پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

گزارش شرایط محیط کار با کامپیوتر

sharayete_mohite_kar_ba_computer

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گزارش شرایط محیط کار با کامپیوتر”

گزارش شرایط محیط کار با کامپیوتر

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: تهیه کننده :مدیر آموزش و H.S.E نصیر دایرآبان ماه 1395گزارش شرایط محیط کار با کامپیوتر

اسلاید 3: شرایط محیط کار با کامپیوتر

اسلاید 4: ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی از دو کلمه یونانی Ergoبه معنی کار و Nomos به معنی قانون و قاعده مشتق شده است و در لغت به معنی قانون و قاعده کار است.ارگونومی عبارت است از مطالعه علمی انسانها در ارتباط با محیط کارشان و تطابق علمی کار و محیط کار با مشخصات فیزیکی و روانی انسان و کاربرد اطلاعات علمی موجود درباره انسان برای حل مشکلات طراحی. ارگونومی

اسلاید 5: عوامل زیان آور ارگونومیکی عبارتند از : طراحی نادرست ابزار تجهیزات و محیط کار ، حمل و بلند کردن بار ، شرائط بینائی نا مطلوب ، ارتعاش ، وضعیت نامطلوب بدنی هنگام کار، اعمال نیرو و تکرار حرکت و... . هر یک از عوامل یاد شده اگر از اندازه تحمل فیزیولوژیک بدن انسان فزونی گیرد ، عوارض و آسیب هایی راایجاد می کند . در بهداشت حرفه ای کوشش ها بر پیش بینی ، تشخیص ، ارزیابی ودر صورت نیاز کنترل آنها متمرکز است .

اسلاید 6: دريك سيستم تعدادي به عنوان ارائه دهنده خدمات مشغول به خدمت مي باشند. وبنا به نوع خدمت و سرويس ارائه شونده از تجهيزات و تسهيلاتي از قبيل: ميز، صندلي ، كامپيوتر، فاكس ، تلفن و غيره در جهت پيشبرد اهداف سازماني استفاده مي شود تجهيزات و تسهيلات فراهم شده سليقه اي بوده و بدون توجه به وضعيت بدني كاركنان طراحي شده اند به مرور زمان انواع مشكلات و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني براي كاركنان بوجود مي آورد كه بر روي كيفيت و كميت كار تاثير گذاشته و سبب نارضايتي را فراهم مي آورد .

اسلاید 7: رنگ : واكنش افراد و سليقة آنان براي انتخاب رنگ نه تنها در جوامع مختلف با هم تفاوت دارد، بلكه در بين گروههاي مختلف يك جامعه هم فرق مي كند.

اسلاید 8: الف : كاربرد رنگ در محيط كار رنگ آميزي در و ديوار و ابزار و آلات در محيط كار به رنگهاي بخصوص، مبتني بر اين است كه كارايي فرد در محيطي با رنگ دلخواهش افزايش پيدا مي كند. بنابر اين ما بايد محيطهاي كار، را به رنگي درآوريم كه براي اكثر كاركنان و كارگران محيطي آرام بخش و مطلوب باشد. زيرا هدف فراهم آوردن شرايطي است كه هيچ فشار عصبي و رواني بر فرد وارد نشود. بطور كلي، رنگها براي اكثر مردم معني مشخصي داشته و واكنشهاي هيجاني تقريباً يكساني را درپي دارند.

اسلاید 9: ب : آثار عمومي فيزيولوژيكي رنگها بررسی ها نشان داده اند كه رنگها بر سيستم اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك اثر مي گذارند. تحريك و فعاليت بخش سمپاتيك سلسله اعصاب فيزيولوژي بدن را از وضع بهينه و تعادل برمي گرداند. بعضي از رنگها موجب فعال شدن اعصاب پاراسمپاتيك مي شوند

اسلاید 10: ج : خواص اختصاصي رنگها و اثر آنها بر عملكرد رنگها هر كدام بر فرد اثر خاص و متفاوتي دارند. كه بدنبال آن رفتار كار و عملكرد فرد را تحت تاثير قرار مي دهد. روانشناسي كار، رنگ را در محيط كار به عنوان يك متغير فيزيكي در نظر دارد كه مي تواند بر ميزان بازدهي كاركنان تاثير بگذارد.

اسلاید 11: خاكستريرنگ خاكستر ي رنگي است خنثي كه هيچ گرايشي را برنمي انگيزد، نه روشن است و نه تيره . اين رنگ عاري از هر نوع تحريك و واكنش است. به همين دليل در صنايع كاربرد فراوان دارد .

اسلاید 12: آبي تيره اين رنگ به دليل اثري كه بر اعصاب پاراسمپاتيك مي گذارد، منجر به كاهش فشار خون و تعداد تنفس شده، احساس امنيت كارمند را افزايش مي دهد. چنانچه او بر اثر عواملي از قبيل ترس از عدم موفقيت، ارزشيابي و يا هر عامل خارج از محيط كار، دچار اضطراب و تشويش شده باشد، در محيطي با رنگ آبي، تنش او كاهش يافته و حساسيت و آسيب پذيري و در نتيجه خستگي رواني و جسمي او تقليل مي يابد.

اسلاید 13: بعضي از تحقيقات نشان داده اند كه استفاده از رنگ آبي احساس سرما و خنكي را بر مي انگيزد. افراد در اطاقي كه رنگ سبز يا آبي داشته باشد بيشتر احساس خنكي مي كنند تا در اطاقي كه رنگ آن قرمز يا نارنجي است.

اسلاید 14: سرخ رنگ سرخ نمايانگر نيروي حياتي است. سرعت نبض را بالا مي برد و ميزان دم و بازدم را افزايش مي دهد. اين رنگ به معناي تمايل و رغبت است. اين رنگ اصرار بر بدست آوردن نتايج است اين رنگ احساس گرما را برمي انگيزاند و موجب رها شدن انرژيها و نيروهاي حياتي فرد مي شود. اين رنگ فعاليتهاي عمومي را افزايش مي دهد و احساس رقابت را تشديد مي كند. در ابتداي ساعات فعاليت، رنگي سازنده است اما در حالت خستگي عصبي و فيزيكي آزاددهنده است اين رنگ در محيط كار به شرطي مي تواند كارايي را افزايش دهد كه ساير شرايط نامساعد نباشد.

اسلاید 15: زرد زرد روشن ترين رنگ است به همين دليل شادي افزاست. اثرش خوش رويي و شادماني است. وجود رنگ زرد در محيط كار افراد را در رهايي از مشكلات و موانع و تعارضات ياري مي بخشد. اين رنگ اميد بخش و دلالت كننده است. زيرا تنش زدا و عامل انبساط ماهيچه ها است .

اسلاید 16: قهوه اي:رنگ قهوه اي، سرخ تيره شده مي باشد. بنابراين به جاي زنده دلي رنگ سرخ، موجب دل مردگي و تسليم مي شود. محيط كاري قهوه اي رنگ، نيروي حياتي و انفعالي كارمندان را نقصان مي بخشد و انگيزه هاي آنان را براي كار و فعاليت كاهش مي دهد و آنان را به افرادي بي تفاوت مبدل مي سازد. بنابراين رنگ قهوه اي براي محيط كار رنگ مناسبي نيست.

اسلاید 17: بنفش:اين رنگ تركيبي از رنگهاي آبي و سرخ مي باشد. بنابراين بعضي از ويژگيهاي هر دو رنگ را داراست. يعني هم هيجان انگيز و هم آرام بخش است. محيط كار با محيط بنفش باعث مي شود كارگر يا كارمند بيشتر به جستجوي هويت خود رفته و به ذهنيات خويش عينيت بخشد. يعني افكارش را به عمل تبديل كند. به عبارت ديگر هر چيزي كه مورد تفكر واقع گردد بايد به حقيقتي ملموس تبديل شود.

اسلاید 18: سياه : رنگ سياه رنگي است نفي كننده و متوقف فرد را نوميد و دچار ياس كرده و احساس پوچي را در او تحريك مي نمايد. رنگ سياه تداعي كننده پايان همه چيز است. فرد در چنين محيطي دست به هيچ كار نمي زند زيرا براي او چيزي وجود ندارد. در پشت رنگ سياه زندگي كاملاً متوقف است.

اسلاید 19: پيشگيري از اختلالات اسکلتي و عضلاني در بين شاغلين(مانند کمردرد، سندروم تونل کارپال يا درد شديد در مچ دست، درد ناحيه گردن، درد ناحيه زانو يا آرنج و...).کمک به پيشگيري از حوادث شغلي. افزايش ميزان رضايت مندي کارکنان. افزايش رفاه و آسايش کارکنان. کمک به افزايش بهره وري در کار. کمک به افزايش توليد. نتا یج به کارگیری دانش ارگونومی در محیط کار

اسلاید 20: طراحي نامناسب محيط كار و ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني ناشي از كار

اسلاید 21: محيط كار ونشستنمحيط كار متناسب با ابعاد بدني كاركنان شاغل باشددرجلوگيري از بروز بيماريهاي ناشي از كار وجود ميز و صندلي مناسب همراه با يك روشنايي مطلوب از ايجاد ناراحتيهاي اسكلتي عضلاني و خستگي در ناحيه كمر پيشگيري مي نمايد.

اسلاید 22: چگونه کار با رایانه سلامتی را تهدید می کند ؟1- صندلی :اجزاء صندلی شامل شامل پشتی ، نشیمنگاه ، دسته و پایه می باشد و یک صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر باید ویژگیهای زیر را داشته باشد : صندلی از هر نظر ( ارتفاع ، زوایا و فواصل ) قابل تنظیم باشد . ارتفاع صندلی بین 41 تا 52 سانتیمتر توصیه می شود .زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل 95 تا 110 درجه باشد .عرض پشتی صندلی باید حداقل 32 تا 36 سانتیمتر باشد . ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین 50 تا 82 سانتیمتر توصیه می کنند . صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر ( ارتفاع 15 تا 20 سانتیمتر از پایین ) دارای یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد .

اسلاید 23: سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا 48 سانتیمتر باشد . برای افراد چاق صندلی های پهنتر توصیه می شود .ضخامت تشک در حدود 4 تا 5 سانتیمتر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحا بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی ، گرد و لبه بیرونی آن ، نرم باشد .بر اساس اصول ارگونومی که از سوی سازمان بین المللی توصیه شده ، ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید 25 الی 35 سانتیمتر پایینتر از سطح میز کار در نظر گرفته شود .شیب کف صندلی 5 تا 15 درجه برای تمایل به جلو و 5 درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد .صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد .همچنین دارای 5 چرخ بوده وچرخان باشد .

اسلاید 24: دسته صندلی قابل تنظیم باشد ، به اندازه کافی عریض باشد که اجازه ورود و خروج دهد ، به اندازه کافی بزرگ باشد که تکیه گاه لازم را برای پایین بازوی کار فراهم کند و به اندازه کافی کوچک ، که در نحوه نشستن اختلال ایجاد نکند . باید از مواد نرم ساخته شوند و دارای کناره های گرد باشند .

اسلاید 25: اگر در هنگام نشستن 10 درجه به جلو خم شوید فشار وارد به ماهیچه های کمر 2 برابر می شود بهترین حالت نشستن پشت میز نزدیک نشستن به میز است طوری که ناحیه پشت بدن محکم به صندلی چسبیده و پاها نیز روی زمین یا زیر پایی باشد.در هنگام نشستن سررا باید کاملاً راست و کمی روبه جلو نگه داشته و قوز نکنید.در هنگام ایستادن فشار وارد بردیسک ها به3/1 کاهش می یابد.چند نکته مهم در مورد طرز نشستن

اسلاید 26: الف . وضع اندامی صاف ب.وضع اندامی قوز کرده

اسلاید 27: 1-1 : وضعیت نشستن کاربر روی صندلی :تا جایی که می توانیدنشیمنگاه خود را به تکیه گاه ( پشت ) صندلی نزدیک کنید . ارتفاع نشیمنگاه صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پایتان صاف روی زمین قرار گیرد و زانوهای شما در راستای ران هایتان باشند . ( ران و ساق پا زاویه ی 90 درجه داشته باشند ) پشتی صندلی باید با نشیمنگاه زاویه ای بین 95 تا 110 درجه بسازد . در این زاویه کمترین فشار بر ستون مهره ها وارد میشود وانحنای آن در وضع طبیعی خود قرار می گیرند . اگر لازم است از کوسن های کوچک استفاده کنید تا پایین و بالای کمرتان هم تکیه گاه داشته باشد . این کار باعث می شود انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود و فشار کمتری به کمر وارد شود .دسته های صندلی هم باید طوری تنظیم شود که وقتی دستها را روی آن قرار می دهید ، شانه هایتان شل و آزاد باشند .ترجیحا از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید . این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند .

اسلاید 28: 1-2 : چگونگی تنظیم صندلی کامپیوتر :مرحله اول : درست روبه روی صندلی بایستید . در این حالت زانوها باید با محل نشستن در یک راستا باشند . به عبارتی زانوها با محل نشستن تماس داشته باشد . در این حالت محل نشستن تنظیم شده است .مرحله دوم : روی صندلی بنشینید . در این حالت قسمت داخلی زانو با لبه صندلی بایستی به اندازه یک مشت جمع شده کاربر فاصله داشته باشد . توجه داشته باشید که زانو بایستی زاویه ای حدودا 90 درجه بین ساق و ران داشته باشد .مرحله سوم : تکیه گاه یا پشتی باید به نحوی تنظیم شود که دقیقا قسمت انحنا یا تو رفتگی کمر را پر کند . اگر هر یک از این سه مرحله تنظیم نبود ، در صورت اینکه صندلی کاربر دارای شرایط ذکر شده باشد ، به راحتی می توان آن را تنظیم کرد .

اسلاید 29: مقایسه وضع اندامی در دو حالت سطح افقی و سطح مایل

اسلاید 30: نوع صندلي نوع صندلي مورد استفاده و طراحي آن نقش بسيار مهم در جلوگيري از خستگي و بروز ناراحتي هاي اسكلتي عضلاني دارديك صندلي خوب زماني ميتواند نقش خود را خوب ايفا مي كندكه بتواند حالت انحناي قوس كمر را در هنگام نشستن حفظ بنمايد. و همچنين در محيط كار فرد بتواند دسترسي به صندلي متناسب با نوع كار داشته باشد. براي مثال اگر نوع كار نيازمند استفاده از حالت ايستاده و نشسته توام با هم مي باشد بايد ارتفاع صندلي طوري باشد كه فرد بتواند در هر شرايطي از آن استفاده نمايد.

اسلاید 31:

اسلاید 32: 2- میز کامپیوتر :میز باید فضای کافی در اختیار کاربر قرار دهد . تا مانیتور و کیبورد و سایر وسایل مورد نیاز کاربر به راحتی بر روی آن قرار گرفته و فضای استفاده از آنها برای دستها نیز فراهم باشد .. ترجیحاً از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید.این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند

اسلاید 33: میزها باید به گونه ای باشد که کمترین تشعشع ( بازتاب نور ) را داشته باشد . بهتر است از استفاده شیشه بر روی میزها خودداری شود . کناره های میز هم باید گرد باشد .ارتفاع میز هم باید طوری تنظیم شود که آرنج و شانه های شما بتواند آزاد و شل قرار گیرند و مچ دست های شما خم نشوند ( در امتداد ساعد باشد ) در این حالت معمولا یک زاویه 110 درجه بین ساعد و بازو ایجاد می شود . برای نوشتن هم نباید روی میز خم شوید ، بلکه با نزدیک کردن میز و صندلی خود را به کار مسلط کنید .برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و کمر هنگام تایپ یک نوشته یا نامه ، استفاده از نگهدارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه روی آن لازم است .

اسلاید 34: خديجه رحماني كارشناس ارشد ارگونومي ميز مواردي كه در ميز اهميت دارد عبارتند از : سطح روي و ارتفاع سطح بالائي و سطح پاييني و عمق داخل ميز.وسعت سطح روي ميز بايدبه اندازه كافي باشد تا كليه قطعات و وسايلي كه براي انجام كار لازم است جا بگيرد .نوع موادي كه براي ساخت ميز استفاده مي گردد بايد از لغزيدن قطعات برروي ميز در هنگام كار جلوگيري كند .

اسلاید 35: خديجه رحماني كارشناس ارشد ارگونوميعمق ميز و فضاي داخل ميز اهميت زيادي در راحت بودن پا براي انجام يكسري حركات دارد. بايد پا به اندازه كافي فضاي آزاد در زير ميز داشته باشد.اگر ارتفاع ميز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالا بردن شانه و دست مي شود و اين سبب خستگي و درد در ناحيه شانه مي گرددبراي هركاري با توجه به نوع فعاليت و مشخصات آنتروپومتري شاغلين ميز مناسب قابل تنظيم طراحي گردد. واگر اين ميسر نگردد ميتوان از صندلي قابل تنظيم ارگونوميك استفاده گردد.

اسلاید 36: اگر ارتفاع ميز بالاتر از ارتفاع آرنج باشد باعث بالا بردن شانه و دست مي شود و اين سبب خستگي و درد در ناحيه شانه مي گردد . اين مسئله بخصوص دربين افرادي كه با كامپيوتر سروكار دارن د اتفاق مي افتد . بالا بودن سطح قرار گرفتن نمايشگر و مانيتور بر روي ميز سبب به عقب رفتن گردن مي شود( زاويه 15 درجه بين سر و تنه قابل قبول مي باشد) كه بهترين وضعيت جهت كار با كامپيوتر زماني است كه سطح كار در حد آرنج و سطح بالايي مانيتور پايين تر از حد چشم فرد قرار گيرد.

اسلاید 37: تجربه درد در ناحيه گردن و شانه و آرنج و مچ را تجربه نمايند مي تواند به دليل نامناسب قرارگيري دستگاه بر وي ميز كار باشد كه اين موارد به ترتيب زير مي تواند بر آن تاثير بگذارد فاصله مانيتور بايد مناسب باشد در حدود 50 تا 100 سانتيمتر(يا 20 تا 40 اينچ ) مورد قبول مي باشد در غير اينصورت سبب خستگي چشم مي گردد در صورتيكه فاصله زياد باشد فرد مجبور است كه براي ديدن مطالب و نوشته هاي ريزتر به طرف جلو خم گردد

اسلاید 38: 3- صفحه کلید در استاندارد مشخصه صفه کلیدها چنین بیان شده است :صفحه کلید باید شیبدار و شیب آن قابل تنظیم باشد تا وضعیت مچ را تا حد امکان به حالت خط مستقیم نزدیک کنید ( با درجه رو به پایین یا بالا )صفحه کلید باید مستقیما در جلوی کاربر در فاصله ای که آرنج کاربر در نزدیکی بدن قرار گیرد و ساعد تقریبا موازی کف اتاق باشد قرار بگیرد .اگر فضای میز کافی نباشد سینی صفحه کلید می تواند مفید واقع باشد .صفحه کلیدهای معمولی کاربر را مجبور می کند که مچ هایش را برای دسترسی و استفاده از کلیدها در حالت خمیده نگه دارد .صفحه کلیدهای معمولی قابلیت استفاده توسط کاربران چپ دست را ندارد . کاربران چپ دست می توانند از صفحه کلیدهای ارگونومیکی خاص استفاده کنند .صفحه کلید مورد استفاده باید در دسترس فرد و در محلی قرار گیرد که در هنگام کار با آن ساعد و بازوها زاویه ای بین 80 تا 100 درجه ایجاد نمایند . در این حالت بازو باید به زمن عمود باشد و مچ نباید هیچ گونه فشاری را متحمل شود و نباید به بالا ، پایین یا داخل خم شود . برای این منظور میتوان از تکیه گاه مخصوصی استفاده کرد .صفحه کلید باید بطور دقیق در جلوی فرد قرار گیرد .

اسلاید 39: 4- مانیتور :4-1 : بطور کلی مانیتورها ممکن است دو نوع خطر را برای افراد بوجود آورند که عبارتند از :الف ) خطر درخشندگی نور و یا انعکاس و بازتاب نور محیط اطراف به چشمان فرد ب ) خطر تشعشع

اسلاید 40: از لحاظ اصول ارگونومی ، در هنگام کار با مانیتورها ، خصوصیات و اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرند :بالاترین قسمت صفحه مانیتور در امتداد دید اپراتور قرار گیرد .صفحه مانیتور نباید درخشندگی داشته باشد و نور را نیز نباید منعکس کند .جهت کاهش انعکاس نور محیط اطراف در مانیتور ، باید ضمن تنظیم مانیتور ، درخشندگی را نیز در منبع تولید آن کنترل کرد ( کاهش داد ) مانیتورها باید در مکانی دورتر از پنجره و در امتداد قائم با آنها قرار گیرند .برای جلوگیری از انعکاس نور ، پس از تنظیم محیط کار می توان از یک فیلتر شیشه ای یا نوری استفاده کرد .

اسلاید 41: برای ایجاد یک زاویه دید مناسب به صورتی که صفحه مانیتور در میدان دید فرد واقع شود ، گردن باید راست نگاه داشته شود و مسیر دید نیز باید به سمت پایین باشد .برای جلوگیری از خطر میادین الکترومغناطیسی ، هیچگاه نباید در پشت مانیتور قرار گرفت .فاصله دید طراحی شده برای مانیتور برای کارهای معمولی اداری نباید کمتر از 40 سانتیمترباشد . نگاه کردن طولانی به مانیتور ممکن است باعث خستگی و خشکی چشم کاربر شود هر از گاهی پلک زده شود و به چشمان استراحت داده شود . هر 30 دقیقه به اشیائی که در فاصله 6 متری قرار دارند ، چند دقیقه بدوزید .

اسلاید 42: 4-3 : بازتابش :منابع نور مستقیم ( پنجره ها و لامپ های بالای سر ) باعث بازتابش نور بر روی صفحه نمایش می شوند و دیدن تصاویر را مشکل می سازند و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .مانیتور را در زاویه عمود بر پنجره و منابع نوری قرار دهید . لامپ در محل کارلامپ میز کاری (position task lighting ) را طوری قرار دهید که بر روی مانیتور بازتاب نداشته باشد . مانیتور را تمیز نگه دارید . لایه غبار بازتاب را شدت می دهد . از پرده در جلوی پنجره ها برای کاهش باز تابش استفاده شود . میتوان از فیلترهایی که مستقیما در جلوی مانیتور قرار می گیرند برای کاهش بازتابش استفادهخ شود اما این فیلتر نباید دید مانیتور را کاهش دهد . برای کم کردن بازتابش از دیوار و سطح کاری اطراف مانیتور ، با رنگ ملایم و غیر بازتابنده رنگ آمیزی شود . تجهیزات ایستگاه و لامپ را طوری قرار دهید تا از بازتابش از مانیتور و سطوح اطراف آن جلوگیری شود .

اسلاید 43: 5- موس و اشاره گرها : موس باید در نزدیکی صفحه کلید قرار گیرد تا کاربر بدون کشش بدن به آن دسترسی پیدا کند .در هنگام استفاده کاربر از ماوس ، باید ماوس را به آرامی در دست نگه دارد و با ملایمت کلیک کند و همچنین ماوس را با تمام بازو جابجا کند و آنرا با مچ جابجا نکند .کاربر در هنگام جابجا کردن ماوس از قرار دادن مچ و ساعد بر روی میز خودداری کند . از پدهایی ( صفحه هایی مخصوص ماوس ) که امروزه به عنوان پد طبی مطرح است استفاده شود .تکیه گاه مچ باید نسبتا نرم و اطراف آن گرد باشد تا فشار وارده بر مچ را به حداقل برساند . عرض تکیه گاه باید حداقل 8/3 سانتیمتر باشد . ماوس و اشاره گرها را نزدیک صفحه کلید قرار دهید . ماوس را به آرامی نگه دارید و استفاده کنید و آنرا در دست فشار ندهید زیرا باعث خستگی دست و ساعد می شود .

اسلاید 44: مواردپيشگيري ازعوارض ناشي از کاربا كامپيوتر در هنگام خواندن مطالب از روي صحفه مانيتور حتما بايد تنه و گردن در يك امتداد و صاف باشد و هنگام تايپ از نگهدارنده نامه كه در جلو ي فرد در كنار مانيتور به صورت عمودي قرار داده شود كه ديگر نيازي به اين نباشد گردن را براي خواندن نامه خم نماید.

اسلاید 45: براي جلوگيري از ايجاد قرارگيري بدن در وضعيت نامناسب نياز مي باشد كه ميز مناسب كه داراي طراحي ارگونوميك باشد به طوري در قسمت جلوي ميز سيني كشويي كه صحفه كليد و موس را در خود جا داده و نياز نباشد جهت دسترسي به موس دست را بالا برده و عضلات شانه و دست و مچ تحت استرس و فشار باشد و تا جاييكه امكان دارد پرينتر به مانيتور نزديك باشد و يا جايي قرار داده شود كه نياز به خم شدن زياد و يا كشيدن دست نباشد.

اسلاید 46: براي جلوگيري از برخورد دست با سطح ميز از زير دستي كه از جنس مناسب و انعطاف پذير باشد استفاده گردد

اسلاید 47: خديجه رحماني كارشناس ارشد ارگونوميمواردي را كه در هنگام انجام كار نشسته بايد رعايت نمودبراي كارهاي نشسته هر 15 دقيقه يكبارانجام يكسري حركات23% از ورم پا خواهد كاست.در جهت پيشگيري از ايجاد ناراحتيهاي اسكلتي و عضلاني ناشي از نشستن افرادي كه داراي كار اپراتوري با كامپيوتري هستندهر 2ساعتيكبار نيازمند استراحت به مدت 15 دقيقه مي باشند. و در زماني كه بار كاري بيشتر باشد براي هر ساعت 10 دقيقه پيش بيني كرده اند.عدم استفاده از پوشش جرمي براي روي صندلي در محيطهاي فردبايد به مدت طولاني كار نشسته انجام بدهد

اسلاید 48: باسپاس

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید