gerayesh-be-etiad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گرایش به اعتیاد”

گرایش به اعتیاد

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع: گرایش به اعتیادمرضیه رضوی فراستاد عرب

اسلاید 2: مقدمه:اعتياد و سوءمصرف مواد يکي از جدي ترين معضلات بشری در سال های اخیر و یکی از پیچیده ترین پديده هاي انساني است كه به عنوان الگوي غيرانطباقي مصرف مواد منجر به بروز مشکلات مکرر شغلي، اجتماعي و قانوني ميگردد (براتي، وردي پور و جلیلیان، 1393). جوامع بشری همواره با مشکلات و آسیب هاي بسیاری مواجه هستند. آسیب هاي اجتماعي بخش قابل توجهي از امور و سرمایه ها را به خود اختصاص میدهند و توجه به آنها منجر به پيش گيري و هم چنين درمان آسيب ها ميشود. اعتياد يکي آسيب .هاي مهم اجتماعي است كه جامعه همواره با آن درگير است(نقیب السادات و قانع،1391).

اسلاید 3: اعتیاد چیست ؟ اعتياد پديده اي است كه از شش هزار سال پيش به تدريج در تار و پود جوامع بشري رسوخ كرده است؛ به طور يكه امروزه طيف وسيعي از مردمان جهان را در كام خويش فرو برده و خانواده ها ي بسياري را به پيامدهاي ناگوارش مبتلا ساخته و امنيت جوامع را به خطر انداخته است(چاسن،2007). اعتیاد یا سوءمصرف مواد به حالتی گفته میشودکه فرد علی الرغم عواقب و علایم نامطلوب ناشی لز مصرف مواد،اقدام به ادامه مصرف ماده ایی را میکند که در وی ایجادتغییرات خلقی یا رفتاری کرده یا دچار اختلالات عصبی ناشی ازان رفتارها میشود(انگرس،2008).

اسلاید 4: )tendency to addictionگرایش به اعتیاد(در روان شناسی اجتماعی گرایش به دو نوع تقسیم میشود:1گرایش های شناختی شامل(هوش،تفکر واگرا،درک کلامی)2گرایش های غیر شناختی یا عاطفی(نگرش ها ،ترجیح ها،علایق و نیازها گرایش به مواد مخدر یکی از مقوله های مهم در مباحث مربوط به اعتیاد است. گرایش( حالتی درونی است که در ان احتمال وقوع رفتار ها یی خاص بالاست، یا به اسانی اموخته میشود (پورا فکاری،1376 ).باورها و نگرش های افراد درباره ی مواد و پیامدهای مثبت و منفی آن در اصطلاح گرایش به مواد تعریف شده است(آدرم و نیک منش،1390). با توجه به این مسئله هر کسی در صورت مواجه شدن با مواد به سمت ان گرایش پیدا نمیکند و معتادنمیشودلذا مواجه طولانی با مواد مخدر شرط کافی برای اعتیاد نیست بنابراین کسانی به مواد اعتیاد پیدا میکنند که مستعد اعتیاد باشند.نظریه استعداد اعتیاد بیان میکندکه برخی از افراد مستعد اعتیاد هستند یعنی اگر در معرض آن قرار بگیرند معتاد میشوند و اما ار استعداد ان را نداشته باشند معتاد نمیشوند(گندروا گندروا،1970،به نقل از سلیمی،1394).

اسلاید 5:

اسلاید 6: علل گرایش به اعتیاد را به 3 دسته تقسیم کرده اند1-گروه اول عقیده دارند چون این مواد در دسترس افراد قرار میگیرد به سمت ان روی می اورند.2-گروه دوم آمادگی روانی و ویژگی های شخصیتی دلیل آن میدانند.3-گروه سوم بحران ها و نابسامانی های اجتماع را عنوان میکنند که افراد برای کاهش دردبه مواد روی می اورند (فرید کیان،1389).

اسلاید 7: بار بیماري اعتیاد در کشور ما زیاد بوده و حل مشکل سوء مصرف مواد به عنوان یک مشکل زیستی –روانی- اجتماعی یکی از درخواست هاي اصلی مردم از مسئولا ن می باشد.از طرف دیگر وابستگی به مواد در تمامی حرفه ها،سطوح تحصیلی،طبقات اقتصادی اجتماعی دیده میشودو صرفا به فرد یا گروه خاصی مربوط نمیشود (مصطفایی،جنابادی،حسینی،1392 ).اعتیاد به دلیل ماهیت پیشرونده در همه ابعاد زندگی،سلامت فردی،خانواده و جامعه را به خطر می اندازد.در واقع این مسئله ،یک مشکل بزرگ فردی و اجتماعی است که علاوه بر عوارض جسمی و روانی ان برای افراد معتاد،سلامت جامعه را از نظراجتماعی ،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی مورد تهدید و آسیب قرار میدهد(حجتی ومکاران،1389 ).مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از عوامل بهره و ری پایین،میزان حوادث بالا در محل کار،غیبت های زیاد است . هزینه های اقتصادي، مرگ، خودكشي، بزههاي سنگين وازدواجهاي ناموفق به نوعی مربـوط بـه مصـرف و گرايش به مواد اعتيادآوراست. همچنين عوارض نامطلوب اجتماعي، مشكلات رفتاري وروانپزشكي و خطر بيماريهاي جسماني مانندايدز،هپاتيت و. . . دراثر سوءمصـرف مـوادافـزايش مـي يابد(حسینیان و همکاران1393)

اسلاید 8:

اسلاید 9: پیشینه داخلی پژوهش1-درپژوهشی یوسفی،صفارنیا ،عباسپور (1394)به بررسی امادگی اعتیاد به مواد مخدر در بین دانشجویان پزشکی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که حالت خشم و درون ریزی خشم به عنوان مولفه های ذهنی خشم نقش مهمی در پیش بینی امادگی اعتیاد دانشجویان پزشکی دارد.2-در پژوهشی سلیمی،گوهری،کرمانشاهی و جاودان(1394) به پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس مدل فرایند و محتوا خانواده در دانش اموزان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین مولفه های فرایند و محتوای خانواده و متغییر گرایش یه اعتیاد رابطه منفی معنادار وجود دارد.3-در پژوهشی قنبری طلب و فولادچنگ(1394) به بررسی رابطه بین تاب اوری و نشاط ذهنی با استعداد اعتیاد دانشجویان پرداختند و دریافتند که تاب اوری و نشاط ذهنی یکی از عوامل موثر در ایجاد آمادگی در افراد برای مصرف مواد مخدرمیباشد.

اسلاید 10: 4-در پژوهشی حسینیان،فرخجسته، عبدالهی وپورلیاولی(1393) به بررسی رابطه رفتار های پرخطر و هیجان خواهی با میزان گرایش به اعتباد در زنان بزهکار پرداختند و دریافتند بین هیجان خواهی و شدت و تازگی آن و همچنین شدت و رفتارهای پرخطر با گرایش به اعتیاد در زنان بزهکار رابطه معنادار وجود دارد5-در پژوهشی رضایی،جهانگیرپور،موسوی و موسوی(1393) به بررسین قش میانجی ویژگی های شخصیتی وظیفه شناسی در رابطه بین گرایش به اعتیاد و عملکرد تحصیلی پرداختند و دریافتند که ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی میتواند با ایفای نقشمحافظتی اثر مخرب گرایش به اعتیاد را بر عملکرد تحصیلی دانشجویان را خنثی کند.6-در پژوهشی کشمیری(1391) به بررسی نقش شرم و گناه در اعتیاد پذیری دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران پرداخت و دریافت بین احساس گناه و اعتیاد پذیری دانشجویان رابطه مثبت معنادار و بین احساس شرم و اعتیاد پذیریرابطه منفی معناداروجود دارد. .

اسلاید 11: 7-در پژوهشی حاجی حسنی،شفیع ابادی، پیرساقی، بشیرپور(1390) به پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس میزان پرخاشگری و ابراز وجود در دانشجویان پرداختند نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین متغیر های پرخاشگری و ابراز وجود با آمادگی اعتیاد معنادار میباشد8-در پژوهشی قاضی نژاد و ساوالان پور(1388) به بررسی رابطه طرد اجتماعی و آمادگی و اعتیاد پرداختند و به این نتیجه رسیدند از ابعاد هفت گانه طرد اجتماعی،شش بعد ان در جمعیت .مورد بررسی با متغییر وابسته آمادگی اعتیاد رابطه معناداری و مثبتی وجود دارد.9-در پژوهشی زرگر،نجاریان و نعامی (1387). به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی(هیجان خواهی،ابراز وجود،سرسختی روان شناختی)،نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با امادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز پرداختند و نشان دادند کارکنانی که نارضایتی بیشتری از همسر دارند امادگی به اعتیاد بیشتری داشتند.

اسلاید 12: 10-در پژوهشی رجایی و بیاضی(1385) تاثیر یک برنامه پیشگیری از اعتیاد بر عزت نفس،نگرش ،گرایش و اگاهی نوجوانان در سوء مصرف مواد را بررسی کردند و نتایج نشان داد که این دوره اموزشی فقط باعث کاهش میزان گرایش گروه ازمایش به سومصرف مواد نسبت به گروه گواه شد اما تفاوت معناداری درمورد عزت نفس و نگرش و اگاهی دو گروه بدست نیامد.

اسلاید 13: پیشینه خارجی پژوهش1-در پژوهشی جو هی جا، لی از سان،هانگ مین جو(2016) به بررسی رابطه گرایش به اعتیاد ابراز وجود خود و مشکلات بین فردی در دانش اموزان کالج پرداختند و دریافتند که اعتیاد به طور قابل ملاحظه ایی با ابراز وجود رابطه عکس داشت و با مشکلات شخصی رابطه مستقیم دارد و ابراز وجود با مشکلات شخصی رابطه عکس داشت.هر چقدر گرایش به اعتیاد بیشتر بود ابراز وجود کمتر و مشکلات شخصی بیشتر و هر چقدر ابراز وجود کمتر مشکلات شخصی بیشتر خواهد بود و هرچقدر حس ابراز وجود کمتر باشد مشکلات شخصی بیشتر است بنابراین باید به منظور کاهش گرایش به اعتیاد ابرازوجود افزایش و مشکلات شخصی کاهش یابد. 2-در پژوهشی لینزی،چلسی،کلینتون،میشل،کیان لو(2015) به ارزیابی شرم و گناه در مداخلات بیانگر نوشته های افراد الکلی پرداختند و دریافتندمداخلات میانجی گری گناه، بر آمادگی برای تغییر، که همچنین رابطه رفتار جبرانی گناه و میل به نوشیدن(الکل) را میانجی گری میکند.2- در پژوهشی رحیم و پاتون(2015) رابطه بین شرم و مصرف مواد را در جوانان بررسی کردند و نتایج نشان داد بین احساس شرم و مصرف مواد رابطه وجود دارد ولی جهت رابطه نامشخص ماند.

اسلاید 14: 4- در پژوهشی برینا،مک گافین، لیونز و دیان(2013) رابطه خود بخششی ،شرم و گناه در افراد بهبود یافته از مشکلات الکلی و مصرف مواد را بررسی کردند در این پژوهش فرضیه میانجی گری (پذیرش، رفتار مصالحه،همدلی) رابطه شرم و گناه با خود بخششی ارزیابی شد.5-در پژوهشی روندا ،جفری، جون پرایس(2005) به بررسی اهمیت شرم متمایز از گناه و مشکلات مصرف الکل و داروپرداختند و دریافتند که احساس شرم با مشکلات مصرف مواد رابطه مثبت و احساس گناه با مصرف مواد رابطه منفی یا معکوس دارد نتایج نشان داد که احساس شرم و گناه در پیشگیری و درمان سو مصرف مواد باید به طور جداگانه بررسی شود.

اسلاید 15: IAPS پرسشنامه آمادگی اعتیادمقیاس امادگی اعتیادکه توسط وید و بوچر (1993) ساخته شد وتلاش هایی در جهت نعیین روایی ان در کشور ایران صورت گرفته است. این پرسشنامه،مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد است که با توجه به شرایط روانی-اجتماعی جامعه ایران توسط زرگر(1385)ساخته شده است(به نقل از زرگر،نعامی و همکاران،1387). این پرسشنامه ترکیبی از دو عامل امادگی فعال و منفعل است.آمادگی فعال مربوط به رفتار های ضداجتماعی،میل به مصرف مواد،نگرش مثبت به مواد،افسردگی و هیجان خواهی میباشدودر عامل دوم (امادگی منفعل) بیشترین ماده ها مربوط به عدم ابراز وجود و افسردگی میباشد(زرگرو همکاران،1387).در پژوهش زرگر و همکاران(1387) جهت محاسبه روایی این مقیاس از دو روش استفاده شده است در روایی ملاکی، پرسشنامه امادگی به اعتیاد دو گروه معتاد و غیرمعتاد را به خوبی از یکدیگر تمییز داده است این پرسشنامه دارای 41 سوال است و شیوه نمره گذاری ان بر یک پیوستار از 0کاملا مخالفم تا 3 کاملا موافقم میباشد. -

2,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید