رسانه و شبکه‌های اجتماعی

تاثیر شبکه‌های مجازی بر افکار عمومی

صفحه 1:
| ENS Na & —

صفحه 2:
عنوان تأثیر شبکه‌های مجازی بر افکارعمومی

صفحه 3:
۹ مقدمه با ظهور فناوری‌های مدرن و به خصوص اینترنت و ورود شبکه‌های اجتماعی جه زند گی افراد. نوع جدیدی از روابط بین فردی شکل گرفته است که از آن به ار تباطات مجازی تعبیر می‌شود. در واقع. این ارتباطات مجازی بین فردی در قللب شبکه سازی‌های اجتماعی, بر پایه مشار کت همکانی بنا شده‌اند. از این رو؛ شسبکه‌های اجتماعی, به عنوان فضاهلیی در دنیای مجازی که برای ارتباط میان افراد مختلف: با سطوح گونا گون دسترسی به وجود آمده‌لند.به علت بی‌مکلنی حاکم بر اینترفت بر علایق افراد و گروه‌ها بنیان نهاده شده‌اند. ایجاد ارتباطات جمعی و میان فردی, تشکیل اجتماعات مجازی, اطلاع رسانی» ار اطلاعات و نظرات از شناخته شده‌ترین کار کردهای این فضاها

صفحه 4:
#9۹ برخی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی مانند: «به اشتراک گذاری» سازماندهی» دوستی. اعتماد. استناد و تعمیم. چندرسانه‌ای بودن, نقد بی ‎ilo,‏ دنبال کردن و دنبال‌شدن. باز انتشاه خردجمعی. ساختار دمکراتسکت,قدرت سرمایه اجتماعی تحر کت اجتماعی و ابتکار و خالقيت»» تأثيرهاى اين شبكدها را دو جندان نمودهاند و در نتيجة فضای حاکم بر آنها؛حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی, احتمال مشاركتها و کنش‌های اجتماعی آنها را نیز افزلیش می‌دهد. اماء بارزترین ویژگی این شبکه‌ها را می‌توان «هویت» دانست.به لین معنا که هویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی‌به سمت هرچه واقعی‌تر شدن پیش می‌رود. چپس هر چه پیوند افراد و اعضا در شبکه‌هاء. بیشتر و انبومتر باشد. همراهی, تعامل‌ها» یکی دید گاه‌ها و نیز حر کت‌های همسو و مشترکك. محتمل‌تر خواهد ww ۳۳/۴

صفحه 5:
بر همین اساس و تحت تأثیر چنین فضلیی که در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است. از طرفی نیز شاهد رشد و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در تحول‌ها و اجتماعی مختلف و حتی فروپاشی نظام‌های سیاسی و اجتماعی مستقر در گوشه و کنار جهان بوده‌ايم. در این تحقیق سعی شده است تا ضمن ارائهی دورنمایی از موضوع افکارسنجی و افکار عمومی, نقش فضای مجازی در موضوع افکارسنجی مورد بررسی قرار گیرد تا پاسخی مناسب‌به لین سوال که فضای مجازی تا چه میزان می‌تولند در جهت‌دهی و مهندسی افکار عمومی تآًثیرگذار باشد, داده شود. ۳۳/۵

صفحه 6:
افکار عمومی و اهمیت آن درباره تعریف «افکار عمومی» نظر یکسانی وجود ندارد. در واقع وقتی مفهوم افکار عمومی بیشتر به کار برده شد که در نظام‌های دمو کراتیکت پارلمانی»افزايش عمومی میزان سوادوپیدا یش رسانه‌ها کسترش بیشتری یافت. برخی از محققین حوزه علوم اجتماعی, در تعریف خود از افکار عمومى, عقوم <ا نت را به عنوان یکت مفهوم مر کزی در نظر ی ‎ea UE‏ می گویند افکار عمومی» «جمع تفکرات فردی افراد بللغ» نسبت به مباحث مربوطه به حاکمیت می‌باشد»؛ اما محققی چون بلومر با عبارت «جمع تفکرات فردی» مخللف است و معتقد است که عقاید افراد مختلف با هم دارای وزن یکسانی نیستند و برخی گروه‌ها که ممکن است جمعیت کمی نیز داشته باشند, دارای تآثی رگذاری بالایی در این حوزه باشند و بیشتر از برخی گروه‌های بزرکت در معادلات مختلف تاثیر داشته باشند. ۳۳/۶

صفحه 7:
در بسیاری از جوامع لین موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که در موارد مختلف نظر غللب مردم چیست و آنها چگهنه و به چه چیزی فکر می کنند..به همین دلیل بررسی افکار عمومی توسط سیاستمداران به واسطه افکارسنجی از اهمیت بالایی برخوردار شده‌است. همچنین گروه هايى که از این موضوع آگاه هستند و منفعتی در این مسئله دارند دریافته‌لند که با هدلیت و جهت‌دهی افکار عمومی می‌توانند در ‎drole‏ ‏و حتی در سیاست‌های حاکمیت نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند. جهت‌دهی افکار عمومی امروزه از طریق رسانه‌های جمعی از جمله تلوزیون, روزنامه ها و مجلات. سینما و ابنترنت توسط همین گروه های ذی نفع صورت م ی گیرد_که اهداف مختلفی را از آن دنبال می کنند.

صفحه 8:
افکارسنجی در ساختار امروزی حکومت‌هاء موضوع افکار عمومی موضوعی دارای آهمیت است و سنجش افکار عمومی در موضوعات و برهه‌های زمانی مختلف نیز اهمیت زیادی دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط دو محقق به نام‌های باردز و الدنسیک در کتاب «افکار عمومی سنجش ذهن امریکایی». اولین افکارسنجی‌ها به وسیله‌ی کتابچه‌ها یا صندوق‌هایی انجام شد که در مکان های عمومی قرار داده می‌شد. همین روش های ابتداییی منجر جه روش های پیچیدمی افکار سنجی امروزی شد. تا اینکه امروزه موسسات نظرسنجی و افکارسنجی مختلفی همچون «گالوپ» که شهرقی جهلنی دارند در موضوعات مختلف تحقیقاتی را انجام می‌دهند. ‎ee‏

صفحه 9:
|شیوه های افکارسنجی و فضای مجازی موسسات و مرا کز افکارسنجی برای تحقیقات خود شیوه‌هایی را به کار می گيرند. گاهی دفاتر با استفاده از روش‌های نمونه گیری مختلف که دارای طبقه‌بندی هستند با مردم به صورت تلفنی تماس می گیرند و نظر آنها را در باب موضوعات مورد نظر جویا می‌شوند. همچنین رسانه‌های جمعی مانند شبکه‌های تلویزیونی نیز گاهی از مردم می‌خواهند که نظرات خود را در مورد موضوعی که تعیین می کنند از راه های مختلف(تماس تلفنی؛ پیامک و ار تباط اینترنتی) اعلام کنند. روش جدیدی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است استفاده از فضای مجازی برای سنجش و فهم افکار عمومی است. فضای مجازی و مطالعه آن میتولند تا حد زبادی جه محقق کمک کند تا از افکارعمومی درمورد بسیاری از موضوعات مورد بحث مطلع شود.این امر باگسترش شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری یافته است.چرا که امکان بحث وتبادل نظر مردم درفضای مجازی را به صورت چشمگیری بالا برده است. ۲۳/۹

صفحه 10:
a محققلنی که اقکار عمومی را سنجش می کنند امروزه در برهه‌های خاص مثل انتخابات‌های سیاسی. تمر کز بالایی را به بررسی شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند تا ببینند چه گروهی. چگهنه جو غللب راجه دست گرفته و پا موجی را به راه انداخته است. همچنین اغلب کاربران شبکه های اجتماعی چه نظری دربارمی کاندیداها دارند. چگونه موضوعات حاشیه ای در شبکه های اجتماعی تبدیل جه موج می شهند؛ یا اقلیت چگهنه می توانند خود را در چشم مردم به گروهی بز رگ و تاثیرگذار تبدیل نمایند. غیر از انتخابات. شبکه‌های اجتماعی بستر شکل گیری کمپین‌های مختلف اجتماعی نیز هست که می‌تولند نشانه‌ای از افکار عمومی باشد. به طور مثال کمپین‌هایی چون «سربازان ایرانی را آزاد کنید» که درباره پنج سرباز گروگان ایرانی توسط تروریست ها بود و همچنین کمپین «ما جين می‌پوشیم» در پاسخ به سخنان نتانیاهو از این دسته هستند. عموم این کمپین‌ها برخاسته از خواسته عمومی و ظرفیت اجتماعی مردم اس و این ود نشان‌دهنده‌ی ارتباط آن با افکار عمومی است. ۳/۳ امش

صفحه 11:
|مهندسی افکار عمومی در فضای مجازی با توجه به نقش مهمی که شبکه‌های اجتماعی در جهت‌دهی افکار عمومی دارند. گروه‌های ذی‌نفع سعی دارند تا از آنها در جهت پیشبرد سیاست‌های خود استفاده کنند. همانطور که کمپین های خودجوشی همچون «سربازان ایرلنی را آزاد کنید» در لین شبکه‌ها شکل می گیرند وبا استفاده از هشتگ‌های مشخص شده و د رگیر کردن کاربران تبدیل جه یک موج اجتماعی می‌شهند. برخی گروه‌ها نیز سعی می کنند به صورت جهت‌دار اقدام به مهندسی افکار عمومی از این طریق کنند. برای مثال می توان به کمپین‌های فرمایشی که گاه توسط طرفداران دولت سعودی علیه حکومت ايران راه‌اندازی می‌شود اشاره کرد که در یا , - yrs

صفحه 12:
انال ديكرى كه در اين زمينه مى توان به كن اشاره کرد» موج رسانه‌ای شكل كرفته در مورد وازكونى اتوبوس حامل سربازان ايرانى بود. در قسمتى از اين موج شکل گرفته. نگاهی اعتراضی به عدم واكنش مسئولين به فوت اين سربازان به جشم مى خورد. كمبين شكل كرفته عليه روزه داری در ایام ماه مبارکث رمضان نیز مثال دیگری بود که در آن از کاربران درخواست می شد تا تصاویر نهار خود را بصورت روزانه در ایام ماه مبارک رمضان منتشر نمایند. کمپین های شکل گرفته برای حمایت از یکی از نمایند گان رد صلاحیت شده در انتخابات. آزادی یواشکی. جنجال های شکل گرفته پس از مرکت دختری جوان در مهاباد نیز از دیگر مثال هایی است که در این زمینه می توان به آنها اشاره کرد. همچنین گاه مداخله گری صاحبان شبکه‌های اجتماعی در جهت‌دهی حر کت‌ها نیز تأثیر جه سزایی دارد. از ‎cular ak‏ برخی اعتراضات سال هشتاد و هشت در ‎Ol pl‏ که در آن تحریک سایتی همچون توئیتر نیز بی‌تأثیر نبود. ۱۳/۳

صفحه 13:
شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر تحول‌های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکل اجتماعی نوینی از ارتباطات را به وجود آورده‌لند که در عین حللی که توده‌ای است. امابه صورت انفرادی تولید و دریافت می‌شود و تأثیر می‌گذارد. با این همه. در سراسر جهان به ابزاری در خدمت جنبش‌های اجتماعی تبدیل شده است. لین جنبش‌هاء باید بتوانند برای دستیابی به اهداف خود, در سه زمینه توانمندی داشته باشند: شکل دادن به هویت جمعی, متقاعد ساختن پیروان خود و بسیج آنها. این جنبش هاء با استفاده از فناوری‌های جدید اطلاعاتی. می‌توانند جه راحتی به هر سه هدف نام برده» دست يابند. در اين شبكههاء تأثیر بر افکار عمومی و بسیج آن, به گونه‌ای ينه واسظة لنن رنشانةهاء نوعى فضاى وت ی و ای افراد. بدون آنکه یکدیگر را ببینند و تبسادل نظر کنند, مانند یکدیگر فکر و در نتیجه مانند یکدیگر نیز عمل می کنند. ۳۳/۳

صفحه 14:
5 بر این اساس: از طریق تولید پیام. شعار و اندیشه؛ به شیوهای هنری و از طریق تصویر گرافیکت. صدا و موسیقی. تصورها دستکاری و سيج می‌شهند و در نهلیت فعالیت سیاسی. لین امکان را می‌پلبد که با زندگیی روزمره آميخته شود. همچنین شبکه‌های اجتماعی مجازی همانند آزمایشگاهی است که جنبش‌های اجتماعی. میزان توانمندی خود را بررسی می کنند. در چنین حالتی» شبکه‌های اجتماعی. تنها به عنوان وسیله سیاسی عمل نمی کنند. بلکه خود به فضای سیاسی تبدیل می‌شوند. همچنین کاربرد شبکه‌های اجتماعی این امکان را به جنبش‌های اجتماعی میدهد که روش‌های سنتی بیان اعتراض خود. همانند راهپیمایی ها اعتراض‌ها؛ شعارها و استفاده از نمادها را آسانتر به 7 کار ببرد و آنها را با روش‌های نمادین جدید تر کیب کنند. ۱۳/۴

صفحه 15:
Se Or ‏وی‎ oe ‏جوان جامعه و شکل دادن به افکار عمومی دارند. زیرا؛ افکار عمومی‎ ‏مجموعه عقاید یا افکار یکت گروه است که به سوی موضوعی خاص‎ ‏معطوف شده است. افکار عمومی نوعی داوری مردم در یکت مسئله‎ ‏همگانی مورد اختلاف در زمانی مشخص است.‎ ‏از این رو حاصل جمع افکار عمومی, فردی نیست. بلکه نتیجه کنش‎ ‏متقلبل فردی و گروهی در یک ساختار فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی‎ ‏خاص است که در مجموع می‌توان آن را نوعی تولید اجتماعی نامید‎ ‏که در بسیاری موارد تعیین کننده اسست و می‌تواند خود را بر‎ ‏تصمیم‌سازی‌های یک اجتماع تحمیل کند.‎ i

صفحه 16:
ی عناصر مرتبط با مفهوم افکار عمومی را می‌توان اینگونه طبقه‌بندی نمود؛ افکار عمومی شامل رفتارهایی است که از جانب ‎duc‏ زیادی از افراد به زبان آورده می‌شود و به موضوعی مربوط می گردد که مد نظر همه قرار دارد. لین موضوع برای همه از اهمیت برخوردار است. افکار عمومی اغلب با نیت مشار کت توأم است (با اين تصور که دیگران هم هستند که به همین نجو عمل می کنند). افکار عمومی با ابزارهای مختلف اجتماعی بیان می‌شود و یک ساختة اجتماعی است. بدین ترتیب افکار عمومی فراینداجتماعی متعامل و پویالیی است که افکار مختلف در آن ابراز و سرانجام در چارچوب یک بیان جمعی منعکس می‌شود. بر همین اساس, وجود شبکه‌های اجتماعی که انحصارطلبی رسانه‌ها را جار شکست نموده است. به ابزاری برای اطلاع رسانی و افزایش پینش سیاسی مردم و در نتیجه تحول‌های اجتماعی تبدیل شده است. YF

صفحه 17:
9۹ در واقع این ابزارهای تازه, به طور همزمان چندین نقش را ايفا می کنند؛ اول از همه اینکه, جریلنی آسان وبه روز و کم‌هزینه برای برقراری ارتباط مردم با یکدیگر هستن؛ ارتباطی واقعی که همچون تلویزیون» رادیو و مطبوعات از مجرای یک واسطه صورت نمی کیرد و علاوه بر ‎od‏ همه کاربران می‌توانند در انتقال اخبار و ایده‌ها مشار کت داشته باشند. دیگر اینکه, وبلاک نویسان و کاربرهای دیگر در این شبکه‌ها به نقد رسانه‌های رسمی و حکومتی می‌پردازند و جهت گیری‌ه ای آن‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند و از آنجا که ویدئوها و تصاویر زیادی از رویدادها و اخبار به صورت برخط در اختیار مردم قرار می گیرد. دیگر جلیی برای هدلیت افکار عمومی از تن تحار ری از سوى منابع رسمى وجوه »۶ ۱۳/۷

صفحه 18:
#9۹« بنابراين؛ اکثر مردم به جای پیگیری اخبار از طریق رسانه‌های رسمی کشور. به شبکه‌های اجتماعی رو می‌آوردند؛ شبکه‌هایی که از آن خودشان است و خودشان ‎OT‏ را پوشش خبری می‌دهند. از طرف دیگر» اين شبکه‌ها جای احزاب و گروهها و سازمانها را در جنبش‌های اعتراضی گرفته‌لند و دبگر نیازی نیست برای اعتراض. عضو یک سازمان و یا حزب وییه شد و نیز نیازی نیست تحت تأثیر رهبران لین گروهها قرار گرفت بلکه» در بسیاری از موارد این رهبران سیاسی هستند که تحت تأثیر حر کت‌های مردمی که در این فضاها شکل می‌گیرد و به بیرون هدایت می‌شود. قرار می‌گیرند و به تحلیل آن می‌پردازند؛ بنابراین. استفاده از شسبکه‌های اجتماعی با وجود اقدام‌های محدود کننده نسبت به دسترسی کاربران از سوی دولت‌هاء از اجزای یر گذار در شکل گیری روند مخالفت‌های ضد دولتی هستند. ۳۳/0

صفحه 19:
نتیجه گیری در طی سال های گذشته فضای مجازی و تحول های شگرف دنبای دیجیتال. بسیاری از زمینه های اجتماعی, اقتصادی. فرهنگی و سیاسی را با تغییرهای عمده ای مواجه نموده است. در این بین. دنیای سیاست یکی از حوزه هلیی بوده که از لین تحول‌ها به دور نمانده و تآثیرهای متعددی را متحمل شده است ‏ به طوری که اینک سیاستمداران سنتی نیز در نتیجه رشد استفاده از ابنترنت در میان افراد جامعه. مجبور به رو آوردن به این دنیا و همگام شدن با تن شده اند. با توجه به قدرت روزافزون تأثی رگذاری رسانه های همگلنی و شبکه‌های اجتماعی. اکنون یکی از مولشه های موثر در گفتمان های سیاسی و تحول های اجتماعی, رسانه ها و شبکه های اجتماعی می‌باشند که‌با توجه به قدرت نم تأثیرگذاری شان» نمی توان آنها را از نظر دور داشت. ۱۳/۹

صفحه 20:
5 شبکه های اجتماعی نیز همچون سایر فناوری‌ها دارای مزلیا و معایبی است. اما آنچه سلم می نماید این است که در آینده نزدیک این گونه ابزارها به کاربردی ترین روش ارتباطی تبدیل خواهند شد؛ همان طور که در سال های اخیر تحول های شگرف سیاسی و اجتماعی در جهان به خصوص در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا از طریق این گونه شبکه های اجتماعی و قدرت تأثی رگذاری و جریان سازی آنها به وقوع پیوسته و حوزه های به کار گیری آنها مشهود بوده است. در لین فضابه لین دلیل که اغلب پیشرفت های تکنولوژیک محدود به کشورهایی خاص با سیاست هایی خاص هستند ميزان تأثير كذارى آنها نیز بیشتر است و لین مساله شرایطی ابرابری را بین صاحبان این محصولات و استفاده کنند گان ایجاد کرده است. ۳۳/۲۰

صفحه 21:
#9۹ در ايران نیزا روی کار آمدن و رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی که از طریق آنها افراد با دبگر اعضای شبکه و مورد اعتماد خود پیوند فکری و تبادل ارتباطی فراهم می‌آورند. دیگر رسانه ها اعم از رادیو و تلویزیون جه عنوان منبع اولیه و شکل دهنده افکار اجتماعی در حال رنک باختن بوده و دیگر این شبکه های اجتماعی هستند که قدرت تبلیغاتی و افکارسازی رسانه های شنیداری و دیداری را به مصاف می طبند. به علاوه, در جامعه ایرلنی که احزاب به معنای اخص آن در دید مردم به طور کامل نهادینه نشده است, شبکه های اجتماعی نقش احزاب سیاسی و اجتماعی را به خود گرفته و کار کردهای احزاب را در فضای مجازی بین افراد اعمال می‌کنند که این موضوع» قدرت شبکه سازی و ب ات ری شب های اجتماعی در ایران را افزایش داده است. ۳۳/۳

صفحه 22:
ye همچنین.اعتماد وشناخت شبکه‌ای و سلسله‌مراتبی که بین اعضای شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. اعتبار اخبار و اطلاعات تبادل شده را برای اعضاء افزلیش داده و لین شبکه‌ها رابه یکی از متلبع اصلی اخذ و تحلیل رویدادها تبسیل کرده است. البته جذابیت های بصری و تفننی و نیز آزادی نسبی عمل و اظهار افکار در لین شبکه‌ها بر کار کردها و قدرت برجسته سازی رویدادهای مختلف در آن افزوده است. لین نکته تنها در امور سیاسی و جنبش اجتماعی نمود پیدا نمی کند؛ بسیاری از صاحبان سرمایه با استفاده از روش های افکار سنجی در فضای مجازی با بدست آوردن ذانقه مردم در کشورهای مختلف دست به تولید محصولات متنوع و تبلیغ آنها می زنند یاجا برنامه ریزی برای تغییر ذانقه آنها تلاش می کنند. چرخه نیازسازی و و رفع نیاز در ادامه همین فرایند برای کسب سود بیشتر شکل گرفته است. هرچند ایمن شدن کامل برابر ات سوء فضای رسانه‌ای. انتظاری بیهوده است ولی با بالابردن میزان اد رسانه‌ای, می توانیم شاهد آسیب پذیری کمتر کاربران رسانه ها باشیم. ‎wiry‏

صفحه 23:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان