صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
صفحه 3:
مقد 40 ۱6-۱۳۰ میلادی) ۱
گوتیک نامی است که در دوره ی رنسانس برای دوره ای از معماری هنر و معماری اروپایی قرون
وسطی انتخاب شد . علت انتخاب این نام را این گونه بتوان توجیه کرد که دوران گوتیک برخلاف
دوران پر افتخار اروپا یعنی روم حر کت می کرد و در این دوران برخلاف روم که به معابد و مذهب
کمتر اهمیت میداد به کلیساها و ب ارزش خاصی داده شده که حتی برخی از اين دوره تحت
عنوان عصر ایوان اروپا نام می بردند که پس از ثبات نسبی که رمانسك به وجودآ ورد كوتي
.زماسك راب
صفحه 4:
کوتیک آمیخته از = هنر رمانسک با هلال های تیزه دار
اسلا
می
8 ويزكى هايى از هنر نرمانها
8 و كوت هاى شمالى در ناحيه شمال شرقى
United Kingdom
صفحه 5:
در شکل گیری معماری گوتیک . دو شخصیت برجسته , بسیار موثر بودند
8 (! . برنار کلرویی معتقد بود که ایمان چیزی عرفانی و اشراقی است نه
منطقی .او معماری آمیخته باتجملات وتزیینات افراطی را نفی می کرد .
x | سوزر ( رئيس دير سن دنی ) معتد بود: باید کلیسایی ساخت که مملو از
نور باشد . و همین امر در ایجاد پنجره های بز رگ کلیساهای گوتیک تاثیر
بسزایی داشت. او کلیسایی بازسازی نمود که از نظر شکوهمنی سبک
.رومانسک را پشت سر ناد
صفحه 6:
کاربرد قوس های نوک تیز ( جناغی ).
ارتفاع کلیساها افزایش یافته
يشت بندهاى اوج کشیده
تزئینات تو کاری مشبک بسیار زیبا و ظریف.
مجسمه سازی به وفوراز نقش برجسته
سازی مجسمه های کوچک اندام
قدیسان بر روی قوس های مکرر درگاه
های ورودی استفاده شده
ساخت بناهای عظیم در این دوره؛ دارای
ارتفاع ضخامت. عظمت و نمای ظاهری
متفاوت با سبکیبای دیگر می باشد. شور و هیجان
مذهبی شدید در بین مردم.
توجه به علوم البى و مر کزیت کلیسا
حکام قدرت بیشتری یافتند.
صفحه 7:
* طاق ضربی به وفور دیده می شود
در طاق ضربی وزن گنبد توسط جناغی ها
تحمل مى شود .
* نوک كنبد كليسا نيز متوجه آسمان است.
* فیگورها و صورت ها در نقاشی های کوتیک در *
ژست ها و بیان هنری صوری شان روح دار.
زنده و پویاتر شدند .
كنبد نوك تيز و معمولاً مضاعف از MFT
رو صورت می گرفت تا سطح بیشتر sip
پلان زیر بنا قرار گیرد.
صفحه 8:
پنجره های بز رگ گوتیک برای ایجاد جلوه های نوری خاص در کاتدرال مورد استفاده قرار داشتند.و
دور آن به رنگ های می شدند و این سنت استفاده از شیشه های رنگی تا خود قرن
.سیزدهم تداوم دا -
ویترای (نقاشی بر روی شیشه)
صفحه 9:
Gothic كوتيى
معماران این سبک در طی دو قرن ۱۲و۱۳مراحلی را
طی کرده و به گوتیک آغازین,پیشرفته وپسین رسیده.
صفحه 10:
کلیسای سن دنى
om کلیسای لائون
صفحه 11:
باسيليكا يا كليساى دير سن دنى ۱
4 یکی از قديمى ترين و بزركترين بناهاى كوتيك.
۴ هم آثار رومانسک در آن مشیود است وهم گوتیک . |
٩ در شیر سن دنی, واقع در نزدیکی شهر پاریس بین سالیای ۰ تا ۱۱۶۶ میلادی احداث شد.
» در غلام گردش ها و نماز خانه های کلیسای سن دنی از طاق جناغی استفاده شده است
( طاق جناغی : با توجه به قوس های متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای آسان شناخته می شود.
صفحه 12:
8 ر«ابوت سوژر» در سال ۱۱۳۷ آغاز به بازسازی بنای دیر نمود. ۱
از دیگر نکات برجسته در اين بنا که الگوی ماند کار کلیساهای جامع فرانسه دوران گوتیک شد.
جایگزینی پنجره ها به جای دیوارهای ضخیم بود. از اين به بعد. معماران برای به حداقل
رساندن تعداد دیوارها با یکدیگر به رقابت پرداختند و می کوشیدند ارتباط ظریفتری بین تکیه
گاهها برقرار سازند و ضخامتشان را تا آنجا که امکان دارد. کاهش دهند.
بعد از بازسازی:صحن نمایی سه بخشی, شامل قوسیای صحن. طاقیای سه دهانه
و ردیف پنجره زیر طاقی سقف دارد.
۶ لویی سوم در اين کلیسا به خاک سپرده شده ۸۲۲ م.
صفحه 13:
صفحه 14:
عي
کلیسای لائون
4 .در سال ١12٠ ميلادى حدود 5٠ سال بعد يعنى در سال 1٠١ ميلادى تكميل كرديد
= بسیاری از ویژ گی های رمانسک را دارد , ولی همین عناصر ساختمانی را با المان های معماری |
گوتیک مانند تاق جناغی و قرس تیزه دار در هم آمیخت محراب جایگاه خوانند گان . مدت
زمانی پس از تکمل کلیسا توسعه یافت .
۶ جیر a
صفحه 15:
"4 پلان کنونی آن نسبتا دراز وباریک است وانتبای شرقی آن راست گوشه و حال وهوایی آشکارا
آنکایسی از ویژ کی های رومانسک قابل تشخیص این نقشه . مربع تقاطع علامت گذازی شده
وشبکه بندی های آن است .که از یک واحد بزرک در قسمت صحن بالا مربع کوچک در هر
راهروی جانبی تشکیل شده است
صفحه 16:
یکی از ویژ گیبای جدید فضای داخلی وجود سردهانه یا
باریکه قوسیای زیر ردیف پنجره و زیر گنبدی است
که فضایی مشابه باریکه بیرونی دیوار پوشیده است
با سقف شیبدار چوبی بالای بالکانه ها را اشغال می
.کند
افزايش آن ها پعنی قوس بندی صحن. بالکانه. سه دهانه
و ردیف پنجره های زیر گنبد هم از ویژکی های
کوتیک اولیه است
ستون بندی متناوب . در مقایسه با کلیسا های دیگردر
در گاهبای ورودی نیز زیر هشتییبای نگیدارنده
قرار گرفته اند و برجیا به عنوان اجرای لاینفک حجم کلی
.ساختمان محسوب می شود
عناصر ديكر كوتيى آغازين "4 يخ دركاه
ها و ينجره ها و ساختمان باز و نور كير برج ها
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
ee
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
کلبسای نوتردام پاریس
= اين کلیسا که در محلی در مجاورت رودخانه سن در پاریس بنا شده مته
۳ میلادی و از نمونه های جالب معماری گوتیگ است.
نمای خارجی این بنا از سنگیای آجر نمای مطبق ساخته شده
است.
»© و در داخل کلیسا به وسیله تابیدن نور از شيشه های رنگی متعدد
قسمت هایی را به نام دوزخ و برزخ و بیشت نامیده اند.
٩ 4 این بنا طوری است که متعلق به سبک گوتیک آغازین است ولیکن
نیم نگاهی به گوتیک پیشرفته دارد 7
صفحه 33:
.اه زرم سر بفايعء خط دراز ب لفقى سقف را كه زيشت مرج هذ |
جسیم. نمای غربی آن رو به غرب کشیده شده ؛ قطع کرده است.
= در نقشه ى اين كليسا پنج راهرو قابل ملاحظه است . که در
آن شیوه ی بلوک بندی رومانسک با شیوه ی طاق زنی
شش بخشی صحن در دوره ی گوتیک آغازین تر کیب شده
است . بازوی اصلی کوتاه است و از حد راهروهای جانبی
. بیرونی فراتر رفته است
صحن اصلی به کوتیک آغازین چبار بخشی است ویک سه
دهانه به شکل یک رشته نقش های گل سرخی دارد.
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
6ه 5
vib
9۹ ۱ 9
9 ۳ Ms a
صفحه 39:
7 )9
| پنجره و :
پنجره و نور پردازی به جای دیوار در طراحی بیشتر استفاده شد
8 صحن نمایی سه بخشی : شامل 5 مسشتر استفادم ند
قوسیای صحن
طاقبای سه دهانه
ردیف پنجره زیر طاقی سقف
ab 23
le lic Alor Jl اختما
i >)
اصر د 3
ازين را 3
ين را مى توان ينجره ها و ساخ با
باز و
نور كير بريج ها اشاره
صفحه 40:
صفحه 41:
؟ کوتیک پیشرفته در فرانسه در سده سیزدهم پیدایش یافت.
ی ظرافتکاریبای باشکوه و سبک مشعشع نوین و بدنه ستونیا و دیوارها بقدری کم حجم شده اند
۳ نوری که سیل آسا از پنجره های زیر تاق به درون میتابد, باعث بلندتر نمایاندن تاق می شود.
8 تاکید بر عمودیت و شفافیت را میتوان در تحول طراحی نماها به شیوه گوتیک مترقی نیز جستجو
صفحه 42:
ea
ویژ گیبای گوتیک پیشرفته در
اين است که با طراحی دیوار
صحن, نور بیشتری از طریق
ردیف پنجره های بزر کتر شده
زیر تاق به درون صحن راه
ميافت.
4# نکته ديكرى كه در باره
كوتيك بيشرفته بايد كفت,
استفاده از شيشه هاى منقوش
و رنگی است كه با همه تلاش
به علت رنگی بودن شيشه ها,
داخل کلیساها تا حدودی
تاریک هستند.
صفحه 43:
کلیسای شارنر ۱
ال در روز ۱۰ ژوئن ۱۱۹۶ آتش سوزی بزر کی شیر شارتر را ویران کرد کلیسای اين اين شیر که تخریب
گردید.مجدد بازسازی شد. کلیسای جدید شارتر را معمولا نخستین نمونه ساختمانبای گوتیک پیشرفته
و نخستین کلیسایی می دانند که استفاده از پشت بندهای معلق یا بازویی در OT پیش بینی شده بود.
4 ابن ينا لد ار دو بازروى عر ضوا وطولى تشكيل شده :به نظر مى رسد أكه بخش انتباى شرقى با
صحن اصلی کلیسا برابر باشد و میمتر
چیزی که در این کلیسا به چشم
می خورد. نوعی سازمان دهی
فضاهاست.
8 طاق جدید گوتیک پیشرفته که در
مقایسه با اسلاف گوتیک آغازین
محوطه نسبتا کوچکتری را اشفال می
کرد وحائل بندیش آسانتر بود فقط
ple قاب دارد.
صفحه 44:
ت .استفاده از پشت بندهای بازویی,حذف بالکنه خطابه را از بالای راهروی جانبی ممکن میساخت
این بالکنه در سبک های رومانسک و کوتیک آغازین تا حدودی نق حایل نگبدارنده صحن را
ایفا میکرد.در دیواره سه بخشی و جدید گوتیک پیشرفته مر کب از یک ردیف قوس سه دهانه |
و ردیف پنجره های زیر تاقی بر پنجره های بزرک زیر قوس تاکیدشده که در این میان |
«پنجره های کلیسای شارتر.درست به انداژه ارفاع قوس اصلی است
ecanmemar|
=a 0-2
uh + + ۵.۸ ۸ ۶
9*۱۰. ....۰ NE
at + چم م جه هم اه بي WI \ PAs
4 woe
oe ++ +r err eo PACA
>> عمد وح > ۰ 4
rrr: SES es
> o> ۳
صفحه 45:
٩ فضاهای درونی برخی از کلیساهای دوره گوتینک
پیشرفته علیرغم افزایش چشمکیر ابعاد پنجرههای
زیر طاقی شان نسبتا تاریکند و لین بیشتر معلول رتگی
بودن شیشههای پنجرههای مزبور است که جلوی
نور را می گیرد در کلیسای شارتر تقریبا تمامی
شیشههای رنگی اولیه آتن حفظ شده است و رنگی
بودن این شیشهها گرچه باعث تاریکتر شدن فضای
داخلی میشود نور رنگین زیباییبا به درون میتاباند
eee سوت محبوب عاشقان معماری
صفحه 46:
1
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
مقایسه نماهای قائم دیوارهای دو کلیسای
لائون(چپ) و شارتر (راست)
صفحه 53:
کلبسای 7
پسای !مین
فرانسه و در شیر امین قرار دارد .ینای آن در سال ۱۲۲۰ آغاز و طی سالیای ۱۲۳۶ و۱۳۶۰ تا سال
مش Se |
mm در کلیسای آمین هدف اصلی هم از
نظر فنی و هم به خاطر زیبایی ایجاد
ارتفاعی سر گیجه آور بوده .
استخوان بندی بنا به حداقل رسیده
قاب Shari کشیده و ناز ک و
ردیف پنجره های عمودی همگی به
ارتفاع ساختمان تاکید میکند.
۴ نوری که سیل آسا از پنجره های
زیر تاق به درون میتابد.بتعث
بلندتر نماياندن تاق ميشود ودر
همان حال.خطوط كرانى ساختمان
فكو ميشود
صفحه 54:
صفحه 55:
۴ این کلیسا با ارتفاعی به بلندی ۱۶۵ متر و ۷۰ متر طول, بزر کترین کلیسای جامع فرانسه است.
۱- شیوه بلوک بندی چیار کوش ۲- طاق جناغی چیار قابی ۳- شبکه پشت بندهایی که تجزیه Uy pi
کامل احجام سنگین و دیوارهای حایل ضخیم رومانسک را میسر میگرداند آنچه از دیوارها باقیمانده
همچون پوستی بین جزرها کشیده شده است و به نظر میرسد که نقشی جز تامین یک پرده عایق
هوا برای فضای داخل نداشته باشد.
۱ > + = SK Shhh 5
ور JOOS
+
MV VV یک که
2 HH Yay ۷ ۱۷ ۱۷۱۷ هه 4ب ۷ |(
”حدر 1
a Set
al
6
81111
۱ ۱/۵۸
ميو مه وام Mb street
*
+
صفحه 56:
صفحه 57:
سیک مشع ۱
نیمه ی اول سده ی سیزدهم دوره ای بود که معماری با ظرافت کاریهای با شکوه پدیدار شد. که درآن
ظرافت کاریهای فراوان و تزیینات با شکوه در آن به کار رفت.اين سبك در نیمه ی دوم آن قرن
حکمفرما شد.
اين بنا در شير ياريس قرار دارد و درابتدا قرار يود كه به كاخ شاهى متصل 5
از مسيحىهاى كشته در جنكباى صليبى باشد
جون اصلاً سبک مشعشع مرتبط با دربار لوئی
هفتم بود.یکی ازنمونه های زیبا و کامل سبک
مشعشع نوين است
سبک مشعشع نوين نيمه ى اول سده ی
سیزدهم در دل معماری گوتیک پیشرفته
شکل گرفت.
از ویژ گیبای آن باید به ظرافتکارییای باشکوه
اشاره کرد.
صفحه 58:
در کلیسای مزبور تاکید برناز کی و ظرافت هرچه بیشتر عناصر معماری و نمايش خطی بطور کلی با ۱
رنگ آمیزی دلپسند و کنده کاری ظریف جزئیات است.
بدنه ستونیا و دیوارها بقدری کم حجم شده اند که بیش از سه چیبارم کل بنا را شيشه های منقوش
تشکیل میدهند.پنجره های بزر گ کلیسا به ابعاد 2۵ در ۱۶.۵ متر بزر گترین پنجره های طراحی شده
تا آن زمان بودند.در این کلیسا سعی شده بر ناز کی و ظرافت عناصر معماری تاکید شود.
این پنجرهها در آن OL We 7
زمان بزر کترین
پنجرههای طراحی
شده بودند هنوز از
شیشههای منقوش به
رنگ گلسرخ و بنفش
باقیمانده است
صفحه 59:
صفحه 60:
کلیسای بووه
"4 این کلیسا در فرانسه می باشد. که در سال ۱۲۷۲ ساخته ودر سال ۱۲۸۶ کاملا باز سازی گردید. ,
#8 از درخشان ترین نمثنه معماری سبک کوتیک مشعشع است و کویای بیره گیری فراوان از نور
طبیعی و شمار زیاد بازشو باابعاد غول آسا در این بناها میباشد
صفحه 61:
صفحه 62:
معماری گوتیک پسین ۱
دوره ی سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و همچنین پایان این شکوه و عظمت وظرافت
دانست .در این زمان معمار گوتیک تلاش وسيعى در جبت ايجاد قوسباى متقاطع داشت كه
فشار تاق را بدون واسطه ای سر ستون ها مستقیماً به پایه های بنا منتقل می MS
پنجره های وسیع تری جای پنجره های وسیع پیشین را گرفتند وشبکه های داخلی UT به
صورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آن تعبیه شدند .
یکی از نمونه های بارز کلیساهای این دوره کلیسای سن مالکو در شیر روان پایتخت نرّماندی
صفحه 63:
3
كليساى سن مالكو روئن ۱
در روان يايتخت نورماندي نمايي بسيار متفاوت با نماهاي كليساهاي سده سيزدهم دارد كليساي سن
مالكو با درازايي نزديك به 06۴ متر و از تفاعي نزديك به 0/6 متر در مقایسه با كليساهاي
بزرگ تقریباً کوچك است پنج سر در که دوتایشان مسدود هستند با يك قوس به سمت بيرون انحنا بيدا /
ميکند و بربالاي هر کدامشان يك سرپناه سه گوش سوراخ سوراخ ساخته شده است که درونش با
نقش و نگارهاي پر پیچ و خم و سیگمونه شعله آسا پرشده است بالکانه هاي سوراخ سوراخ قوس
بنديهاي تار عنكبوتي با شیب آرامي به واحد یا بلوك مركزي مي رسند و از پشت سرپناهاي سه گوش
پشت نما ادامه مي یابند روي هم افتادن تمام عناصر و سوراخ سوراخ بودنشان باعث آشفتگي خطوط
سشاختماني مي شود و مناظره پیچیده گیج کننده اي پدید مي آورد بااین حال دیکر چندان راهي تا
رنسانس نمانده است و سرزمین فرانسه به فاصله يك يا دونسل پس از ساخته شدن کلی
سبك كلاسيك جديدي را از ایتالیا اقتباس خواهد کرد.
صفحه 64:
گوتيك غيرفرانسوي ۱
حدود 10600 بود که رئیس يك دیر آلماني معمار ماهري را که تازه از شهر پاریس
آمده بود استخدام کرد كليساي دیرش را بازسازي کند معمار کلیسا را به شیوه فرانکیم
يعني به شیوه گوتيك ایل دو فرانس از نو ساخت. انتشار سبك گوتيك فرانسوي مدت
پیش از این آغاز شده بود ولي این سبك جدید فقط در نیمه دوم سده سیزدهم بود که بر
سبكهاي دیگر چیره شد و معماري اروپايي به طرق بسیار گوناگون به سبك گوتيك
روي آورد از آنجا که سنتهاي رومانسك کهن در نقاط بسیار به حیات خویش ادامه مي
داد هر منطقه اي ضمن وصلت دادن رومانسك محلي خویش با سبك جدیکشیوه خجاص
خودش را در معماري گوتيك يي ريزي کرد.
صفحه 65:
معماری گونیک در کشورهای ۱
اروپایی
در هر یک از اين کشورها معماری گوتیک دارای ویژگی های خاص است . حال برای آشنایی
اين
.ويزكى ها به بررسى كوتاه ومختصرمعمارى كوتيك در كشور انكلستان مى يردازيم
صفحه 66:
تونیفدر 1.0.1 ۱
a
معماری گوتیک از ایکلستانر به سوی ایالات فرانسه سرازیر شد واز مرزها عبور
کرد وبه کشور انگلستان قدم نهاد . انگلستان باروی باز معماری جدید را پذیرفت و علت آن هم اين بود که
. نیمی از کشور انگلستان در قلمرو فرانسه بود
در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره های بسیار بل
تیز وتاق هایی به همین روش پدیدار شد که سبک نیزه ای نام
صفحه 67:
کلیسای سالز بری ۱
این بنا در فاصله سالهای 960 و 9600 م ساخته شد و همزمان با ساخت کلیسای آمین بوده
است. پلان بنای سالزبری دارای دو بازوی عرضی و دارای يك راهرو اصلی ودو دالان کناری اس
,دراین کلیسا که درقرن سیزدهم به سبك معماری گوتيك ساخته شد» برجهای دوقلو بسیار کوچك . |
شدهاند و پنجره ی گرد نیز در آن دیده نمی شود. سالزبری بنایی وسیع و سنگین دارد و از ویژگیهای
۳ ۱ و1 2 فضای تقلسلع مرکزی است که دو بخش محراب وجايكاه
خوانندگان را با بقیه ی سالن از نظر طول برابر می کند. ویژگی دیگرء استفاده از دیوارهای/ قطور
است که نسبت به سایر بناهای دیگر گوتيك» رومانسكك کار شده است. نمای داخلی رخارجی کلیسا با
هم منطبق نیستند و نمای خارجی آن شبیه غربال است . صحن کلیسای مذکور بلند و کرنل مانند است.
ویژگی دیگر جالب گوتيك انگلیسی وجود برجهای چهار گوش بزرگی است که روى مركز
اسان رفته ات
صفحه 68:
ب ّ و
ا ل يي
0 مرمت شد. و كاتدرال قديس ياولسء در اذ
قرار 1
را اما در دلت مثل سنت ل از عناصر
تكد اتیف است و رنگ در ان بسبار خودنمایی می کند
صفحه 69:
الا 6 ا a ee کح <<(
ا ا الك سي اد ا ا د
تخصص اسپانیایی ها در ساخت قوس های طاقی عظیم که در نمونه های تولذو بورگس دیده می شود در
. ساخت این کاتدرال ها همچنان جلب نظر می کند
ا
از اواخر قرن سيزدهم دامنه ى نفوذ سبى فرانسوى به شمال تا به سكانديناوى كشيده شد و در سال
۰ معماران فرانسوى به سوئد اعزام شدند تا كاتدرال معروف اويسالا را در آن شهر بسازند 1
صفحه 70:
گوتیک ایتالیا
در ایتالیا به سبب اقلیم گرم و آفتابی » ابعاد پنجره های کلیسا ی گوتیک ایتالیایی کوچکتر از سایر کشور
اروپایی است.
کلیسای فلورانس توسط آرنو لفودی کامبیو طراحی و آغاز شد . نمای این کلیسای غول آسا به شیوه ی
با شکلهای هندسی تزیین یافته » بدون پشت بند معلق و بدون پنجره های زیاد زیر گنبد است. ارتفاع آن از
ole ۳ ۱ ۰ب زمین است اساساً در ایلیا برچ مستقل و جداع از بناق اصللی سا*
می شود . مربع تقاطع این کلیسا و گنبد غول آسای آن در سده ی 6۴) از نو طراحی 28(
صفحه 71:
كنيساي دومو
Milan Cathedral Duomo
کلیسای اصلی شهر میلان (دومو) با قدمت هفتصد ساله خود سمبل شهر میلان مرکز استان لومباردیا می
aes a در شور راد" میدانی به همین نام بتازشده است و یکی از شاهکارهای مخداری سیک
گوتیک ایتالیا به شمار می آید که جایگزین کلیسای سانتا ماریا ماجوره میلان در همان محل شد.
نماي اين كليسا از مرمر خاكستري و سنك سفيد كه
با دايرههايي از مرمر رنگي تزئین شده» ساخته شده
است. این کلیسا دو در عظیم برنزي دارد که توسط
جيوواني دوبولوناه مجسمهساز مشهور قرن شانزدهم
ایتالیا ساخته شده است. البته عبور و مرور
بازدیدکنندگان اين کلیسا امروزه از طریق درهاي
ديگري در مقابل برج کج صورت ميگیرد که توسط
بونانو پیسانو در سال 0000) ساخته شده است و
پس از نصب درهاي دوبولوناء به مکان فعليشان
منتقل شدهاند. ١
صفحه 72:
داخل اين کلیسا با سنگهاي مرمر سیاه و سفید
تزئین شده و سقف و گنبد آن پوشیده از طلاكاري
و سقفنگارههاي رنگارنگ است. ان کلیسا پس
از آن که در سال 9608 دچار آتشسوزي شد»
مورد بازسازي كلي قرار گرفت و بخش اعظم
تزئینات و نقاشيهاي کلیسا آثاري هستند که پس
از آتشسوزي خلق شدهاند.
اين كليساي جامع همچنین پیکر سنت
رانيري» قدیس حامي شهر پیزا و آرامگاه
هاینریش هفتم» امپراتور روم مقدس در
قرون دوازده و سیزده ميلادي را در خود
جاي داده است .
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
3: كليساىسنية.6
OLLI LL!
این کلیسا در شهر ماربورگ واقع شده » كه در سال
(999) تا 1605 میلادی ) ساخته شده است .
از بنا های این دوره در آلمان است .راه روهای
جانبی بخش عمده ای از نقش حائل بندی لازم برای
. تاق مرکزی را انجام می دهند
اللا
صفحه 79:
سیک گونیک علیا (گونیک فرانسوی) ۱
)1300-1250(
در فاصله ی زمانی یاد شده اروپا قطعاً تحت نفوذ و سیطره ی یک نوع معماری قرار داشت که جز معماری
تراش لل
به شمار مى آيد. اين دوره ابتدايى سبى كوتيك عليا را
دوران گوتیک درباری نیز می نامند .
صفحه 80:
از اين دوران گوتیک علیا باید به یک بنای بسیار مهم اشاره کرد که سنت -شاپل پاریس است .اینجا
نمازخانه ی لویی نهم مشهور به سن لوی ( لویی مقدس ) بوده است. داخل سنت-
.و برق است » و شکوه آن به دلیل اشیاء متبرک در آن است
معتقدند بخشی از صلیب واقعی مسیح
وتاج خار مسيح در اين شايل
( نمازخانه ) نكهدارى مى شود. ياب
اينوكنتيوس جهارم اعلام كرد كه وجود
اين اشياء متبرك به آن معناست كه
مسيح تاج خار خود را بر سر لويى
نهاده است. نمازخانه مقدس (سنت
شايل) اوج معمارى كاتوليك فرانسوى
ats Bint we ae |
صفحه 81:
نهایت رنگ آمیزی در کاربرد شيشه
های سنت - شاپل دیده می شود. یکی
از خصیصه های کاتدر ال های نیمه
دوم قرن سیزدهم کاربرد عناصر
دکوراتبف کنده کاری است که در
ساخت این کلیسا بیداد می کند. از این
نظر سنت - شاپل به قول یک مورخ
تاریخ معماری یک بنای دو چهره
است» معماری آن به پیروی از سبک
رایونان يا سبک درباری ساخته شده» و
عناصر تزئنی آن از سبک های کهنه
,تر به وام گرفته شده اند
به دنبال سنت - شاپل پاریس» سنت - شاپل های
دیگری هم در شهر های آخن وریوم ساخته شده اذ
طی قرن چهاردهم در انگلستان و اسپانیا هم کلیسا"
رایونان ساخته شده اند.
صفحه 82:
گونیک متاخر (فرن
شان زدهم )
ران بیشتر نمونه های گوتیک را می شد در جنوب آلمان واتریش یافت. استادکاران بنای آلمانی در i
ساخت گنبد تخصص عجیبی يافته بودند و برای اينکه بیشترین گستره ی سقف را بتوانند به گنبد اختصاص
دهند اقدام به ساخت کلیساهای تالار مانندی می کردند که در سرتاسر قرن چهاردهم رواج داشت » کلیساهایی
در مونیخ ولاندس - هوت به این سیاق بنا شده بودند
صفحه 83:
بایان گونیک
که سرانجام به رنسانس منتحی شد چندان شدیدتر و مخرب تر از تحولات رمانسک منتحی به
. گوتیک نبودند
تغیرات گوا
به تعبیر دانشنامه ی بریتانیکا اين تغيرات را نمی توان همتای تبدیل سمیولیسم به رئالیسم در نظر آورد.
.تغیر هر چه بود تغیراز نوعی رئالیسم به رئالیسمی از نوع دیگر بو
نخستین تغیراتی که به سود رنسانس در خارج از مرزهای ایتالیا رخ داد » خیلی قابل تفکیک از گوتیک
. متاخر نيستند
صفحه 84:
به واقع ۰ اصطلاح « رنسانس ایتالیایی » در سرتا سر اروپا برای هنرمندان به معنای تزئینات اضافی بر
.روی بناهایی بود که از فرم آن ها از پیش تثبیت شده بود
یگری دارند » آن ها معتقدند که
بیننده القا می کردند
برخی از صاحب نظران معماری در مورد
صفحه 85:
از حدود 800 تا 90) میلادی به نظر می رسید که غنای عناصر ۰ ۱
2 - جار ر والى بى سابقه شده است .کاربرد فرم های عصر رنسانس
با تشویق هنرمندان به اخذ عناصر معماری کلاسیک ویازگشت به اصول
زیبایی رومی ویونانیبه تدریج گسترش پیدا می کرد .آنها در پیگیری
عناصر کلاسیک چندان پیش می رفتند که سرانجام به اين نتیجه رسیدند که
همه ی عناصر گوتیک « متوحش » نیستند . از خصیصه های دوران
,«رنسانس یکی هم حضور عنصر انتقادی در نگاه نظریه پردازان بود
به نقل از دانش نامای بریتانیکا در تمام دوران رمانسک و گوتي
معیاری برای تمیز نو از کهنه » برای تشخیص خوب از بد »یا زشت از
زيبا يديد نيامد .شكل كيرى عنصر انتقادی ملازم وهمراه شد با دفاع اين
عناصر عقلانیست کلاسیک که سرانجام پایه های معماری کلاسیک
. رنسانس را در ایتالیا يى ريخت