معماری و عمران

گوتیک – معماری جهان

gootik_memari_jahan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۸۵ اسلاید مقدمه ویژگی این سبک گوتیک اغازین گوتیک پیشرفته گوتیک پسین باسیلیکا یا کلیسای دیر سن دنی کلیسای لائون کلیسای نوتردام پاریس تفاوت با رومانسک کلیسای بووه کلیسای سنت شاپل کلیسای آمین کلیسای شارتر کلیسای سن مالکو روئن گوتیک  غیرفرانسوی معماری گوتیک در کشورهای اروپایی گوتیک در انگلستان کلیسای سالز بری کلیسای وئست مینستر گوتیک ایتالیا گوتیک فرانسوی گوتیک متاخر پایان گوتیک
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
2114 بازدید, 6 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گوتیک – معماری جهان”

گوتیک – معماری جهان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: گوتیکGothic

اسلاید 3: مقدمهگوتیک نامی است که در دوره ی رنسانس برای دوره ای از معماری هنر و معماری اروپایی قرون وسطی انتخاب شد . علت انتخاب این نام را این گونه بتوان توجیه کرد که دوران گوتیک برخلاف دوران پر افتخار اروپا یعنی روم حرکت می کرد و در این دوران برخلاف روم که به معابد و مذهب کمتر اهمیت میداد به کلیساها و مذهب ارزش خاصی داده شده که حتی برخی از این دوره تحت عنوان عصر ایوان اروپا نام می بردند كه پس از ثبات نسبی که رمانسک به وجودآورد گوتیک هنر رمانسک را به پختگی خاصی رساند. (1200- 1400 میلادی)

اسلاید 4: گوتیک آمیخته از هنر رمانسک با هلال های تیزه دار اسلامی ویژگی هایی از هنر نرمانها و گوت های شمالی در ناحیه شمال شرقی پاریس ایل دو فرانسپیکاردیایل دو فرانسشامپانی پیکاردی شامپانی

اسلاید 5: در شکل گیری معماری گوتیک ، دو شخصیت برجسته ، بسیار موثر بودندبرنار کلرویی معتقد بود که :ایمان چیزی عرفانی و اشراقی است نه منطقی .او معماری آمیخته باتجملات وتزیینات افراطی را نفی می کرد ..2سوژر ( رئیس دیر سن دنی ) معتد بود: باید کلیسایی ساخت که مملو از نور باشد ، و همین امر در ایجاد پنجره های بزرگ کلیساهای گوتیک تاثیر بسزایی داشت. او کلیسایی بازسازی نمود که از نظر شکوهمنی سبک رومانسک را پشت سر نهاد.

اسلاید 6: ویژگی های این سبک: کاربرد قوس های نوک تیز ( جناغی )، پشت بندهای اوج کشیدهتزئینات توکاری مشبک بسیار زیبا و ظریف،ارتفاع کلیساها افزایش یافتهمجسمه سازی به وفور،از نقش برجسته سازی مجسمه های کوچک اندام قدیسان بر روی قوس های مکرر درگاه های ورودی استفاده شدهساخت بناهای عظیم در این دوره؛ دارای ارتفاع،ضخامت، عظمت و نمای ظاهری متفاوت با سبکهای دیگر می باشد. شور و هیجان مذهبی شدید در بین مردم، توجه به علوم الهی و مرکزیت کلیسا حکام قدرت بیشتری یافتند.

اسلاید 7: طاق ضربی به وفور دیده می شوددر طاق ضربی وزن گنبد توسط جناغی ها تحمل می شود .نوک گنبد کلیسا نیز متوجه آسمان است. فیگورها و صورت ها در نقاشی های گوتیک در ژست ها و بیان هنری صوری شان روح دار، زنده و پویاتر شدند .گنبد نوک تیز و معمولاً مضاعف از آن رو صورت می گرفت تا سطح بیشتر از پلان زیر بنا قرار گیرد.

اسلاید 8: پنجره های بزرگ گوتیک برای ایجاد جلوه های نوری خاص در کاتدرال مورد استفاده قرار داشتند،و دور آن به رنگ های تندی تزیین می شدند و این سنت استفاده از شیشه های رنگی تا خودِ قرن سیزدهم تداوم داشت.ویترای (نقاشی بر روی شیشه)

اسلاید 9: گوتیک آغازین گوتیک پیشرفته گوتیک پسینگوتیک Gothic معماران این سبک در طی دو قرن 12و13مراحلی را طی کرده و به گوتیک آغازین،پیشرفته وپسین رسیده.

اسلاید 10: گوتیک آغازینکلیسای نوتردام کلیسای لائون کلیسای سن دنی

اسلاید 11: در شهر سن دنی، واقع در نزدیکی شهر پاریس بین سالهای 1140 تا 1144 میلادی احداث شد.باسیلیکا یا کلیسای دیر سن دنییکی از قدیمی ترین و بزرگترین بناهای گوتیک.هم آثار رومانسک در آن مشهود است وهم گوتیک .در غلام گردش ها و نماز خانه های کلیسای سن دنی از طاق جناغی استفاده شده است ( طاق جناغی : با توجه به قوس های متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای آسان شناخته می شود، این قوس ها نقش آرماتور یا مسلح کننده ای را دارند.)

اسلاید 12: لویی سوم در این کلیسا به خاک سپرده شده 822 م.«ابوت سوژر» در سال 1137 آغاز به بازسازی بنای دیر نمود.بعد از بازسازی:صحـن نمـایی سه بخشی، شامل قوسـهای صحـن، طـاقـهای سـه دهـانه و ردیـف پنجره زیر طاقی سقف دارد.از دیگر نکات برجسته در این بنا که الگوی ماندگار کلیساهای جامع فرانسه دوران گوتیک شد، جایگزینی پنجره ها به جای دیوارهای ضخیم بود. از این به بعد، معماران برای به حداقل رسـاندن تعداد دیوارها با یکدیگر به رقابت پرداختـند و می کوشیدند ارتباط ظریفتری بین تکیه گاهها برقرار سازند و ضخامتشان را تا آنجا که امکان دارد، کاهش دهند.

اسلاید 13:

اسلاید 14: کلیسای لائون در سال 1160 میلادی حدود 40 سال بعد یعنی در سال 1200 میلادی تکمیل گردید . بسیاری از ویژگی های رمانسک را دارد ، ولی همین عناصر ساختمانی را با المان های معماری گوتیک مانند تاق جناغی و قرس تیزه دار در هم آمیخت محراب جایگاه خوانندگان ، مدت زمانی پس از تکمل کلیسا توسعه یافت .

اسلاید 15: پلان کنونی آن نسبتا دراز وباریک است وانتهای شرقی آن راست گوشه و حال وهوایی آشکارا انگایسی از ویژگی های رومانسک قابل تشخیص این نقشه ، مربع تقاطع علامت گذاری شده وشبکه بندی های آن است .که از یک واحد بزرگ در قسمت صحن بالا مربع کوچک در هر راهروی جانبی تشکیل شده است

اسلاید 16: ستون بندی متناوب ، در مقایسه با کلیسا های دیگردر درگاههاي ورودي نيز زير هشتيهاي نگهدارنده قرارگرفته اند و برجها به عنوان اجراي لاينفك حجم کلی ساختمان محسوب می شود. يكي از ويژگيهاي جديد فضاي داخلي وجود سردهانه يا باريكه قوسهاي زير رديف پنجره و زير گنبدي است كه فضايي مشابه باريكه بيروني ديوار پوشيده است با سقف شيبدار چوبي بالاي بالكانه ها را اشغال مي كند.افزایش آن ها یعنی قوس بندي صحن، بالکانه، سه دهانه و رديف پنجره هاي زير گنبد هم از ویژگی های گوتیک اولیه است. عناصر دیگر گوتیک آغازین پخ درگاه ها و پنجره ها و ساختمان باز و نور گیر برج ها

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید