صفحه 1:
۲۳ وشيوه تدوینآن
صفحه 2:
برنامه سلامت در
انس
بلایای طبیعی و
صفحه 3:
و-ارجاع متاسب وبه موقع بيكيرى موارد ارجاع ده به سطح بالاتر ودريافت يس خورائد از سطع بالائر وانجام
اقدامات مورد نیاز بر اساس پسخوراند
امتيت غنايى در جمعيت تحت يوشش واجراى برنامدهاى تانعتدسازى مردم براساس ظرقیتهای
الف-مديريت سلامت
>> تتاسانى محيط جفرقيانى محل خدمت
تتاسایی جعیت تحت
تاسایی معضللت ومشکاات اثرگذار بر سلامت در منطته
از نظر تعداد نفرات يه تفكيك سن وجنس
تتتاسابى جسيت تحت يوتش از نظر مشكلات اثركذار بر سامت Sh
فيت داندها ومديريت اطلاعات سلامت أقرلا وجمميت تحت يوتش
LES جرخه كار مركز وشاليت واحنهلى مخطف موجود در مركز
أقدام يه خل مسائل يهناتتى ازراه همكاىهاى درون يخشى ويزيخشى
تال در حل مسا سالمت جلمه از جلي مشاركتخاق مردم
۸ هه هه هم
صفحه 4:
Emergency
Onerationc Plan
صفحه 5:
*_منابع اعم از مادی و انسانی کميابند. همچنین عوامل محیطی مانند
شرایط سیاسی . اقتصادی, اجتماعی. علمی و تکنولوژیکی به سبب تغییر
دائمی. غیر قابل پیش بینی و ناپایدارند.
مضافا این که برای استفاده از اين منابع محدود و کمیاب و همچنین
تخصیص آنها و تعیین اولویت ها همواره رقابت های شدیدی وجود دارد.
هدف اساسی برنامه ریزی در واقع تقلیل میزان قبول خطر نسبت به
اتفاقات احتمالی و اتخاذ تداببری هماهنگ برای دستیابی به موفقبت های
سازمانى است.
سه راه پیش روی ماست؟
خودمان سبب روی دادن اتفاقات زندگی شو
افتاده كيج ومبهوت بمانیم.
صفحه 6:
* یک برنامه باید بتواند
به این ۴ سوال پاسخ دهد که :
-۱کجا هستیم؟
-۲به کجا می رویم؟
-۲چگونه به آنجا خواهیم رسید؟
-۴چه چیزی به ما مى كويد كه به آنجا رسيديم؟
صفحه 7:
برنامه ریزی برای بلایا
* سطوح برنامه ریزی برای بلایا چیست؟
* انواع برنامه برای بلایا کدام است؟
* اولین اقدام برای برنامه ریزی برای بلایا چیست؟
S$
نار
صفحه 8:
نکات مهم در برنامه ریزی در بلایا
مخاطرات: شناسایی و ارزیابی
ظرفیت ها: منابع سیستم ها و تجربه ها
* ارزیاین نیازها بر اسانن مخاطرات احتمالی آینده
* ارزیابی منابع محلی
حمایت های سطح ملی
سطح هماهنگی ها بین بخشی و درون بخشی
مشخص کردن چالش ها
صفحه 9:
سطوح برنامه ریزی
برنامهریزی راهبردی ۱۵۲۳۳9 «(Strategic
چارچوب برنامهها در تمام سطوح است. (سیاست ها و
دستورالعمل های کلی و بلند مدت)
برنامهریزی عملیاتی ۴۱۵۲۳۳9 0۵06۲3۲10۳1) ):
نقش ها و مسئولیت هاء وظایف و نحوه همکاری های بین
برنامهریزی az (Tactical Planning) .<s5t
کسی چه کاری . با چه ابزار و منابعی . چه زمانی
صفحه 10:
انواع برنامه ریزی بحران
* برنامه یک نوع خاص از بحران
*_برنامه با چشم اندازی به کلیه مخاطرات ممکن
ASL بسحولنها دارلیچل لشهای بکسازو شرح)
(وظلیفف سبتا یکسا لهست
صفحه 11:
3
1
صفحه 12:
مقدمه
© معرفى مركز/ واحد/ اداره
© سطح خطر منطقه در ارتباط با فعاليتهاى
تخصصح :زاح
© اهميت توجه به ايمنى پرسنل و مردم
© انتظارات واحدامرکز از کارکنان زير مجموعه
© تاكيد بر بازبينى برنامه به صورت ساليانه
© درج نام و امضاى رئيس واحد
صفحه 13:
نمونه مقدمه
...این مکتوب شرح وظایف واحدهای مختلف بهداشتی این
مرکز را در پاسخ به بلایا و فوریتها تعیین کرده و عملا با تشریح
خدمات قابل ارائه امکان کاهش آسیب پذیری جوامع را در
جارجوب این برنامه عتوان میکند. امید است باابه کارگیری
مناسب این برنامه بتوانيم شاخصهای پاسخ مناسب به بلایا را
بهبود بخشیده و از اثرات سوء بلایا بر جامعه بکاهیم.
صفحه 14:
9 تغییرات مهم برنامه نسبت به برنامه قبلی و سابقه
مواردی که در برنامه فعلی موثر بوده است:
<دستورالعملهای محلی مربوط به بلای
<تجربیات مربوط به بلایایی که واحد در آن فعالیت
داشته اس-
صفحه 15:
از دهه ۱۳۷۰ برنامه های مدیر
ذیه در بحران و نقش و
جایگاه تغذیه در بلایا در معاونت بهداشتی با مدیریت بهداشت محیط
وعضویت کارشناس تغذیه در کمیته "مدیریت بحران " مطرح گردید.
x شرح وظایف کارشناسان تغذیه در سطوح (ستادی. استانی و
شهرستان) تدوین و به چاپ رسید.
در حادثه اسف بار زلزله شهرستان بم در سال ۱۳۸۳۲ پیرو دستور
کتبی معاونت محترم سلامت. دفتربهبود تغذیه جامعه موظف گردید
سبد مطلوب غذایی در بحران را تدوین نماید. در بررسی های انجام
شده مشکلات تغذیه ای استخراج و گزارش گردید. ..
اولین تجربه این دفتر در خصوص طراحی مداخلات تغذیهای با
پونیسف تهران پس از حادثه بم در سال ۱۳۸۳ شامل موارد ذیل
صفحه 16:
بیانیه هدف
© هدف کلی: در راستای هدف کلان نظام
سلامت مبنی بر کاهش خطر بلایای طبیعی و
اسان ساخت در ارتباط با واحد
اهداف کشوری اهداف منطقه ای
5
صفحه 17:
نمونه اختیارات قانونی و برنامه های مرجع
امنیت غذایی و سلامت تغذیه ای جامعه یکی از
مهمترین اهداف مورد نظر سند ملی توسعه فرا بخشی در
برنامه توسعه چهارم اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱۳۶ لایحه برنامه پنجم توسعه با هدف تأمین
امنیت غذایی
مصوبات کارگروه استان
صفحه 18:
شرح وضعيت
حوزه جغرافيايى و موقعيت مركز در تقسيم بندی شهری و شهرستانی
توزیع جمعیت و خصوصیات آن
گروههای ویژه (مثلا قومی. نزادی و افراد آسیب پذیر و ..)
مناطق آسیب پذیر تحت پوشش
تسهیلات امراکز مهم و حیاتی آسیب پذیر
صفحه 19:
تمونه شرج وضعيت
* مثال براى مراكز حياتى و مهم:
وجود كارخانه واكسن سازى
بانک خون
2 وجود مراکز نظامی مثل پادگانها در منطقه
me
© مثال گروههای آسیب پذیر(ویژه) :
۶ معلولین
gels cuca >”
< بیماریهای خاص مثل 1
>
صفحه 20:
پیش فرض ها
٩ _ شرایطی را شامل می شوند که به نفع يا ضرر برنامه هستند و موفقیت آن
را تحت تاثیر قرار خواهند داد.
2 ظرفیت های موجود
2 نقاط قابل ارتقا در برنامه های موجود (محدودیت ها)
صفحه 21:
نمونه پیش فرض ها
VV e vvvvvY.
vv
ظرفیت های موجود:
وجود دقتر مدیریت خطر بلايا
وجود مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی
وجود 506
وجود 808
وجود سيستم هشدار سريع.
نقاط قابل ار
هماهنگی ناکافی
آموزش ناکافی
عدم تمرين
در برنامه هاى موجود (محدوديتها):
S Mie
صفحه 22:
کار گروهی
* تدوین شرح وضعیت
* تدوین پیش فرض ها
صفحه 23:
Training of Trainer workshop series
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
i
صفحه 27:
mu
صفحه 28:
cana inh yates ey i gota ١ | دصو مات
919119999 ۲ | مسرت aan piel yas caine ois | وك دان
أختقا راض و متتطات راق | ورين بيد 0[ سود
لص سبي asec | ات ید رز at
Fe ETS ع
. ات وا ولوق
7 وم
ae
6 | ی مد وات ور مع
۳
Soo GREE سود
میات وی سر
7 | تا موه ری وعتی ومبین. | تور
me مایم
aa 2-2 aa
میت و ارت و ۷
be سید
aeons 4
سیب رت بر 1
| ی مومت ولو ولتت Te
Lag | RATT مر
لسع وت اتسیو رای 7
2022293933393
3
فين سكن 2 oh
See bettie late rer | ۳
۲ ی مس سا جر ی ری[ هو ترا
© 222 1 هر
ست و اتوي معي Ea cohen el See
صفحه 29:
وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی
دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان و توانبخشی در حوادث غیرمترقبه
۳
GRU کمیته
صفحه 30:
* ی کعفهوم لست. «اوععصهم)
* شکل ندارد
* عینی نیست
* اصول دارد
* چهار چوبی است برای کار کردن افراد کنار هم
١ 4 4 @ @
صفحه 31:
پنج مولفه اصلی ICS Ce pre
bd فرمانده
* عمليات
* برنامه ريزى
* اداری/مالی
صفحه 32:
مسئولیت ارشد ایمنی: بررسی ایمنی ساختمانها و وسایل و تجهیزات
* مسئولیت ارشد روابط عمومی: اطلاع رسانی به رسانه ها و مردم
* مسئولیت ارشد هماهنگی: هماهنگی با سایر واحدهاو سازمانها
* مسئولیت ارشد امنیت: کنترل امنیت ۰ آرامش و درب های واحد
* مسئولین عملیات:هدایت تخلیه . کمک به مصدومین و زیر آوارماندگان
* مسئولین پشتیبانی: تامین ملزومات لازم تیم عملیات
* مسئولین اداری مالی: ثبت و ضبط مکتوبات .گزارش خسارات و اقداه.-. .فيج
۳
I |
صفحه 33:
مرجع تعیین اعلام شرایط اضطراری و ختم آن.0] وزارت. قطب و یا
دانشگاه (بسته به وسعت حادثه) است.
در صورتی که اعلام شرایط اضطراری به دلیلی توسط سطح بالادست انجام
نگیرد و واحدهای ارایه خدمات تابعه شهرستان. از حادثه مطلع و یا با آن
مواجه شود. واحد مربوطه موظف است خبر را فورا به 0] سطح بالاتر
اعلام نماید.
بدیهی است انجام اقدامات حیاتی در سطح واحد. مانند فعال سازی
سامانه فرماندهی حادثه. تخلیه . فراخوان نیروها و ارایه خدمات باید بطور
همزمان انجام شود.
اعلام آغاز و اتمام شرایط اضطراری در هر واحد ارایه خدمت بعهده
فرمانده عملیات آن واحد میباشد.
- 2۳ حر be
صفحه 34:
وسعت حادثه در سطح ملی است (بیش از بیک قطب درگیر است یابه هر
دلیلی مداخله سطح ملی ضروری است)
كمك بين المللى لازم است.
2016
3
1
3
3
2
£
5
=
£
=
صفحه 35:
5 ۰ | 8
٠ هنكامى كه انجام يك برنامه نيازمند حضور و مشاركت بيشي از يك نفر باشد. موضوع
هماهنكى مطرح مى شود.
٠ "هم آهنگی" نقطه مقابل "من آهنگی " است.
6 رو ازکستز
۰ اگر هماهنگی نباشد
- منابع به درستی و موثر استفاده نمی شوند
هرج و مرج زياد مى شود
- دوباره کاریمی شود
عوارض ثانويه
صفحه 36:
ملارسانت ایچاة ضمافتگی
دستورات از یک مرکز صادر شود
فرآیند ارسال دستور مشخص باشد
هر واحد افرد بداند دستور از چه کسی می گیرد و به چه کسی گزارش می
دهد
یک مرکز برای دریافت. پردازش و ارسال اطلاعات وجود داشته باشد
یک ساختار اسلسله مراتب وجود داشته باشد
زبان مشترک ایجاد شود (سطح بندی, کدبندی و...)
فرآيند و نحوه ارتباط بین اجزا مشخص باشد
صفحه 37:
فرآیند ایجاد و ارتقاء هماهنگی
تحلیل فرآیند و نقش ها و مسئولیت های مورد نیاز
* تحلیل و شناخت ذینفعان
* برگزاری جلسات هماهنگی بین ذینفعان
تدوین تفاهم نامه همکاری
تست تفاهم نامه در تمرین
پایش مداوم مفاد تفاهم نامه و بازبینی آن
صفحه 38:
هماهنگی در مدیریت بلایا
* راهبردی (قبل از بحران و در سطح کلان)
* عملیاتی (حین بحران و در سطح عملیات)
صفحه 39:
مکانیسم ایجاد و ارتقاء هماهنگی راهبردی
* تدوین مشترک برنامه
* تفاهم نامه
* جلسات مشترک
برگزاری تمرین (مانور) مشترک
صفحه 40:
مکانیسم ایجاد و ارتقاء هماهنگی عملیاتی
* انجام هماهنگی راهبردی
استقرار سامانه فرماندهی و کنترل AICP)
* تهیه برنامه سریع عملیات مشترک (۱۵۸۳)
ایجاد سامانه مدیریت اطلاعات جامع و مشترک
به اشتراک گذارندن به موقع اطلاعات
برگزاری جلسات روزانه هماهنگی
صفحه 41:
هنمای اجرا gp Ca yb مرتبط برای انجام هماهنگی راهبردی
نگی راهب
انجام
تبط برای آنج
ضوعات و سازمان های
3
١ -جدوا
نمای اجرایی ۲ - ج
۱ >
0
كد ونام كركرة
نيازطد
موضوع نیز
fale
تب با
سازمان های مر تب
اين كاركره
بای
أقدامات مورد a
Teel te
ote J oh
صفحه 42:
راهنماهای اجرایی
راهنمای اجرایی ۱ - فرم ثبت درس آموخته های بلایا
توضيحة
© به منظور نيت سيستماتيك هرس لموخته ها لازم الستء لبن ام به زلى هر كاركرد (00160ا6) كه در 608 مشخص شده استه الجام كيرف
* كاركردهايا همان اقدامات اسلى عمليات باسخ به سه كروه مديريتى» اختصاصى و تخنسصى تفسيم مى شوند هر كاركرد اختصاصى, مى تود
ذاراى كاركردهاى تخسصى باشد كه با ذكر نام و كد مربوطه در ذيل كاركردهاى اختصاصى مى أيند
ام و سل واجد عملياتي |
نوع مخاطره و منطقه متائر
تاريخ رخداد مخاطره ويا تمرين بركزار شده
تاریخ hy ot |
که کار کرد درس اموخته توضیحات (در صورت لزوم]
صفحه 43:
کارکرد ذخیره سازی لوازم و تجهیزات (Pq)
كار كردهاى مديريتى باسخ
پیوست 04- ذخیره سازی لوازم و تجهيزات
واحد مسئول: مرکز مدیریت حوادت و فوریتهای پزشکی (06) و دفتر مدیریت خطر بلایا در
سطح واحد بهداشتی درمانی مسئولیت این کار کرد با دبیر کمیته بحران میباشد .
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه عوم پزشکی
صفحه 44:
شرح کارکرد
* لازم است لوازم و تجهیزات فنی و پشتیبانی که برای ارایه خدمات در فاز
پاسخ مورد استفاده می باشند. در فاز آمادگی ذخیره شوند و بر اساس برنامه
زمانبندی کنترل شوند.
صفحه 45:
شرح وظایف واحد مستول
۱) تهیه فهرست لوازم و ملزومات مورد نیاز
۲) تدوین پیوتکل مربوطه
۳) ذخیره سازی لوازم و ملزومات
(E کنترل دوره ای ذخایر
شرح وظایف واحدهای همکاید
۱) مشارکت در تهیه فهرست لوازم و ملزومات مورد نیاز
‘Training of Trainer workshop series
۲) مشارکت در ذخیره سازی لوازم و ملزومات
۳) مشارکت در کنترل دوره ای ذخایر 4
\ A
صفحه 46:
er eee
راهنمای اجرایی ۱ - فرم ثبت درس آموخته های بلایا
wy
مشخص شده استه اجامگیرد. 20۴ > (Function) 96 p i) & yl ol ol به منظور نيت ببيستماتيك دريس أموخنه جا لازم *
كاركردها ها همان اقدامات اصلى عمليات باسخ به سه كروه مدیریتی؛ اختصاصی و نخصمی تفسیم ی شون. هر کارکرد اختساصی؛ می توا 9
رای کارکردهی تخصصي باشد كه باذكر نام و كد مربوطه در ذيل كاركردعلى اختصاصى عى أيند
نام و سطح واحد میتی
نوع مخاطره و منطقه متائر
تاريخ رخداد مخاطره ويا تعرین برگزار شدد
Ai تاريخ أخرين |
كد کار کرد درس اموخته توضبيحات (در صورت لزوم)
صفحه 47:
راهنمای اجرایی ۲ - شناسنامه آموزشی مدیربت بحران در نظام سلامت
توضيح:
نام و سطح واحد
نام ونام خاتواذكي
تاريخ أخوين ويرايش شناستامه
a کار کرد
نام ونام ختوااكى قرد مستولة
هی
A
عوايل
*_ هر بك و مديران و كاركتان نظام سالامت بابد داراى اين شناسنامه باشن.
.تاريخ آموزشٍ
مع ا
لب لل م
توضیحات (در صووت لزوم]
صفحه 48:
انواع تمرین عبارتند از:
تمرين دور ميزى
* تمرین عملاتی محدود به یک کارکرد
© تمرين عملياتى كسترده
یک کرک
راهتمای اجرایی ۱ - شناسنامه تمرین مدیریت بحران در نظام سلامت.
تام و سطح ود
نام ونام Fags
تاريخ أغرين وبرايشى تاه
s کرد
انام ونام خاولاكى فرد ستول
هر یک از مان وان تا سلامت اد رای این شناسسامه باشند.
Ped
وضيحات (در سورت لزوم)
صفحه 49:
هشدار و تایید خبر
کارکردهای مدیریتی پاسخ
پیوست 801 هشدار و تایید خبر
واحد مسئول: مرکز هدایت عملیات بحران (60)
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی . مرکز بهداشت شهرستان
© قدم اول در شروع عملیات پاسخ است.
EOC © يسراز دريافتخبر از منابع محیطیرسانه ها و سایر سایمانها به
تایید خبر لقدلم مینسماید
* خبر تایید شده فورا به منظور فعال شدن سامانه 105 اطلاع رسانی می
سود
صفحه 50:
هشدار و تایید خبر
شرح وظایف واحد مستول:
دریافت خبر بصورت ۲۴ ساعته از مراکز پایش کننده مخاطرات
تحلیل و تایید خبر از مراکز پايش کننده مخاطرات و EOC
سطح بالاتر
اعلام خبر و سطح هشدار به واحدهای همکار و تیم های عملیاتی
ثبت درس آموخته در فرم مربوطه
صفحه 51:
هشدار 9 تا بيد خبر
شرح وظایف واحدهای همکار:
ارتباط مستمر با 2006] برای تبادل اطلاعات
دریافت تایید خبر و سطح هشدار از EOC
اقدام بر اساس کارکردهای تعریف شده در ۶0۴
* ثبت درس آموخته در فرم مربوطه
صفحه 52:
هشدار سریع (اولیه)
یکی از مهمترین جنبه های مدیریت بحران هشدار
به مردم در خصوص تهدید هاست
مجموعه ای از ظرفیت ها برای آنکه اطلاعات هشدار
مناسب و به موقع برای جامعه در معرض خطر ارسال گردد
تا اقدامات مناسب و موثر برای کاهش احتمال خسارات و
آسیب ها انجام شود
صفحه 53:
سطح سطح
تعریف هشدار | هشدار
(عنوان) | (رنگ)
امکان وقوع مخاطره
اطلاع وضعیت هشدار به تیم های عملیاتی وجود دارد ولی اطلاع زرد
احتمال آن کم است:
امکان وقوع مخاطره
وجود دارد و احتمال
آن زیاد است.
فعال کردن سامنهفرماندهی حادثه(فرمندهی و بنامهریزی)
اعلام باركشت به شرایط عادی در صورتی که مخاطره روی
نداده باشد.
اعلام آغاز فاز بازيابى در صورتی که مخاطره روی داده و
عمليات يامبخ فورى اتمام يافته ست.
A
شده است.
صفحه 54:
تمای شماتیک ارتباط ۱6۴و 06] را در سطوح جغرافیایی مدیر
EOC وزارت بهداشت. درمان و آموزش
سس
06 قطب
مدیربت بحران ٩ مدیریت بحران ۱
00 قطب
6 داننگاه علوم | | 8060 دانشگاه علوم
۲ بزشكى ١
60 شهرستان ..
06 شهرستان ۱
۱ منطقه )20 w= dilate ICP
صفحه 55:
كاركردهاى مديريتى ياسخ
بيوست 1/12- فراخوان برسنل
واحد مسئول: مرکز هدایت عملیت بحران 120
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی
لازم است کلیه واحدهای بهداشتی درمانی دارای برنامه آنکال بحران برای تمامی زمان ها
باشند. در سطوحی که دارای 20062 هستند لازم است کلیه واحدها برنامه آنکال را هر سه
ماه یکبار تعریف و طی نامه رسمی به 26062 اعلام نمایند. حضور پرسنل آنکال در 80 با
منطقه عملیاتی بر اساس فراخوان الزامی می باشد.
صفحه 56:
شرح وظایف واحد مسئول:
۱) تعیین فهرست آنکال برای کلیه روزهای سال و اعلام رسمی به واحدها
(Pay bygiled Boys Gill glad GUI Sh sae *
فراخوان پرسنل در صورت نیاز )۳
صفحه 57:
شرح وظایف واحدهای همکار:
a همكارى در تعيين فهرست آنكال برای aly روزهای سال 3 اعلام وی
به واحدها
۴ ۲) همکاری در ایجاد بانک اطلاعاتی شماره تلفن و روش تماس با پرسنل
* ۲) حضور در )00 و یا منطقه عملیاتی بر حسب شرح وظیفه
صفحه 58:
فراخوان
٩ روش فراخوان پرسنل و داوطلبین بايد از قبل مشخص باشد
سس و
CIC ICI)
صفحه 59:
ارزیابی سریع مشترک(و)
کار کردهای مدیریتی پاسخ
پیوست ۷13- ارزیابی سریع مشترک
واحد مسئول: مرکز هدایت عملیات بحران (60)
| واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم یز
‘Training of Trainer workshop series
(TOT)
2016
صفحه 60:
شرح کار کرد
خاولین اقدام پس از تایید خبر وقوع یک حادثه و فراخوان پرسنل
GT Gand تایید وقوع حادثه و بررسی آسیب ها و نیازهاء ارزیابی سریع بصورت
مشترک و صرفه جویی در وقت و منابع
یک کار تیمی است و کاربرد اطلاعات حاصل از ارزیابی سریع در تدوین ۱۸۴
ژهر واحد تخصصی می تواند متعاقبا در صورت نیاز. ارزیابی تخصصی خود را انجام دهد
© تیم ارزیابی خطر شامل افراد مجرب. حداقل از واحدهای زیر می باشند: اورژانس پیش
ارستانی. بیماری هاء بهداشت محیط و تغذیه
ث زمان انجام ارزیابی سریع. اولین زمان امکان حضور تیم مربوطه در منطقه آسیب دیده
این زمان نباید بیش از ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه باشد
۵ تکرار ارزیابی سریع و توالی زمانی بنا به شرایط حادئه و تعیین آن توسط فرمانده
حادثه
صفحه 61:
شرح وظایف واحد مسئول
« هماهنگی برای اعزام تیم ارزیابیی سریع به منطقه
» دربافت گزارش ارزیابی سریع از تیم مربوطه
+ تحلیل گزارش ارزیابی سریع و تبدیل آن به برنامه میدانی
(AP) پاسخ
صفحه 62:
شرح وظایف واحدهای همکار
۵ هماهنگی برای اعزام نماینده واحد به منطقه آسیب دیده
۱۸۵۸۳ مشارکت در تحلیل گزارش ارزیابی سریع برای تدوین ٩
صفحه 63:
شرح وظایف تیم ارزیابی
بررسی اطلاعات و نقشه های موجود قبل از اعزام
حضور در منطقه آسیب دیده در اسرع وقت
انجام ارزیابی به روش مشاهده. مصاحبه با افراد کلیدی و بازماندگان و مرور
مستندات در دسترس
تکمیل فرم ارزیابی و تحویل گزارش به فرمانده حادثه
تکرارارزیابی بر اساس توالی زمانی تعیین شده توسط فرمانده حادثه
صفحه 64:
راهنماهای اجرایی کارکرد ارزیابی سریع _ _.
راهنمای اجرایی ۱ - فرم گزارش وضعیت حادثه(511860)
۵ دقت اطلاعات لین فرم بستگی به موارد زیر دارد: آمادگی قبلی برای جمع
آوری اطلاعات» مدت زمانی که از حادثه می گذرد و در دسترس بودن
اطلاعات در زمان تکمیل فرم. بدیهی است که با گذشت زمان از لحظه
شروع حادثه. اطلاعات به تدریج کامل می شوند. با عنایت به این امره در هر
گزارش دقیق ترین اطلاعات موجود ثبت می شود.
۵ توجه: در ردیف های مربوط به اقدامات و نیازهای بهداشتی و درمانی.
اطلاعات به تفکیک واحد ارایه شود شامل بیمارستان؛ اورژانس پیش
بیمارستانی. بیماری های واگیر, بیماری های غیرواگیر. بهداشت محیط,
بهداشت خانواده. تغنیه. بهداشت روان. آموزش بهداشت. گسترش شبکه و
آزمایشگاه. این فرم برای تمام مراکز/دفلتر قلبل استفاده است و جمع بندی
آن توسط :2006 انجام می شود.
صفحه 65:
Situation Report »,3
واحد ارزيابى كتئده: نام ونام خقوادگی ارزیاب:
مارد گزارتر
ره گزارش:
سوال
شماره وتاریخ گزارش:
صفحه 66:
22 ne
Situation Report
صفحه 67:
ارزیابی دوره ای و مدیریت جامع اطلاعات (,/۷)
کار کردهای مدیریتی پاسخ
پیوست 14- ارزیابی دوره ای ومدیریت جامع اطلاعات
واحد مسئول: مرکز هدایت عملیات بحران (20) (در هر واحد بهداشتی درمانی مسئولیت اين کار
کرد با مسئول بخش برنامه ریزی سامانه فرماندهی حادثه است )
واحدهای همکار: کلیهواحدهای دانشگاهعلوم پزشکی
صفحه 68:
شرح كاركرد
*اطلاعات ارزيلبى سريع بايد بايد بطور مرقب بروز شود. توللى زمان ارزيابى هاى
دوره ای توسط فرماندهی حادثه تعیین می شود. در حوادث بزرگ اجرای ارزیابی
بطور روزلنه تا یک هفته توصیه می شود. بعد از ن می توان فاصله زملنی را بیشتر
كرد. لين امر بستكى به تغییرات محیط آسیب دیده دارد. خروجی ارزیابی های دوره
ای نیز در قللب گزارش وضعیت حادثه (51*1860) بلید ارلیه شود. البته در مواردی
Cal (SURVEY) Galen Ae ibs که بایدبا مشورت يك ابيدميولوزيست طراحی
شود.
صفحه 69:
علل عمده شکست عملیات پاسخ
*پیامهای متعدد و متناقض از چند منبع خبری مختلف که خود را مسئول می دانند.
*تاخیر در ارائه اخبار و اطلاعات موثق
*اتخاذ رویکرد پدرسالارانه و قبوم مآبانه نسب به جامعه تحت تأثير
*عدم واکنش مناسب و پاسخ به هنگام به شایعات و اخبار دروغ
*سردرگمی مردم به علت اطلاعات پراکنده و غیرمعتبر
*اقدام بدون در نظر گرفتن شرایط و در دست نداشتن اطلاعات کافی
صفحه 70:
شرح وظايف واحد مسئول
() طراحی فرمهای تبادل اطلاعات
۲) اطمینان از برقرای ارتباط مستمر با واحدهای عملیاتی و ستادی در زمان رخداد بلایا
۳) جمع آوری داده های محیطی و تحلیل و انتشار آنها درقالب 5160 یا گزارش
پیمایش
۴) ارزیابی و ارتقاء مستمر برنامه تهيه شده
۵) بازبینی 1/۸۳ بر اساس ننایج ارزیابی ها و طراحی اقدامات مداخله ای مربوطه
صفحه 71:
شرح وظایف واحدهای همکار
(SitRep) ae تكميل و گزارش فرم های گزارش )١
۲) مشارکت در طراحی سیستم اطلاعات بلایا
۳ مشارکت در تبادل داده ها در سیستم طراحی شده در قالب (51360) یا گزارش پیمایش
شرح وظایف تیم های عملیاتی
١ جمع آوری داده و تکمیل و گزارش فرم های گزارش حادثه (510360) و پیمایش
۲) بررسی فرم های اطلاعاتی قبل از شروع عملیات
۳) پر کردن فرم های اطلاعاتی در زمان عملیات
۴ ارسال اطلاعات به واحد برنامه ریزی و فرمانده میدان با توالى درج شده در فرم
۵) مشارکت در ثبت درس آموخته ها بعد از عملیات
صفحه 72:
رديف
راهنماهاى اجرايى كاركرد ارزيابى دوره اى و مديريت جامع اطلاعات
راهنماى اجرايى ١ - فرم ارزيابى صدمات به واحدهاى بهداشتى درمانى در حوادث و بلايا
|توجه اين فرم توسط 000 و با همكارى گروه مديريت و كاهش خطر بلايا تكميل مى شود]
الف - فرم خطى
دانشگاهد شهرستان wish gy 4b)
2
نوع واحد ام واحد . | شهرستان | أسيب ۳
ny | oe
ols
tly wi حسن آباد كلاله 1 ۳
mofo ae let Steal
تعدا
bn
قوتي
قادر به ارابه
خدمت هست
صفحه 73:
ب - فرم جمع بندی
دانشگاه: شهرستان (هاا نوع inh تاریخ:
۴ ین نم جمن بندى قرم الف استم
صفحه 74:
M5: IAP
صفحه 75:
انواع برنامه عملیات پاسخ به بلایا و فوربتها
۲۲۳۱6۲96۳6۷ 006۲3110۳5 : راهبردی *
Plan/EOP
Incident Action Plan/IAP : jiu. °
صفحه 76:
EOP
9 شامل بخش عمومی. مبانی عملیات . کارکردهااست
9 به شرح وظایف نقش ها و مستولیت ها و رابطه بین
واحدها اشاره دارد
٩ هر واحد/ابخش آشبکهادانشگاه یک ۴00۳ دارد و سالیانه
بازبینی می شود
© در فاز آمادگی تهیه می شود
صفحه 77:
IAP (Incident action plan)
5 دینامیک (تغییر بر حسب نیاز ها و تغییر شرایط) است
5 اهداف اختصاصی/ عملیات میدانی مدیریت پاسخ حادثه است
© تاكتيك هاى لازم براى تحقق اهداف است
۵ برای هر حادثه یک ۱۸۳ تدوين مى شود
© بر اساس 2808 تدوین می شود
صفحه 78:
برنامه پاسخ میدانی ( 1۸۳)
٩ زمان تدوین: به محض دریافت اولین گزارش وضعیت از
منطقه آسیب دیده
۵ دوره زمانی: طول زمان عملیات پاسخ
9 بازبینی: بسته به تغییرات در منطقه آسیب دیده از
نظر خسارت جدید و منابع در دسترس) و توسط فرمانده
صفحه 79:
IAP
۶ سطح تدوین: IAP در سطح تعیین شده حادثه است.(ملی»
منطقه ای» استانی. شهرستانی و محلی)
مسئولیت تدهین: مسئول تدوین ۱٩۳ بخش برنامه ریزی
(۳۱۵۲۱۳۱/۲۵) سامانه فرماندهی حادثه است که باید به تایید
فرمانده حادثه برسد. تدوین ۱/۸۳ فرآیندی مشارکتی است و با
حضور کلیه واحدهای عملیاتی مربوطه انجام می شود.
* مکان تدوین برنامه: 25060
* تعداد 18۳8 در هر حادثه: یک 1۵۳ مشترک. (زیر مجموعه
هر واحد جغرافیایی کار کردی)
صفحه 80:
برنامه پاسخ میدانی
برنامه عملیات میدانی مشترک پاسخ به حادثه
برنامه عملیات میدانی پاسخ برنامه عملیات میدانی پاسخ برنامه عملیات میدانی پاسخ
واحد جفرافیایی-کارکردی ۱ واحد جغرافیایی-کارکردی ۲ واحد جغرافیایی -کارکردی ۲
صفحه 81:
مراحل تدوبن برنامه پاسخ میدانی
شناخت وضعیت: ارزبابی سریع . شناخت مستمر تکرار ارزیابی
* تشکیل تیم تدوین برنامه: بخش برنامه ریزی EOC » ICS
تدوين اهداف عملیات: بسته به شرایط ویژه حادثه
تدوین برنامه: به ازای هر هدف در هر واحد جغرافیایی-
کارکردی, چه اقدامی, توسط چه فرد یا گروهی و در چه زمانی
تصویب و ابلاغ برنامه: فرماندهی حادثه
* انتشار برنامه
اجرای برنامه
بازبینی مستمر برنامه
صفحه 82:
جدول تدوین ۱۵۸۳
توضیح | زمان | فرد/
(مثلا نام دستورالعمل گروه
مريوطه) 0
مسئول
کارکرد: آرزیابی سریع مشتر
۳۰۱
هدف
صفحه 83:
به محض دریافت خبر حادثه
آغاز می شود و بسته به نوع
مخاطره. گستردگی آسیب و
تغییرات منطقه متاثر.درباره
تکرار آن توسط فرماندهی
حادثه تصميم كيرى مى شود.
بسته به گزارش های متوالی
ارزیابی آسیب ها و تیازها
بصورث ساعتی یا روزنه
بازبينى مى شود. زمان شروع
وختم 8ها. معادل طول
زمان عمليات ياسخ است.
طول زمان پاسخ توسط
فرماندهی حادثه در سطح
مربوطه تعیین می شود.
A
تعریف
قراواسی وقوع مخاطرات و
سطح خطر لُن را برای هر
جامصه تعیین و اولویست
بندی می کند.
لبه بیان مبلنی. سیاست ها
و دستورالعمل های
عملیات پاسخ می پردازد.
ut از وقوع یک حادثه.
سزان و کستردگی آسیب:
رها و متلبع در دسترس
7
به چگونگی عملیاتی کردن
8 در یک منطقه
آسیب دیده خاص مي
پردازد. به ازای هر حادثه
یک ۱۵۸۴ در سطح حادثه
تدوین می شود.
اقدام
ارزیابی خطر
تدوین برنامه راهبردی
عملیات پاسخ يا
EOP
تدوین برنامه میدانی
عملیات پاسخ یا ۱۵۳
قبل از وقوع
حادثه
بعد از وقوع
حادثه
صفحه 84:
کارکردهای مدیربتی
M6: ICP
صفحه 85:
پست فرماندهی حادثه (16۳)
* هر منطقه آسیب دیده یک پست فرماندهی حادثه
* زیر نظر EOC
* در منطقه ایمن
* محلی راحت و ایمن برای کار و برگزاری جلسات تیم های
عملیاتی
صفحه 86:
تجهیزات مورد نیاز ICP
* لوازم ادارى (ميزء صندلی؛ لوازم التحریر و ..)
* تلفن (ثابت موبایل و ماهواره ای) و دورنما
* یک لپ تاپ و تجهیزات ارتباط اینترنتی
* یک دستگاه
* فضا و لوازم استراحت برای زنان و مردان
* توالت صحرایی
* حمام صحرایی
ذخیره آب و غذا
صفحه 87:
منطقه بندی محل حادثه
* منطقه داغ: از محل حادثه تا فاصله ای که که دیگر خطر
آلودگی اولیه وجود نداشته باشد
* منطقه گرم: منطقه رفع آلودگی
* منطقه سرد: منطقه پشتیبانی و استقرار تیم های عملیاتی
صفحه 88:
صفحه 89:
کارکردهای مدیربتی
7 سماهنگی 8 8 68 8
صفحه 90:
مکانیسم های انجام هماهنگی موفق در عملیات پا
بلايا
انجام هماهنكى راهبردى درون بخشى و برون بخشى در فاز
آمادگی (1)
استقرار سامانه ۱05
* تدوین و بازبینی ۱۸۳ بصورت مشترک
ایجاد سامانه مدیریت اطلاعات جامع و مشترک
به اشتراک گذارندن به موقع اطلاعات از طریق تدوین گزارش
وضعیت متوالی (511۳860)
* برگزاری جلسات روزانه هماهنگی
صفحه 91:
شرح وظایف واحد همکار در هماهنگی
مشا
مشارکت در استقرار سامانه 05
رکت در تدوین و بازبینی 1۴ بصورت مشترک
شارکث در ایجاد سامانه مدیریت اطلاعات جامع و
شنک
5
به اشتراک گذارندن به موقع اطلاعات
رکت در برگزاری جلسات روزانه هماهنگی
صفحه 92:
کارکردهای مدیربتی
:M8 فرماندهیو
ات و و و و
صفحه 93:
فرماندهی و کنترل
* آیا فرماندهی» کنترل و هماهنگی همان 105
است؟
* اضوّل تا چیست؛؟
صفحه 94:
کارکردهای مدیربتی
9 پشتیبانیو تداهم ارلئه
خدمات
صفحه 95:
يشتيباتى و تداوم اراد خدمات
* واحد مسئول: بخش پشتیبانی 105
* واحد همكارة کلیه واحدها
صفحه 96:
ملزومات پشتیبانی
تامین فضای ارایه خدمت ایمن و راحت
تامین لوازم و تجهیزات ارایه خدمت
* اسکان ایمن و راحت تیم های عملیاتی در فیلد (محل اسکان آب
و غذاء تجهیزات گرمایشی و سرمایشی, توالت و حمام)
تامين برق
* تامين وسايل حمل و نقل يرسنل و و تجهيزات
* تامين وسايل ارتباطى تلفنىء دور نما و اينترنتى
تامين تنخواه اضطرارى
درخواست. خرید و رهگیری لوازم و تجهیزات مورد نیاز
صفحه 97:
فرم تعیین نیاز تیم های عملیاتی
A زمان تحویل
فرد مسئول ۳
و استقرار
صفحه 98:
فرم تعیین منابع در دسترس
ووو 00 ۳۳
صفحه 99:
کارکردهای مدیربتی
0 - ارتباطات
صفحه 100:
کار کردهای مدیریتی پاسخ
پیوست 8/1 ارتباطات
واحد مسئول: اوزانس پیش بیمارستانی و بهداشت محیط
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی
صفحه 101:
شرح كاركرد
*اهميت برنامه ريزى به منظور برقرارى ارتباط بين واحدهاى مختلف در زمان بلايا به دليل:
0عدم وجود ارتباط مناسب بين واحدهاى عملياتى
0آسيب به زيرساخت هلى ارتباطى
0افزايش حجم زیاد دده های مورد نیز بای تبدل در زمان کم 27
* نکته: برقراری ارتباط بین واحدهای عملیاتی با یکدیگر و واحدهای عملیاتی با 0 لازمه یک عملیات پاسخ
سریع و موثر است.
صفحه 102:
شرح وظایف واحد مسئول
*بررسی بسترهای ارتباطی موجود بین واحدهای عملياتم
یه برنامه برقراری ارتباط چند لایه بين واحدها
*تهیه پروتکل ارتباطی بین واحدها
*تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز این ار تباط
*ارزیابی وضعیت ارتباطات در زمان رخداد حادثه
*تعیین نحوه برقراری ارتباط بين واحدها
*پایش مستمر کیفیت ارتباطات در زمان پاسخ
*ارزشیابی برنامه برقراری ارتباط بعد از عملیات پاسخ و ارتقاء آن
صفحه 103:
شرح وظایف واحدهای همکار
*مشارکت در بررسی وضعیت موجود و تهیه برنامه ارتباطات در بلایا
*آموزش به پرسنل در خصوص پروتکل ارتباطی تهیه شده
"ارائه پسخوراند در خصوص ارتباطات در زمان وقوع بلایا
000
صفحه 104:
روش ار تباطی:
٠ 5
6 ۱۵0۱0۱۱۵ ۰
٠ Cell phone
Two-way radio *
Computer communications *
Satellite phone ¢
صفحه 105:
کارکردهای مدیربتی
1--لیمنی
صفحه 106:
ایمنی
کار کردهای مدیریتی پاسخ.
پیوست 0413 ایعنن پرستل
واحد مسئول: ارشد ایمنی فرماندهی حادثه
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی
صفحه 107:
شرح كاركرد
توجه به ایمنی پرسنل حین انجام عملیات یکی از موارد مهم در برنامه ریزی برای بلایاست.
متاسفانه این مسئولیت در شرایط عادی در اغلب واحدها بر عهده پرسنل عملیاتی همان واحد
گذاشته شده و واحد مستقلی برای این عملکرد در نظر گرفته نشده است. با توجه به آنکه
اقدامات نظارتی برای اغلب موارد تهدید کننده در محیط مانند ۳۱82۷13۴ توسط بهداشت
محیط انجام می شود. توصیه می شود این واحد مسئولیت مدیریت ایمنی عملیات را بر عهده
گیرد. اگر چه در موارد پزشکی از سیر واحدها مانند اورژانس پیش بیمارستانی استفاده شود.
صفحه 108:
وظابف واحد مسئول
زیابی محل حادئه و تعیین احتمال وقوع شرایط غیرایمن برایکارکنان و گزارش به افسر عملیات و فرمانده عملیات و انجام اقدامات
مناسب جهت کاهش و کنترل آن
*بررسی محل حادثه دیده به لحاظ وجود مواد یا شرایط خطرناک
*تماس با ساير اركان هاى متولى ايمنى مانند آتش نشانى و هلال احمر
*لغيين خنود منطقة كم واداغ با كمك ساي سازمان ها لراغتفاى اجتراض 0
*تعیین حداقل تجهیزات محافظت شخصی برای پرسنلی که وارد منطقه گرم می شوند.(راهنمای اجرایی ۲
*نظارت بر حسن اجرای دستورالمل های ایمنی توسط پرسئل و پایشاقدامات ععلیاتی در حال اجرا
*جلوكيرى از هر كونه اقدام كه مى تواند پرسئل را در معرض خطرقرار دهد.
"رنه مشاورهبهآفسر ععلیات پاسخ و فرمانده ععلیات
*اطمینان از وجود تیم های درمانی اختصاصی برای پرسئل آسیب دیده در محل
*ارسال كزارش براى فرمائده عمليات
صفحه 109:
شرح وظایف واحدهای همکار
*مشارکت در آماده سازی تجهیزات و وسایل ایمنی در مرحه آمادگی
*مشارکت در بررسی ایمنی محل حادثه
شرح وظایف تیم های عملیاتی
*ارسال اطلاعات وضعیت ایمنی محل حادثه به ارشد ایمنی
*استفاده از حداقل وسایل محافظت شخصی ایمنی که توسط ارشد ایمنی اعلام شده است.
صفحه 110:
راهنمای اجرابی ۱
*منطقه داغ: از محل حادثه تا فاصله ای که دیگر خطر آلودگی اولیه وجود نداشته باشد
"منطقه گرم: رفع آلودگی که در اطراف منطقه داغ است و یک راهرو برای
آلودگی زدایی در آن ایجاد می شود.
"منطقه سرد: منطقه پشتیبانی و استقرار تیم های عملیاتی
*گرچه استاندارد ملی برای منطقه بندی تعیین نشده است اما نکات زير می تواند کمک
کننده باشد:
— مسئول منطقه بندی نیروهای امداد نجات مانند آتش نشانی هستند اما در صورتی که امکان
دسترسی به این تیم ها نمی باشد مسئول ایمنی تیم سامت باید حدود منطقه های گرم و داغ را
تعیین کند.
— ورود و خروج به منطقه گرم و داغ در غلاف جهت باد انجام می شود.
— حدود منطقه بسته به نوع ماده و شرایط منطقه دارد. اما یه شکل کلی در برخی منایع مجموع
منطقه داغ و گرم را ۳۰۰ متر اعلام کرده اند
صفحه 111:
صفحه 112:
راهنمای اجرایی ۲ - سطوح تجهیزات محافظت شخصی
ae توضیحات
AQ باس محفظ کامل بان تگاه
تفس بسا کپسول سول
لباس با دوزهای غیرقابل تفوذ به
هوایا لوله هوا
باس محافسظ در مقابسل ریخته
| تن سود عطرعای با ماس که
محاف_ظ هو"
op لباس کار یامحافتلت مایسسولی
مانتد دستکش و عیتک محاف ظ
»
تکات مثبت
بالاترین سطح حقاظت برلى تماس
و ع ود تود اک كته 10
متتقل مى شوقد
طح پالای حفاخلت در محیط حای
نامشخص استفاده می کردد.
سيت مو سيل تم وك APR
ب #اسرعويف
as Ry oe
pst als هت ل ترس
هزیته کتری دارد و زمان آموزش
کوتاه ترات
تحرک بسیار بالا با حدالل استرس
کرماینی یرای کار
هزینه و زمان آموزش کمتر استت.
نکات منفی
هویته بالاء آموزش و تکهداری
Soaps beh gals
تسم های تخصصی مواد خطرتاك
محنودیت حرکت: تعریق و زمان
‘yb wll
وایسته به لوله هوا با کیسول
هوای محدود است هزینه بال درد
محدوديت حركت تعريق و زمان
استقادة درد
برای مواد خطرناک با غلظت بالا
MUR jabs
اير مواد شيسيايى و خيلى از
مواد خطرناک محافظت نصی کند.
صفحه 113:
صفحه 114:
کارکردهای مدیریتی پاسخ
fing CENT Rey
واحد مسئول: ارشد امنیت فرماندهی حادثه
واحدهای همکار: کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی
صفحه 115:
۳
شرح كاركرد
یکی از کار کردهای مهم عمومی برقراری و حفظ امنیت است. در صورتى كه امنيت برقرار نباشد
عملا هیچ دستگاه یا واحدی نمی تواند ارائه خدمت نماید. برای برقراری امنیت لازم است
تهدیدهایی که منشاء آنها انسان است و به شکل تعمدی انجام می شود شناسایی و برطرف
گردد.
صفحه 116:
شرح وظایف واحد مسئول
*برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تعیین محل های استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی قبل از حادثه
*کنترل درهای ورودی و خروجی مراکز بهداشتی درمانی مهم
*چک کارت شناسایی و احراز هویت افرادی که قصد ورود به مراکز دارند
إل جمعیت و خودروها در مبادی ورودی و خروجی ساختمان ها
*همکاری و تعامل با نیروی انتظامی برای کنترل افراد متخاصم
*نگهداری وسایل و تجهیزات بلاصاحب یا مصدومینی که هوشیار نیستند و تحویل آنها به مراجع قضایی
*حفظ صحنه جرم در صورت وقوع حادثه مشکوک
*همکاری در تخلیه مردم از ساختمان در شرایط اضطراری
*همکاری در اطفاء حریق با رعایت شرایط ایمنی
صفحه 117:
شرح وظایف واحدهای همکار و تیم های عملیاتی
*نصب اتیکت. پوشیدن لباس فرم و جلیقه و ارائه کارت شناسایی
*مشارکت در کنترل جمعیت در واحد مربوطه
*اطلاع رسانی به واحد حفاظت فیزیکی در صورت مشاهده فرد
erty ات
ارت یا
004 Data
Tey
مهن
صفحه 118:
کار گروهی
*ضمن تدوین یک سناریوی مختصر زلزله به صورت 016
۲۱۷9 نقش افسر ایمنی و ارتباطات را پیش بینی و اجرا کنید.
*سایر گروه ها این ۳۱۵۷۱۳۵ 80۱6 را نقد کنید.
A
صفحه 119:
کارکردهای مدیربتی
3- تخلیه
4 - اطلاع رسانی عمومی
5-- پایش و ارزشیابی عملکرد
صفحه 120:
تخلیه واحد بهداشتی درمانی
كا ركودخاى مديييتئ: اسع
بيوست 1/0113-تخليه واحد بهداشتى درمانى
واحد مسئول: مسئول تخليه در سامانه فرماندهى حادثه واحد بهداشتى درمانی
واحدهای همکار: کلیه واحدهای وزارت بهداشته درمان و آموزش يزشكى (دانشكاه علوم يزشكى)
' شرح كاركرد
در اكثر مخاطرات (مانند آتش سوزىء انفجارء سيل زمين لرزهء
خطرناك و ناآرامى هاى مدنى) امكان دارد همه يا بخشى از مراكز بهداشتى-
درمانى و يا ستادى تخليه كردد. اين تخليه مى تواند شامل برستل و مراجعه
كنندكان باشد. براى خارج شدن ايمن و موثر تعداد زياد افراد. نياز است برنامه
تخليه مركز از قبل تهيه و تمرين كردد.
اد شدن مواد
صفحه 121:
شرح وظایف واحد مسئول
تهيه ليست مخاطراتی که نیاز به تخلیه مرکز دارند
تهیه برنامه تخلیه در مرکز
نصب علایم تخلیه و مسیرهای خروج اضطراری در همه مکان های ساختمان
نصب علایم دیداری و شنیداری برای اعلام وضعیت اضطراری به همه پرسنل و
مراجعین
تعیین مسئول تخلیه برای هدایت پرسنل و مراجعین به خارج از مسیر ايمن
برای هر ساختمان در هر شیفت کاری
اعلام وضعیت اضطراری برای تخلیه
تعیین محل تجمع ایمن در نزدیکی ساختمان برای پرسنل و مراجعین
آموزش به همه پرسنل و اجرای تمرین برنامه تخلیه
صفحه 122:
شرح وظایف واحدهای همکار
* همکاری در تهیه برنامه تخلیه
* مشارکت در تهیه نقشه های خروج اضطراری
* مشارکت در برنامه های آموزشی و تمرین ها
صفحه 123:
راهنمای اجرایی ۱- نکات مهم در تهیه برنامه تخلیه
مانند هر برنامه در ابتا نیز است ارزیابی خطر انجام شود تا هم لیست مخاطرات
مهم مرکز تهیه شود. نکات زیر در تهیه برنامه کمک کننده خواهد بود:
لیست مخااطرتی که امکان دارد نیاز به تخلیه ساختمان را بر اساس آسیب پذیری
آن ایجاب کند تهیه گردد.
نقشه دقیق ساختمان تهیه و با مشاوره بخش فنی راهها و مسیرهای امن خروج
مشخص گردد.
بو انامن نقشبه تهیه شدهبرای مبه:مکان های ساختمان نقشه خروج اشطراری
تهیه گردد و در محل مناسبی مانند پشت درب ها نصب گردد.
صفحه 124:
راهنمای اجرایی ۱- نکات مهم در تهیه برنامه تخلیه
(aslo!)
مسیرهای خروج اضطراری با علایم در همه راهروها و راه پله ها مشخص شود.
چیدمان وسایل در همه اتاق ها و راهروها به گونه ای باشد تا کمترین مزاحمت
برای تخلیه را بوجود بیاورد.
اگر امکان دارد برای هر نقطه بیش از یک مسیر مشخص گردد تا در صورت
مسدود بودن یکی از مسیرهای جایگزین استفاده شود.
محل تجهیزات اضطراری هنگام تخلیه مانند جعبه کمک های اولیه و لوازم اطفاء
حریق در نقشه مشخص گردد.
صفحه 125:
راهنمای اجرایی ۱- نکات مهم در تهیه برنامه تخلیه
(ادامه)
سیستم اعلام وضعیت اضطراری شامل علایم شنیداری و دیداری در مرکز نصب
گردد.
در نزدیکی مرکز مکان ایمنی برای تجمع در نظر گرفته شود.
در هر شیفت برای هر ساختمان یک نفر مسئول آموزش دیده برای مدیریت
تخلیه و هدایت سایرین در نظر گرفته شود.
برنامه تهیه شده را به همه پرسنل سالیانه آموزش داده شود و در تمرین های
عملی به روز رسانی گردد.
در صورت وقوع تکان های ناشی از زلزله. اولین اقدام. پناهگیری در نقطه امن
است. پس از تمام شدن تکان ها تا ۲۰ بشمارید و سپس ساختمان را تخلی
صفحه 126:
راهنمای اجرایی ۱- نکات مهم در تهیه برنامه تخلیه
(aslo!)
در صورت وقوع زلزله. چنانچه "نزدیک" به درب خروجی ساختمان که رو به
حياط باز می شود قرار دارید می توانید از ساختمان خارج شوید.
در زمان تخلیه به مراجعین به مرکزابیمارستان کمک کنيد.
در زمان تخلیه به افراد دارای معلولیت. سالمندان و کودکان و زنان باردار کمک
کنید. هر فرد معلول. دارای بیماری مزمن یا باردار باید یک مراقب آموزش دیده
داشته باشد تا در زمان تخلیه به وی کمک کنید.
A
صفحه 127:
کارکردهای مدیربتی
4 لطلخ رسانیعمومی
صفحه 128:
اطلاع رسانی عمومی
کار کردهای مدیریتی Cesky
haa EASA gg عمومى
واحد مسئول: ارشد روابط عمومی سامانه فرماندهی حادثه با نظر فرمانده
واحدهای همکار: واحد روابط عمومی با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت و کلیه واحدهای
دانشگاه علوم پزشکی
شرح کارکرد
اطلاع رسانی خطر به مردم و پرسنل از ارکان مهم مدیریت بحران است. از طرفی انتشار خبر
حوادث و خطرات احتمللی نباید به گونه ای باشد تا مردم و پرسنل دچار هراس و وحشت شوند و
از طرف دیگر محدودیت خبر رسانی نباید منجر به عدم اطلاع مردم از خطرات احتمالی و مواجهه
تعداد بیشتر مردم با آن گردد. بر همین اساس نیاز است برنامه اطلاع رسانی عمومی برای جمع
آوری موثر اطلاعات . تحلیل و جمع بندی و انتشار مناسب اخبار از طریق رسانه ها تهیه گردد.
صفحه 129:
شرح وظایف واحد مسئول
اتخاذ تدابیر لازم برای دریافت به موقع اخبار از کلیه واحدها قبل از حادثه
* تهیه لیست رسانه های جمعی برای اطلاع رسانی اخبار و راه های ارتباط با
آنها قبل از حادثه
* فعال نمودن سایت خبری دانشگاه /مرکز برای اطلاع رسانی قبل از حادثه
* تهیه توصیه های عمومی برای مخاطرات محتمل قبل از حادثه
* تجمیع و تحلیل اخبار
* تهيه متن خبر با همانگی فرمانده عملیات
تعیین فرد مصاحبه شونده با توجه به اهمیت خبر و تخصص مورد نیاز
* هماهنگی مصاحبه و انتشار اخبار
* پایش اخبار در رسانه های محلی و ملی
صفحه 130:
راهنمای اجرابی ۱- راهنمای انجام مصاحبه
مصاحبه کردن نیاز به دانش تخصصی و تجربه کافی دارد. با توجه به اهمیت
انتشار اخبار در بلایا لازم است در برنامه پاسخ افرادی که آموزش کافی در
این زمینه دیده اند و تجربه کافی دارند از قبل مشخص شود.
- ظاهر
7 محل
- تامل
- صداقت
همدردی
= ساده
GSE oly
صفحه 131:
کارکردهای مدیریتی
5 - پایشو ارزشیابیعملکرد 0-6 لقت لفلا اسك
صفحه 132:
پایش و ارزشیابی عملکرد
کار کردهای مدیریتی پاسخ
پیوست 14 ۷1]- پایش و ارزشیابی عملکرد
واحد مسئول: کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه و کمیته های تخصصی آن
واحدهای همکار: کلیه واحدهای وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه علوم
پزشکی)
" شرح کارکرد
يليش و ارزشیلبی عملکرد هر دستگاه یا مرکز برای بررسی لقدامات انجام شده و اصلاح
برنامه ها از اقدامات مهم بعد از حادثه است. اگر لین کارکرد به خوبی انجام و مستند
نشود این احتمال وجود دارد که اشتباهات و خطاها دو باره LS شود. برای ارزشیابی
باید اهداف» شرح وظایف و استاندارد ها از قبل تعیین شود تا پس از اجرای عملیات
پاسخ در حادثه یا تمرین میزان دستیابی به اهداف و cdo عملیات در اجرای شرح
وظلیف و لستانداردها تعیین گردد. برنامه موجود 00۳ مبنای مناسبی برای تهیه چک
لیستهای ارزشیابی کارکردهای عمومی, اختصاصی و تخصصی است.
صفحه 133:
شرح وظایف واحد مسئول
نظارت بر تهیه برنامه های پاسخ (مانند ۶0۳) شامل اهداف. شرح وظایف و
استانداردها توسط کلیه واحدها
جمع آوری گزارشهای روزانه همه واحدها
تطبیق اقدامات انجام شده با کارکردهای مورد نیاز برای حادثه
بازدید میدانی برای تکمیل بررسی اقدامات در توالی های مورد نیاز
جمع آوری ارزشیابی هر واحد از کارکردهای تخصصی خودش در عملیات
جمع بندی نتایج بررسی و ارائه به معاون بهداشتی و همه واحدها
ارتقاء برنامه های موجود بر اساس نتایج ارزشیابی
صفحه 134:
راهنمای اجرایی ۱ - چک لیست پایش عملکرد عملیات پاسخ
للع ا م اه
ل لست حر سا بك ی وله شهب
USS
عملكرد بر الس EOP
راهكارهاى فنى و اجرابى كه بايد يه سطح بابين تر توصيه Se غير تاحدودی كملا ی
ات اه
۱ 8 عربالتری جمعیت
موارد زیر در این کارکرد بطور کامل به اجرا گذاشته شوند:
SEs SEO gules
موارد زیر در این کارکرد بطور کامل به اجرا گذاشته شوند:
1 ۰
صفحه 135:
کارکرد های اختصاصی
بذ مد مذ اج امه عد
2 اين قسمت نيز بايد موارد زير در خصوص فعاليت اختصاصى
أورده شود :
. مقدمه
. سابقه برنامه
بيانيه هدف
اختيارات قانونى وبرنامه هاى مرجع
تعاريف
شرح وضعيت
ييش فرض ها
A
صفحه 136:
کارکرد اختصاصی
1 عملیات اورژانس پیش بیمارستانی
* کارکردهای تخصصی ارائه خدمات اورژانس
بیمارستانی در حوادث و بلایا در جدول ذیل آمده اند:
پیوست
sy)
عتوان کار کرد
آرزیابی سریع پیش بیمارستانی
اعزام و راهبری تیمهای عملیاتی پیش بیمارستاتی
فرماندهی صحته
فراکمی ختمات درمانی میتی بیمارستانی
هدایت عملیات حران
تریاز و توزیع مصدومین
جستجو و تجات لتدایی پزخکی
صفحه 137:
کارکرد اختصاصی 52
عملیات پاسخ بیمارستانی
* کارکردهای تخصصی ارائه خدمات بیمارستانی در
مدیریت حوادث و بلایا
يوست 1 عتوان کترکود
صفحه 138:
مدیریت بیماری های واگیر
کارکرد اختصاصی 53
* کارکردهای تخصه.
* کارکردهای تخصصی مدیریت بیماری های واگیر در
مدیریت بلایا در جدول ذیل آمده اند:
کارکردهای تخصصی مدیریت بیماربهای واگیر در بلایا
صفحه 139:
* کارکرد اختصاصی 54
* مدیریت بیماری های غیرواگیر
كاركردهاى تخصصى
كاركردهاى تخصصى مديريت بيماريهاى غير واكير در بايا
پوست عنوان کارکرد
٩۱ استانارد سازی
Str بررس وسعت حالثه
Ser حمايت از أسيب ديدكان
A ۴۶ ارزيالى فعاليت ها
صفحه 140:
* کارکرد اختصاصی 55
* بهداشت محیط
صفحه 141:
کار کردهای تخصصی اراته خدمات بهدانست محیط در مدیریت بلایا
عتوان کار کرد
ارزیایی سریح وضعیت بهداشت محیط در شرایط اضطرار
عملکرد روزانه کارشناسان بهداشت محیط در شرایط اضطرار
تظارت بهداشتی بر سریناه
آموزش بهداشت محیط
5۵-۸ تظارت بهذاشت محیط در حوادث شیمیایی |
5۵-٩ تظارت بهداشت محیط در حولاث پرتویی |
5۵-۰ تظارت بهداشت محیط بر مراکز بهداشتی درمانی |
صفحه 142:
* کار کرد اختصاصی 6 5
* سلامت خانواده و جمعیت
کارکردهای تخصصی ارائه خدمات سلامت خانواده و جمعیت در بلایا
يوست
Sry
Ser
Ser
عنوان کارکرد
glace al مادران
آرانه مراقیتهای توزادان
al) مراقیتهای کودکان
si مرقیتهای توجوتان
ارائه مراقبتهای جوانان
ارائه مراقبتهای میاتسالان
اراتهمراقبتهای باروری سالم
ارانهمراقبتهای سالعندان
صفحه 143:
* کارکود اختصاصی 57
* تغذ به
کارکردهای تخممی اراپه خدمات تغذیه در بل
m= T=
al واجری الا پاش نی ای
صفحه 144:
کارکرد اختصاصی 58
حمایتهای روانی اجتماعی
کارکردهای تخصصی اه خدمات حمایتهایرولی و اجتععی Lb cop»
سا a
تدكيل نه على موی دبای رای
زش ملافلات حماي هاى رونى- اجنماعى
Fiala dy grea adie il
coo cM al های ری اجنعشی
بايش وارزشيلى مناخلات حعايت هلى Leak, dy)
بايش و أرزشبابى مناخلات حمايت هأى روني Pa
صفحه 145:
کارکرد اختصاصی 59
آموزش سلامت
کارکردهای تخسمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در بلايا
ا | وی
ال |
ريه أموزش به جمعيت تحت تأثير
صفحه 146:
کار کرد اختصاصی 10 5
خدمات آزمایشگاهی
کارکردهای تخصصی خدمات آزماپشکاهی در بلايا
رزیابی وضعیت خدمات آزمایشگاهی پیش از بخران
ارزيابى وضعيت خلمات أزمايشكاهى لر منطفة أسيب ديله
صفحه 147:
کارکرد اختصاصی 511
عملیات پاسخ داروبی
pas gba 6 مديريت «اروئى و مرا يرليزيكى در بل
جوز وی
صفحه 148:
2770#