صفحه 1:
VRM|
مهندسي اینترنت زبان مدلسازي حقیقت مجازي
دانشگاه صنعتي اصفهان - دانشکده برق و کامپیوتر فروردین
of 26,ly تین انیم د ا قو وا W/o ITAL eee
صفحه 2:
مفهوم حقیقت مجازي
: Virtual Reality .sjlxo حقیقت ٠
° شبیه سازي فضاي سه بعدي توسط تکنيكهاي
نرم افزاري روي فضايي که ذاتا دوبعدي است؛,
بگونه اي که کاربر میتواند به غیر از مشاهده
اين فضا در آن سير كرده و در محيط تغييراتي
i
oes tele Wiss aul hic oe
مهره ها
* قابلیت تغییر اشیاء در محیط ۷1 بدلیل حفظ
حختحات هر لنتي در
das 2
2 26 601 عدن و واه حم تت 00000
صفحه 3:
e£26 3
aw lic حقیقت مجازي با محيطهاي چندرسانه
آي
* شباهت بدليل وجود صدا و تصوير در هر دو
* ييدايش و رشد همزمان هر دو در دنياي
تكنولوزي اطلاعات
* تفاوت 1: دوبعدي بودن محيطهاي چندرسانه
اي مانند فیلم و تصاویر متحرك و در مقابل سه
بعدي بودن اشیا در محیط ]۷ و داشتن پارامتر
ارتفاع علاوه بر مختصات طول و عرض
* تفاوت 2: عدم امکان تغییر در محيطهاي
چندرسانه اي و در عوض محاوره اي بودن
محیط ]۷ مانند تغییر زاویه دید, جابجا کردن
opto Lisl
WAS ITAL انیم مان وه ca.
صفحه 4:
,1 : زبانمدلسازيحقيقنمجازي
* VRML : Virtual Reality Modeling
Language
زباني است که توسط آن هر شيي در 1 *
محيط ۷1 با علائم مخصوص و گرامر خاص يك
زبان نشانه گذاري بصورت استاندارد مدل مي
شود
* ,1 قالب استاندارد فايلي است که درون
آن اطلاعات مربوط به اشیاء محیط ۷۲ بصورت
متني تعریف میشود
اه بر سس
صفحه 5:
,1 : ذزبانمدلسازيحقيقنمجازي
(we تحویل دادن سا خ ختمان داده rte تشکیل شده
براي اشیاء به برنامه اي که آنرا پردازش و
تفسیر کرده و نهایتا نمایش مي دهد
٠ به اين برنامه "موتور تفسیر" مي گویند
* مقایسه ,]۷13۳ و ,13171 از لحاظ حجم
پردازش
* صحنه هاي سه بعدي طراحي شده در
فايلهاي کم حجم 1۷/۲
* نیاز به سخت افزار و مرورگر بسیار سریع و
قوي
5 26 04> ... .... ان د ا عند ۱۲ دک FAW IC oer clone
صفحه 6:
اصول ۷7۷۲۲
* دو وظیفه مهم موتور تفسیر ۲۴۵۴06۲00
engine :
٠ محاسبات و پردازش لازم
رسم تصاویر
* تعریف موتور تفسير : پروسه اي که کارش
رسم تصاویر محیط ۷ با استفاده از ساختمان
داده حاصل از پویش فایل ,]۷3۲ است
٠ حجم بسيار زياد محاسبات لازم براي تشكيل
و ترسيم تصاوير
5 استفاده از مفاهیم شی گرایی و ذخیره
es 66 26 6 در 200000
صفحه 7:
اصول 1۷/۷۲۲
٠ رسم يك باره خط با دو بردار (50,30,20) و
(x1,y1,z1)
* رسم اشیاء شناخته شده مانند استوانه, کره
و مخروط با استفاده از روابط ریاضیشان
* مثال : رسم يك کره بر اساس رابطه رياضي
نقاط سطح كره :
(x-x0)*2 + (y-y0)*2 + (z-z0)*2 =R*2 *
* نیاز به دو پارامتر شعاع کره و بردار مرکز
*۶رسم اشیاء پیچیده تر بر اساس اشیاء ساده
hotel iw olLt| oi Of 36 7 اد تست تا ان تفت انوا We
صفحه 8:
اصول 1۷/۷۲۲
* سه عمل اساسي براي تغییر دادن اشیاء :
* عمل مقیاس 50۵11۳70 : انبساط يا انقباض
شي در جهت محورهاي مختصات با يك ضریب :
@y,z) =======> (ax,by,cz) °
٠ انبساط : 1 < عرطرة انقباض :
a,b,c <1
* عمل چرخش 130121108 : چرخش يك شي
حول يك بردار
٠ عمل انتقال 1۲۵/61211070 : انتقال يك شي
زيك - مكان a مكان حديد
۱۷/۰۱/۱۳۸۲ دک انس تون ge.
صفحه 9:
اصول 1۷/۷۲۲
* توجه به اثرات و تعاملات اشیاء يك صحنه بر
روي يكديكر
٠ يردازشهاي موتور تفسير براي ترسيم يك
٠ بررسي موقعيت هر شي نسبت به اشياء
دیگر
۷ محاسبه i> _y> خشندگي شي
اساس زاویه دید فعلي
مک نات توا تون ۳/۳۳۹۲( ۱ ۱۷/۸
صفحه 10:
ساختار يك فایل VRML
* فايلهاي ,۷۷۲1 مجموعه اي از اشیاء تعریف
شده بزبان ۲۲۳۴۵۱
۸5011 فايلهاي ,۷۷۲1 فايلهاي متني ساده ٠
۲۲11۷۲1, هستند مانند
* قابل ایجاد و ویرايش در يك ویرایشگر متن
۲۷۲۲۱ ذخیره فایل با پسوند ۷۲1 يا ۲۲۳1 پا ٠
* انتقال فایل vrml پس از درخواست مبتني
بر پروتکل 1111۳
٠ يويش فایل ۷۲121 توسط نسخه هاي جديد
7 of 2610
WAS ITAL وان تون Ms ge.
صفحه 11:
ساختار يك فایل 1۷۲۲
* چهار قسمت يك فایل ۷۲۳1 :
۰ ) خط سرآیند فایل : اولین خط فایل شروع
شونده با #۴
: مانند Jule تعیین کننده مشخصات *
* #VRML V1.0 ascii
* يعني محتواي فایل از نوع ۲۲۳1 با کدهاي
»26 و مطابق با نسخه 1
* #VRML V2.0 uttf2
بعني محتواي فایل ol. نوع L vim كدهاي
pots کدهاي بالاتر از 126 و مطایو و
صفحه 12:
ساختار يك فایل 1۷۲۲
۰ 3) گره ها : يك شي ساده يا پیچیده سه بعدي
sa
* NodeType { fields }
در تعریف گره {aun} فيلدها : مقادير بین )4 ٠
خط مرا
VRML V1.0 ascii#
This file defines a# توضیح
simple red sphere
يك گره (شي كلي صحنه)
W/A/ITAY pede tie Ms aA oe of 26 12
صفحه 13:
ساختار يك فایل 1۷۲۲
٠ خاصیت شي گرايي و ارث بري شي فرزند از
تج { Seperater
هی فرزند { Seperator
شی فرزند فرزند (نود» { Seperator
3
3
3
الى يقال { Seperator
شی قر زند { Seperator
}
شس فرزند { Seperator
3
3
of 26 13
W/ AS ATAY
صفحه 14:
ساختار يك فایل ,1۳۲۲
* بوجود آوردن يك شي پدر براي چند شي دیگر
بدون داشتن ظاهر گرافيکي L هندسي
* درخت معکوس : بنیان ساختمان داده اشیاء
در vrml
* تعریف سلسله مراتبي از گره ها توسط
درخت
* دو نوع شي اصلي :
گره برگ : تعریف اشیاء در ۲۳01 طبق
تجربیات جهان مجازي
* گره گروه : شامل برگ و گروههاي دیگر
of 2614 فا مت ود نت دک با اه ۵ ۱۶/۰۱/۱۳۸۲
صفحه 15:
ساختار يك فایل ,۷۲۲
ساختار سلسله مراتبی اشیاء در محیط VR
6 برگها (مثل نور: صدا و اشکال)
Seperators) a, £ © ۳ نسبت پدر و فرزندی
of 2615
WAS ITAL rte tines ihe alk
صفحه 16:
پیاده سازي گرهها در VRML
٠ ساختار يك گره :
Seperator {
Transformations Defenition
Surface Properties
Shapes
Childrens
1
نداشتن نمود ظاهري در صورت تعريف نشدن
shape
of 2616 محين او ی کی یهن ی سر W/A/ITAY
صفحه 17:
۷12۲۲ تبدیلات در
: مجموعه تبدیلات بصورت زیر مي باشند *
Transform {
Center x yz
ScalingFactor x y z
ScaleOrientation x y za
Rotation x yza
Translation x y z
ee
* قرار گرفتن هر فیلد روي خط مجزا و مهم
نبودن ترتیب نوشتن آنها
* ترتیب اجراي 055 y9ige lowgi transform
7 تسیر * توت انم هه سای سس W/ASIRAY
صفحه 18:
تبدیلات در ,]۷۷
۴ 61۲7 : تعریف نقطه اي در فضاي سه
بعدي که عملياتي نظیر چرخش اشیاء حول آن
انجام میشود
110۳010۲ : تعریف ضرایب انبساط و
انقباض اشیاء
SCaleOrientation ۰ : جرخش محور مختصات
به اندازه حول مرکز پیش فرض و سپس
انبساط يا انقباض با ضرايب 8,8,2
۰ ۲0۵1100 : جرخش اشياء به اندازه ه راديان
حول بردار (7 ۲ ۶)
۰ «مامعصه] : انتقال اشیاء روي محورهاي
مرمجتصات مسن ee ae ee ee ود الث ا ۱۷/۸
صفحه 19:
اشكال هندسي در .171311
© كره :
o,S sphere { radius r } به مرکز پیش
فرض و شعاع : بر حسب متر(پیش فرض-12)
: مخروط ۰
Cone {
شعاع قاعده مخروط بر حسب متر
bottomRadius r
ارتفاع مخروط بر حسب متر
height h }
مقادیر پیش فرض : شعاع : 1 ارتفاع :2
9 لأعيتوآانه :
WAS ITAL وان تون Ms ge.
صفحه 20:
اشکال هندسي در ,۷13۲۲۲
مکعب :
Cube {
w ۷101۲ ارتفاع مکعب بر حسب متر
2 261028 عمق مكعب بر حسب
متر } depth d
AsciiText {
رشته متني مورد نظر براي نمایش
W/ AS ATAY
صفحه 21:
اشکال هندسي در ,]۷۲۹۳۷۲
Coordinate3 ٠ :تعیین مختصات تمامي رئوس
۰ 61 : تعریف وجوه جسم با
-1 عنم a
: 7ك حرم
point [ -1 0-1, ام
10-1,
101,
-10-1, 5 2-4
010 | }
IndexFaceSet {
زر مقر ره ی ی ,1 ,0,4 wv, soudindexT
صفحه 22:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲
سه نوع منبع نور براي نورپردازي صحنه ها
در ۲۲۳۳۵ :
نورافکنن قطه اي: پرتوهاینور در تمام(۱
PointLight { جهانمانند لامبآویزان
روشن يا خاموش بودن منبع نور On
TRUE / FALSE
شدت منبع نور ow) 0 يا خاموش و1 يا روشن)
intensity x
0122 «[ز[ :ةبن:0103© دكت داورناه حدء WN / IAT
صفحه 23:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲
2( نورافکن صحنه : پرتوهاي نور در حالت
مخروطي به بخشي خاص
SpotLight {
روشن يا خاموش بودن منبع نور / On TRUE
FALSE
شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن)
intensity x
رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و آبي
color rgb
مختصات موقعیت منبع نور location
XYZ
direction x ae
WAS IRAY ی وان ملع ون ge wh oy 0
صفحه 24:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲
3) نورافکن مستقیم : پرتوهاي نور به موازات
يك بردار
DirectionalLight {
روشن يا خاموش بودن منبع نور On
TRUE / FALSE
شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن)
intensity x
رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و
color rgb zl
بردار جهت نور
direction 2 ۷۰2 8 4 وه ماه يت W/ASIRAY
صفحه 25:
نور» صدا و رنگ در 1۷7۲۷۲۲
* رنگ آميزي سطوح اشیاء در ۷01 :
material {
ambientColor rgb //gwlSail مقدار
نور در اشیاء صيقلي
رنكسطح // diffuseColor rgb
اشیاء
specularColor rgb //L, sluul
دوخششمتا لك
emissiveColor rgb اشیاء مشنعلا/
میزا آندوخشن كما shininess_s
gen. کی ان تلع ود ۱/۳۸۹۲ ۱۷/۸
of 26 25
صفحه 26:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲
a باني از گره صدا در 2.0 ۷۲۳01 با دو گره
sound 9 audioclip
۷ گره 0 : شبیه نورافکن صحنه داراي
فيلدهاي مکان» بردار جهت و شدت صدا
Jaro orxiS yosuire : URL Audioclip 055 °
قرار گرفتن فایل صدا در شبکه اینترنت
* پشتيباني از فايلهاي 101 و ۲۷۵۷
of 26 26 محين او ی کی یهن ی سر W/A/ITAY