صفحه 1:
VRM| مهندسي اینترنت زبان مدلسازي حقیقت مجازي دانشگاه صنعتي اصفهان - دانشکده برق و کامپیوتر فروردین ‎of 26,ly‏ تین انیم د ا قو وا ‎W/o ITAL eee‏

صفحه 2:
مفهوم حقیقت مجازي : Virtual Reality .sjlxo ‏حقیقت‎ ٠ ° شبیه سازي فضاي سه بعدي توسط تکنيكهاي نرم افزاري روي فضايي که ذاتا دوبعدي است؛, بگونه اي که کاربر میتواند به غیر از مشاهده اين فضا در آن سير كرده و در محيط تغييراتي ‎i‏ oes tele Wiss aul hic oe ‏مهره ها‎ * قابلیت تغییر اشیاء در محیط ۷1 بدلیل حفظ حختحات هر لنتي در ‎das 2‏ 2 26 601 عدن و واه حم تت 00000 ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
e£26 3 ‎aw lic‏ حقیقت مجازي با محيطهاي چندرسانه آي * شباهت بدليل وجود صدا و تصوير در هر دو ‏* ييدايش و رشد همزمان هر دو در دنياي تكنولوزي اطلاعات ‏* تفاوت 1: دوبعدي بودن محيطهاي چندرسانه اي مانند فیلم و تصاویر متحرك و در مقابل سه بعدي بودن اشیا در محیط ]۷ و داشتن پارامتر ارتفاع علاوه بر مختصات طول و عرض ‏* تفاوت 2: عدم امکان تغییر در محيطهاي چندرسانه اي و در عوض محاوره اي بودن محیط ]۷ مانند تغییر زاویه دید, جابجا کردن ‎opto Lisl‏ ‎WAS ITAL ‏انیم مان وه‎ ca. ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
,1 : زبان‌مدلسازي‌حقيقنمجازي * VRML : Virtual Reality Modeling Language ‏زباني است که توسط آن هر شيي در‎ 1 * محيط ۷1 با علائم مخصوص و گرامر خاص يك زبان نشانه گذاري بصورت استاندارد مدل مي شود * ,1 قالب استاندارد فايلي است که درون آن اطلاعات مربوط به اشیاء محیط ۷۲ بصورت متني تعریف میشود اه بر سس

صفحه 5:
,1 : ذزبان‌مدلسازي‌حقيقنمجازي ‎(we‏ تحویل دادن سا خ ختمان داده ‎rte‏ تشکیل شده براي اشیاء به برنامه اي که آنرا پردازش و تفسیر کرده و نهایتا نمایش مي دهد ‎٠‏ به اين برنامه "موتور تفسیر" مي گویند * مقایسه ,]۷13۳ و ,13171 از لحاظ حجم پردازش * صحنه هاي سه بعدي طراحي شده در فايلهاي کم حجم 1۷/۲ * نیاز به سخت افزار و مرورگر بسیار سریع و قوي ‏5 26 04> ... .... ان د ا عند ۱۲ دک ‎FAW IC oer clone‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
اصول ۷7۷۲۲ * دو وظیفه مهم موتور تفسیر ۲۴۵۴06۲00 ‎engine‏ : ‎٠‏ محاسبات و پردازش لازم رسم تصاویر * تعریف موتور تفسير : پروسه اي که کارش رسم تصاویر محیط ۷ با استفاده از ساختمان داده حاصل از پویش فایل ,]۷3۲ است ‎٠‏ حجم بسيار زياد محاسبات لازم براي تشكيل و ترسيم تصاوير 5 استفاده از مفاهیم شی گرایی و ذخیره ‎es 66 26 6‏ در 200000

صفحه 7:
اصول 1۷/۷۲۲ ‎٠‏ رسم يك باره خط با دو بردار (50,30,20) و ‎(x1,y1,z1)‏ ‏* رسم اشیاء شناخته شده مانند استوانه, کره و مخروط با استفاده از روابط ریاضیشان ‏* مثال : رسم يك کره بر اساس رابطه رياضي نقاط سطح كره : ‎(x-x0)*2 + (y-y0)*2 + (z-z0)*2 =R*2‏ * * نیاز به دو پارامتر شعاع کره و بردار مرکز *۶رسم اشیاء پیچیده تر بر اساس اشیاء ساده ‎hotel iw olLt| oi Of 36 7‏ اد تست تا ان تفت انوا ‎We‏ ‎ ‎

صفحه 8:
اصول 1۷/۷۲۲ * سه عمل اساسي براي تغییر دادن اشیاء : * عمل مقیاس 50۵11۳70 : انبساط يا انقباض شي در جهت محورهاي مختصات با يك ضریب : ‎@y,z) =======> (ax,by,cz)‏ ° ‎٠‏ انبساط : 1 < عرطرة انقباض : a,b,c <1 * عمل چرخش 130121108 : چرخش يك شي حول يك بردار ‎٠‏ عمل انتقال 1۲۵/61211070 : انتقال يك شي زيك - مكان ‎a‏ مكان حديد ‎۱۷/۰۱/۱۳۸۲ ‏دک انس تون‎ ge. ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
اصول 1۷/۷۲۲ * توجه به اثرات و تعاملات اشیاء يك صحنه بر روي يكديكر ‎٠‏ يردازشهاي موتور تفسير براي ترسيم يك ‎٠‏ بررسي موقعيت هر شي نسبت به اشياء ‏دیگر ‏۷ محاسبه ‎i> _y>‏ خشندگي شي ‏اساس زاویه دید فعلي ‎ ‏مک نات توا تون ۳/۳۳۹۲( ۱ ۱۷/۸ ‎

صفحه 10:
ساختار يك فایل ‎VRML‏ ‏* فايلهاي ,۷۷۲1 مجموعه اي از اشیاء تعریف شده بزبان ۲۲۳۴۵۱ ۸5011 ‏فايلهاي ,۷۷۲1 فايلهاي متني ساده‎ ٠ ۲۲11۷۲1, ‏هستند مانند‎ * قابل ایجاد و ویرايش در يك ویرایشگر متن ۲۷۲۲۱ ‏ذخیره فایل با پسوند ۷۲1 يا ۲۲۳1 پا‎ ٠ * انتقال فایل ‎vrml‏ پس از درخواست مبتني بر پروتکل 1111۳ ‎٠‏ يويش فایل ۷۲121 توسط نسخه هاي جديد ‎ ‎7 of 2610 ‎WAS ITAL ‏وان تون‎ Ms ge. ‎ ‎

صفحه 11:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ * چهار قسمت يك فایل ۷۲۳1 : ۰ ) خط سرآیند فایل : اولین خط فایل شروع شونده با #۴ : ‏مانند‎ Jule ‏تعیین کننده مشخصات‎ * * #VRML V1.0 ascii * يعني محتواي فایل از نوع ۲۲۳1 با کدهاي »26 و مطابق با نسخه 1 * #VRML V2.0 uttf2 بعني محتواي فایل ‎ol.‏ نوع ‎L vim‏ كدهاي ‎pots‏ کدهاي بالاتر از 126 و مطایو و

صفحه 12:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ ۰ 3) گره ها : يك شي ساده يا پیچیده سه بعدي ‎sa‏ * NodeType { fields } ‏در تعریف گره‎ {aun} ‏فيلدها : مقادير بین‎ )4 ٠ ‏خط مرا‎ VRML V1.0 ascii# This file defines a# ‏توضیح‎ ‎simple red sphere ‏يك گره (شي كلي صحنه)‎ W/A/ITAY pede tie Ms aA oe of 26 12

صفحه 13:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ ‎٠‏ خاصیت شي گرايي و ارث بري شي فرزند از ‎ ‏تج { ‎Seperater‏ ‏هی فرزند { ‎Seperator‏ ‏شی فرزند فرزند (نود» { ‎Seperator‏ ‏3 ‏3 ‏3 ‏الى يقال { ‎Seperator‏ ‏شی قر زند { ‎Seperator‏ ‏} ‏شس فرزند { ‎Seperator‏ ‏3 ‏3 ‎ ‎ ‎of 26 13 ‎ ‎W/ AS ATAY ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
ساختار يك فایل ,1۳۲۲ * بوجود آوردن يك شي پدر براي چند شي دیگر بدون داشتن ظاهر گرافيکي ‎L‏ هندسي * درخت معکوس : بنیان ساختمان داده اشیاء در ‎vrml‏ ‏* تعریف سلسله مراتبي از گره ها توسط درخت * دو نوع شي اصلي : گره برگ : تعریف اشیاء در ۲۳01 طبق تجربیات جهان مجازي * گره گروه : شامل برگ و گروههاي دیگر ‎of 2614‏ فا مت ود نت دک با اه ۵ ۱۶/۰۱/۱۳۸۲ ‎ ‎

صفحه 15:
ساختار يك فایل ,۷۲۲ ساختار سلسله مراتبی اشیاء در محیط ‎VR‏ 6 برگها (مثل نور: صدا و اشکال) ‎Seperators) a, £ ©‏ ۳ نسبت پدر و فرزندی of 2615 WAS ITAL rte tines ihe alk

صفحه 16:
پیاده سازي گرهها در ‎VRML‏ ‎٠‏ ساختار يك گره : ‎Seperator {‏ ‎Transformations Defenition‏ ‎Surface Properties‏ ‎Shapes‏ ‎Childrens‏ ‏1 ‏نداشتن نمود ظاهري در صورت تعريف نشدن ‎shape‏ ‎of 2616‏ محين او ی کی یهن ی سر ‎W/A/ITAY‏ ‎ ‎

صفحه 17:
۷12۲۲ ‏تبدیلات در‎ : ‏مجموعه تبدیلات بصورت زیر مي باشند‎ * Transform { Center x yz ScalingFactor x y z ScaleOrientation x y za Rotation x yza Translation x y z ee * قرار گرفتن هر فیلد روي خط مجزا و مهم نبودن ترتیب نوشتن آنها * ترتیب اجراي 055 ‎y9ige lowgi transform‏ 7 تسیر * توت انم هه سای سس ‎W/ASIRAY‏

صفحه 18:
تبدیلات در ,]۷۷ ۴ 61۲7 : تعریف نقطه اي در فضاي سه بعدي که عملياتي نظیر چرخش اشیاء حول آن انجام میشود 110۳010۲ : تعریف ضرایب انبساط و انقباض اشیاء ‎SCaleOrientation ۰‏ : جرخش محور مختصات ‏به اندازه ‏ حول مرکز پیش فرض و سپس ‏انبساط يا انقباض با ضرايب 8,8,2 ‏۰ ۲0۵1100 : جرخش اشياء به اندازه ه راديان ‏حول بردار (7 ۲ ۶) ‏۰ «مامعصه] : انتقال اشیاء روي محورهاي مرمجتصات مسن ‎ee ae ee ee‏ ود الث ا ۱۷/۸ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
اشكال هندسي در .171311 © كره : ‎o,S sphere { radius r }‏ به مرکز پیش فرض و شعاع : بر حسب متر(پیش فرض-12) ‎: ‏مخروط‎ ۰ Cone { ‏شعاع قاعده مخروط بر حسب متر ‎bottomRadius r‏ ‏ارتفاع مخروط بر حسب متر ‎height h }‏ ‏مقادیر پیش فرض : شعاع : 1 ارتفاع :2 9 لأعيتوآانه : ‎WAS ITAL ‏وان تون‎ Ms ge. ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
اشکال هندسي در ,۷13۲۲۲ مکعب : ‎Cube {‏ ‎w‏ ۷101۲ ارتفاع مکعب بر حسب متر 2 261028 عمق مكعب بر حسب متر } ‎depth d‏ AsciiText { رشته متني مورد نظر براي نمایش W/ AS ATAY

صفحه 21:
اشکال هندسي در ,]۷۲۹۳۷۲ ‎Coordinate3 ٠‏ :تعیین مختصات تمامي رئوس ۰ 61 : تعریف وجوه جسم با -1 ‏عنم‎ a : ‏7ك حرم‎ point [ -1 0-1, ‏ام‎ ‎10-1, ‎101, ‎-10-1, 5 2-4 010 | } ‎IndexFaceSet {‏ زر مقر ره ی ی ,1 ,0,4 ‎wv, soudindexT‏ ‎ ‎

صفحه 22:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ سه نوع منبع نور براي نورپردازي صحنه ها در ۲۲۳۳۵ : نورافکنن قطه اي: پرتوهاینور در تمام(۱ ‎PointLight {‏ جهانمانند لامبآویزان روشن يا خاموش بودن منبع نور ‎On‏ ‎TRUE / FALSE‏ شدت منبع نور ‎ow)‏ 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ 0122 «[ز[ ‏ :ةبن:0103© دكت داورناه حدء ‎WN / IAT‏

صفحه 23:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ 2( نورافکن صحنه : پرتوهاي نور در حالت مخروطي به بخشي خاص SpotLight { روشن يا خاموش بودن منبع نور / ‎On TRUE‏ ‎FALSE‏ شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و آبي ‎color rgb‏ مختصات موقعیت منبع نور ‎location‏ ‎XYZ‏ ‎direction x ae‏ WAS IRAY ‏ی وان ملع ون‎ ge wh oy 0

صفحه 24:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ 3) نورافکن مستقیم : پرتوهاي نور به موازات يك بردار DirectionalLight { روشن يا خاموش بودن منبع نور ‎On‏ ‎TRUE / FALSE‏ شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و ‎color rgb zl‏ بردار جهت نور ‎direction 2 ۷۰2 8 4‏ وه ماه يت ‎W/ASIRAY‏

صفحه 25:
نور» صدا و رنگ در 1۷7۲۷۲۲ * رنگ آميزي سطوح اشیاء در ۷01 : ‎material {‏ ambientColor rgb //gwlSail ‏مقدار‎ نور در اشیاء صيقلي رنكسطح // ‎diffuseColor rgb‏ اشیاء ‎specularColor rgb //L, sluul‏ دوخشش‌متا لك emissiveColor rgb ‏اشیاء مشنعلا/‎ میزا آندوخشن كما ‎shininess_s‏ ‎gen.‏ کی ان تلع ود ۱/۳۸۹۲ ۱۷/۸ of 26 25

صفحه 26:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ ‎a‏ باني از گره صدا در 2.0 ۷۲۳01 با دو گره ‎sound 9 audioclip‏ ‎ ‏۷ گره 0 : شبیه نورافکن صحنه داراي فيلدهاي مکان» بردار جهت و شدت صدا ‎Jaro orxiS yosuire : URL Audioclip 055 °‏ قرار گرفتن فایل صدا در شبکه اینترنت ‏* پشتيباني از فايلهاي 101 و ۲۷۵۷ ‎of 26 26‏ محين او ی کی یهن ی سر ‎W/A/ITAY‏ ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان