صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
جفت نیرو
RSS ال ا al
جسم وارد می شوند و موازی و مختلف الجهتند.
و
5 ی و را تا را اه
؟ اگر یک نیروی غیر مرکزی به جسم اثر نماید جسم هم
Cas Ie Set a STUDY ا ا ل
طلكف
صفحه 4:
۰ اور :
ات و رب ی رل ۳ So
ا
aaa alee ا ا ا ال لت
براى سنجش تمايل جرخش در آن جسم كه أنرا اصطلاحا كشتاور
و
* *: فاصله عمودینقطه لثر نبرو تامحور چر< :
عمودئتريرفاصله بيزخطوط عملكرد دو نيرو(بازوىك شتور)
مت
:] گشتاوربر حسب نیوتن متر
صفحه 5:
BP ا ا See nee ee cee is
Revere Ser se ser See Bn)
Rn eS eee EC CC SES TLD
© هر جه بازوي كشتاور بيشتر شود نيروي لازم براي جرخش
كمتر مي شود و تمايل جرخش جسم بيشتر مي شود.
ED TES BW TOE ore ee= ey eo)
داشت.
© هرجه بازوي كشتاور كوتاهتر باشد به نيروي بيشتري جهت
چرخش نیاز است و تمایل جسم براي چرخش کمتر مي شود.
ا 00000
صفحه 6:
١ يك وزنه كوجك با فاصله اي مشخص از محور جرخش
در مقايسه با وزنه بزركتر كه به همان ميزان از محور
e ا ل eh ENED ee SOT En SED MED
اگر بازوي گشتاور براي وزنه بزرگترکاهش پیدا کند
BOS ey STS Ie Oy ee
eee ye BE)
a oa |
ك كك
صفحه 7:
OPPS SD er rea!
داشتن ساعد در شكل اول نسبت
به شكل دوم به نيروي كمتري
ا
زيرا در حالت اول #كمتر است
ST) ا ا
ای
|
rope) 5 باشد
صفحه 8:
7 هنگامیکه وزنه به آرنج نزدیکتر مي شود حرکت دادن ساعد به بالا
۹ 1۳
EDS) ار er SEED EB'S)
ee Tere SE eae EEL
صفحه 9:
۱
در این شکل گشتاورها رل درا
iD rad لله
220
000 Ce)
000 er
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
نيروي وارده بر
هرا تغيير دهد.
صفحه 13:
در بدن انسان وزن هر قسمت در يك لحظه نمي تواند
تغيير كند بنابراين كشتاور يك قسمت به نيروي كرانشي
روي مرکز. ثقل مربوط مي شود که فقط مي تواند با
تغییر طول بازوي گشتاور در ارتباط با محور. چرخش
عوض شود.اين عمل با حركت دادن يك قسمت از بدن
eee Se ل ا 5
ويا دورتر از محور جرخش مي شود.
۳
صفحه 14:
صفحه 15:
وقتي يك جسم تحت تاثير جند نيرو كه هر كدام تمايل دارد آنرا در
Ct BY Deb ATES CNTES 00 ۱
Faw SOW ED ETC EE TED oe ere)
چون گشتاورها برداري هستند جمع آنها هم برداري مي باشد.
جهت جرخش كشتاورها:
لا موافق عقربه هاي ساعت:منفي
مخالف عقربه هاي ساعت:مثبت
Ter ا ل 00
صفحه 16:
ل ان
هر گاه مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه با مجموع
ee ee Le Re eee eS 0[
Cre ee eer ee
وقتي جمع گشتاورنيروهاي حول يك محور برابر صفر
eos ae ice er) ركه
م
es Mh)
e ee 2
يت
مها
Pad
صفحه 17:
wt
صفحه 18:
يك زيمناست در حال تعادل روي دارحلقه
صفحه 19:
* اگر. مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه و موافق عقربه
برابر نباشد برایند» اثر چرخش گشتاور مابین دو نيربوي
متفاوت و جهت آن در جهت نيروي بزرگتر. است.
صفحه 20:
تعریف اهرم:
حاصل نيروي گشتاور, چرخش حول يك محور مي
Papert]
اگر چرخش ها حول يك محور ثابت مورد توجه
eer Crm mee eC Rom priya) 9
۳
اهرم يى alo سخت است كه حول يى محورثابت
00 6 kSP Te) |
RCo Seer nee Cr el ee eee on
سر راه برداريم , يا يا افزايش. طول بازوي اهرم مي
. توانيم مقاومت نسبتا زيادي را جابه جا كنيم
صفحه 21:
؟عناعا عط
is one of the six simple Ane for performing
work. It consists of a rod or bar that rests and turns on a
support called a fulcrum. A force of effort is applied at
one end of the rod to lift a load placed at the other end.
A lever can help lift a weight with less effort. Prying
something loose with a crowbar is using a lever. Some
machines, such as a catapult, use a lever to hurl
-objects
صفحه 22:
۱-۱5
ao h(a eal
۱2۱2 RE te Se el ea
Se ode a ea aol A Sd
* @pply the ePPort us Par Proc the
صفحه 23:
اهرمها دو دسته اند:
اهرمهاي بيروني كه
سای ور
تلاش براي زندگي
روزمره خود از آنها
7
Pe بازكن نوشابه ٠ ميخ
, انبردست و
آهرمهای آناتومیگي که
ل م
بدن انسان همانند يك
اهرم عمل مي كند.
صفحه 24:
نیرویی راکه در اثر وزن يا وزنه عمل می کند
نیروی مقاوم , ونیروبی را که در صدد است
اهرم را به حركت درأورد نيروي مى
۳ Fore een
صفحه 25:
Flee] دستگاههاي اهرمي داراي سه نقطه مشخص
هستند . ترتیب قرارگيري یا موقعیت این سه
نقطه نسبت به یکدیگر ee De SOL
. مي کند
این نقاط شامل :
) محور ( مفاصل ٠
» محل اعمال نيروي محرك (معمولا به سر متحرك يا
ge ly Ales lel تم
* محل كاربرد نيروي مقاوم ( مركز ثقل اهرم يا استخوان
Car) لت ا ل 2 (Gee
صفحه 26:
Elements of a Lever
axis
(fulcrum)
صفحه 27:
First class
Third class
سب
صفحه 28:
Three Classes of Levers °
First-class levers — the fulcrum is in
the middle like a seesaw,crowbar, or
.balance scale
Second-class levers- the load is in the
middle like a wheel barrow, or a
-nutcracker
Third-class levers — the effort is in the
-middle like a broom or a rake
صفحه 29:
مت |
۱
| en oa
0
وا ی
Gevowd Okes Levers
DN de od cate tan een cee ee
eee co ee ee cer ee
Dhird Okes Levers
| oad the irod. @ stapler or a Peskiog rod i ot
Se صن خام جاممج مج صا وبجووينة خان عهمم () .سويضا حك لسكلا جأرروعاه ه خإن
cee alee ces
صفحه 30:
صفحه 31:
Levers |
PLE LECER GBGLOOCE EQOGBMOD FOR @ IRGT CLOGG LECER 16
صفحه 32:
ulerum
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
MA = 1
motive force
Resistance force
motive arm = resistance arm
Mechanical advantage = effort/resistance
فو
Se
صفحه 36:
۷۸ < 1
motive force
motive arm > resistance arm
force is amplified
صفحه 37:
1 > مالا
motive force
۲۱۵۸۱۷ ۵۲۳ > ۲655]۵۳66 ماق
speed is amplified
صفحه 38:
Balance 8 Range of Force
۳ motion
hs
۳
صفحه 39:
Muscles have MA <1
0.02 حور > a
motive arm)
wa
motive arm < resistance arms
صفحه 40:
حركت نقطه ها بر روي اهرم
اكَرٍ در اهرمي كه حول نقطه اتكاي خودش حركت مي
BRS ye Nasr ans eke ee Sern bers
باشند(حرکت زیاویه اي) نقطه اي که ازنقطه اتکا
دورتراست نه فقط به طور متناسب با فاصله زیادتر
ESS tee ا ا 00
حرکت کرده است.
a
صفحه 41:
برخي ابزار ورزشي هم به عنوان اهرم یا
وسیله اي > ت گستزش اهرم هاي بدن
به کار مي روند.
این ابزار اگر باعث افزایش طول دست
شوند سریعتر از خود دست حرکت
خواهند کرد.
يس هر جه طول وسيله شود سرعت
آن هم به همان نسبت افزايش مي يابد.
چوب گلف بلندتر سرعت بيشتري از
جوب كلف كوتاهتر دارد.
هر جه سر جوب به توب نزديكتر باشد
به توب با سرعت بيشتري ضربه مي
خورد.
صفحه 42:
۳
00
موثرتري
عمل مي کند .
ree. 1 Oe لاسن
ضاف زو کنشندهآدر مقانشم
a OLA
me me سس
ا ا UMA
بزند , چون در
اين شرايط , اهرم ( طول
بازو و راکت تنیس) بلندتر
ا 00000
0
صفحه 43:
بو از قبیل
7a | BOY 2
9 ديكر ورزشها ,
اهرمهاي بلند به همان
مت ایجاد نيروي
صفحه 44:
10 e tow Steep mea ney
براي انجام حرکات سریع بهتر و مطلوبتر به نظر مي
* دونده دوي 100 متر با خم کردن مفصل زانو , اهرم
Tar C Se Cr mT TCC Se ava Dip THe 1
صفحه 45:
نیاز به بازوي مقاوم کوتاه مي باشد بنابراین وزنه نزديك بدن
۳
صفحه 46:
* همجنين يك بازيكن
بيسبال نيز به
منظور پرتاب سریع
توب از طريق خم |
ا ا
ناحيه ل
ا كاري ا
بازوي اهرمي را
0
صفحه 47:
منابع:
بيومكانيك كاربردي در ورزش:پرویز كماسي
و ۱
* دانش حركات انسان در ورزش:فرزام معلميان
* بيومكانيك كاريبردي در ورزش:ريضا عليجانيان
بيومكانيك تكنيكهاي ورزشي:جیمز هي