علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

گندم از گندم بروید جو ز جو (اعجاز قرآن)

صفحه 1:
م ا زگنمم برویر بو از مو م۵ م ۳ ۳1

صفحه 2:
مقدمه اعجاز از مهمترین ویژگی های قرآن کریم که معجزه پیامبر است یک دلیل اعجاز قرآن تحدی (مبارزه طلبی ) کفار ادعا نموده بودند که قرآن قول خدا و وحیانی نیست بلکه ساخته ايم اكر بخواهيم مثل آنها را ميكييم اينها همان افسانه بر ادعاى خود صادقيد شما نيز همانند اين قرآن و هتكامى كه آيات بر آنها خوائده مى شوق مى كويشد كني پیشینیان است.خداوند متعال در مقابله آنها ميكويد اكر ری سوره انفال آیه ۳۱

صفحه 3:
اگر راست میگویید سخنی مانند آن بياوريد سوره طور یه ۳۴ اعراب آن زمان فصیح و بليغ بودند اما نتوانستند مثل آن را بیورند. خداوند متعال چون در هيج یک از مراحل تحدی یک سوره و آیه مانند قرآن نتوانستند بیاورند فرمود: & تس و بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند نمی توانتد آن را بیاورند هرچند که یکدیگر را یاری دهند. و يه ا

صفحه 4:
تحار رای ۱- اعجاز بیانی ( فصاحت و بلاغت ) ۲- اعجاز در نظم و آهنگ قرآن ۳- اعجاز عودی ۴- اعجاز علمی ۵- اعجاز غيبى ( اخبار گذشتگان - اخبار زمان نرول - پیش گوئی ها ) ۶- اعجاز در معارف والای قرآن ( وسعت معارف - عقلانی و فطرتی بودن ) این اعجاز نشان دهنده این است که قرآن از طرف خداوند عظیم و رحیم که سرچشمه همه قدرتها و رحمت هاست میباشد اف ۷۷۲۳ 7

صفحه 5:
گندم از گندم بروید مقدمه ۱ کی از -تایی مهم فرآن انل است که آنچه در نهایت به اسان می رسد نتیجه صمل و کرد آوست آگروهی را خداوند هدایت چون خوددر جست و جوی هدایت بوده لند و گروهی سزاوار گمراهی و عذاب هستند زيرا خود با بيروى از شياطين و دوستى با آنها زمينه ساز اين كمراهى و عذاب شده | ند . هَدَيْنَاه ‎Jani‏ مّا شاکرا وا نا ما راه راست را به او (انسان ) نشان دادیم یا شاکر و سپاسگزار خواهد بود یا ناسپاسی خواهد کرد. 4 سوره انسان آیه ۳ این آیهبانگراختیار در انسان

صفحه 6:
به راستی آمده است نزد شما رهنمودهایی از پروردگارتان پس هرکه بینا كشت به سود خودش و هرکه کوری پیشه كرد به زیان خودش و من بر شما نگبان نیستم,طبق اين آيه نیز انسان موجودی مختار شناخته شده که درستی یا نادرستی عملش نتیجه مستقیم برای خودش است سوره انعام آیه ۱۰۴

صفحه 7:
اختیار حقیقی وجدانی و مشهود هیچ یک از مخلوقات قدرت انتخاب یک عمل خاص از میان چندین رفتار ممکن را ندارند و این فقط انسان است که همواره در برابر چندین کار و چندین راه مختلف قرار می گیرد واز آنها یکی را بر میگزیند. مولوی این حقیقت را در قالب یک مثال اینگونهیادآوری میکند آن یکی برفت بالای در صاحب باغ آمد و گفت ای دنی از خدا شرمت بگو چه میکنی؟ گفت از باغ خدا بنده خدا ‏ میخورد خرما که حق کردش عطا پس ببستش سخت آن دم بر درخت میزدش بر پشت و پهلو چوب سخت گفت آخر از خدا شرمی بدار مى کشی كنت كر جوب اين بنذة اش ميزند بر بشت ديكر بنذة أش. چوب حق و پشت و پهلو آن او من غلام و آلت او كفت توبه کردم از جبر ای عیار اختیر است اختیار است اختیاز ت میفشاند او میوه را دزدانه سخت بنده را زارزار

