صفحه 1:

صفحه 2:
همه ادیان هدف از امدنشان را نجات بشریت میدانند و هر کدام برای نجات نسخه ای خاص به خود پیشنهاد میکنند . مسیحیت از میان ادیان الهی مسیری پیچیده ای را برای نجات به تصوير ميكشد براى درك بهتر اين مسير ابتدا به ينج سوال اساسى ياسخ دهيد www.ngoic.ir

صفحه 3:
به اين بنج سوال اساسی پاسخ دهید؟ باید دارای چه ویژگی ای باشیم تا نجات پیدا کنیم ؟ در بدو تولد طینت ما پاک است یا گناه آلود ؟ کودکان اگر در کودکی از دنیا بروند آیا به بهشت میروند؟ خدا با مستضعفین ( افراد صالحی که صدای حقیقت به گوششان نرسیده) ادیان دیگر چه رفتاری میکند؟ قبل از داشتند آیا به بهشت میرا آمدن دین حق پیروان ادیان سابق که ایمان به پیامبر خود و عمل صالح 5 www.ngoic.ir

صفحه 4:
اکنون پاسخ اسلام را به اين سوال ها میشنویم ایمان و عمل صالح (ان الذین آمتوا و عملوا باید دارای چه ویژگی ای باشیم تا نجات پیدا کنیم ؟ الصالحات طوبی لهم حسن ماب) پاک و زیبا ( فطرت اه التی فطر الناس علیها) در بدو تولد طينت ما پاک است یا گناه آلود ؟ بهشت زیرا گناهی ندارند كودكان اكر در كودكى از دنيا بروند آيا به بهشت میروند؟ بهشت ( الا المستضعفین من ... لا یجدون حیله خدا با مستضعفین ( افراد صالحی که صدای حقیقت به فی الارض) گوششان نرسیده) ادیان دیگر چه رفتاری میکند؟ بهشت قبل از آمدن دین حق پیروان ادیان سلبق که ایمان به پیامبر خود و عمل صالح داشتند آیا به بهشت میرفتند؟ www.ngoic.ir

صفحه 5:
اكنون بايد ببينيم مسيحيت جه ياسخى به اين سوال ها ميدهد؟ درك ياسخ الهيات مسيحى به اين سوال ها ما را به فهم بهتر سيستم بيجيده نجات شناسی مسیحی رهنمون میسازد www.ngoic.ir

صفحه 6:
ایمان تنها گنله آلود پاسخ مسیحیت به سوال هاى بنج كانه ايمان و عمل صالح ياك و زيبا بهشت زیرا گنلهی ندارند باید دارای چه ویژگی ای باشیم تا نجات پیدا کنیم ؟ در بدو تولد طینت ما پاک است یا گناه آلود ؟ کودکان اگر در کودکی از دنیا پروند آیا به بهشت میروند؟ خدا با مستضعفين (اقراد صالحى كه صداى وششان نرسيده) اديان ديكر جه رفتارى 6 ن حق ييروان اديان سلبق كه ایمان 4 پیامبر خود و عمل صالح داشتند آ بهشت میرفتند؟

صفحه 7:
شاید این پاسخ ها به نظر عجیب و غير منطقى بيايند اما به راستی چرا الهیات مسیحی چنین پاسخی به سوالات فوق میدهد ؟ چه مکانیزمی الهی دانان مسیحی را ناگزیر به ارایه این پاسخ ها عجیب میکند ؟ برای پاسخ به اين سوال بايد با آموزه كناه اصلی و کفاره آشنا شويد www.ngoic.ir

صفحه 8:
یکی از اساسی ترین عقلید مسیحیت را آموزه«کناره»» یعنی نجات بشییت‌به وسیله مرگ عیسی مسیح) تشکیل می دهد. www.ngoic.ir

صفحه 9:
** در الهیات مسیحی می خوانیم بشریت در سه وضعیت جدا گانه قرار داشت. ۱. انسان قبل از گناه + خداوند انسان را آفريد و انسان در طبیعت اولیه خود پاک و خداگونه خلق شده (پیدایش :۲۷ + در اعتقاد نامه رسمی کاتولیک آمده است: این وضعیت از بدو خلقت آدم تا زمان خوردن از میوه معنوعه بود www.ngoic.ir

صفحه 10:

صفحه 11:
۲ گناه نخستین ۰ بخش دوم زندگی انسان پاسیپس از خلقت آدم شروع شد زملنی که آدم و حوا از میوه درخت ممنوعه خوردند. ابن كناه به عنوان گناه نخستین زندگی بشر را دگرگون کرد. www.ngoic.ir

صفحه 12:
این گناه و اثراتش را در دو بخش بررسی می کنیم الف: ۰ آدمپس از اينکه در باغ عدن قرار كرفت با خوردن از درخت ممنوعه مرتکب گناه شد لین نافرملنی باعث شد که در نتیجه همانند انسانی که درون چاهی سقوط کند. ۰ پولس در لین بارهمی گیید: نامه پولس به رومیان ۵: 1۲ www.ngoic.ir

صفحه 13:
اثرات گناه آدم |« مرگ: در نتیجه گناه آدم بودکه دو نوع مرگ وارد زنسگی انسان شده رقم جسارمزومانیار صا لس مرگ شد. ۵0.665 جسبن همه ۲ قهر با خدا: با گناه آدم رابطه بين خدا و بشر قطع شد و بشریت در حالت قهربا خدا وفت که پولس از قن‌به زمان دشعنی بشریت و خدا یاد می کند که خداوند از بشریت غضبناک بوذ (رومبان 44:۵ لیف اراده و فکر: گناه فهن انسان را تيره ساخت و بلعث شد ان نتولنسبه درستى فكر كنسبه همين ترقيب اراده انسان تضعيف حتى قادر به تشخيص بيمارى خود نيستيم جه برسد به مداواى آ, درآمدی بر الاهیات مسیحی ۱ www.ngoic.ir

صفحه 14:
ب : گناه آدم چه تاثبری در نسل آدم ایجاد کرد ‎٠‏ خطای آدم تنهلبه خود وی زیان وارد نکرد بلکه همه نسل او را متضرر کرد هملفند تنبیه های کروهی کمبه خاطر جرمییک نفربیک گروه را تنبيه ‎on‏ کنند. کنامیک نفر( آدم)به تملمی نسلش‌به ارث رسید و تمام بشریت فاسد شد حتی کودکلنی که تازمبه دنیاحی آیند مبرائی بر کناه آدم هستند. نظام التعليم فى العلم لاهوت ج؟ ص 78 ‏* بولس مى كويد: بس همانكونه كه نافرمانى يك نفر به محكوميت همه انجاميد ‎www.ngoic.ir

صفحه 15:
‎٠‏ آگوستین از بزرگترین متفکران مسیحی می گوید: ‏تمام ابنای بشر به علت سقوط آدم به گناه آلوده شدند. گناه ذهن انسان را تیره و تار ساخت و بلعث شد که فرد گناهکار نتولندبه درستی بیندیشد و در واقع وضعیتی که زندگی‌ها را از بدو تیلد آلوده‌ی سازد وپس از آن فیز بر ها مسلط هی شود. و گناه جزء طبیعت بشر شده است و کناه اولیه آدمیک بیماری ایثی را برای بشر حاصل کرد که‌به صورت ایثی از نسلیبه نسل دیگر منتقل‌هی شود و بشر را در اسارتی فرو برده‌که خود به خود قادر نیست از چنگال ّن رهلیی یلبد و در حقیقت از نظرمیک مفهوم حقیقی تقصیری را از نسلی-به نسل دیگر منتقل.می کند و گناه پدری بر تمام فرزندانش بار می شود. الستر مک کراث؛ در آمدی بر ‎PLAN‏ منوچی برجی, ۴۵۷ ‎

صفحه 16:
+ این کنهاثراتی برای نسل آدم به ارث كذاشت كاملا مانند يك بيمارى موروثى كه از نسلى به نسل ديكر به ارث برسد و يا همانند قدرتى اسير كننده كه آدم و نسلش را براى هميشه در اسارت نكاه داشته و يا به مانند يك جريمه اى حقوقى كه تقصير و جرم يك نفر را از قمام ب www.ngoic.ir

صفحه 17:
اکنون خدا از شریت غضب آلود است و تام نسل آدم را به جهنم میفرستند هر كسى كه به دنيا مى ايد با بارى از ميراث کناه آدم پا به جهان میگذارد ‎cyl pols‏ هم امكان نجات ندارند و تنها افرادى هستند كه در ته جاه كناه ميتوانند جراغ قوه اى باشند ولى باز در ته اين جاه هستند . هر نسلى كه به دنيا مى ايد بر بار كناه افزون ميكند هيج امیدی به نجات نیست همه و همه حتى كودكان خيز ميراث بر اين كناه هستند و میبایستد به آتش جهنم بسوزند. بشریت در وضعیت اسف باری زندگی میکند و توانایی نجات خود را نیز ندارد و حتی آنقدر اراده اش تضعیف شده که نمیتواند بنهمد که بیمار است مرگ در روج و جسم بشریت نفوذ کرده www.ngoic.ir

صفحه 18:
برای برون رفت از این بیماری ارثی و قدرت اسیر کننده و جریمه حقوقی چه اقدامی میبایست انجام داد. چگونه یتوان از آفت این مرگ روحی و جسمی؛ قهر و خشم خدا و اراده ضعیف شده و فکر بیمار وه که گناه آدم بر تمام بشریت به ارث گذاشت نجات یافت www.ngoic.ir

صفحه 19:
* از دير باز در ادبان ابتدابى رسم بر ابن بود كه براى خشنود كردن خدايان فديه اى انسانى به او تقديم ميشد انسانى معصوم وبا دخترى زيبا و کودکی معصوم را در معبد قربانى ميكردند و قلبش را به خدابان تقديم منمودند ‎٠‏ حال اين بشر سقوط كرده نباز کت ا obs

صفحه 20:
کسی می‌بایست جریمه و مجازات گناه بشر را متحمل گردد و فدای گناه بشر شود. او می‌بایست از گناه مبرا باشد تا بتواند برای گناهکاران جان بدهد. چون بشر نمی‌توانست چنین رهاننده‌ای را مهیا نماید زیرا همه از نسل آدم بودند و آلودمبه گناه » خدا به خاطر نجات انسان از لین وضعیت اسف بار نقشه ای کشیستا پسرش راکه هم ذات وی بود رلبه صورت یک انسان پفرستد و وی را در عوض گناهان بشر فدیه دهد. پولس در این باره می گوید : ‎pre‏ www.ngoic.ir

صفحه 21:
را پرداخت کند و بشره آراده و فکر بیمار کونه نجات بخشد و امكان نجاتش را مهيا سازد بابه صليب كشيده شدن مسيح آن بيمارى ارثى درمان شد و قدرت اسير كننده مغلوب شد و جريمه حقوقى برداخت شد و اكنون امكان نجات مهيا كرديد هر كسى كه به اين واقعيت ايمان بياورد نجات مى يابد و هر كس ايمان نداشته باشد امکان نجات ندارد www.ngoic.ir

صفحه 22:
پرداخته شد ودیگر نیازی به عمل صالح برای نجات نيست گناه آلود اگر قبل از مرگ تعمید نگرفته باشند به ‏ جهنم جهنم ميروند زيرا به مسيح ايمان انياوردند تا نجات يابند زيرا نجات تنها با صليب امكان بذير | جهنم باید دارای چه ویژگی ای باشیم تا نجات پیدا کنیم ‎t‏ در بدو تولد طینت ما پاک است یا گناه آلود ؟ کودکان اگر در کودکی از دنیا بروند آیا به بهشت میروند؟ خدا با مستضعفین ( افراد صالحی که صدای حقیقت به گوششان نرسیده) ادیان دیگر چه رفتاری میکند؟ قبل از آمدن دین حق پیروان ادیان سابق که ایمان به پیامبر خود و عمل صالح داشتند آیا به بیشت ۱

صفحه 23:
اکنون کسانی که به صلیب ایمان داشته باشند به بهشت و دیگران را به جهنم میروند هر کسی که به دنیا می اید با باری از مبراث گناه آدم پا به جهان میگذارد ولی با ایمان به صلیب و تعمید گناهانش پاک میشوند پیامبران هم امکان نجات نداشتند ولی با به صلیب کشیده شدن مسیح مسیح انها را از دوزخ نجات داد به بهشت رهسپار کرد همه و همه حتی کودکان نیز میراث بر این گناه هستند و میبایستد به آتش جهنم بسوزند مگر اینکه کودکی قبل از مرگ تعمید بگیرد بشريت با مکاشفه خدا متوجه بیماری خود شد و تنها با ایمان به صلیب امکان نجات دارد اکنون نه خدا تبدیل به آری و غضب خدا تبدیل به مهربانی شد www.ngoic.ir

صفحه 24:
در الهیات مسیحی میخوانيم که عیسی مسیح با به صلیب رفتن خود فدای گناهان بشر شد. اما اینکه کار صلیب دقيقا جه بود نياز به توضیح بیشتری دارد که در اینجا با سه عمل جدا كانه صليب آشنا مى شويم: www.ngoic.ir

صفحه 25:
. صلیب به عنوان قربانی آگوستین معتقد بود "هر عملی کهبا هدف متعد ساختن حلبا خدا در قالب مشارکتی مقدس صورت گیرد مستلزم تقدیم قربلنی ای واقعی است" و براساس کین نظییه ازسبه صلیب کشیده شدن مسیچبه عنولنی قربانی یاد کرد و كفت "مسيحهبا مرگ خودکه در ولفع یکلنه قربلنی حقیقی است که در راه عا تقدیم شد و هرکینه تقصبری را ازحا پاک ساخت و از میان برداشت" او برای گناهان ما قربانی داد این قربانی را از کجا آورد قربانی باک و بی و نقصی که بتولنسبه خدا تقدیم کند؟ او خود رلبه عنوان قربلنی تقدیم: زیرا قربانی دیگری نیافت" در آمدی بر الهیات سیحی ص ۴۳۲ پولس می گوید: ما به وسیله خون وی باز خرید شدیم که این همان ] گناهان است افسی ۷:۱ www.ngoic.ir

صفحه 26:
د 1ب ينك

صفحه 27:
۰ جیمیز پکر (1۹۷۴) چنین بیان می کند مرک مسیح نخست بر خدا تأثیر گذاشت زیرا از لین طییق غضب او تسکین بلفت مرگ مسیح‌به علت همین تاثیرش بر خدا بودکه توانست ر نیروهای تاریکی را منمدم سازد و محبت جستجوگر و نجاتبخش خدا را آشکاراسازد. جان کلام آنکه مسیچبا مرگ خود چیزی تقدیم خدا کرد که غرب از آن به عنوان تاوان گناه باد می کند تاوانی که بنا به شخصیت خود خدا تنها وسیله ای بود که حی توانست له" خدا را به "آری" تبدیل کند. لین تاوان راجه هر گینه که تلفی کنیم در اصل موضوع . تغييرى بسيد نمی آید عیسیبا تحمل صلیب گناهان‌ها را زدود؛ خللق حا را تسکین داد سنه» را بر زبان خدابه «آری» بدل سا- بدین گونه نجاتمان داد. در آمدی بر الاهیات مسیحی » صفحه : www.ngoic.ir

صفحه 28:
۲ صلیب به عنوان پیروزی بنابر اين نظریه : ابلیس‌به واسطه سقوط انسان مدعی هق و حقوقی بر او شده بودکه خداحی بایست ّن را محترم بشمارد وبه همین دلیل ابلیس در مسیحیت رئیس این جهان است. تنها راه خلاصی بشر از قید لین سلطه جوی اهریمنی اين بود که شیطان از حدود اختبارلتشجا فرلتر نهد در نتیجه موظف گردد از حق و حقوق خود صرف نظر کند لما چطور! اگر فردی سبى كناه در هیبت‌یک انسان معمولی و گنهکار وارد اين جهان حی شد مشکل حل.می گردید شیطان متوجه لین لمر نصى شد مگر زملنی که دیگر دیر شده بود اوبا ادعای مالکیت بر این انسان بی گناه پا از حدود و اختبارات خود فراتر می گذاشت از 7 این رو مجبور مى شد از حق خود دست بشوید. www.ngoic.ir

صفحه 29:
* کریگورنوس در لین باره تصویر قلاب و طععه رابه کار حی برد که عیسی بشر در حکم طععه و ابلیس‌به سان هبولای دریلثی طععه را می بلعد ناگاه متوجه قلاب عی شود لما دیگر دیر شده بود و کار از کار ‎Jb‏ = گذشته است و این طعمه بهاء آزادی بشریت از چنگ شیطان شد. ۰ پولس رسول می گوید: به بهای گرانی خریده شده اید. اول ترنیان ۲۰:۶ ۰ لين ایده که ابتدا توسط اوبیخی و ابرنائوسبه وجود آهد و سپس طرفداران بسیاری یافت. در لین نظریه خدا را ظاهرا فردی دغلبا www.ngoic.ir

صفحه 30:
۴ صلیب و آمرزش ۰ آنسلم قدیس در کتاب (جرا خدا انسان شد) میگوید: ‎٠‏ خدا در ابتدا انسان را پارسا آفییدتا از بیکت های خود وی را بهره هنت شدن از برکت های الهی منوطبه اطلعت کلمل انسان از خدا بود و انسان اولیه و نقصی که لین گنه در طبیعت پشربه وجود آ ورد قادر نبود مين الال آورد (در نتیجه از برکت های خدا محروم ماند و در غضب خدا داخل شد) خدا بايد راهی برای اصلاح این وضعیت می جست اصلاح در صورتی مقدور بود که تاولنی (کفاره ای) برای لین گناه انسان‌به هیچ وجه قادرسبه پرداخت این تاوان نبود زیرا یک (انسان- خدا) هم در مقام خدا توانلیی لازم برای پرداخت < هم در مقام انسان مکلفسبه پرداخت لین تاوان است. از می آید تا تاوان و خسارت لازم برای این گناه برداخت شود. ‎ ‎ ‎www.ngoic.ir

صفحه 31:
۰ بلید توجه داشت‌که گناه( آدمکبه عنوان اهلنت‌به خدا تصور میشود و چون بزرگی این اهانت به اندازه بزیگی کسی است‌که به او اهانت عی شود لذا انجام تیبه ومیا پرداختیک قربلنی نلقص به عنوان فدیه گناه نمی توانست تاوان بزرگی تن باشد و نیازبه یک فدیه کامل بود. ۰ میلف کتاب معجم الاهوت حی نویسد: خدایند نسی پذیرفت که زندلنی [بشییت] را آزاد سازد مگریبه لین شرط که ضرونکند وعیسی مسیح بهای لازم را به خداوند پرداخت ۰ كارل بارت از بزر گتوین متفکران پروتستان از لین مساله چنین 2 می کند "داوری که به جای ما داوری شد " ۱ اصول قطعی اعتقادات کلیساء کارل بارت ج ۴ بخش اول قسمت ۵۱ ۵ www.ngoic.ir

صفحه 32:
خلاصه آنجه تا کنون خواندیم ۰ آدم در خلقت اولیه باک آفریده شد ۰ ولی با گناه» آدم خلقت اولیه را از دست داد و دچار مرگ روحی و ‎ae‏ 3 جسمی شد و در حللت قهربا خدا قرار گرفت و اراده و فکرش تضعیف شد و لین آثارسبه عنوان بیماری مورئی و سندی حقوقی و اسارتی فراگیر دامنگیر نسل بشر شد ۰ برای برون رفت انسان از چنین وضعیب نیازمند پرداخت کفاره و فدیه ای بودیم ۰ خدا برای نجات بشر از چنین وضعیتی پسر و هم ذلتش را حا فرستاد.تلبه صلیب کشیده شود وبا لین کار قربانی و بهای جهت آمرزش و بخشش بشریت داده شود. اهوم بر

صفحه 33:
در قسمت قبل مبانی آموزه نجات مسیحی را بررسی کرایم ولی هنوز در این خصوص مسایلی مانده که باید بدان پاسخ دلذه شود به عنوان نمونه آدمیان برای برخورداری از نجاتی که از طریق مرگ مسیح بر صليب آشکار و فراهم می گردد چه باید بکند؟ برای پاسخ به این سئوال مناسب است به مناقشه عظیمی که . بین پلاگیوس و آگوستین دو متفکر بزرگ قرن پنجم میلادی . در ياسخ حمين سوال اشاره كنيم - www.ngoic.ir

صفحه 34:
‎٠‏ مناقشه عظیصی بین بلاگیوس و آگوستین دو متفکر بزرگ قرن پنجم میلادی در رابطه با كناة نخستین و آموزه های مرتبط با آن در گرفت. ‎ ‎ee | www.ngoic.ir ‎

صفحه 35:
آگوستین معتقد بود که بعداز گناه آدم اراده انسان لطمه دید و مافند ترازوئی که کفه بدی هلیش سنگینی هی کند متملیل به بدی شد. کناه ذهن انسان را تیره ساخته و بلعث شده انسان نتولنسبه درستی فکر کند. ما انسانها برای نجات خود از آغازستا پایان متکیسبه خداييم و طبیعت انسان ضعیف و ناتوان و گمراه شده و برای نجات محتاج فیض خدایيم و فيض عبارت است توجمبی حد و حصر خدلبی آنکه استحقاقش را داشته باشد و فیض کمک و استعانت الهی است که درون ما را دگرگون می کند. انسان بر اساس فیض پارسا شمرده می شود حتی اعمال نيك او نتيجه کاری است که خدا در طبیعت ‎pits‏ سقوط کرده انجام داده و « چیزی که در نهایت به نجات انسان منتهی می شود هدیه خداست. www.ngoic.ir

صفحه 36:
لما بلاكيوس اراده انسان را ملنند دو کفه برابر ترازوصی دانست و به هيج وجه نمی پذیرفت که طبیعت و اراده انسان معیوب شده و لذا انسان در قبال اعمالش مسئول است . انسان توانلیی بهبود وضعیت خود را دارد و کناه نیعی سرکشی در برابر خداست و انسان باید بی گناه باشد. انسان بر اساس استحقاق خويش بارسا شمرده مى شود و اعمال نیکوی انسان نتیجه اراده خود وی است و نجات در مسیح صرفا . به معناى نجات با بيروى از الكوى مسيح است. : درآمدی بر الهیات سیحی ص ۵۰۲ - ۵۰۵ 7 ‎FHAGIUS‏ 3 ی مس ‎www.ngoic.ir‏ یز مر یز

صفحه 37:
۰ البته نظریات پلاگیوس در (0۴۱۸) محکوم وبه اصرار آگوستین از سمت خم خلع شد و بدون سر و صدا مفقود گردید. Pes ‏وپس از تن بودکه نظریات آگوستینبا اندکی تغیبر مورد پذیرش کلیسا قرار گرفت‎ ٠ ‏نهضت اصلاحات نظریات آگوستین را کاملا پذیرفت.‎

صفحه 38:
نکرش انتقادی به اموزه فدا ۲ www.ngoic.ir

صفحه 39:
دکترین فدا و گناه اصلی از ابتدا مورد اعتراض دانش وران مسیحی قرار گرفت یکی از کسانی که مهمترین اعتراض ها را به این اموزه وارد اورد پلاگیوس بود در قرون وسطا به علت فضای تاریک کمتر به اموزه گناه اصلی پرداخته شد و بیشترین اعتراضات را در این قرون از بیتر ابلار میشنویم اما با ظهور عصر روشنگری و کنار رفتن پرده های تاریک قرون وسطا اموزه کفاره مورد انتقاد قرار گرفت و مفاهیمی چون قربانی ای که به نوعی بر خدا تاثیر میگذارد و با این اندیشه که مسیح مرد تا تاوان گناه ما را ببردازد و رضایت خدا را جلب کند کاملا مردود شمرده شد با برخی از انتقادات وارده به این آموزه آشنا میشویم www.ngoic.ir

صفحه 40:
سند اموزه فدا اعتقاد فدا بر اساس آموزه گناه نخستین(خوردن آدم از میوه ممنوعه) بنا شده است است وقتی به عهد جدید نگاه میکنیم در اناجیل اشاره صربحی به آموزه گناه نخستین نمیبینیم و تنها در نامه های پولس است که به آموزه گناه نخستین برخورد میکنیم چگونه همه انبیا و عیسی مسیح و حواریون و رسولان از چنین اموزه ای با این اهمیت غفلت کردند و یک باره پولس آن را به خاطر آورد . ۱0۵ بر

صفحه 41:
و مشخص نیست چگونه این همه انب الهی از چنین مساله مهمی غفلت 1 ورزیدند و خود مسيح هم در هيج یک از آموزه هایش اشاره ای به سرایت گناه آدم به فرزندانش نمیکند و حتی حواربون هم از مساله با این اهمیت که رکن اساسی مسیحیت به شمار میرود غفلت کردند و یک باره پولس که نه حواری بوده و نه شاگردی حواری ای را کرده آن را به خاطر می اورد و و مینویسد : به خاطر یک نفر گناه وارد جهان شد www.ngoic.ir

صفحه 42:
بسیاری از نو اندیشان مسیحی بر این باورند که اموزه گناه نخستین حتی ‎ch. > ahah os ge‏ ۱۵,۱ تصور گتاه اولیه بطور روشن و صریح در انجیل بیان نشده است و تنها چیزی که در گفتار های پولس وجود دارد سخنانی دو پهلو و مبهم است و این آگوستین قدیس بود که با سو استفاده از این جملات مبهم دکترین گناه اصلی را پایه گذاری نمود و ريشه آن دین سابق آگوستین یعنی مانوی و سابقه گناه آلود وی قبل از ایمان به مسیحیت میباشد.

صفحه 43:
کودکان گنه کار ‎٠‏ نظریه پردازان دکترین کفاره بر اين باور بودند که هر کودکی که ‎ ‏شود تا مشمول نجات واقع گردد و اگر نوزادی قبل از تعمید بمیرد در عذاب الهی خواهد بود. جون میراث بر گناهی است که پدر بزرگش آدم انجام داد. آگوستین معنقد است که نوزادانی که بدون تعمید از دنیا میروند به خاطر گناه اصلی به جهنم میروند پدرا 3 ‎ ‏۰ كليسا فيزاز اين نظريه تبعيت كردفد - ‎٠‏ توماس آكويناس نظريه متعادلى را در اين باره ابراز كرد و كودكانى كه تعميد ذكرفته اند به بهشت نمير ون متوسطى بين بهشت و جهنم به نام برزخ ‎Summa Theologica Question fA, Article ¥‏ ‎ ‎www.ngoic.ir

صفحه 44:
۰ و در بینیه شورای کارتاژ آمده است : www.ngoic.ir

صفحه 45:
روشنگران مسیحی بر این اموزه سخت تاختند ‎COT IE‏ ازمتفکران نو اندیش میپرسند: و چگونه خدای عادل کودکان بی گناه را به آتش میسوزاند در حالی که هیچ گناهی مرتكب نشدند جاستین شهید نیز معتقد بود اگ رآدمی هنگامه تولد ناقص و بد افریده میشود دیگر مستحق مجازات نیست - www.ngoic.ir

صفحه 46:
عدالت خدا در دکترین فدا با این مساله روبرو خواهیم بود که بشریت به واسطه گناه آدم عدالت ذاتی خودشی )9۳۱۰۳۰3 ‎9٩‏ تال و نات قراز نداره و جریمه 5 ۳۰7 دوش ‎os‏ بت میگوید: ‏ف ‎ay‏ ‏جان كالون معتقد است سن ل رن ‎i‏ ‏تمام اجزاى بدن ما نفوذ كرده . و اول ما را مشمول خشم خداوند كرداد هاى زشت وادار ميكند. ‎ ‎www.ngoic.ir

صفحه 47:
روشنگران مسیحی این اموزه را مورد انتقاد قرار دادند : پلاگیوس‌می گفت: این کفر گوثی است. این مستلزم این است که خدا محکومیت ما را میخواهد نه نجات ما را خدا به هیچ غیر ممکنی دستور نداده است. زیرا خدا عادل است و کسی را به سبب آنچه نمیتواند رعایت کند محکوم نمیکند. 1 ن شهيد همجنين ميكويد "اكر انسان بد آفريده شده بود نميشه ‏ ۲ 3 مجازاتی برای وی در نظر گرفت زیرا وی کار دیگری جز آنچه کرده ; است نمیتوانسته انجام دهد ۰ وینکی پراتنی میگوید ")گر وجود انسان را مساوی با گناه کار بودن بدانیم میبایست خدا را مسئول اين www.ngoic.ir

صفحه 48:
به شوشتر زدند گردن مسگری آنسلم میگوید از این رو مسیح به صورت انسان در میآید تا تاوان و خسارت لازم برای این گناه پرداخت شود پیتر آبلار از متفکرین بزرک مسیحی در تفسیر رساله رومیان آموزه سنتی کلیسا مبنی بر کفاره شدن مسیح برای گناهان بشر را زیر سوال برد.او میگفت: «حقیقتا ضرورت ريخته شدن خون فردی بی گناه به عنوان بهای یک چیز و اينکه قربانی شدن فرد بی گناهی باعث رضایت خاطر گردد » چقدر بی رحمانه و شریرانه به نظر می رسد.چقدر تصور این امر مشکل است که خدا با مرگ فرزند خود آنقدر موافق باشد که بواسطه آن با کل جهان مصالحه کندا - تاریخ تفکر مسیحی »ص ۱۸۴ www.ngoic.ir

صفحه 49:
عقیده فدیه دادن برای گناه توسط ریچارد دا کنیز نیز مورد انتقاد قرار كرفت وى میگفت زمینه هایی که تصور میشود خدا برای آشتی دادن با انسان نیاز به آزار و مرگ عیسی مسیح داشت رفتاری زشت شمرده میشود و اگر خدا میخواست گناهان ما را ببخشد چرا بدون این همه دردسر این کار را نکرد ؟ چه کسی میخواست تا بر خدا تأثیر بگذارد - www.ngoic.ir

صفحه 50:
پیامبران جهنمی مک گراث میگوید آنچه سیحیت را از دیگر ادیان در مورد نجات متفاوت میکند دو چیز است اول آنكه مسيحيان نجات را در كرو زندگی و مرگ عیسی مسیح میدانند و دوم اينکه خود این نجات در سنت مسیحی باز توسط عیسی مسیح شکل میگیرد بنا بر این اگر مسیح به وجود آورنده نجات باشد و تا قبل از سیح نجاتی بر قرار نبوده سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که بشریت ما بین حضرت آدم و عیسی مسیح پس از مرگ درچه وضعیتی به سر می بردند چنانچه در رساله پولس به افسمیان آمده : او بخشید بعضی از رسولان و بعضی از انبیا و...(افسیان ۱۳-۹:۴) www.ngoic.ir

صفحه 51:
چکونه میتوان پذیرفت که همه انبیا و صالحین که در طول تاريخ آمدند میبایست به جهنم بروند لوئیس لوفیلن از نوبسندگان مخالف دکترین فدا میپرسد کتاب مقدس افرادی را به ما معرفی میکند که قبل از آمدن مسیح نیز بی گناه بودند چگونه گناه اصلی همه را آلوده ساخت ولی به تعبیر عهد عتیق هنوز انسان هایی پاک و وارسته وجود داشت www.ngoic.ir

صفحه 52:

صفحه 53:
فیض و جبر گرایی ۰ اگر ایمان تنها شرط نجات است و عمل هیچ نقشی در نجات ما ندارد پس ما باید چه کنیم که نجات پیدا کنیم زیرا خود ایمان آوردن هم میتواند یک عمل محسوب شود اوگوستین پاسخ میدهد فیض هدیه است نه پاداش و اگر فیض پاداش بود انسانها میتوانستند با اعمال نیک ان را خریداری کنند و اعمال انسانی هیچ نقشی در اعطا فیض ندارد زیرا فیض هدیه رایگان خداست به هر کس که او بخواهد و خدا ازاد است اين فیض را به هر کسی بدهد و از هر کسی دریغ کند و همه افراد بشر الوده اند و هلاکت برایشان مقدر شده و تنها کسانی نجات میابند که خدا انا را بر گزیده و برای نجات مقدر کرده www.ngoic.ir

صفحه 54:
‎٠‏ و به ادهای راهب بندیکتی به نام گودسکالک خدا برخی را برای هلاکت ابدی مقدر کرده - ‏۰ ژان کالون یکی از مصلحان بزرگ کلیسا معتقد بود حکم ابدی خدا که بر اساس آن تعیین کرد چه کسی نجات مییابد و چه کسی هلاک میشود زیرا خدا همه را یکسان خلق نمیکند برخی را برای نجات و برخی را برای هلاک ابدی می افریند و جبر مبنای برگزیدگی و به تب أن پارسا شمردگی و تقدیس فرد است و سپس میگوید" اذعان دارم که این حکم هولناک است"

صفحه 55:
‎٠‏ روشنگران مسیحی سخت بر این آموزه تاختند انتقادات خود را بر این اموزه وارد ساختند ‏۰ _ پلاگیوس میگوید" ا زآنجا که ما اثبات کردیم هر موجودی میتواند به سمت خوبی و یا بدی برود بنابراین نظریه وجود سرشت خوب مبنی بر اینکه نمیتواند بدی کند را نیز نمیپذ‌یریم به نظر نمیرسد که ما به وسیله وجود اجبار خوبی يا بدی بکنیم و در هر حال ما اکثرا اعمالمان را بر اساس اراده آزاد انجام میدهیم ‎ ‎ ‎ ‏ن شهید میگوید : " هر کس که به نوعی خوب يا بد است ذ این وضعیت را تقصیر خداوند بياندازد بلکه هر چه که برای انسان می افتد ناشی از اراده مستقیم خود اوست . ‎www.ngoic.ir

صفحه 56:
اخلاق اجتماعی و گناه اولیه ‎cif ۰‏ اندیشه که طبیعت بشر فاسد و تباه گشته است - اندیشه ای که آموزه _ | : مسیحی گناه اولیه بیانگر آن بود - در نظر جنبش روشنگران مسیحی سختا ناپسند مینمود ‏۰ ولتر و ژان ژاک روسو نیز دو اندیشمند عصر روشنگری بودند که بر این آموزه خرده گرفتند که گناه اولیه انسان را نسبت به توانايى هايش بد بين میسازد» مانع رشد و توسعه اجتماعى و سياسى است و هزركى و بی بند وباری را ترویج ميكند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏یکی از طرفداران بلاگیوس میگوبد "افرادی که معنقد به غیر قابل پیش ‎ee wee eae‏ اغین در کر ‎www.ngoic.ir

صفحه 57:
ولتر و ژان ژاک روسو نیز دو اندیشمند عصر روشنگری بودند که بر این آموزه خرده گرفتند که گناه اولیه انسان را نسبت به توانایی هایش بد بین میسازد» مانع رشد و توسعه اجتماعی و سیاسی است و هزرگی و بی بند وباری را ترویج میکند. www.ngoic.ir

صفحه 58:
* پیشینه آموزه گناه اصلی و کفاره در ادیان ابتدابی www.ngoic.ir

صفحه 59:
اسطوره گناهکار بودن همه بشریت و اسطوره فدا شدن یک نفر برای پرداخت تاوان گناه تمام بشریت از دير باز در اساطير ادیان ابتدایی و بت پرست وجود داشته و در این ادیان خدایان فدا مشدند تا بشریت را از وضعیت فلاکت بار نجات دهند و همچنین دختران زیبا و کودکان بی گناه و با اسران و برگان به پای الهه ها قربانی میشدند و قلبشان تقدیم بت ها ميشد تا خشم خدایان را فرو نشانند و قبل از مسیح ۱۶ نفر دیگر هم بودند که مدعی بودند که ذات خدایی دارند و امده اند تا برای گناهان بشر فدا شوند www.ngoic.ir

صفحه 60:
و هنکامی ۳ سر ل اي مایت در میان بت. پرستان مشغول شدند برای جذب حداکثری برخی از آموزه های ابتدایی اين آیین ها را وارد اندیشه های جهان مسیحیت کردند به اعتقاد ویل دورانت : ((مسیحیت بت پرستی را نابود نکرد ؛ بلکه آنرا مورد اقتباس قرار داد.)) لتاب تاریخ مسیحیت اثر ادوارد گیبون میخوانیم: ((اگر بت پرستی مغلوب مسیحیت شد » مسیحیت نیز به همان میزان به بت پرستی آلوده گشت.»و برخی از آموزه های بت پرستی وارد آیین ‎eee‏ شد

صفحه 61:
‎Sale es Sete on ae‏ لک ‎ ‎www.ngoic.ir

صفحه 62:
میترا ميترا در شب يلدا از دل سنكى يا به عرصه وجود ميكذارد ميترا كاو مقدس را در حال جرا دستكير مى كند و بر شانه مىاندازد و به غار خود می‌برد پس از رسیدن به غار» ميترا كاو را بر زمين مىزند و بر پشت آن می‌نشیند و چاقوی خود را بر کتف گاو فرو می‌کند در آخرین روز زندگی زمینی میترا؛ او در ضیافتی شرکت می‌کند و خون كاوء كوشت اوء نان و شراب می‌خورد. اين ضیافت درون غاری انجام می‌شود.شل خدای خورشيد در ضیافت شرکت می‌کند بعد از ضیافت میترا سوار ارایه خورشید شده و به آسمان عروج مى كند www.ngoic.ir

صفحه 63:
ایندرا در اساطیر هندی پادشاه خدایان و خدای آب و طوفان و جنگ است _[ . فصلی از کتاب ریگ ودا به نام اوست. مردم باستانی نبال در تصاویر ۰ ( آیینیشان تصویر خدایی ایندرا را میکشند که بر صلیب مصلوب شده است ‎mK‏ اندرادا کروزیوس اولین اروپایی است که وارد سرزمین مرتفع و دور دست تبت شد در خاطراتش مینویسد مردم این نواحی خدایی به نام " ایندرا" دارند که معتقدند خونش بر صلیب ریخته شد تا بار گناهان بشریت را بردارد وی در ۶۲۲ سال قبل از میلاد بر روی درختی به صلیب کشیده میشود 1 www.ngoic.ir

صفحه 64:
ايشان فر به حت ادن غود يه ام ست (خداى حشعسالى ) كشته تنو جسد شوهر مقتول خويش اوزيريس را با زحمت فراوان به دست آورد بود» به خونخواهی پدر با عموی خود جنگید و با آنکه یک چشم خود را از دست داد بر عمو پیروز شد و او را اسیر کرد و نزد مادر خويش ایزیس آورد. ایزیس برادر شوهر خود را بخشید. آنگاه هوروس قطعات جسد پدر را به یکدیگر پیوند داد و به کمک خدای حکمت زنده کرد. اوزیریس از آن پس ؛ در جهان نماند و اين عالم را به فرزندش هوروس سپرده به جهان زیر زمين رفت و فرمانروای مرد شد. www.ngoic.ir

صفحه 65:
۰ مصریان قدیم نیز پسر بچه ای را به قربانگاه تقدیم ميكردند در بين راه وی راشکنجه و آزار میدادند و بر سرش دسته گلی میگذاشتند و سپس وی را در درگاه« الاهه اوزیروس»قربانی میکردند تا از شر بدیها نجات يابند

صفحه 66:
بونان ۰ یونان باستان بر اين باور بودند زئوس در عصر افرینش انسان‌ها» پرومتلوس را برگزید تا همه چیز را به انسان بدهد جز آتش را پرومتئوس مورد اعتماد اين کار را کرد و بسیاری از سائل آدمیان را برطرف کرد او به انسان‌ها عشق می‌ورزید و نمی‌توانست ناراحتی و رنج آن‌ها را بیند به همین علت به دور از چشم زئوس آتش را به انسان داد. وقتی خبر به زئوس رسید او را بر سر قله ‎SE‏ در قفقاز برد و بست و او را به جزای اعمال خود رساند هر روز عقابی می آمد و جگر او را می‌خورد و شب جگر از نو می‌رویید زئوس ‎ob‏ ترفندی از وی انتقام میگیرد دکتر ساوئویل میگوید وی جانش را در راه غضب خدا برای نجات| بت داد www.ngoic.ir

صفحه 67:
مکزیک كواكزالكوته» شخصیتی تاریخی و از اساطیر و خدایان مکزیک است که ۱, حدود ۸۵۷۸سال قبل از میلاد میزیسته است. او در آخر عمر به صلیب کشیده می شود تا درد های بشر تسکین یابد . تصاویر او در منقوشات باستانی مکزیک موجود است . در متون باستانی مکزیکی علاوه بر داستان مصلوب شدن» اطلاعاتی در مورد مرگ» تدفین» نزول به جهنم و حتى باز کشت وی در روز سوم نیز به چشم می خورد. او از مادری به نام چیمالمان متولد شد و دارای اشتراکات زیادی با مسیح است از جمله چهل روز روزه» سوار شدن بر الاغ» تطمیر در معید؛ فسل تعمید؛ فراموش کردن کناهان دیکران» آغشته شدن به روفن.. کینکسبو رک (یک نویسنده مسیحی )با تعجب از این اشتراکات می ‏ . . نویسد: «اين موارد جالب و رمز آمیز است»

صفحه 68:
۰ شارل در این باره میگوید ‎we‏ ۰ بزرگان کلیسا از پولس تا آگوستین يعنى از قرن اول تا قرن پنجم لسن ‎Cy‏ ‏میلادی» نسبت به این شباهتها بی اطلاع نبوده اند... آنان اظهار میداشتند که شیطان خواهان شباهت یافتن با مسیح بوده است و به همین خاطر مشرکان را واداشته تا این عقاید و شعایر را ببذيرند. اما اين ادعا در عصر حاضر قابل دفاع نیست... طرسوس ( محل تولد پولس) اعتقاداتی مشابه اعتقادات مردم فریجیه در مورد اتیس, مردم بابل در مورد تموزه مردم شام در مورد ادونیس؛ مردم مصر در مورد اوزیریس و سایر خدایان آن ان . طرسوس در نزدیکی فر یج شت و ارتباط داثمی با فینیقیه و مصر داشت. www.ngoic.ir

رایگان