود کننده باید دقیقاً کنترل شوندتا از تأثیرات بی ربط بر نتایج پژوهش جلوگیری شود.

اسلاید 41: ارکان فرا اثبات گراییهستی شناسی : رئالیسم انتقادی هستی شناسی پارادایم فرا اثبات گرایی معتقد است که واقعیت وجود دارد اما به علت ناقص بودن سازوکارهای ذهنی انسان و ماهیت تعاملی پدیده ها با یکدیگر واقعیت به صورت ناقص درک می شود

اسلاید 42: شناخت شناسی: عینیت گرایی و دوگانه گرایی اصلاح شده دوگانه گرایی تاحدی کنار گذاشته می شود چو ن حفظ و مراعات آن چندان ممکن نیست؛ اما عینیت گرایی در کانون توجه قرار می گیرد. با این حال تأکید خاص بر مبانی بیرونی عینیت نظیر سنت های انتقادی (آیا یافته ها با دانش پیشین مطابقت دارد؟) ونظرات جامعه انتقادی(نظیر ویراستارها، داوران و همکاران)صورت می گیرد [1] .Modified dualist / objectivist[2] Modified experimental/ manipulative[3] .Critical multiplism

اسلاید 43: روش شناسی: تجربه گرایی و دستکاری اصلاح شده. تأکید بر تکثر انتقادی (گونه اصلاح شده ای از تکثر گرایی) به عنوان شیوه یا را ابطالپذیری (نه تأیید پذیری) فرضیه ها متمرکز است

اسلاید 44: ارکان تئوری انتقادیهستی شناسی: رئالیسم تاریخی واقعیتی که فرض می شود قابل درک است واقعیتی منعطف است وهاله ای از عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... آن را احاطه کرده وسپس آن را درون مجموعه ای از ساختارهایی قرار داده اندکه در حال حاضر به شکلی نامناسب عنوان واقعیت به خود گرفته است.

اسلاید 45: شناخت شناسی: ذهنیت گرایی وتعاملی. فرض می شود که پژوهشگر و پدیده مورد بررسی به طور تعاملی با هم پیوند دارند وارزشهای پژوهشگر و سایرین بر پدیده مورد بررسی تأثیر می گذارد.

اسلاید 46: روش شناسی: گفتگو وبحث دیالکتیکی ماهیت تعاملی پژوهش مستلزم گفتمان بین پژوهشگر و آزمودنی های پژوهش است؛ گفتگو باید ماهیتاً دیالکتیکی باشد تا سوء برداشت ها و غفلت ها به نوعی آگاهی تبدیل شود و پی برده شود که چگونه ساختار ممکن است تغییر داده شود و کنش های لازم برای تأثیرگذاری بر تغییر درک شود.

اسلاید 47: ارکان ساختار گراییهستی شناسی: نسبی گرایی واقعیت ها در قالب سازه های ذهنی ملموس و چندگانه شکل می گیرند. (یعنی واقعیت به شکلهای متعدد در جوامع وجود دارد و به طرق مختلف تجربه می شود) اما در مکان و زمان خاص خود قابل درک است.[1] .Relativist[2] .Transactional & subjectivist[3] .Hermeneutical & Dialectical

اسلاید 48: شناخت شناسی : ذهنی گرایی و تعاملی بودن پژوهشگر و پدیده مورد بررسی چنان بهم پیوند خورده اند که بی تردید یافته های پژوهش ماحصل این پیوند است یعنی از طریق این پیوند خلق می شوند. بنابراین تمایز متعارف بین هستی شناسی و شناخت شناسی رد مورد تئوری انتقادی اجتناب ناپذیر می شود.

اسلاید 49: روش شناسی: هرمونتیکی و دیالکتیکی. ماهیت متغیر و شخصی سازه های اجتماعی، دلالت برآن دارد که سازه های فردی می تواند فقط از طریق تعامل بین ومیان پژوهشگر و پاسخ دهندگان ظهور یافته و پالایش شود

اسلاید 50: اگر انتخاب موضوع معرفت ونیز دستگاه مفمومی تفسیربه عوامل وجودی موقعیت اجتماعی و هنجارهای فرهنگی بستگی دارد، در اینصورت برای سرمایه گذاری علم تشویق وسیع ترین مواجه بین استانداردهای متضاد توسط ترتیبات نهادی جامعه اهمیت فراوانی را داراست. چراکه فقط با مجاورت و با در کنار هم مطرح شدن نقطه نظرات جانبدارانه و در حال ستیز ظهور یک جهان بینی عام و شامل را می توان انتظار داشت.(توکل،1370) [1] . conceptual apparatus of interpretation[2] Scientific enterprise[3] .partial

اسلاید 51: رابطه نظریه و عملنظريه ها براي مديران روش تفكري منسجم در مورد رويدادها فراهم مي سازند .مديريت به عنوان هنر وعلم كاربرد دانش در مشكلات اداري وسازماني ، نياز مند استفاده از نظريه هاي مناسب براي درك عميق تر مشكلات روزمره مديريت وسازمان به منظور ارائه را ه حلهاي علمي براي رفع آنها ست. مدير با توسل به نظريه هاي مناسب مي تواند ريشه مشكلات راشناسايي وفرضيه هايي را براي عملي پيشنهاد كند.

اسلاید 52: نظريه به عنوان فرايندي روشمند مي تواند تحليل موفقيتها و شكستهاي برنامه‌هاي مختلف را ارائه كرده ومدير را از روش « آزمون وخطا » باز دارد .مدير براي توجيه نوع وميزان مداخلات خود در فعاليتهاي مختلف مديريتي وسازماني نيازمند ، استفاده از نظريه به عنوان يك ساخت نمادين است.

اسلاید 53: به كار بستن نظريه‌ها توسط مديران موجب توسعه مدل‌هاي ذهني مي‌شود كه اين فرايند خود موجب افزايش اثر بخشي مداخلات مدير در امور مختلف و نيز فهم و درك مناسب رفتارهاي مختلف و علل آن مي‌شود.استفاده از نظريه‌ها موجب ايجاد يك تصوير بزرگ مي‌شود كه تبيين كننده و نشان دهنده مسائل، ابعاد و مشكلات مديريتي و سازماني در قالب جامع آن براي مديران است.

اسلاید 54: امروزه مديريت يكي از حوزه‌هاي در حال پيشرفتي است كه به طرز فزاينده‌اي متكي به رشد بنيادهاي تئوريك است. تحقيقات نظريه‌مدار مي‌تواند اساس و تكيه گاه موثري براي پيشرفت و بهبود «عمل مديريتي» فراهم سازد، بنابراين براي پيشرفت در عمل مديريت، نيازمند توسعه نظريه و كاربرد مناسب آن هستيم.

اسلاید 55: زماني مي‌توان شاهد حرفه‌اي شدن مدير در عمل و فعاليت حرفه‌اي اش بود كه تحقيقات علمي و بنيانهاي نظري از اين جريان حرفه‌اي شدن حمايت كنند (Roger& Haines, 2000).

اسلاید 56: وجود نظريه ‌هاي عملي در كنار نظريه ‌هاي شخصي و ضمني مديران مي‌تواند باعث افزايش كارايي مديران درمهارتهاي مختلف فني،انساني و ادراکي شود. نظريه با ايجاد يك سيستم توصيفي موجب ارتباط اطلاعات مختلف و پراكنده به يكديگر شده و با پي‌ريزي يك شالوده محكم مي‌تواند نسبت به بي‌اعتمادي مديران نسبت به كاربرد عملي نظريه پاسخي مناسب بدهد

اسلاید 57: مديران در مواجهه با كار مديريتي در سطوح مختلف سازماني با واقعيتها، مشكلات و مسائل پيچيدگيهاي مختلفي مواجه هستند كه تنها يك چارچوب قوي مي‌تواند به واقعيتهاي مورد نياز معنا بدهد.بنابراين مديران نيازمند نظريه ‌ها به عنوان كليدي براي بازكردن قفلهاي مشكلات و مسائل سازمان هستند

اسلاید 58: . براي زمينه سازي و فراهم ساختن بستر مناسب براي تلفيق نظريه و عمل و مديريت قبل از هر اقدامي براي مرتبط كردن نظريه و عمل :بايد بر ادبيات پژوهشي و ادبيات تخصصي اشراف کافي داشته باشيم.

اسلاید 59: 2. نيازمند ايجاد اصطلاحات و واژه‌هاي مشترك هستيم. يعني اصطلاحات مشتركي كه بتواند موجب ايجاد شناسايي و توافق بر سر واژه‌هاي اصلي بين نظريه و عمل در بين مديران شود.3. بايد مديران با آزمودن نظريه‌هاي مختلف مديريتي و سازماني در موقعيتهاي مختلف ، نتايج آن را بسنجند.

اسلاید 60: 4. مديران بايد بعد از آزمون نظريه ‌ها آنان از روي كاغذ و از ذهن به عمل، از انتزاعي بودن به جهان عيني و از مفاهيم پيچيده به اصطلاحات عادي در آورند، به طوري كه براي خيلي از مديران قابل فهم باشد .

اسلاید 61: مديران با استفاده از نظريه ‌هاي مختلف بايد درصدد توجيه بهتر و كامل‌تر اعمال و فعاليتهاي مديريتي خويش باشند و بدانند كه كداميك از نظريه‌ها، در كدام زمينه و موقعيت سازماني و مديريتي، سازگارتر است. چالش اساسي مديران در پيوند نظريه و عمل آن است كه بايد مديران از يكسو با ماهيت اصول و قواعد نظريه و از سوي ديگر با شرايط و ويژگيهاي سازمان آشنا باشند و سپس با توجه به زمان و مكان، نظريه مناسب را انتخاب كنند.

اسلاید 62: پس استفاده مناسب از نظريه، راههاي مؤثري از تفكر را به روي مديران باز خواهد گشود و در تحليل موقعيتهاي پيچيده سازماني و مديريتي كمك رسان آنان خواهد بود . مدير خواهد توانست با يك انسجام و يكپارچگي تئوريك و ژرف نگري براي درك پديده‌ها از مناسب‌ترين نظريه ‌ها استفاده كند.(فرجاد و مختاریان، 1385)

اسلاید 63: نتیجه گیری تئوری مجموعه ای از ساختارها(مفاهیم) و قضایای مرتبط به هم هستند که با مشخص نمودن روابط بین متغیرها، به منظور توضیح و پیش بینی پدیده ها تصویر منظمی از آنان را ارائه می کند.

اسلاید 64: زمانی که مجموعه ای از پیش فرضهای بنیادی، زیر بنای تئوری های متعدد قرار گیرند، تئوری ها به عنوان یک نگاه یا پارادایم بارز شناخته می شود واز طرفی هم باورهای موجود در پاردایم ها از آن جهت که اساسی و بنیادی اند با ایمان پذیرفته می شوند و هیچ راهی برای اثبات حقیقی بودن آن ها و جود ندارد

اسلاید 65: اما نظريه به عنوان فرايندي روشمند مي تواند تحليل موفقيتها و شكستهاي برنامه‌هاي مختلف را ارائه كرده ومدير را از روش « آزمون وخطا » باز دارد مدير براي توجيه نوع وميزان مداخلات خود در فعاليتهاي مختلف مديريتي وسازماني نيازمند استفاده از نظریه هستند.

اسلاید 66: . از آنجایی که استفاده مدیران از نظریه باعث شکل گیری چارچوب های ذهنی آنان می شود به صورتی نظام مند می توانند در حل مشکلات خود از نظریه ها در عمل استفاده کنند. در رابطه با پاردایم ها شاید بتوان اظهار داشت که تنها راه ممکن برای کنترل تأ ثیرات ایمانی ناشی از چیرگی یک پارادایم آگاهی از پیش فرضهای تئوریک و مقایسه آنها باهم است بلکه بدین شیوه به تئوری و رویکردی فراگیر در مدیریت دست یافت.

اسلاید 67: منابع توکل، محمد.(1370). جامعه شناسی علم، نوبت چاپ: چاپ اول، تهران: موسسه علمی و فرهنگی نص. جو هچ، ماری.(1386).تئوری سازمان، جلد: اول، ترجمه :دکتر حسین دانایی فرد،نوبت چاپ: چاپ: دوم، تهران : نشر افکار.حیدری تفرشی، غلامحسین.(1386). مبانی سازمان و مدیریت، نوبت چاپ: چاپ اول، فراهان: انتشارات نویسنده. دانایی فرد، حسن و الوانی، سید مهدی و آذر ، عادل.(1386). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، نوبت چاپ: چاپ دوم، تهران: انتشارات صفار.

اسلاید 68: سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی الهه.(1383).روش تحقیق در علوم رفتاری،نوبت چاپ: چاپ نهم، تهران: انتشارات آگه. سید عباس زاده، میر محمد.(1374).کلیات مدیر آموزشی،نوبت چاپ: چاپ دوم، ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه. شمس، منصور.(1384).آشنایی با معرفت شناسی، نوبت چاپ: چاپ اول، تهران: انتشارات طرح نو. صبوری، منوچهر.(1385). جامعه شناسی سازمان ها، چاپ: پنجم، تهران: انتشارات شب تاب. میرزائی اهرنجانی، حسن.(1386).مبانی فلسفی تئوری سازمان، نوبت چاپ: چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.

اسلاید 69: فرجاد، شهروزی و مختاریان، فرانک.(1386).نقش نظریه در مدیریت، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 176. کوهن، توماس اس.(1387). ساختار انقلاب های علمی، ترجمه: عباس طاهری، نوبت چاپ: چاپ دوم، تهران: نشر قصه. مشبکی، اصغر.(1383). سیمای سازمان، نوبت چاپ: چاپ اول، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. مولکی، مایکل.(1384). علم و جامعه شناسی معرف، ترجمه: حسین کچویان، نوبت چاپ: چاپ دوم، تهران: نشر نی. یی.کهون، لارنس.(1381). متن هایی برگزیده از مدرنیزم تا پست مدرنیزم، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، نوبت چاپ: چاپ اول، تهران: نشر نی.

اسلاید 70: با تشکر از توجه شما

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید