علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

گسستگی در خانواده و تاثیر آن بر فرزندان

tahe_jame_pishgiri_az_jaraem_va_asibhaye_ejtemaey

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گسستگی در خانواده و تاثیر آن بر فرزندان”

گسستگی در خانواده و تاثیر آن بر فرزندان

اسلاید 1: - تاثير اختلافات خانوادگي بر ارتباط اعضاي خانواده.- وي‍ژگي هاي خانواده از هم گسيخته و علل و پيامدهاي آن.- مهمترين آسيبهاي خانواده هاي از هم گسيخته.- بيان چند راهكار پيشگيرانه. سرفصلهای آموزشی

اسلاید 2: پیوند زناشویی یک موهبت الهی و یک پیوند ملکوتی است که باید به آن، ارزش و بهای فراوانی داده شود و مهمتر از این پیوند، استواری بنای خانواده می باشد و این مهم مگر در محیطی مملو از محبت و عاطفه و با پرورش و تربیت فرزندانی صالح و شایسته بدست نمی آید. خانواده در زمره عمومی ترین سازمانهای اجتماعی است كه برآیند یا انعكاسي از كل جامعه است خانواده باید کانونی برای صفا و صمیمیت اعضای آن باشد.کانونی که درآن تنهایی ها ، تضادهای روانی ، تنفرها ، کیفرها ، بدگمانی ها ، حسادت ها و بیزاری ها جایی نداشته باشند. مقدمه :

اسلاید 3: خانواده از هم گسیخته، به هر موقعیت خانوادگی اشاره دارد که یکی از والدین حضور مستمری نداشته باشد. و خانواده سالم، وضعیتی از خانواده را توصیف می کند که پدر و مادر هر دو درخانه حضور مستمر و پایداری دارندخانواده از هم گسیخته از ساختار مطلوبی برخوردار نیست و کارکردهای هر یک از اجزای ساختاری آن نتیجه مثبتی را برای کل خانواده در بر ندارد. خانواده از هم گسیخته و خانواده سالم :

اسلاید 4: خانواده ای که به اساسی ترین نیازهاي روانی کودک که تامین عاطفه و محبت عمیق و مامنی گرم و مطمئن می باشد، بی اعتنا باشد و یا شخصیت اعضای آن مورد بی احترامی واقع شوند، بویژه اگر جوی سالم بر محیط خانه حکم فرما نباشد، طبیعی است که فرزندان این خانواده بزهکاران امروز و مجرمین فردا خواهند بود. طبق تحقیقات بدست آمده اکثر مجرمین ، یا قربانیان طلاق بوده و یا در خانواده ای ستیزه جو رشد یافته اند وآسیب پذیرترین افراد درگیر مسئله طلاق ، فرزندان خانواده می باشند. ضرورت توجه به گسستگی کانون خانواده :

اسلاید 5: عدم توافق اخلاقی طرفین عدم علاقه و کراهت طرفین دخالتهای دیگران تاثیر خودخواهی ها ی والدین فقراجبار به ازدواجعدم اعتقاد نسبت به مذهب انتخاب ناصحیح اولیه در ازدواج نداشتن یک نوع ارزش اعتیاد زیاده طلبی یا مصرف گرایی عدم شناخت کافیمهمترین علل گسستگی کانون خانواده :

اسلاید 6: ناآگاهی و بی سوادی تفاوتهای فرهنگی بدرفتاری و تنبیه بدنی بیماریهای روحی و روانی اختلاف سن شهرنشینی و صنعتی شدن ناتوانی جنسی ازدواجهای مجدد اشتغال زنان در خارج از منزل رابطه نامشروع.اختلاف در تعیین محل زندگیمهمترین علل گسستگی کانون خانواده :

اسلاید 7: نابسندگي تعلق به خانواده، همسالان و مدرسه و دلبستگي به همسالان منحرف از مهمترين عوامل رفتارهای ضد اجتماعي نظیر معضل دختران فراری و خیابانی می باشد. عوامل موثر در بروز اين پديده، شامل موارد زير مي باشد:1- تنبيه و آزار نوجوانان و جوانان در خانه.2- انگيزه انتقام از والدين.3- گسيختگي، خشونت، تنش و اعتياد در خانواده.4- ناپدري يا نامادري.5- گستردگي ابعاد خانواده. 6- تبعيض و بي عدالتي در خانه7- ناآگاهي والدين از خصوصيات دوره نوجواني و بلوغ.8- فقر اقتصادي و نوع شغل والدين.9- مخالفت با ازدواج با فرد مورد علاقه.گسستگی خانواده و رفتارهای ضد اجتماعی

اسلاید 8:  1- انکار: در خانواده های از هم گسیخته، اعضای خانواده مسائل خود را انکار می کنند به همین دلیل نمی توان در حل مسائل آنان قدم برداشت.2- ارضا نشدن نیازهای اعضای خانواده: در خانواده مسأله دار، نیاز اعضای خانواده برآورده نمی شود و جو نامطلوبی بر آن حاکم است.3- فقدان انعطاف و صمیمیت: در خانواده های از هم گسیخته، صمیمیتی بین اعضا وجود ندارد لذا برای حل مسائل خود از انعطاف لازم برخوردار نیستند.آسيب هاي خانواده ازهم گسيخته:

اسلاید 9:  4- روابط نامطلوب: در خانواده های از هم گسیخته، افراد با هم در عناد و دشمنی بوده و بین آنها روابط مطلوبی وجود ندارد.5- حاکمیت مقررات خشک: در خانواده های از هم گسیخته، همه اعضای خانواده مجبور به اطاعت از دستورات رییس خانواده اند.6- جنگ قدرت و نبود آزادی: از آزادی و دموکراسی در خانواده های از هم گسیخته خبری نیست و ساختار خانواده، بر عدم اعتماد، سرزنش و انتقاد اعضاء از هم پا گرفته است.آسيب هاي خانواده ازهم گسيخته:

اسلاید 10: تأثیر طلاق در پدیده های روانی و اجتماعیانواع بزهکاری ها ، ناسازگاریها و رفتارهای ضد اجتماعی ، فحشاء و اعتیاد در میان فرزندان طلاق بیشتر است. پرخاشگری و ناسازگاری افت تحصیلی و فرار از منزل در میان فرزندان طلاق مشاهده می شود.خودکشی زن یا شوهر و حتی کودکان.کاهش میل به ازدواج در دیگر افراد خانواده به ویژه بچه های طلاق.

اسلاید 11: تأثیر طلاق در پدیده های روانی و اجتماعیایجاد آسیب های روانی و اجتماعی برای فرزندان که ناشی از اهمال و مسامحه والدین در تعلیم و تربیت آنان می باشد.ایجاد تمایلات هم جنس گرایانه در میان فرزندان پسر طلاق و اختلال در همانند سازی مردانه برای آنها.ایجاد اختلالات شخصیتی به علت عدم شکل گیری هسته مرکزی شخصیت آنان.

اسلاید 12: الگوهاي غلط تربيتي در خانواده هاي از هم گسستهبي محبتي وطرد كودك: حاصل بي محبتي و بي توجهي به كودك، ایجاد بي ارزشي و نگرش منفي نسبت به خود و پدیدار شدن احساس بی ارزشی در کودک می باشد.مراقبت هاي افراطي از كودك: افرادی وابسته و منفعل از کودک می سازد و كودكان را در آينده تحصيلي، شغلي و ازدواج با دشواري و شكست روبرو خواهد ساخت.آزادي بيش از حد يا رها شدگي كودك: آزادي نظارت شده كودك را مقيد مي سازد تا بر اساس معيارهاي اصولي و مطلق خانوادگي رفتار نمايد.نازپروردگي: به دليل عدم ارتباط صحيح والدین با يكديگر، تمام توجه آنها به فرزند معطوف شده تا از او توجه دريافت كنند.انضباط شديد و تنبيه كودك: انضباط خشك، تحميلي و يك جانبه، هيچگاه شيوه تربيتي مناسبي نبوده و از كودك يك مستبد و خودكامه خواهد ساخت.

اسلاید 13: از هم گسستگي خانواده ، در دوران ابتدايي تحصيل، تاثير عميق تري از سنين ديگر برجاي مي گذارد. حس عدم امنيت كودكان را به شدت آزار مي دهد و آنها از بازگو كردن شرايط خانواده خود احساس شرمساري دارند. حتي پس از مدتي ممكن است كه بچه ها خود را سرزنش كنند. به گونه اي كه نتايج پژوهشهاي انجام شده در زمينه ارتباط ساخت خانوادگي و رفتار انزواطلبي دانش آموزان دبستاني نشان مي دهد كه بچه هايي كه با پدر و مادرشان زندگي نمي كنند بيشتر احساس تنهايي، ترس، حقارت و نااميدي مي كنند و در تصميم گيري دچار مشكل مي شوند. ازهم گسيختگی خانواده درچه سنی بیشترین تاثیر را بر فرزندان دارد؟

اسلاید 14: دختري 19 ساله مشکلاتش را اينگونه برای کارشناس مشاوره پلیس بازگومي کند : پدرم بعد از 5-4 سال زندگي بامادرم ما را ترک کرد مادرم مدتي کارمي کرد اما چون نتوانست مخارج خانه رابدهد تن به ازدواج مجدد داد . باازدواج مادرم محبت هاي مادرم راهم ازدست دادم وباوجود برادروخواهر ناتني توجه محبت مادرم کم رنگ شد از ناپدري ام که هيچ محبتي نديدم تااينکه يک روز درراه مدرسه بافردي آشناشدم که مي گفت دوستم دارد خيلي خوشحال شدم باهم تلفني صحبت مي کرديم وگاهي هم بيرون از منزل قرار مي گذاشتيم . روزي به من پيشنهاد کرد که به جنگل برويم به اواعتماد کردم و...چند وقت از آخرين قرارمان گذشته بود ولي ديگر از او خبري نبود يک روز صبح حالم بد شد دکتررفتم که فهميدم باردارم خيلي ترسيده بودم وقتي مادرم فهميد مرااز خانه بيرون کرد و من به خانه مادربزرگم پناه بردم . مادربزرگم کارهاي من را پيگيري مي کرد به نشانه هايي که ازآن پسر داشتم خانه اش راپيدا کردم اما درخانه را زني بازکرد که ادعا مي کرد همسر اوست. آن مرد متاهل بود وقتي زن او متوجه شد که من باردارم به بهانه هاي مختلف سعي داشت مرا از خود برهاند يک روز تصميم گرفت مرا با خود به دکتر ببرد و بچه ام راسقط کند اما وقتي مادر بزرگم فهميد جلوي اين کاررا گرفت اکنون تا به دنيا امدن بچه خانه مادربزرگم زندگي مي کنم . مصادیق : شرایط نامناسب خانواده و روابط آسیب زا

اسلاید 15: نتیجه گیری:دین اسلام خانواده را نهاد مقدسی می داند و اعضای خانواده را به پاسداری از آن و رعایت حقوق یکدیگر تشویق و تاکید می نماید. بدون شک در سایه رعایت حقوق یکدیگر و انجام وظایف فردی است که محیط خانواده، محیطی سالم و بستری مناسب برای شکل گیری جامعه ای سالم خواهد بود. فرزندان قرباني خانواده نابسامان و والدين آسيب ديده هستند زیرا خانواده نابسامان به دلايل گوناگون از تعادل خارج شده است و ريشه آن به بي نظمي و عدم وجود سلامت باز مي گردد و والدين نمي توانند صلاحيت تربيت كودك را داشته باشند. لذا نظر به اهمیت اصلاح خانواده و جامعه جا دارد در زمینه ریشه یابی علل و عوامل اختلافات و راهکارهای حل آن تدابیر کارشناسانه ای اندیشیده شده و راهنمایی های لازم به جوانان داده شود.

اسلاید 16: ویژگیهای خانواده سالم تقسیم قدرت متناسب میان اعضاء وجود قوانین با ثبات و پذیرفته شده در خانوادهوجود اهداف کلی و جزئی و عمل کردن براساس این اهداف انعطاف پذیری و قابلیت سازگاری در مواجهه با بحرانهای پیش بینی نشدهتعهد اعضاء خانواده به یکدیگرقدردانی از یکدیگرگذراندن اوقات لذت بخش با یکدیگروجود الگوهای ارتباطی سازنده میان اعضاءپایبندی به عقاید معنوی و مذهبی تشویق اعضاء به رشد شخصی و حمایت بجا از یکدیگر

اسلاید 17: روش های پیشگیری:استحکام بخشيدن به بنيان خانوادگي و جلوگيري از طلاق زوجين.کمک به معيشت توده مردم ، کاهش فقر عمومي و مهار تورم.کمک به خانواده هاي آسيب ديده و برخورد با حرکات و اقدامات غير متعارف فرزندان.سالم سازی اوقات فراغت نوجوانان و استفاده از وسايل آموزشي و تفريحي به صورتي که امکان ايجاد روابط سالم بين افراد فراهم شود.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید