صفحه 1:
عنوان: ارگونومی و فعالیت بدنی و م۳ ۲ نگارش: هادی جعفرزاده

صفحه 2:
تاثير قرار مى دهد. 00

صفحه 3:
1۳9 ery pea Per) ‎eons 4‏ ا كت ‏وال ااا ‎le‏ 5 درصد موارد بسترى در بيمارستان ‎NTPC Tes Oe Re Toei er a rope eS ESS ‎cl‏ 5 ان ات

صفحه 4:
۱ Cones te ‏[ق می شوند از قوی ترین بیماریهای شناخته شده ناشی از کار می باشند.‎ ل تاش .| .سس .|" ۲ 2 اسكلتى- عضلانى ‎ney Come‏ 1 ا )ا ا ا ل أى-<-<- ‎RO‏ ‏ا ار ب ل اس و ا ‎ede ea a ce tt Dea ee oe‏ تواند منجر به توسعه یا بدتر شدن مشکلاتی شود که از قبل موجود می باشد.

صفحه 5:
RPM ۱ ‏را‎ rea عى شود سح |) ‏سا‎ Pe ۱ ی ضلای مرتبط با کار بالا است. PPPS | ilo | SE, EERO ol a [0 rere) « ‏اب‎ a) ON EP نا

صفحه 6:
و 207 ‏ل نا‎ Fr by a ۱ ‏سا‎ a ae ae ‏مبارزه با عوارضر‎

صفحه 7:

صفحه 8:
a وتبراسيون ی اب ered ere Tce Tes ed ‏خصوصیات سازمانی:‎ oT ae ne ‏عدم طراحی مناسب کار و فضای کار‎ ‏خصوصیات و شرایط محیط کار‎ * خصوصیات فردی: ات ‎fer nee roe yey‏ ‎is‏ جنس جاقى فاکتورهای ژنتیک سیگار کشیدن

صفحه 9:
00 اس لس سس بت ‎gl Denier ECM ony‏ 0 ارگونومی برای شناسائی و پیشگیری از این عوارض ایجاد گردیده است.

صفحه 10:
gst ۲ و« دهد و از نظر لغوى به معناى « قانون و قاعده كار» است. و( شناسایی کرده و با تعریف یکسری اصول و قواعد در مورد نحوه صحیح انجام ‎ae ee ae 1‏ و ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
‎5١‏ ا 1 ران ريل سحي كر رجات دا ‏سب سس سس« ‏اب ۱۳

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
يا ۱ ۲۱ در سد سردم پیش از ۱۳ ساعدت را در و0 ۳ 8 ی کنند و نیمی از آنان حتی برای ۳ ‎eee‏ ‏8 که و دو سوم مردم زمانی که از کاز به 122 ۱۳ ‎ae‏ _

صفحه 15:
‎ee‏ قانون ‎ ‏ل اا ردن

صفحه 16:

صفحه 17:
er pts کلیه ویژگی های فرد

صفحه 18:
های انسانى فاكتور 0

صفحه 19:

صفحه 20:
۳ بررسى يوزيشن هاى بحث برانكيز. ‎a‏ ۱ ‏را‎ an) SOIR ee es ‏(از قبيل مفاصل»استخوانءعضله و سيستم عصبى)‎ Sper ‏وت ا ا‎ “ تجزيه و تحليل حركات از ديد كاه حركتى و بيومكانيكى “شناخت اسيب ها و عوارض اسكلتى و عضلانى

صفحه 21:
وچ نى نقش مهمى در بروز آسيب هاى ضربه اى تجمعى دارد. خم شدن ستون فقرات بدن را از حللت تعادا ا ‎Ree‏ a ۳۲ ree ‏انجا شامل انحنای گردنی به طرف قدام انحتای سینه آی به طرف خلف وانحنای‎ ‏كجرى به طرف قدام إلا‎ ‎nerd‏ م ا ا ا ل ال ل ان از وضعيت خنثى خارج مى كند واحتمال آسيب به ستون فقرات را افزايش مى دهد. ‎ ‎

صفحه 22:
ay ۱۳ ‏ات‎ eta ee ‏لط شوذدروضعيت نشسته‎ ١ ENTE C1) ‏بوده وكمر‎ oa’ PP ‏ل‎ 0 Pe ۱ ‏ار ار(‎ Ce ener cael ‏سرخود را بالا نگه دارید . قفسه سینه را بالا نگه دارید . شلنه ها را در حللت طبیعی وراحت‎ ۱۳۱۷۳۱ ۰ ‏وا‎ ‏ال را‎ ey ۱9۳۰۱۱ ‏ی‎ nlc) |) eee ‏پب- سس‎ ‏و‎ Carel eon ‏ا‎

صفحه 23:
شکل ۲-۰) وضعیت خثی بدن هتکام نشستن روی صندلی شعل ۳-۱) وضعیت ‎shy te‏ ستون فتر ات

صفحه 24:
پوسچر تنه «Ce Ca ea ‏تنتون فقرات خميده الم‎ ‏کر‎ Sean ere ewer

صفحه 25:
پوسچر بازوها ‎١‏ - هردو بازو پایین تراز ارتفاع شائه فراز تا ‎ee eye Pe‏ و ‎Sry eae‏ را ‎

صفحه 26:
Porm CL REN re ‏آیستاده با یک پای مستقیم‎ ‏آیستاده بر روی دو زانوی خمیده‎ ‏ژلنو زده بر روی یک زانوی خمیده‎ CE ea ee ony راه رفتن یا جابجا شدن

صفحه 27:
۳ وزن بار پا نیروی مورد نیاز و

صفحه 28:
بررسی پوزیشن

صفحه 29:

صفحه 30:
تج ‎eae‏ ار ۲ كر ميزان نهروثى كه بر يشت شما در بلند كردن اجسام وارد مى شود ر ۱ BPO or Ce PU en ercape pet Seine PNW Epes ۱ SL A ‏ی ما‎ CS STAD ere eae ۱

صفحه 31:
میانه کمر شما مانند نقطه اتکاء در یک اهرم عمل می کند بلنةٍ کردن یک بار ۱۰پوندی ۱۰۰پوند فشار را به قسمت پائین

صفحه 32:
وقتی بالا تنه انسان وزنی معادل ۱۰۵ پوند داشته باشد ‎dS Deca ead‏ سس ‏۰ پوندی عملا ۱۱۵۰ پوند ‎Ibs rAd 5 ae‏ 1,150 ‎DCAD) ed‏ 200 | ‏وه

صفحه 33:
اگر شما ۲۵ بوند اضافه وزن بیدا کنید : ۰ پوند فشار را با هر دفعه ود تا 5 ‎Ibs‏ 1,400 خم شدن به کمرتان تحمیل | ۱ 18 يوند

صفحه 34:
۳ 0 J ۴۳0 1 وزن و سنكينى اجسام را به بدن نزديك و جسبيده نمائيد

صفحه 35:
۳ me .. . . ۳ ١

صفحه 36:
000 عل ابوصييه ‎Se ae Re TOLLS lial Sad‏ ل ل ك5 رچسک قرار گرفته است ‏سعی نید از برداشتن احسام ۳ ۲ اجتناب کنید مخصوصاً بطور تکراری ‏با مدك زمان طولانی ‎

صفحه 37:
مر ‎Race con re pees Cee‏ این خادثه خیلی اوقات که با وسیله ای مثل بیل یا يارو كار می کنید اتفاق می افتد

صفحه 38:
طرّف كردن يك میز» یا پیاده کردن بار یک کامیون .

صفحه 39:
Perec sca neal tees Oe ‏بطور غیر اصولی ونادرست‎

صفحه 40:
كت غیر اصولی و نارا ۰

صفحه 41:
نشتتن یا ایستادن طولانی در یک وضکیت ثابت .. ل 0ك / ايجاد كند

صفحه 42:
ری ی لت به علت لیز خوردن و لغزش بر ا ا ال

صفحه 43:
‎Soule‏ بار به طريقه دست ‎ ‎ ‏که در جاتی جابجاتی و حمل بار بصورت دستی انجام ‏سره و روص

صفحه 44:
بيشكيرى و ممانعت از : ایجاد آسیب ها

صفحه 45:
ل ا ا ل ۱ اشنتفاده از گاری و چرخ های مخصوص حمل بار * استفاده از جرثقیل بای ۱۱ * امتحان کردن وزن شیء مورد نظر قبل از بلند کردن با ٩ rperresess ‏ا رت زر سر رت‎

صفحه 46:
‎ira)‏ مر ‏«ایجاد وضعیت متعادل در زمان بلند کردن بار بوسیله فاصله دادن پاها از هم در عرض “بطور مستقيم روبروى بار جمباتمه بزنيد

صفحه 47:
۶ در آغوش کشیدن آن ٩ tg ‏در حالیکه بار را نگاهداشته اید کمر و گردنتان را مستقیم و صاف نگاهدارید‎ <

صفحه 48:

صفحه 49:
HES Cele 5 Sith Gh Ls ‏۱ب ار ار‎ 4 ‎al e‏ فان تتراری است

صفحه 50:
8 مشاغل اداری) و ‎ul‏ ‎oe ae‏ شود

صفحه 51:
ees cls aL; ‎sh 9,8 8‏ ستی (نوبت کاران) ااال ل يوت ل ال ‎J an 7 ‏باب اوري اه

صفحه 52:
8 اركونومى محيطى-رويكرد ادارى

صفحه 53:
صدا: 0 ‏ما‎ ‎Tr ol: ‏ام‎ 8 1 ۳ اا )= اا 00

صفحه 54:
co 9 ۱ ا : 130 ان اا 8. وي 000 | oi! ot ei

صفحه 55:
۱۳ و | مشخصات ریر ‎Se‏ ‎oe‏ ‏که ~ سر Ao 00

صفحه 56:
سر ‎a‏ لك ‏ان عملکرد ‎۳ ‎oske ‎aa

صفحه 57:
Open office versus close 8 :one ۷ ۸ مسداتنر ۵۵ سییل ملد ۲ 00

صفحه 58:
ety, (= 8 See 07 | ‏ب‎ ‎ae (US ‏ار‎ ۳ 0

صفحه 59:
0 euler ۳ 1 ريوكس ‎eT‏ ‏0 اا ‎ste Ne‏ ‎oa‏ eal ۱

صفحه 60:
رنگ ها و نقش آن در ادارات: شناخت و درک بهتر رنگها می تواند د ‎j‏ ‏وتاشعلی ما تایرات فراوانی دانهة شوال: red pink purple blue green yallow orango brown white grey black

صفحه 61:
رنگ های گرم: محر عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. ار ها اه ۱5 جه مى گردند. رنگهای قرمز, ‎Cee‏ و ارغوانی ‎See‏ ae 20 ‏مختلف‎ بيش تر است و زياد درجشم نيستند. های آبی, ‘ از جمله رنگ های سرد هستند. رنگ های خنثی: آز ترکیب رنگ های دیگر به وجود می آیند و می توانند اثرات مثبت يا منفی داشته باشند. سیاه. سفید. خاکستری, بژ و قهوه ای رنگ های خنثی هستند.

صفحه 62:
7[ را برنمي انگیزد, نه روشن است و نه تیره. این رنگ ‎arent] me TIPE rece Cee RCS)‏ 0000 در صنايع كاربرد فراوان دارد.

صفحه 63:
ا ا ا ااا ار خون و تعداد تتفس شده, احساس امنيت كارمند را افزايش . ل 7ب عامل خارج از محیط کار, دچار اضطراب و تشویش شده باشد, در محيطي .۰ » تنش او کاهش یافته . حساسیت و آسیب پذيري و در ننیجه خستگي رواني و جسمي ر. ۱ ۲" بعضي از تحقیقات نشان داده اند که استفاده از رنگ آبي ‎ ..‏ ‏خنگي رااری را راز ورهار ری راز کر احساس حنكي مي کنند تا در اطافي که رنگ آن فرمز يا تارنجي است.

صفحه 64:

صفحه 65:

صفحه 66:
۳ خود رفته و به ذهنیات خویش عینیت

صفحه 67:
قهوه اي رنگ قهوه اي, سرخ تیره شده مي باشد. بنابراین به جاي زنده دلي رنگ ‎tow‏ موجب مي شود. محيط كاري قهوه اي رنگ, نيروي مي بخشد و انكيزه هاي آنان | را براي مي دهد و آنان را به افرادي بي تفاوت مبدل مي سازد. بنابراين رنگ قهوه اي براي محيط كار رنگ مناسبي نيست.

صفحه 68:
سياه رنگ سیاه رنگي است . زیرا فرد را را در او تحريك مي نماید. رنگ سیاه تداعي کننده پایان همه چیز است. فرد در چنین محيطي دست به هیچ کار نمي زند زیرا براي او چيزي وجود ندارد. در پشت رنگ سیاه است

صفحه 69:
معمولاً دکمه های حساس و اعلان خطر و یا اهرم های توقف اضطراری, به رنگ می باشند. برعکس رنگ سبز نشانه ‎Lays hears eres Ihe ye‏ ار ار بر ‏9 درب خروجى افطرارى خطر ‎DANGER‏ > ‎

صفحه 70:
آسایش حرارتی: ۳۹ er. ‎nl‏ ۱ کیب ابن 3 مورد با هم)

صفحه 71:
تب مکانیسم بین در اس زميته ‎a‏ a Lb! cle in oa WE os cule) ib 8 ‏کي بوست. خشکی قرنیه و بر‎ ۳ — i eC A

صفحه 72:
0 حمل و نقل دستى در ادارات: 0020000 مب ‎١٠٠‏ دستی بار مخصوص سنایم است له ۲ ۲ ‎ou ٩ 00 020202034‏ ۳ 01100000 تغییر وسایل سنگین ایستگاه کار ‎ne aie cone ee erence‏ ل ل ‏حمل و نقل لب تاب ‎se ‏للد‎

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:
۳ رانك ل الصا سن 1 يبب ‎٠‏ ,2-5 در اركوتوسى با ال قا eH, Sy een ag ۳ ‏ی صورت دص‎ ‏حمل دستى حور.‎ Sli | ‏اف‎ ١٠00 ‏يم‎ ‎= 8 ل م

صفحه 76:
Anatomy of the back Facet Joints in Motion Flexion (Bending Forward) Extension (Bending Backward)

صفحه 77:
Anatomy of the back

صفحه 78:
+ el ۳۳ ‏ا السو قشي و ال بدا رسای‎ Ble cess 5 ‏با 0 خاسله از بار و شکل‎ ۲

صفحه 79:

صفحه 80:
7"سیاستگزار ‎bev‏ eer ae roe Ber eh ores entre eae ‏سازمان‎ 12/1/2025

صفحه 81:

صفحه 82:
Listen To Your Body ۱۳۳ othe signals your body ‏ب‎ eu z ۱۳ ۶۵۱ part of ‏ب ۵ ۵۵0 ناو‎ ۱ ۲ ‏ااا ناو ۱۵ ۲۷ 0ج ووآااکهن‎ -might be causing ۶ ii Jf problems persist speak to yaad

صفحه 83:
| نقش اركونوميست در محيط كار

صفحه 84:
os > 8 a = 90 رای دبره های آموزشی 8 اه بیلی در دنیا کاربران اداری. 8 متلخارات ار گونیمی اداری. 8 ار کونوحی ‎how sly‏ اداری. ا ال ای ‎ol.‏

صفحه 85:
وضعيت مطلوب سین کار: 7 ‎a‏ ‏اللاي | وضحيت بدن ‎bop‏ د ۱ ‏ا ا ا‎ eee re aoe امروزه اركونوميست ها بر اين توافق كرده أند كه: وضعيتى كه بدن در أن كمترين 0 ی ری لد

صفحه 86:
مزایای نشستن در مقابل ایستاد ا ۶ 8 مه فیتانی دن ‎a‏ ~ up =< 2 8 ee CAE as ek a I eer meee Ren al ao aris oleate reser et TPP EVEL Toner eer ce

صفحه 87:
LL J, = ١ ‏ااا‎ ‎5 خم شدن رو به عقب يا لم دادن : دراين حال فرد مجبور است فشار بالاترى به كردن خود بیاورد ۱ ۳ ‏افراد در طول عبر خود يكبار كمردرة‎ ٠ cert

صفحه 88:
ب 0000" تیک روی 4 لایه عضله ‎iad‏ ات ‏و ‏عضلات ساعد و انگشتان : کار دینامیک ‎ ‏ای ول حفط حالت 5 مانند ا اك

صفحه 89:
4 شروع.. . ا. 2 ‎Re‏ ‏جست می با ‎ae‏ و ‎rind‏ ات ‎to,‏ وس كبرد ‎ee‏ ‏زاویه زانو : 90 ‎Plato |.) ‏ما‎ ‏۲ با این 3 اصل ساده به نقطه شروع رسیده اید.

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:
| | گونومیک یج با امل eee a oo =o ‏ااال‎ ool a i co oo a crs oo ‏ی‎ ا ا الا

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:
12/1/2025 eee eee

صفحه 96:
ااا ‎١‏ مسد 0 ‎SS ch‏ 000 8ات دی ح ‎ee‏ | ae اد

صفحه 97:
8 || قایل تنظليم در «سئورر نادهاز با رتفاع لا |0000 ۱۳۳ io ss 0 ل ا م ا الل قف : تنظيم ميز با جك خارحی 8 2۱۱ در 65 ‎cm‏ برای ران ها

صفحه 98:
ب رت رویه روی کاربر ۳ | بکد خاسله حدردا براير با نوک انگشت ‎٩۳|‏ ‎ns‏ ۳( ها تباید بیش از 20 درجه گرد ‎De‏ ‏د 2 مانیتور سر و کار دارند : ‎ee‏ ب 0 ‎٩‏ کیرد و ماوس و نکپدارنده اسناد و تلفن و ‎Lid‏ و ‎ ‎

صفحه 99:
Fee Sees Selo

صفحه 100:
Poesia ‏ی‎ Pee

صفحه 101:
08 سای جبایت در سب سر و ترتن, تست ‎rs‏ دک تاد درآ ۳۹۲ ل يا > ee SS > ۰ ۵ ‏و‎ 2 ۰ ee ۳ ۱... Se

صفحه 102:
۲ ‏سحي ...رس‎ ١ 3 oa 9 cle ‏أرعالى ترين درجات . مخصوص‎ nd ۰۶ ‏(باثلز سبک متابه) و رم ایده ال‎ opal ‏ا‎ Res elects) fo Se) ei ot eae ‏بیاورم‎

صفحه 103:
۳ ۱ ۱۵ Easy to adjust ¥ ‏5-/انااطهد -- عووط وعا‎ ” 5۷۵۱ 200 ۷۳6۵۱5 - ۳ ease of reaching & getting in & out

صفحه 104:
Seat Pan ‏اطوناه‎ 6062۷6 2 80060, ۷۵۲6۲۲۵۱۱ ۲ edge- reduce edge ‏لت لكك‎

صفحه 105:
6و۸ زر ‎should be big & solid ۴‏ Supports entire back: head-lumbar ~ 85 cm 8۵۱6۷6 ‏احطامز‎ 200 ۲ muscle load

صفحه 106:

صفحه 107:

صفحه 108:
ل د تساو ام ۳ ‎i yo | reer‏ کلی با ننه در بت ۳ 8 بابسند. و بازوها پصورت تلسیعی در کنار ‎Bee oe‏ 3 ااا آن باید بین ‎٩۰‏ تا ۱۳۰ در جه ناش. ارقاصم 0 ان تابر روی زیربابی فرار بگیرند. 8 تن تصورت عمودی و ممجمین در هنگام تکبه داد ۳۳۲ صندكى جلا 00( 8 ل تفع جسدلى قرار بكيرد و موازى كف اناق باشي, ‎a‏ اا اللاي سوير هران قوم

صفحه 109:
۱ نكات اركونوميك در استفاده از ماوس:

صفحه 110:
ها اس اس ل ۱ خا مال عام "رین زا-۶ وروی pe cle J ony ‏روی‎ 8 ۲ - 8 و با به سمت تابن جایه جا کسید(جب دست ما

صفحه 111:
CAD ‏ها بالاتر می رود‎ ol | 8 if (LS) ‏يبب ۱ ها تابلیت تخییراندازه دارند‎ ‏در مکان نامناسب تری انس‎ US | 8 تست به سفحه کلید ۰ پوسچر ۳۱ ۳ 7 هدایت به سمت سندروم تونل کارپال ؟؟؟

صفحه 112:
sol ola ‏لاا 4۱ اقابل‎ لا 0 تحت بوشش فرار دجدد ‏ ۳۳ 0 ات طبیعی قرار دارد ۴ ۳ ‏که طراحی قرینه دائنته بأشد‎ es ۰۰ ۰۰ ‏ات بتوانند از ان استفاده کنند‎ 8 ۳ . > ‏دست است. برای کاربران‎ 8 ‏شود‎

صفحه 113:

صفحه 114:
نكات اركونوميكى كار با كيبورد:

صفحه 115:
QWERTY ‏مس‎ ‎ia بت ‎ob‏ تحربر دیس مربت هابی هم داش حرکت کاربر برای تغییر کاغذ. غلط گیری دستی سب نیروی زیاد برای تابپ» فا .1 ۱ ۳ 5 ۱3 لتو سا 2

صفحه 116:
Peto) sos L! | ‏ا کر‎ ا 4 ‎p>!‏ دسم 6 تايب با دست جب 32 بار کاری انگشت کوچک بیشتره برخی لغات رایج توسط دست چپ تایپ 4 کر ‎ls‏ توجیه نمود كه موارد ل كونوميت ابن محسلٍ|) ‎0000000١‏ ‎nd‏ ۱۷3 0۷0۲/۰ : کلید های برتکزار بر تک ,۱۲۰ تب ۳

صفحه 117:
4 رها سزان بيروى وارده را تامتن ‏ ال ب صفحه كلبد يراى استراحت آاآ ۳ — Se 0 of | ‏ل‎

صفحه 118:

صفحه 119:
527 00001711 I SEES a

صفحه 120:

صفحه 121:
[ وی کف ‎oi)‏ و با کمی 1 ارات با ساعد سما سه ا الل و بدون انحراف 2 نوی تا مچ دست بدون الحزاف all. ‏وت‎ tin 220 ‏.يا‎ --

صفحه 122:
‎aS ۳8‏ دارنده استاد: ‏4 ان با مانیتور و متن ها اجتناب اب 9 ‏يي اين سورد اراد از طح روي ب راي اناد بحا 000 ‎oe, ‎ ‎eee eee ‏شما‎ ‎۱ a eon er Se eee AL Sel rd ‏كاهش بار عضلات جشم؟؟؟

صفحه 123:

صفحه 124:

صفحه 125:
7ب ۲ ‎ ( 8‏ وجوه دادر aa. ‏اا از ناشن خسراه:‎ 0 ‎Peles cone‏ اا ا ا ‏چشم درد های پیر و جوان : شیوع بالای تبلت های غیر استاندارد عوارض ناشى از قراركيرى در معرض امواج الكترومغناطيس ‏ا جونان ‏اختلالات خواب

صفحه 126:

صفحه 127:
نکاتی در کار با لپ تاپ سر کند. 9 ۳۳6۳۳ لب اب و با صفحه لمسی آن استفاده ۳ ‎oS a‏ نی تست ‏4 ا لي كيد كد بد سرت شنود بر خط دید شتا باشد ‏ف )2 ‎abe 2 LL‏ استاده سح ها سحي ل سني ۲۱ ۲ ۱ کل کار دقت کنید که در پوسچرهای غبرارگونومیک ۰ ۳ ۱ جلو دادن سر برای دیدن صفحه خوددازی کت ‎cro‏ 3 #, حالت مستشسمم قرار ثبرند. ‏ا ساو ل ‏ل ا الاي ب تيد اي ل لنت م لوو لاا ال ا لاي ال ا ۳

صفحه 128:
Cacti grow weit Monitor not in hot.dry positioned environments Neck twisted to look at monitor x Incorrect positiong desk Lamy Keyboard at an angie. <4 ۰ increasing angie at wrist Using mouse too far away causing strain on shoulder Back not supported by the backrest Feet not firmly ishion pressing lunderside of thigh

صفحه 129:
Eyes looking Monitor approximately at forward most eye height and an arms of the time distance away. relaxed Back erect and supported Reference material is easy to look at ۱ | Feet firm! ‘Only moderate 7 Beh a footrest pressure at the front of the seat cushion 03

صفحه 130:
00

صفحه 131:
وتعد مان ‎SS‏ کر بیتر ار وقشد های ی يق الفسين بیش از + ۹[ روی صتدلی می ها استرس وارد ee et | eee nee ey ۳ ‏نید, این کار را با برد‎ ‏ىای از آبدارخانه و با کی ل‎

صفحه 132:
32 ‎٠‏ كار با دستگاه ۱ ‎a‏ ناد ‎ae 5‏ بحث با یکی از 8 الشيهوءارآء عن عات ل 00 88 این به شما اجازه می دهد که استراخت کت ۳۲ ل زا به کار اندازید. ‏يا 000 ونر در زمان نهار 1 0 ۳ مس به عنوان یک ۶۳ ۳ ‎Se ol Fl ‏اتاد با‎ aa wae eles! ‏8 وضعیت طبیعی عنحنی بشت 85 ‎(a0‏ ۳ ‎i 8‏ الي

صفحه 133:

صفحه 134:

صفحه 135:
”ل با تشكر از توجه شما

‏ عنوان: ارگونومی و فعالیت بدنی استاد: دکتر امیرپور ‏ نگارش: هادی جعفرزاده بیماریهای اسکلتی-عضالنی ()MusculoSkeletal Disorders بیماری اسکلتی – عضالنی ،آسیب ها و بیماریهایی است که عضالت ،عروق خونی ،اعصاب ،تاندون ها ،لیگامان ها ،مفاصل و دیسک های نخاعی را تحت تاثیر قرار می دهد. شیوع اختالالت اسکلتی-عضالنی 7 درصد کل بیماریها در جامعه 14 درصد مراجعین به پزشکان 19 درصد موارد بستری در بیمارستان پژوهش‌ها نشان می‌دهد بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، کمردرد عامل ناتوانی در افراد 45سال به باال در بین زنان و مردان است. بیماریهای اسکلتی-عضالنی ناشی از کار بيماريهاي اسكلتي عضالني ناشي از كار كه به آنها اختالالت ضربه اي -تجمعي نيز اطالق مي شوند از قوي ترين بيماريهاي شناخته شده ناشي از كار مي باشند. ‏ اختالالت اسکلتی-عضالنی( )MSDناشی از کار شامل گروه وسیعی از بیماریهای التهابی اسکلتی -عضالنی است که می تواند منجر به درد و ناتوانی درگردن ،شانه ،بازو، آرنج ،دست و مچ دست ،کمر است که بدنبال آسیب های فیزیکی وارده در طی کار ایجاد شده و هیچ عالمت و نشانه ای از بیماری سیستمیک و عمومی تاثیر گذار بر سیستم اسکلتی-عضالنی وجود نداشته باشد. ‏ آسیب های وارده به سیستم اسکلتی-عضالنی عالوه بر ایجاد و شروع مشکل جدید ،می تواند منجر به توسعه یا بدتر شدن مشکالتی شود که از قبل موجود می باشد. • در کشور ما اختالالت اسکلتی –عضالنی شایعترین بیماری و آسیب ناشی از کار محسوب می شود. • برخالف گسترش روز افزون فرایندهای مکانیزه و خودکار ،هنوز بخش عمده ای از فعالیت های شغلی به صورت دستی و توسط انسان انجام می شود .به همین جهت میزان شیوع اختالالت اسکلتی-عضالنی مرتبط با کار باال است. • اصلی ترین علت از دست رفتن ساعات کاری ،غیبت کارگران ،افزایش هزینه ها ،کاهش بهره وری ،آسیب و ناتوانی نیروی کار و زیان های اقتصادی بشمار می رود. • به گونه ای که این اختالالت یکی از بزرگترین مشکالت بهداشت حرفه ای در دنیا محسوب می شود. باال بودن آمار ،سازمان جهانی بهداشت( ‌)WHOرا بر آن داشت تا دهه اول هزاره سوم را\ به نام دهه مبارزه با عوارض اسکل\تی عضالنی و به عنوان "اپیدمی خاموش" نام گذاری کند فاکتورهای مرتبط با بیماریهای اسکلتی -عضالنی  ‏ - شرایط فیزیکی: فشار باال حرکات تکراری ویبراسیون وضعیت بدنی نامناسب کشیدگی عضالنی بلند کردن و حمل بار دستی خصوصیات سازمانی: اتونومی پایین /عدم رضایت شغلی عدم طراحی مناسب کار و فضای کار خصوصیات و شرایط محیط کار ‏ خصوصیات فردی: - سابقه پزشکی - ظرفیت جسمانی - سن - جنس - چاقی - فاکتورهای ژنتیک - سیگار کشیدن  بد نیست بدانیم که این عوارض یکی دیگر از ارمغان های زندگی صنعتی برای انسان امروزی است .عوا\رض اسکلتی وعضالنی در بخش صنعت هزینه های هنگفتی را بر کارفرمایان تحمیل کرده و به همین دلیل از سال ۱۹۶۰علمی بنام ارگونومی برای شناسائی و پیشگیری از این عوارض ایجاد گردیده است. ارگونومی ‏ ارگونومی علمی است که محیط و کار را با شرایط و نیاز های انسان مطابقت می دهد و از نظر لغوی به معنای « قانون و قاعده کار» است. ‏ این علم به نحو شایسته ای توانسته عوامل خطر در محیط های کاری را شناسایی کرده و با تعریف یکسری اصول و قواعد در مورد نحوه صحیح انجام کارها از بروز عوارض اختالالت اسکلتی عضالنی پیشگیری نماید. در تمام حرفه ها ،یکسري عوامل زیان آور در محیط کار وجود دارد . عدم توجه به موازین بهداشت شغلی ،سالمتی شاغلین را به خطر می اندازد. این عوامل زیان آور 6دسته اند : عوامل زيان آور فيزيكي عوامل• زيان آور• عوامل زيان آور بیولوژیکی شیمیایی عوامل زیان آور محیط کار عوامل زيان آور عوامل زيان آور ارگونومیکی مکانیکی عوامل زيان آور روانی  باید گفت که ۳۲درصد مردم بيش از ۱۰ساعت را در روز ،به صورت نشسته سپري مي‌‌کنند و نيمي از آنان حتي براي صرف ناهار نيز،ميز خود را ترک نمي‌ کنند و دو سوم مردم زماني که از کار به منزل باز مي‌گردند، باز هم مي‌نشينند. ارگو = کار نوموس = قانون ،شناختن قانون ارگونومی = قانون کار(کردن) طبق تعریف سازمان OSHAارگونومی عبارت است از: طراحی مشاغل برای انطباق بیشتر با کارگران به جای اجبار به کارگران برای منطبق شدن با مشاغل خود علم اصالح و بهینه سازی محیط ،مشاغل و ابزار و تجهیزات و تطبیق آنها با محدودیت ها و توانایی های انسان. ‏در هرحال ارگونومی راهكارهايي را بمنظور متناسب كردن کار و شرایط و ابزار کار با کليه ویژگی های فرد ارائه مي‌كند. ارگونومی یا فاکتورهای انسانی علم سنجش و بکارگیری توانایی ها و محدودیت های انسان سپس سازماندهی کار ،محیط، ابزار اهداف: راحتی و آسایش سالمت کاری رضایتمندی بازدهی باالتر فرد و سازمان کاهش خطای انسانی بررسی پوزیشن های بحث برانگیز..... شناخت ساختاری و عملکردی سیستم های اص'لی در گیر حرکت (از قبیل مفاصل،استخوان،عضله و سیستم عصبی) وضعیت و پوزیشن های مطلوب و نامطلوب تجزیه و تحلیل حرکات از دید گاه حرکتی و بیومکانیکی شناخت اسیب ها و عوارض اسکلتی و عضالنی وضعيت ها وحاالت بدني صحيح ستون فقرات : وضعيت بدني نقش مهمي در بروز آسيب هاي ضربه اي تجمعي دارد ،خم شدن ستون فقرات يا س\ر ،بدن را از حال\ت تعادل خارج م\ي كندوس\بب كشيده شدن اندام يا خميدگ\ي آنها ب\ه طور نامناس\ب م\ي شود .در حال\ت ط\بيعي س\تون فقرات داراي س\ه انحن\ا اس\ت .اين سه انحن\ا شام\ل انحناي گردن\ي ب\ه طرف قدام ،انحناي س\ينه اي ب\ه طرف خلف وانحناي كمري به طرف قدام است. خميدگي بيش از حد ويا راس\ت شدن بيش از حد س\تون فقرات گردن\ي يا كمري ،مهره ها را از وضعيت خنثي خارج مي كند واحتمال آسيب به ستون فقرات را افزايش مي دهد. وضعيت صحيح نشستن : درهنگام نشس\تن روي ص\ندلي وضعيت رانه\ا نس\بت ب\ه تن\ه بايد تقريباً عمود باش\د يعن\ي بدن مس\تقيم بوده وكم\ر راس\ت باش\د وانحناي كمربايدكام ً ال حف\ظ شود.دروضعيت نشس\ته فشاربيشتري ب\ه مهره هاي كمري نس\بت ب\ه حال\ت ايس\تاده واردم\ي شود پ\س اگ\ر شاغل\ي سابقه درد كمر داردبايد تركيبي از حالت نشسته وايستاده را براي او درنظر گرفت . وضعيت صحيح ايستادن : س\رخود را باال نگ\ه داريد ،قفس\ه س\ينه را باال نگ\ه داريد ،شان\ه ه\ا را در حال\ت ط\بيعي وراح\ت حف\ظ نماييد ،زانوه\ا را ص\اف نگ\ه داريد ،وزن بدن را در حال\ت ايس\تاده بطور مس\اوي روي پاه\ا تقس\يم كنيد ،دركارهاي ايس\تادني طوالن\ي مدت يكي از پاه\ا را روي چهار پايه اي قرار داده وس\پس جاي آنه\ا را عوض كنيد ،ايس\تادنهاي طوالن\ي مدت س\بب خس\تگي عضالت مهره ه\ا وعضالت ران وافزايش فشار بر ديس\كهاي بين مهره اي م\ي شود كه ب\ا نشستن روي صندلي اين حالت تخفيف مي يابد. پوسچر تنه .1 ستون فقرات كشيده و مستقيم است. .2 ستون فقرات خميده است. .3 تنه در حال چرخش است. .4 تنه خميده و در حال چرخش است. پوسچر بازوها .1 هر دو بازو پايين تر از ارتفاع شانه قرار دارند. .2 يكي از بازوها در ارتفاع شانه يا باالتر ا\ز آن قرار دارد. .3 هر دو بازو در ارتفاع شانه يا باالتر از آن قرا\ر دارند. پوسچر پاها .1 نشسته .2 ايستاده با پاهاي كشيده و مستقيم .3 ايستاده با يك پاي مستقيم .4 ايستاده بر روي دو زانوي خميده .5 زا\نو زده بر روي يك زانوي خميده .6 زانو زده بر يك يا هر دو زانو .7 راه رفتن يا جابجا شدن وزن بار يا نيروي مورد نياز .1 نيروي كمتر از 10كيلوگرم .2 نيرويي بين 10تا 20كيلوگرم .3 نيروي بيشتر از 20كيلوگرم بررسی پوزیشن ستون فقرات بحث در مورد برداريا محور هاي نيرو اگر ميزان نيروئي كه بر پشت شما در بلند كردن اجسام وارد مي شود را بدانيد متعجب ميگرديد . كمرتان را مانند يك اهرم فرض كنيد با نقطه اتكاء در وسط . مي بينيد كه در اين حالت براي بلند كردن يك بار 10پوندي فشار 10پوند را متحمل مي شود 1 ( .پوند = 453گرم ) اگر شما نقطه اتكاء را به يك سمت تغيير مكان بدهيد به ميزان بسيار بيشتري نيرو براي برداشتن همان جسم نياز داريد ( نسبت \) 1:10 ميانه كمر شما مانند نقطه اتكاء در يك اهرم عمل مي كند بلند كردن يك بار 10پوندي 100پوند فشار را به قسمت پائين كمرشما وارد مي كند T=F*d . وقتي باال تنه انسان وزني معادل 105پوند داشته باشد مي بينيد كه برداشتن يك جسم 10پوندي عم ً ال 1150پوند فشار را بر روي قسمت پائين كمر ش\ما وارد مي كند اگر شما 25پوند اضافه وزن پيدا كنيد : 250پوند فشار را با هر دفعه خم شدن به كمرتان تحميل كرده ايد .يعني معادل 1400پوند 10 lbs. 100 lbs. 100 lbs. 10 lbs. 10 lbs. 10 lbs. 10 lbs. 10 lbs. وزن و سنگيني اجسام را به بدن نزديك و چسبيده نمائيد علل آسيب ها و صدمات علل رايج صدمه هر زمان كه خودتان را در يكي از حاالت زير يافتيد ،به خودتان هشدار بدهيد كه بدن من در حالت ريسك قرار گرفته است سعي كنيد از برداشتن اجسام سنگين اجتناب كنيد مخصوصاً بطور تكراري با مدت زمان طوالني علل رايج صدمه چرخش كمر در حال بلند كردن يا نگاه داشتن يك بار سنگين ... اين حادثه خيلي اوقات كه با وسيله اي مثل بيل يا پارو كار مي كنيد اتفاق مي افتد علل رايج صدمه كشش و بلند كردن بار ... باالي سرتان ، از اين طرف به آن طرف كردن يك ميز ، يا پياده كردن بار يك كاميون ... علل رايج صدمه برداشتن يا حمل كردن يك شيء بطور غير اصولي ونادرست علل رايج صدمه كار كردن در وضعيتي غير اصولي و ناراحت كننده علل رايج صدمه نشستن يا ايستادن طوالني در يك وضعيت ثابت ... نشستن طوالني مي تواند بر روي ناحيه پائين كمر فشار زيادي را ايجاد كند علل رايج صدمه آسيب ايجاد شده براي شما ممكن است به علت ليز خوردن و لغزش بر روي سطوح مرطوب يخ زده باشد . جابجائي و حمل بار به طريقه دستي وقتي كه در جائي جابجائي و حمل بار بصورت دستي انجام مي گيرد در آنجا پتانسيل ايجاد آسيب هائي از قبيل : در رفتگي ،ضربديدگي ‏رگ به رگ شدن و پيچ خوردگي ‏شكستگي ،بريدگي و كوفتگي ‏مشكالت كمر ،وجود دارد . پيشگيري و ممانعت از : ايجاد آسيب ها پيشگيري از آسيب هاي ‏ اجتناب از بلند كردن و چرخش همزمان تا حد ممكن ‏ اجتناب از باال بردن اجسام سنگين به باالي سر ‏ استفاده از گاري و چرخ هاي مخصوص حمل بار ‏ استفاده از جرثقيل ،باالبر ،و ديگر وسايل كمكي ‏ امتحان كردن وزن شيء مورد نظر قبل از بلند كردن با ناخنك زدن به يك گوشه آن ( محك زدن ) ‏ گرفتن كمك از ديگران وقتي جسم مورد نظر سنگين است پيشگيري از آسيب ها رعايت روش حمل صحيح بار با پيروي از موارد زير : ‏ايجاد وضعيت متعادل در زمان بلند كردن بار بوسيله فاصله دادن پاها از هم در عرض ‏بطور مستقيم روبروي بار چمباتمه بزنيد پيشگيري از آسيب ها ‏ چنگ زدن محكم و مطم\ئن به بار ‏ در آغوش كشيدن آن ‏ بلند كردن تدريجي بار با استفاده از قدرت پاها ‏ در حاليكه بار را نگاهداشته ايد كمر و گردنتان را مستقيم و صاف نگاهداريد پيشگيري از آسيب ها ‏ بعد از ايستادن كامل ،بوسيله چرخش روي پاها به سمت مورد نظر بگرديد ‏ از چرخ\اندن كمرتان زير بار اجتناب كنيد ‏ براي زمين گذاشتن بار مراحل فوق را\ معكوس نمائيد ( استفاده از افعال معكوس ) کار تکراری: ‏ آیا می توانید تعریفی از کار تکرا'ری داشته باشید؟ ‏ آیا کار شما جزو مشاغل تکراری است؟ آیا در ایران (مخصوصا مشاغل اداری) به مباحث ارگونومی سازمانی توجه کافی می شود؟ نمایه های صفحه نمایش: ‏ خوانا بودن برای تمام گروه های سنی (نوبت کاران) ‏ کنتراست متن و زمینه ‏ درک آسان موضوع متن ‏ ا'ندازه متن ‏ نسبت عرض به طول ‏ شکل ‏ و... ‏ هم'گی در استانداردهای بین المل'لی کد دارند!!! ارگونومی محیطی-رویکرد اداری ‏ از بین موارد محیطی صدا روشنایی آسایش حرارتی سر و صدا: ‏ صدا :نوسان یا تغییر در فشار مایع پشت پرده گوش شنوایی شروع فرآیند رمز گردانی ‏ بلندی صدا ‏ فرکانس صدا (زیر و بمی) ‏ 20000-20 پردازش در مغز حرکت مژک های  پرواز هواپیما 100-120 : ‏ پرس منگنه 110 : ‏ پارگی پرده گوش 150 : ‏ رادیو وتلویزیون 70 : ‏ اداره شلوغ 60 : ‏ اداره آرام 40 : ‏ کتابخانه 40 : ‏ اتاق عایق صوتی 10 : ‏ مرز هشدار 85 :برای 8ساعت کاری سر و صدا؟ ‏ یک صوت ناخواسته با مشخصات زیر : زمان نامناسب مکان نامناسب ترکیب نامناسب ‏ تجربه ذهنی ‏ در حالیکه صوت یک کمیت فیزیکی سر و صدا در ادارت: ‏ مختل کردن تمرکز افراد ‏ تحت تاثیر قرار دادن عملکرد ‏ عصبانیت ‏ تحت تاثیر قرار دادن عملکرد ‏ نا امیدی Open office versus close :one ‏ :Open Officeح\د ا\كثر 60د\س\يب\\ل م\توس\ط 30-40د\س\يب\\ل ‏ :Private Officeح\دا\كثر 55د\س\يب\\ل ‏ م\توس\ط 30-35د\س\يب\\ل در صورتی که به طور موقت سر وصدای آزار دهنده در محیطتان وجود دارد .از گوشی های یکبار مصرف استفاده نمایید. روشنایی: ‏ هم کم و هم زیاد مضره ‏ تمییز بین افراد متن باز و مشغول به کار با صفحه نمایش ‏ درخشندگی ‏ شدت روشنایی()lux ‏ شار نوری ‏ شدت نور استانداردهاي روشنايي: لوكس 300لوكس 300--500 كامپيوتر500: دائمي بابا كامپيوتر: كار دائمي ‏كار 500 500--750 كاغذي750: : اسناد كاغذي كامپيوتر وواسناد كار بابا كامپيوتر ‏كار لوكس لوكس لوكس 750لوكس 750--1000 كاغذي1000: : اسناد كاغذي كار بابااسناد ‏كار رنگ ها و نقش آن در ادارات: شناخت و درک بهتر رنگها می تواند در زندگی روزمره و یاشغلی ما تأثیرات فراوانی داشته باشد. سوال: آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا شرکتهای تبلیغاتی و طراحان خودرو از اشکال و شمایل خاصی استفاده می کنند؟ جواب: دلیلش اینست که یک تأثیر روانی در ورای رنگها وجود دارد که شما را جذب آن می کند. به طور کلی رنگ ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: ‏ رنگ های گرم: ‏ رنگ های سرد: ‏ رنگ های خنثی: محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگ ها به وضeوح قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می گردند .رنگهای قرمز ،نارنجی ،زرد ،سبز و ارغوانی رنگ های گرم هستند. رنگهای آرامش بخش هستند و هارمونی آنها در محیط های مختلف بیش تر است و زیاد درچشم نیستند .رنگ های آبی، نیلی ،سبزاز جمله رنگ های سرد هستند. از ترکیب رنگ های دیگر به وجود می آیند و می توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند .سیاه ،سفید ،خاکستری ،بژ و قهوه ای رنگ های خنثی هستند.  ‏ خاكستري رنگ خاكستري رنگي است خنثي كه هيچ گرايشي را برنمي انگيزد ،نه روشن است و نه تيره .اين رنگ عاري از هر نوع تحريك و واكنش است .به همين دليل در صنايع كاربرد فراوان دارد.  ‏ آبي اين رنگ به دليل اثري كه بر اعصاب پاراسمپاتيك مي گذارد ،منجر به كاهش فشار خون و تعداد تنفس شده ،احساس امنيت كارمند را افزايش مي دهد. چنانچه او بر اثر عواملي از قبيل ترس از عدم موفقيت ،ارزشيابي و يا هر عامل خارج از محيط كار ،دچار اضطراب و تشويش شده باشد ،در محيطي با رنگ آبي ،تنش او كاهش يافته و حساسيت و آسيب پذيري و در نتيجه خستگي رواني و جسمي او تقليل مي يابد. ‏ بعضي از تحقيقات نشان داده اند كه استفاده از رنگ آبي احساس سرما و خنكي را برمي انگيزد.افراد در اطاقي كه رنگ سبز يا آبي داشته باشد بيشتر احساس خنكي مي كنند تا در اطاقي كه رنگ آن قرمز يا نارنجي است.  ‏ سرخ رنگ سرخ نمايانگر نيروي حياتي است .سرعت نبض را باال مي برد و ميزان دم و بازدم را افزايش مي دهد e.اين رنگ به معناي تمايل و رغبت است .اين رنگ اصرار بر بدست آوردن نتايج است اين رنگ احساس گرما را برمي انگيزاند و موجب رها شدن انرژيها و نيروهاي حياتي فرد مي شود. ‏ اين رنگ فعاليتهاي عمومي را افزايش مي دهد و احساس رقابت را تشديد مي كند. در ابتداي ساعات فعاليت ،رنگي سازنده است اما در حالت خستگي عصبي و فيزيكي آزاددهنده است اين رنگ در محيط كار به شرطي مي تواند كارايي را افزايش دهد كه ساير شرايط نامساعد نباشد. زرد ‏ زرد روشن ترين رنگ است به همين دليل شادي افزاست. اثرش خوش رويي و شادماني است .وجود رنگ زرد در محيط كار افراد را در رهايي از مشكالت و موانع و تعارضات ياري مي بخشد .اين رنگ اميد بخش و داللت كننده است .زيرا تنش زدا و عامل انبساط ماهيچه ها است. بنفش اين رنگ تركيبي از رنگهاي آبي و سرخ مي باشد .بنابراين بعضي از ويژگيهاي هر دو رنگ را داراست .يعني هم هيجان انگيز و هم آرام بخش است .محيط كار با محيط بنفش باعث مي شود كارگر يا كارمند بيشتر به جستجوي هويت خود رفته و به ذهنيات خويش عينيت بخشد .يعني افكارش را به عمل تبديل كند .به عبارت ديگر هر چيزي كه مورد تفكر واقع گردد بايد به حقيقتي ملموس تبديل شود. قهوه اي رنگ قهوه اي ،سرخ تيره شده مي باشد .بنابراين به جاي زنده دلي رنگ سرخ ،موجب دل مردگي و تسليم مي شود .محيط كاري قهوه اي رنگ ،نيروي حياتي و انفعالي كارمندان را نقصان مي بخشد و انگيزه هاي آنان را براي كار و فعاليت كاهش مي دهد و آنان را به افرادي بي تفاوت مبدل مي سازد .بنابراين رنگ قهوه اي براي محيط كار رنگ مناسبي نيست.  ‏ سياه رنگ سياه رنگي است نفي كننده و متوقف كننده فعاليت .زيرا فرد را نوميد و دچار ياس كرده و احساس پوچي را در او تحريك مي نمايد .رنگ سياه تداعي كننده پايان همه چيز است .فرد در چنين محيطي دست به هيچ كار نمي زند زيرا براي او چيزي وجود ندارد .در پشت رنگ سياه زندگي كامال ً متوقف است رنگ و طراحی: معموال ً دکمه های حساس و اعالن خطر و یا اهرم های توقف اضطراری ،به رنگ قرمز می باشند .برعکس رنگ سبز نشانه عبور و امنیت است .در طراحی بسیاری از وسایل به کاربردن رنگ های مختلف در قسمت های گوناگون برای گویاتر ساختن وظایف ،امری اجتناب ناپذیر است. آسایش حرارتی: ‏ فقط دما نیست ‏ رطوبت نسبی ‏ سرعت جریان هوا (ترکیب این 3مورد با هم)  جریان خون مهمترین مکانیسم بدن در این زمینه ‏ عرق کردن ‏ لرز داشتن ‏ دمای پیشنهادی برای ادارات: 26-20برای کارهای نشسته 19-18برای مشاغلی مثل بایگانی (فعالیت بدنی باال) ‏ رطوبت پایین :خشکی پوست ،خشکی قرنیه و ... ‏ رطوبت باال :احساس عدم آرامش ‏ 50-40%مناسبترین حمل و نقل دستی در ادارات: ‏ اشتباه بزرگ :حمل دستی بار مخصوص صنایع است نه ادارات ‏ کارمند اداری = کارمند نشسته ‏ مثال : ج'ا به جایی جعبه های کپی تغییر وسایل سنگین ایستگاه کار جا به جایی میز و صندلی هنگام شرکت در جلسات یا کالس های آموزشی حمل و نقل لپ تاب آیا آموزش الزم را دیده اید؟ آشنایی با ساختار بدن: ‏ معرفی علم بیومکانیک و کاربرد آن در ارگونومی ‏ آشنایی با ستون فقرات ‏ در بدن ما چه اتفاقی می افتد تا یک حمل دستی صورت دهیم؟؟؟ (پاسخ را شما بگویید) Anatomy of the back Anatomy of the back The back’s function .is support  Lifting with your  back puts stress on back muscles, ligaments, and .discs نتیجه گیری: ‏ هر کسی مسئول مراقبت از خود ‏ شعار سال های گذشته وزارت بهداشت :یک عمر سالمتی با خود مراقبتی ‏ هدف :حفظ کمترین فاصله از بار و شکل Sمانند ستون فقرات ‏ حفظ حالت صاف در گردن چه کسی مسئول است؟ کار تیمی ‏سیاستگزار ‏مجری ‏ناظر هر کس در جای خود ‏در سطح اول خود فرد ‏در سطوح بعدی خانواده ،همکاران ،و دیگر افراد سازمان Listen To Your Body Pay attention to the signals your body provides  .you If a certain part of your body hurts examine  your body position and try to figure out what .might be causing the problem .If problems persist speak to your doctor  نقش ارگونومیست در محیط کار ‏ در چند اسالید باقی مانده سعی بر این بوده ا'ست تا راهکارهایی که متخصصین ارگونومی پیشنهاد می دهند آورده شود ‏ اکثر این راهکارها بدون هزینه های سنگین فردی و یا سازمانی قابل دستیابی هستند  وضعیت مطلوب بدن در حین کار ‏ طراح'ی وسایل موجود در محیط کار ‏ لوازم جانبی ورودی ‏ نکاتی در خصوص اجرای دوره های آموزشی ‏ معرفی ورزش های رایج برا'ی در دنیا کاربران اداری ‏ چند نم'ونه موفق از مدا'خالت ارگونومی اداری ‏ معرفی چ'ند نرم افزار ارگونومی برای محیط اداری ‏ معرفی چند کتاب برای مطالعه بیشتر وضعیت مطلوب بدن در حین کار: ‏ وضعیت بدنی مطلوب یکی از مولفه های کلیدی برای حصول اطمینان ا'ز کار موثر ‏ تعاریف متعددی از وضعیت بدنی خوب داریم تعریف سنتی :وضعیت بدنی راست بعضی ا'رگونومیست ها بر این باورند که هیچ وضعیت ایده ا'ل ثابتی وجود ندارد. امروزه ارگونومیست ها بر این توافق کرده اند که :وضعیتی که بدن در آن کمترین فشار را بر روی سیستم اسکلتی-عضالنی خود تحمل نم'اید مزایای نشستن در مقابل ایستادن: ‏ حذف وزن از روی پا ‏ ثبات باالتر برای نیمه فوقانی بدن ‏ مصرف انرژی کمتر ‏ کاهش بار وارد بر گردش خون نکته مهم :علی رغم مزایای لذت بخش :نشستن ،توافق عمومی بر این است که افراد نباید به مدت طوالنی و بی وقفه بنشینند.  چند حالت رایج ولی غلط: خم شدن رو به جل'و :فشار بر سیستم گوارس و تنفس خم شدن رو به عقب یا لم دادن :دراین حال فرد مجبور است فشار باالتری به گردن خود بیاورد ‏ گفته می شود % 80افراد در طول عمر خود یکبار کمردرد را تجربه می کنند.  نشستن مداوم :کار استاتیک روی 4الیه عضله ‏ وقتی فرد در حال تایپ : عضالت کمر ،گردن ،شانه :کار استاتیک عضالت ساعد و انگشتان :کار دینامیک ‏ هدف از ارائه اصول :حفظ حالت Sمانند ‏ زاویه 110درجه نسبت به کف صندلی  نقطه شروع :ا'طمینان حاصل شود که قسمت فوقانی بدن بطور قابل قبولی( دقت شود :نه کامال) راست می باشد این با سیخ بودن بدن فرق دارد ‏ تنظیم ارتفاع میز :آرنج ها در ارتفاع ردیف وسط کیبرد ‏ سپس تنظیم ارتفاع صندلی زاویه زانو 90 : ‏ سپس تنظیم صفحه نمایش :قسمت باالیی از خط دید کاربر باالتر نرود ‏ با این 3اصل ساده به نقطه شروع رسیده اید. میز ارگونومیک: ‏ میز باید فضای کافی در اختیار کاربر قرار دهد. ‏ فضای کافی برای قرار گیری پاها داشته باشد ‏ قابلیت تنظیم داشته باشد ‏ وضعيت مطلوب ،حالتي است كه سطح ميزكاري از نظر ارتفاع (بلندي) قابل تنظيم باشد و این زماني اهميت دارد كه انتظار مي رود بيش از یک استفاده كننده از ميزكاري استفاده كنند .در اكثر مواقع ارتفاع استاندارد 74.93سانتي متر توصيه مي گردد ‏ بهتر است از استفاده شيشه بر روي ميزها خودداري شود. ‏ کناره های میز گرد باشد چيدمان ميز كامپيوتر منطقه غیر• کاری کارهای موردی• کارهای• معمول اشيايي كه اغلب به آنها احتياج داريد مانند تلفن ،مداد ،خودكار، فنجان قهوه و ...بايد در فاصله 25سانتي متري باشند تا مانع كشيدگي بيش از حد بدن شود. ‏ اگر وسيله اي در فاصله دورتر قرار دارد ،بايستيد و آن را برداريد.  ناحیه کار نرمال :زاویه آرنج ،90کارهای پر تکرار مثل تایپ در تایپیست ها یا تلفن در منشی های دفتری ‏ ماوس هم می تواند در این ناحیه باشد (بستگی به وظیفه شغلی فرد) ‏ ناحیه کار آسان ‏ ناحیه کار ثانویه چند نکته: ‏ تا زمانی که یک صندلی با ارتفاع قابل تنظیم در دسترس بوده و یک زیر پایی نیز در صورت نیاز فراهم باشد ،استفاده از میز با ارتفاع ثابت مشکلی ندارد. ‏ این مورد وقتی مهم ا'ست که چند فرد از یک ایستگاه کاری استفاده می کنند ‏ میز با ارتفاع ثابت cm 72 : ‏ برای افراد بسیار بلند قد :تنظیم میز با جک خارجی ‏ فضای حداقل cm 65در cm 65برای ران ها  کامپیوتر و کیبورد درست روبه روی کاربر ‏ صفحه نمایش در یک فاصله حدودا برابر با نوک انگشت اشاره ‏ در board manها نباید بیش از 20درج'ه گردش گردن ‏ کابرانی که هم'زمان با 2مانیتور سر و کار دارند :میز مخصوص ‏ فضای کافی برای کیبرد و ماوس و نگهدارنده اسناد و تلفن و... اصول ارگونومیک در صندلی: ‏ چون اکثر میزها غیر قابل تنظیم اند :اهمیت صندلی ارگونومیک ‏ حداقل :تنظیم ارتفاع ‏ Sش''کل ‏ 5چرخ ‏ قابلیت تنظیم بین 38تا 53 ‏ حداقل حمایت پشت :از پایین کمر تا سطح شانه ها ‏ قوس کمری را supportنماید ‏ در یک حالت خوب ،ا'گر ا'ین ساپورت به تنهایی حرکت نمی کند بهتر است پشت صندلی به کلی جابه جا شود  پشتی ثابت ‏ پشتی متحرک ‏ افراد هر کدام یک نوع را می پسندند ‏ یک پشتی صندلی بلند لزوما به معنای حمایت درست سر و گردن نیست ‏ نگهدارنده سر وقتی توصیه می شود که فرد در حال استراحت می باشد و در حین کار با کامپوتر باعث آسیب به ماهیچه های چشم می شود ‏ بعضی دسته های صندلی باعث جلوگیری از نزدیکی کاربر ومیز می شوند که نوعا نادست طراحی شده اند. ‏ دسته با قابلیت تنظیم ارتفاع ‏ دسته با قابلیت تنظیم عرض ‏ بهترین حمایتئ :حمایت ساعد  تمام تنظیم ها را باید بتوان در حالت نشسته انجام داد ‏ اگر صندلی بسیار پیچیده باشد احتماال کاربرای از آن به درستی استفاده نخواهند کرد. ‏ تنظیم کف صندلی از عالی ترین درجات :مخصوص کاربران درشت اندام ‏ جنس صندلی از آلمینیوم (یا فلز سبک مشابه) و چ'رم ایده آل ترین ‏ در صورت امکان در انتهای کارگاه ،بازدید میدانی از صندلی ها به عمل بیاورم General Design •Backrest Easy to adjust  •95- 120° leg base -- stability-5  Swivel and wheels --  ease of reaching & getting in & out •Arm •Seat Pan Rests :Seat Pan Slightly concave  Softly padded  Rounded, waterfall  edge- reduce edge compression Foot rest only if necessary  should be big & solid  Backrest Supports entire back: head-lumbar ~ 85 cm Relieve spinal and muscle load    دست و مچ و ساعد و بازوها بايد در يك خط مستقيم و تقريبا موازي كف زمين قرار بگيرند. ‏ سر مستقيم و اندكي به جلو است و در حالت كلي با تنه در يك خط مستقيم است. ‏ شانه ها بايد در حالت آزاد باشند و بازوها بصورت طبيعي در كنار بدن قرار بگيرند. ‏ آرنج ها بايد نزديك بدن و زاويه آن بايد بين 90تا 120درجه باشد. ‏ پاها بايد كامال بر روي كف اتاق يا بر روي زيرپايي قرار بگيرند. پشت كاربر درحين نشستن بصورت عمودي و همچنين در هنگام تكيه دادن بايد توسط پشتي صندلي حمایت شود. ران و مفصل ران بايد بر روي كف صندلي قرار بگيرد و موازي كف اتاق باشد. ‏ زانوها بايد هم ارتفاع با مفصل ران باشد و پا اندكي جلوتر قرار بگيرد. نکات ارگونومیک در استفاده از ماوس:  از پد ماوس\ كه داراي تكيه گاه مچ و كف دست است ،استفاده كنيد تا مچ در وضعيت طبيعي قرار بگیرد. ‏ در نزديكي صفحه كليد و در همان ارتفاع ‏ دسترسی راحت ‏ اجتناب از قرار دادن مچ و ساعد بر روي ميز ،بویژه لبه های میز ‏ کنترل موس را با بازو خود امتحان کنید ‏ در صورت وجود مشکل موس را به سمت مقابل جابه جا کنید(چپ دست ها)  روز به روز استفاده از ماوس ها باالتر می رود CAD : ‏ امروزه بعضی ماوس' ها قابلیت تغییر اندازه دارند (گران) ‏ ضعف :نسبت به صفحه کلید در مکان نامناسب تری است ‏ به کار گرفتن ماوس نسبت به صفحه کلید :پوسچر استاتیک بیشتر ‏ هدایت به سمت سندروم تونل کارپال ؟؟؟  