رسانه و شبکه‌های اجتماعی

تاثیر شبکه‌های مجازی بر افکار عمومی

tasire_shabakehaye_ejtemaee_dar_afkare_omoomi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاثیر شبکه‌های مجازی بر افکار عمومی”

تاثیر شبکه‌های مجازی بر افکار عمومی

اسلاید 1: بسم اللّه الرحمن الرحیم

اسلاید 2: عنوانتأثیر شبکه‌های مجازی بر افکارعمومی

اسلاید 3: مقدمهبا ظهور فناوری‌های مدرن و به خصوص اینترنت و ورود شبكه‌های اجتماعی به زندگی افراد، نوع جدیدی از روابط بین فردی شكل گرفته است که از آن به ارتباطات مجازی تعبیر می‌شود. در واقع، این ارتباطات مجازی بین فردی در قالب شبكه سازی‌های اجتماعی، بر پایه مشارکت همگانی بنا شده‌اند. از این رو، شــبكه‌های اجتماعی، به عنوان فضاهایی در دنیای مجازی که برای ارتباط میان افراد مختلف، با سطوح گوناگون دسترسی به وجود آمده‌اند، به علت بی‌مكانی حاکم بر اینترنت بر علایق افراد و گروه‌ها بنیان نهاده شده‌اند. ایجاد ارتباطات جمعی و میان فردی، تشكیل اجتماعات مجازی، اطلاع‌رسانی، تبادل اطلاعات و نظرات از شناخته شده‌ترین کارکردهای این فضاها هستند. 3/23

اسلاید 4: برخی از ویژگی‌های شبكه‌های اجتماعی مانند: «به اشتراک‌گذاری، سازماندهی، دوستی، اعتماد، استناد و تعمیم، چندرسانه‌ای بودن، نقد بی رحمانه، دنبال‌کردن و دنبال‌شدن، باز انتشار، خردجمعی، ساختار دمكراتیك،قدرت سرمایه اجتماعی، تحرک اجتماعی و ابتكار و خالقیت»، تأثیرهای این شبكه‌ها را دو چندان نموده‌اند و در نتیجة فضای حاکم بر آنها،حضور افراد در شبكه‌های اجتماعی، احتمال مشارکت‌ها و کنش‌های اجتماعی آنها را نیز افزایش می‌دهد. اما، بارزترین ویژگی این شبكه‌ها را می‌توان «هویت» دانست. به این معنا که هویت در شبكه‌های اجتماعی مجازی به سمت هرچه واقعی‌تر شدن پیش می‌رود. پس هر چه پیوند افراد و اعضا در شبكه‌ها، بیشتر و انبوه‌تر باشد، همراهی، تعامل‌ها، نزدیكی دیدگاه‌ها و نیز حرکت‌های همسو و مشترک، محتمل‌تر خواهد شد. 4/23

اسلاید 5: بر همین اساس و تحت تأثیر چنین فضایی که در ‫شبكه‌های اجتماعی به وجود آمده است، از طرفی نیز شاهد رشد و نفوذ شبكه‌های اجتماعی در تحول‌ها سیاسی و اجتماعی مختلف و حتی فروپاشی نظام‌های سیاسی و اجتماعی مستقر در گوشه و کنار جهان بوده‌ایم. در این تحقیق سعی شده است تا ضمن ارائه‌ی دورنمایی از موضوع افکارسنجی و افکار عمومی، نقش فضای مجازی در موضوع افکارسنجی مورد بررسی قرار گیرد تا پاسخی مناسب به این سوال که فضای مجازی تا چه میزان می‌تواند در جهت‌دهی و مهندسی افکار عمومی تأثیرگذار باشد، داده شود.5/23

اسلاید 6: افکار عمومی و اهمیت آن درباره تعریف «افکار عمومی» نظر یکسانی وجود ندارد. در واقع وقتی مفهوم افکار عمومی بیشتر به کار برده شد که در نظام‌های دموکراتیک پارلمانی،افزایش‌عمومی میزان سوادوپیدایش‌رسانه‌ها گسترش بیشتری یافت.برخی از محققین حوزه علوم اجتماعی، در تعریف خود از افکار عمومی، مفهوم حاکمیت را به عنوان یک مفهوم مرکزی در نظر می‌گیرند. برخی می‌گویند افکار عمومی، «جمع تفکرات فردی افراد بالغ، نسبت به مباحث مربوطه به حاکمیت می‌باشد»؛ اما محققی چون بلومر، با عبارت «جمع تفکرات فردی» مخالف است و معتقد است که عقاید افراد مختلف با هم دارای وزن یکسانی نیستند و برخی گروه‌ها که ممکن است جمعیت کمی نیز داشته باشند، دارای تأثیرگذاری بالایی در این حوزه باشند و بیشتر از برخی گروه‌های بزرگ در معادلات مختلف تاثیر داشته باشند.6/23

اسلاید 7: در بسیاری از جوامع این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که در موارد مختلف نظر غالب مردم چیست و آنها چگونه و به چه چیزی فکر می‌کنند. به همین دلیل بررسی افکار عمومی توسط سیاستمداران به واسطه افکارسنجی از اهمیت بالایی برخوردار شده‌است. همچنین گروه هایی که از این موضوع آگاه هستند و منفعتی در این مسئله دارند دریافته‌اند که با هدایت و جهت‌دهی افکار عمومی می‌توانند در جامعه و حتی در سیاست‌های حاکمیت نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. جهت‌دهی افکار عمومی امروزه از طریق رسانه‌های جمعی از جمله تلوزیون، روزنامه ها و مجلات، سینما و  اینترنت توسط همین گروه های ذی نفع صورت می‌گیرد که اهداف مختلفی را از آن دنبال می‌کنند.7/23

اسلاید 8: افکارسنجی در ساختار امروزی حکومت‌ها، موضوع افکار عمومی موضوعی دارای اهمیت است و سنجش افکار عمومی در موضوعات و برهه‌های زمانی مختلف نیز اهمیت زیادی دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط دو محقق به نام‌های باردز و الدندیک در کتاب «افکار عمومی، سنجش ذهن امریکایی»، اولین افکارسنجی‌ها به وسیله‌ی کتابچه‌ها یا صندوق‌هایی انجام شد که در مکان های عمومی قرار داده می‌شد. همین روش های ابتدایی منجر به روش های پیچیده‌ی افکار سنجی امروزی شد. تا اینکه امروزه موسسات نظرسنجی و افکارسنجی مختلفی همچون «گالوپ» که شهرتی جهانی دارند در موضوعات مختلف تحقیقاتی را انجام می‌دهند. در کشور ما نیز موسسات افکارسنجی در موضوعات مختلف مشغول به فعالیت هستند.8/23

اسلاید 9: شیوه های افکارسنجی و فضای مجازیموسسات و مراکز افکارسنجی برای تحقیقات خود شیوه‌هایی را به کار می‌گیرند. گاهی دفاتر با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری مختلف که دارای طبقه‌بندی هستند با مردم به صورت تلفنی تماس می گیرند و نظر آنها را در باب موضوعات مورد نظر جویا می‌شوند. همچنین رسانه‌های جمعی مانند شبکه‌های تلویزیونی نیز گاهی از مردم می‌خواهند که نظرات خود را در مورد موضوعی که تعیین می‌کنند از راه های مختلف(تماس تلفنی، پیامک و ارتباط اینترنتی) اعلام کنند. روش جدیدی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است استفاده از فضای مجازی برای سنجش و فهم افکار عمومی است. فضای مجازی و مطالعه‌ آن می‌تواند تا حد زیادی به محقق کمک کند تا از افکارعمومی درمورد بسیاری از موضوعات مورد بحث مطلع شود.این امر باگسترش شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری یافته است.چراکه امکان بحث وتبادل‌نظر مردم درفضای مجازی را به صورت چشمگیری بالا برده است.9/23

24,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید