گزارش شناخت کلی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- ICT
- اتوماسیون
- اتوماسیون تامين اجتماعی
- بانک اطلاعاتی
- بانک های اطلاعاتی
- پاورپوينت گزارش شناخت کلی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی
- پاورپوینت
- پاورپوینت رایگان
- تامین اجتماعی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- سازمان تامین اجتماعی
- سلسله مراتب ICT
- فناوری اطلاعات و ارتباطات
- مقیاس ICT
- نظام ICT
امتیاز
گزارش شناخت کلی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی
اسلاید 1: گزارش شناخت کلی نظام ICT ( اطلاعات و فناوری ارتباطات )سازمان تامین اجتماعیگزارش شناخت کلی نظام ICT ( اطلاعات و فناوری ارتباطات )سازمان تامین اجتماعیگزارش شناخت کلی نظام ICT ( اطلاعات و فناوری ارتباطات )سازمان تامین اجتماعیشرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامینویرایش مقدماتیدیماه 1384
اسلاید 3: جایگاه سازمان و شرکت در سلسله مراتب ICT حاکمیت و نحوه ارتباط آن با مخاطبین نقش آفرینان عمومی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین سلسله مراتب زیرساختهای ICT سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامين سلسله مراتب زیرساختهای بانکهای اطلاعاتی سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین گستره فعالیتی منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین حجم و تنوع مبادله اطلاعات در منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین نقش آفرینان اختصاصی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامين پیشینه کلی اتوماسیون سازمان تامين اجتماعی سیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعی برآورد حجم و مقیاس ICT سازمان تامين اجتماعی مختصات کلی شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی سوالات و مفروضات اساسی پیش روی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین سخن پایانیفهرست مندرجات
اسلاید 4: جایگاه سازمان و شرکت در سلسله مراتب ICT حاکمیت و نحوه ارتباط آن با مخاطبینحاکمیتدولتمجلسقوه قضائیه(ثبت اسناد،املاک، احوال وشرکتها)شورایعالی رفاه و تامین اجتماعیشورایعالی انفورماتیک کشورشورایعالی فناوری اطلاعات و ارتباطاتسایر وزارتخانه هایی که کارکرد آنها در حوزه انفورماتیک بر سازمان تاثیر گذار استوزارت رفاه و تامین اجتماعیسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوروزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتقلمرو بیمه ایقلمرو حمایتیقلمروامدادی (هلال احمر)سایر بخشهای فعال در مقوله امداد و نجات نظیرستادحوادث غیر مترقبه و ...سایر مجموعه های فعال در قلمرو حمایتی : کمیته امداد بنیاد مستضعفان آستان قدس رضوی بنیاد 15 خرداد بنیاد امور ایثار گرانسایر سازمانها و صندوقهای فعال در حوزه بیمه ای (14 صندوق): تامین اجتماعی نیروهای مسلح جهاد کشاورزی بانکها آینده ساز بیمه ها...سازمان تامین اجتماعیسازمان بازنشستگی کشوریسازمان بیمه خدمات درمانیستاد مرکزیصندوق بیمه های اجتماعی روستائیان و عشایرستادهای استانی (درمانی و بیمه ای)واحدهای اجرایی(درمانی و بیمه ای)شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینشرکتهای همکارموسسات کارگزاریسیستم پستیسیستم بانکیحسابرسان رسمیذیحسابیهای دستگاههامجامع امور صنفی ،تولیدی و توزیعیبیمه شدهکارفرمابیمار(بیمه شده ،غیربیمه شده)مرکز درمانی طرف قرارداددفترخانه هاواحدهای وزارت کار و امور اجتماعی
اسلاید 5: نقش آفرینان عمومی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینICT سازمان تامین اجتماعیشرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامیننظام استراتژیک و ملی ICTتجارت الکترونیکدانش کامپیوتروزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت رفاه و تامین اجتماعیقوه قضائیه(سازمان ثبت اسنادو املاک، احوال و شرکتها)وزارت امور خارجهوزارت امور اقتصادی و داراییتشکلها و مجامع رسمیو ذیصلاح حوزه انفورماتیکوزارت کار و امور اجتماعیوزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیوزارت علوم ، تحقیقات و فناوریسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردولت الکترونیکاحکام قانون برنامه چهارم توسعه فقدان استانداردهای نرم افزاری ملی یا سیستمهای بومی وفارسی شده قانون تجارت الکترونیک ضریب نفوذ کامپیوتردرجامعه کارفرماییوبنگاهها دبیرخانه شورایعالی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور وضعیت شبکه دیتای کشور وضعیت شبکه مخابراتی کشور پایگاه اطلاعات یکپارچه نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی وضعیت اتوماسیون سایر سازمانهای بیمه ای ، حمایتی و امدادی شورایعالی رفاه وتامین اجتماعی شورایعالی بیمه خدمات درمانی وضعیت کد ملی طرح ملی کاداستر وضعیت هویتی مردم ایران نحوه بیمه اتباع ایرانی مقیم خارج - نحوه بیمه نیروی کار خارجی شاغل در ایران نظام جامع درآمد و هزینه خانوار وضعیت حسابهای ملی نظام جامع مالیاتی انجمن صنفی رایانه ای کشور انجمن شرکتهای انفورماتیک سازمان نظام مهندسی انفورماتیک وضعیت نظام انفورماتیک سلامتی کدینگ بیماریها، داروها و تجهیزات پزشکی - ضریب نفوذکامپیوتر در جامعه پزشکی ودرمانی کشور - وضعیت انفورماتیک سایر بیمارستانها و مراکز درمانی کشور دبیرخانه شورایعالی انفورماتیک کشور - سازمان نقشه برداری - نظام آمایش سرزمین - اتوماسیون نظام اداری و استخدامی کشور - نظام آمار و سرشماری ملی طرح تکفا سطح و کیفیت اتوماسیون دستگاههای دولتی دانشگاهها و مراکز علمی گسست بین دانشگاه وصنعت رایانه پایگاه اطلاعات یکپارچه مشاغل و کارگران ايران شناسنامه کار کد مشاغل و شاغلین سطح سواد کامپیوتر جامعه (متخصصین ،مدیران و کارکنان) ضریب نفوذ کامپیوتر در کشور (بنگاهها، مردم و ...) وزارتخانه های متولی آموزش ابتدایی تا عالی ( 3 وزارتخانه)
اسلاید 6: سلسله مراتب زیرساختهای ICT سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامینe.Governmentدولت الکترونیکe.Businessتجارت الکترونیکe.Healthسلامت الکترونیکe.Bankingبانکداری الکترونیکe.Peopleمنابع انسانی الکترونیکe.Social Securityتامين اجتماعی الکترونیکe.Social Insuranceبيمه اجتماعی الکترونیکe.Social Security Organizationسازمان تامين اجتماعی الکترونیکشرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامینسيستم ICT سازمان تامين اجتماعی دارای زير ساختهای ملی است و به شدت از سطح توسعه یافتگی ICT در کشور و حاکمیت تاثیر می پذیردسيستم ICT سازمان تامين اجتماعی درشرایط حاضر که کشور فاقد زیرساختهای ICT مورد نياز است بايستی رأسا به طراحی ساخت و پیاده سازی برنامه هايی شود که می بايست مصروف کننده آنها می بود.
اسلاید 7: سلسله مراتب زیرساختهای بانکهای اطلاعاتی سازمان تامين اجتماعی و شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامینوزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص بخش درمان)سازمان ثبت احوال سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور(مرکز آمار ایرانسازمان مديريت و برنامه ريزی کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتسند ملی آمایش سرزمین (سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور) GIS ملی(سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور- سازمان نقشه برداری) تقسیمات کشوری (وزارت کشور)وزارت بازرگانی (صنوف) سازمان ثبت شرکتها (کارفرمايان حقوقی) شهرداریها (درارتباط با صنوف و شرکتها) وزارت تعاون (درخصوص تعاونیها) وزارت صنایع و معادن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتاطلاعات هویتی آماری ایرانیاندانش انفورماتیک ملیجانمایی ایرانیانجانمایی بنگاههاارتباطات و اطلاعات ملیکدملی / آمار ملیاستاندارد ملی ICTشبکه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور پایگاه اطلاعات مربوط به شناسنامه کار برای کارگران (وزارت کار و امور اجتماعی) پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامين اجتماعی (وزارت رفاه و تامين اجتماعی) پایگاه اطلاعات سلامت ایرانیان (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) سازمان نظام پزشکیکد ملی مشاغل و شاغلینکد ملی تامين اجتماعیکد ملی بیماریها، داروها، تجهیزات پزشکیتشکل ها و مجامع ذیصلاح و رسمی ICT (انجمن صنفی، نظام رایانه ای و ...)سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور (دبیرخانه شورایعالی انفورماتیک کشور)صنایع و شرکتهای ICT (خصوصی، دولتی و ...)وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتقطب علمی ICT کشورمرکز تحقیقات مخابرات ايران (پژوهشگاه ICT ايران)دانشگاهدانشگاهدانشگاهپایگاه اطلاعات سازمان تامين اجتماعی ( شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامين )بيمه شده اصلیبيمه شده تبعیمستمری بگیرانبازنشستهازکارافتادهبازماندهبیماران (بيمه شده/غیربیمه شده)کارفرمایانحقیقی/حقوقیخصوصی/دولتی/تعاونیصنفی / صنعتی...اقشار خاص و خویش فرمایاناختیاریصاحبان حرف و مشاغل آزادقالیبافانهنرمندان و نویسندگانرانندگانروحانیونبسیجیانکارگران ساختمانیاقشار خاص...مقرری بگیران بيمه بیکاریپزشکان ، داروخانه ها و مراکز درمانیدارو و تجهیزات پزشکی...
اسلاید 8: گستره فعالیتی منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینپیوستن به WTO ، تقویت و گسترش سرمایه گذاری خارجی ، تحرک دیپلماسی و پذیرش مقاوله نامه های کار بین ایران و کشورهای دیگر و ... ، باعث بسط این دامنه فعالیتی می شودصندوق بیمه ملی بعنوان زیرساخت فعالیت سایر صندوقهای فعال در سطح همگانی و مکمل، در حال حاضر وجود ندارد نقل و انتقال بین صندوقها به صورت اختیاری یا اجباری (تغییر شغل یا تغییر ساختار و مالکیت بنگاهها) بایستی مدنظر باشد در ستاد مرکزی سازمان 7 معاونت و نزدیک به40 اداره کل، دفتر و موجودیت سازمانی و چند شرکت و موسسه فعال و مرتبط با امور ICT سازمان میباشندفضای بین المللیفضای ملیمشمولین صندوق ملی بیمه (پایه همگانی ) اجتماعی و درمانی که تمامی آحاد مردم را شامل می شود بعنوان زیر ساخت و زیربنا ICTسازمان تامين اجتماعیمستمری بگیران و بیمه شدگان نسلهای گذشته، حال و آینده سازمان تامین اجتماعی مشمولین قانونبیمه اختیاریبیمه حرف و مشاغل آزادبیمه کارگران ساختمانیبیمه قالیبافانبیمه اقشار خاص نظیر جانبازان، بسیجیان و ...مشمولین صندوق بازنشستگی کشوریمشمولین صندوقهای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایرمشمولین صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلحمشمولین صندوق بازنشستگی نفتمشمولین صندوق بازنشستگی بانکهامشمولین صندوق بازنشستگی بیمه هامشمولین صندوق بازنشستگی مشمولین صندوق بازنشستگی فولادمشمولین صندوق بازنشستگی آینده سازمشمولین صندوق بازنشستگی جهاد سازندگیمشمولین صندوق بازنشستگی شهردایها...- قریب به 1000 موجودیت سازمانی درسطـح کشور (ستادی ، استانی و اجرایی) در سه شبکه بيمه ای (31 اداره کل و488 شعبه)، درمانی (31 مدیریت درمان ،31 دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی ، 77 بیمارستان و 280 درمانگاه)، با حدود 52000 نفر پرسنل سازمانی و سرمایه گذاری (12 شرکت و موسسه نسل اول و نزدیک به 180 شرکت نسل دوم و بعد)فضای سازمانیبیمه شدگان (ومستمری بگیران) ایرانی شاغل و یا ساکن در خارج از کشور (بعضا افراد تحت تکفل آنها در ایران سکنا دارند)اتباع خارجی که در ایران شاغل بوده یا هستند (بیمه شده/ مستمری بگیر) و بموجب مقاوله نامه ها و یا به اقتضای کاردرایران ، مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده یا می شوند
اسلاید 9: حجم و تنوع مبادله اطلاعات در منظومه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعیدرمانیبیمه ایسرمایه گذاری31 اداره کل تامين اجتماعی استان31 مدیریت درمان استان488 شعبهمستقیم77 بیمارستان 280 درمانگاهغیرمستقیم31 دفتر رسیدگی به اسناد پزشکیموسسه حسابرسی31 نمایندگیحسابداران رسمیبانک رفاه1300 شعبه و باجهکارگزاری رسمی تامین اجتماعی27.500.000 نفر بیمه شدهاجباریاختیاریحرف و مشاغل آزادکارگران ساختمانیقالیبافانروحانیون و بسیجیان1.200.000 نفر مستمری بگیربازنشستهبازماندهازکارافتاده1.000.000 کارفرمادولتیتعاونیصنعتی،تولیدی،توزیعیحقیقیحقوقیاقشار خاص:مرکز خدمات حوزه علمیه بسیج تاکسیرانی سازمان پایانه ها ...مجامع کارفرماییخصوصیحاکمیت تعاملات، مستمر و غالبا ماهانه است (مستمری بگیران ، کارفرمایان فعال و بیمه شدگان جاری در هر ماه حداقل یک مبادله با ICTسازمان دارند) تعاملات محتمل و شرطی بوده و صددرصدی نیست مثلا هر کارفرمایی بایستی در هرحال اظهار نامه مالیاتی بدهد یا مالک بایستی عوارض بدهد، ولی کارفرما در صورت نداشتن کارگر مشمول قانون ( به تشخیص خود ) نیازی به تبادل اطلاعات با سازمان ندارد. به لحاظ اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد – هزینه است و متکی بر منابع وصولی از شرکای اجتماعی خود، فلذا نمی تواند برای اخذ اطلاعات، شرط و قید بگذارد. مثلا کارفرما می تواند لیست بدون وجه هم بدهد و عدم پذیرش لیست ناقص، سازمان را از وصول یا ارائه خدمات به بیمه شده باز می دارد. نگهداری اطلاعات سازمان مرور زمان ندارد ، فقط راکد و فعال می شود ولی نگهداری آن همواره الزامیست.ارائه دهندگان خدمات45.000 پزشک و مرکز درمانیسیستم بانکیسیستم پستیشبکه دیتاشبکه مخابراتدولتقوه قضائیهمجلسوزارت کشور و استاندارانوزارت صنایع و معادنوزارت کار و امور اجتماعیوزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکیوزارت رفاه و تامین اجتماعیمصوبات دولت و کمیسیونهالوایحآراء وحدت رویهاحکام و آرائ موردیسازمان بازرسی کل کشورثبت اسناد و احوالقوانینسایر اقشارمالکیتشخصیت
