صفحه 1:
گروه کانونی
Focus Group
صفحه 2:
عنوان
مراحل استفاده
موضوع
صفحه 3:
مطالعه به روش گروه کانونی از جمله روشهای پژوهش کیفی در مطالعات مدیریت محسوب ميشود.
روشهای کیفی در علوم انسانی و مدیریت از جمله روشهای پزوهشی است که استفاده آنها در
موقعیتها و جایگاههای مناسب خود میتواند بسیار اثربخش باشد. اما متاسفانه این روشها در ميان
پژوهشگران و صاحبنظران کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است به گونهای که حتی حجم زیادی از
پژوهشهای علمی در رمینه مدیریت خالی ار خلاقيت شده و تنها محدود به روشهای کم و آن هم پیشتر
پیمایشی و کاربردی شده است و متاسفانه تحقیقات اکتشافی و تولیدکننده علم در کشور بهرغم ظرفیت"
مناسب در خور توجه نیست که شاید علت آن را بتوان ضعیف بودن در ارتباطات و کارهای جمعی دانست,
چرا که تحقیقات کیفی نیازمند تبادل نظرات پیشتر میان افراد است. از طرف دیگر بسیاری از مدیران با
بی توجهی به ین روشها اعتفادی به اختصاص وقت به این روشها تذارند. روش گروه کانونی فرآیندی
براي جمع أوري ايده ها و نظرات و بيشتهادات شركت كنتدكان نهايي مي باشّد اين روش زماني مورة
استفاده قراز مي گیرد که دستيابي به ذهنیت مشترک افراد اهمیت داشته باشد. لذا اين روش به ذهنيت
یک تفر خاض به صورت متفرد کاري ندارد بلکه سعي در درک مجموع ذهنيت آفراد دارد. لين روش نوعى.
مصاحبه است که بهمنظور عمبقتر شدن تعاملات بین اعضای گروه و بحثهای مفصلتر طراحی شده
است, به ؟ونداى كه اين تعاملات موجب تبادل بيشتر ايدهها نسيت به روش مصاحه مشتعيم میشود:
كرودهاى كانونى با يى جلسه حل مشکل یا تصمیمگیری متفاوت بوده و حدود 8 تا 10 نفر در أن شركت
دارند. قابل ذکر است که مصاحبههای کانونی از روشهای مصاحبه ساختار نایافته و نب
ساختاریافته استفاده میکند و در حدود 2 ساعت به طول میکشد. از جمله اهداف مطالعات گروه کانونی
میتوال به این موارد اشاره کرد جممآوری اطلاعات پشتیبانی. تشخیص مشکلات. ترغيب در ايعاد
ایدههای جدید. ساخت فرضیهها. ارزیابی برنامهها و تفسیر نتایج مطالعات کیفی دیگر. گروه کانونی
درصدد کاوش دستهای از چریانهای معین است و موضوعات خاصی را بررسی میکند که در آنها استفاده
از تعامل گروهی برای رشیدن به دادههاءمورد نیاز است.
صفحه 4:
صفحه 5:
منابع مورد
ی
wonky Cee)
KekexeXe Xai Marti
wenn Leb)
صفحه 6:
براق کسب اطلاعات بیشتر به
وبسانت ام جی تولر مراحعه
MGTools.ir