صفحه 1:
صفحه 2:
۲ il iy walsh 0 ۳ ۱
صفحه 3:
تعاریف و مفاهیم
© تعريف بركزيده
9 مفاهیم اساسی در مبارزه با فساد اداری
9 تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری
9 مصادیق حقوقی فساد
9 انواع فساد
صفحه 4:
9 عزم و اراده ملی
9 شناخت کانونها و عوامل و پیامدهای فساد اداری
© انتخاب استراتزى
تجارب جهانی در خصوص پیشگیری و مبارزه با فساد اداری
9 وضعیت راهبردی نظام اداری از نظر فساد
9 راهکارهای اقتصادی
Oo راهکارهای اداری و مدیریتی
9 راهکارهای فرهنگی
9 راهکارهای سیاسی
صفحه 5:
شناسایی گلوگاهها
اتوماسیون
ارائه خدمات غیر حضوری
جابجانی و گردش نبروهای گلو گاهها
اصلاح قوانین و مقررات
عدم اعطای امضای طلایی
برخورد جدی و قاطع
صفحه 6:
AON gS LS ll oi
علل نابودی ملتها
پس از باد خدا و درود! همانا ملتهای پیش از
شما به هلاكت رسيدندء بدان جهت که حق
مردم را نیرداختند» پس دنبا را با رشوه دادن
به دست آوردند و مردم را به راه باطل بردند
و آنان اطاعت کردند.
نهجالبلاغه- نامه ۷۹
صفحه 7:
وت
فساد اداری پدیده ای است که معلول
ناكار آمدى نظام ادارى» بيجيدكى فر آيندهاى
انجام كار و عدم شفافیت در اطلاع رسانی و ...
می باشد.
بنابراین
صفحه 8:
برنامه SP) ارتقاء سلامت اداری
- برنامه ریزی برای ارتقاء کار آمدی نظام
اداری اصلاح سیستم ها و روشهای انجام
کار
- ساده سازی و روان سازی امورارتقاء
شفافيت و ياسخكونى
صفحه 9:
جلب مشارکت مردم در اداره کشور
کاهش نقش دولت در اقتصاد
واگذاری امور تصدی گری به مردم
صفحه 10:
ارتسقاء " سالاصشسظام ادلیواز طیبقافزلیثرشفافیت -
باسخکییی
- بسهبود فرهنكسازملنيو تقوب كرزشهاوهينرولخلاقى
دريفتار سازملذىو شغلىكايكنان
a حقيةيهونر بيلوب يشكيروو عباريه با
ناش سالسه تخد تسصمیها ساقلمانو
فعللهایسازمارهاومولتی عمیمی
صفحه 11:
(Corruption )olus
(RODPERE Peps 40dF 51 643
میآید که به معنای شکستن است. بنابر این
در فساد (چیزی میشکند) با (نقض میشود)
.ابن = ممکن است :
( یک شیوه رفتاراخلاقی) يا( يك قانون ) يا
(مقررات اداري) باشد.
صفحه 12:
افلاطون : در انجام وظیفه» نه برای اعمال
خوب و نه برای اعمال بد» نه برای انجام
کاری و نه برای خودداری از انجام امری
نباید تحفه گرفت. هر کس برای انجام وظیفه
تحفه بگیرد بایدمحکوم به اعدام شود.
صفحه 13:
منتسکیو: در حکومت مشروطه شرافت به
قدرى مؤثر است كه از هر پیشکشی بهتر است
اما در حکومت استبدادي که نه شرافت هست
و نه تقوی»نمیتوان به انجام کاری تصمیم
كرفت مكر به اميد منفعت.
صفحه 14:
ن الملل:
Proaspureupy tercratiocrat
فساد اداری عبارتست از استفاده از
قدرت عمومى براى كسب منافع
حصوصی
صفحه 15:
مفهوم كلى فساد در نظام اداری
تعردف كزيده
صفحه 16:
اقدامات مأموران دولتی که با هدف انتفاع و بهرهبرداری
برای خود و با اشخاص دیگر و با در قبال دربافت مال براى
خود و با اشخاص دیگر صورت میگیرد از طریق :
-نقضستغیبر و تفسبر قوانین مقررات» ضوابط اداری
- خودداری-کند کاری و با کوتاهی در انجام وظایف
قانونی در قبال ارباب رجوع
-تسهیل و يا تسریع غیرعادی در انجام کار برای اشخاص
معین در مقایسه با دیگران
دادن اطلاعات و ارایه اسناد طبقهبندی شده به اشخاص
حقیقی با حقوقی که قانوناً حق دریافت آنها را ندارند.
صفحه 17:
صفحه 18:
مراد ازباسخگویی مسئولیتپذیری و
گزارشدهیدستگاهها پیرامون عملکرد و
وظایفی که مورد غفلت واقع شده
می باشد.
پاسخگویی در بركيرنده گزارشدهی عملکرد
ow
پاسخگویی یعنی شهروند مداری
صفحه 19:
منظور از شفافیت» افزایش آگاهی مردم از تصمیمات
و ساز و کارهای داخلی دولت است. بدین معنی که
افراد از سياستها واقدامات دولت آگاهی و در
هنگام بروز مشکلات با داشتن شکایات از اینکه به کجا
مراجعه کنند اطلاع کافی داشته باشند.
برای ایجاد رابطه مطلوب بین دولت و مردم و تحقق
هدف فوق رعابت اصول (حق آگاه شدن ) و ( آزادی
اطلاعات) ضروری است.
صفحه 20:
سلامت و یکپار چگی (,جحصها)
عبارتست از استفاده از قدرت عمومی برای منفعت
عمومی. این عنصره محور برجسته مبارزه با فساد
است. مفهوم سلامت» پیشنهاد کننده شیوههای مثبت و
فعال است و بر مبنای آن در واقع قبل از اینکه به
دنبال طرحهایی برای مبارزه با فساد باشیم» بهتر است
در مسیر سلامت نظام اداری جامعه حرکت کنيم و
گروهها و بخشهای مختلف برای پیشگیری و مبارزه
با شکلگیری فساد را گرد آوریم.
صفحه 21:
تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری >
سازمان در ردههای مختلف شغلی و مسئولیتی »
قوانین و مقررات» آییننامهها » کردش کارهاء
هنجارها و قواعد کاری را به صورت کلسی با
جزییی» عمدیبا غیرعمدی مراعات ننمایندبه
طورى كه بر لثر كنء فرایند تولید کالاها وبا
ارایه خدمات سازمان و نسز اعتبار و حیثست
اجتملعی کن خدشهدار شود.
صفحه 22:
تعریف فساد اداری | >
فساد اداری حالتسی در نظام اداری است
که در لثر تخلفات مکرر ومستمر کارکنان و
نهادینه شدن تخلفسبه وجود می لید و كن
را از کاراایسی مطلوب و اثربخشسی مورد
انتظار باز میدارد. در ولقع تخلفات اداری
سبا تکرارلستمرار و نهادینه شدن» و تأثیرات
قلبل توجه در نظام اداریبه فساد اداری
هس 3.
صفحه 23:
انواع فساد اداری
هیدن هیمر:
-فساد اداری سیاه (مذموم( :
کاری که از نظر توده ها و نخبگان سیاسی
منفور است و عامل آن بايد تنبيه
شود » برای مثال می توان از دریافت رشوه
برای نادیده گرفتن معیارهای
ایمنی در احداث مسکن نام برد .
صفحه 24:
- فساد اداری خاکستری) رایج(:
کاری که از نظر اکثر نخبگان منفور است» اما توده های مردم در
مورد آن بی تفاوت هستند . مثلاً کوتاهی کارمندان در اجرای
قوانینی که در بين مردم از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند
و كسى غير از نخبكان سياسى به مفيد بودن آنها معتقد نیستند .
صفحه 25:
- فساد اداری سفید )منسوخ (:
کاری که ظاهراً مخالف قانون است اما اکثرا اعضای جامعه ( نخبگان
سیاسی و اکثر مردم عادی ) آن را آنقدر مضر و با اهمیت نمی دانند که
خواستار تنبيه عامل آن باشند . براى مثال » چشم پوشی از موارد نقض
مقرراتی است که در اثر تغیبرات اجتماعی و فرهنگی ضرورت خود را از
دست داده اند .
صفحه 26:
رشوه یکی از بازرترین وملموسترین اشکال
فساد اداری و مللی است که اکثر حکومتها
صرف نظراز نوع نظام سسياسىء ميزان
پیشرفت اقتصادي نوع فرهنگ و سایر عولمل
ودر بسن کارمندان رده پایین و مقامات رده
بالا کر یبانگیر آن هستند.
صفحه 27:
- امروزه وجود رشوه یکی از معضلات
جدی نظام اداری است
- در برخی از دستگاهها این امر شیوع
زیادی پیدا کرده است به نحوی که
تبدیل به یک عادت سازمانی شده است.
صفحه 28:
دوعامل مهم در شناسایی» کشف و مقابله با پدیده
رشوه وجود دارد.
| - اولا رشوه در اکثر موارد به صورت پنهانی و در
خفاء انجام میشود و چون سود آن متوجه راشی
و مرقشی است لذا از سوی طرفین اظهار نمیشود.
۳- دوم اینکه چون رشوه از نظر دین و وجدان
عمومی و عرف جامعه امری مذموم و ناپسند است
لذا در اغلب موارد رشوه به اشکال وصور گوناگونی
مانند هدیه» هبه» حقالز حمه. حقالمشاوره و
حقشیرینی و حق چای پرداخت میگردد.
صفحه 29:
تحقیقات نشان میدهد که سه واقعبت موجود در دنیا
را باید پذیرفت:
اولا پدیده رشوه فراگیر است و اختصاص به
کشورهای خاصی ندارد (توسعه نیافته با توسعه یافته)
انیا زبان آور است و مانع جدی رشد و توسعه
اقتصادی است.
الا قابل کنترل است و میتوان آفرا با وضع قوانین
جدید و اعمال سختگیرانه قوانین موجود و با
اقدامات اصولی کنترل کرد.
صفحه 30:
عزم و اراده ملی
4 عزم و اراده
- جدیت و قاطعیت در برخورد با فساد
- هم آوایی همه آحاد ملت
- عزم سیاسی و اراده مقامات ارشد
۲- باور عمومی
- فساد مانع توسعه است
- می توان بر آن غلبه کرد _
- هزینه های مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر
جامعه تحمیل می کند
صفحه 31:
دانیسل کافمسن " در تحقیقسی تحست عنوان "نخبگان کشورهای
درحال توسعه درباره فساد چه فکری میکنند "در سال ۱۹۹۶ از
۰ فر از نخبگان ۶۳ کشور در حال توسعه خواسته استتتا در بین ۱۱
مورد از مولنع احتمللی رشد و توسعه درجه اهمیت هرییک را تعیین
نمایند» پاسخها نشان دهنده آسن است که فساد بخش عمومی»
جدیترین ملنع معیفی گردیده است. شرکت کنندگان در تحقیقبالین
نظربه موانتند که فساد و فقدان اصلاحات اقتصادی دست در دست
یکدیگر دارند. آنان معتقدند که فساد اداری یکی از دلایل مهم
جلوکیری از انجام اصلاحاتحی باشد. در عين حال آنان اعتقاد دایند
که اصلاحات اقتصادی - بویئه مقرراتزدلیی و آزادسازی» نوسازی
نظام بودجه و مالیات و خصوصیسازی- میتواند در تخفیف فساد
نقش کلیدی ایفا نماید.
صفحه 32:
وجود سازمان شفافیت بینالملل (D1)
برگزاری اجلاسيهاي جهلنی مبار زمبا فساد
بر گزاری کنفرانسهای بینالمللی ضد فساد
توسط کشورهای مختلف
صفحه 33:
پاکترین و فاسدترین کشورها از منظر
براساس کزارش سال ۲۰۰۲ سازمان شفافیت
بینالملسل» کشور فنلاشد با کمترین مفاسد
دولتسی شاخضص ۷/٩ و کشور بنگلادش با
بیشتیین منلسد دولتی شاخص ؛ بعنی آخیین
رتسه را بسه خود اختصاص داده اسست.
براساس لین گزارش ايران از نظر سلامت بدنه
دوفت و سیاستمداران از فساد در بسن ۱۳۳
کشور رتبه ۷۹ را دارد.
صفحه 34:
پاکترین و فاسدترین کشورها از منظر
براساس گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان شفافیت بین الملل
کشورهای ایسلند» نیوزیلند و فنالنسبا نمره ۶/۹ در رتبه
نخست و بعنوان پاکتیین کشورها از لحاظ فساد شناخته
شده و کشور هایتیبا کسب نمره ۸/۱ از ۱۰ فاسدترین
کشور ارزیلبی شده است. طبق گزارش مزبور کشور
ایران در بین ۱۶۳ کشور جهلنبا ۱۳ چله تنذلبه رتبه ۱۰۶
رسیده است.
صفحه 35:
صفحه 36:
پیامدهای فساد اداری
الف) بیامدهای فردی فساد اداری
- خدشهدار شدن امنیت شغلی» اعتبار و حیثیت فرد
و انگیزهکاری در کارکنان
- تقدم یافتن منافع فردی بر منافع سازمانی و PAE
هدایت مناسب استعدادهای فردی
- بروز اختلافات خانوادگی و ناهنجاریهای روحی
و روانی و ایجادجو بی اعتمادی در مردم و
افزایش هزینه زندگی
صفحه 37:
ب) بیامدهای سازمانی فساد اداری
۱- رشد انحصار گرایی دولتی» هدر رفتن
سرمایه گذاری انجام شده روی منابع انسانی و
آسیب رسانی به فرایند توسعه منابع انسانی
۲- افزابش فرصت های ارتکاب فساد» پایدار سازی
کسترش فساد از راه مقررات دست و پاگیر.
۳- تضعیف نظام ارزیابی» عدم رعایت
شایستهسالاری و قانونمند نبودن استخدامها
در محیطهای دولتی و اثرگذاری بر کارایی
سازمان ها و بخش خصوصی
صفحه 38:
ا- رانت cle اقتصادی و اطلاعاتی
۲- وجود قوانین و مقررات شفاف
۳- اعمال سخت گیرانه قوانین و مقررات
۴- هزینه های اجتماعی و مجازات های
احتمالی
۵- ارزشها و باورهای دینی و انسانی
صفحه 39:
مزایای ناشی از ارتکاب فساد با فرمول زیر قابل محاسبه است
جوم وا عم
که در آن:
()ارزش نقدی مورد انتظار
(())هزینه مستقیم پرداختی بابت فساد
(«) احتمال کشف
(() هزینه اجتماعی کشف (از دست دادن اعتبار اجتماعی)
(«) احتمال کشف که منجر به اقدامات کیفری می شود.
() هزینه مجازات (بیکاری يا جریمه یا حبس احتمالی )
(()) ارزش نسبت داده شده به سلامت يا وجدان با شرافت فردی
(ارزش فرد با قیمت فرد)
در فرمول فوق» اگر (۰) مثبت باشد فرد مرتکب فساد خواهد شد.
این امر بیشتر از همه عوامل به مقدار متصور برای (,) وابسته است
که به وضعیت اخلاق مربوط میشود.
صفحه 40:
راهبردهای کلان
* پیشگیری از فساد در محورهای اصلاح و
بهسازی نظام اداری و آ موزش عمومی
2% مقابله و برخورد با مصادیق
مدیر بت موّثر برنامه مبارزه با فساد
تصویب قوانین کار آمد و راهکشا در مبارزه
با فساد
صفحه 41:
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور
در خصوص فساد
نقاط قوت
۱- خواست و اراده سیاسی و عزم جدی مسئولان عالی نظام
برای مبارزه و پیشگیری از فساد در نظام اداری
۳- وجود باورهای دینی واعتقادی نسبتاً قوى در نیروی
انسانی برای خودداری از ارتکاب فساد
۳- برنامهریزی برای تحول نظام اداری و شروع انجام
اصلاحات در نظام اداری و مدیریتی کشور
صفحه 42:
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور
در خصوص فساد
نقاط ضعف
۱- شفاف نبودن اهداف و وظایف سازمان های اداری
۳- گستردگی و پراکندگی واحدهای نظارتی از بعد
ساختار و عدم سیاستگزاری واحد در امر نظارت
۳- تمرکز اداری و گستردگی حیطه تصدی دولت
۴- عدم تأمین مناسب مالی و معیشتی کار کنان دولت
=O لوعت قوانین موجود در زمینه پیشگیری و برخورد با
ol
صفحه 43:
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور
در خصوص فساد
۶- ارساییهای اداری از جمله ضعف فظام جذب و
استخدام. عدم وجود نظام ارزبابی عملکرد
۷- فقدان نظامهای مناسب تشویق و تنبیه کارکنان
در نظام اداری و بیانگیزه بودن آنها
۸- تثیر پذیری نهادهای نظارتی و قضایی کشور از
جریانات سیاسی در برخورد با تخلفات
صفحه 44:
-١ تأكيدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری برای
مبارزه با فساد
۳- خواست عمومی برای مبارزه با جنبههای گوناگون فساد در کلیه
سطوح جامعه
۳- توسعه نظارت عمومی مردم و نهادهای مدنی برنهاد قدرت و
فعالیت های دستگاه های اجرایی
۴- رشد کمی و کیفی مطبوعات و افزايش گفتمان بین دولت و مردم
صفحه 45:
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور از نظر فساه
۵- اقدامات و حمایت های جهانی و سازمان
شفافیت بینالملل برای مبارزه با فساد در
شوه ها
2
۶- روند مثبت رشد روحبه قانون گرایی در
جامعه در سال های اخیر
۷- افزایش باور مندی به لزوم یک تحول
عظیم اجتماعی و اداری به عنوان یک
ضرورت و نه یک انتخاب
صفحه 46:
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور
تهد بدها:
۱- گستردگی و فراگیری پدیده خویشاوند گرایی به عنوان
بارزترین الگوی فرهنگی در ایران که یکی از عوامل مهم
فساد در نظام اداری و تضیبع حقوق عامه مردم به نفع
خواص است.
۲- نهادینه نشدن فعالیت نهادهای مدنی و شفافیت در
اطلاعرسانی
۳- تأثیر وضعیت نامناسب اقتصادی در اخلاق جامعه که به
بیبند و باری و کسترش انواع فساد در ادارات دامن
میزند.
صفحه 47:
|
لا meen
Eso
صفحه 48:
عوامل ایجاد کننده فساد اداری و راهکارهای آن
عوامل اداری و مدیریتی بروز فساد :
- پیچیدگی و ناکار آمدی ساختار قوانین و مقررات و نظام
بور وكراسى
-ناکا رآمدی نظام نظارت و بازرسی
-ناکار آمدی نظام پرداخت و سایر نظامهای مدیریت منابع
انسانی
-ناکا رآمدی نظام انتخاب و انتصاب مدیران ۲
- فقدان نظام های مناسب اطلاعرسانی خدمات و اقدامات
بخش عمومی
صفحه 49:
برخی راهکارهای اداری و مدیریتی ارتقای
سلامت نظام ادا
۱- استقرار نظام انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستکی
۲- تمر کززدایی و حرکت به سمت توزیع منطقی اختیارات
۳- ارتقای پاسخگویی و شفافیت درنظام اداری
۴- انجام اصلاحات در ساختار قوانین و مقررات با هدف
تحقق یکپارچگی دراین ساختارها
۵- بهبود وضعیت معیشتی کار کنان و مدیران
۶- اصلاح روشهاء رویهها و فرایندهای انجام کار و
سادهسازی آنها( مقررات زدایی)
صفحه 50:
برخی راهکارهای اداری و مدیریتی ارتقای
سلامت نظام ادا
۷- کاهش رابطه رو در رو بین کارکنان و .
خدمت گیرندگان با تاکید بر تسربع در انجام
4
2
۸- اه خدمات غیر حضوری به مردم PASTY
اتوماسیون اداری و دولت الکترونیک
-٩ شناسایی و اصلاح نقاط آسیبب پذیر (گلو گاه های
فساد)
-\-— - حابحایی و گردش نیروی انسانی در نقاط
آسیب پذیر (گلو گاه های فساد)
۱۱- شفاف سازی و اصلاح قوانین و مقررات
صفحه 51:
عوامل اقتصادی بروز فساد اداری
۱- میزان بالای مداخله دولت در ارایه خدمات و
کالاها
۲- وجود انحصارات دولتی و غیردولتی ( امکان
استفاده از رانت انحصار)
۳- مشکلات اقتصادی کارکنان و کار گزاران حکومت
۴- میزان رقابتی بودن فعالیت های اقتصادی
۵- ناکا رآمدی مقررات مالی و عدم رعایت تشریفات
صفحه 52:
برخی راهکارهای اقتصادی ارتقای سلامت در
نظام ادا
- رسیدگی به وضعیت معیشتی کار گزاران دولتی
۳- رقابنی نمودن فعالیتهای اقتصادی
۳- فراهم نمودن امکان دسترسی عموم مردم و
نهادهای مدنی به جزئیات معاملات و قراردادهای
دستگاههای احرابی
۴- اصلاح و رعایت تشریفات قانونی در انجام
معاملات دولتی
۵- اصلاح قوانین و مقررات ایجاد کننده انحصار و
حذف رانتهای اقتصادی
صفحه 53:
عوامل سیاسی بروز فساد اداری
-١ ساختار قدرت در کشور و جگونکی توزیع قدرت
بیاسی
۲- وضعیت فعالیت احزاب و گروههای سیاسی و
میزان توسعه یافتکی آنها
مدنی بر نهادهای قدرت و مدیریت های
اجرایی
صفحه 54:
برخی راهکارهای سیاسی ار نقای سلامت نظام
ادا
۱- تقویت نقش و جایگاه نمادهای مدنی در نظارت بر
نمادهای قدرت و مدیریت های اجرایی
۲- غیرسیاسی شدن انتخاب و انتصاب مدیربت های
اجرایی و اقتصادی و تثبیت مدبریتهای اجرابی
۳- ارتقای پاسخگویی نظام اداری
۴- توسعه موزون و منطقی سیاسی ( جامعه»احزاب و
گروههای سیاسی)
۵- اصلاح ساختار نظارتی کشور
۶-عدم اعطای امضای wilh
صفحه 55:
برخی راهکارهای فرهنگی و اجتماعی ارتقای سلامت
نظام ادا
- ترغيب و آكاهى مردم در زمينه مبارزه با فساد و
ايحاد عزم عمومى در اين زمينه
- تقويت فضاى فرهنكى - اجتماعى در خصوص
عدم تحمل فساد
- اصلاح در رفتار و اخلاقيات كاركزاران حكومت
- تقویت امکان نظارت عمومی( مردم. نهادهاى
مدنی و مطبوعات) بر فعالیت دستگاه های
اجرایی و مدیران دولتی
- افزایش سطح اطلاعرسانی و پاسخگویی به مردم
صفحه 56:
عوامل فرهنگی و اجتماعی بروز فساد
-١ سطح اخلاق عمومی و میزان پایبندی به مبانی
ارزشی ۲
۲- شدت تعهدات و علایق قومی خانوادگی و
خویشاوندی
۳- شدت تعهدات و علایق سازمانی
۴- سطح وجدان کاری و انضباط اجتماعی
۵- میزان حساسیت عمومی (جامعه) در زمینه
تخلفات و فساد کارگزاران
صفحه 57:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
مالزی
۱-تشکیل موسسه ضد فساد
۲- تبدیل موسسه ضد فساد به سازمانی حرفه ای و الگویی به عنوان
مشهورترین موسسه ضد فساد دنیا
۳- مبارزه هماهنگ و مداوم با فساد و سوء استفاده از موقعیت
سازمانی
۴-آموزش عمومی و ترویج مشار کت مردم در شناخت » پیشگیری و
مبارزه با فساد
۵- بررسی نظام و رویه های کاری سازمان های خدمانی دولت به
منظور تسهیل خدمت رسانی دولت از طریق یافتن نقاط آسیب پذیر و
مستعد فساد و توصیه اقدامات اصلاحی در جهت شفافیت دیشتر
کا رکردها و عملکردها و توان پاسخگویی و افزایش کنترل های داخلی
صفحه 58:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
کره جنوبی
۱ - تدوین قانون مبارزه با فساد و ایجاد یک سازمان مستقل برای این
مسئله
۲- انجام اصلاحات اداری و سازمانی و بکارگیری منابع وسیع برای
تغییر شرایط کاری خدمتگزاران دولتی .
۳- تدارک برنامه هایی برای ایجاد آگاهی عمومی علیه فساد
۴- تقویت روابط بین المللی با سازمان های بین المللی و سایر
کشورها برای مبارزه با فساد
صفحه 59:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
کره جنوبی
۵- برگزاری اجلاسهای بين المللی مبارزه با فساد ( ۱۱ اجلاس )
۶- باکسازی ادارات دولتی
۷- شفافیت و پاسخگویی دولت
۸- ایجاد جامعه خوب و با انصاف و عملی کردن دولت شفاف
-٩ بازنگری در حقوق و مزایا و منافع مادی کارکنان دولت متناسب با
بخش خصوصی
صفحه 60:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
کره جنوبی
۰- اصلاحات اداری بالاخص در زمینه مقررات زدایی و بازنگری
قوانین » افزایش پاسخگویی عمومی و ...
۱- اصلاح رفتار و اخلاقبات مستخدمان دولتی و اصلاح حقوق و
منافع آنها
۲- تقویت بازرسی و اعمال جرایم در مورد فساد
صفحه 61:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
KS Kid
۱- در سال ۱۹۷۴ دولت هنك کنگ به منظور مبارزه با فساد اداری»
کمیسیون مستقل مبارزه با فساد را تشکیل داد .
۲- ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به بخش خصوصی در جهت
کاهش مخاطرات و احتمالات فساد
۳- ایجاد و افزایش شفافیت و توان پاسخگویی سازمان ها
۴- رسیدگی به انواع فساد اداری طبق قانون
۵- بهبود سیستم ها و رویه های کاری سازمان دولتی و خدمات
عمومی
۶- تبلیغات و آموزش مردم و طبقات اجتماعی
صفحه 62:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
تابلند
در این کشور کمیسیون مبارزه با فساد ایجاد شده که طبق قانون اساسی
آن کشور اختیارات زیر جهت مبارزه با فساد به آن واگذار شده است :
| - درخواست اسناد و شواهد مربوط به هر فرد
۲- احضار هر فردی برای دادن شهادت
۳- در خواست از دادگاه » مقامات بازجویی کننده » سازمان های
حکومتی دستگاههای دولتی و شر کت های دولتی و مقامات محلی
صفحه 63:
خط مشى هاى دولت به منظور مبارزه با فساد طبق قانون اساسی آن کشور به شرح
مثبت و موثر علیه فساد و رشوه خواری
ن کار کنان به انجام وظایف محوله با نهایت مسئولیت پذیری »
۳- انجام اقدامات جهت انجام سریع و موثر خدمات دولتی
۴- بررسی روش ها و رویه های کاری و پيشنهاد بهبود آنها
۵- اجرای سیاست پاسخگویی عمومی بات کید بر تحقیفات» پیگرد ؛ رسیدگی اداری »
معاضدت عمومی و ی از فساد .
۶- اعمال رویکرد روان شناختی برای ایجاد و توسعه محیط مساعد برای افزایش
درستکاری در جامعه
صفحه 64:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
سنگاپور
در سال ۱۹۵۲ دولت سنگاپور به منظور مبارزه با فساد اداری » دفتر
بازرسی امور فساد را تشکیل داد که عمده ترین مسئولیت های آن
عبارتند از :
۱- دریافت و رسیدگی به شکایات مردم از بخش های عمومی و
خصوصی در زمینه فساد
۳- بازرسی سوء اعمال و کردار کارمندان دولت
۳- پیشکیری از فساد از طریق ارزیابی کارها و رویه ها در خدمات
عمومی و حداقل کردن موقعیتهای مستعد فساد
صفحه 65:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
اکوادور
دولت این کشور به منظور اجرای برنامه های مبارزه با فساد اداری »
کمیسیون کنترل فساد اداری را ایجاد نمود که عمده وظایف آن شامل
موارد زیر است :
۱- تدوین برنامه ها و برنامه ریزی سیاست های مبارزه با فساد و تهیه
پروژه مبارزه با فساد و پیشگیری از فساد
۲- تشویق مشارکت و سازماندهی مردمی به منظور ایجاد فرهنگ
قانون مداری و درستی
۳- بررسی و رسیدگی به شکایات مربوط به فساد
صفحه 66:
تجربیات سایر کشورها در زمینه مبارزه با فساد اداری
اکوادور
۴- بررسی گزارش و اسناد ارسالی از شخصیت های حقوقی و حقیقی و
درخواست از ايشان برای تائید آنها
۵- حمایت قانونی ازهمه افرادی که باکمیسیون همکاری می نمایند .
۶- ارائه گزارش های نهایی در خصوص فساد به وزير كشور و وزير
داد گستری
۷- پیگیری بیشتر از افراد مطلع از موارد فساد و یا آنهایی که عامل در آن
می باشند .
۸- صدور مقررات و احکام لازم و مورد نیاز برای اجراء
4- صدور حکم جلب خاطیان و احکام حضانت از اعضای کمیسیون
۰- بررسی و پیشگیری مقررات و قوانین طبق قانون اساسی
صفحه 67:
اقدامات
1- برقراري با افزایش جریمهها
2- افزایش شفافیت و افشاگري عمومي
3- معرفي با افزايش توان بدنههاي تخصصي
4- آموزش يا راهنمايي بیشتر براي کارکنان
5- بهبود اثربخشی و عملکرد سازماني
7- مرور ثربخشي مقورات
8- مرور زمينههاي (نواحي) داراي ريسك بالا
9- بیان مجدد ارزشهاي بخسش عموسسي؛ هماننسد
منشورهاي رفتاري
0- سادهسازي نظامهاي اداري
1- آگاهي دادن از روشها
2- یکپارچه سازي ارزشهاي اخلاقي در مديريت
کشورها
بلیيك جمهوري جكء آلمان؛ مجارستان» کره؛ لهستان؛
سوییس؛ مکزيك هلنده نروژ؛ پرتغال؛ آمریکاء
مجارستان؛ ایتالیا؛ کره» مکزیسك لهستان» اسپانیا؛
سويبس» استرالياء فنلاند» انگلیس» پرتغال» آمریکاء
بلزيكء آلمان, ایرلند؛ایتلی؛ سوییس؛ انگلیس» آمریکاء
آلمان» ابرلند» مکزيكت؛ اسپنی؛ استرالیا هلند؛ نروژه
نیوزیلند» برتغال» آمريكا.
آلمان» مجارستان, ايتاليا مكزيك» استرالياء برتغال.
جمهوري جك, فرانسه» hy Se Aa سوند؛ سوديس.
ایتلیه کره؛ مکزيك سوییس؛ هلند.
آلمان» سوییس؛ هلند.
استرالياء نروز» نيوزيلند» پرتغال انگلیس» آمریکاء
استرالياء مكزيك.
استرالياء هلند.
انرو فيوزيلند.
صفحه 68:
اقدامات و تجارب جهانی
۱- تصویب قوانین جدید و سختتر
۲- اعمال سختگیرانه قوانین موجود
۳ - پرداخت دستمزدهای بالا به
بوروکراتها
۵- آزادسازی اقتصاد
صفحه 69:
جمعبندی تجارب جهانی در خصوص مبارزه با فساد
۱- ابجاد قابلیت دسترسی آزادانه به اطلاعات و
اطلاع ر سانی مناسب در زمینه نحوه ارایه خدمات
دولتى
؟- ايجاد سازمان هاى قوى با اختيارات مناسب براى
مبارزه با فساد
۳- تعیین مجازات مناسب برای انواع فساد
۴- تنظیم و تدوین قوانین لازم پیرامون مبارزه با فساد
۵- انجام اصلاحات لازم در نظام های اداری و مدیریتی
و روشها و رویههای انجام کار
صفحه 70:
جمعبندی تجارب جهانی در خصوص مبارزه با فساد
۶- بهرهگیری از همکاری سازمان های بینالمللی
در امر مبارزه با فساد
۷- توانمند سازی جامعه مدنی برای نظارت عمومی
بر نهاد قدرت
۸- تقویت و توانمندسازی نهادهای نظارتی برای
اعمال نظارت های قانونی
۰-استقرار نظام ارزیابی عملکرد در دستگاه های
اجرایی
۱- بررسیهای ادواری پیرامون یکبارچگی و
سلامت در نظام اداری و تجدیدنظر در
برنامههای مبارزه با فساد
صفحه 71:
راهبردهای مبارزه با رشوه و فساد مالی
۱- کاهش انگیزه های رشوه
-Y اصلاح ساختار اداری
۳- اعمال نظارت موثر
۴- اجرای قوانین مبارزه با فساد مالی
صفحه 72:
سیاست گذاري اقتصادي و مدیریتی
- کاهش مقررا
- آسان سازي قوانین مالياتي
- تثبیت کلان اقتصادي
- انحصار زدايي
اصلاحات بخش اداري
اصلاحات حقوقي- قضايي
- چارچوب حقوقي
- استقلال قضايي
تقویت قضايي
صفحه 73:
اقدامات پیشگیرانه
۱-اصلاحات لازم در قوانین و مقررات
۲- اصلاحات لازم در محازاتها
۳- تقویت نظارت های مستمر و موثر
۴- فراهم کردن امنیت و رغبت برای
گزارش کنندکان
۵- انجام کلیه معاملات به صورت آشکار
۶- ارزیابی وضعیت دستگاهها از نظر شیوع و
عمق فساد
۷- تدوین شاخص های سلامت اداری
صفحه 74:
انتخاب استراتزی
۱- استراتژی پیشگیری
۲- استراتژی مبارزه
۳- پیشگیری برای عدم وقوع فساد و مبارزه
با خاطیان
صفحه 75:
THO! سیستم ها و روش ها
- احصاء روش های انجام کار با ارائه خدمات
- مستندسازی روشهای انجام کار با ارائه خدمات
- ساده سازی و کوقاه کردن ف رآیندهای انجام کار
- مهندسی محدد فر آیندهاه شفاف سازی و کار آمد
ساختن روش های انجام کار
- استاندارد سازی واحدهای عملیاتی
- افزایش کیفیت خدمات ارائه شده
- کاهش قیمت يا هزینه انجام کار با ارائه خدمات
- کاهش زمان انجام کار با ارائه خدمات
صفحه 76:
ارتقاء شفافيت اداری
- بكاركيرى روش هاى نوين و نيز فناورى هاى جديد
ادارى در ارائه خدمات
- بازنكرى و اصلاح قوانين و مقررات
- توسعه آكاهى هاى عمومى كار كنان دولت به منظور
افزايش كيفيت ارائه خدمات
- حاكميت نكرش سیستمی در فر آیندهای انجام امور
- قدوین منشور اخلاقی سازمان در ارتباط با مردم
- بهبود و اصلاح روش های ارائه خدمات به مردم
- ایجاد سیستم های نظارتی موثر جهت بهبود و ارتقاء
کیفیت ارائه خدمات
صفحه 77:
اتوماسیون اداری
- استقرار سامانه هماهنگ و بکپار جه (11۳)
- رایانه ای شدن امور (صف و ستاد) و
مکانیزاسیون عملیات جهت کاهش دخالت
كا ركنان در پرونده ها
- اجرای کامل اتوماسیون اداری
صفحه 78:
- بکارگیری شیوه های جدید اطلاع رسانی از نحوه
ارائه خدمات به مردم
- ارائه خدمات با استفاده از شیوه نوين و مدرن از
قبیل اینترنت» يست و...
- راه اندازی خط تلفن گویا برای راهنمایی مردم
- بکارگیری سیستم مکانیزه جهت ارائه خدمات به
ارباب رجوع به منظور کاهش هرچه بیشتر
دخالت کارکنان در فر آیند انجام امور
صفحه 79:
شناسایی کلوگاهها
- شناسایی نقاط آسیب پذیر و مستعد فساد
- اقدامات اصلاحی در جهت حذف گلو گاه
- تقویت نظارت های مستمر و موثر
- تغییر و جابجایی افراد
- عدم اعطای امتبازهای امضای طلایی به افراد
صفحه 80:
سنجش رضایت مندی مردم
- نظرسنجی از مردم به طرق مختلف در خصوص
نحوه گردش کار » کیفیت خدمات ارائه شده و ...
- شناسایی و پیش بینی نیازهای مشتری با
ارباب رجوع با استفاده از روش های علمی و
نظرسنجی های بعمل آمده
- پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری از طریق
ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده
صفحه 81:
a = سنجی از مردم به منظور شناسایی کانون های
0
- مطالعه و بررسی گزارش های تهیه شده توسط
بازرسان و سایر منابع Fe
- ایجاد سیستم های باز خور مناسب در ف رآیند انجام
f
4
- ایجاد نظام پیشنهادات به منظور اخذ نظرات
کار کنان و ارباب رجوع به منظور ارتقاء کیفیت
ارائه خدمات و سالم سازی محبط کار
صفحه 82:
۱- تشکیل دادگاههای ویژه مبارزه با فساد
۲- توسعه نظارت عمومی مردم و نهادهای مدنی بر نهاد قدرت و فعالیتهای دستگاههای اجرایی
زه با جنبه های گوناگون فساد در کلیه سطوح جامعه
ow المللی برای مبارزه با فساد در
یک انتخاب
۷- تمرکز زدایی و حرکت به سمت توزیع منطقی اختیارات
۸- ارتفاء باسخگویی و نظام اداری
و - انجام أصلاحات در ساختار قوانين و مقررات با هدف تحقق يكبا رجكى دراين ساختارها
۳۲- ترغیب و آگاهی مردم در زمینه مبارزه با فساد
۳- اصلاح در رفتار و اخلاقیات کار گزاران حکومت
صفحه 83:
] کوچک سازی دولت
ساده سازی و رفع پیچیدگی های غیر ضرور
| بهبود و افزایش پاسخگویی مسئولین
] تشکیل هیأتهای داوری
] افزایش سطح اخلاق و وجدان کاری و توسعه
آگاهی های عمومی
] افزایش سطح تنبیهات قانونی مرتکبین فساد
ارققاء Nas oe های کارکنان و بهبود
صفحه 84:
تکالیف و وظایف دستگاههای دولتی
الف- شفاف سازی مراحل انجام خدمات » اطلاع رسانی مناسب به مردم» اصلاح و
کوتاه نمودن روشهای انجام خدماتی که به مردم ارائه می گردد؛ توسعه فناوری
اداری » انجام نظر سنجی از مردم و مراجعین.
ب - آموزش کار کنان و اطلاع رسانی مفاد این آئین نامه به کلیه کار کنان.
ج- انتخاب بازرس یا بازرسان از طرف مقامات و رسای سازمانهاء استانداران»
مدیران عامل شرکت ها » معاونین وزراء» مدیران و روسای ادارات مستقل و مقامات و
مدیران همتراز در سایر دستگاههای مندرج در این آئین نامه برای انجام نظارت های
لازم و تعیه و ارائه گزارش. ۲
د- تشویق و اعطای جایزه به افرادی که مفاسد اداری که بعدا اثبات میگردد را
گزارش نموده اند (براساس آئین نامه ای که به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور به تصویب دولت می رسد) .
ه - لغو قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی که به کار کنان دستگاه های اجرایی
پیشنهاد رشوه و با اقدام به دادن رشوه نموده اند با رعایت مقررات قانونی .
صفحه 85:
وزارت امور اقتصادی 9 دارابی
[] اقدام به اعمال نظارت بر فعالیت های اقتصادی اشخاص
حقيقى و حقوقى مرتبط با دستگاههای اجرایی
سازمان صدا و سیما
[] همکاری لازم در اجرای برنامه های آموزش عمومی و
اطلاع رسانی این برنامه
صفحه 86:
وزاربتلاطاعت
۱(
و
صفحه 87:
*مسئولیت مستقیم پیشگیری» کشف و مباوزه با رشوه در هر واحد سازمانی با مدير
بلافصل آن واحد میباشد
یرانی که نسبت به شناسایی » کشف و معرفی افراد متخلف مندرج در این مقررات موثر و
یک
فعال باشند در صورت شناسایی و معرفی هر فرد متخلف که تخلف وی به اثا
برسد از
ماه تا سه ماه حقوق و مزابا که از محل خارج از شمول پرداخت خواهد شد به عنوان پاداش
بهره مند خواهند شد .
براى بار اول به مدير مستقيم وی به جهت عدم
كنترل همكاران تحت سربرستى
براى بار دوم
براى بار سوم
بار جهارم
تذكر
يك ماهاز بست مديريت بركنار خواهد شد
برکنار خواهد شد
ادامه خدمت و انتصاب مدیر مربوط به پست های
مدیریت حداقل برای مدت ۵ سال معنوع خواهد
بود .
شش ماه از يست مد!
ماده نخواهد بود