اسلاید 10: 31نزدیک به 1000 نفر یا 1000ردیف فرابری داده ها درواحدهای استانی و اجرایی سازمان وجود داردxنقش آفرینان اختصاصی عرصه ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینxxxxxxسازمان تامین اجتماعیدفتر هیات مدیره و مدیرعاملبخش یا شرکت انفورماتیکی زیر مجموعه شرکتها و موسسات وابسته و تابعه سازمانبخش انفورماتیک بانک رفاه بخش انفورماتیک موسسه حسابرسی بخش انفورماتیک میلاد ...معاونت حقوقی و امور مجلسمعاونت فرهنگی و اجتماعیمعاونت امور استانهامعاونت اداری و مالیمعاونت فنی و درآمدمعاونت درمانمعاونت اقتصادی و برنامه ریزیدرحال حاضر بیش از 70 نفر در حوزه انفورماتیک ستادی فعالیت می کنندگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هادفتر راهبری سیستمهاواحدهای سازمانیمدیریت درمان استانفرابری داده هاxاداره کل تامین اجتماعی استانفرابری داده هادفتر اسناد پزشکیبیمارستانxفرابری داده هاxفرابری داده هادرمانگاهxفرابری داده هاشعب تامین اجتماعیxفرابری داده هادرمانگاه اقماریxفرابری داده هاوضعیت دانش و توان انفورماتیکی موسسات و پزشکان طرف قرارداد تاثیرگزاراستوضعیت دانش و توان انفورماتیکی بیماران تاثیرگزار استوضعیت دانش و توان انفورماتیکی بیمه شده و کارفرما تاثیرگزاراستشرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامینپرسنل شرکتشرکتهای همکارپیمانکارانپرسنل شرکت 180 نفر است که نزدیک 100 نفر اختصاصا درحوزه انفورماتیک فعالیت می کنندxگروه فرابری داده هاگروه فرابری داده هادرحال حاضر در دفتر راهبری سيستم ها 52 ردیف تشکیلاتی وجود دارد
اسلاید 11: پیشینه کلی اتوماسیون سازمان تامين اجتماعیMain (انقلاب اسلامی - قرارداد الجزایر)دوره مديريت اول(سال70)ورود و پردازش اطلاعات متمرکزحقوق و دستمزد (مستمری)سوابق (به صورت سالانه)شرکت EDS آمریکاییسیستم متمرکز Main پس از انقلاب و متعاقب خروج آمریکائیهامعاونت انفورماتیک در سازمانتاسیس شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامیندوره مديريت دوم(سال72)دوره مديريت سوم(سال76)سیستم ناقص و مجزای FOX بیمه ایسیستم ناقص و مجزای FOX درمانیبخشی از سیستمهای پشتیبانی بصورت مجزا تحت FOXخرید و توزیع سخت افزار (پایلوت برنامه نرم افزاری بیمارستانی در بيمارستان لواسانی + شعبه 17 تهران + توپولوژی شبکه Bus)تعمیم کامل سیستم FOX به تمامی واحدهای بیمه ای ودرمانی (درحدنرم افزارهای ساخته شده)تعمیم ساختار نرم افزار تحت FOX به سایر قسمتهای واحدهای سازمانیتغییر توپولوژی شبکه از Bus به Starايجاد بانکهای اطلاعاتی مختلف و مجزا در سيستم ها و واحدهااوراکل +Developerاوراکل + .Netمطالعه و طراحی سيستم تحت سکوی جدیدسه شعبه پایلوت پاراداکسWeb.site سازمانسيستم جامع بیمارستانیسيستم جامع بیمه ایسيستم جامع اسنادپزشکیسازمانMIS سيستم سیستمهای پشتیبانی اداری ومالیسیستمهای مبتنی بر WEBدبیرخانه بدون کاغذبیمارستانهای ميلاد+نفت+ امام حسین +طرفهشعبه 27شعبه21شعبه 6درحال اخذ تائیدیه
اسلاید 12: سازمان تامین اجتماعی بنا به ضرورت کاری و حجم اطلاعاتی و نیاز به محاسبات احتمالی از اولین ارگانهایی است که به استفاده از کامپیوتر و روش های مکانیزه درکشور روی آورده است. سوابق مکانیزاسیون سازمان به سال 1346 بر میگردد که اولین سری کامپیوتر وارد ایران گردید و سازمان با ایجاد سایت کامپیوتری در مرکز (Mainfram) بر اساس تکنولوژی روز و با همکاری شرکت EDS آمریکایی به پیاده سازی سیستم های مرکزی مبادرت نمود. در این مرحله که تا سال 1376 ادامه پیدا نموده است. داده های تولیدی حاصل از عملیات دستی درواحدهای اجرائی ( شعب ) توسط فرمهای خاصی به مرکز منتقل و وارد کامپیوتر ميگرديد و لیست های کنترلی جهت واحدهای اجرائی ارسال می شد. نظر به اینکه اطلاعات کامپیوتر به علت پروسه طولانی جمع آوری بروز نبوده و مكانيزاسيون در روند اجرائی تاثیر نداشت لذا اطلاعات از صحت کافی برخوردار نبوده و بدلیل افزایش کار در واحدهای اجرائی نتایج مثبتی از مکانیزاسیون در واحدهای اجرائی ایجاد ننمود. بانكهاي اطلاعاتي ايجاد شده که در حال حاضر استفاده چندانی از آنها به عمل نمی آيد ، شامل هويتي بيمه شدگان – سوابق – مستمري بگيران – بيمه بيكاري – دفترچه درماني و تلفيق مالي ميباشد.به تناسب رشد فناوری در عرصه انفورماتیک و حرکت از سيستم های متمرکز به سمت سيستم های مبتنی بر استفاده از کامپیوترهای شخصی سازمان تامين اجتماعی با طراحی نظام جامع اتوماسون به سمت استفاده از سيستم های توزیعی حرکت خود را آغاز نمود.سیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعیسیستمهای متمرکز :
اسلاید 13: از سال 1370 با ایجاد تحول در تکنولوژی کامپیوتر و ورود کامپیوترهای شخصی، تفکر استفاده از کامپیوتر در واحدهای اجرائی قوت گرفت و براساس آن طرح جامع اتوماسیون سازمان تامين اجتماعی که بر پیاده سازی سیستم به روش غیرمتمرکز تاکید می نمود از تصویب شورای عالی تامین اجتماعی گذشت و جهت اجرا شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین تاسیس گردید. طرح جامع اتوماسیون تامين اجتماعی با روش نمونه سازی (Prototype) و با سیاست استفاده از کامپیوتر در مبادی ورودی اطلاعات ( شعب و مراکز درمانی ) و با عنایت به محدودیت های ابزاری و متخصصین دهه هفتاد با استفاده از زبان برنامه نویسی و پایگاه اطلاعاتی Foxpro و Paradox بصورت پايلوت اجرا گردید. كه در نهايت كليه سيستم هاي شعب و مراكز درماني تحت پایگاه اطلاعاتی Foxpro به تدريج از سال 1376 لغايت سال 1380 پياده سازي گرديد.و هم اكنون بيش از نود درصد عمليات شعب و مراكز درماني و دفاتر اسناد پزشكي توسط بیش از80 سيستم مكانيزه اصلی و فرعی شامل سيستم هاي بيمه اي ، درماني و مالي اداري صورت ميپذيرد. گستره جغرافيايي سازمان و پيچيدگي سيستم ها و لزوم انجام تغييرات مكرر اتوماسيون سازمان تامين اجتماعي را در رده بزرگترين پروژه هاي اتوماسيون كشوري قرار داده است. تغييرات در سيستم های نرم افزاری سازمان ، ناشي از سياست هاي دولت و مجلس ، لزوم بهينه سازی و بازنگري سيستم هاي جاري براساس فناوری نوین ، ارائه سرويس هاي جديد و تحت پوشش قرار دادن اقشار جديد مي باشد. لذا سيستم مكانيزه سازمان تامين اجتماعی همواره در حالت توسعه و ارتقاء قرار داشته و دارد. از طرفي با پيشرفت تكنولوژي در صنعت IT و امكانپذير شدن پياده سازي شبكه اطلاعاتي يكپارچه كه در آن تبادل اطلاعات ستادي و واحدهاي اجرائي و حتي الامكان مخاطبين از طريق سيستم هاي مكانيزه و به صورت Onlineانجام شود لزوم تغيير سكوي نرم افزاري اجتناب ناپذير نموده است .وضعيت طرح جامع اتوماسیون )سکوی نرم افزاری قدیم (سیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 14: پياده سازي فاز يك نرم افزاری سازمان تامين اجتماعی با استفاده از پايگاه اطلاعاتي foxpro تحت سيستم عامل DOSو NOVELL انجام پذيرفته است. اين سکوی نرم افزاری داراي نقاط ضعف زير ميباشند :ضریب ایمنی پائین داده ها ( به طور مثال با خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر و یا قطع و وصل برق در هنگام نوشتن و یا خواندن اطلاعات توسط سیستم اطلاعات از بین رفته یا خراب و بهم ریخته می شود. ) ضریب ایمنی پائین سیستم ( به طور مثال کاربران خبره تر می توانند خارج از محیط نرم افزار به تغییر اطلاعات پرداخته و سوء استفاده نمایند.) سرعت پائین در دسترسی به اطلاعات با افزایش داده ها. عدم توانایی در نگهداری حجم زیاد اطلاعات. عدم توانائی در سرویس دهی به تعداد کاربر زیاد عدم توانایی در کنترل همزمانی سیستم هنگام استفاده در شبکه . عدم توانايي درکنترل صحت اطلاعات توسط بانك اطلاعاتي. عدم امکان مديريت در شبكه WANبا توجه به مضایق و محدودیتهای سکوی نرم افزاری قدیم و براساس مصوبات سازمان تامين اجتماعی مقرر گردید شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامين ضمن پشتيباني نرم افزار و توسعه وارتقا سيستم هاي تحت foxpro مطابق با آخرين دستورالعمل های صادره ، نسبت به مهندسي مجدد و تغيير سکوی نرم افزاری اقدام و تفکر استفاده از پایگاه اطلاعاتی مطمئن را مد نظر داشته باشدو در همین راستا در در سال 76 با انجام مطالعه و مقایسه تطبیقی بین چند بانک اطلاعاتی مطرح درآن زمان شامل Informix , DB2 , Oracle و Supra وADABAS انجام پذیرفت که به انتخاب Oracle از سوی سازمان و شرکت منجر شد ولیکن بدلیل اينكه تمام توان بخش فنی به پیاده سازی و مکانیزه نمودن روش دستی تحت foxpro و نیز پاسخگویی به اولويت های سازمان تامين اجتماعی نظیر طرح ساماندهی سوابق ، سخت و زيان آور و ... معطوف بود . موضوع مهندسی مجدد بصورت سيستم ها جدی و با تاخیر ، از سال 1381 در دستور کار قرار گرفت. و هم اكنون در بخش بيمه اي و مالي و اداري سيستم هاي بيمه ای پس از آزمايش در چهار شعبه 27 ، 21 ، 6 تهران و 3 قم آماده گسترش به ساير شعب ميباشد و در بخش درمان نیز سيستم دفاتر اسناد پزشكي تحت سکوی نرم افزاری جديد در كليه دفاتر اسناد پزشکی نصب و مورد بهره برداري قرار دارد.مضایق و محدودیتهای سکوی نرم افزاری قدیمسیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 15: با عنايت به ضعف هاي سکوی نرم افزاری قدیم سازمان ، جهت جايگزيني بانك اطلاعاتي ، از بين مدیریت بانکهای اطلاعاتی رابطه اي ( RDBMS )كه معروف ترین آنها بانکهای اطلاعاتی عبارتند از Oracle , DB2 , Informix , Sql – Server از سوی سازمان و شرکت مديريت بانك اطلاعاتي Oracle كه داراي مزاياي زير ميباشد انتخاب گرديده است: امکان کنترل صحت اطلاعات توسط سیستم به صورت اتوماتیک ( بانک اطلاعاتی به طور خودکار و هوشمند از ورود اطلاعات غیر معتبر جلوگیری می نماید ). ضریب ایمنی بالای سیستم ( از طريق سيستم عدم از بین رفتن اطلاعات تضمین شده و احتمال بهم ریختگی و خرابی اطلاعات وجود ندارد) ضریب امنیتی بالای سیستم ( تضمین عدم دسترسی غیر مجاز کاربران به اطلاعات ، Oracle جهت حفاظت سیستم دارای 14 لایه امنیتی می باشد. این در حالی است که SqlServe شرکت Microsoft دارای یک لایه امنیتی می باشد). سرعت بالا در دسترسی به اطلاعات درحجم انبوه شبکه های وسیع و پراکنده. توانایی نگهداری حجم انبوه اطلاعات ( برای مثال Oracle امکان نگهداری سه بیلیون Tablespace و هر Tablespace قابلیت نگهداری 1022 فایل و هر فایل قابلیت نگهد اری 102 جدول را دارا می باشد. ضمناً هر جدول می تواند دارای هزار ستون و تعداد سطرهای نامحدود باشد). توانایی سرویس دهی به تعداد زیادی کاربر همزمان بدون کاهش محسوس زمان پاسخگویی سیستم ( با داشتن سخت افزار و شبکه مناسب و با استفاده از این بانک اطلاعاتی ، می توان تا بیش از بیست هزار کاربر همزمان را سرویس دهی نمود.) امکان کنترل همزمانی در سیستم شبکه. امکان تعریف سیستم جهت انجام اتوماتیک عملیات پشتیبان گیری از اطلاعات ( مثلاً می توان سیستم را طوری برنامه ریزی نمود که راس یک ساعت به طور روزانه ، هفتگی ، ماهانه و یا در تاریخ مشخص اقدام به پشتیبان گیری از اطلاعات نماید.) امکان آرشیو نمودن Online اطلاعات ( سيستم می تواند به محض وارد شدن اطلاعات جدید یا تغییر ، اطلاعات جدید یا تغییر کرده رادر محل دیگری مانند دیسکهای نوری نیز ذخیره نمایدتا در صورت خرابی سخت افزار و شبکه ، کلیه اطلاعات قابل بازیابی باشد.) با استفاده از ابزار Recovery Manager سيستم ، امکان بازیابی سریع و راحت اطلاعات وجود دارد. ابزار EnterPrise Manager سيستم ، امکان کنترل و مدیریت بانک اطلاعاتی را به طور ساده و Visual می دهد. امکان مدیریت و کنترل سیستم به صورت راه دور (Remote Accsess) نیز در سيستم وجود دارد (کاربران می توانند از محلهای دیگر با استفاده از خطوط تلفن به سیستم وصل شده و در صورت داشتن مجوز به کنترل و مدیریت بانک اطلاعاتی بپردازند). با توجه به مقیاس ملی عملیات ، گستردگی و پراکندگی واحدهای اجرایی، تنوع و تعدد خدمات و مزایای قانونی ، تغییرات متعدد و پربسامد قوانین و مقررات ، لزوم ارتباط همزمان و پاسخگویی به موقع در هر محل و سایر مختصات و الزامات مدیریتی سازمان تامين اجتماعی و حجم تبادلات اطلاعاتی و میزان پاسخگویی به مخاطبین استفاده از “مديريت بانکهای اطلاعاتی رابطه ای “ بزرگ ضروری است و بطور كلي جهت استفاده از هر مديريت پايگاه هاي اطلاعاتي بزرگ محدوديت هايي وجود دارد كه عمده ترين آن مربوط به نحوه تهيه و خريد مجوز استفاده از اين نرم افزار ها ميباشد. و نظر به اينكه اكثر شركت های توليد كننده سيستم های موصوف امريكايي ميباشند ، لذا محدوديت فوق در بين سیستمهای مزبور مشترك ميباشد و متاسفانه کشور فاقد سيستم بومی شده و حتی فاقد استاندارد ICT مصوب و معینی می باشد.مختصات کلی و الزامات بکارگیری سکوی نرم افزاری جدیدسیر تطور نرم افزاری ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 16: برآورد حجم و مقیاس ICT سازمان تامين اجتماعی1- تولید سیستمهای نرم افزاری :2- تعداد شبکه های راه اندازی شده : - تعداد شبکه های محلی راه اندازی شده 853 واحد - تعداد شبکه هایWan راه اندازی شده 198 واحد 3- تعداد سخت افزار داده شده تا کنون : - تعداد ایستگاه کاری داده شده 24000 دستگاه - تعداد چاپگر داده شده 13000 دستگاه - تعداد UPS داده شده 4200 دستگاه - تعداد سرور نهایی داده شده ( Compaq,HP ) 280 دستگاه ( بقیه سرورها ازانواع معمولی میباشند که قطعا“ باید جایگزین گردند )4- حجم اطلاعات تولیدی مورد پشتیبانی ( سالانه ) 1-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش سیستمهای بیمه ای 720000000 رکورد 2-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش درمان مستقیم 328000000 رکورد 3-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه دربخش درمان غیر مستقیم 1200000000 رکورد 4-4 حجم اطلاعات تولیدی سالانه درسیستم های اداری و مالی و پشتیبانی 200000000 رکورد
اسلاید 17: فهرست کلی فعالیتهای شرکت برای سازمان
اسلاید 18: شرکت درحال حاضر دارای گواهینامه استاندارد کیفیت ( 2000- 9001 - ISO) می باشد. شرکت طی سالهای 77 تاکنون دارای رتبه يک رقمی شرکتهای انفورماتیک کشور بوده و درحال حاضر در رتبه 4 قرارداد (مرجع رتبه بندی شورایعالی انفورماتیک کشور) شرکت از سال 1378 صلاحیت فنی و مجوز تولید کامپیوتر تا 5000 دستگاه را از وزارت صنایع اخذ نموده است شرکت درحال اخذ صلاحیت فنی و رتبه بندی شرکتهای مشاور از سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور است شرکت تلاش خود را برای عضویت و حضور فعال و موثر در انجمن ها و تشکل های صنفی مرتبط با امور انفورماتیک کشور آغاز نموده است ( انجمن صنفی رایانه ای کشور و ... ) شرکت همانند سایر شرکتهای انفورماتیکی کشور ، سهامدار شرکت تحقیقات انفورماتیک کشور می باشد. شرکت در حال حاضر دارایی 187 نفر پرسنل می باشد که ترکیب تحصیلی آنان عبارتست از 1 نفر دکترا، 13 نفر فوق لیسانس، 96 نفر لیسانس ، 18 نفر فوق دیپلم ، 39 نفر دیپلم و 13 نفر سیکل و 7 نفر ابتدایی ) که به صورت رسمی ، قراردادی و شرکت فعالیت می نمايند. شرکت در حال بررسی و امکان سنجی ايجاد هم افزایی از طريق شرکت لاله کامپیوتر ( تهاتری شده با بدهی دولت ) می باشد.سال تاسیس 1370 نوع شرکت : سهامی خاص مالکیت سهام شرکت : 100% متعلق به سازمان تامين اجتماعی مجمع شرکت : هئیت مديره سازمان تامين اجتماعی سرمایه شرکت : 1.000.000.000 ریال که اخیرا به 7.000.000.000 ریال از محل اندوخته ها و ذخائر شرکت افزایش سرمایه يافته است .مختصات کلی شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین
اسلاید 19: منابع شرکت مشاور مديريت و خدمات ماشینی تامین(طرح اتوماسیون) سازمان4% قیمت سخت افزارقراردادهای سازمان(نرم افزار، پشتیبانی ، وب و ...)قراردادهای 17 گانه طراحی و ساخت (از سال گذشته منعقد ولی به لحاظ عدم فازبندی و تحویل و تحول سيستم های نرم افزاری ، صورتحساب نشده و تاقبل از آن به صورت رايگان انجام شده است )قراردادهای 8 گانه (پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری ، تولید دفترچه به صورت مستقيم در تهران و غیر مستقيم در کل شعب کشور ، سايت و ... ) صدور خدمات فنی و مهندسی (نرم افزاری ، سخت افزاری ، شبکه و پشتیبانی)هلال احمرذوب آهنبانک ملتآب و فاضلاببهداری نفتدانشگاه امام حسینشرکتها و موسسات وابسته و تابعه سازمانفروش سخت افزار (خارج از طرح و در فضای رقابتی)واحدهای سازمانخارج از سازمانبانک رفاهحسابرسیمیلادافزایش سرمایه شرکت از محل اندوخته ها و ذخائر
اسلاید 20: مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعیتقریباً تمامی دستگاهها و شرکتهای دولتی دارای قانون، ساختار و ماهیت “مدیریت هزينه” هستند یعنی منابع خود را از محل بودجه عمومی، اعتبارات دولتی و پول انفال و نفت توسط خزانه دریافت و در بهترین حالت آنرا مناسب خرج می کنند. ولی سازمان تامین اجتماعی دارای قانون، ساختار و ماهیت “ مدیریت درآمد – هزينه” است و صعوبت ، پیچیدگی و حجم اتوماسیون آن دو برابر دستگاههای مشابه است.حجم و پیچیدگی اتوماسیون سازمان تامین اجتماعی نسبت به سایر دستگاههای دولتی، مضاعف است.سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد - هزینه است:ـ سازمان ثبت احوال در طول عمر یک انسان فقط پنج واقعه (تولد، ازدواج، تولد فرزند، طلاق و فوت) را ثبت می کند. ولی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان اصلی و تبعی، مستمری بگیران و کارفرمایان ، در هر ماه حداقل یک تبادل یا تعامل اطلاعاتی دارد و بایستی آنها را ثبت و پردازش نماید و پاسخگو باشد.ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، اداره گذرنامه ، اداره گواهینامه رانندگی و نظایر آن نیز، بلحاظ نوع و ماهیت کار و بویژه بسامد مراجعات مخاطبین، قابل مقایسه با سازمان تامین اجتماعی نیستند.حجم تعاملات و بسامد تبادلات اطلاعات و پردازش آنها در سیستم نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی بسیار بالاست.سازمان تامین اجتماعی دارای گستره زمانی و فعالیتی بسیط و مستمر با مخاطبین است:
اسلاید 21: مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعیـ هیچ سازمان بیمه گری در کشور از لحاظ تنوع و تعدد خدمات بیمه ای ، مشابه سازمان تامین اجتماعی نیست. بعنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری، پوشش بیمه بیکاری ندارد و پوشش بیمه درمان آنرا ، سازمان بیمه خدمات درمانی متقبل است و فقط بازنشستگی ، بازماندگان ، از کارافتادگی کلی حق اولاد و حق عائله مندی ارائه می نماید. و سایر صندوقهای 14 گانه بیمه ای کشور نیز وضعیتی مشابه صندوق بازنشستگی کشوری دارند.تنوع خدمات سازمان تامین اجتماعی ، باعث افزایش تعداد پیچیدگی سیستم های نرم افزاری آن می شود.تعدد و تنوع خدمات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی، بسیار زیاد است:از بین صندوقهای بیمه اجتماعی کشور، تنها صندوقی که به لحاظ نوع و ماهیت مشمولین قانون با پدیده فرار بیمه ای (عدم اعلام اسامی تمامی کارگران ، عدم اعلام دستمزد واقعی و یا روزهای واقعی کارکرد، عدم اعلام اسم کارگران واقعی و.........) مواجه است، سازمان تامین اجتماعی می باشد. در صندوقهای لشگری ، کشوری ، بانکها، نفت و ..... فرار بیمه در حد صفر بوده و ذیحسابان ، حق بیمه مربوطه را قبل از پرداخت حقوق کارمند کسر و بحساب صندوق واریز می نمایند. مضافاً به اینکه ارائه لیست ناقص و حتی لیست بدون وجه و چه بسا عدم ارائه لیست، مانع از ارائه خدمات بیمه ای سازمان نیست.در سیستم های نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی ، برقراری نظامات عنصر به عنصرمالی (بصورت قطعی) وجود ندارد و اعمال سیستم کنترل داخلی صد در صد میسر نیست.سازمان تامین اجتماعی با فرار بیمه ای روبروست :
اسلاید 22: ـ در غالب صندوقهای بیمه ای کشور (بجز سازمان تامین اجتماعی) مدیریت صندوق ، مستقیماً و یا بواسطه در اختیار مدیر دستگاه بوده و ضمناً دریافت و پرداخت ها تماماً توسط ذیحسابیها صورت می پذیرد فلذا امکان سواری رایگان و یا برخورداری من غیر حق، در حد صفر می باشد و احتمال اینکه فردی با عدم پرداخت حق بیمه و یا فقدان سوابق مورد نیاز ، بتواند از مزایا و خدمات صندوقهای موصوف برخوردار شود، وجود ندارد. ولی بلحاظ نوع و حیطه فعالیت سازمان تامین اجتماعی این امر محتمل است.اعمال کنترلهای زیاد در سیستم نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده لازم است ، ولی از آنجا که نبایست موجبات نارضایتی بیمه شدگان فراهم شود به قدر کفایت مقدور نیست.سازمان تامین اجتماعی با پدیده “سواری رايگان” یا “برخورداری من غیر حق” روبروست:ـ یک کارفرما در تهران مالیات می دهد و قرار است از محل پرداختی وی و امثال او ، در بشاگرد هرمزگان جاده بسازند و شاید این کارفرما از مالیات پرداختی انتظار دریافت ما به ازای مشخص برای خود و کارگرانش نداشته باشد ولیکن دریافتیهای سازمان تامین اجتماعی، وظیفه پاسخگوئی (در صورت احراز شرایط) در قبال بیمه شده را فراهم می سازد (هر چند محتمل باشد) و سازمان تامین اجتماعی هم برای گرفتن حق بیمه بایستی پاسخگو باشد و هم برای نگرفتن حق بیمه (درصورت بروز حادثه یا فوت کارگر) ایجاد ارتباط عنصر به عنصر در سوابق بیمه مشمولین قانون تامین اجتماعی در سیستم های نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی، بر پیچیدگی نوع طراحی آن تاثیر می گذارد .دریافت های سازمان تامین اجتماعی دارای ما به ازای مشخص و مستقیم است:مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 23: سازمان تامین اجتماعی مجری احکام دولت، مجلس و دیوان عدالت اداری و آراء وحدت رویه و موردی است:ـ اغلب مصوبات مجلس و دولت در خصوص صندوقهای بیمه ای فقط شامل صندوقهای لشگری و کشوری (با تامین بار مالی بعنوان کمک و یارانه است) و سازمان تامین اجتماعی (غالباًً بدون تامین بار مالی معادل و همزمان) می باشد و هیچ وقت به سایر صندوقهای بیمه اجتماعی دیگر تکلیف نمی شود. بسیاری از مصوبات موصوف با قانونمندیها و اصول و قواعد حاکم بر سازمان تامین اجتماعی و نیز عرف و روال رایج آن، در تباین استپیش بینی بالاترین حد انعطاف در سیستم های نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی نیز پاسخگوی تصمیمات اقتضایی حاکم بر آن نمی باشد.سازمان تامین اجتماعی با کثرت و تنوع مخاطبین مواجه است:تمامی صندوقهای بیمه ای فعال کشور ، دارای مشترکانی از یک سنخ و ًتک کارفرماً هستند ، مثلاً کارمندان دولت (صندوق بازنشستگی کشوری) ، لشگریان (صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح) ، کارکنان صدا و سیما (صندوق بازنشستگی صدا و سیما) و...... ، ولی بیمه شدگان و کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی از تنوع و تکثر فراوانی برخوردارند. به نحوی که در حال حاضر دارای نزدیک به 50 نوع اساس برقراری مستمری (برای اقشار مختلف) می باشد ولی سایر صندوقها فقط سه نوع اساس برقراری 0(بازنشستگی با 30 سال سابقه ، فوت و از کارافتادگی) بیشتر ندارند.کثرت و تنوع مخاطبین سازمان تامین اجتماعی بد نحوی طراحی و نیز نحوه کاربری سیستم های نرم افزاری آن تاثیرگذار است و امکان همانند سازی وجود ندارد.مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 24: سیستم بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیمه های خصوصی و نظام بانکی متفاوت است:ـ در سیستم بانکی حسابها قطعی است و پرداخت کننده و خدمت گیرنده یکی است (صاحب حساب) و در سیستم بیمه های خصوصی نیز موضوع بیمه و میزان خسارت مشخص ، معین و مقطوع است و ارزیابی خسارت در اختیار بیمه گر است . ولی در سیستم بیمه ای سازمان تامین اجتماعی کارفرما حق بیمه می پردازد (و حتی اگر نپردازد) و اطلاعات مربوط به کارگران را به سازمان ارائه می نماید (حتی اگر ارائه ننماید) ولی سازمان قرار است به کارگر (درصورت احراز شرایط سن و سابقه و یا بروز حادثه و فوت) مزایا بپردازد. نقص اطلاعاتی از سوی کارفرما ناقض تکلیف سازمان نیست. در حالی که در بیمه خصوصی، کتمان اطلاعات باعث اعمال قاعده نسبی و کاهش و یا عدم پرداخت خسارت از سوی بیمه گر می شود.در سیستم های نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی اعمال کنترل در ورودیها، بطور کامل میسر نیست.سازمان تامین اجتماعی اعطا کننده مجوز و آغازگر برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبین خود نیست و برای پیمایش استمرار آن نیز، ابزار قانونی لازم را در اختیار ندارد:ـ در صنوف، اتحادیه ها و شهرداریها با اعطای جواز و پروانه، فرایند تشکیل پرونده را شکل می دهند و در شرکتها اخذ دفاتر مالی پلمپ شده برای حسابرسی و اخذ مالیات ، قبل از تاسیس صورت می پذیرد و هر کارفرما می بایستی اظهار نامه مالیاتی سالانه ارائه نماید حتی بدون فعالیت یا سود ، ولی در سیستم تامین اجتماعی اختیار و تشخیص این امر با کارفرماست.امکان نام نویسی و تکمیل اطلاعات مربوط به بیمه شده و کارفرما، قبل از آغاز شمول بیمه در سیستم های نرم افزاری تامین اجتماعی وجود ندارد.مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 25: اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی سیستم نرم افزاری تامین اجتماعی مرور زمان و تاریخ انقضاء ندارد:ـ خصیصه فقدان مرور زمان و عمر مفید اطلاعات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ، باعث گردیده است که اطلاعات راکد در سیستم های نرم افزاری تامین اجتماعی کم یافت شود و حجم اطلاعات در حال انبارش جاری و پردازش ، بالا باشد. بعضاً از این امر به اختلاف آماری تعبیر می شود در حالی که اینگونه نیست.در غالب سیستم های بانکی، مالی و بیمه ای، عمر مفید اسناد و مدارک و اطلاعات مشخص و محدود است ، ولی در سازمان تامین اجتماعی به لحاظ قانونی این امر میسر نیست.حجم انبارش و پردازش جاری اطلاعات بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی بسیار بالاست.سازمان تامین اجتماعی نمی تواند ارائه خدمات خود را بویژه در مورد بیمه شده موکول به ارائه پرونده یا سوابق قبلی و یا منوط به تکمیل بودن اطلاعات نماید:در قالب سیستم ها نظیر آموزش و پرورش ،ثبت احوال، املاک و اسناد و ..... ، ارائه هر نوع خدمت یا مزیت، منوط و موکول به ارائه اصل پرونده، مستندات و مدارک لازم و کامل بودن اطلاعات است ولیکن در سیستم تامین اجتماعی بلحاظ سیال بودن نیروی کار و الزامات قانون تامین اجتماعی (که نه تنها ارائه لیست کامل از سوی کارفرما بهمراه حق بیمه، مربوطه بلکه تنها احراز اشتغال و مزد بگیری را شرط برقراری خدمات و تعهدات سازمان می داند، گذاشتن شروط مقدماتی برای ورود به سیستم مقدور نیست.در سیستم های نرم افزاری تامین اجتماعی امکان پی جویی و ردیابی سوابق گذشته ، قبل از آغاز ارتباط و تعامل جدید با مخاطب مقدور نیست.مختصات و ملاحظات مترتب بر نحوه طراحی و اجرای ICT سازمان تامين اجتماعی
اسلاید 26: با توجه به مقیاس، پیچیدگی ، تنوع و تکثیر خدمات و فعالیتها نیز گستره زمانی و مکانی بسیط و چند وجهی کارکردهای سازمان تامین اجتماعی و بویژه بلحاظ اینکه بسیاری از متغیرها و عوامل دارای تائید و تاثرات بنیادی بر نظام ICT سازمان تامین اجتماعی می گذارند در خارج از سازمان و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین شکل می گیرند و سازمان و شرکت برای نظام بخشی به آنها مبسوط الید نیستند و با عنایت به اینکه بیکاری از زیر ساخته ها و استانداردهای ملی بومی شده و بنیانی در متنی بر پاسخ آنها و یا پیش فرضیهایی که بر مبنای آنها تعیین می شود، اقدام نمود:ـ آیا سازمان تامین اجتماعی به شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین نگاه تجاری دارد یا نگاه سرمایه گذاری و چه بسا نگاه اقتصادی؟ (بعنوان مثال در نگاه اقتصادی امکان دارد هزینه های شرکت و برخی نسبتهای سنجش عملکرد و بازدهی مناسب نباشد و لیکن با طراحی یک سیستم بتوان صرفه اقتصادی زیادی ایجاد نمود و از تحمیل هزینه من غیر حق به سازمان در فعالیتهای بیمه ای و درمانی ایجاد نمود)ـ آیاسازمان تامین اجتماعی، شرکت مشاورمدیریت وخدمات ماشینی تامین رایک شرکت تجاری خودمیداند یا یک شرکت ماموریتی که تصدی بخشی از وظایف اجرایی وعملیاتی سازمان رادرقالب وساخت شرکتی راهبری می کند؟ـ سازمان تامین اجتماعی در طراحی و ساخت سیستم های نرم افزاری خود اولویت را سرعت در پاسخگویی می دهد یا صحت و دقت در پاسخگویی؟ و آیا سازمان رضایت مندی مخاطبین را مقدم بر اعمال سیستم های کنترل داخلی و ایمنی و امنیت نرم افزاری می شمارد؟سوالات و مفروضات اساسی پیش روی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین
اسلاید 27: ـ بسیاری از مصوبات دولت و مجلس (که بلحاظ صراحت قانونی و یا ایجاد توقع و انتظار در مخاطبین و مدیران و کارشناسان سازمانی ، دارای ضرب الاجل هستند) با اصول و قانونمندیهای حاکم بر نظامات بیمه ای (که مبنای طراحی سیستم ها بوده است) و حتی با الگوریتم های رایج در برنامه نویسی، سازگاری و مطابقت ندارد. آیا سازمان قادر است یا می خواهد، فرصت لازم را به بخش کارشناسی خود (معاونت های تخصصی و موضوعی) و بخش فنی خود (شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین) برای سازگارسازی و تطبیق مصوبات فوق با استانداردها و زیر ساختهای سیستم نرم افزاری بدهد یا خیر؟ آیا سازمان می تواند یا می خواهد مجوز انجام استثنائات فوق بصورت دستی را بدهد یا خیر؟ آیا این امر امکان پذیر است؟ و اگر استثنائات دارند قاعده می شوند چه باید کرد؟ـ آیا سازمان می تواند (و آیا امکان عملی آن با توجه به فشار کاری و مصوبات پیاپی مراجع فرا سازمانی وجود دارد؟) و یا می خواهد یکبار برای همیشه و بمنظور ساخت پایه ای و بنیادی پایگاههای اطلاعات خود، نسبت به فراخوان (پیرایش ، پالایش ، پیمایش و پایش اطلاعات) عمومی بیمه شدگان(گذشته ، حال، آینده) ، مستمری بگیران و کارفرمایان اقدام نماید و در خلال اجرای فراخوان ، هیچ اطلاعاتی را به سیستم تزریق نکند و خروجی از سیستم نخواهد؟ـ آیا سازمان می تواند ارائه خدمات خود را به بیمه شده، کارفرما و مستمری بگیر، مقید و منوط به ارائه کد ملی کند ؟ آیا اصلاً همه مردم و بیمه شده ها کد ملی دارند ؟ و آیا کد مزبور از اصالت، ایمنی و امنیت صد در صدی برخوردار است؟ـ آیا سازمان به لحاظ قانونی می تواند به همانند سازی ورودیها و خروجیهای سیستم خود اقدام نماید و یا مخاطبین متکثر و متنوع خود را ملزم به تطبیق با شرایط سیستم استاندارد و ایده آل خود نماید (سازمان در حال حاضر دارای دهها نوع ورودی سابقه و دهها نوع اساس برقراری مزایا و تعهدات قانونی می باشد.)؟سوالات و مفروضات اساسی پیش روی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین
اسلاید 28: ـ آیا سازمان ، به بخشهای تخصصی خود و شرکت و یا هر متولی دیگری که مسئول و متصدی شناخت، طراحی و ساخت و پیاده سازی سیستم های نرم افزاری سازمان می باشد، فرصت انجام شناخت جامع و صد در صدی (بدون اعمال تغییرات قوانین، دستورالعملها و بخشنامه های جدید) را می دهد یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است و یا انجام آن ممکن نیست؟ چه کسی بایستی پاسخگوی عوارض و تبعات این تصمیم باشد ؟ـ ایجادانعطاف حداکثری در سیستم های نرم افزاری برای ایجاد زمینه پذیرش قوانین، مصوبات و احکام مراجع فراسازمانی، رابطه مستقیمی با کاهش ایمنی و امنیت سیستم ها دارد، مسئولیت این امر و پاسخگوئی آن با کجاست ؟ـ در گذشته و به اقتضای پیشبرد امر اتوماسیون سازمان و بلحاظ مغفول ماندن برخی امور از سوی مراجع ذیربط، شرکت برخی وظائف و ماموریتهای سازمانی خارج از فلسفه وجودی و ماموریت اصلی خود را متقبل و متحمل شده است، رها سازی شرکت از وظائف موصوف بایستی توامان با پذیرش مسئولیت و پاسخگوئی یکی از واحدهای سازمانی (ذیربط و ذیمدخل) یا یکی از شرکتها و موسسات وابسته و تابعه سازمان باشد، اقدام شرکت در خصوص رها سازی از فعالیت های فوق و تبعات عدم پاسخگوئی متناسب و همزمان، بایستی از سوی چه مرجعی مورد پذیرش و پاسخگوئی واقع گردد؟ـ به لحاظ نوع طراحی، ساخت و پیاده سازی سیستم های نرم افزاری که از سوی سازمان و شرکت انتخاب شده است (طراحی در حین عملیات اجرائی) و به جهت ارتباط مستمرپرسنل شرکت با بخشهای تخصصی سازمان و هم افزائی ناشی از آن ، دانش و تجربه سازمانی و فنی زیادی در این نیروها متمرکز شده است، افزایش نیروی صرفاً فنی در شرکت (برای پاسخگوئی به افزایش موسمی حجم کار) در کوتاه مدت پاسخگوی نیازهای اقتضائی سازمان نیست و در “ برون سپاری” نیز همین نقیصه وجود دارد. آیا سازمان ، مهلت لازم برای انتقال اطلاعات، تجارب و شناخت نسبت به سیستم های سازمان را برای سیستم هائی که احیاناً برون سپاری خواهند شد به شرکت می دهد ؟ و آیا تغییرات بعدی و بویژه ارتباط و یکپارچگی سیستم ها و رعایت استانداردها را در آینده از شرکت مطالبه نخواهند کرد؟ و آیا پشتیبانی نرم افزاری و توسعه آنها را نیز به برون سپاری خواهد سپرد یا از شرکت انتظار دارد؟ـ و ........... سوالات و مفروضات اساسی پیش روی نظام ICT سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین
اسلاید 29: چه نزدیک است غروب امروز به بامداد فردا حضرت علی (ع)سازمان تامین اجتماعی با تکیه بر سرمایه اجتماعی بر آمده از مشارکت شرکای اجتماعی و با اتکاء بر سرمایه انسانی بر گرفته از توان و ظرفیت مدیریتی و کارشناسی خود، تاکنون توانسته است بر بسیاری از مشکلات ، مضایق و محدودیتهای حاصل از کارکرد متغیرهای محیطی و پیرامونی فائق آید و فعل” توانستن “ را صرف نماید در عرصه اتوماسیون نظام اداری نیز توفیقات سازمان و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین ، در مقایسه با سایر نظامات مشابه و بویژه در شرایطی که کشور فاقد زیر ساختهای ملی و بومی لازم می باشد، تحسین برانگیز و شایان توجه است. بعنوان چند نمونه کوچک : سازمان تامین اجتماعی با اتکاء بر نظامات کارشناسی و مدیریت شده خود، در فردای حادثه زلزله بم در شعبه صحرایی مستقر در شهر مذکور، دفترچه صادر نمود و حکم مقرری بیکاری و مستمری برقرار کرد ولی در حال حاضر و در دومین سالگرد حادثه ، امکان نقل و انتقال املاک در بم وجود نداشته و برگزاری انتخابات مجلس بدلیل عدم اصالت مشخصات هویت ملی افراد یعنی شناسنامه ها میسر نیست.سخن پایانی
اسلاید 30: یا علی گفتیم و عشق آغاز شد ........ـ سازمان تامین اجتماعی یکی از متقدمین و پیشگامان طراحی و ساخت سیستم جامع بیمارستانی بومی شده در ایران می باشد ، این در حالی است که طرحهای پایلوت سیستم های غیر بومی بیمارستانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهدو بیمارستان شاهرود در زمان وزرای سابق و اسبق وزارتخانه مزبور، تاکنون به نتیجه نرسیده است.ـ سازمان تامین اجتماعی مبدع طراحی ، ساخت و پیاده سازی سیستم دیسکت داروخانه ، کدینگ دارو و تجهیزات پزشکی و موسس شورای هماهنگی سازمانهای بیمه گر و بانکهای اطلاعات پایه مشترک سلامت در کشور بوده و سیستم های مزبور با تائید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، به تمامی صندوقها تعمیم یافته است.ـ سازمان تامین اجتماعی بطور همزمان سه قانون سخت و زیان آور، نوسازی صنایع و سربازی (که میزان احکام برقراری مستمری و مقرری بیکاری را نسبت به سال قبل تا بیش از سه برابر افزایش داده است) و نیز تعمیم بیمه به 12 قشر جدید (روحانیون ، قالیبافان ، بسیجیان و ....... ) را بدون افزایش یک نفر نیروی انسانی و بر اساس ظرفیت های مدیریتی ، کارشناسی و انفورماتیکی خود به مورد اجرا گذاشته است، امری که در سایر دستگاههای دولتی محال است.برای تداوم و تقویت نظام جامع اتوماسیون سازمان تامین اجتماعی و تحقق منظومه هوشمند ، پاسخگو و کارآمد ICT سازمان تامین اجتماعی، نیاز به مشارکت و حضور فعال و موثر تمامی ظرفیتهای مدیریتی (از سطوح عالی تا عملیاتی) سازمان در شبکه های بیمه ای ، درمانی ، پشتیبانی و سرمایه گذاری و نیز شرکتها و موسسات وابسته و تابعه می باشد و اقدامات مزبور بایستی تحت هدایت و راهبری عالیترین ارکان تصمیم گیری سازمان تامین اجتماعی (شورای تامین اجتماعی، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و شورای انفورماتیک) قرار داشته باشد. برای این منظور بايستی” سقف فلک را شکافت و طرحی نو در انداخت “ و“ سخنی تازه گفت” و کشور ، سازمان و شرکت را به سوی” جهانی تازه” رهنمون ساخت.
اسلاید 31: برای قالب طرحهای توسعه ای در کشورها و سازمانهای مختلف و بمنظور ایجاد تحرک ، پویایی، همراستایی و هماهنگی در فعالیتها و بویژه فراهم سازی انگیزه مشارکت همدلی و وفاق سازمانی از يک”عنوان” يا” شعار” محوری استفاده می شود (بعنوان مثال بانک کشاورزی طرح رایانه ای شدن خود را به اختصار “ مهر” نامیده است یعنی مدیریت “هوشمند رایانه ای” ، یا بانک ملت از خدمات الکترونیک” جام” يعنی” جامع الکترونیک ملت” استفاده نموده و ....... ) برای این منظور بایستی مجموعه ای متخصص ، مجرب و کارآمد از مدیران و کارشناسان موضوعی سازمانی (بیمه ای، درمانی ، پشتیبانی و ....... ) شاغل و بازنشسته ، در کنار مجموعه ای هوشمند و توانمند از مدیران و کارشناسان فنی (سازمانی و شرکت مشارو مدیریت و خدمات ماشینی تامین) حول محور یک چارچوب کاری و یا طرح منسجم و یکپارچه و مجزا از روال ها و رویه های موجود و کارهای جاری سازمان و شرکت گردهم آمده و به تفکر و تعمق پرداخته و چشم انداز مطلوب و آرمانی برای سازمان در عرصه ICT ترسیم و بصورت مرحله ای به اجرا و پیاده سازی آن بپردازند.پیشنهاد می شود یکی از عناوین زیر یا مشابه آن بکار گرفته شود:جنات (بهشت ها) : جامعه نرم افزاری اطلاعات تامین مرات ( آینه ) : مدیریت رایانه ای اطلاعات تامینمنشات (سرآغازها) : مدیریت نرم افزاری شبکه اطلاعات تامین صافات (صف شکنان) : صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین امت (مردم ) : اطلاعات ملی تامینشمس (خورشید) : شبکه (شعبه) ملی سازمانسپنتا : سیستم پاسخگوئی نرم افزاری تامین اجتماعی ـ .........
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.