صفحه 8:
تشانه های فراوان در زندگی روز مره خود با وجود روشن بود ا أل تفکر و تصمیم : بر ساعات و مراحل مختلف زندگی وقتی در مورد چند راه و چند مسئله تفکر و تصمیم میگيريم نشان دهنده ا+ 8 احسلان رشايت ‎ee ene es ee‏ كه داريم ان دهنده آن است كه آن كار را از خود و نتيجه اراده و تصميم عاقلانه خود مى دانيم و احساس پشیمانی هم در اثر اشتباه تشان دهنده اختیار خودمان است. ار است. مثنوی مولوی ۱ گر نبودی اختیار این شرم چیست ۲ این دریغ وخجلت وآرزم چیست وآن پشیمانی که خوردیزان بدی زاختیار خویش گشتی مهتدی

صفحه 9:
فواید توجه به اختیار : پندار سازنده به اختیار : اند داشتن استعداد فکری کسی دارد ولی بدان توجه نکرده و مدفون می سازد. اختیار هم همانطور است میان کسی که نعمت اختیرآزادی خود را شناخته و آن را اور درد و کمی که ميق رت و رات وتا حو راید نار فته می تاره تفاوت بسیار است انسانی که أختيار خود را باور كرده و به آن معتقد است احساس هويت و از خود باورى بالا و در قبال کارهای خود احساس مسئوليت مى كند تصميم هاى اشتباه خود را مى يذيرد و درصدد جبران بر مى آيد. در نقطه مقابل برخى انديشه هاى باطل رواج جبرگرلیی رواج جبر كرايى مانند ويروس فلج . تحر . سازندكى و نشاط را از خود و جامعه ميكيرد و فرصت را براى زوركويان فراهم ميسازد. يندار و يرانكر ديكر :كسانى كه اختيار را به معنای آزادی مطلق میدانند و با نادیده گرفتن قانون منديهاى حاكم بر جهان دنبال ارضاى ميل و هوسهاى خود هستند. DOLLY / ‏كت‎ Ae

صفحه 10:
. محدوده اختیار انسان خاند هر او ی ار ان تست تعترك و بويايى اوست و با نگاهی عمیق تر میبیند که خداوند با چه زیبایی رابطه میان قدرت اختيار انسان و نظام جهان سامان داده به گونه ای که نه تنها این نظام سد راه او نشود بلکه زمینه سازعروج و صعود وى به قله هاى كمال كردد.تاريخ علم نشان میدهد که همین نظام قانونمند به انسان امكان داده تا دروازه هاى علم را بكشايد.يهنه دريا را بشكافد . اعماق اقیانوس را بجويد و فضاى كهكشان را در نوردد. توجه کنیم که ما در چهار چوب قوانين حاكم بر هستى حق انتخاب داريم مثلا آسمان در هر شرايطى رام انسان نيست فقط در صورتى رام و مسخر انسان مى شود كه آدم ویژگیها و قانونمندیهای آنها را بشناسد و متناسب با آن ویژگیها ایزارهایی مانند هواپیما و كشتى تهیه کند و بتماند در آسمانها و دریا ها سیر کند: قَدْ خَلَتْ من قَبْلكُمْ سنن فسيرُوأ فى الأَرْضٍ فَائظرُوا كيف كان oe Seiki dae پیشینیان شما سنت ها گذشت پس در زمین حرکت کنید و ببينيد عاقبت تكذيب کنندگان چگونه است َه سوره آل عمران آیه :۱۲۷

صفحه 11:
دَادُوا انا وَلَهُمُّ عَذَابٌ مّهِينٌ آنان كه كفر بيشه كردند تصور نكتند اكر به آنها مهلت (بدكارى) ميدهيم به نفع آنهاست فقط به اين خاطر به آنها مهلت مى دهيم كه بر گناهان خود بیفزایند در حالی که عذابی خوارکننده برای آنهاست. سوره آل عران آیه ۱۷۸ آنان كه راه باطل را بر میگزینند و با حق عناد و دشمنی میکنند خداوند به آنها مهلت و فرصت زندگی میدهد ولی آنها این فرصت را بوسیله غوطه ور شدن در تاریکیها قرار می دهد به طوری که اگر در اندک امیدی وجود داشت که نور حقی در دل آنها بتابد به تدریج چنین امیدی بر باد رفته و به شقاوت ایدی گرفتار خواهد شد.در حقیقت مهلت ها و امکانات با اختیار و اراده خودشان به صورت بلای الهی جلوه گر شده و با اصرار خود بیشتر در فساد فرو میرود و قدم به قدم از انسانیت فاصله میگیرند و به سوی هلاکت ابدی نزدیک تر ميشوند. DOLLY (fee Ae

صفحه 12:
کسی که کار نیک انجام میدهد پس یرای او ده برابرپاداش داده ميشود و کسی که کار بدی انجام میدهد جزا داده تمیشود مگر به اندزه آن به آنها ظلم نمیشود. سوره انعام آیه ۱۶۰ تفسیر آیه : با انکه بر اساس عدل ۰ خداوند باید به همه بندگان بر اساس میزان اعمالشان پاداش یا جزا دهند اما از انجا که خداوند با فضل خود با بندگان رفتار میکنند کار نیک را چند برابر و کار بد را فقط به اندازه خودش جزا و پاداش میدهد.

صفحه 13:
خلاصه و نتیجه گیری : از هردستی بدهی از همان دست میگیری نیکی یا بدی در سرنوشت : رهنمودهای پیشوایان دين به ما می آموزد که زندگی ما به شدت تحت تاثیر رفتارهای ماست . هر کاری انجام دهیم مثل کشاورزی است که از کشتی در زمین خود بکارد اگر کندم بکارد گندم برداشت می کند نه جو و اگر جو بکارد جو برداشت می کند نه گندم اگر خوبی کنیم خوبی و نیکی و خوشحالی و خوشبختی و موفقیت برداشت می کنیم خیلی از ه به موفقيت مى رسد یک شغل خوب . یک زندگی خوب در همین دنیا مى شود و یا کسی که اخلاق خوب داشته باشد افراد بیشتری با او خوب 8 مقابل فرد بد اخلاق اگر بدی و بد اخلاقی بکاریم همان را برداشت می کنیم و به هيج كس و ستمی نمیشود و خداوند برای کار خوب چندین برابر پاداش میدهد. ال نیکو کاری یا گناه از جمله ‎alge‏ موثر در طول عم یا کوتاهی آن است.

صفحه 14:
امام صادق می فرمایند : من یموت باذنوب اکثر ممن یموت بالاجال و من عیش بالاحسان اکثر ممن بالاعمار کسانی که به واسطه گناه میمیرند از کسانی که به واسطه سرآمد عمرشان میمیرند بیشترند و کسانیکهبه سبب نیکوکاری زندگی دراز دارند از کسانی که به عمر اصلی زندگی میکنند بیشتراند. متنی زیبا : انتخاب دشوارترین لحظات برای انسان

صفحه 15:
وقتی(لحظه انتخاب )فرا میرسد وسوسه ها و تردید ها هج به سراغ تو می ایند رو آن جلوه ای را که در یک برق معنویت دیده ای از نظر و نگاهت محو می سازد چگونه بودن یکی از همین انتخابهای دشوار است . شخصیت تو در گرو همین تصمیم ها و برگزیدن هاست این توبی که خمیر مایه (هستی)خود را با دوست (انتخاب) خویش شکل می دهی و مینسازی. یک شب در خلوت خویش رو به آیینه حقیقت بنشین و با خودت/بی واسطه و بي ریا حرف بزن . تو کیستی ؟ چیستی؟ کجایی؟ چه میگنی؟ تو مختاری پس ناچار باید انتخاب کنی بزرگی آدم ها به بزرگی انتخاپ آنهاست تو می خواهی بزرگ باشی یا کوچک ؟ این دیگر با خود توست اما این را هم بدان که انتخاب تو همواره با توست تا تا هميشه 2 la” /

صفحه 16:
با سپاس از توجه‌شما پایان

رایگان