حساسيت و سرعت بايد قابل تنظيم باشد ‏ بايد كل صفحه نمايش را تحت پوشش قرار دهد در حالي كه مچ در خط مستقيم و وضعيت طبيعي قرار دارد ‏ ماوسي را انتخاب كنيد كه طراحي قرينه داشته باشد تا بتوانند كاربران راست دست و چپ دست بتوانند از آن استفاده كنند و يا ماوسي كه مخصوص كاربران چپ دست است ،براي كاربران چپ دست فر اهم شود. •Awkward •Neutral •Awkward •Neutral :نکات ارگونومیکی کار با کیبورد •Neutral •Awkward •Neutral •Awkward  طراحی صفحه کلید استاندارد QWERTY ‏ بیش از 100سال قدمت ‏ استفاده از ماشین های تحریر قدیم'ی مزیت هایی هم داشت: حرکت کاربر برای تغییر کاغذ ،غلط گیری دستی ولی مضرا'تش بیشتر بود: نیروی زیاد برای تایپ ،فاصله نامناسب دکمه ها ‏ معایب امروزی ها: انحراف دست به سمت داخل ،چرخش کف دست به سمت پایین  صفحه کلید های کوچک تر از استاندارد ،وضع بدتر (نوت بوک ها) ‏ با فرض اینکه فرد درتایپ آموزش دیده: 57%تایپ با دست چپ بار کاری انگشت کوچک بیشتره برخی لغات رایج توسط دست چپ تایپ ‏ با این موارد می توان توجیه نمود که موارد ا'رگونومیک این محصول مناسب ترند: ‏ اولین تالش ها : Dvork : 1936کلید های پرتکرار در یک ردیف ‏ صفحه کلید های 2تکه  فیدبک صوتی در کیبوردها میزان نیروی وارده را کاهش می دهد ‏ باید فضای کافی در ج'لوی صفحه کلید برای استراحت دست ها باشند ‏ حتما و حتما تایپ 10انگشتی در سطح تمام پرسنل آموزش داده شود و به عنوان تکنیک انگیزشی استفاده گردد. تکیه گاه ساعد ‏ تكيه گاه ساعد مي تواند راحتي كاربر را افزايش دهد. ‏ از تكيه گاهي بايد استفاده شود كه مچ را در وضعيت مستقيم قرار ده\د و فشار تماس\ي را در هنگام تايپ و اس\تفاده از ماوس ب\ه حداقل برساند. ‏ تكيه گاه ساعد بايد نسبتا نرم و اطراف آن گرد باشد تا فشار وارده را به حداقل نمايد .عرض تكيه گاه بايد حداقل 3.8سانتي متر باشد فاصله صفحه کلید از بدن: صفحه كليد باید مستقيما در جلوي کاربر در فاصله اي كه آرنج کاربر در نزديكي بدن قرار گیرد و ساعد تقريبا موازي كف اتاق باشد ،قرار بگیرد. ‏چنانچه ميز فضاي ناكافي داشته باشد سيني صفحه كليد مي تواند مفيد واقع باشد. صفحه کلید باید در ارتفاع آرنج و یا کمی پایین تر از آن و به موازات با ساعد شما باشد.. مچ دست در حالت صاف و بدون انحراف مچ دست بدون انحراف حالت نامناسب برای مچ دست حالت مناسب برای مچ دست نگه دارنده اسناد: ‏ هنگامی که کار همزمان با مانیتور و متن ها اجتناب ناپذیر است. ‏ قبل از معرفی این مورد افراد از سطح روی میز برای اسناد متنی استفاده می کردند : شما از مضرات آن بگویید؟ آیا در همکاران ،دوستان ،آشنایان این مشکل را دیده اید؟ ‏ توصیه بر استفاده در همان سطح مانیتور: کاهش بار عضالت چشم؟؟؟ زیر مانیتوری: ‏ اهمیت ارائه صفحه نمایش در ارتفاع مناسب تلفن در مقابل هدست ‏ امروزه کم تر کسی وجود دادرد که روزانه چندین دقیقه تا چندین ساعت را با تلفن نگذراند ‏ پیامدهای استفاده از تلفن همراه: گردن درد بعد از ظهور !!!CLASH خستگی عضالت ناشی از در دست داشتن تلفن همراه چشم درد های پیر و جوان :شیوع باالی تبلت های غیر استاندارد عوارض ناشی از قرارگیری در معرض امواج الکترومغناطیس باال رفتن سطح خشونت در جوانان اختالالت خواب  استفاده از تلفن در بعضی مشاغل اجتناب ناپذیر: ‏ اپراتور های ادارات و ... ‏ استفاده از هدست ‏ عدم قرار دادن تلفن بین شانه و سر ‏ برای این مشاغل تلفن در سطوح دسترسی آسان قرار گیرد نكاتي در كار با لپ تاپ ‏ یک كيبورد خارجي به آن متصل كنيد. از یک موس خارجي به جاي موس لپ تاپ و یا صفحه لمسي آن استفاده كنيد. از كوبيدن كليد ها در زمان تایپ خودداري كنيد. زاویه صفحه را طوري تنطيم كنيد كه به صورت عمود بر خط دید شما باشد. كيبورد را در سطح پایين تري بگذارید و هنگام استفاده مچ ها را به صورت مستقيم نگه دارید. به وضعيت بدني خود در حين كار دقت كنيد كه در پوسچرهاي غيرارگونوميک بسر نبرید. از چرخاندن و خم كردن گردن و جلو دادن سر براي دیدن صفحه خودداري كنيد. دست و مچ باید هنگام تایپ كردن در حالت مستقيم قرار گيرند. از صندلي مناسب استفاده كنيد. صفحه را با استفاده از تميز كننده مناسب تميز كنيد. - به صورت مرتب و مناسب بایستيد به گونه اي كه باعث ارتقاع وضعيت اندام وكاهش فشار شود. در حمل لپ تاپ از كيف هاي مخصوص استفاده كرده و در آن ها بار اضافي نگذارید. Office of Horrors Ideal Office وقفه های کوتاه مدت و مکرر بهتر از وقفه های طوالنی مدت با فواصل زمانی زیاد هستند. نشستن بیش از 2تا 3ساعت بدون حرکت روی صندلی ،می تواند به بدن استرس وارد کند ایستادن یا قدم زدن کوتاه می تواند موثر باشد باید زمان نشستن مستمر خود را کمتر کنید ،این کار را با برداشتن یک فنجان چای از آبدارخانه و یا کمی قدم زدن انجام دهید  ‏ ‏ ‏ ‏ گرفتن پرینت یک متن ،كار با دستگاه كپي ،ایستادن هنگام استفاده از تلفن ،راه رفتن هنگام بحث با یكي از همكاران ،یا گرفتن یک نوشيدني یا قهوه از آبدارخانه ،همه راه هایي هستند براي استراحت هاي كوتاه .این به شما اجازه مي دهد كه استراحت كنيد و ماهيچه هاي متفاوتي را به كار اندازید. دوري از كامپيوتر در زمان نهار اگر كار تایپي زیادي مقرر شده باشد ،به عنوان یک قانون هر یک ساعت ده دقيقه كار دیگري انجام دهيد. اگر كار سبک تري با كامپيوتر انجام مي دهيد ،هر دو ساعت 1٢دقيقه كار دیگري انجام دهيد. هميشه براي حفظ وضعيت طبيعي منحني پشت خود تالش كنيد .این منحني از پشت شما محافظت مي كند .این كار بخصوص براي نشستن هاي طوالني مهم است. با تشکر از توجه شما

40,000 تومان